abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:20:21 #76
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_128485772
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

5-3-1 is basically kracht + hypertrofie, right?
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:17 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Het enige wat het schema beoogt is krachttoename.

Wanneer je zo zwaar tilt en meer dan genoeg eet zal hypertrofie een bijkomstigheid zijn die in je voordeel uitpakt. De hypertrofie is dus geen hoofddoel maar een secundaire. De reden hiervoor is dat meer spiermassa meer gewicht kan tillen.
Confidence through competence
pi_128485877
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:17 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Het enige wat het schema beoogt is krachttoename.

Wanneer je zo zwaar tilt en meer dan genoeg eet zal hypertrofie een bijkomstigheid zijn die in je voordeel uitpakt. De hypertrofie is dus geen hoofddoel maar een secundaire. De reden hiervoor is dat meer spiermassa meer gewicht kan tillen.
Dus eigenlijk een beetje net zoals SS.

Ik zat toevallig afgelopen week na te denken over het feit dat wij beginners SS/SL aanraden. Nu is SS/SL prima om gewend te raken aan de compounds, maar het doel van de meeste beginners is hypertrofie. Is het dan niet logischer om de beginners een programma aan te raden zoals P.H.A.T. of Lyle's Bulking Routine, ongeacht de reden dat je met SS/SL ook gains maakt.

Ik vraag mij dan af: geven wij wel het juiste advies?
If not now, then when.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:28:22 #78
55709 Stereotomy
pi_128485992
Ik denk dat je geen cm biceps er meer bij laat groeien het eerste halfjaar als je 5x5 doet of 3x8 :)

Daarna kunnen mensen zelf gaan prutsen omdat ze al een halfjaar ervaring in de gym hebben. En ik ben ook niet met 3x5 begonnen, maar wel met een SS-achtig schema. 3x5 is prima, 5x5 in principe ook. 4x8 ook.

De reden waarom SS of SL wordt aangeraden, is omdat het een compleet en waterdicht programma is. Geen catabole zoektochten tot 4am voor beginners over het internetz om zich af te vragen of ze 3x9 of 4x8 moeten doen met 2 seconden excentrisch en 1 seconde concentrisch en een TUT van de helft van je moeder's leeftijd tot de afstand van je sportschool maal de macht van 4.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:29:29 #79
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_128486018
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Dus eigenlijk een beetje net zoals SS.

Ik zat toevallig afgelopen week na te denken over het feit dat wij beginners SS/SL aanraden. Nu is SS/SL prima om gewend te raken aan de compounds, maar het doel van de meeste beginners is hypertrofie. Is het dan niet logischer om de beginners een programma aan te raden zoals P.H.A.T. of Lyle's Bulking Routine, ongeacht de reden dat je met SS/SL ook gains maakt.

Ik vraag mij dan af: geven wij wel het juiste advies?
In het begin zal het niet veel uitmaken of je een 'krachtschema' volgt of een 'hypertrofie' schema, omdat je toch die beginnergains maakt. Door SS, SL, 5-3-1 bouw je een fundament wat bestaat uit kracht,goede form en hypertrofie. Van daar uit hebben ze genoeg kennis over krachttraining om een beslissing te maken over de vervolgstap. SS&co is namelijk iets voor de eerste zes á 12 maanden.
Op vrijdag 27 januari 2017 17:02 schreef fathank het volgende:
Verbo is terug?
Hier moet ik gepost hebben.
pi_128486067
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:28 schreef Stereotomy het volgende:
Ik denk dat je geen cm biceps er meer bij laat groeien het eerste halfjaar als je 5x5 doet of 3x8 :)

Daarna kunnen mensen zelf gaan prutsen omdat ze al een halfjaar ervaring in de gym hebben. En ik ben ook niet met 3x5 begonnen, maar wel met een SS-achtig schema. 3x5 is prima, 5x5 in principe ook.
Dat weten we dus niet 100% zeker. Het is geen 3x8. Check het anders even.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:29 schreef Verbosity het volgende:

[..]

In het begin zal het niet veel uitmaken of je een 'krachtschema' volgt of een 'hypertrofie' schema, omdat je toch die beginnergains maakt. Door SS, SL, 5-3-1 bouw je een fundament wat bestaat uit kracht,goede form en hypertrofie. Van daar uit hebben ze genoeg kennis over krachttraining om een beslissing te maken over de vervolgstap. SS&co is namelijk iets voor de eerste zes á 12 maanden.
Hoe weten we dat zeker? De rep ranges verschillen nogal. Zou je met een hypertrofie schema niet meer gains maken, of gewoonweg sneller.
If not now, then when.
pi_128486092
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:28 schreef Stereotomy het volgende:

Daarna kunnen mensen zelf gaan prutsen omdat ze al een halfjaar ervaring in de gym hebben. En ik ben ook niet met 3x5 begonnen, maar wel met een SS-achtig schema. 3x5 is prima, 5x5 in principe ook. 4x8 ook.

De reden waarom SS of SL wordt aangeraden, is omdat het een compleet en waterdicht programma is. Geen catabole zoektochten tot 4am voor beginners over het internetz om zich af te vragen of ze 3x9 of 4x8 moeten doen met 2 seconden excentrisch en 1 seconde concentrisch en een TUT van de helft van je moeder's leeftijd tot de afstand van je sportschool maal de macht van 4.
P.H.A.T. is ook zo goed als waterdicht. Zie het punt niet.
If not now, then when.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:34:00 #82
55709 Stereotomy
pi_128486155
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:31 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

P.H.A.T. is ook zo goed als waterdicht. Zie het punt niet.
Dan raad je PHAT, of een van de andere 30 complete schema's aan :)

Overigens vind ik een ingewikkeld 5-day split van PHAT waar je ook cables, dumbbells etc. nodig hebt niet zo simpel voor beginners als een fullbody A/B split met alleen een barbell.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:36:01 #83
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_128486217
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:31 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Dat weten we dus niet 100% zeker. Het is geen 3x8. Check het anders even.

[..]

Hoe weten we dat zeker? De rep ranges verschillen nogal. Zou je met een hypertrofie schema niet meer gains maken, of gewoonweg sneller.
Is hypothetisch, maar voor dat eerste half jaar zal je niet 5 kilo meer of minder pakken met een ander schema. Zolang het gericht is op lineaire progressie zal je in de beginners fase genoeg kracht en massa ontwikkelen. Van daar uit bouw je het zelf verder uit.

Maar SS bespreekt qua techniek en variaties alle mogelijkheden. Andere schema's doen dit niet zo uitvoerig als Rippetoe. Mocht iemand een vraag hebben (behalve dieet gerelateerd) dan staat het wel in SS.
Verbo is terug?
pi_128486280
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:36 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Is hypothetisch, maar voor dat eerste half jaar zal je niet 5 kilo meer of minder pakken met een ander schema. Zolang het gericht is op lineaire progressie zal je in de beginners fase genoeg kracht en massa ontwikkelen. Van daar uit bouw je het zelf verder uit.

Maar SS bespreekt qua techniek en variaties alle mogelijkheden. Andere schema's doen dit niet zo uitvoerig als Rippetoe. Mocht iemand een vraag hebben (behalve dieet gerelateerd) dan staat het wel in SS.
Ik ben het ermee eens dat je genoeg kracht en massa pakt, maar ik (optimaal-freak) vraag mij af of je met een schema wat puur is gericht op massa, sneller/meer massa pakt. We weten het niet zeker. Ik wou enkel een discussie aanwakkeren aangezien het interessant is.
If not now, then when.
pi_128486338
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:34 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Dan raad je PHAT, of een van de andere 30 complete schema's aan :)

Overigens vind ik een ingewikkeld 5-day split van PHAT waar je ook cables, dumbbells etc. nodig hebt niet zo simpel voor beginners als een fullbody A/B split met alleen een barbell.
Dat is het enige, maar alsnog goed te doen.
If not now, then when.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:41:55 #86
55709 Stereotomy
pi_128486382
Ik zou zelf een schema aanraden die simpel en idiot proof is, met genoeg documentatie/community eromheen en een minimum aan equipment benodigd. SS voldoet goed aan al die eisen. Pielen met een repje of setje meer of minder is clutter en maakt het alleen onoverzichtelijk voor beginners.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:44:02 #87
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_128486452
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:38 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Ik ben het ermee eens dat je genoeg kracht en massa pakt, maar ik (optimaal-freak) vraag mij af of je met een schema wat puur is gericht op massa, sneller/meer massa pakt. We weten het niet zeker. Ik wou enkel een discussie aanwakkeren aangezien het interessant is.
Dan zal je al een onderzoek moeten vinden die schema's vergelijkt met elkaar(zeer kleine kans). In the long run zal het verschil echter minimaal zijn. Dan moet je denken aan 1 maand verschil op zijn hoogst.

De meeste schema's door zogenoemde guru's zijn voorzien van alles. Dus maakt het niet heel veel uit welke je uitkiest. Alleen is SS populair, simpel en voorziet het iedereen een basis waarmee ze verder kunnen. Of het nou OL weightlifting is, powerlifting of bodybuilding.
Verbo is terug?
pi_128486592
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:41 schreef Stereotomy het volgende:
Ik zou zelf een schema aanraden die simpel en idiot proof is, met genoeg documentatie/community eromheen en een minimum aan equipment benodigd. SS voldoet goed aan al die eisen. Pielen met een repje of setje meer of minder is clutter en maakt het alleen onoverzichtelijk voor beginners.
Gedeeltelijk eens ja. Community en documentatie is inderdaad fijn. Vind het alleen jammer dat je zegt "pielen met een repje of setje meer of minder is clutter", aangezien het nogal een verschil is en beiden een ander resultaat geven.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:44 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Dan zal je al een onderzoek moeten vinden die schema's vergelijkt met elkaar(zeer kleine kans). In the long run zal het verschil echter minimaal zijn. Dan moet je denken aan 1 maand verschil op zijn hoogst.

De meeste schema's door zogenoemde guru's zijn voorzien van alles. Dus maakt het niet heel veel uit welke je uitkiest. Alleen is SS populair, simpel en voorziet het iedereen een basis waarmee ze verder kunnen. Of het nou OL weightlifting is, powerlifting of bodybuilding.
Dat is het hem, je weet het niet zeker. Een maand is veel, vind ik. Wat nou als de resultaten toch nog een hoop verschillen. Ik ben van mening dat het wel veel kan uitmaken. Iemand die als doel kracht heeft, gaat niet met een hypertrofie schema werken. Iemand die als doel hypertrofie heeft, gaat niet met een kracht schema werken. Tenminste, zo denk ik dan, als we even spreken van 'wat is optimaal'.

Wel interessant jongens. Bedankt voor jullie input.
If not now, then when.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:55:59 #89
55709 Stereotomy
pi_128486770
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:48 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Gedeeltelijk eens ja. Community en documentatie is inderdaad fijn. Vind het alleen jammer dat je zegt "pielen met een repje of setje meer of minder is clutter", aangezien het nogal een verschil is en beiden een ander resultaat geven.
Sorry hoor, maar je doet nu net alsof er zoveel verschil zit in hypertrofie tussen een 5 rep max en een 8 rep max. Laat de relevante studies maar zien waar je dat uit haalt, en dan niet alleen 'tijdelijk verhoogde spiersynthese studies', maar mensen die weken of maanden met een 5 rep max vs. hoger rep max hebben getrained.

Er zijn zoveel ongecontroleerde variabelen dat dat niet te zeggen is, net als de studies die zogenaamd 'uitvinden' dat 6x eiwit per dag eten meer LBM geeft dan 3x op een dag. Als je de ruwe data leest dan zie je dat het om luttele grammen gaat per week die er klinisch totaal niet toe doen.

Naast het werkvolume zijn er nog veel meer variabelen voor spiergroei of krachttoename.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:58:12 #90
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_128486805
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:48 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

[..]

Dat is het hem, je weet het niet zeker. Een maand is veel, vind ik. Wat nou als de resultaten toch nog een hoop verschillen. Ik ben van mening dat het wel veel kan uitmaken. Iemand die als doel kracht heeft, gaat niet met een hypertrofie schema werken. Iemand die als doel hypertrofie heeft, gaat niet met een kracht schema werken. Tenminste, zo denk ik dan, als we even spreken van 'wat is optimaal'.

Wel interessant jongens. Bedankt voor jullie input.
Dat zou het beste zijn als iemands keuze in het steen staat gehouwen. Echter hoe moet een beginner met geen verstand van zaken een keuze maken voor de lange termijn. Dat kan/doet hij niet. Een standaard kracht schema biedt bijna het beste van alles. Zowel mensen die sport specifiek willen trainen (wordt door veel rugby coaches aanbevolen aan spelers), op kracht willen trainen, voor de hypertrofie gaan of mensen die voor alles gaan. Ze hebben allemaal behoorlijk wat profijt van SS en leggen een goed fundament. Vandaar dat ik het samen met het simpele schema en de techniek die uitvoerig wordt besproken zou aanraden aan beginners.

Niet dat SS heilig is. Het geeft gewoon een uitstekende basis, waarmee zowat iedereen (behalve cardio fanaten) uit de voeten kan.
Verbo is terug?
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:04:29 #91
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_128486914
Teringzooi, laatste dagen wat minder kunnen eten, meteen weer ram skinny en bijna 4 kilo afgevallen :')
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:06:35 #92
55709 Stereotomy
pi_128486947
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 01:04 schreef Susteren het volgende:
Teringzooi, laatste dagen wat minder kunnen eten, meteen weer ram skinny en bijna 4 kilo afgevallen :')
Heb je een iPhone? Fatwatch
Heb je Android? Libra
Heb je Excel: ram een trendlijn door je weegschaalmetingen heen

Je bent niet 4 kilo spier of vet afgevallen....
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:06:43 #93
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_128486951
quote:
Gefeliciteerd, 4 kilo water (en een 2-300 gram glycogeen) verloren. Weer fatsoenlijk eten en je tikt weer 5 kilo zwaarder aan.... :')
Verbo is terug?
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:08:09 #94
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_128486972
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 01:06 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Heb je een iPhone? Fatwatch
Heb je Android? Libra
Heb je Excel: ram een trendlijn door je weegschaalmetingen heen

Je bent niet 4 kilo spier of vet afgevallen....
Hoop het niet in ieder geval, was net blij dat ik wat ben aangekomen. Android, thx ik ga m downen.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:08:49 #95
55709 Stereotomy
pi_128486982
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 01:08 schreef Susteren het volgende:

[..]

Hoop het niet in ieder geval, was net blij dat ik wat ben aangekomen. Android, thx ik ga m downen.
Is gratis, dus makkelijk om te proberen.

Elke ochtend na poep* en plas even wegen op je digitale weegschaal. En dan noteren.

* niet in paniek raken als je een keer niet hoeft te poepen, gewoon het getalletje opschrijven
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:09:11 #96
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_128486984
quote:
troll, niemand valt 4 kilo af in een paar dagen
pi_128487049
Post hier veel te weinig, dus maar een stat update.

5.5 maand SL.
Begin: 53 kg
Huidig: 63kg. +-

SQ: 90
OHP: 37.5 (net gedeload, nog veel moeite mee)
Rows: 55
BP: 57.5
DL: 100

Nog gewoon een half jaartje door knallen met SL?
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:15:09 #98
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_128487066
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 01:13 schreef Nuggets het volgende:
Post hier veel te weinig, dus maar een stat update.

5.5 maand SL.
Begin: 53 kg
Huidig: 63kg. +-

SQ: 90
OHP: 37.5 (net gedeload, nog veel moeite mee)
Rows: 55
BP: 57.5
DL: 100

Nog gewoon een half jaartje door knallen met SL?
Zolang je goede progressie blijft boeken kan je gewoon doorgaan.
Verbo is terug?
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:20:19 #99
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_128487125
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 01:09 schreef THEFXR het volgende:

[..]

troll, niemand valt 4 kilo af in een paar dagen
Ben een paar dagen bij opa in het ziekenhuis geweest, daar is 't eten ram duur dus daar eig praktisch niks gegeten (ook niet echt de behoefte naar). Was ook ff gestopt met gomad, weeg nu nog maar 64,5 kilo :')
  dinsdag 2 juli 2013 @ 01:24:32 #100
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_128487180
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 01:20 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ben een paar dagen bij opa in het ziekenhuis geweest, daar is 't eten ram duur dus daar eig praktisch niks gegeten (ook niet echt de behoefte naar). Was ook ff gestopt met gomad, weeg nu nog maar 64,5 kilo :')
In een paar dagen kan je nog geen eens een kilo zijn afgevallen. Als je 3 dagen niks zou eten kom je misschien aan 1 kilo. Alleen zie ik dat niet gebeuren. Je bent hoogstens een halve kilo kwijt en dit is dan voornamelijk vet. De rest is water wat aan glycogeen is gebonden.
Verbo is terug?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')