abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128764946
TS, ga tijdelijk antikraak wonen. Je bespaart dan iedere maand 600 euro op je huidige woonlasten. In twee maanden heb je dan kosten van zaken als verf, gordijnen, lampen, koelkast, whatever er uit. Vervolgens ga je in de maanden daarop wat spullen vervangen, de ene maand je pc, de andere maand koop je wat fatsoenlijkere meubels (tweedehands is ook prima, maar geen tuinmeubels), de derde maand ga je eens lekker op vakantie. Vervolgens ga je nog een half jaar sparen en heb je meer dan genoeg geld bij elkaar om uit te zien naar een goedkopere, beter geïsoleerde huurwoning. Je tikt dan moeiteloos de kosten af voor een likje verf en een laminaatvloer, je meubels en je nieuwe apparaten verhuis je mee en klaar. Heb je niet meer de onzekerheid van antikraak - want ik gok dat je daarover gaat vallen - en je maandlasten zijn voortaan 250 euro lager. Of het hebben van vrij te besteden geld bevalt je zo goed dat je op deze manier blijft wonen :)
pi_128795057
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 14:42 schreef OngeschiktX het volgende:
[ afbeelding ]

Ja ik realiseer me heel goed dat ik hier en daar best een paar tientjes kan besparen, maar dan moet ik geen sinaasappelsap maar water drinken bij de lunch etc. Het gaat er ook niet om dat ik niet kan rondkomen, maar dat je met een beetje relaxed leven al vrij snel niets meer overblijft en je niet voor later kan sparen.
Avondeten : 3,- OMG! voor 5,- kook ik voor 4 man (Pasta/Rijst/Hollands kost) gewoon goed zoeken.
Oveirge boodschappen 5.- OMG! wat koop je dan ? ik koop per week zon 35 euro in mn eentje aan boodschappen en daar zit alles in (eten/dringen/zeep enz)
Verzorging 0,50 pd koop goedkopere zeep Aldi/LiDL scheer niet elke dag maar om de dag, een stoppelbaardje kan prima dat vinden meiden vaak sexy!
Kleding 60,- daar kan zeker de helft vanaf!, koop eens in de twee jaar nieuwe schoenen van goede kwaliteit (70 a 100 euro uitgeven) een jas kan je drie tot vijf jaar mee doen als je zuinig bent en koop kwaliteit, broeken kan je jarenlang dragen maar je moet wel weten hoe een wasmachine werkt en niet alles bij elkaar flikkeren. Zelfde geld voor shirts/truien enz.
Zorgverzekering 116,- Redelijke prijs kan er weinig over zeggen want ik weet niet wat erin zit.
Mobiel 27,50 doe eens wat langer met een simpele telefoon Galaxy Ace 2 bijv met Sim only abbo van 10/15 euro (300min100sms500mb) heb ik ook (Telfort). Een Iphone 4s/5 Of galaxy S3/4 is nergens voor nodig.
Lenzen 31,- stap over op een bril en je hoeft niet jaarlijks nieuwe lenzen dat is ook nergens voor nodig, gedeeltelijk krijg je terug van je zorgverzekering.
Pensioen, ga niet zo veel inleggen! je ziet er waarschijnlijk heel weinig van terug het zou jammer zijn als jij straks 70 bent en scheel betaald hebt en je fonds keert weinig uit... Hak dat door de helft of nog minder, daarnaast wil je wel 90 jaar worden? of neem je genoegen met 75/80 jaar oud worden ? dan kan je beter zelf sparen. Zelf zou ik het liefste krap leven wanneer je jong en heel oud bent en daar tussen in gemiddeld niet royaal maar ook niet krap.
Energie 70,- stook niet tot 20c maar 16,5 a 17c scheelt gigantisch en trek een trui aan en koop een dekentje en kruip lekker met je meid eronder in het weekend. Ik woon ook in een oud huis (label F) en stook me ook blauw als ik 20c wil maar 17c scheelt serieus de helft in verbruik van 1000kub naar 500kub en kan nog wel lager! ik woon op 80m2.
Duo 350,- tja je had ook tijdens je studie simpel kunnen leven en een bijbaan erbij nemen en niet zovaak uitgaan. Maximaal lenen is genieten maar betalen als je werk begint (1e 15 jaar) eigen schuld zeg ik. Ik had dat andersom gedaan ook zonder geld van pappie en mammie kan je prima studeren maar je hebt weinig vrije tijd tja die paar jaartjes is toch niet erg ?
Eigen risico 350,- ben je elke keer door je eigen risico heen? of hou je hier rekening mee ?
Interessant he ?
  woensdag 10 juli 2013 @ 17:29:55 #253
373998 LadyOracle
Protagonist
pi_128803603
Heb niet alles gelezen hoor, maar een krot van 800 per maand huren en zeggen dat je geen huis kan kopen? Man, daar koop je letterlijk bijna twee huizen voor in Rotterdam. Ik betaal 420 bruto aan hypotheek. (En het staat te koop! ;-))

Dus lekker weg daar, dan kun je makkelijk dat geld storten voor je pensioenopbouw en hoef je verder ook niet zuinig te doen.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_128806774
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:48 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Avondeten : 3,- OMG! voor 5,- kook ik voor 4 man (Pasta/Rijst/Hollands kost) gewoon goed zoeken.
Oveirge boodschappen 5.- OMG! wat koop je dan ? ik koop per week zon 35 euro in mn eentje aan boodschappen en daar zit alles in (eten/dringen/zeep enz)
Verzorging 0,50 pd koop goedkopere zeep Aldi/LiDL scheer niet elke dag maar om de dag, een stoppelbaardje kan prima dat vinden meiden vaak sexy!
Ik ben per week zo'n 35e kwijt bij de C1000 en dan af en toe wat kruitvat oid, bouwmarkt voor wasmiddel, vaatwasblokjes in de aanbieding. Meeste verzorging koop ik huismerk, op een paar dingen na (scheerzeep, tandpasta en shampoo). Daarnaast nog wat niet vergoedde medicijnen.
quote:
Kleding 60,- daar kan zeker de helft vanaf!, koop eens in de twee jaar nieuwe schoenen van goede kwaliteit (70 a 100 euro uitgeven) een jas kan je drie tot vijf jaar mee doen als je zuinig bent en koop kwaliteit, broeken kan je jarenlang dragen maar je moet wel weten hoe een wasmachine werkt en niet alles bij elkaar flikkeren. Zelfde geld voor shirts/truien enz.
Schoenen doe ik nooit lang mee, die slijten altijd heel hard. Ik heb duurdere en goedkopere geprobeerd, maar heb nooit langer dan een maand of 6-7 met schoenen kunnen doen. M'n winterjas is 7 jaar oud, zomerjas 3. Broeken koop ik denk ik twee per jaar. Shirts wat meer (vaak V&D bijvoorbeeld). Daarnaast nog sportschoenen (voetbal, hardloop) om de paar jaar.
quote:
Zorgverzekering 116,- Redelijke prijs kan er weinig over zeggen want ik weet niet wat erin zit.
Basis+klein beetje aanvullend voor tandarts en nog wat dingen.
quote:
Mobiel 27,50 doe eens wat langer met een simpele telefoon Galaxy Ace 2 bijv met Sim only abbo van 10/15 euro (300min100sms500mb) heb ik ook (Telfort). Een Iphone 4s/5 Of galaxy S3/4 is nergens voor nodig.
Ik heb nooit een iphone of dure galaxy gehad. Heb een 2jarig abonnement met een galaxy gio. Ik heb blijkbaar niet zo'n goede deal, aan het eind van het jaar kan ik er vanaf.
quote:
Lenzen 31,- stap over op een bril en je hoeft niet jaarlijks nieuwe lenzen dat is ook nergens voor nodig, gedeeltelijk krijg je terug van je zorgverzekering.
Bril of lenzen krijg ik niet terug. zoals ik al eerder heb gezegd vind ik die lenzen het verschil waard en daar ga ik echt niet vanaf stappen. Het is een te groot voordeel.
quote:
Pensioen, ga niet zo veel inleggen! je ziet er waarschijnlijk heel weinig van terug het zou jammer zijn als jij straks 70 bent en scheel betaald hebt en je fonds keert weinig uit... Hak dat door de helft of nog minder, daarnaast wil je wel 90 jaar worden? of neem je genoegen met 75/80 jaar oud worden ? dan kan je beter zelf sparen. Zelf zou ik het liefste krap leven wanneer je jong en heel oud bent en daar tussen in gemiddeld niet royaal maar ook niet krap.
Ik heb het inmiddels wat verlaagd.
quote:
Energie 70,- stook niet tot 20c maar 16,5 a 17c scheelt gigantisch en trek een trui aan en koop een dekentje en kruip lekker met je meid eronder in het weekend. Ik woon ook in een oud huis (label F) en stook me ook blauw als ik 20c wil maar 17c scheelt serieus de helft in verbruik van 1000kub naar 500kub en kan nog wel lager! ik woon op 80m2.
Ik ben weinig thuis, maar als ik er toch ben, ga ik echt geen kou lijden. Ik heb gewoon een goede baan en verdien op zich goed, dus heel spartaans wil ik niet gaan leven. Ik heb de verwarming overigens op 19C staan in de winter.
quote:
Duo 350,- tja je had ook tijdens je studie simpel kunnen leven en een bijbaan erbij nemen en niet zovaak uitgaan. Maximaal lenen is genieten maar betalen als je werk begint (1e 15 jaar) eigen schuld zeg ik. Ik had dat andersom gedaan ook zonder geld van pappie en mammie kan je prima studeren maar je hebt weinig vrije tijd tja die paar jaartjes is toch niet erg ?
Ik heb m'n hele studie gewerkt, zo'n 8-12 uur per week, sommige momenten wat meer. Ik heb wat langer over m;n studie gedaan. Daarnaast stage in het buitenland. Uitgaan heb ik nooit gedaan. Ik ben al jaren niet op vakantie geweest en vond m'n studietijd buitengewoon vervelend. Jammer altijd dat iedereen studieschuld aan te veel drinken en feesten wijt.
quote:
Eigen risico 350,- ben je elke keer door je eigen risico heen? of hou je hier rekening mee ?
Altijd doorheen. Goedkopere zorgverzekering met hoger eigenrisico is dus ook geen optie.
pi_128806819
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:29 schreef LadyOracle het volgende:
Heb niet alles gelezen hoor, maar een krot van 800 per maand huren en zeggen dat je geen huis kan kopen? Man, daar koop je letterlijk bijna twee huizen voor in Rotterdam. Ik betaal 420 bruto aan hypotheek. (En het staat te koop! ;-))

Dus lekker weg daar, dan kun je makkelijk dat geld storten voor je pensioenopbouw en hoef je verder ook niet zuinig te doen.
Qua maandlasten is een huis zeker goedkoper. Ik krijg alleen geen hypotheek. Ik mag maar net iets meer dan een ton lenen (gesprek bij de bank en hypotheker gehad), daar koop je niet veel voor in deze regio.
pi_128806909
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:40 schreef Dipkip het volgende:
TS, ga tijdelijk antikraak wonen. Je bespaart dan iedere maand 600 euro op je huidige woonlasten. In twee maanden heb je dan kosten van zaken als verf, gordijnen, lampen, koelkast, whatever er uit. Vervolgens ga je in de maanden daarop wat spullen vervangen, de ene maand je pc, de andere maand koop je wat fatsoenlijkere meubels (tweedehands is ook prima, maar geen tuinmeubels), de derde maand ga je eens lekker op vakantie. Vervolgens ga je nog een half jaar sparen en heb je meer dan genoeg geld bij elkaar om uit te zien naar een goedkopere, beter geïsoleerde huurwoning. Je tikt dan moeiteloos de kosten af voor een likje verf en een laminaatvloer, je meubels en je nieuwe apparaten verhuis je mee en klaar. Heb je niet meer de onzekerheid van antikraak - want ik gok dat je daarover gaat vallen - en je maandlasten zijn voortaan 250 euro lager. Of het hebben van vrij te besteden geld bevalt je zo goed dat je op deze manier blijft wonen :)
Tja, het zou kunnen. Maar je snapt misschien dat ik ook wat zekerheid wil. Afgelopen anderhalf jaar 5 keer verhuisd, doordat ik tijdelijk geen woning had. Ik had toen moeite met wat vinden doordat ik niet in een sociale huurwoning kon en te weinig verdiende voor veel vrije sector woningen. Inmiddels wel wat omhoog in salaris, maar ik vind wat zekerheid toch wel heel fijn.
  woensdag 10 juli 2013 @ 19:42:44 #257
373998 LadyOracle
Protagonist
pi_128808066
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 19:08 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Qua maandlasten is een huis zeker goedkoper. Ik krijg alleen geen hypotheek. Ik mag maar net iets meer dan een ton lenen (gesprek bij de bank en hypotheker gehad), daar koop je niet veel voor in deze regio.
In Rotterdam koop je daar heel veel voor! Mijn huis staat te koop voor 89,500 (drie kamers, gerenoveerd, met nieuwe badkamer, nieuw laminaat, nieuwe wandtegels, nieuw toilet, nieuwe hr-ketel, groot balkon) en in mijn wijk alleen al staan rond de 90 huizen te koop in dezelfde prijsklasse die van vergelijkbare kwaliteit zijn. Je hoeft je hier echt niet zielig te voelen met een hypotheek van meer dan een ton. Daar kun je alle kanten mee op.

Je kunt kijken in Rotterdam Zuid of in West. De spookverhalen over slechte buurten zijn allang niet meer waar, de meeste plekken zijn heel erg opgeknapt, maar de reputatie blijft er soms bij achter.

Voor onder de ton kun je goed terecht in vrijwel heel Zuid, met uitzondering van de Kop van Zuid.
Vooral Katendrecht is een heel aardige buurt, vlakbij het centrum, met bus/metro, stad op een kwartier lopen, leuke winkels en cafe's, goede restaurants, vlakbij Lantaren/Venster en het nieuwe Luxor, leuke evenementen (wielerronde, Nacht va de Kaap) en lokaal theater Walhalla. Begint echt hip te worden. In West sowieso in Spangen, maar daar ken ik het allemaal wat minder, dus andere wijken weet ik niet. In Noord bijvoorbeeld de Agniesebuurt, wat op loopafstand van het centrum is. Als ik zelf nu een huis moest kopen zou het in Katendrecht of de Agniesebuurt zijn in ieder geval.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
  woensdag 10 juli 2013 @ 19:44:01 #258
373998 LadyOracle
Protagonist
pi_128808107
Editfaal
  woensdag 10 juli 2013 @ 19:44:20 #259
373998 LadyOracle
Protagonist
pi_128808120
Editfaal. Sorry. Ik zit te kloten.
pi_128808695
Spangen, Katendrecht zijn juist de buurten waar ik volgens anderen (collega's die in R'dam wonen) niet moet zijn. Zij wonen vaak ik buurten als het oude noorden, nieuwe westen, sommige richting kralingen. Ten zuiden van de Maas is overigens ook nog eens ongunstig qua reistijd.
  woensdag 10 juli 2013 @ 20:44:31 #261
373998 LadyOracle
Protagonist
pi_128810476
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 20:00 schreef OngeschiktX het volgende:
Spangen, Katendrecht zijn juist de buurten waar ik volgens anderen (collega's die in R'dam wonen) niet moet zijn. Zij wonen vaak ik buurten als het oude noorden, nieuwe westen, sommige richting kralingen. Ten zuiden van de Maas is overigens ook nog eens ongunstig qua reistijd.
Haha. Spangen ken ik minder goed, maar mensen die zeggen dat je niet op Katendrecht moet zijn, zijn er duidelijk al jaren niet geweest. ;-)

Qua openbaar vervoer zit je op Zuid in veel buurten juist prima, zolang je maar in de buurt van de metro blijft of langs de tram, en niet naar IJsselmonde gaat. Zelfs vanaf het laatste metrostation in Rotterdam Zuid (Slinge) doe je er nog geen kwartier over naar CS.

Als je goed OV belangrijk vindt, moet je juist niet in het Oude Noorden of in het Liskwartier gaan zitten, zeker niet achterin want daar rijdt bijna niks en al helemaal niet vaak. Heb daar ook gewoond. Vanaf het centrum waar ik werk daarheen deed ik er drie kwartier over, terwijl het tien minuten fietsen is. Leuke buurt Oude Noorden dan, Liskwartier is dodelijk saai - en in beide gevallen wel oppassen voor slecht onderhouden megagehorige huizen met vochtproblemen, maar echt alleen als je graag alles met de fiets doet.

Verder is Rotterdam net een dorp, want met de fiets rij je bijna overal zo naar toe. Je moet je best doen om ergens te wonen van waar het langer dan een kwartier duurt om naar het centrum te fietsen.

Maar ga gewoon eens rondkijken in Rotterdam en kijk wat je zelf fijn vindt. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet dood gevonden willen worden in een Kralingen (mix van kakbuurten en studentenflats), maar daar denken jouw collega's anders over. Ga eens langs bij die collega's of ga naar wat wijkfestivals of zo, dan weet je een beetje wat voor wijken het zijn.
  woensdag 10 juli 2013 @ 20:54:05 #262
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128810900
Sluit mij helemaal aan bij LadyOracle. Juist in Rotterdam-Zuid kun je nog voor een klein prijsje (minder dan 100K) een aardig huisje scoren. De buurt stond inderdaad lange tijd bekend als de bonte hond, maar is de afgelopen 10 jaar behoorlijk opgeknapt. Toch lollig dat als een buurt eenmaal een 'slechte naam' heeft dat het zo lang kan duren voordat ze die naam weer kwijtraakt, maar als slimme koper kun je dáár dus juist goed toeslaan. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_128812718
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 14:03 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik heb vanuit m'n werkgever geen pensioenopbouw, dus ik moet het zelf regelen. Ik heb een tijdje terug laten uitrekenen wat ik zou moeten storten om een volledig pensioen op te bouwen en dat ik nogal veel. Ik moet zo'n ¤7000/jaar storten om op een verwacht inkomen van 50% van het laatst verdiende salaris te komen tegen de tijd dat ik met pensioen ga. Dit gaat er vanuit dat ik 82 jaar wordt.
Je bent (volgens mij) aardig hoog opgeleid (TU?) en zal daarom de komende jaren nog best wat groeien in je salaris. Plus die studieschuld is tijdelijk, na x jaar is die ook voorbij en dan heb je nog zo'n 30 jaar de tijd om met een hoger inkomen te sparen (plus evt een partner, kun je de woonlasten ongeveer door 2 delen). Het lijkt erop dat je nu enkele vervelende posten al hebt , relatief hoge woonlasten voor wat je ervoor krijgt + DUO, waarom dan nog als een idioot sparen voor je pensioen?

Ter vergelijking, ik zit iets lager qua salaris en betaal maandelijks zo'n 175e bruto aan pensioen. Krijg ieder jaar weer van die overzichten dat ik "safe" zit qua pensioen. En ik ga ervan uit dat ik in mijn volgende banen nog flinke salarisstappen ga maken.
pi_128813737
Naja, lees net dat Sociale huurwoningen woningen zijn tot 681,- per maand.
Dus zoveel duurder zit TS niet. Woningen onder die prijs mag TS ook niet huren deze zijn voor mensen tot ongeveer 35.000 aan inkomen bedoeld.

Wel zijn sociale woningen wat groter, maar veel eenvoudiger qua sanitair en voorzieningen.
Hoewel hier in Zwolle 2/3 kamer flatjes al gauw 500 a 600 euro kosten. Dus zo heel duur huurt TS nou ook weer niet. Heb studio's gezien van 25m2 waar ze 600 euro voor vragen...
Interessant he ?
pi_128815385
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:48 schreef Zwolsboy het volgende:
Naja, lees net dat Sociale huurwoningen woningen zijn tot 681,- per maand.
Dus zoveel duurder zit TS niet. Woningen onder die prijs mag TS ook niet huren deze zijn voor mensen tot ongeveer 35.000 aan inkomen bedoeld.
Volgens mij snap jij het systeem niet, sociale huurwoningen kosten maximaal 681,- maar niet alle woningen onder dat bedrag zijn sociale huurwoningen.
pi_128815484
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 19:10 schreef OngeschiktX het volgende:
Tja, het zou kunnen. Maar je snapt misschien dat ik ook wat zekerheid wil. Afgelopen anderhalf jaar 5 keer verhuisd, doordat ik tijdelijk geen woning had. Ik had toen moeite met wat vinden doordat ik niet in een sociale huurwoning kon en te weinig verdiende voor veel vrije sector woningen. Inmiddels wel wat omhoog in salaris, maar ik vind wat zekerheid toch wel heel fijn.
Tja. Luxe boodschappen doen is fijn, een uitgebreid zenderpakket is fijn, van alles is fijn. Maar jij komt hier met een probleem, en ik kom met een oplossing. Een die bovendien maar een jaar kost.

Je hebt serieus 12.000 euro over voor de zekerheid dat je niet binnen een jaar hoeft te verhuizen?
pi_128816107
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 22:20 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Tja. Luxe boodschappen doen is fijn, een uitgebreid zenderpakket is fijn, van alles is fijn. Maar jij komt hier met een probleem, en ik kom met een oplossing. Een die bovendien maar een jaar kost.

Je hebt serieus 12.000 euro over voor de zekerheid dat je niet binnen een jaar hoeft te verhuizen?
Wil je een weekje mee eten? Zo luxe leef ik echt. :{ Wel groente en fruit, maar verder gewoon supermarktvlees, veel eigen merk. Fris sporadisch, geen bier/alcohol. Geen armoe, maar luxe zeker niet. Verder heb ik het basispakket van Ziggo, geen extra zenders.

Nogmaals: Ik kan gewoon rondkomen, alleen iets opbouwen lijkt er niet in te zetten. Ik krijg wekelijks te horen van mensen dat ik wel erg sober leef voor iemand met een goede baan en hier wordt gedaan alsof ik bakken met geld aan nutteloze dingen uitgeef.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:29 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Je bent (volgens mij) aardig hoog opgeleid (TU?) en zal daarom de komende jaren nog best wat groeien in je salaris. Plus die studieschuld is tijdelijk, na x jaar is die ook voorbij en dan heb je nog zo'n 30 jaar de tijd om met een hoger inkomen te sparen (plus evt een partner, kun je de woonlasten ongeveer door 2 delen). Het lijkt erop dat je nu enkele vervelende posten al hebt , relatief hoge woonlasten voor wat je ervoor krijgt + DUO, waarom dan nog als een idioot sparen voor je pensioen?

Ter vergelijking, ik zit iets lager qua salaris en betaal maandelijks zo'n 175e bruto aan pensioen. Krijg ieder jaar weer van die overzichten dat ik "safe" zit qua pensioen. En ik ga ervan uit dat ik in mijn volgende banen nog flinke salarisstappen ga maken.
Maar die 175 euro zijn de kosten die jij betaalt, je werkgever legt zeer waarschijnlijk hetzelfde of zelfs het dubbele in. Dat zijn de verhoudingen die ik voorbij heb zien komen.
pi_128818682
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 22:31 schreef OngeschiktX het volgende:
Wil je een weekje mee eten? Zo luxe leef ik echt. :{ Wel groente en fruit, maar verder gewoon supermarktvlees, veel eigen merk. Fris sporadisch, geen bier/alcohol. Geen armoe, maar luxe zeker niet. Verder heb ik het basispakket van Ziggo, geen extra zenders.

Nogmaals: Ik kan gewoon rondkomen, alleen iets opbouwen lijkt er niet in te zetten. Ik krijg wekelijks te horen van mensen dat ik wel erg sober leef voor iemand met een goede baan en hier wordt gedaan alsof ik bakken met geld aan nutteloze dingen uitgeef.
Je mist echt zo totaal het punt.

Je zegt over alles wat je kunt veranderen dat het 'wel fijn' is om daar geld aan uit te geven.

Hoeveel geld is het je waard om niet 1x extra te hoeven verhuizen? Kom eens met een bedrag wat voor jou een verhuizing rechtvaardigt.
pi_128818975
Dat kan ik niet in een bedrag uitdrukken, want dat ligt er aan of ik er qua woongenot (dus ook zekerheid) op voor of achteruit ga. Ik wel zelfs verhuizen als het niets oplevert, maar ik er wel op vooruit ga.

Overigens heb ik al wat dingen veranderd: tv/internet-kosten verlaagd (zelfde snelheid, zenders). Bezig met terugkrijgen makelaarskosten, lagere pensioenopbouw.

Maar ik geef inderdaad wel liever een 10tje per maand uit aan de betere lenzen omdat me dat echt heel veel oplevert. Een paar euro per week boodschappen besparen is met ook niet waard. Dat levert structureel niet heel veel op, misschien enkele honderden euro's per jaar, maar kost me wel heel veel comfort. Het is toch niet zo vreemd dat iemand met een goed salaris ook niet compleet op een houtje wil bijten? Ik leef volgens velen al heel erg sober. Niet met de auto komen vinden ze al vreemd op het werk bijvoorbeeld.
  donderdag 11 juli 2013 @ 06:17:15 #270
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128824534
Je hebt het nog steeds over het tientjeswerk en dat anderen vinden dat je zo sober leeft van een goed salaris. Dipkip en anderen hebben het over een manier om voor de iets langere termijn verandering in je situatie te krijgen: hoe kun je een kleine reserve opbouwen zodat je kunt verhuizen en goedkoper gaan wonen? Op jouw huidige manier kom je namelijk niet zoveel verder.

Of je accepteert je situatie of je probeert er echt iets aan te veranderen. Jij blijft nu een beetje hangen in ontevreden zijn en er eigenlijks niks aan doen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_128824823
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:20 schreef OngeschiktX het volgende:
Dat kan ik niet in een bedrag uitdrukken, want dat ligt er aan of ik er qua woongenot (dus ook zekerheid) op voor of achteruit ga. Ik wel zelfs verhuizen als het niets oplevert, maar ik er wel op vooruit ga.
Je zit in de financiële problemen maar je wil alleen verhuizen als het goedkoper wordt of als het huis mooier wordt? Dat vind ik behoorlijk dom.

Antikraak is natuurlijk niet ideaal, maar je hebt vaak wel veel ruimte, je krijgt geen klein hokje. Dat er ook nadelen aan zitten zou ik persoonlijk geen punt vinden als het mijn problemen oploste. Maar goed, als jij dat niet wil, dan niet.
  donderdag 11 juli 2013 @ 13:27:29 #272
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_128832611
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 07:31 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Je zit in de financiële problemen maar je wil alleen verhuizen als het goedkoper wordt of als het huis mooier wordt? Dat vind ik behoorlijk dom.

Antikraak is natuurlijk niet ideaal, maar je hebt vaak wel veel ruimte, je krijgt geen klein hokje. Dat er ook nadelen aan zitten zou ik persoonlijk geen punt vinden als het mijn problemen oploste. Maar goed, als jij dat niet wil, dan niet.
Hij zit niet in de financiele problemen, hij wil hij alleen net wat meer overhouden elke maand.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_128836442
Ik zie in elke post (van hemzelf) wel voorbij komen dat TS relatief veel verdient, of zo'n 'goed' salaris heeft. Maar na aftrek pensioenpremie blijft er nog weinig over van dat mooie salaris, terwijl dat bij mensen die echt 1,5x modaal verdienen natuurlijk niet zo is. Soit, in absolute getallen is het ongetwijfeld nog een mooi salaris na aftrek van pensioenpremie, maar wellicht begint het allemaal bij het maken van een juiste vergelijking. Vergelijk jezelf niet met mensen die 1,5x modaal verdienen, maar vergelijk jezelf met mensen die modaal verdienen, want dat verdien je in principe.

En realiseer je ook dat besparen meestal tientjeswerk is. Ik krijg het idee dat jij een bepaalde post voorgeschoteld wilt krijgen die jou een paar honderd euro per maand gaat besparen. De essentie van besparen is dat je overal een beetje bespaart.
pi_128836775
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 13:27 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Hij zit niet in de financiele problemen, hij wil hij alleen net wat meer overhouden elke maand.
Hij staat te wankelen op de rand van een afgrond en heeft voldoende aan 1 windvlaag om hem erover te duwen. 150 euro per maand overhouden om op vakantie te gaan en onvoorziene omstandigheden op te vangen is weinig (tenzij je vakantie 100 kost ofzo).

Er zijn meestal twee grote kostenposten waarop je kan besparen:
- auto
- huis

De eerste heeft ie niet, en aan de tweede wil ie niets doen.

Wat over blijft is dus tientjeswerk. Tientjeswerk loont wel zeker. Elke 50 euro die je per maand bespaart, is welgeteld 6000 euro per tien jaar (en dan tel ik rente en rente op rente niet mee).
Daar kan je toch al wat mee doen.
pi_128842987
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 13:27 schreef AQuila360 het volgende:
Tot ie een dure kroon moet, of iets anders overkomt hem. Ik vind het wel degelijk een probleem als je geen geld hebt om noodgevallen op te vangen. Om financieel veilig te zitten zou hij meer moeten overhouden elke maand. En ja, als vervolgens een half jaar lang dat geld niet nodig is voor noodgevallen geef je een deel aan leuke dingen uit :) bijvoorbeeld aan een etentje met een leuke vrouw als je die tegenkomt, wat TS nu niet lijkt te kunnen betalen. Dat zou ik (vanuit TS gedacht) toch echt ook wel als een probleem zien, ook al realiseer ik me dat het allemaal luxeproblemen zijn vergeleken bij wat sommige andere mensen meemaken.
pi_128843925
Ik heb wel gewoon een bedrag achter de hand, dus een dure kroon zou gewoon goed gaan. Ik houd ook over het algemeen nog wel iets over aan het eind van de maand, want die 150 euro geef ik over het algemeen niet uit aan leuke dingen. Alleen kan ik niet echt iets significants opbouwen. Een bedrag sparen om over enkele jaren een huis te kopen en inrichting te kunnen betalen lijkt er niet in te zitten. Zelfs met een relatief sober leven niet, relatief vergelijken met collega's die eenzelfde salaris hebben. Zij gaan wel op vakantie, vaak een keer of 3 per jaar, hebben wel een auto, gaan vaak naar feestjes, etc. Dat vind ik toch jammer.

En als ik weer eens een keer wat gespaard heb, dan gaat er wat stuk en duurt het weer maanden voor ik terug op datzelfde niveau ben. De komende jaren verwacht ik een kapotte fiets (12 jaar oud, elke dag op het station), laptop (7 jaar oud), versterker (15 jaar). Als het stuk gaat, kan ik het wel vervangen, maar dan kan ik weer opnieuw beginnen met sparen. Het lijkt alsof ik nergens kom.
pi_128844461
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 19:05 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik heb wel gewoon een bedrag achter de hand, dus een dure kroon zou gewoon goed gaan. Ik houd ook over het algemeen nog wel iets over aan het eind van de maand, want die 150 euro geef ik over het algemeen niet uit aan leuke dingen. Alleen kan ik niet echt iets significants opbouwen. Een bedrag sparen om over enkele jaren een huis te kopen en inrichting te kunnen betalen lijkt er niet in te zitten. Zelfs met een relatief sober leven niet, relatief vergelijken met collega's die eenzelfde salaris hebben. Zij gaan wel op vakantie, vaak een keer of 3 per jaar, hebben wel een auto, gaan vaak naar feestjes, etc. Dat vind ik toch jammer.

En als ik weer eens een keer wat gespaard heb, dan gaat er wat stuk en duurt het weer maanden voor ik terug op datzelfde niveau ben. De komende jaren verwacht ik een kapotte fiets (12 jaar oud, elke dag op het station), laptop (7 jaar oud), versterker (15 jaar). Als het stuk gaat, kan ik het wel vervangen, maar dan kan ik weer opnieuw beginnen met sparen. Het lijkt alsof ik nergens kom.
Goed dat je geld achter de hand hebt, maar het klinkt inderdaad alsof he vervolgens er lang over doet om het geld weer terug op te bouwen.

Als je zegt dat je collega's het zelfde salaris hebben - is dat dan met dezelfde (dus geen) pensioensregeling? Hoe kan het dat je collega's meer overhouden, hebben die een partner en geen kinderen?
pi_128844603
Idd partner geen kinderen, sommige wel een studieschuld, niet allemaal. Precieze salaris ken ik niet, maar het ligt rond mijn salaris. Zij hebben ook via de werkgever geen pensioenopbouw. Woonkosten zijn over het algemeen iets hoger van de personen van wie ik het weet.
pi_128844648
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 19:27 schreef OngeschiktX het volgende:
Idd partner geen kinderen, sommige wel een studieschuld, niet allemaal. Precieze salaris ken ik niet, maar het ligt rond mijn salaris. Zij hebben ook via de werkgever geen pensioenopbouw. Woonkosten zijn over het algemeen iets hoger van de personen van wie ik het weet.
Twee inkomens, dat scheelt nogal.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:43:52 #280
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_128849852
En misschien lenen die collega's ook wel geld voor een auto enzulks?
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:40:05 #281
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_128852720
quote:
7s.gif Op donderdag 11 juli 2013 19:28 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Twee inkomens, dat scheelt nogal.
Dat scheelt inderdaad nogal ja. Wij hebben het ook niet breed met 1,5 modaal inkomen, maar de leuke dingen doen we dan wel van het andere 1,5 modaal inkomen.
If you can't beat them, join them.
pi_128853040
Zijn zat koppels die met 1400 netto (200bruto) moeten doen en 2 kinderen hebben. En krijgen ook geen huurtoeslag en dat soort dingen.
En die redden het gewoon prima, gewoon je leven aanpassen aan je budget.

En je hebt ook wat spaargeld je kan met gemak een flatje in Rotterdam kopen stop je vermogen daarin en je maandlasten dalen gigantisch.
Interessant he ?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 19:02:53 #283
373998 LadyOracle
Protagonist
pi_128882335
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:45 schreef Zwolsboy het volgende:
Zijn zat koppels die met 1400 netto (200bruto) moeten doen en 2 kinderen hebben. En krijgen ook geen huurtoeslag en dat soort dingen.
En die redden het gewoon prima, gewoon je leven aanpassen aan je budget.

En je hebt ook wat spaargeld je kan met gemak een flatje in Rotterdam kopen stop je vermogen daarin en je maandlasten dalen gigantisch.
Die krijgen wel toeslagen hoor. Even snel berekend, maar bij een inkomen van 24000 per jaar voor een gezin met twee kinderen en - ik moest wat invullen - een huis van 600 euro per maand en 60 euro servicekosten, krijgen ze 185 euro huurtoeslag, 129 euro kindgebonden budget en 135 euro zorgtoeslag. Kortom 449 euro subsidie per maand.
pi_128883431
2000,- per maand is ruim 26.000 bruto jaarinkomen ofwel bijna de grens dat je je toeslagen grotendeels kwijt bent, maar je hebt wel gelijk er komt inderdaad wat extra`s maar het is altijd nog veel en veel minder (netto) inkomen dan wat TS naar binnen slokt en ook nog eens alleen woont.

Verbaas me soms wel als je bijv niet werkt (bijstand/andere uitkering) dat je behoorlijke toeslagen krijgt, in sommige gevallen is het netto inkomen (alles bij elkaar dan he) hoger dan iemand met een matig betaalde baan (min loon) maar wel 40 uur ervoor werkt....
Blijf het jammer vinden dat ze Huur en Zorgtoeslag niet koppelen aan wat voor inkomen je hebt, bijv inkomen uit arbeid dat weinig betaald dat je dan meer krijgt. dan als je helemaal niet werkt.
Interessant he ?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 19:37:51 #285
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_128883658
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 19:31 schreef Zwolsboy het volgende:
2000,- per maand is ruim 26.000 bruto jaarinkomen ofwel bijna de grens dat je je toeslagen grotendeels kwijt bent, maar je hebt wel gelijk er komt inderdaad wat extra`s maar het is altijd nog veel en veel minder (netto) inkomen dan wat TS naar binnen slokt en ook nog eens alleen woont.

Verbaas me soms wel als je bijv niet werkt (bijstand/andere uitkering) dat je behoorlijke toeslagen krijgt, in sommige gevallen is het netto inkomen (alles bij elkaar dan he) hoger dan iemand met een matig betaalde baan (min loon) maar wel 40 uur ervoor werkt....
Blijf het jammer vinden dat ze Huur en Zorgtoeslag niet koppelen aan wat voor inkomen je hebt, bijv inkomen uit arbeid dat weinig betaald dat je dan meer krijgt. dan als je helemaal niet werkt.
Dat systeem bevalt me ook niet nee.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 19:58:46 #286
373998 LadyOracle
Protagonist
pi_128884351
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:12 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Absoluut, ben ook vrij druk opzoek, al jaren. Alleen zijn er niet zo heel veel woningen die aan mijn eisen voldoen. Dus: in R'dam ten Noorden van de Maas, niet kleiner dan ik nu heb (dus >45m2), volwaardige keuken, minimaal 2 kamers (woon+slaapkamer), iets van buitenruimte (tuin/balkon) en over het algemeen netjes. Ik ben niet eens opzoek naar iets dat veel goedkoper is, ik zou al blij zijn als ik hetzelfde betaal en er qua geluid en vochtoverlast op vooruit ga. Maar dat blijkt tegen te vallen. Iets vinden voor ¤550 dat hier aan voldoet gaat echt niet gebeuren. Zelfs ¤700 is al lastig. Als het meer dan dat is, is het al geen besparing meer vanwege verhuiskosten.
Er staan in Rotterdam 1177 woningen te koop tussen de 50.000 en 100.000. Daarvan zijn er 267 aan de noordkant van de Maas die drie of meer kamers en een oppervlak van meer dan 50 meter hebben. En daar zit niks leuks tussen?

Huren in Rotterdam kun je beter gewoon vergeten. Dat is of heel duur, of heel slecht onderhouden over het algemeen.
pi_128902079
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 07:31 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Antikraak. Wat een slecht advies.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
pi_128958394
Wel goedkoop, 100 euro per maand voor gigantische panden. Ideaal voor studenten in de kunst.
Interessant he ?
pi_128958574
YOLO
pi_128959351
Die 800 euro is gewoon wat je ervoor betaalt in de Randstad. Eigenlijk valt het nog mee.

Schofterige bedragen natuurlijk, maar dat is de markt.
pi_128959377
Antikraak is leuk als je student bent, maar vaak klote als je fulltime werkt.
  maandag 15 juli 2013 @ 08:36:04 #292
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_128962239
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 01:25 schreef hpeopjes het volgende:
Die 800 euro is gewoon wat je ervoor betaalt in de Randstad. Eigenlijk valt het nog mee.

Opzich wel ja, zijn probleem is gewoon die aflossing aan DUO en die pensioenpremie. DUO moet je even doorheen totdat het afgelost is en die pensioenpremie zou nu wat lager kunnen.
pi_128969043
Maar ik snap je niet, TS

Je kunt een hypotheek van een ton krijgen, daar kan je een prachtig appartement voor kopen in Rotterdam. Fietsen naar het werk en moet jij eens zien hoeveel je per maand overhoudt en hoe Chill je woont.

[ Bericht 18% gewijzigd door _Lily_ op 15-07-2013 14:05:56 ]
pi_128987715
TS wil niet aanpassen en denkt dat hij nog kan besparen in zijn huidige woning, maar zoals je al zegt Rotterdam is al besparen op OV kosten en huur/hypotheek dusja.
Interessant he ?
pi_128995491
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 13:50 schreef _Lily_ het volgende:
Maar ik snap je niet, TS

Je kunt een hypotheek van een ton krijgen, daar kan je een prachtig appartement voor kopen in Rotterdam. Fietsen naar het werk en moet jij eens zien hoeveel je per maand overhoudt en hoe Chill je woont.

tis wel in rotterdam natuurlijk...

ik zou zelf ook liever in delft wonen, alhoewel de verpaupering daar ook hard toegeslagen heeft.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 09:17:55 #296
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128996808
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 19:05 schreef OngeschiktX het volgende:
Zij gaan wel op vakantie, vaak een keer of 3 per jaar, hebben wel een auto, gaan vaak naar feestjes, etc. Dat vind ik toch jammer.
Ik herken het wel een beetje. Er zijn een aantal financiele maatregelen genoemd, maar ikzelf ben eerst begonnen aan de psychologische. Je kunt namelijk wel een aantal knoppen in je hoofd omzetten:
- Je bent nu aan het afbetalen, en: hoe meer je afbetaalt per maand, hoe meer je straks zult sparen per maand (omdat jij niet, zoals anderen, je levensstijl direct aanpast aan je stijgende salaris)
- Anderen halen zich allerlei domme uitgaven op de hals zoals een auto, waarbij je gratis onderhoud, APK, slijtende banden, bekeuringen, benzinekosten, belastingen, verzekeringen en forse afschrijvingen krijgt -- jij niet
- Anderen kopen allerlei dingen, die helemaal niet handig zijn voor een jonge kerel die misschien later in het buitenland wil werken
- Je kunt makkelijk 3x per jaar op vakantie, bijv. een brute hut-naar-hut trektocht door Noorwegen kost geen drol, en couchsurfing kan voor geweldige ervaringen zorgen

Zet die knop om, want nu zit je in het negatieve. Er valt veel te halen aan de positieve kant.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_129151191
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:36 schreef Greyson het volgende:
Antikraak. Wat een slecht advies.
Want? :)
pi_129166838
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 08:36 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Opzich wel ja, zijn probleem is gewoon die aflossing aan DUO en die pensioenpremie. DUO moet je even doorheen totdat het afgelost is en die pensioenpremie zou nu wat lager kunnen.
15 jaar... noem het maar 'even'. Precies de reden dat ze eigenlijk die leenmogelijkheden wat moeten terugschroeven.
Schip ahoy!
  maandag 22 juli 2013 @ 13:25:51 #299
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_129218574
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 21:21 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

15 jaar... noem het maar 'even'. Precies de reden dat ze eigenlijk die leenmogelijkheden wat moeten terugschroeven.
True, meeste denken komt later wel als ik ''goed'' verdien maar toch blijft 350 euro een flinke kostenpost elke maand.
pi_129218873
Waarom in Nederland wonen met jouw opleiding? Ga naar Duitsland of Scandinavië. Taaltje leren binnen 1 a 2 jaar en netto cashen. In Nederland jezelf dood betalen aan bullshit belasting... vind jij pijn lekker ofzo?

Stelletje huilmensen. Ga in het weekend een bijbaantje erbij nemen en los die DUO af en vertrek.
  maandag 22 juli 2013 @ 13:37:06 #301
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_129218899
Nog maar even op de valreep van het topic: ga naar de Huurcommissie, verlaag je huur met minimaal ¤ 300 per maand, ook nog met terugwerkende kracht voor de laatste 6 maanden.

Profit.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')