Ik zou voor je gewogen gemiddelde over de laatste 4 weken gebruik maken van een tussenberekening, namelijk je hoogste weeknummer. Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt:quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 08:21 schreef Man_Made_God het volgende:
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met het volgende, want mijn Excel-kennis stopt hier. En verticaal zoeken (wat hier volgens mij mee heeft te maken) heb ik ook nog nooit gesnapt![]()
[ afbeelding ]
In het bovenstaand overzicht wordt de linkerkant van het bestand (weeknummer, naam, punten, uren) wekelijks gevuld met een dump waarin niet alle namen hoeven voor te komen.
Vervolgens wil ik graag dat aan de rechterkant van het document het gewogen gemiddelde wordt berekend (daar kom ik nog wel uit), maar dat deze ook automatisch de nieuwe data meeneemt als de linkerkant wordt aangevuld met de informatie van een nieuwe week.
Dan is het de bedoeling dat rechtsonder ook zo'n overzicht komt, waarbij alleen de data van de laatste 4 weken wordt meegenomen...
Hij zal dus volgens mij moeten zoeken naar de namen en bijbehorende data in de bronlijst aan de linkerkant... Wie kan mij helpen?
Je kan het met een draaitabel proberenquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 08:21 schreef Man_Made_God het volgende:
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met het volgende, want mijn Excel-kennis stopt hier. En verticaal zoeken (wat hier volgens mij mee heeft te maken) heb ik ook nog nooit gesnapt![]()
[ afbeelding ]
In het bovenstaand overzicht wordt de linkerkant van het bestand (weeknummer, naam, punten, uren) wekelijks gevuld met een dump waarin niet alle namen hoeven voor te komen.
Vervolgens wil ik graag dat aan de rechterkant van het document het gewogen gemiddelde wordt berekend (daar kom ik nog wel uit), maar dat deze ook automatisch de nieuwe data meeneemt als de linkerkant wordt aangevuld met de informatie van een nieuwe week.
Dan is het de bedoeling dat rechtsonder ook zo'n overzicht komt, waarbij alleen de data van de laatste 4 weken wordt meegenomen...
Hij zal dus volgens mij moeten zoeken naar de namen en bijbehorende data in de bronlijst aan de linkerkant... Wie kan mij helpen?
Super Snabbi, dit werkt. Dank je wel!quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 11:55 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik zou voor je gewogen gemiddelde over de laatste 4 weken gebruik maken van een tussenberekening, namelijk je hoogste weeknummer. Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PLQPER8N7STI.xlsx
Enige nadeel is dat je bij de jaarwisseling dus lagere weeknummers krijgt. Het zou daarom ook mooier zijn dat je werkt met een datum. Vervolgens kan je voor de datum weer opnieuw zeggen wat is de hoogste datum - 4 weken.
Als toevoeging om uit te leggen wat hij doet:
Ik maak een vergelijking door de Cel inhoud van je Naam te vergelijken met bijvoorbeeld A. Wanneer dit WAAR is, dan ziet excel het als 1. Als het ONWAAR is als 0. Door gebruik te maken van vermenigvuldigen doe je in je somproduct een vermenigvuldiging met 0 wanneer het niet over A gaat. Met andere woorden, je telt alleen de As.
=SUMIF(A1:A100,1234,B1:B100) en in plaats van 1234 zou je ook een celverwijzing kunnen doen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 08:50 schreef Zocalo het volgende:
In kolom A heb je een lijst met codes staan, die meerdere keren voorkomt. Bijvoorbeeld 1234 komt drie keer voor in kolom A. Daartussen staan echter wel allemaal andere codes, waardoor ze niet onder elkaar staan.
In kolom B heb je een aantal staan. Dus bijvoorbeeld voor 1234 een keer 2, een keer 3 en een keer 4.
Nu wil ik weten dat 1234 in totaal 9 heeft (2+3+4). Welke formuler gebruik je hiervoor?
bestaat er iets zoals:quote:Op donderdag 8 augustus 2013 15:47 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt de celeigenschappen op datum zetten, dat geeft wel een beeld. Maar een eenduidig antwoord ga je natuurlijk niet krijgen omdat niet alle jaren en maanden even lang zijn.
Ja, dat werkt gewoon met optellen. Excel ziet een datum sowieso als een getal. Vandaag is het bijvoorbeeld 41494. Als je er dan 3548 bij optelt kom je op 26-4-2023, als je tenminste de celeigenschappen op datum zet.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 15:51 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
bestaat er iets zoals:
het is 08/08/2013 en je wil er 3548 dagen erbij tellen...
Ik geef je een antwoord binnen drie en een halve minuut, en dat is niet snel genoeg? Het hoeft niet hoor vriend.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 15:53 schreef capuchon_jongen het volgende:
nadeel om al die vragen in 1 topic... uren wachten op een antwoord...
Sorry, had niet verwacht dat je zosnel ging antwoordenquote:Op donderdag 8 augustus 2013 15:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik geef je een antwoord binnen drie en een halve minuut, en dat is niet snel genoeg? Het hoeft niet hoor vriend.
Vaak gaat het wel snel hierquote:Op donderdag 8 augustus 2013 16:00 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Sorry, had niet verwacht dat je zosnel ging antwoorden
Bedankt voor je hulp
vergeef je het me
Zoals een vraag om vergiffenis, die kunnen we niet SUMPRODUCT()'enquote:Op donderdag 8 augustus 2013 20:10 schreef PAAC het volgende:
[..]
Vaak gaat het wel snel hier![]()
Tenzij je lastige vragen stelt
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 21:15 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zoals een vraag om vergiffenis, die kunnen we niet SUMPRODUCT()'en
SumProduct helpt hier ook niet bijquote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:29 schreef PAAC het volgende:
Vraagje (Excel 2010, engels):
Ik maak een line-chart(deze ziet eruit zoals hij eruit moet zien), dan selecteer ik de "Horizontal Axis Labels" en dan maakt hij er een XY-chart van waarbij mijn Horizontal Axis values de X-values worden...
Weet iemand hoe kan ik dit voorkomen?
Edit:
Dit lijkt alleen voor te komen als ik de format category "Date" heb.
Als ik de date in numerieke weergave laat zien, dan laat hij wel de juiste line-chart zien.
Probleem blijft dus dat ik mijn line-chart met Dates als Horizontal X Axis Labels wil hebben, zonder dat deze zichzelf omtovert in een XY-Chart...
Kan je iets specifieker zijn? Excel ondersteunt verschillende bewerkingen die je wilt doen, van het tonen van resultaten uit een query tot het tonen van de hele tabel en eventuele mutaties ook door te voeren in de onderliggende database.quote:Op zondag 11 augustus 2013 21:38 schreef LogiteX het volgende:
Mensen hier ervaring met het lezen uit en schrijven naar databases vanuit Excel / VBA?
Ik los het nu heel basaal op met werkbladen maar het begint een beetje uit de hand te lopen
Geen ervaring maar als Excel er wizards voor heeft kan het niet zo heel moeilijk zijn...quote:Op zondag 11 augustus 2013 21:38 schreef LogiteX het volgende:
Mensen hier ervaring met het lezen uit en schrijven naar databases vanuit Excel / VBA?
Ik los het nu heel basaal op met werkbladen maar het begint een beetje uit de hand te lopen
dat is precies wat ik nodig heb, alleen ik loop zo te klooien met de bijbehorende VBA code die ik op allerlei websites vind dat ik de moed heb opgegeven, het gaat gewoon te veel tijd vreten om het voor elkaar te krijgenquote:Op zondag 11 augustus 2013 22:17 schreef snabbi het volgende:
[..]
Kan je iets specifieker zijn? Excel ondersteunt verschillende bewerkingen die je wilt doen, van het tonen van resultaten uit een query tot het tonen van de hele tabel en eventuele mutaties ook door te voeren in de onderliggende database.
zal eens kijken, dacht dat er in de ribbon inderdaad iets over stond, maar kan ik die db dan vervolgens met formule's querien of moet ik alsnog met vba code in de weer?quote:Op zondag 11 augustus 2013 22:46 schreef ralfie het volgende:
[..]
Geen ervaring maar als Excel er wizards voor heeft kan het niet zo heel moeilijk zijn...
Nu weet ik nog niet wat je zoektquote:Op zondag 11 augustus 2013 23:08 schreef LogiteX het volgende:
[..]
dat is precies wat ik nodig heb, alleen ik loop zo te klooien met de bijbehorende VBA code die ik op allerlei websites vind dat ik de moed heb opgegeven, het gaat gewoon te veel tijd vreten om het voor elkaar te krijgen
excel 2007 btw
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |