abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 augustus 2013 @ 10:53:09 #126
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_129823752
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 10:49 schreef Uncle het volgende:

De regel is opgesteld dat we dat in deze wedstrijd niet willen.
Nee, het is een suggestie, geen regel.

Maar je mag mijn foto anders best diskwalificeren hoor :)

Heeft trouwens niks te maken met bewust iets anders willen, het is een betere compositie maken
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  donderdag 8 augustus 2013 @ 10:53:23 #127
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129823761
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 10:52 schreef Stefan het volgende:

[..]

Gaat te ver voor wie. Het is geen harde regel en ook een stomme regel. Je wilt inzendingen laat mensen lekker aanklooien, bij de een zie je het bij de ander niet.

Bij mij zie je het bv niet :)
Voor mij dus. Ik zou dat niet snel doen omdat het tegen mijn ideeën indruist van wat een foto is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129823806
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 10:49 schreef Uncle het volgende:

[..]

Het probleem met zo'n regels opstellen is dat de grens van heel moeilijk te bepalen is. De regel is wel bewust zo opgesteld en het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn wat er bedoeld wordt.

Nabewerking van de foto is uiteraard geen probleem. Het gaat er om dat het niet de bedoeling is om bijvoorbeeld composites te gaan maken van meerdere foto's, of hele onderdelen weg te fotoshoppen om een beter beeld te krijgen. Dat is volgens sommigen nog steeds fotografie, prima, dat is hier de discussie ook helemaal niet. De regel is opgesteld dat we dat in deze wedstrijd niet willen. Het is een fotowedstrijd en geen bewerkingswedstrijd. Dat zijn regels die je als wedstrijd op mag stellen. Als je toch wilt fotoshoppen zoek je een wedstrijd waar dat wel binnen de regels valt.

En er zullen er altijd grensgevallen zijn om foto's waarbij het niet opgemerkt wordt. Gefeliciteerd daarmee, je bent geweldig. Het is altijd jammer dat er mensen zijn die doelbewust de regels proberen te breken of er problemen van te maken.

Vooral omdat er veel tijd en moeite door PR en de MODjes is gestoken in het terugbrengen van een fotowedstrijd met prijzen (waar lang vraag naar was). En al tijdens de eerste editie van dit initiatief blijkt eigenlijk dat de users daar helemaal niet mee om kunnen gaan... :{w
Je hebt gelijk.... misschien moeten mensen er maar bij gaan zetten wat de (na)bewerking is haha....
Het ging mij om het punt, dat ik een goed gevoel wil hebben wanneer ik een fotowedstrijd win. En dit krijg ik niet door een foto zo te wijzigen dat dit niks meer met de oorspronkelijke foto te maken heeft.

Het probleem is namelijk dat sommige regels niet te handhaven zijn... in dit geval, door dat je het in sommige gevallen gewoon niet kan zien.
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
pi_129823838
Mijn inzending is bijvoorbeeld een HDR foto, dus een compositie van drie verschillende foto's. Valt dat wel of niet binnen de regels? Het gaat verder dan wat kleurcorrecties en een belichtingscorrectie, maar an sich is het wel drie keer dezelfde foto die wordt gebruikt.
pi_129823887
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 10:56 schreef Ravvie het volgende:
Mijn inzending is bijvoorbeeld een HDR foto, dus een compositie van drie verschillende foto's. Valt dat wel of niet binnen de regels? Het gaat verder dan wat kleurcorrecties en een belichtingscorrectie, maar an sich is het wel drie keer dezelfde foto die wordt gebruikt.
Dat kun je zelf wel inschatten gok ik...
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
pi_129823952
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 10:55 schreef RikH het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.... misschien moeten mensen er maar bij gaan zetten wat de (na)bewerking is haha....
Het ging mij om het punt, dat ik een goed gevoel wil hebben wanneer ik een fotowedstrijd win. En dit krijg ik niet door een foto zo te wijzigen dat dit niks meer met de oorspronkelijke foto te maken heeft.

Het probleem is namelijk dat sommige regels niet te handhaven zijn... in dit geval, door dat je het in sommige gevallen gewoon niet kan zien.
Precies. Dat heb ik ook. Ik denk dat dat ook het uitgangspunt moet zijn bij het deelnemen aan een wedstrijd.
Meh
pi_129823995
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 10:58 schreef RikH het volgende:

[..]

Dat kun je zelf wel inschatten gok ik...
Mijn inschatting was dat dit binnen de regels viel, anders had ik hem niet ingestuurd. Echter wanneer ik hier de posts lees, krijg ik het idee dat er toch een groep mensen is die HDR niet vinden passen binnen een fotowedstrijd als deze.
pi_129824014
Waarom heeft iedereen het erover dat het een suggestie is?? In de OP staat het toch erg duidelijk onder het kopje 'regels'.

Maar je komt inderdaad uit op het punt of het wel of niet controleerbaar is. Daarom moet je bij belangrijke fotowedstrijden altijd een RAW file meesturen. Dan mag je van alles NAbewerken maar zodra je bijvoorbeeld een pastic zakje wegcloont voldoe je niet aan de regels en wordt de foto uitgesloten (zie). Dan kun je hoog en laag roepen dat dat nog steeds fotografie is, maar dat voldoet dan gewoon niet aan de regels van de wedstrijd. De discussie of het dan wel of niet fotografie is is irrelevant. Dergelijke strictheid is uiteraard niet de richting die we als FOK! opwillen bij deze wedstrijd.

Uitgaan van goede intenties van user is dus gewoon niet mogelijk. Zodra en prijzen te winnen zijn zoekt men bewust de grenzen op of nog liever om ze te overtreden om hun punt te maken. :{
pi_129824099
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:02 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Mijn inschatting was dat dit binnen de regels viel, anders had ik hem niet ingestuurd. Echter wanneer ik hier de posts lees, krijg ik het idee dat er toch een groep mensen is die HDR niet vinden passen binnen een fotowedstrijd als deze.
HDR zijn meestal 3 of 5 dezelfde opnames met verschillende belichting. Wat er op de foto's staat (onderwerp) is dus hetzelfde. Ik persoonlijk zie het dus als 1 foto...
  donderdag 8 augustus 2013 @ 11:08:20 #135
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129824146
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:03 schreef Uncle het volgende:
Uitgaan van goede intenties van user is dus gewoon niet mogelijk. Zodra en prijzen te winnen zijn zoekt men bewust de grenzen op of nog liever om ze te overtreden om hun punt te maken.
Precies want in de andere reeks is hier nauwelijks discussie over.
pi_129824160
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:02 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Ik heb er zelf absoluut geen probleem mee. Het risico van HDR is dat het al snel te 'ranzig' wordt. Maar wanneer het subtiel gebruikt wordt kan het goed werken. wat mij betreft ligt de grens bij het toevoegen van delen uit andere foto's. Hiermee verander je het hele moment van een foto.

Verder vind ik het het gezeur dat een foto niet op het origineel (RAW) lijkt maar kansloos. Ik zie persoonlijk het bewerken als een onderdeel van het fotograferen. (partijen oplichten of verdonkeren etc) Ook in het analoge tijdperk werd er eigenlijk altijd wel bewerkt.
Daarnaast hou ik bij het maken van mijn foto's al rekening met de bewerkingen die ik uit wil gaan voeren. Dus soms zwaar onder of over belichten. Je krijgt dan al vaak te horen van mensen die de originelen zien dat je niet kan fotograferen :P
Terwijl je het dus bewust doet en een stap verder denkt ;)
Meh
pi_129824162
quote:

Uitgaan van goede intenties van user is dus gewoon niet mogelijk. Zodra en prijzen te winnen zijn zoekt men bewust de grenzen op of nog liever om ze te overtreden om hun punt te maken. :{
Of ik heb wat dingen achter de schermen gemist, maar als ik naar de inzendingen kijk heb ik niet het gevoel dat er op grote schaal een loopje met de regels is genomen? Ik durf mijn hand voor het merendeel van de foto's wel in het vuur te steken.

Overigens vind ik het helemaal geen gek idee om een raw file mee te sturen. Niet alleen als controle middel, maar misschien ook leuk (mits de fotograaf het hier mee eens is) na afloop een niet bewerkte jpg te plaatsen om zo het verschil te zien.
pi_129824163
quote:
Waarom heeft iedereen het erover dat het een suggestie is?? In de OP staat het toch erg duidelijk onder het kopje 'regels'.

Maar je komt inderdaad uit op het punt of het wel of niet controleerbaar is. Daarom moet je bij belangrijke fotowedstrijden altijd een RAW file meesturen. Dan mag je van alles NAbewerken maar zodra je bijvoorbeeld een pastic zakje wegcloont voldoe je niet aan de regels en wordt de foto uitgesloten (zie). Dan kun je hoog en laag roepen dat dat nog steeds fotografie is, maar dat voldoet dan gewoon niet aan de regels van de wedstrijd. De discussie of het dan wel of niet fotografie is is irrelevant. Dergelijke strictheid is uiteraard niet de richting die we als FOK! opwillen bij deze wedstrijd.

Dat is wel een oplossing... Waarom niet?
pi_129824189
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:09 schreef RikH het volgende:

[..]

Dat is wel een oplossing... Waarom niet?
True, alleen waar ligt de grens. Is het wegklonen van een stofdeeltje al te ernstig? ;)
Meh
pi_129824217
Probleem is alleen dat dan een grote groep users, zonder DSLR, of dure compact niet meer mee kan doen. Die kunnen immers geen RAW schieten.
pi_129824309
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:09 schreef NorgeT het volgende:

[..]

True, alleen waar ligt de grens. Is het wegklonen van een stofdeeltje al te ernstig? ;)
Voortoets van een vakjury... voordat de foto geplaatst wordt. Zodat je de mogelijkheid krijgt om het nog terug te draaien?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 11:14:54 #142
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129824351
Jongens, kalm aan. Tis de eerste editie van de wedstrijd....
pi_129824395
Daarnaast zou je kunnen zeggen: Nabewerking? Who cares? We zijn geen persfotografen... Daarnaast wordt een overmaat aan fotobewerking al snel te kitsch, en zullen de fotoshoppers zichzelf al snel in de vingers snijden.
Meh
pi_129824415
Misschien hier weer verder?
FOT / Fotobewerking, hoe ver mag je gaan?
Meh
  donderdag 8 augustus 2013 @ 11:16:59 #145
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129824434
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:16 schreef NorgeT het volgende:
Misschien hier weer verder?
FOT / Fotobewerking, hoe ver mag je gaan?
Goed idee
pi_129824496
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:14 schreef kanovinnie het volgende:
Jongens, kalm aan. Tis de eerste editie van de wedstrijd....
@kanovinnie hier kan best iets goeds uit komen. Beetje brainstormen...

Geen prijzen? enkel de eer?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 11:24:17 #147
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129824653
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:19 schreef RikH het volgende:

[..]

@kanovinnie hier kan best iets goeds uit komen. Beetje brainstormen...

Geen prijzen? enkel de eer?
Er is al een wedstrijd voor de eer ;) De maandelijkse fotowedstrijd.
pi_129825473
Er staan trouwens nog stemmen voor foto 13 in het stemtopic...
Meh
  donderdag 8 augustus 2013 @ 11:54:22 #149
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_129825590
quote:
Waarom heeft iedereen het erover dat het een suggestie is??
uiteraard hoort bewerken bij fotograferen, maar dit is geen fotobewerkwedstrijd. Probeer het bewerken beperkt te houden tot kleine dingen als kleur- en belichtingscorrecties.

Het woord probeer zegt dat t een suggestie is. Ik heb t geprobeerd maar met t samenvoegen van 2 fotos werd mijn foto beter

Daarbij is het een stomme en betuttelende regel. Je wilt een wedstrijd die groter is dan FOT, dus als mensen met hun Iphone een foto bewerken met een effect of de panoramafunctie aanzetten, is het ook een bewerkte foto, maar waarom zou je het uitsluiten.

Zelfs de regel dat t die maand gemaakt moet zijn vind ik overbodig. Je hebt een thema en laat mensen lekker naar dat thema zoeken in hun archief. Krijg je ook veel meer inzendingen van. Anoniem zou ik zelf ook weglaten, laat mensen lekker lobyen voor hun foto. Vaak werkt dat toch averechts, ik stem nooit op fotostemverzoeken.

De enige regels die je zou moeten hebben is: je moet zelf de foto gemaakt hebben en je mag niet met een kloon stemmen om meer punten te krijgen.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 11:56:14 #150
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_129825662
quote:

Maar je komt inderdaad uit op het punt of het wel of niet controleerbaar is. Daarom moet je bij belangrijke fotowedstrijden altijd een RAW file meesturen.
Ook dat is niet waar, doe regelmatig mee aan fotowedstrijden, heb nog nooit een raw hoeven meesturen. En waarom niet? Omdat de organisatie het niet boeit of een foto is bewerkt, ze willen 10000 inzendingen en 1000000 stemmen, want dat zijn 1000000 hits en elke like, bedelstem of gedeelde foto is reclame.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')