Nee, klopt. Zulke bedragen wit geld van de bank halen gaat inderdaad wel opvallen, en je kunt het ook niet ineens uitgeven aan een auto oid. Maar als je het geleidelijk doet is er niets aan de hand natuurlijk.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:49 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nou, een erfenis van 50K gaat echt niet zomaar 'verdwijnen' schat ik zo. Als ik me niet vergis dient daar ook nog eens erfbelasting over te worden betaald (uiteraard afhankelijk van de persoon van de erflater).
Dus inderdaad, een stapel honderdjes zal niemand aangeven, maar als er ineens een flink bedrag 'verdwenen' is dan denk ik dat de BD toch echt niet op z'n achterhoofd gevallen is.
Een persoonlijke lening is natuurlijk heel wat anders dan een hypotheek. Om je hypotheek bij je vermogen op te tellen is natuurlijk onnozel, maar het verschil tussen de waarde van je huis en de hoogte van je hypotheek kan natuurlijk verborgen vermogen zijn. Een PL is altijd schuld.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Beetje krom gedacht om je schulden gewoon niet mee te tellen bij je vermogen. Als ik 50k heb en ik leen 50k bij (met bv een hypotheek), heb ik dan ineens 100k? Dacht het niet, sterker nog ik hou steeds minder over van de 50k die ik had omdat ik rente betaal over die lening.
In de huidige markt met de dalende huizenprijzen zou dat verborgen vermogen dus in feite verborgen schuld zijn.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:57 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Een persoonlijke lening is natuurlijk heel wat anders dan een hypotheek. Om je hypotheek bij je vermogen op te tellen is natuurlijk onnozel, maar het verschil tussen de waarde van je huis en de hoogte van je hypotheek kan natuurlijk verborgen vermogen zijn. Een PL is altijd schuld.
Dit dus. Een hypotheek blijft een lening, hoe je het ook wendt of keert. Een lening met een onderpand en dus met een lagere te betalen rente, maar hoe dan ook - een lening.quote:Op woensdag 26 juni 2013 18:03 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
In de huidige markt met de dalende huizenprijzen zou dat verborgen vermogen dus in feite verborgen schuld zijn.
Met een PL kun je ook een klassieke auto kopen in de hoop dat deze in waarde stijgt, komt op hetzelfde neer.
Alleen geeft de PL geen onderpand, geen zekerheid voor de verstrekker.quote:Op woensdag 26 juni 2013 18:03 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
In de huidige markt met de dalende huizenprijzen zou dat verborgen vermogen dus in feite verborgen schuld zijn.
Met een PL kun je ook een klassieke auto kopen in de hoop dat deze in waarde stijgt, komt op hetzelfde neer.
Maar in tegenstelling tot een gewone lening is het onderpand dus goed voor een (groot) gedeelte of zelfs meer dan de schuld. Dit is een zekerheid voor de vestrekker. Dat is bij een normale lening niet het geval.quote:Op woensdag 26 juni 2013 18:14 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit dus. Een hypotheek blijft een lening, hoe je het ook wendt of keert. Een lening met een onderpand en dus met een lagere te betalen rente, maar hoe dan ook - een lening.
Die zekerheid voor de verstrekker boeit toch niets voor de lener?quote:Op woensdag 26 juni 2013 18:25 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Alleen geeft de PL geen onderpand, geen zekerheid voor de verstrekker.
Nee doet het ook niet. Maar het maakt imo de verrekening met je vermogen iets realistischer en logischer dan bij een persoonlijke lening.quote:Op woensdag 26 juni 2013 18:32 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die zekerheid voor de verstrekker boeit toch niets voor de lener?
Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen? Indien getrouwd, dan is de helft van je vrouw. Ik zeg het maar even.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:09 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Na een schenking/erfenis heb ik op dit moment 50.000 euro 'over'
Tenzij dat in de nalatenschap is uitgesloten (dat het buiten elke gemeenschap blijft).quote:Op woensdag 26 juni 2013 20:04 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen? Indien getrouwd, dan is de helft van je vrouw. Ik zeg het maar even.
quote:Op woensdag 26 juni 2013 20:26 schreef highender het volgende:
Ik zou het investeren in de ontwikkeling van een productiemodel van een nieuw product, maar ja, daar zal jij weinig aan hebben. Ik zou er in ieder geval mee gaan ondernemen...
Beetje krom gedacht om wel de schuld mee te nemen, maar niet de waarde van de woning.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Beetje krom gedacht om je schulden gewoon niet mee te tellen bij je vermogen. Als ik 50k heb en ik leen 50k bij (met bv een hypotheek), heb ik dan ineens 100k? Dacht het niet, sterker nog ik hou steeds minder over van de 50k die ik had omdat ik rente betaal over die lening.
Een deposito van 10 jaar lijkt me niet verstandig. De rente staat momenteel historisch laag en er zijn tekenen dat de rente weer gaat stijgen. Je kan nu je geld voor 10 jaar vast zetten tegen, zeg, 5% rente/jaar. Je kant het ook nog even op een gewone spaarrekening zetten tegen 2% rente/jaar en over één of twee jaar op een 10 jaars-deposito wanneer de rente gunstiger is, misschien wel 7-8%.quote:Op woensdag 26 juni 2013 20:04 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen? Indien getrouwd, dan is de helft van je vrouw. Ik zeg het maar even.
Dat gezegd hebbende, ik ben nogal risico-avers dus vind beleggen persoonlijk onprettig. Ik zou kijken wat de hoogste rente heeft: een deposito van tien jaar, of de aflossingsvrije hypotheek.
Dit. Als je het echt niet nodig gaat hebben en je hebt verder nog wat reserve kun je met et geld prima je vaste lasten goed verlagen. JE mag waarschijnlijk niet in 1 klap alles aflossen uit je hypotheek, maar elk jaar 20% ofzo.quote:Op woensdag 26 juni 2013 17:15 schreef nutoj het volgende:
op de spaarrekening levert het alleen maar belasting voor de regering op![]()
maar ja, denk er even goed over na
hypotheek aflossen is sowieso leuk
hou je 10-20k apart op een spaarrekening, dan betaal je geen extra belasting
Hoe weet je dat nou? Hangt helemaal van z'n hypotheekrente + HRA af.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:21 schreef Spanky78 het volgende:
Dit. Als je het echt niet nodig gaat hebben en je hebt verder nog wat reserve kun je met et geld prima je vaste lasten goed verlagen. JE mag waarschijnlijk niet in 1 klap alles aflossen uit je hypotheek, maar elk jaar 20% ofzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |