quote:OP man1986:
Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
Neen ,de meeste moeten niks van hem weten. Ze ontkennen zelfs dat hij heeft bestaan.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Is Jezus een profeet binnen het Jodendom?
Is iets goed omdat god definieert wat goed is of is iets goed omdat god zich houdt aan een morele code buiten hemzelf waar ook hij zich aan moet onderwerpen?quote:Op maandag 24 juni 2013 00:40 schreef Tevik het volgende:
[..]
God's Goedheid/Barmhartigheid omvat alles, totdat een ziel zelf verlangt of de keuze maakt om geloof, gedachten en daden van kwaad te manifesteren, dan leg je zonder het op te merken een soort 'sluier'/bedekking over je eigen ziel (barmhartigheid/liefde) en tegelijkertijd trekt die omvattende Goedheid/Barmhartigheid zich terug, als een eigenschap daarvan, en maakt het plaats voor en Tolereert het dat kwaad. Het is dus pure barmhartigheid dat schuilt achter "goed" en "kwaad". Goed is een manifestatie van die barmhartigheid en kwaad is de afwezigheid daarvan. Kwaad is nooit iets wat God voor zijn schepping heeft bedoelt of aandoet, maar altijd iets wat je jezelf of een andere je aandoet. Dat een entiteit geconfronteerd kan worden met kwaad van een andere entiteit, heeft te maken met het eigen geloof in kwaad, men ervaart het als kwaad omdat men het zelf in het verleden bedreven heeft.
God definieert niet wat goed is, Hij is het Goede, Hij haalt Zijn kennis niet uit boeken, Hij is de Bron van alle kennis, de Alwetende, in Zijn hand is al het goede.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is iets goed omdat god definieert wat goed is of is iets goed omdat god zich houdt aan een morele code buiten hemzelf waar ook hij zich aan moet onderwerpen?
Dus als god zegt dat iets goed is dan is het goed. En als hij morgen zegt dat het slecht is dan is het slecht?quote:Op maandag 24 juni 2013 02:01 schreef Tevik het volgende:
[..]
God definieert niet wat goed is, Hij is het Goede, Hij haalt Zijn kennis niet uit boeken, Hij is de Bron van alle kennis, de Alwetende, in Zijn hand is al het goede.
Het kan zijn dat wat vandaag goed voor jou is morgen slecht voor je kan zijn. Het 'iets' op zich is niet goed of slecht, maar het effect dat het op je heeft maakt het voor jou goed of slecht.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus als god zegt dat iets goed is dan is het goed. En als hij morgen zegt dat het slecht is dan is het slecht?
http://www.evilbible.com/quote:Op maandag 24 juni 2013 00:40 schreef Tevik het volgende:
God's Goedheid/Barmhartigheid omvat alles, totdat een ziel zelf verlangt of de keuze maakt om geloof, gedachten en daden van kwaad te manifesteren, dan leg je zonder het op te merken een soort 'sluier'/bedekking over je eigen ziel (barmhartigheid/liefde) en tegelijkertijd trekt die omvattende Goedheid/Barmhartigheid zich terug, als een eigenschap daarvan, en maakt het plaats voor en Tolereert het dat kwaad. Het is dus pure barmhartigheid dat schuilt achter "goed" en "kwaad". Goed is een manifestatie van die barmhartigheid en kwaad is de afwezigheid daarvan. Kwaad is nooit iets wat God voor zijn schepping heeft bedoelt of aandoet, maar altijd iets wat je jezelf of een andere je aandoet. Dat een entiteit geconfronteerd kan worden met kwaad van een andere entiteit, heeft te maken met het eigen geloof in kwaad, men ervaart het als kwaad omdat men het zelf in het verleden bedreven heeft.
Daarmee bedoelen deze vrome joden de J.C. uit het N.T. en die heeft nooit bestaan. Dat is een verzinsel van Paulus.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:36 schreef Skillsy het volgende:
Neen ,de meeste moeten niks van hem weten. Ze ontkennen zelfs dat hij heeft bestaan.
Dat zijn joden die denken dat J.C. uit het N.T. bestaan heeft. Er heeft wel een Yeshua bestaan waar Paulus zijn J.C. rond verzonnen heeft. Deze Yeshua heeft wél bestaan en was uit de laatste generatie uit de stamboom David. Hij ijverde voor een vrij joodse staat. Door op deze historische figuur een mysterieschool rond te verzinnen heeft men een joodse held ontnomen uit de joodse geschiedenis en deze dan nog gebruikt als anti-semitisch argument.quote:Sommige joden zien hem wel als leraar ( vooral binnen liberaal jodendom)
Oke thanksquote:Op maandag 24 juni 2013 09:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Daarmee bedoelen deze vrome joden de J.C. uit het N.T. en die heeft nooit bestaan. Dat is een verzinsel van Paulus.
Dat zijn joden die denken dat J.C. uit het N.T. bestaan heeft. Er heeft wel een Yeshua bestaan waar Paulus zijn J.C. rond verzonnen heeft. Deze Yeshua heeft wél bestaan en was uit de laatste generatie uit de stamboom David. Hij ijverde voor een vrij joodse staat. Door op deze historische figuur een mysterieschool rond te verzinnen heeft men een joodse held ontnomen uit de joodse geschiedenis en deze dan nog gebruikt als anti-semitisch argument.
Had ik zelf ook kunnen opzoeken (dom)quote:Op maandag 24 juni 2013 10:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Voor wat het waard is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paulus_%28apostel%29
Nee, dit is antiek. Wetenschap kent evolutie.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Had ik zelf ook kunnen opzoeken (dom)
Offtopic: jij hebt zeker Toracommentaren gelezen van Speiser (1902-1965)en Morgenstern (1881-1976) en Nahum Sarna ?
Maar als god morgen zegt dat iets een slecht effect is dan is dat ook zo? Of zijn dingen slecht zonder dat god daar iets aan heeft gedaan?quote:Op maandag 24 juni 2013 02:45 schreef Tevik het volgende:
[..]
Het kan zijn dat wat vandaag goed voor jou is morgen slecht voor je kan zijn. Het 'iets' op zich is niet goed of slecht, maar het effect dat het op je heeft maakt het voor jou goed of slecht.
God creëert beide wegen. De goede mogelijkheid ( A ) en het slechte mogelijkheid ( B )quote:Op maandag 24 juni 2013 12:33 schreef SpecialK het volgende:
Maar als god morgen zegt dat iets een slecht effect is dan is dat ook zo? Of zijn dingen slecht zonder dat god daar iets aan heeft gedaan?
Verhelder je vraag.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:19 schreef SpecialK het volgende:
Ja. Jullie zijn mijn vraag aan het ontwijken.
God hangt allerlei morele oordelen aan acties. Gij zult niet doden, gij zult niet stelen, etc...quote:
Nood breekt wet, daarom wegen de omstandigheden ook mee in het totale plaatje.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:31 schreef SpecialK het volgende:
God hangt allerlei morele oordelen aan acties. Gij zult niet doden, gij zult niet stelen, etc...
Zijn deze acties slecht omdat god het slecht heeft gemaakt of zijn deze acties intrinsiek slecht en informeert god daar alleen maar even over de feiten?
http://www.evilbible.com/quote:Op maandag 24 juni 2013 14:18 schreef Natural-Cool het volgende:
God zelf is puur goed, rechtvaardig en evenwichtig, de keuze's van de mens kunnen afdwalen naar het kwade toe. Naarmate de mens verder afdwaalt en fouten maakt, hiervan leert en zichzelf corrigeert, valt het binnen de perken anders valt het buiten de perken van zijn verantwoordelijkheid.
Een ieder staat vrij om te geloven wat hij/zij wil.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:49 schreef ATON het volgende:
http://www.evilbible.com/
Hier heb je gelijk genoeg om recht te lullen.
Hoe bepaal jij dat God puur goed en rechtvaardig is dan?quote:Op maandag 24 juni 2013 15:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Een ieder staat vrij om te geloven wat hij/zij wil.
God is niet afhankelijk van wat mensen over Hem denken te weten. Zijn positie staat geheel nimmer in de weegschaal, droevig dat mensen zichzelf beter in staat achten over goed en slecht te kunnen oordelen met beperkte en/of eenzijdig geselecteerde informatie.
Het lijkt me uitermate gezond dat mensen denken dat ze zelf beter in staat zijn om over goed en slecht te kunnen oordelen dan een onbewezen en volstrekt willekeurige goddelijke entiteit.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Een ieder staat vrij om te geloven wat hij/zij wil.
God is niet afhankelijk van wat mensen over Hem denken te weten. Zijn positie staat geheel nimmer in de weegschaal, droevig dat mensen zichzelf beter in staat achten over goed en slecht te kunnen oordelen met beperkte en/of eenzijdig geselecteerde informatie.
Dat zijn de beginselen welke God zich heeft toegeëigend.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:10 schreef Cara het volgende:
[..]
Hoe bepaal jij dat God puur goed en rechtvaardig is dan?
Dat snap ik, maar wat is jouw definitie van puur goed en rechtvaardig?quote:Op maandag 24 juni 2013 15:31 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Dat zijn de beginselen welke God zich heeft toegeëigend.
Dat vroeg ik niet. Ik vind het wel treffend hoe je consistent probeert de vraag te ontwijken.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:48 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Nood breekt wet, daarom wegen de omstandigheden ook mee in het totale plaatje.
God geeft een bovengrens en ondergrens aan.
quote:Op maandag 24 juni 2013 15:35 schreef Cara het volgende:
Dat snap ik, maar wat is jouw definitie van puur goed en rechtvaardig?
Het is de taak en verantwoordelijkheid van de mens om binnen de perken ( marges ) te handelen. Een interpretatief verschil met God beklemtonen zou door zulke formulering zichzelf degraderen.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:53 schreef SpecialK het volgende:
Dat vroeg ik niet. Ik vind het wel treffend hoe je consistent probeert de vraag te ontwijken.
Het Euthyphro dilemma schiet enigszins tekort, omdat het geen rekening houdt met de aard, het wezen en karakter van de volmaakte God, waarbij God van nature goed is.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:18 schreef man1986 het volgende:
Wat de vraag van SpecialK naar wijst is de Euthyphro dilemma.
Ik ben ook benieuwd naar wat de moslims daarover denken.
Juist.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:54 schreef Natural-Cool het volgende:
Het Euthyphro dilemma schiet enigszins tekort, omdat het geen rekening houdt met de aard, het wezen en karakter van de volmaakte God, waarbij God van nature goed is.
Leuk, maar geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
[..]
Het is de taak en verantwoordelijkheid van de mens om binnen de perken ( marges ) te handelen. Een interpretatief verschil met God beklemtonen zou door zulke formulering zichzelf degraderen.
Zal de mens alles in het werk stellen om het kwade af te schudden, en het rechte pad te zoeken en te kiezen. Of zal hij zich overgeven aan het kwade en steeds verder afdwalen en zichzelf onderwaarderen.
Waarom ga je er vanuit dat god van nature goed is?quote:Op maandag 24 juni 2013 16:54 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het Euthyphro dilemma schiet enigszins tekort, omdat het geen rekening houdt met de aard, het wezen en karakter van de volmaakte God, waarbij God van nature goed is.
God is afhankelijk van wat de mens "hem" toeschrijft, gezien "hij" een bedenksel van de mens is. Zo eenvoudig is dat.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:08 schreef Natural-Cool het volgende:
God is niet afhankelijk van wat mensen over Hem denken te weten.
Naast liefde, heeft God tal van andere kenmerken, zoals barmhartigheid, genade, rechtvaardigheid, zachtmoedigheid, zelfbeheersing, behulpzaamheid, vriendelijkheid, vergevingsgezindheid enz.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:11 schreef SpecialK het volgende:
Waarom ga je er vanuit dat god van nature goed is?
Neem je in deze beoordeling ook het OT mee?quote:Op maandag 24 juni 2013 18:46 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Naast liefde, heeft God tal van andere kenmerken, zoals barmhartigheid, genade, rechtvaardigheid, zachtmoedigheid, zelfbeheersing, behulpzaamheid, vriendelijkheid, vergevingsgezindheid enz.
Dat is nou een dogma en over dogma's kan met vrijwel geen enkele gelovige gediscussieerd worden.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom ga je er vanuit dat god van nature goed is?
Ik heb het idee dat het denkkader van atheïsten meer is dat zij bepaalde uitgangspunten aannemen die ze aan toevalstreffers toeschrijven. Wat ik me afvraag is, wat is de kans dat er een kwade God zou bestaan tov een rechtvaardige God.quote:Op maandag 24 juni 2013 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
Dat is nou een dogma en over dogma's kan met vrijwel geen enkele gelovige gediscussieerd worden.
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 24 juni 2013 19:04 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het denkkader van atheïsten meer is dat zij bepaalde uitgangspunten aannemen die ze aan toevalstreffers toeschrijven.
Op basis van observatie van de natuur is een onverschillig danwel sadistisch god het meest waarschijnlijk.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:04 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het denkkader van atheïsten meer is dat zij bepaalde uitgangspunten aannemen die ze aan toevalstreffers toeschrijven. Wat ik me afvraag is, wat is de kans dat er een kwade God zou bestaan tov een rechtvaardige God.
Het universum is helemaal niet georganiseerd.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:07 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het ontstaan van een georganiseerde universum bijvoorbeeld.
Dat impliceert dat je denkt dat het universum "georganiseerd" is. Ordelijk enzo.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:07 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het ontstaan van een georganiseerde universum bijvoorbeeld.
Is de beperking dan in de wetenschap, of ligt de beperking in je denkvemogen of er is er teveel betekenisloze variatie waardoor je het universum als chaotisch bestempeld.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:07 schreef Jigzoz het volgende:
Het universum is helemaal niet georganiseerd.
Voor alle verschijnselen in de natuur zijn logische bewijzen, knap werk van God.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:07 schreef Grouch het volgende:
Op basis van observatie van de natuur is een onverschillig danwel sadistisch god het meest waarschijnlijk.
Een barmhartig god wordt daar echter niet door uitgesloten.
Of is het universum simpelweg niet georganiseerd? Daar ga ik van uit, maar als je informatie hebt waaruit iets anders blijkt, dan hoor ik dat heel graag.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:22 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Is de beperking dan in de wetenschap, of ligt de beperking in je denkvemogen of er is er teveel betekenisloze variatie waardoor je het universum als chaotisch bestempeld.
Waarom heb ik een blindedarm?quote:Op maandag 24 juni 2013 19:22 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Voor alle verschijnselen in de natuur zijn logische bewijzen, knap werk van God.
quote:
De functie van de blinde darm is dus zorgen voor de juiste darmfloraquote:Lang werd gedacht dat de blinde darm bij de mens geen functie meer heeft. Dit was ook de theorie van Charles Darwin en vele studieboeken hebben deze theorie overgenomen. Vroeger zou de blinde darm helpen bij het verteren van voedsel. Door de evolutie zou de blindedarm in feite een nutteloos orgaan zijn geworden. Ongeveer 5 jaar geleden kwamen wetenschappers met een nieuwe theorie. De blinde darm zou helpen bij goede bacteriën voor de darmflora. Bij diarree of een andere ontregeling van de maag-darmflora zouden de goede darmbacteriën vanuit de blinde darm de darmflora weer herstellen. .
Chaos bestaat niet alleen verschillende lagen van organisatie.quote:Op maandag 24 juni 2013 19:24 schreef Jigzoz het volgende:
Of is het universum simpelweg niet georganiseerd? Daar ga ik van uit, maar als je informatie hebt waaruit iets anders blijkt, dan hoor ik dat heel graag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |