quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:43 schreef Blik het volgende:
[..]
Voor mij is het als volgt:
- Hypotheek tegen 5,8%, nog 6.5 jaar vast
- Huis gekocht op hoogtepunt van huizenmarkt, is sinds die tijd dus flink in waarde gedaald. "onder water".
- Hoog risico mocht er iets onfortuinlijks gebeuren zoals zwaar ongeluk, baan verliezen, uit elkaar gaan, etc.
- Lasten worden hoger vanwege het hebben van een kind.
Kortom, lasten verlagen is voor mij een belangrijk punt op dit moment. Dan zijn er voor mij een aantal dingen die ik kan doen:
- DUO aflossen, 7k schuld a 2,39%
- hypotheek aflossen, 300k schuld a 5,8%
Ik heb voor het tweede gekozen omdat dat voor mij financieel het gunstigste is en daarbij ook zorgt voor een financieel betere positie bij evt. calamiteiten. Daarbij vind ik het belangrijk om een goede financiële buffer te hebben. Ik heb dus een buffer van ruim 20k voor calamiteiten, en nog een extra mogelijkheid om 50k via een familiebank-constructie mocht het echt nodig zijn. Naast deze financiële aspecten vind ik het ook een fijn idee om een lagere hypotheek te hebben zodat je later minder afhankelijk bent van een bank en een baan, makkelijk minder kunt gaan werken en veel meer financiële vrijheid hebt.
Zou ik bijna gaan zeggen goh wat veel hypotheek. Maar nee de bank wou mij vorig jaar ook al meer aansmeren met de opmerking, wil je geen groter huis. Niet dus, heb nu een huis waar ik het jaren in kan volhouden, hypotheek niet zo hoog, vorig jaar spaargedeelte nog verhoogd naar 65% dus aflossen voor mij niet echt van belang. Kan ik mooi leuke dingen doen en beetje spelen met geld.quote:
Mag ik toevoegen aan nadelen van aflossen: er zijn genoeg situaties waarin je je huis moet 'opeten' als je afgelost hebt.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:54 schreef Hallmark het volgende:
Ik vind dat de discussie in deel #3 weer een paar hele interessante zaken heeft opgeleverd. Hij werd gevoerd op een ietwat verwoedde toon, maar het resultaat is wel dat we een stukje verder zijn gekomen.
Voor aflossen worden een aantal voordelen genoemd, o.a.:
• Gevoelskwestie van "ik verlaag mijn schuld"
• Biedt een duidelijk doel (bijv. "ik wil mijn aflossingsvrije deel wegwerken"), waar je naar toe kunt werken qua aflossen
Voor sparen i.p.v. aflossen wordt gezegd:
• Financieel mogelijk verstandiger; als de netto rente op je hypotheek (d.w.z. na HRA) lager is dan rente op een deposito
• Spaargeld is flexibeler dan een afgeloste lening
Verder wordt door o.a. Bijvlagenzinvol opgemerkt dat energiebesparingen (door zonnepanelen, isolatie enz) een veel hoger rendement opleveren dan aflossen of sparen.
Qua aflossen wordt als voordeel lastenverlaging wordt genoemd, maar dat is bij sparen natuurlijk niet anders (beiden leveren rente op).
Maar dat is toch logisch?quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:09 schreef exode het volgende:
[..]
Mag ik toevoegen aan nadelen van aflossen: er zijn genoeg situaties waarin je je huis moet 'opeten' als je afgelost hebt.
Nadeel zit ook aan sparen: je moet eerst opmaken wat je hebt voor je bijvoorbeeld een bijstand krijgt.
Met overwaarde is hetzelfde probleem, hoor.Wel minder (48.000 aan overwaarde tegen 12.000 aan vermogen), maar toch...quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:18 schreef Jeter het volgende:
Maar wordt door mensen als "oneerlijk" ervaren als ze zich vergelijken met mensen die niks aflossen/sparen, alles opmaken en bijv. in de bijstand/verzorging komen en dan hetzelfde inkomstenniveau/verzorgingsniveau krijgen.
Volgens mij is dat een denkfout om dat als 'oneerlijk' te beschouwen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:18 schreef Jeter het volgende:
Maar wordt door mensen als "oneerlijk" ervaren als ze zich vergelijken met mensen die niks aflossen/sparen, alles opmaken en bijv. in de bijstand/verzorging komen en dan hetzelfde inkomstenniveau/verzorgingsniveau krijgen.
Klopt, maar wordt door mensen wellicht meegenomen in de keuze....je kan namelijk ook gewoon je geld opmaken ipv aflossen en sparen. En als je geen overwaarde hebt....quote:
Als je het in 10 jarige depositio stopt is het nog onflexibeler als dat het in de stenen van een huis vast zit.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:54 schreef Hallmark het volgende:
• Spaargeld is flexibeler dan een afgeloste lening
Ja dat klopt. Alsof iedereen tegenover de overheid staat en zoveel mogelijk moet binnenhalen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een denkfout om dat als 'oneerlijk' te beschouwen.
Met als toevoeging dat dit niet mijn mening isquote:Op donderdag 20 juni 2013 11:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een denkfout om dat als 'oneerlijk' te beschouwen.
Bij KNAB kun je een deposito voortijdig beeindigen, dan betaal je 5% opnamekosten. De rest heb ik niet bekeken.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:29 schreef Basp1 het volgende:
Als je het in 10 jarige depositio stopt is het nog onflexibeler als dat het in de stenen van een huis vast zit. Wat is de boete om voortijdig deposito uit te laten keren?
ING is 0.5% van het opname bedrag. Dus qua flexibiliteit zit je dan best wel goed, rente nu 10 jaar deposito 2.55% (beetje weinig maar goed, ik neem wel een andere bank) minus opname voor einde is 2.5% nog altijd meer dan hun gewone spaar van 1.5%.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:02 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Bij KNAB kun je een deposito voortijdig beeindigen, dan betaal je 5% opnamekosten. De rest heb ik niet bekeken.
Op het moment van aflsuiten was het een hoge hypotheek. We zitten qua hypotheek nu al ruim onder de WOZ-waarde, dus zo hoog was het blijkbaar ook weer nietquote:Op donderdag 20 juni 2013 10:55 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Zou ik bijna gaan zeggen goh wat veel hypotheek. Maar nee de bank wou mij vorig jaar ook al meer aansmeren met de opmerking, wil je geen groter huis. Niet dus, heb nu een huis waar ik het jaren in kan volhouden, hypotheek niet zo hoog, vorig jaar spaargedeelte nog verhoogd naar 65% dus aflossen voor mij niet echt van belang. Kan ik mooi leuke dingen doen en beetje spelen met geld.
Dat is toch ook het hele punt. Een alles wat wij doen als modaal / 2x modaal verdiener is wat hypotheken betreft tientjes werk. Maar veel tientjes maken uiteindelijk een briefje van 100. En hoe en waar je die dan haalt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Dat hele gebeuren voor mij met deposito's/ crowdfunding / aflossen ja/nee, inleg in spaar gedeelte, is gewoon omdat ik het leuk vind.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:11 schreef Lienekien het volgende:
Als ik die deposito's bekijk, is het tientjeswerk. Daarvoor ga ik het niet vastzetten op een deposito.
Ik had al een paar jaar geen auto meer voordat ik mijn appartement kocht.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:55 schreef Tikbalang het volgende:
Wat in vorige delen werd aangehaald van geen auto enzo dat gaat mij te ver want wil nog wel gewoon leuk leven en doen, maar dat is natuurlijk ook voor iedereen verschillend hoe dat ingevuld wordt.
Als je deposito's gebruikt voor al je "fictieve aflossingen", dan zorgt rente-op-rente natuurlijk voor heel wat meer dan tientjeswerk.quote:Op donderdag 20 juni 2013 12:11 schreef Lienekien het volgende:
Als ik die deposito's bekijk, is het tientjeswerk. Daarvoor ga ik het niet vastzetten op een deposito.
Tja bij mij is dat net anders, woon zelf in dorp en een stad is ook alleen maar handig bereikbaar met een auto. Het liefst doe ik alles op de fiets dat maakt mijn leven leuk. Jammer alleen dat sommige dingen dan wel heel ver zijn.quote:Op donderdag 20 juni 2013 13:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik had al een paar jaar geen auto meer voordat ik mijn appartement kocht.
Die auto heb ik echt niet nodig voor een leuk leven. Dan moet ik wel vermelden dat al mijn kennissen en familie in steden woont. Als ik naar dorpen zou moeten voor mijn sociale leven dan zou ik waarschijnlijk wel een auto hebben.
Maar dat is natuurlijk andersom ook zo. Als je 1000 aflost betaal je (als je een 4% hyp hebt) elk jaar 40 euro minder, is uiteindelijk ook rente op rente, alleen dan andersom. HRA trouwens niet meegerekend.quote:Op donderdag 20 juni 2013 14:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Als je deposito's gebruikt voor al je "fictieve aflossingen", dan zorgt rente-op-rente natuurlijk voor heel wat meer dan tientjeswerk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |