Nu is het afwachten hoeveel shaleplays tegen deze prijzen rendabel blijven. Bedrijven met een laag eigen vermogen zullen de produktie niet kunnen verlagen omdat zij de cashflow nodig hebben om hun schuldenberg te servicen. Blijft het kostenniveau langdurig hoog dan nemen de verliezen toe en zullen zij als 1e failliet gaan. Grotere bedrijven zullen en kunnen zich meer gaan concentrerern op de sweetspots en het langer uitzingen.quote:Vat olie zakt onder 70 dollar
De prijs van een vat Brentolie is vrijdag voor het eerst sinds het voorjaar van 2010 tot onder 70 dollar gezakt.
Brent liet eerder op de dag nog een klein herstel zien, maar later zakte de prijs opnieuw diep weg tot 69,78 dollar.
De prijs van Brent sloot uiteindelijk 3,4 procent lager op 70,15 dollar per vat (van 159 liter). Amerikaanse olie verloor ruim 10 procent tot 66,15 dollar per vat.
De olieprijzen gingen donderdag en vrijdag hard omlaag, nadat het oliekartel OPEC besloot de productie onveranderd te houden. In de afgelopen maanden gingen de olieprijzen ook al flink onderuit.
Dat had ik niet gedacht, komt vast door China.twitter:ianbremmer twitterde op zaterdag 29-11-2014 om 00:32:51 Coal, Oil & Gas1980s: 82% of global energy2014: 82% of global energy(IEA) reageer retweet
Elke week een nieuwe kolencentrale telt aardig op.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:38 schreef monkyyy het volgende:Dat had ik niet gedacht, komt vast door China.twitter:ianbremmer twitterde op zaterdag 29-11-2014 om 00:32:51 Coal, Oil & Gas1980s: 82% of global energy2014: 82% of global energy(IEA) reageer retweet
Er komen op korte termijn mogelijk nog ca 1 miljoen extra vaten olie per dag bij doordat Iran via Rusland de boycot gaat omzeilen. Het lijkt mij niet aannemelijk dat Rusland zijn eigen productie met ca 1 miljoen vaten terugschroeft om de extra iraanse olie te compenseren. Mogelijk prijst de markt die extra olie nu in.quote:Prijs Amerikaanse olie onder de 65 dollar per vat
De prijs voor een vat Amerikaanse olie is maandag voor het eerst sinds mei 2010 onder de 65 dollar per vat uitgekomen.
Een vat van 159 liter was omstreeks 7.00 uur 64,44 dollar waard.
Vrijdag bereikte de prijs van een vat Brentolie uit de Noordzee al een mijlpaal, toen het voor het eerst sinds het voorjaar van 2010 onder de 70 dollar zakte. Brent ging maandag voor 68,30 dollar van de hand.
De olieprijzen gingen vorige week donderdag en vrijdag al hard omlaag, nadat het oliekartel OPEC besloot de productie onveranderd te houden. In de afgelopen maanden gingen de olieprijzen ook al flink onderuit.
Waarom dividend betalen met geleend geld?quote:Op maandag 1 december 2014 09:34 schreef SeLang het volgende:
En dan te bedenken dat veel oliemaatschappijen bij een prijs van ~$110 al geld moesten bijlenen om hun dividend te kunnen blijven betalen. Ik begrijp niets van de torenhoge prijzen die mensen voor die aandelen betalen.
Veel olie wordt niet op spot verkocht, maar op termijn. Kijk maar eens naar de termijnprijzen, die zijn veel minder volatiel.quote:Op maandag 1 december 2014 09:34 schreef SeLang het volgende:
En dan te bedenken dat veel oliemaatschappijen bij een prijs van ~$110 al geld moesten bijlenen om hun dividend te kunnen blijven betalen. Ik begrijp niets van de torenhoge prijzen die mensen voor die aandelen betalen.
Omdat ze niet kunnen investeren in op peil houden van hun productie, EN 6% dividend kunnen betalen wat jaarlijks verhoogd wordt EN aandelen terugkopen.quote:Op maandag 1 december 2014 09:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom dividend betalen met geleend geld?
Bronquote:The U.S. oil boom has been driven by a combination of horizontal drilling and hydraulic fracturing, which has unlocked supplies from shale formations including the Bakken in North Dakota and the Eagle Ford in Texas. The technique is typically more expensive than pumping from conventional reservoirs.
Only about 4 percent of U.S. shale output needs $80 a barrel or more to be profitable, according to the International Energy Agency. Most production in the Bakken formation, one of the main drivers of shale oil output, remains commercially viable at or below $42, the Paris-based agency estimates. It expects U.S. supply to rise by almost 1 million barrels a day next year, with increasing flows to international markets.
hoog dividend = hoge aandelenprijs = hoge waarde optieregeling voor het managementquote:Op maandag 1 december 2014 09:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom dividend betalen met geleend geld?
Geld lenen tegen bijna 0%, daarmee een lege tanker huren (is volgens mij toch een overschot aan), volpompen met aan spot gekochte goedkope olie en dan verkopen voor levering over 5 jaar en 40-50% carry in je zak steken.quote:Op maandag 1 december 2014 09:52 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Veel olie wordt niet op spot verkocht, maar op termijn. Kijk maar eens naar de termijnprijzen, die zijn veel minder volatiel.
Wat circa 30$ van de daling is, is eliminatie van backwardation. Als spot 115$ doet, en termijn 85$, dan is er toch iets vreemds aan de hand? Als je kijkt naar levering in 2019, dan is die prijs ten opzichte van een jaar geleden nauwelijks van de plek gekomen (in $ nog wel!)
Het was omgekeerd he. Het was dure spot en goedkope termijn. Olie was in backwardation.quote:Op maandag 1 december 2014 10:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geld lenen tegen bijna 0%, daarmee een lege tanker huren (is volgens mij toch een overschot aan), volpompen met aan spot gekochte goedkope olie en dan verkopen voor levering over 5 jaar en 40-50% carry in je zak steken.
Ja dat snap ik, maar ik nam aan dat jij zelf een typfout had gemaakt, aangezien spot goedkoper is dan 5 jaar in de toekomst.quote:Op maandag 1 december 2014 10:20 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het was omgekeerd he. Het was dure spot en goedkope termijn. Olie was in backwardation.
Wat je beschrijft is een garandeerd verlies.
Eingelijk is het vrij simpel met boerenverstand te beredeneren dat dit onjuist is. Neem een rapportage van een van die shale boeren, en kijk hoeveel rendement ze maken met >100$ olie. Projecteer dan 60% minder inkomsten. Knappe jongen die me kan uitleggen hoe ze dan nog winst kunnen maken, laat staan cash flow positive. Wat daar vaak vermeld wordt is de marginal cost, als je dus al betaald hebt voor het areaal, de infrastructuur er al ligt, etc. etc.quote:Op maandag 1 december 2014 10:10 schreef Digi2 het volgende:
Het hangt nogal van de shaleplay af waar je tegen deze lagere olieprijzen nog winstgevend kan produceren. De elasticiteit van shale productie is echter erg hoog tov bijv. Tarsands. Een groot deel van de Shale olie ligt op een break-even van $42 (Baken Shale) Dit betekent mijnsinziens dat al gaan er shalebedrijven failliet de assets en equipment blijven bestaan en er genoeg andere bedrijven zijn die dit zullen gaan exploiteren mochten de olieprijzen weer stijgen. Dit legt voorlopig een flink lagere bodem onder de olieprijzen dan we afgelopen jaren gewend zijn. Elektrische auto's zitten in een exponentiele curve en zijn nu nog maar een klein deel van het wagenpark maar over enkele jaren ziet dat speelveld er heel anders uit. Ik ben ervan overtuigt dat over ca 15 jaar olie grotendeels uitsluitend nog als brandstof voor jets en vrachtwagens gebruikt wordt.
[..]
Bron
Ja, nu wel, maar in juni was dat $102 voor frontmonth en $83 voor 5 jaar. Daar hoef je geen genie voor te zijn dat daar iets niet klopte.quote:Op maandag 1 december 2014 10:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar ik nam aan dat jij zelf een typfout had gemaakt, aangezien spot goedkoper is dan 5 jaar in de toekomst.
Voor WTI zie ik $64,64 voor de frontmonth en ca $76 voor levering over 5 jaar
China zet grootschalig in op kernenergie en kolen (hebben ze zelf erg veel van) voor de electriciteitsproductie. Stroom is relatief goedkoop (zonder taxes) wereldwijd omdat je het op allerlei manieren kan opwekken. Kernfusie en Thoriumcentrales voegen daar alleen een extra dimensie aan toe doordat het energie kan leveren bijna ad infinitum. Maar wil je daarmee rijden heb je ook elekrische autos nodig. De huidige Li-accus voldoen zo goed dat aan de vraag niet kan worden voldaan. Er zijn simpelweg niet genoeg Li-ion cellen en dat remt de elektrische auto produktie. Dat is waarom er nu enorme li-ion fabrieken gebouwd worden. Bovendien zit er nog genoeg ruimte in de Li-ion techniek ze te verbeteren. De bulkaccu van de toekomst wordt denk ik Na-ion, supercomputers gaan deze harde noot komende jaren kraken. De accus zijn dan lomper maar Na (keukenzout) kost niets in vergelijking met hoog gezuiverd lithium in de huidige Li-ion batterij. Een ander type is de Magnesium batterij Mg heeft 2 electronen ipv van Li/Na met 1. Mocht daar een doorbraak in komen heeft dat ook grote gevolgen. Minder gewicht, hogere capaciteit, lagere kosten, Mg is itt Li heel goedkoop te isoleren en zuiveren.quote:Op maandag 1 december 2014 10:39 schreef crashbangboom het volgende:
De echte black swan zou zoiets als kernfusie zijn, als dat praktisch toepasbaar is.
China krijgt niet snel genoeg capaciteit bijgebouwd om aan de vraag te kunnen voldoen. Kernenergie is trouwens vrij duur, vanwege de enorme investeringen en de lange looptijd van bouwen. Daarna is het natuurlijk wel lekker goedkoop stroom opwekken, als er geen centrales op breuklijnen etc staan Verder zullen ze ook wel aan schone energie doen.quote:Op maandag 1 december 2014 11:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
China zet grootschalig in op kernenergie en kolen (hebben ze zelf erg veel van) voor de electriciteitsproductie. Stroom is relatief goedkoop (zonder taxes) wereldwijd omdat je het op allerlei manieren kan opwekken. Kernfusie en Thoriumcentrales voegen daar alleen een extra dimensie aan toe doordat het energie kan leveren bijna ad infinitum. Maar wil je daarmee rijden heb je ook elekrische autos nodig. De huidige Li-accus voldoen zo goed dat aan de vraag niet kan worden voldaan. Er zijn simpelweg niet genoeg Li-ion cellen en dat remt de elektrische auto produktie. Dat is waarom er nu enorme li-ion fabrieken gebouwd worden. Bovendien zit er nog genoeg ruimte in de Li-ion techniek ze te verbeteren. De bulkaccu van de toekomst wordt denk ik Na-ion, supercomputers gaan deze harde noot komende jaren kraken. De accus zijn dan lomper maar Na (keukenzout) kost niets in vergelijking met hoog gezuiverd lithium in de huidige Li-ion batterij.
Je kunt wel trends zien. Voor de oliecrisis jaren 70 werd olie zelfs gebruikt voor electriciteitscentrales. Daarna zie je dat de rol van olie steeds verder werd teruggedrongen door gas, kolen, kernenergie. Zelfs in de chemie is men voor een groot deel op aardgas als grondstof kunnen overstappen. Je ziet dat er ook grote strategische belangen zijn. De moderne accu gaat daar een cruciale rol in spelen.quote:Op maandag 1 december 2014 11:09 schreef crashbangboom het volgende:
NIemand kan de toekomst voorspellen, het EIA probeert dat wel eens, en die is daar niet zo zeker van.
Is de trend dat er meer of minder olie wordt verbruikt? Het is vooralsnog, in aanvulling van het bovenstaande, de facto toch nog de trend dat het gebruik groeit, alleen de toename varieert?quote:Op maandag 1 december 2014 11:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je kunt wel trends zien. Voor de oliecrisis jaren 70 werd olie zelfs gebruikt voor electriciteitscentrales. daarna zie je dat de rol van olie steeds verder werd teruggedrongen door gas, kolen, kernenergie. Zelfs in de chemie is men voor een groot deel op aardgas als grondstof kunnen overstappen. Je ziet dat er ook grote strategische belangen zijn. De moderne accu gaat daar een cruciale rol in spelen.
Eens, omdat olie verdrongen is uit grote sectoren wordt het in toenemende mate gebruikt daar waar er weinig tot geen alternatieven zijn. Dat maakt het weinig elastisch zelfs als de economie krimpt. De groei van het verbruik in Azie is een langjarige trend omdat de welvarender mensen daar van hun brommer afstappen en in de auto stappen en die auto verbruikt veel meer "olie". In China verkoopt men nu 40 miljoen E-bikes per jaar. Een auto in China is leuk voor de status maar kut als vervoermiddel. Als je echt ergens snel wil zijn is de auto niet de 1e keuze in veel gevallen.quote:Op maandag 1 december 2014 11:37 schreef crashbangboom het volgende:
Is de trend dat er meer of minder olie wordt verbruikt? Het is vooralsnog, in aanvulling van het bovenstaande, de facto toch nog de trend dat het gebruik groeit, alleen de toename varieert?
Ik hoor alles wat je zegt hoor, en het zal best een rol spelen. Maar de facto groeit de vraag, zelfs met hoge prijzen en een slechte economie, met name in niet westerse landen. Dat is in ieder geval een bewezen trend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |