abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128674700
Wanneer ben je van plan dan om op Aliya te gaan?
BARUJ SHEM KEVOD MALJUTO LE´OLAM VA´ED
pi_128674867
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 00:39 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Wanneer ben je van plan dan om op Aliya te gaan?
Minstens 2, maximum 5 jaar
Ik verhuis samen met mijn familie, mijn kleinere broer studeert hier nog.
Kan hij natuurlijk in Israël ook maar is toch praktischer om ze hier af te werken

maar ik ga in Israël wel niet bij mijn ouders wonen
pi_128675653
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 00:31 schreef vladesk het volgende:

[..]

neeh, ga ik wel doen. Vind ik de morele plicht van elke jood
Waarom? Om vervolgens de Heige Tora te laten vallen en de wapens te pakken en hiermee alle joden op het spel te zetten?

Ik neem aan dat je niet religieus bent aangezien je hebt gepost op Sjabbat?
pi_128675790
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2013 01:33 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Waarom? Om vervolgens de Heige Tora te laten vallen en de wapens te pakken en hiermee alle joden op het spel te zetten?

Ik neem aan dat je niet religieus bent aangezien je hebt gepost op Sjabbat?
Ik ga niet naar Israël om de wapens op te pakken. Ik ga uiteraard wel mijn dienstplicht doen zoals het hoort maar het is niet mijn bedoeling om arabieren te vermoorden, wel om de Israëlische bevolking te beschermen als er oorlog uitbreekt. Ik ga in Israël wonen omdat het mijn land is en ik van mening ben dat enkel een sterk Israël voor vrede kan zorgen in het woelige Midden Oosten. En zoals ik zei het is een morele plicht van de joden over de hele wereld

Ik ben wel religieus, ik beschouw mij tot de modern orthodoxe stroming. Ik ben 's ochtends naar de synagoge gegaan en werk niet op sjabbat ;)
pi_128676003
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:05 schreef waht het volgende:

[..]

Als dat zo was kon Israël amper bestaan, je kan elkaar niet constant de tent uit vechten en ook nog even een functionerende maatschappij opbouwen. Een bepaalde mate van compromissen is essentieel.
Ik zou het even terug moeten lezen, maar enkele tientallen berichten geleden waren er twee schrijvers die elkaar zowat aanvlogen omdat ze elkaars interpretatie van het jodendom en hun god erg onjoods vonden. Met taal die ik me niet hoef te permitteren.

Herstel: hier meteen boven zijn ze weer. ^
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de praktijk zijn gelovigen wat vaker tot compromissen bereid, gelukkig. Al hebben naar mijn idee orthodoxen wel onevenredig veel invloed in Israel. Maar goed, dat moeten ze in feite zelf weten, dat is interne politiek. Alleen is het dan wel weer vreemd om te pretenderen een westers land te zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kees22 op 07-07-2013 02:38:32 (Voortschrijdende discussie) ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_128676098
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:49 schreef vladesk het volgende:

[..]

Uhhh, Joden werden gewoon stelselmatig gediscrimineerd hoor de Europese bevolking. Mochten jobs niet doen, mochten niet in dezelfde zwembaden, pogroms op Joden, werden gewoon eeuwen gezien als tweederangsburgers.

Als Europa geen morele plicht heeft tav Israël weet ik het ook niet meer
Ja en? In de loop van de geschiedenis zijn allerlei groepen in Europa gediscrimineerd. Alleen zijn de meeste groepen betrekkelijk vloeibaar geweest: ze gingen op in een omgeving of andere groepen, verhuisden en werden zelf gaandeweg dominant. Of ze werden uitgeroeid. Alleen de joden en zigeuners zijn er in geslaagd om zich 2000 jaar lang af te zonderen van de omgeving. Tja, en dan blijf je 2000 jaar herkenbaar als buitenstaander en dan blijf je de lul, natuurlijk.
quote:
[..]

Natuurlijk, in het geval van de palestijnen zou ik wellicht hetzelfde doen. Alleen is het leven niet altijd eerlijk, daar weten wij alles van
Nou dan. Het respect dat jij had willen hebben toen anderen oneerlijk tegen jullie waren, zou jij dan nu tegenover de Palestijnen moeten hebben. Anders verandert er nooit wat. En nog belangrijker: anders ben jij even oneerlijk als de anderen die lelijk tegen jullie deden.
quote:
[..]

Neen, als er een Palestijnse staat komt op de Westbank, dan is Israël geen baas meer op de westbank en kunnen de palestijnen van daar raketten afvuren terwijl dit nu niet kan aangezien het onder controle staat van Israël

Palestijnen moeten dus niet verdreven worden, alleen moet Israël wel de controle kunnen behouden op de Westbank
Ja, en België kan raketten afschieten op Den Haag en Amsterdam. Niet dat ik dat zo erg zou vinden hoor.
Klets toch niet zo'n onzin. Het feit dat Israel zijn macht misbruikt is de brandstof voor het Palestijnse verzet, zoals je net zelf aangeeft. En het kost israel de steun uit andere landen.
quote:
G-d gaat er niet voor zorgen dat als er morgen een terrorist mij wil neerschieten, dat ik dan de kogels overleef, daarom heeft Israël een leger nodig
Ja, wat is het nou: beschermt jouw god Israel of beschermt jouw god Israel niet?
En dan daarbij: de vorming van de staat gaat tegen gods uitdrukkelijke wens in. Waarom zou hij dan die staat beschermen? Heeft hij Adam en Eva niet verjaagd? Geen zondvloed gebracht? Sodom en Gomorra niet vernietigd?
Hij heeft duidelijk gemaakt geen dwarsliggerij te tolereren. En dan zou hij de dwarse oprichting van Israel steunen? De uitvinder van het zionisme was atheïst, als ik mij goed herinner.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_128676175
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:52 schreef vladesk het volgende:

[..]

Inderdaad, en volgens de VN grenzen die besloten zijn in '47
En die al fors ten nadele van de andere Palestijnen waren.
quote:
[..]

Israël bezet de westbank niet, je eigen land kan je niet bezetten

Verder ben ik tegen bezetting, maar soms zijn er natuurlijk geen andere mogelijkheden. Trouwens, Turkije bezet Cyprus en Koerdistan ook, China bezet Tibet ook. Ik ben ook tegen deze bezettingen
Op grond waarvan is de bezette westoever eigen land van Israel? Niet volgens de aardse wetten sinds pakweg de Eerste Wereldoorlog.
En waarom zouden er geen andere mogelijkheden zijn? Wat wil je bereiken?

Of Turkije Koerdistan bezet is de vraag. Wel willen de Koerden zelfbeschikking, en dat samen met de Koerden in andere landen.
En het voorbeeld van China en Tibet is wel grappig. Ik las een verslag van het bezoek van de Dalai Lama aan de Universiteit van Leiden en een discussie met hem. De Chinese studenten in Leiden deden mee aan het debat, maar werden ondergesneeuwd door de anderen. Wat mij opviel: ze gebruikten exact, maar dan ook exact dezelfde argumenten die Israeli's gebruiken om de bezetting van Palestina te rechtvaardigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kees22 op 07-07-2013 02:40:14 ]
pi_128676188
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:56 schreef vladesk het volgende:

[..]

De arabieren aanvaarden geen enkel plan, zij willen gewoon geen Joodse staat in dat gebied
Aan hen worden stelselmatig onrealistische eisen gesteld. Keer op keer.
quote:
[..]

Dus moet Turkije ophouden met Cyprus en Koerdistan te bezetten, en moet China ophouden met Tibet te bezetten
Ja. En er is nog een bezetting in de Westelijke Sahara. Inderdaad.
Maar voor die bezettingen zijn op dit forum ook geen verdedigers te vinden, voor de bezetting van de westelijke Jordaanoever wel.
pi_128676210
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 23:59 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Zegt de jodenhater van FOK!...

Wat een kwats zeg
Ach, lees maar eens na wat over de joodse auteur van een boek over de Holocaustindustrie gezegd is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Holocaust-industrie
pi_128676386
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 02:18 schreef Kees22 het volgende:Ja en? In de loop van de geschiedenis zijn allerlei groepen in Europa gediscrimineerd. Alleen zijn de meeste groepen betrekkelijk vloeibaar geweest: ze gingen op in een omgeving of andere groepen, verhuisden en werden zelf gaandeweg dominant. Of ze werden uitgeroeid. Alleen de joden en zigeuners zijn er in geslaagd om zich 2000 jaar lang af te zonderen van de omgeving. Tja, en dan blijf je 2000 jaar herkenbaar als buitenstaander en dan blijf je de lul, natuurlijk.
Wat zeg je dan? Joden moesten Christenen worden? Joden mochten geen jood zijn en daarom werden ze gediscrimineerd? Dat is antisemitisme. Trouwens, Joden zonderden zich niet af maar werden nergens aanvaard. Wat je hier zegt, is walgelijk

quote:
Nou dan. Het respect dat jij had willen hebben toen anderen oneerlijk tegen jullie waren, zou jij dan nu tegenover de Palestijnen moeten hebben. Anders verandert er nooit wat. En nog belangrijker: anders ben jij even oneerlijk als de anderen die lelijk tegen jullie deden.
Ik respecteer Palestijnen hoor, maar daarom moeten we ons land niet afstaan aan hen. Doen de Turken ook niet met de Koerden.

quote:
Ja, en België kan raketten afschieten op Den Haag en Amsterdam. Niet dat ik dat zo erg zou vinden hoor.
Klets toch niet zo'n onzin. Het feit dat Israel zijn macht misbruikt is de brandstof voor het Palestijnse verzet, zoals je net zelf aangeeft. En het kost israel de steun uit andere landen.
De kans dat Palestijnen raketten schieten op Israël is iets groter dan dat de Belgen morgen Nederland bombarderen, niet? Dat je liever geen Israël ziet is jouw goed recht, je kan alleen niet verwachten dat wij zullen meewerken aan de vernietiging van de Israëlische staat

quote:
Ja, wat is het nou: beschermt jouw god Israel of beschermt jouw god Israel niet?
En dan daarbij: de vorming van de staat gaat tegen gods uitdrukkelijke wens in. Waarom zou hij dan die staat beschermen? Heeft hij Adam en Eva niet verjaagd? Geen zondvloed gebracht? Sodom en Gomorra niet vernietigd?
Hij heeft duidelijk gemaakt geen dwarsliggerij te tolereren. En dan zou hij de dwarse oprichting van Israel steunen? De uitvinder van het zionisme was atheïst, als ik mij goed herinner.
G-d beschermt Israël ondanks dat Israël volgens het heilige boek een verboden staat is. Hij beschermt Israël omdat Israël nodig is voor het Joodse volk. Israël is het enige land ter wereld waar het woord jood geen scheldwoord is en waar joden veilig zijn
pi_128676406
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 02:25 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En die al fors ten nadele van de andere Palestijnen waren.
Arabieren Kees, arabieren. Er bestaan geen palestijns volk, palestijnse taal, palestijnse cultuur

Israël is een dwergstaat

quote:
Op grond waarvan is de bezette westoever eigen land van Israel? Niet volgens de aardse wetten sinds pakweg de Eerste Wereldoorlog.
En waarom zouden er geen andere mogelijkheden zijn? Wat wil je bereiken?

Of Turkije Koerdistan bezet is de vraag. Wel willen de Koerden zelfbeschikking, en dat samen met de Koerden in andere landen.
En het voorbeeld van China en Tibet is wel grappig. Ik las een verslag van het bezoek van de Dalai Lama aan de Universiteit van Leiden en een discussie met hem. De Chinese studenten in Leiden deden mee aan het debat, maar werden ondergesneeuwd door de anderen. Wat mij opviel: ze gebruikten exact, maar dan ook exact dezelfde argumenten die Israeli's gebruiken om de bezetting van Palestina te rechtvaardigen.
Op grond van de Thora
Dan bedoel ik niet de Westbank maar als bv een rakettenregen komt vanuit Zuid-Libanon zal Israël misschien moeten overwegen om Zuid-Libanon te bezetten

Natuurlijk bezet Turkije Koerdistan. Waarom zouden Koerden Turks moeten leren en Turken niet Koerdisch? Free Kurdistan!
pi_128676418
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 02:27 schreef Kees22 het volgende:

Aan hen worden stelselmatig onrealistische eisen gesteld. Keer op keer.
Bekijk het land van de arabieren en bekijk het land van de joden. Israël stelt niets voor. Het conflict Israël - Palestina is géén conflict om land, laat dat duidelijk zijn aub. Trouwens, voor moslims is elk moslimland ook hun land

quote:
Ja. En er is nog een bezetting in de Westelijke Sahara. Inderdaad.
Maar voor die bezettingen zijn op dit forum ook geen verdedigers te vinden, voor de bezetting van de westelijke Jordaanoever wel.
Zoals ik reeds zei, de Westbank is geen bezetting.

En ik denk dat het merendeel van de Turken toch wel de bezetting van Koerdistan goed praat
pi_128676487
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 02:53 schreef vladesk het volgende:

[..]

Wat zeg je dan? Joden moesten Christenen worden? Joden mochten geen jood zijn en daarom werden ze gediscrimineerd? Dat is antisemitisme. Trouwens, Joden zonderden zich niet af maar werden nergens aanvaard. Wat je hier zegt, is walgelijk
Jaja, en katholieken mochten geen protestant zijn, de Katharen zijn uitgeroeid etc. Andersgelovigen werden überhaupt amper aanvaard, maar andere landen waren minder een probleem.
Dat heeft niks met antisemitisme te maken en is evenmin walgelijk. Maar de joden hebben zichzelf nadrukkelijk afgezonderd van niet-joden. Je bent er zelf een voorbeeld van, nota bene. Dat mag hoor, dat moet je helemaal zelf weten. Maar dat heeft wel voorspelbare gevolgen.
In Indonesië zijn ook regelmatig de Chinezen slachtoffer van pogroms.
quote:
[..]

Ik respecteer Palestijnen hoor, maar daarom moeten we ons land niet afstaan aan hen. Doen de Turken ook niet met de Koerden.
Ons land. Ik heb het al herhaaldelijk gevraagd: op grond van welke regels is Palestina ons (= joods) land? Ik merk op dat jij kennelijk joodszijn en Israel aan elkaar gelijkstelt, iets wat ik niet doe.
quote:
[..]

De kans dat Palestijnen raketten schieten op Israël is iets groter dan dat de Belgen morgen Nederland bombarderen, niet? Dat je liever geen Israël ziet is jouw goed recht, je kan alleen niet verwachten dat wij zullen meewerken aan de vernietiging van de Israëlische staat
Och, dat valt wel mee toch. Nederland behandelt België als een volwaardige staat en krijgt dus geen raketten uit die richting. Israel laat de bezette westelijke Jordaanoever een schijn van vrijheid en krijgt daaruit geen raketten. Maar Gaza wordt afgeknepen en schiet dus raketten af. Die overigens minder schade toebrengen dan joden elkaar in het verkeer toebrengen.
Je werkt dus wel mee een de vernietiging van Israel. Dat vind ik juist het idiote.
quote:
[..]

G-d beschermt Israël ondanks dat Israël volgens het heilige boek een verboden staat is. Hij beschermt Israël omdat Israël nodig is voor het Joodse volk. Israël is het enige land ter wereld waar het woord jood geen scheldwoord is en waar joden veilig zijn
Jouw god heeft er overigens geen enkel probleem mee gehad om joden in de grond te laten verdwijnen. Omdat ze zijn geboden trotseerden.
Israel is ook helemaal niet nodig voor het joodse volk. We zouden het even na moeten rekenen, maar ik schat dat ongeveer de helft van de joden in Israel woont. En er zijn ook genoeg joden die veiligheidshalve uit Israel vertrekken.
Oh, en in de VSvA is jood geen scheldwoord. En in Nederland ook niet, althans niet meer dan flikker of dombo.
pi_128676544
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 02:56 schreef vladesk het volgende:

[..]

Arabieren Kees, arabieren. Er bestaan geen palestijns volk, palestijnse taal, palestijnse cultuur

Israël is een dwergstaat
Palestijnen zijn mensen die in Palestina wonen, maar sinds de vorige eeuw hebben joden zich daarvan uitgezonderd.
quote:
[..]

Op grond van de Thora
Dan bedoel ik niet de Westbank maar als bv een rakettenregen komt vanuit Zuid-Libanon zal Israël misschien moeten overwegen om Zuid-Libanon te bezetten
Wat heeft jouw heilig boek met het leven van anderen te maken? Waarom zou willekeurig welke andere persoon zich daar iets van aantrekken?
quote:
Natuurlijk bezet Turkije Koerdistan. Waarom zouden Koerden Turks moeten leren en Turken niet Koerdisch? Free Kurdistan!
Jaja, en Nederland bezet Friesland.
De autonomie van Koerdistan is een serieus gespreksonderwerp, dat Turkije het gezag heeft over een deel van Koerdistan is duidelijk, maar of dit een bezetting is? Niet zoals op de westoever, want de tijd dat Koerdistan een aaneengesloten land was, ligt redelijk ver achter ons.
pi_128676617
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 02:58 schreef vladesk het volgende:

[..]

Bekijk het land van de arabieren en bekijk het land van de joden. Israël stelt niets voor. Het conflict Israël - Palestina is géén conflict om land, laat dat duidelijk zijn aub. Trouwens, voor moslims is elk moslimland ook hun land
Je draait en praat onzin. Je zegt zelf dat de bezette westoever jullie (is dus joods) land is. Dat gaat dus wel degelijk over land. Het vestigen van illegale nederzettingen en het vernietigen van Palestijnse olijfboomgaarden gaat direct over land en vernietigt welbewust de leefmogelijkheden van de Palestijnse bevolking. Dat is duidelijk.
Waarom voor een moslim elk moslimland ook hun land zou zijn, is mij onduidelijk. Is voor elke christen elk christenland zijn eigen land?
Als er een geloofsgroep is die bewezen heeft wel overal te kunnen wonen, zijn het wel de joden. Waarom gaan die dan niet fijn overal wonen?
quote:
[..]

Zoals ik reeds zei, de Westbank is geen bezetting.
Zoals ik al vroeg: op grond waarvan stel je dat?
quote:
En ik denk dat het merendeel van de Turken toch wel de bezetting van Koerdistan goed praat
Haha. Turken zijn inderdaad aardig geïndoctrineerd over de Turkse identiteit. Maar dan spreken ze vast niet over bezetting. Ik vroeg me vooral af of je dat wel een bezetting kunt noemen en op die vraag heb ik nog geen antwoord gehad.
  zondag 7 juli 2013 @ 10:26:03 #216
176916 Karrs
2007-2017
pi_128678722
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 02:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Niks antijoods, wel antiÏsrael.
Maar dat geldt voor elk zichzelfrespecterend mens.
Elk zichzelf respecterend mens heeft een geweten, of hij zou geen waarde hechten aan de term 'zichzelf respecterend mens'.

En elk mens met een geweten steunt Israël.

Voorwaarde dat dat mens niet geïndoctrineerd is met bijvoorbeeld de nazileer of religie.

Overigens betekent "steunen" niet "onvoorwaardelijk steunen".
quote:
Nog een bijdrage aan deze discussie? Met argumenten?
Argumenten te over! Maar dan moeten ze wel landen. En daarvoor heb je mensen nodig met een open mind. Jodenhaters hebben dat vermogen nou eenmaal niet, voor hen is het altijd de schuld van joden. Ze hebben wel een nieuwe uitvlucht gevonden, om het maar zoveel mogelijk (voor zichzelf?) te maskeren, door het te verpakken in de term "anti-zionisme" of "anti-Israël".

In jouw geval is het duidelijk door de onwrikbaarheid van je argumentatie. Zoals ik al zei, je redeneert nog precies hetzelfde als jaren geleden, terwijl er in die tijd toch busladingen met argumenten voorbij zijn gekomen die je toch op z'n minst aan het denken had moeten zetten. Bij mij bijvoorbeeld is dat wel het geval. Ik verfoei inmiddels de kolonisten en treiterpraktijken zoals het vernietigen van jaren oude olijfboomgaarden. Deed ik daarvoor niet. De ongelijkheid in het land vwb de orthodoxe joden met hun extra rechten is eveneens walgelijk. (Blij dat daar wat aan gebeurt inmiddels). Een mooi contrast met jou, die je houding af en toe opfleurt met pareltjes als "Misschien had Hitler toch gelijk" en "Het lijkt wel in hun aard te zitten".

Zoals ene R. Patterson ooit zei: "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."

[ Bericht 0% gewijzigd door Karrs op 07-07-2013 13:52:52 ]
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_128678781
quote:
14s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:26 schreef Karrs het volgende:

De ongelijkheid in het land vwb de orthodoxe joden met hun extra rechten is eveneens walgelijk. (Blij dat daar wat aan gebeurt inmiddels).
Wie bedoel je hiermee als ik vragen mag?
pi_128679352
quote:
Ons land. Ik heb het al herhaaldelijk gevraagd: op grond van welke regels is Palestina ons (= joods) land? Ik merk op dat jij kennelijk joodszijn en Israel aan elkaar gelijkstelt, iets wat ik niet doe.
Op grond van de Thora

quote:
Och, dat valt wel mee toch. Nederland behandelt België als een volwaardige staat en krijgt dus geen raketten uit die richting. Israel laat de bezette westelijke Jordaanoever een schijn van vrijheid en krijgt daaruit geen raketten. Maar Gaza wordt afgeknepen en schiet dus raketten af. Die overigens minder schade toebrengen dan joden elkaar in het verkeer toebrengen.
Je werkt dus wel mee een de vernietiging van Israel. Dat vind ik juist het idiote.
Israël krijgt geen raketten van de Westbank omdat de Westbank onder controle staat van Israël.
Jij draait oorzaak - gevolg om. Gaza schiet geen raketten af omdat ze afgeknepen worden, ze worden afgeknepen omdat ze raketten afschieten.
Ja dus? Elke onschuldige dode is er één teveel en moet voorkomen worden
Ik werk niet mee aan de vernietiging van Israël, ik werk mee aan een veilig Israël

quote:
Jouw god heeft er overigens geen enkel probleem mee gehad om joden in de grond te laten verdwijnen. Omdat ze zijn geboden trotseerden.
Israel is ook helemaal niet nodig voor het joodse volk. We zouden het even na moeten rekenen, maar ik schat dat ongeveer de helft van de joden in Israel woont. En er zijn ook genoeg joden die veiligheidshalve uit Israel vertrekken.
Oh, en in de VSvA is jood geen scheldwoord. En in Nederland ook niet, althans niet meer dan flikker of dombo.
Israël is wel nodig, Israël betekent dat er nooit meer een holocaust komt op joden. Elke jood waar ook ter wereld heeft het recht om zich daar te komen vestigen
Er verlaten geen joden Israël omwille van het veiligheidsprobleem hoor. Israël is behoorlijk veilig de laatste jaren
in Amerika is jood wel een scheldwoord hoor, ook in Nederland. Dan is het misschien maar voor 5 of 10 % van de bevolking, maar het is een scheldwoord die mensen gebruiken[/quote]
pi_128679391
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 03:20 schreef Kees22 het volgende:Palestijnen zijn mensen die in Palestina wonen, maar sinds de vorige eeuw hebben joden zich daarvan uitgezonderd.
Het zijn mensen die in mandaatgebied Palestina wo(o)n(d)en, maar het is geen land. De Britten gebruikten enkel de naam Palestina als geografische aanduiding

quote:
Wat heeft jouw heilig boek met het leven van anderen te maken? Waarom zou willekeurig welke andere persoon zich daar iets van aantrekken?
Moet ik niet, maar het is wel waar ik in geloof

quote:
Jaja, en Nederland bezet Friesland.
De autonomie van Koerdistan is een serieus gespreksonderwerp, dat Turkije het gezag heeft over een deel van Koerdistan is duidelijk, maar of dit een bezetting is? Niet zoals op de westoever, want de tijd dat Koerdistan een aaneengesloten land was, ligt redelijk ver achter ons.
Natuurlijk is dat bezetting, hoe zou het dit niet zijn? De koerden zijn een volk met eigen taal en eigen cultuur, dat zijn de palestijnen niet. De tijd dat Palestina een aaneengesloten land was, heeft nog nooit bestaan. Of jawel, in Jordanië
pi_128679504
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 03:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je draait en praat onzin. Je zegt zelf dat de bezette westoever jullie (is dus joods) land is. Dat gaat dus wel degelijk over land. Het vestigen van illegale nederzettingen en het vernietigen van Palestijnse olijfboomgaarden gaat direct over land en vernietigt welbewust de leefmogelijkheden van de Palestijnse bevolking. Dat is duidelijk.
Waarom voor een moslim elk moslimland ook hun land zou zijn, is mij onduidelijk. Is voor elke christen elk christenland zijn eigen land?
Als er een geloofsgroep is die bewezen heeft wel overal te kunnen wonen, zijn het wel de joden. Waarom gaan die dan niet fijn overal wonen?
Ik denk dat jij onzin praat. Het conflict Israël – Palestina is géén conflict over land, wel over een levenswijze.
Voor elke moslims is een moslimland hun land. Bij Christenen weet ik het niet. Als er een geloofsgroep is die bewezen heeft NIET overal te kunnen wonen, zijn het wel de joden.

quote:
Zoals ik al vroeg: op grond waarvan stel je dat?
Thora.

quote:
Haha. Turken zijn inderdaad aardig geïndoctrineerd over de Turkse identiteit. Maar dan spreken ze vast niet over bezetting. Ik vroeg me vooral af of je dat wel een bezetting kunt noemen en op die vraag heb ik nog geen antwoord gehad.
Israëli’s spreken ook niet over de bezetting. Voor hun is de Westbank betwist gebied en geen bezet gebied. Koerdistan is absoluut bezetting, het is een volk met een eigen taal en eigen cultuur die tweederangsburgers zijn in Turkije. Net zoals Joden in Europa vroeger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')