Dat vroeg ik niet. Ik vind het wel treffend hoe je consistent probeert de vraag te ontwijken.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:48 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Nood breekt wet, daarom wegen de omstandigheden ook mee in het totale plaatje.
God geeft een bovengrens en ondergrens aan.
quote:Op maandag 24 juni 2013 15:35 schreef Cara het volgende:
Dat snap ik, maar wat is jouw definitie van puur goed en rechtvaardig?
Het is de taak en verantwoordelijkheid van de mens om binnen de perken ( marges ) te handelen. Een interpretatief verschil met God beklemtonen zou door zulke formulering zichzelf degraderen.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:53 schreef SpecialK het volgende:
Dat vroeg ik niet. Ik vind het wel treffend hoe je consistent probeert de vraag te ontwijken.
Het Euthyphro dilemma schiet enigszins tekort, omdat het geen rekening houdt met de aard, het wezen en karakter van de volmaakte God, waarbij God van nature goed is.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:18 schreef man1986 het volgende:
Wat de vraag van SpecialK naar wijst is de Euthyphro dilemma.
Ik ben ook benieuwd naar wat de moslims daarover denken.
Juist.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:54 schreef Natural-Cool het volgende:
Het Euthyphro dilemma schiet enigszins tekort, omdat het geen rekening houdt met de aard, het wezen en karakter van de volmaakte God, waarbij God van nature goed is.
Leuk, maar geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
[..]
Het is de taak en verantwoordelijkheid van de mens om binnen de perken ( marges ) te handelen. Een interpretatief verschil met God beklemtonen zou door zulke formulering zichzelf degraderen.
Zal de mens alles in het werk stellen om het kwade af te schudden, en het rechte pad te zoeken en te kiezen. Of zal hij zich overgeven aan het kwade en steeds verder afdwalen en zichzelf onderwaarderen.
Waarom ga je er vanuit dat god van nature goed is?quote:Op maandag 24 juni 2013 16:54 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het Euthyphro dilemma schiet enigszins tekort, omdat het geen rekening houdt met de aard, het wezen en karakter van de volmaakte God, waarbij God van nature goed is.
God is afhankelijk van wat de mens "hem" toeschrijft, gezien "hij" een bedenksel van de mens is. Zo eenvoudig is dat.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:08 schreef Natural-Cool het volgende:
God is niet afhankelijk van wat mensen over Hem denken te weten.
Naast liefde, heeft God tal van andere kenmerken, zoals barmhartigheid, genade, rechtvaardigheid, zachtmoedigheid, zelfbeheersing, behulpzaamheid, vriendelijkheid, vergevingsgezindheid enz.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:11 schreef SpecialK het volgende:
Waarom ga je er vanuit dat god van nature goed is?
Neem je in deze beoordeling ook het OT mee?quote:Op maandag 24 juni 2013 18:46 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Naast liefde, heeft God tal van andere kenmerken, zoals barmhartigheid, genade, rechtvaardigheid, zachtmoedigheid, zelfbeheersing, behulpzaamheid, vriendelijkheid, vergevingsgezindheid enz.
Dat is nou een dogma en over dogma's kan met vrijwel geen enkele gelovige gediscussieerd worden.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom ga je er vanuit dat god van nature goed is?
Ik heb het idee dat het denkkader van atheïsten meer is dat zij bepaalde uitgangspunten aannemen die ze aan toevalstreffers toeschrijven. Wat ik me afvraag is, wat is de kans dat er een kwade God zou bestaan tov een rechtvaardige God.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
Dat is nou een dogma en over dogma's kan met vrijwel geen enkele gelovige gediscussieerd worden.
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 24 juni 2013 19:04 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het denkkader van atheïsten meer is dat zij bepaalde uitgangspunten aannemen die ze aan toevalstreffers toeschrijven.
Op basis van observatie van de natuur is een onverschillig danwel sadistisch god het meest waarschijnlijk.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:04 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het denkkader van atheïsten meer is dat zij bepaalde uitgangspunten aannemen die ze aan toevalstreffers toeschrijven. Wat ik me afvraag is, wat is de kans dat er een kwade God zou bestaan tov een rechtvaardige God.
Het universum is helemaal niet georganiseerd.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:07 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het ontstaan van een georganiseerde universum bijvoorbeeld.
Dat impliceert dat je denkt dat het universum "georganiseerd" is. Ordelijk enzo.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:07 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het ontstaan van een georganiseerde universum bijvoorbeeld.
Is de beperking dan in de wetenschap, of ligt de beperking in je denkvemogen of er is er teveel betekenisloze variatie waardoor je het universum als chaotisch bestempeld.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:07 schreef Jigzoz het volgende:
Het universum is helemaal niet georganiseerd.
Voor alle verschijnselen in de natuur zijn logische bewijzen, knap werk van God.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:07 schreef Grouch het volgende:
Op basis van observatie van de natuur is een onverschillig danwel sadistisch god het meest waarschijnlijk.
Een barmhartig god wordt daar echter niet door uitgesloten.
Of is het universum simpelweg niet georganiseerd? Daar ga ik van uit, maar als je informatie hebt waaruit iets anders blijkt, dan hoor ik dat heel graag.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:22 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Is de beperking dan in de wetenschap, of ligt de beperking in je denkvemogen of er is er teveel betekenisloze variatie waardoor je het universum als chaotisch bestempeld.
Waarom heb ik een blindedarm?quote:Op maandag 24 juni 2013 19:22 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Voor alle verschijnselen in de natuur zijn logische bewijzen, knap werk van God.
quote:
De functie van de blinde darm is dus zorgen voor de juiste darmfloraquote:Lang werd gedacht dat de blinde darm bij de mens geen functie meer heeft. Dit was ook de theorie van Charles Darwin en vele studieboeken hebben deze theorie overgenomen. Vroeger zou de blinde darm helpen bij het verteren van voedsel. Door de evolutie zou de blindedarm in feite een nutteloos orgaan zijn geworden. Ongeveer 5 jaar geleden kwamen wetenschappers met een nieuwe theorie. De blinde darm zou helpen bij goede bacteriën voor de darmflora. Bij diarree of een andere ontregeling van de maag-darmflora zouden de goede darmbacteriën vanuit de blinde darm de darmflora weer herstellen. .
Chaos bestaat niet alleen verschillende lagen van organisatie.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:24 schreef Jigzoz het volgende:
Of is het universum simpelweg niet georganiseerd? Daar ga ik van uit, maar als je informatie hebt waaruit iets anders blijkt, dan hoor ik dat heel graag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |