Hoe moet ik dat uitvinden? En ik heb nogmaals niet het gevoel dat ik verkeerde opvattingen over mezelf heb, wel dat ik ''het contact met mezelf mis'' allicht.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:22 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je mist denk ik niet het contact met anderen, je mist het contact met wie je werkelijk bent en dat gemis is de basis voor alle verdere gemissen
Ga uitvinden hoe je het contact met jezelf verloren bent, werk door die muur van verkeerde (lees: negatieve) opvattingen over jezelf, huil en verwerk wat daar achter zit en word jezelf.
Tis niet altijd bewust aanwezig nogmaals...quote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:23 schreef Canillas het volgende:
[..]
Nee de macht die je dat deel toe kent, dat belemmerd je, als jij het geen macht gaf had het dan invloed op je?
Die macht die je het geeft is geloven dat dat is wie je bent, en dat is niet zo.
Je ziet jezelf als een depressief iemand en je hebt geen verkeerde opvattingen over jezelf? Denk even naquote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:23 schreef kingtoppie het volgende:
Hoe moet ik dat uitvinden? En ik heb nogmaals niet het gevoel dat ik verkeerde opvattingen over mezelf heb, wel dat ik ''het contact met mezelf mis'' allicht.
Waarom zou je erom heen willen? Het is er, dus waarom het er niet laten zijn? Richt je je verder lekker op wat je echt wilt.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:24 schreef kingtoppie het volgende:
Tis niet altijd bewust aanwezig nogmaals...
En gevoel ''is'' er vooral, daar kun je niet heel gemakkelijk omheen oid...
Tis toch gewoon zo dat ik depressief ben? Kom nou?quote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:25 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je ziet jezelf als een depressief iemand en je hebt geen verkeerde opvattingen over jezelf? Denk even na
Zolang je gelooft in die opvattingen over jezelf zie je je werkelijk zelf niet, je verkeerde opvattingen staan als een muur om je echte zelf heen. Daar zit je in vast, dat is beperkend en gewoon ronduit vervelend.
Ja en dat is dan?quote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:25 schreef Canillas het volgende:
[..]
Waarom zou je erom heen willen? Het is er, dus waarom het er niet laten zijn? Richt je je verder lekker op wat je echt wilt.
2 dingen komen bij me op.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:28 schreef kingtoppie het volgende:
Tis toch gewoon zo dat ik depressief ben? Kom nou?
Nee inderdaad ik zie mijn werkelijke zelf niet, maar tis nogal wat om dat verkeerde opvattingen te noemen.
Het is beperkend, maar je doet nu alsof ik het met een knip in de vinger kan oplossen door er niet in te geloven, dit patroon beinvloed je hele leven, en in mijn geval al meer dan 2 jaar, dat vergt even wat meer inspanningen dan een knip in de vinger, als jij niet weet waar je moet zoeken en wat je moet doen om ''jezelf te vinden'' dan kun je die bord voor je kop houden dat je niet depressief bent, maar dan zul je je ''werkelijke zelf'' nog steeds niet vinden.
Wat zou je doen als dat gevoel er niet was? Stel je zelf voor, je word wakker en dat gevoel is er niet meer, wat ga je doen? Hoe zou dat eruit zien? Ga eens dingen opzoeken en maak een collage en hang die op om jezelf eraan te herinneren dat je het doet om daar te komen en dat als motivatie te hebben om te dealen met dat gevoel als het op de kop op steekt.quote:
In bed liggen en wat onbijten denk ik, gevoel is er best dagen gewoon niet.. Ben een beetje passief geworden erdoor alleen wel dus geen idee wat ik zou doen, zou me vast een beetje vervelen achter fok ofzoquote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:46 schreef Canillas het volgende:
[..]
2 dingen komen bij me op.
1. Wat gaat je meer helpen? Je depressiviteit als uitgangspunt nemen of je werkelijke, vrije zelf? Waar je je op richt daar stuur je jezelf op af. Als je alles bekijkt vanuit de depressie kom je in alles uit bij je depressie.
2. Stel ik wil leven als een vrij en gelukkig persoon en tegelijk vasthouden aan het idee dat ik een stoel bent, hoeveel succes ga ik dan hebben?
[..]
Wat zou je doen als dat gevoel er niet was? Stel je zelf voor, je word wakker en dat gevoel is er niet meer, wat ga je doen? Hoe zou dat eruit zien? Ga eens dingen opzoeken en maak een collage en hang die op om jezelf eraan te herinneren dat je het doet om daar te komen en dat als motivatie te hebben om te dealen met dat gevoel als het op de kop op steekt.
Depressiviteit is geen kwestie van mentaliteit. Het is een gevolg van een aantal zeer vervelende zaken. Er is verder geen sprake van vasthouden aan ideeën, maar van getrokken conclusies en een gebrek aan goede oplossingen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 18:46 schreef Canillas het volgende:
[..]
2 dingen komen bij me op.
1. Wat gaat je meer helpen? Je depressiviteit als uitgangspunt nemen of je werkelijke, vrije zelf? Waar je je op richt daar stuur je jezelf op af. Als je alles bekijkt vanuit de depressie kom je in alles uit bij je depressie.
2. Stel ik wil leven als een vrij en gelukkig persoon en tegelijk vasthouden aan het idee dat ik een stoel bent, hoeveel succes ga ik dan hebben?
Je acties, gevolgen en gevoelens hangen aan elkaar samen.quote:Wat zou je doen als dat gevoel er niet was? Stel je zelf voor, je word wakker en dat gevoel is er niet meer, wat ga je doen? Hoe zou dat eruit zien? Ga eens dingen opzoeken en maak een collage en hang die op om jezelf eraan te herinneren dat je het doet om daar te komen en dat als motivatie te hebben om te dealen met dat gevoel als het op de kop op steekt.
Misschien niet. Het overwinnen van een depressie is dat ten dele zeker wel. En dat is goed nieuws, lijkt mijquote:Op zaterdag 22 juni 2013 19:16 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Depressiviteit is geen kwestie van mentaliteit.
Je bent passief geworden door passief te doen, dat is geconditioneerd, wil je dat om draaien dan zet je daar het tegenovergestelde tegenover; actief doen. In begin botst dat met het geconditioneerde passieve gevoel maar met de tijd zal het omslaan, net zoals dat het tijd nodig had om passief te worden.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 19:10 schreef kingtoppie het volgende:
In bed liggen en wat onbijten denk ik, gevoel is er best dagen gewoon niet.. Ben een beetje passief geworden erdoor alleen wel dus geen idee wat ik zou doen, zou me vast een beetje vervelen achter fok ofzo![]()
Klinkt leuk, maar kan je mij daar dan bij helpen want dat lukt mij niet.
Hoe je met je depressie om gaat is kwestie van mentaliteit, daarbij is bovendien een verschil tussen het hebben van depressieve gevoelens en jezelf identificeren met die gevoelens en zeggen ''ik ben een depressief persoon''. Dan ga je jezelf zien alsof dat is wie je bent en wordt je leven geen leven maar het verhaal van een depressief persoon.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 19:16 schreef Comp_Lex het volgende:
Depressiviteit is geen kwestie van mentaliteit. Het is een gevolg van een aantal zeer vervelende zaken. Er is verder geen sprake van vasthouden aan ideeën, maar van getrokken conclusies en een gebrek aan goede oplossingen.
Klopt, dus als het depressieve gevoel er is en je doet iets wat dat gevoel niet voedt dan beïnvloed je het gevoel, de acties en gevolgen en kan je jezelf gaan zien als iemand die werkelijk doet wat ie wilt ook als er bepaalde gevoelens zijn. Als je een slachtofferrol inneemt tegenover iets dan geef je de macht over jezelf uit handen, dan lijdt je.quote:Je acties, gevolgen en gevoelens hangen aan elkaar samen.
De film ''yes man'' dus even nadoen ofzo?quote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:03 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je bent passief geworden door passief te doen, dat is geconditioneerd, wil je dat om draaien dan zet je daar het tegenovergestelde tegenover; actief doen. In begin botst dat met het geconditioneerde passieve gevoel maar met de tijd zal het omslaan, net zoals dat het tijd nodig had om passief te worden.
Doe je wat je deed dan krijg je wat je krijgt, dus je weet wat je krijgt als je zo door gaat.
[..]
Hoe je met je depressie om gaat is kwestie van mentaliteit, daarbij is bovendien een verschil tussen het hebben van depressieve gevoelens en jezelf identificeren met die gevoelens en zeggen ''ik ben een depressief persoon''. Dan ga je jezelf zien alsof dat is wie je bent en wordt je leven geen leven maar het verhaal van een depressief persoon.
[..]
Klopt, dus als het depressieve gevoel er is en je doet iets wat dat gevoel niet voedt dan beïnvloed je het gevoel, de acties en gevolgen en kan je jezelf gaan zien als iemand die werkelijk doet wat ie wilt ook als er bepaalde gevoelens zijn. Als je een slachtofferrol inneemt tegenover iets dan geef je de macht over jezelf uit handen, dan lijdt je.
Zelf de schoenen aantrekken, das tenminste wat ik zou doenquote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:13 schreef weethetevennietmeer het volgende:
Leuk iemand leren kennen, elkaar nog niet gezien.. Gaat nog wel komen.. Nu appen, en een keer gebeld, duurde meteen 1.5 uur. Veel overeenkomsten en herkenbare dingen vanuit beide kanten..
En nu zit ik op het punt waarop ik het idee heb, dat alles wat ik nu ook ga doen mislukt.. Ze is gisteravond door de rug gegaan en zit nu bij haar moeder (maw: bellen lijkt mij nu niet verstandig), geappt vandaag en haar sterkte gewenst.. elkaar zien schuift nu door, vind ik niet erg.. Zo ook gezellig..
Wat nu? Afwachten tot zij met een bericht komt, zelf de schoenen aantrekken...
Koffer?quote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zelf de schoenen aantrekken, das tenminste wat ik zou doen
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Een koffer koffie!
Helemaal toppie!![]()
Ik wil niet stalkerig overkomen.. *been there, done that, didn't get the T-shirtquote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zelf de schoenen aantrekken, das tenminste wat ik zou doen
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:29 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Ik wil niet stalkerig overkomen.. *been there, done that, didn't get the T-shirt
Das gewoon mijn persoonlijkheid, kan (en wil) ik weinig aan veranderenquote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:29 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Ik wil niet stalkerig overkomen.. *been there, done that, didn't get the T-shirt
Preciesquote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:30 schreef kingtoppie het volgende:
[..]![]()
Beetje evenwichtig houden ja... Laat haar maar ook wat gesprekken openen![]()
Maarja ik snap wat dat betreft vrouwen toch niet..quote:
Zie jij er tegenop of reageert dat vaste geroeste passieve gevoel op het idee van actief worden? Is allemaal conditionering en met de tijd te veranderen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:17 schreef kingtoppie het volgende:
De film ''yes man'' dus even nadoen ofzo?
Zie der best tegenop alleen wel om dan heel lang weg te zijn van huis en actief te moeten doen zogezegd...
Als je zo vast zit in het passieve dan dan is het wennen om daar uit te komen en ook dat is een proces. Probleem is met dingen dat je gelooft dat jij er tegenop zit terwijl dat een gevoel en gedachten eromheen zijn, een geconditioneerd verhaal wat alleen bestaat als jij dat verhaal bevestigd.quote:Als je rust nodig hebt dan is die ver te zoeken en als ik dat nodig heb en het niet kan krijgen.... BLehhh dan verslechterd de situatie nogal snel.
Ik probeer ze niet meer te snappen, accepteer het gewoon, maakt het leven een stuk makkelijker. Er iets aan veranderen lukt je toch niet..quote:Op zaterdag 22 juni 2013 22:32 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maarja ik snap wat dat betreft vrouwen toch niet..![]()
Zou toch een beetje moeten ervaren zelf dan kan ik misschien een handleiding maken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |