Als je dit nieuwsbericht leest, dan wordt het duidelijk waarom ze hem hebben gedood. Ze zeggen namelijk dat het Vrije Syrische Leger na de val van Assad op die al-Qaeda-lui zal gaan jagen met de hulp van de VS. Dus hebben we nu een absurde situatie waar de val van Assad zelfs niet in het voordeel van al-Qaeda is. Ik denk dat ze willen dat deze oorlog zo lang mogelijk voortduurt zodat zij hun macht kunnen vergroten en consolideren. Nadat Assad valt kunnen ze hun macht gebruiken om korte metten te maken met het Vrije Syrische Leger.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:52 schreef Pharmacist het volgende:
FSA leider doodgeschoten door Al Qaida geaffilieerde rebellen. Het zou een "ongelovige" zijn. Dat belooft wat.
We weten allemaal dat als de oppositie wint, dat er een 2e burgeroorlog komt tussen de FSA en de Jihadi's.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:08 schreef Shawn het volgende:
Als je dit nieuwsbericht leest, dan wordt het duidelijk waarom ze hem hebben gedood. Ze zeggen namelijk dat het Vrije Syrische Leger na de val van Assad op die al-Qaeda-lui zal gaan jagen met de hulp van de VS. Dus hebben we nu een absurde situatie waar de val van Assad zelfs niet in het voordeel van al-Qaeda is. Ik denk dat ze willen dat deze oorlog zo lang mogelijk voortduurt zodat zij hun macht kunnen vergroten en consolideren. Nadat Assad valt kunnen ze hun macht gebruiken om korte metten te maken met het Vrije Syrische Leger.
Het probleem is dat veel mensen een simplistisch beeld hebben van het conflict in Syrië. De meeste mensen denken bij "Syrische rebellen" meteen aan al-Qaeda. Daarom zie je om de zoveel tijd iemand langskomen in dit topic en roepen dat de VS al-Qaeda steunt in Syrië.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:13 schreef Pharmacist het volgende:
Verder weet ik niet of een continuering van het conflict in het voordeel is van de Jihadi's. Als ze het conflict willen stallen is dat slecht nieuws voor Turkije, Jordanie, Libanon en Irak. En natuurlijk al helemaal slecht nieuws voor Syrische burgers.
Als dat zo is, faalt de USA hard. Ik denk dat jij ook bekend bent met de gruweldaden van die Belgische kansenjongeren in Syrie.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:24 schreef Shawn het volgende:
In werkelijkheid steunen de Amerikanen alles wat niet al-Qaeda is in Syrië, met andere woorden: allerlei groepen die bereid zijn om na de val van Assad op al-Qaeda en co te jagen in Syrië (dit zal waarschijnlijk neerkomen op: alle buitenlandse strijders c.q. niet-Syriërs zullen worden aangemerkt als al-Qaeda door de Arabische stammen, inclusief de Nederlanders en Belgen).
True mbt regeringenquote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:24 schreef Shawn het volgende:
Slecht nieuws voor Turkije, Jordanie, Libanon en Irak ja, maar dat zijn ook vier vijanden van al-Qaeda, dus niet in het nadeel van al-Qaeda.
Ja, maar ik begrijp niet wat de VS met de gruweldaden van die Belgen te maken heeft, het enige wat zij nodig hebben voor hun gruweldaden is een mes (geen geavanceerde wapens van de VS). En als je bedoelt dat de VS falen omdat deze Belgen in staat waren om gruweldaden te plegen, ik denk dat de Amerikanen pas na de val van Assad op hen willen jagen, dus ook al steunen zij al-Qaeda niet, ze vechten nu tegen dezelfde vijand (Assad) dus zullen ze elkaar zo lang het conflict voortduurt 'tolereren'. Maar dit betekent niet dat ze blij zijn met hun aanwezigheid in Syrië of dat de VS hen direct steunt.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:33 schreef Pharmacist het volgende:
Als dat zo is, faalt de USA hard. Ik denk dat jij ook bekend bent met de gruweldaden van die Belgische kansenjongeren in Syrie.
Ik begrijp je punt, maar die jihadisten geloven net als de VS in 'collateral damage', en een sektarisch conflict is juist in hun voordeel, ze werken zelfs actief om dat doel te bewerkstelligen. Toen de Amerikanen bijvoorbeeld in Irak waren, wilde men een burgeroorlog om het land een hel te maken voor de bezetters.quote:True mbt regeringen. Maargoed, als Jihadi's ook maar iets zouden geven om burgers uit die landen zouden ze liever niet Libanon en Irak richting sektarisch conflict trekken.
Ik had jouw reactie verkeerd gelezen. Jij bedoelde dat de USA dus alle niet-Syriers niet steunt. Dat is op zich zo slecht nog niet. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat het beter was geweest om Assad gewoon te laten winnen zodat de slachting en dreiging in buurlanden voorbij zou zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:43 schreef Shawn het volgende:
Ja, maar ik begrijp niet wat de VS met de gruweldaden van die Belgen te maken heeft, het enige wat zij nodig hebben voor hun gruweldaden is een mes (geen geavanceerde wapens van de VS). En als je bedoelt dat de VS falen omdat deze Belgen in staat waren om gruweldaden te plegen, ik denk dat de Amerikanen pas na de val van Assad op hen willen jagen, dus ook al steunen zij al-Qaeda niet, ze vechten nu tegen dezelfde vijand (Assad) dus zullen ze elkaar zo lang het conflict voortduurt 'tolereren'. Maar dit betekent niet dat ze blij zijn met hun aanwezigheid in Syrië of dat de VS hen direct steunt.
Jah, daar heb je een goed puntquote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:43 schreef Shawn het volgende:
Ik begrijp je punt, maar die jihadisten geloven net als de VS in 'collateral damage', en een sektarisch conflict is juist in hun voordeel, ze werken zelfs actief om dat doel te bewerkstelligen. Toen de Amerikanen bijvoorbeeld in Irak waren, wilde men een burgeroorlog om het land een hel te maken voor de bezetters.
Ja, precies. Een ander punt is ook dat het bewijst dat Assad's leger niet vooral vecht tegen buitenlandse jihadisten, zoals velen in dit topic beweren en niet omdat ze zogenaamd worden betaald. Ze vechten een burgeroorlog vooral tegen andere Syriërs. Logisch dat ze dan overlopen, wanneer ze niet geloven dat Assad een gerechtvaardigde oorlog voert.quote:Op donderdag 11 juli 2013 14:02 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Sowieso is het onzin. Het Syrische leger wat voor de opstand voor veel jonge Syriers een instituut waar je enige carriere kon maken maar daarnaast ook het land verdedigde tegen de Israelische-Amerikaanse vijand. Veel patriots gingen daarom bij het leger o.a. Totdat Assad besloot het leger in te zetten om ongewapende demonstraties met wapengekletter neer te maaien.....de dappere militairen passen daarvoor en vluchtten, met risico voor hun eigen leven. Nu is het leger een privemilitie geworden van Assad's familie en clan. Ooit was het een enigzins gemankeerd maar toch trots landelijk instituut om zich te verdedigen tegen de zionisten.
Nee. Ik ben bekend met die Arabische mentaliteit. Maar we hebben het hier over soldaten en hooggeplaatste officieren die decennia hebben geïnvesteerd in het leger. Hun leven opgebouwd in Syrië. En dat gooien ze volgens jou overboord voor een paar oliedollars. Nogmaals, als dat al waar zou zijn, bewijst dat alleen maar dat Assad's regime corrupt en verrot is tot op het bot. En dat Assad compleet incompetent is om corruptie aan te pakken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 14:06 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Arabieren verhuizen gemakkelijk voor een paar miljoen dollar naar een ander (goedkoop) Arabisch land. Met hun clan. Dat gebeurt al duizend jaar. Voor geld en bezittingen.
quote:Ook onder islamitische vorsten/dictators die jij wel goed zou keuren.
Dream on.quote:De Syrische bevolking staat nog achter Assad, evenals het grootste deel van de officieren en soldaten. Dat is een feit.
Zij lachen niet omdat zij strijden voor 'vrijheid' (wat dat dan ook moge zijn) maar dit is juist wat zij willen. Zij willen juist sterven omdat zij denken dat God hen zal belonen voor het onthoofden van Christenhonden en het plegen van genocide tegen de sterrencultus van Dr. Assad.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 00:16 schreef HishamAbuHamza het volgende:
[..]
Er is een reden waarom de meeste strijders 'lachen' wanneer ze dit leven verlaten.Genoeg info over te vinden, maar ze vechten voor de waarheid. En trouwens best triest dat jij 'lacht' om dode mensen, die hun land Syrie proberen te verdedigen tegen de terreuracties van de SAA.
Zelfs ik lach niet bij dode SAA-soldaten, omdat ik weet dat velen van hen 'moeten' vechten, omdat ze anders eraan gaan...![]()
Zo vertelde een vriend me laatst, dat zijn neef steeds bezoek kreeg van de Mukhabaraat: het was de derde keer dat ze langskwamen om hem op te roepen. Een vierde keer is niet gegarandeerd (de kogel).
80% Pro-Assad zeggen ze dan.Nee, nooit. (wanneer ze vrijuit mogen spreken)
Zucht, snap dan toch dat het niet iets te maken met deze rebellen, maar dat iedereen ook ziet dat Assad een wrede dictator is die net zo goed geen macht zou mogen hebben, van de troon gestoten dient te worden, dat maakt de situatie zo complex omdat de oppositie niet veel beter lijkt.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 16:25 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Dat mensen nog steeds geloven dat die rebellen deugen is me een raadsel.
Niet ik bekijk het simplistisch, jij doet dat door uit te gaan van je abstracte idealen over wat goed is en hoe het zou moeten zijn. Als je het van de andere kant bekijkt zie je dat de Westerse steun voor de rebellen deze burgeroorlog alleen maar aan het verlengen is. En met welk doel: een volgende burgeroorlog tussen rebellengroepen of een fundamentalistische moslimstaat waarin op religieuze gronden gezuiverd gaat worden.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zucht, snap dan toch dat het niet iets te maken met deze rebellen, maar dat iedereen ook ziet dat Assad een wrede dictator is die net zo goed geen macht zou mogen hebben, van de troon gestoten dient te worden, dat maakt de situatie zo complex omdat de oppositie niet veel beter lijkt.
Flauwekul, ik zie bij de rebellen ook een grote seculiere groep die in opstand komt tegen Assad, het probleem is dat de rebellen zo verdeeld zijn dat er ook zeer kwalijke groeperingen bij betrokken zijn, het steunen van de gematigde rebellen kan juist leiden tot een goede staat waar de dictator Assad geen macht meer heeft, maar jij bent zo iemand die zich alleen wil focussen op de terroristen terwijl maar de vraag is hoe groot hun invloed is.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:02 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Niet ik bekijk het simplistisch, jij doet dat door uit te gaan van je abstracte idealen over wat goed is en hoe het zou moeten zijn. Als je het van de andere kant bekijkt zie je dat de Westerse steun voor de rebellen deze burgeroorlog alleen maar aan het verlengen is. En met welk doel: een volgende burgeroorlog tussen rebellengroepen of een fundamentalistische moslimstaat waarin op religieuze gronden gezuiverd gaat worden.
En dit alles om van een seculiere staat af te komen waarin diverse groepen vrij vreedzaam met elkaar samenleefden en die geen enkele bedreiging voor Europa is (integendeel ze hielpen ons juist in de strijd tegen terrorisme).
Dat zou iedereen moeten zien.
Goede zaak. Laat die beesten elkaar afslachten. Ook die 'seculiere rebellen' zijn niets meer dan opportunisten en criminelen die op een onverantwoordelijke manier hun land in chaos hebben gestort en net zo schuldig zijn aan de dood van de ruim 100.000 burgers.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:52 schreef Pharmacist het volgende:
FSA leider doodgeschoten door Al Qaida geaffilieerde rebellen. Het zou een "ongelovige" zijn. Dat belooft wat.
Free Syrian Army commander killed by rivals
Fighters from an al-Qaeda-linked group in Syria have killed a leader of the Western- and Arab-backed Free Syrian Army after stopping him at a checkpoint, an FSA spokesman said, underlining growing rifts between Syrian opposition groups.
Kamal Hamami, a member of the FSA's Supreme Military Council, known as Abu Basir, was killed in the Turkmen mountains near the northern city of Latakia, spokesman Louay Meqdad told Al Jazeera on Friday.
Meqdad said the commander was killed after a heated debate with a local leader of the Islamic State of Iraq and the Levant in which the leader called the FSA "infidels".
Hamami's brother, who was travelling in the car with him, was also killed, the spokesman said. The brothers and a third man had been on a surveillance mission before a planned attack on government forces, Meqdad said.
A third man was allowed to leave to report the killings.
Another FSA spokesman, Qassem Saadeddine, said that the group phoned him to admit the killing.
"[They said] that they will kill all of the Supreme Military Council," Saadeddine said from Syria.
Meqdad said the incident was very worrying.
"We hope that we resort to wisdom rather than fighting as the Syrian revolution will be threatened as whole if the Syrian rebels are fighting among themselves," he said.
But other FSA rebels said the killings were tantamount to an act of war.
Rebel assasinations
"We are going to wipe the floor with them. We will not let them get away with it because they want to target us," a senior rebel commander told Reuters news agency on condition of anonymity.
He said the al Qaeda-linked militants had warned the FSA that there was "no place" for them where Hamami was killed in Latakia province, a northern rural region of Syria bordering Turkey.
The Free Syrian Army has been trying to build a network of logistics and reinforce its presence across Syria, as the US
administration pledged to send weapons to the group after it concluded that Syrian President Bashar al-Assad's forces had used chemical weapons against rebel fighters.
US congressional committees are holding up the plan because of fears that such deliveries will not be decisive and
the arms might end up in the hands of groups opposed to Western-interests, security sources have said.
While Free Syrian Army units sometimes fight alongside groups with different ideologies such as the Islamist State, rivalries have increased and al Qaeda-linked groups have been blamed for several assassinations of commanders of moderate rebel units.
Analysts say that divisions between Syria's rebel groups are partly to blame for giving Assad's forces the chance to regained the upper hand in the conflict.
Zo, zie jij dat. De meeste bronnen geven aan dat de islamisten erg sterk zijn binnen de rebellen, dus een tweede burgeroorlog krijg je sowieso.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:04 schreef DeParo het volgende:
[..]
Flauwekul, ik zie bij de rebellen ook een grote seculiere groep die in opstand komt tegen Assad, het probleem is dat de rebellen zo verdeeld zijn dat er ook zeer kwalijke groeperingen bij betrokken zijn, het steunen van de gematigde rebellen kan juist leiden tot een goede staat waar de dictator Assad geen macht meer heeft, maar jij bent zo iemand die zich alleen wil focussen op de terroristen terwijl maar de vraag is hoe groot hun invloed is.
Ik betwijfel niet dat ze erg sterk zijn maar de hele oppositie daarop afrekenen, net als tijdens de Iraanse revolutie gebeurde, is volstrekt absurd.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:10 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Zo, zie jij dat. De meeste bronnen geven aan dat de islamisten erg sterk zijn binnen de rebellen, dus een tweede burgeroorlog krijg je sowieso.
Met de rest van de Iraanse oppositie is inderdaad 'afgerekend'.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:15 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik betwijfel niet dat ze erg sterk zijn maar de hele oppositie daarop afrekenen, net als tijdens de Iraanse revolutie gebeurde, is volstrekt absurd.
Assad is een dictator zonder veel steun, ik vind de oppositie jegens zijn bewind gerechtvaardigd, maar je hoeft niet rustig toe te zien of het allemaal wel goed ontwikkelt, daar kan het Westen zich prima mee bemoeien, lijkt me ook belangrijk.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:23 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Met de rest van de Iraanse oppositie is inderdaad 'afgerekend'.
Maar jij vindt al dit geweld prima, puur omdat Assad zo rot zou zijn? Los van de Syrische bevolking en de seculiere staat zijn we nu ook weer een eigen probleem qua veiligheid en vluchtelingen aan het creëren. Er zit werkelijk geen enkele goede logica achter, alleen een romantisch idee over rebellie tegen een wrede man.
Als nu die seculiere opstandelingen met Assad aan een politieke oplossing zouden werken, waar hij voor openstaat, dan zou een terugkeer naar een redelijk bestaan en wat meer vrijheid toch veel dichterbij zijn?
Wat voor bemoeienis stel je concreet voor dan?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:40 schreef DeParo het volgende:
[..]
Assad is een dictator zonder veel steun, ik vind de oppositie jegens zijn bewind gerechtvaardigd, maar je hoeft niet rustig toe te zien of het allemaal wel goed ontwikkelt, daar kan het Westen zich prima mee bemoeien, lijkt me ook belangrijk.
Helpen en ondersteunen van de gematigde oppositie, dat die een goede structuur kunnen opzetten, waar vervolgens weer een gezonde democratie zich op kan ontplooien (zal wel enige tijd overheen gaan moet je niet willen direct na de strijd vermoedelijk dan).quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:45 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Wat voor bemoeienis stel je concreet voor dan?
Kunt beter die oppositie helpen bij het vinden van een politieke oplossing en daarin steun geven. Idee dat ze zo Assad kunnen verslaan staat ver van de realiteit, net als het idee dat hij geisoleerd is. Assad is nu terrein aan het winnen, dus als je de militaire strijd wil beinvloeden zul je zelf moeten vechten. Beter probeer je de partijen aan de onderhandelingstafel te krijgen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:46 schreef DeParo het volgende:
[..]
Helpen en ondersteunen van de gematigde oppositie, dat die een goede structuur kunnen opzetten, waar vervolgens weer een gezonde democratie zich op kan ontplooien (zal wel enige tijd overheen gaan moet je niet willen direct na de strijd vermoedelijk dan).
Militair steunen, en Assad is zo weg laten we wel wezen, zo sterk is hij nou ook weer niet, en een politieke oplossing, daar is het te laat voor dat weet jij ook. De gematigde oplossing kan voor beide kanten wenselijke resultaten opleveren, zwaar gesteund door het Westen dat dien ik er bij te zeggen, maar Assad hier een vrijgeleide geven zou een grote fout zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:52 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Kunt beter die oppositie helpen bij het vinden van een politieke oplossing en daarin steun geven. Idee dat ze zo Assad kunnen verslaan staat ver van de realiteit, net als het idee dat hij geisoleerd is. Assad is nu terrein aan het winnen, dus als je de militaire strijd wil beinvloeden zul je zelf moeten vechten. Beter probeer je de partijen aan de onderhandelingstafel te krijgen.
Nee, een grote fout is niks te leren van de tig voorgaande invasies en interventies. Jij hebt geen enkel inzicht in de militaire verhoudingen en religieuze spanningen tussen groepen in Syrië en toch bepaal je zo even wat er moet gebeuren, want we 'mogen geen vrijgeleide geven' aan Assad. Alsof het ons recht is om dat voor landen te bepalen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Militair steunen, en Assad is zo weg laten we wel wezen, zo sterk is hij nou ook weer niet, en een politieke oplossing, daar is het te laat voor dat weet jij ook. De gematigde oplossing kan voor beide kanten wenselijke resultaten opleveren, zwaar gesteund door het Westen dat dien ik er bij te zeggen, maar Assad hier een vrijgeleide geven zou een grote fout zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |