Celeigenschappen > Aangepast > [u]:mm;@quote:Op maandag 16 september 2013 18:27 schreef Geralt het volgende:
Bij celeigenschappen kan ik wel kiezen voor 30:55,2 of 37:30:55, maar dan maakt hij er respectievelijk 46:39,0 of 46:39,00 van en ik wil gewoon 46:39 hebben
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Vanavond even proberen, thanksquote:Op maandag 16 september 2013 23:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Met file, options, advanced ...... naar beneden scrollen en dan "use 1904 data system" aanvinken....
dan kun je negatieve uitkomsten krijgen als je een "hogere tijd" van een "lagere tijd" aftrekt.
Let er dan wel op dat bestaande data 4quote:
misschien is het resultaat "FALSE" ? Wat opgevat wordt door excel als een string?quote:Op dinsdag 17 september 2013 16:20 schreef PAAC het volgende:
Kwam vandaag het volgende tegen, misschien weten jullie meer(Excel 2010, Engels).
Ik voerde de volgende (verkeerde) functie uit om te kijken of het aantal tekens < 4 was
=LEN(A1<4), met als resultaat = 5 terwijl het aantal tekens = 2.
Nu kan ik die "<4" varieren(<3, <5, <6 etc.), maar het resultaat blijft 5(ondanks het aantal tekens) en bij een lege cel wordt het resultaat 4.
Nu vroeg ik me nou af wat ik er precies gebeurt als ik dus "=LEN(A1<4)" gebruik, aangezien ik er zelf geen touw aan vast kan knopen wat er nou gebeurt.
Inderdaad, "FALSE" heeft 5 cijfers, dus wordt een 5, "WAAR' en "TRUE" hebben 4 cijfers, dus krijg je een 4 en van "ONWAAR" kun je het ook wel raden.quote:Op dinsdag 17 september 2013 17:03 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
misschien is het resultaat "FALSE" ? Wat opgevat wordt door excel als een string?
edit:
lijkt inderdaad zo te zijn. als ik =lengte(A1<5) doe, met A1 0,1,2,3,4 dan is de uitkomst 4 (WAAR)
als ik A1 = 5,6,7 of tekst, dan is het ONWAAR (6)
Ik begin hem te vatten, bij mij is het resultaat blijkbaar standaard "FALSE" omdat ik een string probeer te vergelijken met een getal. Als de cel leeg is, wordt de cel gerekend als 0 en wordt het resultaat "TRUE".quote:Op dinsdag 17 september 2013 17:03 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
misschien is het resultaat "FALSE" ? Wat opgevat wordt door excel als een string?
edit:
lijkt inderdaad zo te zijn. als ik =lengte(A1<5) doe, met A1 0,1,2,3,4 dan is de uitkomst 4 (WAAR)
als ik A1 = 5,6,7 of tekst, dan is het ONWAAR (6)
Je kan wel =IF(LEN(A1)<4;"jeuj!";"neuh!") doen natuurlijkquote:Op dinsdag 17 september 2013 17:42 schreef PAAC het volgende:
[..]
Ik begin hem te vatten, bij mij is het resultaat blijkbaar standaard "FALSE" omdat ik een string probeer te vergelijken met een getal. Als de cel leeg is, wordt de cel gerekend als 0 en wordt het resultaat "TRUE".
Verschil tussen 4 en 6 met nederlands is misschien ook makkelijker te beredeneren dan 4 en 5 met engels.
Ik zat zelf eerst te denken aan iets met True/False, dus iets met 1/0 en dan +3...
Waar komt die +3 vandaan dan?
*Rommelen*...
Uiteindelijk dacht ik, ik vraag het wel op Fok!![]()
Weer wat geleerd van excel(ik heb er ook nooit aan gedacht dat ie een boolean result zou accepteren in zo'n length-functie)
Dat was ook de bedoeling jaquote:Op dinsdag 17 september 2013 19:13 schreef qu63 het volgende:
[..]
Je kan wel =IF(LEN(A1)<4;"jeuj!";"neuh!") doen natuurlijk
En als je wel tekst toe wil voegen aan A1 kan je dat doen door LEN(A1&"tekst") te doen
Dan moet je een spreidingsgrafiek(scatterchart in het engels) nemenquote:Op woensdag 18 september 2013 15:31 schreef 2thmx het volgende:
Noob-vraagje wellicht, maar kan 't niet via google vinden: Excel kiest er hier automatisch voor om de x-as als "categorieën as" weer te geven. De x-waarnemingen zijn pakweg 1;10;20;50, maar excel maakt op de x-as de afstand tussen 1 en 10 en 20 en 50 aan elkaar gelijk. Hoe verander ik dit?
Verrekquote:Op woensdag 18 september 2013 16:09 schreef PAAC het volgende:
[..]
Dan moet je een spreidingsgrafiek(scatterchart in het engels) nemen
Een lijngrafiek zet alle punten opvolgend aan elkaar vast.quote:Op woensdag 18 september 2013 16:13 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Verrek. Ik zie de logica er niet echt van in, maar 't werkt
. Dank!
Ja, dat snap ik welquote:Op woensdag 18 september 2013 16:33 schreef PAAC het volgende:
[..]
Een lijngrafiek zet alle punten opvolgend aan elkaar vast.
Dus, (X;Y)-waarden = (1;Y1), (2;Y2), (3,Y3), etc....
Een spreidingsgrafiek koppelt de X-waarden aan de Y-waarden.
Dus, (X;Y)-waarden = (X1;Y1), (X2;Y2), (X3;Y3), etc...
1 | AANTAL(INDIRECT(LINKS(CEL("bestandsnaam";$A$1);VIND.SPEC("[";CEL("bestandsnaam";$A$1))-1)&"[planning "&$A$1&".xlsx]"&VERT.ZOEKEN(MAAND(B3);Hulp!$A$1:$B$12;2;ONWAAR)&"!$L$1:$L$2")) |
Dan kan ik maar 1 tabblad kiezen en het moet voor 5 jaar gedaan worden.. Dus dat zijn 60 tabbladenquote:Op woensdag 18 september 2013 20:37 schreef snabbi het volgende:
voeg het bestand toe bij de odbc koppelingen, danwel op een andere manier gebruik maken van een connectie/query naar het bestand. Op deze wijze weet je dat je de laatste data gebruikt, maar kan je het in een tabblad zetten en doen alsof je het lokaal benaderd binnen je eigen werkboek.
Die tools zijn er ook wel, maar die zijn onbetaalbaar voor een klein bedrijf. Het gaat namelijk om een rittenplanning voor een touringcarbedrijf. De een na goedkoopste oplossing kost ¤8k, plus nog ¤1k per jaar. Excel is dus de goedkoopste oplossingquote:Op woensdag 18 september 2013 21:33 schreef snabbi het volgende:
Tja call me old fashioned, maar een agenda of grote data verzameling. Daar zou ik andere tools bij verwachten. Zeker als er meerdere mensen mee werken.
Er zit waarschijnlijk te veel historie in om dingen te veranderen, maar goed. Solver functies gebruiken voor planningsproblemen (lineair programmeren) dat snap ik best met Excel. Bijhouden van de reeds bezette/vrije bussen zou ik met Access verwachten (desnoods met een GUI (in excel)) voor kleine bedrijven dan.quote:Op woensdag 18 september 2013 21:53 schreef qu63 het volgende:
[..]
Die tools zijn er ook wel, maar die zijn onbetaalbaar voor een klein bedrijf. Het gaat namelijk om een rittenplanning voor een touringcarbedrijf. De een na goedkoopste oplossing kost ¤8k, plus nog ¤1k per jaar. Excel is dus de goedkoopste oplossing
En er werkt maar 1 iemand tegelijk aan, gelukkig.
Struikelblok is vooral de kennis van Excel, en t gebrek aan kennis van Access.. En er wordt nu teveel aangepast aan de agenda. Wij hebben maar 1 bus, maar op een dag kunnen we er wel 75 hebben rijden, allemaal van een ander. In Excel voegen we gewoon een nieuwe regel toe, in Access zou ik meer moeite moeten doen geloof ik. Maar mijn kennis is ook beperktquote:Op woensdag 18 september 2013 22:23 schreef snabbi het volgende:
[..]
Er zit waarschijnlijk te veel historie in om dingen te veranderen, maar goed.
Solver functies gebruiken voor planningsproblemen (lineair programmeren) dat snap ik best met Excel. Bijhouden van de reeds bezette/vrije bussen zou ik met Access verwachten (desnoods met een GUI (in excel)) voor kleine bedrijven dan.
extra blad, in het bestand waar je data nodig hebt, aanmaken met daarin links naar de waarden uit andere bestandquote:Op woensdag 18 september 2013 20:27 schreef qu63 het volgende:
Heeft er iemand een oplossing voor het volgende?
In het ene bestand (een agenda met 14 tabbladen) staat de data. Hierin wordt ook nog gewoon gewerkt en kan dus geupdate worden. In het andere bestand heb ik data nodig uit het eerste bestand. Dit doe ik met behulp van de volgende formule (even aangepast, in werkelijkheid is ie nog langer):
[ code verwijderd ]
Het probleem zit em dus in de dynamische vergelijking met INDIRECT().. Als het andere bestand (planning JAARTAL.xlsx) niet geopend is, dan haalt ie geen data op, ook al wordt de volledige directory meegegeven (D:\bla\bla\planning 2013.xlsx)..
Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen? Naast die volledige planning over te nemen (A1=D:\bla\bla\[planning 2013.xlsx]Sheet1!A1)) natuurlijk..
Excel 2007 NL op Win8, maar ook Excel 2007/2012 op Win7
Het gaat om kalenders van verschillende (5) jaren, dat zijn dus 60 extra sheets.. Plus over 5 jaar zou ik t weer aan moeten passen.. En ergens zit er t gevoel dat t niet flexibel genoeg is in mij ogen..quote:Op woensdag 18 september 2013 23:19 schreef LogiteX het volgende:
[..]
extra blad, in het bestand waar je data nodig hebt, aanmaken met daarin links naar de waarden uit andere bestand
dat gaat heel makkelijk
nu heb je de waarden in je bestand en kan je er mee werken
probleem is dus niet het krijgen van de data maar het feit dat het zo veel is?quote:Op woensdag 18 september 2013 23:50 schreef qu63 het volgende:
[..]
Het gaat om kalenders van verschillende (5) jaren, dat zijn dus 60 extra sheets.. Plus over 5 jaar zou ik t weer aan moeten passen.. En ergens zit er t gevoel dat t niet flexibel genoeg is in mij ogen..
Op mijn werk heb ik een soortgelijke vraag gekregen en ik zat ook aan deze oplossing te denken.quote:Op donderdag 19 september 2013 06:14 schreef LogiteX het volgende:
[..]
probleem is dus niet het krijgen van de data maar het feit dat het zo veel is?
Hebben die sheets namen die op elkaar lijken? Dan kan je misschien een truuk bedenken dat de namen in de link slim wijzigen!
Ik denk om de data gestructureerd in te kunnen voeren.quote:Op donderdag 19 september 2013 08:08 schreef LogiteX het volgende:
maar waarom zou je dan 60 sheets nodig hebben? Zet het allemaal in 1 sheet
met de index functie kan je dan dan de data er uit halen
Ja, de sheets hebben namen als 'januari', 'februari' etcquote:Op donderdag 19 september 2013 06:14 schreef LogiteX het volgende:
[..]
probleem is dus niet het krijgen van de data maar het feit dat het zo veel is?
Hebben die sheets namen die op elkaar lijken? Dan kan je misschien een truuk bedenken dat de namen in de link slim wijzigen!
Ik vraag me echt af of een normaal planningspakket wat wel iets kost toch niet goedkoper is als de onbeheersbaarheid van excelsheets die het blijven doen bij gratie van jou.quote:Op donderdag 19 september 2013 12:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ja, de sheets hebben namen als 'januari', 'februari' etcEn dat dus voor ieder jaar. En aangezien we nu al bezig zijn met 2015 klik je je dus rot om daar heen te gaan.
1) De planning is in Excel prima te doen. Ieder jaar een nieuw bestand met 12 sheets + een overzichsheet. Voor een planning voldoet het perfect.quote:Op donderdag 19 september 2013 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af of een normaal planningspakket wat wel iets kost toch niet goedkoper is als de onbeheersbaarheid van excelsheets die het blijven doen bij gratie van jou.
quote:Op donderdag 19 september 2013 14:55 schreef LogiteX het volgende:
als je 1 excel file hebt met 80.000 werkbladen, zoals qu63, dan moet je die file opsplisen in meerdere excel files met iedere file veel minder tabbladen
zo hou je het beheersbaar
Volgens mij lijkt het me geen brei van werkbladen...quote:Op donderdag 19 september 2013 13:00 schreef qu63 het volgende:
[..]
1) De planning is in Excel prima te doen. Ieder jaar een nieuw bestand met 12 sheets + een overzichsheet. Voor een planning voldoet het perfect.
=weeknummer()quote:Op maandag 23 september 2013 10:16 schreef Giertje het volgende:
ik wil in excell een forumle zetten dat ie automatisch de week en de datum vervangt
hoe moet ik dat doen?
en dan tussen die haakjes moet ik dan deze week nummer en de datum van vandaag zetten?quote:
Nee, =weeknummer() rekent het weeknummer uit van de datum die je tussen de haakjes in hebt gevuld. =vandaag() geeft de datum weer van vandaag, hier hoef je niets in te vullen.quote:Op maandag 23 september 2013 10:31 schreef Giertje het volgende:
[..]
en dan tussen die haakjes moet ik dan deze week nummer en de datum van vandaag zetten?
die van =vandaag als ik dat in ieder vakje van de week doe verandert ie dan ook de datum van de dag ervoor?quote:Op maandag 23 september 2013 10:39 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nee, =weeknummer() rekent het weeknummer uit van de datum die je tussen de haakjes in hebt gevuld. =vandaag() geeft de datum weer van vandaag, hier hoef je niets in te vullen.
Zie bijvoorbeeld ook:
weekdag()
http://support.microsoft.com/kb/827327/nl
http://office.microsoft.c(...)tie-HP010343015.aspx
http://office.microsoft.c(...)dag-HP005209336.aspx
http://www.clickx.nl/hintsentips/98012/datums-en-dagen-in-excel/
(toevallig de bovenste 4 resultaten als ik zoek op Google!)
vandaag()
http://office.microsoft.c(...)aag-HP010062297.aspx
http://office.microsoft.c(...)tie-HA102752836.aspx
http://www.computervaardigheden.nl/tips/tips_excel1.htm
http://hoedoejedat.be/off(...)ag-invoegen-in-excel
(toevallig de bovenste 4 resultaten als ik zoek op Google!)
Nee, want vandaag blijft vandaagquote:Op maandag 23 september 2013 10:48 schreef Giertje het volgende:
[..]
die van =vandaag als ik dat in ieder vakje van de week doe verandert ie dan ook de datum van de dag ervoor?
sorry als ik zo lastig ben maar ik snap er gewoon niet veel van
mja indd het is gelukt bedankt voor je tipsquote:
quote:Op woensdag 25 september 2013 21:25 schreef elkravo het volgende:
Stel je schakelt over van Excel 2003 naar Excel 2007 en je hebt xls-bestanden met macro's.
Je kunt in de compatibiliteitsmodus blijven werken in 2003 formaat - maar hoe weet je of bepaalde macro's geschikt zijn om te gebruiken onder 2007?
Ik heb dus een aantal sheets met simpele tot wat uitvoerigere macro's.
Wat is het beste te doen? Gewoon proberen...?
Dit denk ik ook ja.quote:
Andersom is eerder een probleem (veel meer layout opties in 2007+) , tenzij je echt behoorlijk geavanceerd aan het programmeren bent geweest verwacht ik nul problemen in 2003 naar 2007 of 2010. Let op, voor 64 bits gelden een beetje andere regels.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:38 schreef PAAC het volgende:
[..]
[..]
Dit denk ik ook ja.
Even snel googlen laat al gauw zien dat hier en daar verschillen zitten waardoor sommige macros anders/niet werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |