abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129375297
Abs = Absoluut. Zou je van wiskunde moeten kennen als |x|, en maakt van alle negatieve een positief getal en behoudt alle positieve.
pi_129380523
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 17:29 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Top, wat houdt die functie in?
ABS als in absoluut. Dus je maakt van je getal altijd de positieve waarde.
pi_129640623
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met het volgende, want mijn Excel-kennis stopt hier. En verticaal zoeken (wat hier volgens mij mee heeft te maken) heb ik ook nog nooit gesnapt :)

In het bovenstaand overzicht wordt de linkerkant van het bestand (weeknummer, naam, punten, uren) wekelijks gevuld met een dump waarin niet alle namen hoeven voor te komen.
Vervolgens wil ik graag dat aan de rechterkant van het document het gewogen gemiddelde wordt berekend (daar kom ik nog wel uit), maar dat deze ook automatisch de nieuwe data meeneemt als de linkerkant wordt aangevuld met de informatie van een nieuwe week.
Dan is het de bedoeling dat rechtsonder ook zo'n overzicht komt, waarbij alleen de data van de laatste 4 weken wordt meegenomen...

Hij zal dus volgens mij moeten zoeken naar de namen en bijbehorende data in de bronlijst aan de linkerkant... Wie kan mij helpen?
pi_129643169
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 08:21 schreef Man_Made_God het volgende:
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met het volgende, want mijn Excel-kennis stopt hier. En verticaal zoeken (wat hier volgens mij mee heeft te maken) heb ik ook nog nooit gesnapt :)

[ afbeelding ]

In het bovenstaand overzicht wordt de linkerkant van het bestand (weeknummer, naam, punten, uren) wekelijks gevuld met een dump waarin niet alle namen hoeven voor te komen.
Vervolgens wil ik graag dat aan de rechterkant van het document het gewogen gemiddelde wordt berekend (daar kom ik nog wel uit), maar dat deze ook automatisch de nieuwe data meeneemt als de linkerkant wordt aangevuld met de informatie van een nieuwe week.
Dan is het de bedoeling dat rechtsonder ook zo'n overzicht komt, waarbij alleen de data van de laatste 4 weken wordt meegenomen...

Hij zal dus volgens mij moeten zoeken naar de namen en bijbehorende data in de bronlijst aan de linkerkant... Wie kan mij helpen?
Ik zou voor je gewogen gemiddelde over de laatste 4 weken gebruik maken van een tussenberekening, namelijk je hoogste weeknummer. Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PLQPER8N7STI.xlsx

Enige nadeel is dat je bij de jaarwisseling dus lagere weeknummers krijgt. Het zou daarom ook mooier zijn dat je werkt met een datum. Vervolgens kan je voor de datum weer opnieuw zeggen wat is de hoogste datum - 4 weken.

Als toevoeging om uit te leggen wat hij doet:
Ik maak een vergelijking door de Cel inhoud van je Naam te vergelijken met bijvoorbeeld A. Wanneer dit WAAR is, dan ziet excel het als 1. Als het ONWAAR is als 0. Door gebruik te maken van vermenigvuldigen doe je in je somproduct een vermenigvuldiging met 0 wanneer het niet over A gaat. Met andere woorden, je telt alleen de As.

[ Bericht 33% gewijzigd door snabbi op 03-08-2013 12:05:11 ]
pi_129645702
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 08:21 schreef Man_Made_God het volgende:

[ afbeelding ]

Je kan het met een draaitabel proberen
Daar zit niet standaard een gewogen gemiddelde in maar met wat aanpassingen lukt dat wel
pi_129743346
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 11:55 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik zou voor je gewogen gemiddelde over de laatste 4 weken gebruik maken van een tussenberekening, namelijk je hoogste weeknummer. Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt:

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PLQPER8N7STI.xlsx

Enige nadeel is dat je bij de jaarwisseling dus lagere weeknummers krijgt. Het zou daarom ook mooier zijn dat je werkt met een datum. Vervolgens kan je voor de datum weer opnieuw zeggen wat is de hoogste datum - 4 weken.

Als toevoeging om uit te leggen wat hij doet:
Ik maak een vergelijking door de Cel inhoud van je Naam te vergelijken met bijvoorbeeld A. Wanneer dit WAAR is, dan ziet excel het als 1. Als het ONWAAR is als 0. Door gebruik te maken van vermenigvuldigen doe je in je somproduct een vermenigvuldiging met 0 wanneer het niet over A gaat. Met andere woorden, je telt alleen de As.
Super Snabbi, dit werkt. Dank je wel!
pi_129790762
Vraagje (Excel 2010, engels):
Ik maak een line-chart(deze ziet eruit zoals hij eruit moet zien), dan selecteer ik de "Horizontal Axis Labels" en dan maakt hij er een XY-chart van waarbij mijn Horizontal Axis values de X-values worden...

Weet iemand hoe kan ik dit voorkomen?

Edit:
Dit lijkt alleen voor te komen als ik de format category "Date" heb.
Als ik de date in numerieke weergave laat zien, dan laat hij wel de juiste line-chart zien.

Probleem blijft dus dat ik mijn line-chart met Dates als Horizontal X Axis Labels wil hebben, zonder dat deze zichzelf omtovert in een XY-Chart...

[ Bericht 14% gewijzigd door PAAC op 07-08-2013 19:09:13 ]
pi_129821307
In kolom A heb je een lijst met codes staan, die meerdere keren voorkomt. Bijvoorbeeld 1234 komt drie keer voor in kolom A. Daartussen staan echter wel allemaal andere codes, waardoor ze niet onder elkaar staan.
In kolom B heb je een aantal staan. Dus bijvoorbeeld voor 1234 een keer 2, een keer 3 en een keer 4.

Nu wil ik weten dat 1234 in totaal 9 heeft (2+3+4). Welke formuler gebruik je hiervoor?
pi_129822753
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 08:50 schreef Zocalo het volgende:
In kolom A heb je een lijst met codes staan, die meerdere keren voorkomt. Bijvoorbeeld 1234 komt drie keer voor in kolom A. Daartussen staan echter wel allemaal andere codes, waardoor ze niet onder elkaar staan.
In kolom B heb je een aantal staan. Dus bijvoorbeeld voor 1234 een keer 2, een keer 3 en een keer 4.

Nu wil ik weten dat 1234 in totaal 9 heeft (2+3+4). Welke formuler gebruik je hiervoor?
=SUMIF(A1:A100,1234,B1:B100) en in plaats van 1234 zou je ook een celverwijzing kunnen doen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  Moderator donderdag 8 augustus 2013 @ 15:41:17 #110
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_129833221
Bestaat er een sheet dat je bijvoorbeeld 9354 dagen intikt dat je dan precies kan zien 9 jaar 2 maanden en 10 dagen ofzo?
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  donderdag 8 augustus 2013 @ 15:47:57 #111
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_129833464
Je kunt de celeigenschappen op datum zetten, dat geeft wel een beeld. Maar een eenduidig antwoord ga je natuurlijk niet krijgen omdat niet alle jaren en maanden even lang zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator donderdag 8 augustus 2013 @ 15:51:38 #112
Belg
pi_129833613
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:47 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt de celeigenschappen op datum zetten, dat geeft wel een beeld. Maar een eenduidig antwoord ga je natuurlijk niet krijgen omdat niet alle jaren en maanden even lang zijn.
bestaat er iets zoals:

het is 08/08/2013 en je wil er 3548 dagen erbij tellen...
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator donderdag 8 augustus 2013 @ 15:53:10 #113
Belg
pi_129833662
nadeel om al die vragen in 1 topic... uren wachten op een antwoord...
  donderdag 8 augustus 2013 @ 15:53:20 #114
346939 Janneke141
pi_129833669
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:51 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

bestaat er iets zoals:

het is 08/08/2013 en je wil er 3548 dagen erbij tellen...
Ja, dat werkt gewoon met optellen. Excel ziet een datum sowieso als een getal. Vandaag is het bijvoorbeeld 41494. Als je er dan 3548 bij optelt kom je op 26-4-2023, als je tenminste de celeigenschappen op datum zet.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 15:54:10 #115
346939 Janneke141
pi_129833696
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:53 schreef capuchon_jongen het volgende:
nadeel om al die vragen in 1 topic... uren wachten op een antwoord...
Ik geef je een antwoord binnen drie en een halve minuut, en dat is niet snel genoeg? Het hoeft niet hoor vriend.
  Moderator donderdag 8 augustus 2013 @ 16:00:10 #116
Belg
pi_129833906
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik geef je een antwoord binnen drie en een halve minuut, en dat is niet snel genoeg? Het hoeft niet hoor vriend.
Sorry, had niet verwacht dat je zosnel ging antwoorden

Bedankt voor je hulp :*

vergeef je het me :@
pi_129841539
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 16:00 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

Sorry, had niet verwacht dat je zosnel ging antwoorden

Bedankt voor je hulp :*

vergeef je het me :@
Vaak gaat het wel snel hier :)

Tenzij je lastige vragen stelt :P
  donderdag 8 augustus 2013 @ 21:15:19 #118
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_129843828
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 20:10 schreef PAAC het volgende:

[..]

Vaak gaat het wel snel hier :)

Tenzij je lastige vragen stelt :P
Zoals een vraag om vergiffenis, die kunnen we niet SUMPRODUCT()'en ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_129844122
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 21:15 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoals een vraag om vergiffenis, die kunnen we niet SUMPRODUCT()'en ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:29 schreef PAAC het volgende:
Vraagje (Excel 2010, engels):
Ik maak een line-chart(deze ziet eruit zoals hij eruit moet zien), dan selecteer ik de "Horizontal Axis Labels" en dan maakt hij er een XY-chart van waarbij mijn Horizontal Axis values de X-values worden...

Weet iemand hoe kan ik dit voorkomen?

Edit:
Dit lijkt alleen voor te komen als ik de format category "Date" heb.
Als ik de date in numerieke weergave laat zien, dan laat hij wel de juiste line-chart zien.

Probleem blijft dus dat ik mijn line-chart met Dates als Horizontal X Axis Labels wil hebben, zonder dat deze zichzelf omtovert in een XY-Chart...
SumProduct helpt hier ook niet bij ;(
Ik kwam dit probleem per toeval tegen en gisteren kreeg ik te horen dat ik ineens een aantal van de bovengenoemde charts moest maken...
Gelukkig was de date (en time) ook in de bestandsnamen aanwezig (bestandsnamen stonden ook als text in excel), met "=Mid(cell;begin;length)" kon ik alsnog de charts maken :)
pi_129954383
Mensen hier ervaring met het lezen uit en schrijven naar databases vanuit Excel / VBA?
Ik los het nu heel basaal op met werkbladen maar het begint een beetje uit de hand te lopen

[ Bericht 1% gewijzigd door LogiteX op 11-08-2013 22:00:13 ]
pi_129956542
quote:
5s.gif Op zondag 11 augustus 2013 21:38 schreef LogiteX het volgende:
Mensen hier ervaring met het lezen uit en schrijven naar databases vanuit Excel / VBA?
Ik los het nu heel basaal op met werkbladen maar het begint een beetje uit de hand te lopen
Kan je iets specifieker zijn? Excel ondersteunt verschillende bewerkingen die je wilt doen, van het tonen van resultaten uit een query tot het tonen van de hele tabel en eventuele mutaties ook door te voeren in de onderliggende database.
  zondag 11 augustus 2013 @ 22:46:47 #122
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_129958420
quote:
5s.gif Op zondag 11 augustus 2013 21:38 schreef LogiteX het volgende:
Geen ervaring maar als Excel er wizards voor heeft kan het niet zo heel moeilijk zijn...
pi_129959509
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:17 schreef snabbi het volgende:

[..]

Kan je iets specifieker zijn? Excel ondersteunt verschillende bewerkingen die je wilt doen, van het tonen van resultaten uit een query tot het tonen van de hele tabel en eventuele mutaties ook door te voeren in de onderliggende database.
dat is precies wat ik nodig heb, alleen ik loop zo te klooien met de bijbehorende VBA code die ik op allerlei websites vind dat ik de moed heb opgegeven, het gaat gewoon te veel tijd vreten om het voor elkaar te krijgen

excel 2007 btw
pi_129959607
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:46 schreef ralfie het volgende:

[..]

Geen ervaring maar als Excel er wizards voor heeft kan het niet zo heel moeilijk zijn...
zal eens kijken, dacht dat er in de ribbon inderdaad iets over stond, maar kan ik die db dan vervolgens met formule's querien of moet ik alsnog met vba code in de weer?
pi_129960007
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 23:08 schreef LogiteX het volgende:

[..]

dat is precies wat ik nodig heb, alleen ik loop zo te klooien met de bijbehorende VBA code die ik op allerlei websites vind dat ik de moed heb opgegeven, het gaat gewoon te veel tijd vreten om het voor elkaar te krijgen

excel 2007 btw
Nu weet ik nog niet wat je zoekt _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')