Nee, het is een suggestie, geen regel.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 10:49 schreef Uncle het volgende:
De regel is opgesteld dat we dat in deze wedstrijd niet willen.
Voor mij dus. Ik zou dat niet snel doen omdat het tegen mijn ideeën indruist van wat een foto is.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 10:52 schreef Stefan het volgende:
[..]
Gaat te ver voor wie. Het is geen harde regel en ook een stomme regel. Je wilt inzendingen laat mensen lekker aanklooien, bij de een zie je het bij de ander niet.
Bij mij zie je het bv niet
Je hebt gelijk.... misschien moeten mensen er maar bij gaan zetten wat de (na)bewerking is haha....quote:Op donderdag 8 augustus 2013 10:49 schreef Uncle het volgende:
[..]
Het probleem met zo'n regels opstellen is dat de grens van heel moeilijk te bepalen is. De regel is wel bewust zo opgesteld en het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn wat er bedoeld wordt.
Nabewerking van de foto is uiteraard geen probleem. Het gaat er om dat het niet de bedoeling is om bijvoorbeeld composites te gaan maken van meerdere foto's, of hele onderdelen weg te fotoshoppen om een beter beeld te krijgen. Dat is volgens sommigen nog steeds fotografie, prima, dat is hier de discussie ook helemaal niet. De regel is opgesteld dat we dat in deze wedstrijd niet willen. Het is een fotowedstrijd en geen bewerkingswedstrijd. Dat zijn regels die je als wedstrijd op mag stellen. Als je toch wilt fotoshoppen zoek je een wedstrijd waar dat wel binnen de regels valt.
En er zullen er altijd grensgevallen zijn om foto's waarbij het niet opgemerkt wordt. Gefeliciteerd daarmee, je bent geweldig. Het is altijd jammer dat er mensen zijn die doelbewust de regels proberen te breken of er problemen van te maken.
Vooral omdat er veel tijd en moeite door PR en de MODjes is gestoken in het terugbrengen van een fotowedstrijd met prijzen (waar lang vraag naar was). En al tijdens de eerste editie van dit initiatief blijkt eigenlijk dat de users daar helemaal niet mee om kunnen gaan...
Dat kun je zelf wel inschatten gok ik...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 10:56 schreef Ravvie het volgende:
Mijn inzending is bijvoorbeeld een HDR foto, dus een compositie van drie verschillende foto's. Valt dat wel of niet binnen de regels? Het gaat verder dan wat kleurcorrecties en een belichtingscorrectie, maar an sich is het wel drie keer dezelfde foto die wordt gebruikt.
Precies. Dat heb ik ook. Ik denk dat dat ook het uitgangspunt moet zijn bij het deelnemen aan een wedstrijd.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 10:55 schreef RikH het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.... misschien moeten mensen er maar bij gaan zetten wat de (na)bewerking is haha....
Het ging mij om het punt, dat ik een goed gevoel wil hebben wanneer ik een fotowedstrijd win. En dit krijg ik niet door een foto zo te wijzigen dat dit niks meer met de oorspronkelijke foto te maken heeft.
Het probleem is namelijk dat sommige regels niet te handhaven zijn... in dit geval, door dat je het in sommige gevallen gewoon niet kan zien.
Mijn inschatting was dat dit binnen de regels viel, anders had ik hem niet ingestuurd. Echter wanneer ik hier de posts lees, krijg ik het idee dat er toch een groep mensen is die HDR niet vinden passen binnen een fotowedstrijd als deze.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 10:58 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat kun je zelf wel inschatten gok ik...
HDR zijn meestal 3 of 5 dezelfde opnames met verschillende belichting. Wat er op de foto's staat (onderwerp) is dus hetzelfde. Ik persoonlijk zie het dus als 1 foto...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:02 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Mijn inschatting was dat dit binnen de regels viel, anders had ik hem niet ingestuurd. Echter wanneer ik hier de posts lees, krijg ik het idee dat er toch een groep mensen is die HDR niet vinden passen binnen een fotowedstrijd als deze.
Precies want in de andere reeks is hier nauwelijks discussie over.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:03 schreef Uncle het volgende:
Uitgaan van goede intenties van user is dus gewoon niet mogelijk. Zodra en prijzen te winnen zijn zoekt men bewust de grenzen op of nog liever om ze te overtreden om hun punt te maken.
Ik heb er zelf absoluut geen probleem mee. Het risico van HDR is dat het al snel te 'ranzig' wordt. Maar wanneer het subtiel gebruikt wordt kan het goed werken. wat mij betreft ligt de grens bij het toevoegen van delen uit andere foto's. Hiermee verander je het hele moment van een foto.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:02 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Mijn inschatting was dat dit binnen de regels viel, anders had ik hem niet ingestuurd. Echter wanneer ik hier de posts lees, krijg ik het idee dat er toch een groep mensen is die HDR niet vinden passen binnen een fotowedstrijd als deze.
Of ik heb wat dingen achter de schermen gemist, maar als ik naar de inzendingen kijk heb ik niet het gevoel dat er op grote schaal een loopje met de regels is genomen? Ik durf mijn hand voor het merendeel van de foto's wel in het vuur te steken.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:03 schreef Uncle het volgende:
Uitgaan van goede intenties van user is dus gewoon niet mogelijk. Zodra en prijzen te winnen zijn zoekt men bewust de grenzen op of nog liever om ze te overtreden om hun punt te maken.
Dat is wel een oplossing... Waarom niet?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:03 schreef Uncle het volgende:
Waarom heeft iedereen het erover dat het een suggestie is?? In de OP staat het toch erg duidelijk onder het kopje 'regels'.
Maar je komt inderdaad uit op het punt of het wel of niet controleerbaar is. Daarom moet je bij belangrijke fotowedstrijden altijd een RAW file meesturen. Dan mag je van alles NAbewerken maar zodra je bijvoorbeeld een pastic zakje wegcloont voldoe je niet aan de regels en wordt de foto uitgesloten (zie). Dan kun je hoog en laag roepen dat dat nog steeds fotografie is, maar dat voldoet dan gewoon niet aan de regels van de wedstrijd. De discussie of het dan wel of niet fotografie is is irrelevant. Dergelijke strictheid is uiteraard niet de richting die we als FOK! opwillen bij deze wedstrijd.
True, alleen waar ligt de grens. Is het wegklonen van een stofdeeltje al te ernstig?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:09 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat is wel een oplossing... Waarom niet?
Voortoets van een vakjury... voordat de foto geplaatst wordt. Zodat je de mogelijkheid krijgt om het nog terug te draaien?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:09 schreef NorgeT het volgende:
[..]
True, alleen waar ligt de grens. Is het wegklonen van een stofdeeltje al te ernstig?
Goed ideequote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:16 schreef NorgeT het volgende:
Misschien hier weer verder?
FOT / Fotobewerking, hoe ver mag je gaan?
@kanovinnie hier kan best iets goeds uit komen. Beetje brainstormen...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:14 schreef kanovinnie het volgende:
Jongens, kalm aan. Tis de eerste editie van de wedstrijd....
Er is al een wedstrijd voor de eerquote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:19 schreef RikH het volgende:
[..]
@kanovinnie hier kan best iets goeds uit komen. Beetje brainstormen...
Geen prijzen? enkel de eer?
uiteraard hoort bewerken bij fotograferen, maar dit is geen fotobewerkwedstrijd. Probeer het bewerken beperkt te houden tot kleine dingen als kleur- en belichtingscorrecties.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:03 schreef Uncle het volgende:
Waarom heeft iedereen het erover dat het een suggestie is??
Ook dat is niet waar, doe regelmatig mee aan fotowedstrijden, heb nog nooit een raw hoeven meesturen. En waarom niet? Omdat de organisatie het niet boeit of een foto is bewerkt, ze willen 10000 inzendingen en 1000000 stemmen, want dat zijn 1000000 hits en elke like, bedelstem of gedeelde foto is reclame.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:03 schreef Uncle het volgende:
Maar je komt inderdaad uit op het punt of het wel of niet controleerbaar is. Daarom moet je bij belangrijke fotowedstrijden altijd een RAW file meesturen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |