Dit heeft totaal niks te maken met DJMO en haar situatie waar ik op reageerde dus als je het niet erg vindt laat ik deze aan me voorbij gaanquote:Op maandag 1 juli 2013 09:22 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar soms heb je ook jeugdzorg nodig omdat zij de indicatie leveren voor speciaal onderwijs Moet je dan de keuze maken jeugdzorg niet in te schakelen, maar niet het beste voor je kind te willen
Nee, maar soms is het niet zo simpel als je doet voorkomenquote:Op maandag 1 juli 2013 09:24 schreef laziness het volgende:
[..]
Dit heeft totaal niks te maken met DJMO en haar situatie waar ik op reageerde dus als je het niet erg vindt laat ik deze aan me voorbij gaan
Je bent wel een drammer hè? Je quote mij terwijl je reactie totaal niet slaat op waar ik op reageerde. En nu weer.quote:Op maandag 1 juli 2013 09:25 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, maar soms is het niet zo simpel als je doet voorkomen
Dat eigen topic dus. Het gaat niet om J of G, het gaat om de thuisbasis.quote:Op maandag 1 juli 2013 10:35 schreef debuurvrouw het volgende:
Dat is sowieso meer een R&P discussie maar denk ik nu hier wel relevant. Op dit moment. Ik kom even terug op wat ik eerder zei. Er spelen zoveel niet-autisme gerelateerde dingen mee dat je wel in het kleuter tot puber topic kan meeposten DMJO of een eigen topic openen. Houden we het hier alleen voor Ouders van jonge kinderen met autisme.
op mijn school (waar ik leerkracht ben) laten we sowieso kinderen uit groep 2 al kennismaken met de juf van groep 3. Ze gaan ook al eens kijken in het lokaal als groep 3 gymt, doen daar al een keertje een lesje uit het schrijfboek enzo. Het is voor veel kinderen een grote overgang natuurlijk, van lekker spelen naar hele dagen werken. Ik weet niet of de vakantie al begonnen is, maar je zou aan de juffen kunnen vragen of ze al een keer mag kijken in groep 3!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:20 schreef Nijna het volgende:
Mag ik vragen aan de mensen met hun kinderen op het reguliere onderwijs, hoe doen jullie dat bij een nieuwe leerkracht/nieuw schooljaar?
Samen om de tafel, dingen uitleggen of...?
Op zich doet M. het goed tot nu toe, maar er gaan wel veel dingen veranderen zo in groep 3. Best een overgang, voor een heleboel kinderen denk ik.
Ik ben sowieso erg benieuwd hoe ze het gaat doen en we willen ook zeker met juf om de tafel na de vakantie.
Ik kreeg al de tip om gelijk af te spreken om regelmatig even een contactmoment te hebben (ook mijn eigen onzekerheid hoor...), dus dat wil ik sowieso vragen aan juf, hoe zij daar tegenover staat...
Ze heeft veel moeite met voor zichzelf opkomen, en bij samenwerken is standaard ondersteuning nodig. ze laat zich erg makkelijk de kaas van 't brood eten. Voorbeeldje: laatst was ze op school steeds haar gum kwijt, anderen pakken/lenen het en geven het niet terug. Ik zag in een winkel grappige gummetjes in de vorm van een eendje, en kocht een setje voor haar, zodat ze haar gum in elk geval makkelijker zou kunnen herkennen. laat ze het bij de overblijf per ongeluk uit haar tas vallen, duikt er een ander kind op en die zegt 'Van Mij!'. Ze sputterde nog wel even tegen, maar dat andere kind bracht het zo overtuigend, dat zelfs de overblijfmoeder concludeerde dat het eendje dan wel van 't andere meisje zou zijn. Gelukkig zaten er 3 in 't pakje dus de volgende dag gaf ik haar nr 2 mee, dit keer met haar naam erop geschreven. Die nam ze toch maar weer mee terug naar huis omdat ze te bang was dat er iets mee zou gebeuren. Het idee dat ze dan wel voor zichzelf op zou kunnen komen (omdat de naam erop staat) vindt ze eigenlijk al te spannend volgens mij. Dan maar liever steeds d'r gum kwijt...quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:28 schreef livelink het volgende:
Trui, ook spannend dus straks voor het nieuwe schooljaar. Fijn dat Cato het zo goed heeft gedaan op school. Waar merk je in dat sociale weerbaarheid een probleem is?
Vertel M iig dat ze niet na één dag al kan lezen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:20 schreef Nijna het volgende:
Mag ik vragen aan de mensen met hun kinderen op het reguliere onderwijs, hoe doen jullie dat bij een nieuwe leerkracht/nieuw schooljaar?
Oh, wat mooi om te lezen!quote:Op maandag 15 juli 2013 20:02 schreef livelink het volgende:
Maar bijvoorbeeld ook omdat de juf zei dat zij het niet altijd direct doorheeft als Job boos is, maar dat tegenwoordig de andere kinderen uit de klas haar of een andere leerkracht gaan waarschuwen als Job boos dreigt te worden, waardoor het bijna nooit meer escaleert.
Trui, wellicht een idee om samen met Cato (liefst in samenwerking met de nieuwe meester!) wat kleine doelen op te stellen waar ze stap voor stap aan kan werken? Ik doe dat in de groep regelmatig volgens de methode van http://www.kidsskills.org/Dutch/. Daarmee maak je kinderen eigenaar van hun leren. Ik heb er fijne ervaringen mee.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:58 schreef trui het volgende:
[..]
Ze heeft veel moeite met voor zichzelf opkomen,
Dat vertelde juf ook, maar ze vertelde dat ze ook begint met een verhaal over een jongetje dat dat ook denkt en er dan achter komt dat hij dat allemaal gaat leren in groep 3.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Vertel M iig dat ze niet na één dag al kan lezen.
Dat is een teleurstelling die ik meermalen heb gehoord na de eerste dag groep 3.
Dan hoop ik dat de juf goed kan differentieren, anders wordt het een saai jaar wat lezen betreft. Hoewel, avi is een methode om de technische vaardigheid te toetsen. Wellicht biedt het begrijpend lezen een uitdaging.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:22 schreef Nijna het volgende:
Overigens moest ik wel een beetje gniffelen, want M leest al erg goed... (overigens ook iets waar ik wel benieuwd naar ben, hoe ze daar nou mee omgaan op school, de juf van groep 2 heeft getest waar ze ongeveer zat en kwam op avi-m5 uit... ),
Ik weet dat het technisch lezen is, het begrijpend lezen is nog niet zo ver hoor... al krijg ik wel het idee dat ze steeds meer door krijgt wat ze nou eigenlijk leest (ze had laatst een boekje over de cavia en daar weet ze dan toch best wat uit te vertellen zo ineens als donderslag bij heldere hemel ), maar wat dat betreft is er denk ik echt nog genoeg te leren .quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat de juf goed kan differentieren, anders wordt het een saai jaar wat lezen betreft. Hoewel, avi is een methode om de technische vaardigheid te toetsen. Wellicht biedt het begrijpend lezen een uitdaging.
En Nijna, voor elke moeder (en vader denk ik!) is groep 3 een mijlpaal en spannend.
Ja, dat is idd vaak zo, dat verstandelijke vs. de praktijk. En zeker bij een kind met ASS zal het lastig zijn om de theorie ook daadwerkelijk toe te passen. Maar daarom zou het fijn zijn als je met de meester stapjes kunt maken. Die maakt Cato natuurlijk van heel dichtbij én in de dagelijkse praktijk mee. Ik hoop van harte dat hij haar daarin kan begeleiden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:56 schreef trui het volgende:
klinkt goed die methode, Moonah, ik zal eens vragen of ze die bij haar op school ook kennen. Rots & Water ken ik weer van de school van Willem. Bij Cato doen ze aan 'kanjertraining'. Het lastige is dat ze dat verstandelijk allemaal prima begrijpt, maar als 't erop aankomt om zelf zoiets toe te passen valt 't nog flink tegen, en schrikt ze al gauw terug. Zelfs bij veel jongere kinderen. Ik heb al afgesproken om direct na de zomer eens met de nieuwe meester om tafel te gaan. En op zich heb ik er alle vertrouwen in dat de huidige juf een hele goede overdracht doet hoor. zij heeft haar ook geweldig begeleid en de groepjes waar Cato in zat ook daar op een heel positieve en rustige manier in betrokken.
Dit dusquote:Op woensdag 17 juli 2013 09:05 schreef Nijna het volgende:
Moonah, ik vind het super dat je zo meedenkt! Waardevol, dank je!
Ik denk dat het wijsheid is om naar je moedergevoel te luisteren en in te schatten wat voor Eli leuk en haalbaar is. Het is tenslotte zijn feestje. Rekening houden met zijn gebruiksaanwijzing dus? Zeker! Waarschijnlijk houdt hij het hele jaar al tekening met die van anderen. Kan Eli meedenken over wat hij zou willen doen? Verder kan het goed werken om van tevoren met hem door te lopen wat er gaat gebeuren en, als het buitenshuis is, al eens met hem te gaan kijken.quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:59 schreef DaviniaHR het volgende:
even een ander vraagje. Eli is over een maandje jarig (wordt 6). Nu ben ik een beetje aan het kijken voor kinderfeestjes maar het klinkt allemaal zo druk! Ik denk dat we Eli ook heel blij maken met een feestje thuis zonder verdere opsmuk.
Maar misschien vindt hij een feestje op een kinderboerderij ook wel leuk.
Wat is wijsheid? Wel een feestje buiten de deur doen en dan hopen dat hij dat leuk vindt?
Hij zit dan ook precies 2 weken in groep 3, dus heel druk moeten we het ook niet maken, denk ik dan.
in hoeverre houden jullie rekening met de gebruiksaanwijzing van jullie kind in het kiezen van een feestje?
Ik zou niet zo een boekje kunnen bedenken, maar misschien aan de hand van een vriendenboekje? Dat je met haar bekijkt wie wat erin heeft geschreven en aan de hand daarvan stiekem eens probeert in te gaan op het onderwerp?quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:26 schreef Nijna het volgende:
Ze wordt nog maar 6, maar ik zit inderdaad ook te denken om het eens te hebben over vriendjes. Misschien zijn er ook wel boekjes. Ze leest graag en ze haalt best veel informatie uit boekjes als ze haar aanspreken. Ik merk vaak dat als ik iets probeer te vertellen, dat ze het ook niet altijd prettig vindt (ik denk dat ik nog niet helemaal de goede manier heb gevonden wat dat betreft). Maar als iemand nog een goed boek weer over vriendjes... Maar het is wel een goed idee om het er toch eens over te hebben en wat uit te leggen.
Klinkt goed, je verzint met deze overwegingen vast een invulling die fijn is voor haar.quote:Ik denk inderdaad dat vwb een feestje, ik een aantal dingen zal bedenken waar ze uit kan kiezen. Ik zag op de site van staatsbosbeheer dat ze ook kinderfeestjes in het bos doen, ik wil sowieso eens informeren wat dat inhoud, beetje afhankelijk daarvan is het misschien wel leuk.
Gelukkig heb ik nog even, maar ik ben al wel wat aan het nadenken erover. Iets thuis vind ik ook prima en heeft als voordeel dat ze zelfs even naar boven kan, mocht het toch teveel zijn.... Die afspraak hebben we op verjaardagen ook, als het teveel is dan komt ze zeggen dat ze even naar boven gaat en dan kan ze alleen naar boven. Er gaan geen andere kinderen ofzo mee, want dan heeft ze nog niet haar moment. Jammer dat niet alle visite dat begrijpt, maar goed dat hou je toch...
Dit. Heel erg dit eigenlijk.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:36 schreef Moonah het volgende:
Rituelen duiden vaak op een sterke behoefte aan controle. Wellicht kun je vanuit dat perspectief er een vinger achter krijgen?
Ja, het is fout gegaan nadat J. ineens de neiging tot experimenteren kreeg met koken. Niks werd meer standaard gekookt, overal werd ineens een ingewikkeld recept van gemaakt. En dan had Job zich de hele dag verheugd op broccoli en dan stond er ineens een onherkenbaar prutje voor hem dat door J. broccoli werd genoemd. Sinds ik 's middags niet meer werk en daardoor weer ben gaan koken, gaat het wel beter. Zo heb ik nu bijvoorbeeld ook ingesteld dat we elke maandag taco's eten. Voor Katja en J. wordt dat wel eens saai, maar voor Job is dat heel fijn. Maar nu in de vakantie gaat het allemaal weer anders en wat ik net terug had gewonnen met eten, ben ik nu na 2 weken vakantie weer helemaal kwijt.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:36 schreef Moonah het volgende:
Rituelen duiden vaak op een sterke behoefte aan controle. Wellicht kun je vanuit dat perspectief er een vinger achter krijgen?
Oh, dat is jammer dan dat dat het niet op loste...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:41 schreef livelink het volgende:
Het begon al toen hij nog medicatie had, ik hoopte juist dat het over zou gaan met het stoppen van de medicatie.
Dat laatste dus heb ik maar aangeklopt bij Mensa, in de hoop dat ze daar handvaten kunnen biedenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:34 schreef Nijna het volgende:
Adnap, ze voelt zich op school volgens mij echt op haar gemak! Zo fijn .
Een bizar hoog iq... maar dus geen ass. Kunnen ze er wel wat mee qua ondersteuning oid? Of is het: hier is de uitslag red je er maar mee?
Oh meid ik zou zo graag je helpen, maar ik weet niet hoe *machteloos*quote:Op woensdag 28 augustus 2013 06:15 schreef livelink het volgende:
Samenwerken is ook lastig, Adnap. Ergens is er een moment gekomen in deze maatschappij dat samenwerken ineens het meest belangrijk is van alles. Terwijl er zoveel mensen zijn die in hun eentje tot veel betere prestaties komen. Lijkt me helemaal moeilijk als je een veel hoger iq hebt dan de rest.
Lijkt me een goed voornemen, Lady. Kost natuurlijk wel een hoop tijd, maar kennelijk heeft L. die begeleiding met huiswerk echt nodig.
Het nieuws van gisteren is vannacht pas echt ineens ingezonken bij mij. Hele nacht liggen piekeren hoe ik alles ga regelen als het slecht gaat in de taxi zonder dat Job, werk of Katja de dupe gaat worden. Ik ben er nog niet uit.
Ja Wat wil je weten?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 07:43 schreef DroogDok het volgende:
Zijn er bij de posters hier al ervaringen met de Autipas?
http://www.autisme.nl/wat-wij-doen/autipas.aspx
Reageren mensen begripvol als je die pas laat zien in een pretpark en je wil via de uitgang van een attractie naar binnen? Mijn ervaring is dat er al gezicht en gescholden wordt als iemand in een rolstoel niet in de rij hoeft te staan, voor een autist zal nog minder begrip zijn lijkt me.quote:
Vriendje van mijn zoon heeft een autipas. Wij zijn er een aantla malen bij geweest dat er gebruik van werd gemaakt (pretpark en bij een station met busvervoer waar een enorme rij stond). In beide gevallen werd er niet moeilijk gedaan en kregen we met het hele gezelschap (3 volwassenen, 2 kinderen) voorrang.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 09:50 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Reageren mensen begripvol als je die pas laat zien in een pretpark en je wil via de uitgang van een attractie naar binnen? Mijn ervaring is dat er al gezicht en gescholden wordt als iemand in een rolstoel niet in de rij hoeft te staan, voor een autist zal nog minder begrip zijn lijkt me.
Dat klinkt wel een beetje herkenbaar (en geen auti hier, maar wel gevoelig joch). Chris is vorig jaar ook eens zo thuis gekomen. Helemaal in tranen dat juf boos op hem was. Bleek het bij navraag een klassikale mededeling geweest te zijn over het blijven zitten op je stoel tijdens je werkje (tenzij wc/vraag/etc). Hij nam dat heel persoonlijk op en dacht dat de juf boos op hem was. Juf bleek het klassikaal gezegd te hebben omdat er veel kinderen wandelen, maar Chris niet. Chris had daar juist last van. Misschien is het zoiets met de bloemen ook? Dat ze er in hun hoofd een eigen idee aan plakken wat niet altijd de werkelijkheid is. Of in ieder geval niet zo ernstig als in hun hoofd..quote:Op woensdag 28 augustus 2013 10:34 schreef Nijna het volgende:
En ik mag niet meer mee de klas in, ik denk dat juf iets heeft gezegd over dat ouders niet persé meer mee hoeven tot in de klas en dat M daar haar eigen draai aan heeft gegeven...
Ze wil ook niet meer overblijven, maar ze kon wel vertellen waarom. Blijkbaar is er vorig jaar een moeder van een meisje uit haar klas, boos geworden toen ze bloemetjes plukten (???) op het grasveld bij school in de pauze. Ik zal eens navragen, want ik snap niet zo goed waarom iemand daar boos over zou worden (mits het gewoon madeliefjes/paardebloemen/boterbloemen waren).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mama van 2 lieve meiden :)
eigenlijk vind ik dit een heel mooi verhaal. hoe die zwemleraar dus kennelijk precies de goede aanpak wist om job toch in de goede richting te krijgen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 22:34 schreef livelink het volgende:
Zal vast goed gaan, Nijna
Dat doet me denken aan het afzwemmen van Job voor zijn C-diploma. Bij het proefzwemmen weigerde hij alles. Hij wilde niet aangekleed zwemmen, deed niet mee met alle verplichte dingen en wilde absoluut niet naar de leraar luisteren.
Uiteindelijk heeft zijn zwemleraar hem in het zwembad gegooid en gezegd dat hij dan maar de hele tijd baantjes moest zwemmen als hij toch niks anders wilde doen. Dat was op vrijdagavond en zaterdag zou het afzwemmen zijn. Ik ging er natuurlijk van uit dat Job niet mocht afzwemmen, maar de zwemleraar verzuchtte alleen dat Job weer een van zijn buien had gehad en dat hij zeker wist dat Job het wel kon en dat hij dus toch zaterdag mocht afzwemmen.
Man, wat was ik zenuwachtig. Ik was er weer helemaal op voorbereid dat Job alles zou weigeren en het hele afzwemmen in het honderd zou laten lopen. Maar als het braafste jongetje van de klas kwam Job het zwembad in en deed keurig alles zoals het hem gevraagd werd. Luisterde naar aanwijzingen, bleef netjes in de rij staan en zitten, liet zich niet afleiden door de andere kinderen of door het lawaai en het publiek. En dat 1,5 uur lang
Mij konden ze na die 1,5 uur wegdragen, zo veel energie had het me gekost.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van de week gesprek gehad op school, was erg prettig. Een juf die dingen ziet en het in de gaten houdt. Er vallen dingen op en ze is echt aan het zoeken naar een manier waarop ze M. het beste dingen kan aanbieden zonder dat ze door de bomen het bos niet meer ziet.
Goed gevoel bij, we gaan zeker de komende tijd met enige regelmaat even op de tafel om te kijken of er dingen zijn en zonodig trekken wij of zij aan de bel .Mama van 2 lieve meiden :)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |