Dat met verplicht sluier ben ik absoluut tegen. Alcohol verschilt alleen hierin, omdat het veel negatieve dingen veroorzaakt in de maatschappij. Dit wordt ook mooi bevestigd door het feit dat er zelfs in de meest vrije landen maatregelen zijn tegen alcohol. Daarom is het jammer imo dat gelijk de link met radicalisering wordt gelegd (niet per se door jou overigens).quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:19 schreef aerdt het volgende:
[..]
Daar zijn blijkbaar toch redelijk wat mensen het niet mee eens en ik kan het opzich wel begrijpen.
Wat weerhoud de regering ervan om deze wet in 3 jaar tijd aan te scherpen? Dat bijvoorbeeld vrouwen binnen een straal van 100 meter van een moskee gesluierd zouden moeten zijn? En dat 5 jaar later deze wet zou gelden voor bijvoorbeeld een hele stad?
Plus dat ik me kan voorstellen dat de toeristische sector zich ook redelijk zorgen maakt. Turkije verdient 20 biljoen dollar per jaar aan toeristen. Blijven die toeristen komen als het lastiger voor hen wordt om een restaurant te vinden waar je een biertje op het terras kan drinken? 20 biljoen per jaar is een hoop geld en je wilt niet dat die toeristen dan maar naar Griekenland of Kroatie gaan.
Ik ben het helemaal met je eens dat men een geloof of cultuur moet respecteren. Maar bepaalde regels van een geloof bij wet afdwingen kan bepaalde gevolgen hebben.
(Het grappige is overigens dat dit in Israel ook voor veel problemen zorgt, al krijgt het iets minder media aandacht)
Btw, ik respecteer je mening dus denk niet dat ik aan het trollen ben
Misschien door de bedoeling van degene die het zei...denk ik. Het woord op zich is niet beledigend, maar de meeste mensen hebben er een bedoeling bij en dat was in dit geval waarschijnlijk ook zo.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:24 schreef Flow3r het volgende:
[..]
[..]
Kennelijk een term dat niet zo gewaardeerd wordt?
A.S.quote:
Nooit geweten omdat het kletsika is waarschijnlijk. Het is niet alleen een gewoon Nederlands woord, het is ook een gewoon veelgebruikt woord gebaseerd op de stam 'islam'. Zoals bijvoorbeeld ook islamitisch.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:27 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Ah, oke, dus islamiet is een woord dat gebruikt wordt door anderen om moslims aan te duiden? Een moslim zal zichzelf niet zo noemen?
Vandaar misschien dat het geen geliefd woord is?
Nooit geweten
Dat is weer zo komisch he, want facebook zelf was al lang bezig met het voorkomen van fake accounts.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:30 schreef Dance99Vv het volgende:
Is dit al voorbij gekomen?
http://www.telegraaf.nl/d(...)sociale_media__.html
-
Turkije neemt maatregelen om tegen te gaan dat mensen nep-accounts op sociale media als Twitter en Facebook kunnen aanmaken en daarmee 'laster' kunnen verspreiden. Het plan maakt deel uit van pogingen van de regering om het aanzetten en ophitsen tot protestacties strafbaar te maken. Dat heeft de plaatsvervangend premier Bekir Bozdag donderdag gezegd.
en deze vervangend figuur gooit daar een schepje bovenop of pronkt met andermans veren?quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is weer zo komisch he, want facebook zelf was al lang bezig met het voorkomen van fake accounts.
Ze hebben een mooie reden gevonden om social media wetten te maken dus ....quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is weer zo komisch he, want facebook zelf was al lang bezig met het voorkomen van fake accounts.
Grappig genoeg heb ik daar indertijd met een Nederlandse arts over gesproken. En die vertelde me dat er in Turkije inderdaad wel een absurd percentage keizersnedes voorkwamen. Hij vond het nog niet eens zo gek dat Erdogan er een rem op probeerde te zetten.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:41 schreef Theoden het volgende:
Ik vind het echt prachtig hoe hard sommige mensen hier hun best doen om alles wat Erdogan doet goed te praten.
Nog niemand wakker die keizersnee en abortus verhaal kan goedlullen?
op zich niks nieuws , doen ze overalquote:Op donderdag 20 juni 2013 19:42 schreef Theoden het volgende:
[..]
Ze hebben een mooie reden gevonden om social media wetten te maken dus ....
In Turkije zijn er zoveel wetten die het internet censureren dat je het internet nauwelijks kunt gebruiken als je niet weet hoe je de censor moet ontwijken. Elke webservice is wel eens geblokkeerd geweest. Ik geloof dat Youtube bijna een jaar verboden was.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:43 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
op zich niks nieuws , doen ze overal
Dan moet daar toezicht op komen of moeten mensen betere scholing krijgen. Ik denk dat de reden voor meer keizersnedes eerder light in slechte zwangerschapsperiode en mensen die geen idee hebben hoe ze moeten omgaan met een zwangerschap dan "bevolking onder controle houden".quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Grappig genoeg heb ik daar indertijd met een Nederlandse arts over gesproken. En die vertelde me dat er in Turkije inderdaad wel een absurd percentage keizersnedes voorkwamen. Hij vond het nog niet eens zo gek dat Erdogan er een rem op probeerde te zetten.
Aslm, nog wat te merken van de demonstraties?quote:
Eerdere verbodspogingen werkten niet. Dan gaat het ondergronds, loop de staat belasting mis en mag de politie achter maffialeden aanhollen. Regulatie, waarbij de drempels worden verhoogd, en preventie door kinderen uit de buurt van alcohol te houden, zijn effectiever om alcoholconsumptie te minimaliseren.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:27 schreef aerdt het volgende:
[..]
[..]
Ok, maar als dat de reden is dan moet je alcohol geheel verbieden. Deze nieuwe wet gaat dat probleem namelijk niet oplossen.
Turken die aanstoot nemen aan on-Islamitisch gedrag kunnen sociale sancties toepassen. De gesanctioneerde zal dan een afweging maken tussen vrijheid of vriendschap. Zo krijg je religieuze gebieden (centraal, noord en oost-Anatolië) en liberale gebieden (West-Turkije). Als de staat religieuze normen afdwingt terwijl een aanzienlijk deel zich daar niet in thuis voelt, zorgt dat voor een backlash en verspilling van energie/ geld/ tijd. De grens is voor mij helder: de staat vaart een wetenschappelijke koers, en wanneer religies in het geding zijn bewaart zij evenveel afstand jegens alle voorkomende geloven.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:28 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik met je eens. Maar de vraag is niet alleen tussen "seculier of niet seculier", maar of men niet de "Turkse cultuur en religie" moet respecteren. En waar die grens dan ligt. Ditzelfde speelt in heel veel andere landen die niet Islamitisch zijn. Israel wordt genoemd maar ook India in sommige deelstaten. Ik ken Turkije totaal niet maar het zal mij niet verbazen als er gewoon heel veel Turken zijn die een regel als "alcohol nuttigen doet men maar in een privedomein" weldegelijk steunen. En dat zijn niet allemaal Talibanaanhangers maar gewoon mensen die wat behoudender wat normen en waarden in het leven staan dan de gemiddelde "randstad Turk" uit Izmir bijv.
Erdogan is niet dom, hij verbiedt alcohol niet compleet omdat hij weet dat dat vanuit verschillende redenen niet verstandig is. Wel vaart hij een koers waarbij hij zich verantwoord voelt in het publieke domein "morele waarden te handhaven", volgens zijn geloof maar ook met een beroep op de culturele waarden "van een overwegend Islamitisch land". Vandaar het "terugdringen" (maar niet totaal verbieden) van alcohol, wat hij als slecht en ongewenst beschouwd. Maar ook het openbaar zoenen bijv. Religie en cultuur gaat hand in hand in deze.
Waarom eigenlijk? Om strak te blijven?quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Grappig genoeg heb ik daar indertijd met een Nederlandse arts over gesproken. En die vertelde me dat er in Turkije inderdaad wel een absurd percentage keizersnedes voorkwamen. Hij vond het nog niet eens zo gek dat Erdogan er een rem op probeerde te zetten.
Juist. Ben vaak hard in discussie gegaan met jou, maar dit is gewoon hoe het moet zijn. Laat het volk het maar uitzoeken. De staat moet zich er niet mee bemoeien.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:46 schreef Bilge het volgende:
Turken die aanstoot nemen aan on-Islamitisch gedrag kunnen sociale sancties toepassen. De gesanctioneerde zal dan een afweging maken tussen vrijheid of vriendschap. Zo krijg je religieuze gebieden (centraal, noord en oost-Anatolië) en liberale gebieden (West-Turkije). Als de staat religieuze normen afdwingt terwijl een aanzienlijk deel zich daar niet in thuis voelt, zorgt dat voor een backlash en verspilling van energie/ geld/ tijd. De grens is voor mij helder: de staat vaart een wetenschappelijke koers, en wanneer religies in het geding zijn bewaart zij evenveel afstand jegens alle voorkomende geloven.
Geen idee wat de reden was. De cijfers waren volgens hem wel extreem hoog, onverantwoord hoog.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:47 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Om strak te blijven?
Turkse vrouwen krijgen nog redelijk jong kinderen dus een groot risico is er niet bij een natuurlijke geboorte... Of is het ingegeven door winstbejag van de betrokken artsen?
Denk niet dat we daar makkelijk achter zullen komen. Denk ook niet dat het iets te maken heeft met strak blijven.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:47 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Om strak te blijven?
Turkse vrouwen krijgen nog redelijk jong kinderen dus een groot risico is er niet bij een natuurlijke geboorte... Of is het ingegeven door winstbejag van de betrokken artsen?
Ditto. De vrijheid van 'moslims' in Turkije was te beperkt, maar het vergroten van hun vrijheid moet niet ten koste van de vrijheid van anderen gaan. Dus, hoofddoek mag overal gedragen worden, maar hoeft niet gedragen te worden. En, de drang om alcohol te drinken om bij de overheid te werken moet niet vervangen met een verbod op alcohol, maar met het erkennen als drinken als persoonlijke keuze. En zo zijn er honderden voorbeelden.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:48 schreef Theoden het volgende:
[..]
Juist. Ben vaak hard in discussie gegaan met jou, maar dit is gewoon hoe het moet zijn. Laat het volk het maar uitzoeken. De staat moet zich er niet mee bemoeien.
Juistemquote:Op donderdag 20 juni 2013 19:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ditto. De vrijheid van 'moslims' in Turkije was te beperkt, maar het vergroten van hun vrijheid moet niet ten koste van de vrijheid van anderen gaan. Dus, hoofddoek mag overal gedragen worden, maar hoeft niet gedragen te worden. En, de drang om alcohol te drinken om bij de overheid te werken moet niet vervangen met een verbod op alcohol, maar met het erkennen als drinken als persoonlijke keuze. En zo zijn er honderden voorbeelden.
Mijn turbanli buurvrouw vroeg een tijdje geleden of ze een gin-tonic kon krijgen. Wie zijn wij om over haar te oordelenquote:
Ik ben het zelf met je eens, maar er zijn in Turkije genoeg mensen die het anders vinden vermoed ik. En zijn jarenlang slachtoffer geweest van extreem seculiere maakbaarheidspolitiek vanuit vooral Kemalistische hoek. Wellicht zijn er meer Turken dan men denkt die Erdogan's lijn steunen om bepaalde morele waarden te handhaven in het publieke domein, zonder iemand te stenigen omdat ie een biertje drinkt. De politiek waarin beleid wordt gemaakt op het "handhaven van gangbare normen en waarden volgens de Turkse cultuur" (klinkt net een Geert aanhanger nu) zien zij als belangrijk in het publieke domein. Andersom zien zij een "backlash" als er blijkbaar Turken zijn die die normen en waarden in het publieke domein aan de laars lappen en aanstootgevende zaken uithalen. Daarnaast ziet men het als een "groter gevaar voor de maatschappij en het behoud van haar normen en waarden" omdat in het publieke domein het ook anderen beinvloed en met de tijd "normaal en geaccepteerd kan worden". Niet alleen vanuit religieus gebied denkt men dit, hoewel dat een grote factor is. Maar ook cultuur bijv. Die twee liggen te dicht bij elkaar om ze uit elkaar te kunnen houden in deze.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:46 schreef Bilge het volgende:
Turken die aanstoot nemen aan on-Islamitisch gedrag kunnen sociale sancties toepassen. De gesanctioneerde zal dan een afweging maken tussen vrijheid of vriendschap. Zo krijg je religieuze gebieden (centraal, noord en oost-Anatolië) en liberale gebieden (West-Turkije). Als de staat religieuze normen afdwingt terwijl een aanzienlijk deel zich daar niet in thuis voelt, zorgt dat voor een backlash en verspilling van energie/ geld/ tijd.
Onrealistisch in een overwegend Moslimland wat mijn ervaringen en mening betreft. Daarvoor speelt de Islam een te grote rol in zowel de identiteit van de mensen als de maatschappij zelf. Het is geen sterk geïndividualiseerde maatschappij zoals Nederland met een flinke liberale inslag alsmede al aardig wat jaren ontzuild.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:46 schreef Bilge het volgende:
De grens is voor mij helder: de staat vaart een wetenschappelijke koers, en wanneer religies in het geding zijn bewaart zij evenveel afstand jegens alle voorkomende geloven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |