abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128904889
Ik heb even een vraagje. Ben weer eens bezig mijn recepten te orden, digitaliseren enzovoort. Kom een recept van lemon curd tegen. Gaf een beetje een tegenvallend resultaat (te zuur, te vloeibaar). Dus ik ben een beetje aan het rondkijken, recepten vergelijken enzovoort.
Maar alles verschilt nogal, van de verhouding citroen/suiker/boter, wel/geen maizena, hele eieren/alleen eigeel, volgorde van handelingen (beginnen/eindigen met boter, wanneer citroensap toevoegen enzovoort).

Ofwel...wie heeft het ideale recept? Wat zijn de juiste verhoudingen zodat het een 'friszoete' smaak heeft en de juiste dikte.
pi_128904968
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:03 schreef blabbel6 het volgende:
Ik ben shortcake met caramel aan het maken. Rudolph van Veen kookt een blikje gecondenseerde melk en smeert dat over de koek. Dat dacht ik ook te doen dus ik heb een blikje gecondenseerde melk gekookt.
Maar nu lees ik veel meer recepten waarin de melk gekookt moet worden met boter en suiker. Dat klinkt ook lekker.
Nu is mijn vraag: zou ik mij dulce de leche in een pannetje kunnen kiepen en alsnog met boter en melk mengen? Lukt dat? Of kan ik beter bij mijn originele plan blijven?
Lekker bij je originele plan blijven, dat is suuuuuuperlekker!
pi_128905592
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 13:07 schreef Taartje het volgende:
Aardbeientiramisu *nomnom* :Y)

[ afbeelding ]
Wow dit ziet er mooi en lekker uit.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 15:11:17 #94
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_128905899
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 14:29 schreef kvd het volgende:
Ik heb even een vraagje. Ben weer eens bezig mijn recepten te orden, digitaliseren enzovoort. Kom een recept van lemon curd tegen. Gaf een beetje een tegenvallend resultaat (te zuur, te vloeibaar). Dus ik ben een beetje aan het rondkijken, recepten vergelijken enzovoort.
Maar alles verschilt nogal, van de verhouding citroen/suiker/boter, wel/geen maizena, hele eieren/alleen eigeel, volgorde van handelingen (beginnen/eindigen met boter, wanneer citroensap toevoegen enzovoort).

Ofwel...wie heeft het ideale recept? Wat zijn de juiste verhoudingen zodat het een 'friszoete' smaak heeft en de juiste dikte.
Wat ik standaard gebruik is 50 gram boter, 100 gram suiker, het sap van 2 citroenen en 4 eieren. Ik zet een pannetje met het sap, de boter en de suiker op laag vuur en laat het smelten, kluts ondertussen de eieren en als alles opgelost lijkt giet ik dit er bij en klop ik dit in de pan tot het een mooie bijna pudding achtige textuur heeft, absoluut niet stoppen met kloppen want dan krijg je stukjes ei in je lemoncurd en dat wil je niet.

Alleen zou ik de smaak niet echt omschrijven als friszoet maar friszuur, een lekkere tinteling in je kaken als je een hapje neemt, misschien zou je meer suiker kunnen toevoegen anders.
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_128906298
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:11 schreef EnemyRock het volgende:

[..]

Wat ik standaard gebruik is 50 gram boter, 100 gram suiker, het sap van 2 citroenen en 4 eieren. Ik zet een pannetje met het sap, de boter en de suiker op laag vuur en laat het smelten, kluts ondertussen de eieren en als alles opgelost lijkt giet ik dit er bij en klop ik dit in de pan tot het een mooie bijna pudding achtige textuur heeft, absoluut niet stoppen met kloppen want dan krijg je stukjes ei in je lemoncurd en dat wil je niet.

Alleen zou ik de smaak niet echt omschrijven als friszoet maar friszuur, een lekkere tinteling in je kaken als je een hapje neemt, misschien zou je meer suiker kunnen toevoegen anders.
Jij gebruikt dus hele eieren begrijp ik?
Hij gaat op het oefenpapiertje om het uit te proberen!

En ik hou wel van het friszure, maar vriendlief niet. En om heel eerlijk te zijn, die ik had gemaakt was ook wel erg zuur (terwijl ik hou van zure matjes/beertjes en het eten van het citroentje die bij drinken zit). Suiker achteraf toevoegen leek me niet handig, want korreltjes. Dus deze slimbo dacht er even gezeefde poedersuiker bij te doen maar dat leverde dus klontjes op haha.
pi_128907655
quote:
[..]

Lekker bij je originele plan blijven, dat is suuuuuuperlekker!
Heb ik gedaan en hij is inderdaad heerlijk! Ik had nog nooit zoiets gemaakt maar het is voor herhaling vatbaar.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 19:14:06 #97
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_128912262
Ik ben lekker handig bezig geweest en ik heb nu een New York style cheesecake in de oven staan terwijl ik om 8 uur moet werken, ik heb m'n zus gevraagd of ze om 5 over 8 de oven kan uitzetten en 'm dan zo lang mogelijk kan laten afkoelen in de oven alvorens 'm in de koelkast te zetten, als dat maar goed komt!

En verder was ik aan het experimenteren met meloen jam, ik ben dus van plan om deze meloen jam (met munt en limoensap) over de cheesecake te smeren als het allemaal een beetje lekker smaakt.

*edit, nog handiger bezig geweest, om 5 over 7 moest de oven van 200 naar 100 graden, wat ik dus was vergeten, 20 minuten te lang in de oven gestaan op 200 graden dus ik weet nu niet wat ik het beste kan doen, minder lang in de oven of de temperatuur van 100 graden veranderen naar bijvoorbeeld 75 graden?

[ Bericht 23% gewijzigd door EnemyRock op 13-07-2013 19:25:39 ]
  † In Memoriam † zaterdag 13 juli 2013 @ 22:51:24 #98
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_128919464
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 10:18 schreef Skaai het volgende:
Ik ben even vergeten van wie ik het recept heb gehad, maar er staat een Lemon Pound cake in de oven :9~
Shit wat is dat lekker! Stevige kleverige cake met bovenin een lekkere zure laag. Hier mag je me wel voor wakker maken zeg :9~
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_128927400
quote:
11s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:51 schreef Skaai het volgende:

[..]

Shit wat is dat lekker! Stevige kleverige cake met bovenin een lekkere zure laag. Hier mag je me wel voor wakker maken zeg :9~
Vandaag weer eens bakken.
Wil jij ( of iemand anders) de link hiervan plaatsen alsjeblieft. :Y)
pi_128927798
Die aardbeien tiramisu, maar ook de cheesecake en al het andere ziet er heerlijk uit.

Heeft iemand hier een lekker cupcake/ muffin recept? Het liefst met vruchten en weinig melkproducten. Een klein beetje melk is niet erg. Ik wil in een gedeelte de melk vervangen door lactosevrije melk.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zondag 14 juli 2013 @ 10:26:21 #101
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_128927934
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 10:13 schreef Tinuviel het volgende:
Die aardbeien tiramisu, maar ook de cheesecake en al het andere ziet er heerlijk uit.

Heeft iemand hier een lekker cupcake/ muffin recept? Het liefst met vruchten en weinig melkproducten. Een klein beetje melk is niet erg. Ik wil in een gedeelte de melk vervangen door lactosevrije melk.
als het echt lactosevrij moet zijn, let dan ook op boter/ei... ;)
pi_128927945
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 10:13 schreef Tinuviel het volgende:

Ik heb geen idee of het wat is, maar ik kom dit recept tegen, voor cake, cupcake en muffin. Lijkt mij dat je er zo vruchtjes in kan doen.
http://www.allergiekookbo(...)s-cakemuffin-recept/

En lees dat je ook kan vervangen door andere vloeistoffen, bijvoorbeeld.....vruchtensap!
http://www.goeievraag.nl/(...)cupcakes-melk.328715
pi_128928054
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 10:26 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

als het echt lactosevrij moet zijn, let dan ook op boter/ei... ;)
Ei kan ze gewoon hebben, ik dacht boter ook, maar dat zal ik nog navragen voor de zekerheid. Sommige producten zijn blijkbaar zo bewerkt, dat er dan niets meer te merken is van de lactose. Ik weet dat ze melk en joghurt echt niet kan hebben, gele kaas is geen probleem.

Ik zag trouwens bij het doorklikken op het lactosevrije cupcake recept, dat ze daarin boter idd hebben vervangen door soja minarine.

Kvd bedankt voor de linkjes.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  † In Memoriam † zondag 14 juli 2013 @ 11:45:34 #104
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_128929145
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 09:27 schreef AnneX het volgende:

[..]

Vandaag weer eens bakken.
Wil jij ( of iemand anders) de link hiervan plaatsen alsjeblieft. :Y)
Klik hier voor een hemelse ervaring 8-)
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_128929553
quote:
Is hij erg zuur?
Heb nu het recept van de starbucks lemon pound cake opgeslagen, maar daar zit ook het vruchtvlees van de citroenen in. Denk niet dat dat thuis heel erg gewaardeerd gaat worden ;)
(maar hij ziet er zo lekker uit....)

Vandaag denk ik maar een gewone pound cake maken (als ik nog genoeg boter heb), met een citroenglazuur erover
  † In Memoriam † zondag 14 juli 2013 @ 12:08:55 #106
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_128929589
In de cake zelf is het naar mijn mening absoluut niet zuur, de siroop die je er later overheen doet maakt het erg zurig. Dat siroop receptje kan je dus gerust halveren, dat staat ook in het recept. Ik ben een die hard en heb alles eroverheen gesmeten waardoor het dus erg zuur was (maar daar hou ik wel van)
Je kan er ook sinaasappel ipv lemon van maken :) dat scheelt ook wel wat in de zurigheid denk ik :D
pi_128929876
quote:
14s.gif Op zondag 14 juli 2013 12:08 schreef Skaai het volgende:
In de cake zelf is het naar mijn mening absoluut niet zuur, de siroop die je er later overheen doet maakt het erg zurig. Dat siroop receptje kan je dus gerust halveren, dat staat ook in het recept. Ik ben een die hard en heb alles eroverheen gesmeten waardoor het dus erg zuur was (maar daar hou ik wel van)
Je kan er ook sinaasappel ipv lemon van maken :) dat scheelt ook wel wat in de zurigheid denk ik :D
Ik hou ook van zuur, maar vriend niet zo. En om nou weer een cake in mijn eentje op te eten terwijl er eigenlijk wat kilootjes vanaf mogen lijkt me nou ook niet echt een goed idee ;)

Sinaasappels zijn ook een idee, alhoewel ik die geloof ik niet in huis heb. Citroen dus wel.
Schil zou ik er zelf al weer uitlaten, daar heb ik iets tegen ( :r )

Denk dat ik maar even bij mijn originele plan voor vandaag blijf (cake zonder citroen maar met citroen icing, kan hij dat aan mij geven O-) ) en binnenkort 'jouw' recept (met sinaasappel) of die van starbucks ga maken
pi_128930030
quote:
Oh fijn ! Thx.
Dan ga ik gelijk maar voor de limoenen die " opmoeten" w/
pi_128930230
En een vraag: wrom zou ik nog eens een vorm bekleden met bakpapier ?
Ik zie het steeds vaker: bij de ronde vormen, de plaatcakes.

Is een Boukje spuitbusje niet voldoende ? O-)

Bij gebrek aan andere ingrediënten en nog Marokkaanse koekjes in de trommel,
uitgesteld naar morgen en de link opgeslagen.
pi_128930285
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 12:37 schreef AnneX het volgende:
En een vraag: wrom zou ik nog eens een vorm bekleden met bakpapier ?
Ik zie het steeds vaker: bij de ronde vormen, de plaatcakes.

Is een Boukje spuitbusje niet voldoende ? O-)

Bij gebrek aan andere ingrediënten en nog Marokkaanse koekjes in de trommel,
uitgesteld naar morgen en de link opgeslagen.
Met bakpapier is de randafwerking veel netter is mijn ervaring. Meestal doe ik alleen bakpapier op de bodem van de vorm, maar bij bijvoorbeeld een cheesecake doe ik er een strookje rondom in om de zijkant van de taart mooi strak te krijgen.
pi_128935226
quote:
Yay! Nieuwe hype. De appel-mascarpone is vorig jaar. FOK! O+
Ga 'em snel maken maar dan met sinaasappel. Zure sloten hier trekken de citroen vast niet.
Go hard or go home
  zondag 14 juli 2013 @ 15:07:27 #112
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_128935277

Ik heb een NewYork style cheesecake gebakken en geëxperimenteerd met munt-meloen jam, de munt overheerst iets te veel maar ik vind 'm wel lekker dus ik heb besloten om deze er toch overheen te smeren. Nog niet aangesneden ik ben benieuwd!
pi_128938342
Pound cake in de oven, met een klein beetje citroensap erdoor, smaakt alweer jummie!
pi_128969883
Het resultaat:

pi_128970315
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 15:05 schreef Anne het volgende:
De beeb vindt kokosmakronen heerlijk, maar als je ze in de winkel koopt vind ik ze altijd zo belachelijk duur (2,99 euro voor 5 stuks). Dus ik dacht, ik zoek eens een recept op en ik wist niet dat het zo simpel was om ze te maken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kritiekpuntje van lief was dat ze een beetje droog waren en dat ze eruit zagen alsof ze zo op de bakplaat waren gekwakt (wat ook wel klopt, hihi).

De volgende keer dus iets minder lang in de oven.
En ik heb ringen gekocht om het wat mooier/netter te maken ;)
En daarnaast ook nog eens snoeppapier gehaald om er onder te doen. Is wel iets zoeter als ouwel, maar ouwel verkopen ze hier niet echt in de buurt.
Ziet er goed uit!
Ik hou wel van een beetje door gebakken.
Heb je een link naar het recept voor mij?
pi_128970451
quote:
11s.gif Op maandag 15 juli 2013 14:30 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ziet er goed uit!
Ik hou wel van een beetje door gebakken.
Heb je een link naar het recept voor mij?
Uiteraard!

http://www.ohmyfoodness.nl/recepten/kokosmakronen

Ik heb dus niet aan de oventijd van die blog gehouden, ik heb ze veeeel langer gedaan.
Maar ik heb dan ook een combimagnetron en daarmee is het altijd een beetje gokken.
pi_128971374
quote:
14s.gif Op maandag 15 juli 2013 14:34 schreef Anne het volgende:

[..]

Uiteraard!

http://www.ohmyfoodness.nl/recepten/kokosmakronen

Ik heb dus niet aan de oventijd van die blog gehouden, ik heb ze veeeel langer gedaan.
Maar ik heb dan ook een combimagnetron en daarmee is het altijd een beetje gokken.
Hoelang deed jij ze erin?
pi_128971412
quote:
11s.gif Op maandag 15 juli 2013 15:02 schreef Qunix het volgende:

[..]

Hoelang deed jij ze erin?
Dat weet ik niet meer :@.
Ik heb tussentijds een beetje gevoeld en steeds weer een paar minuten erbij gedaan.
En die van mij zaten er dus echt te lang in :Y. Ik zou dus de tijd aanhouden van de blog.
pi_128971449
quote:
14s.gif Op maandag 15 juli 2013 15:03 schreef Anne het volgende:

[..]

Dat weet ik niet meer :@.
Ik heb tussentijds een beetje gevoeld en steeds weer een paar minuten erbij gedaan.
En die van mij zaten er dus echt te lang in :Y. Ik zou dus de tijd aanhouden van de blog.
Hoe krokant zijn die van jouw geweest? Is het doormidden te breken waarbij de korst verkruimeld of ook de binnenkant?

Ik wil dit binnenkort maken :P
pi_128971475
quote:
5s.gif Op maandag 15 juli 2013 15:05 schreef Qunix het volgende:

[..]

Hoe krokant zijn die van jouw geweest? Is het doormidden te breken waarbij de korst verkruimeld of ook de binnenkant?

Ik wil dit binnenkort maken :P
Ze waren door midden te breken :Y. Ze waren ook niet krokant van binnen verder, alleen droog dus :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')