Zie artikel:quote:Op zondag 23 juni 2013 16:08 schreef krapula het volgende:
[..]
Bovenstaande bevestigd inderdaad dat de overheid opdraait voor de kosten als het potje van de NHG leeg is. Maar waar staat dat de bodem daadwerkelijk in zicht is? Dat lijkt me namelijk nogal essentieel. Als ik google op bodem NHG dan zie ik op deze site het volgende: http://www.volkskrant.nl/(...)altijd-te-laag.dhtml
[..]
Helaas zit dat opiniestuk achter de betaalmuur.....quote:Op zondag 23 juni 2013 16:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Zie artikel:
http://www.volkskrant.nl/(...)kker-uitzieken.dhtml
Overigens is dat andere VK-artikel al bijna een jaar oud. En we schieten al aardig op naar de 10% werkeloosheid en 30% prijsdaling. Vergeet niet dat het één het ander versterkt.
Je kan hoog en laag springen, maar uit dat artikel blijkt dat alle signalen de verkeerde kant opwijzen. Dan kan je je reserve met 30 miljoen ophogen, maar als daar 65.000.000.000,- onder water schuld tegen over staat, zou ik daar geen vertrouwen in hebben. Daar gaat het nij om: het vertrouwen in het systeem is weg.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Helaas zit dat opiniestuk achter de betaalmuur.....
En fijn dat je erkent dat het extreem veel slechter moet gaan, en dat je bovendien meeweegt dat het potje alleen maar verder aangevuld is het laatste jaar omdat bijna alle hypotheken (en nu met volledige aflossing zelfs) onder NHG wordt verstrekt _en_ de borgstellngsprovisie verhoogd is.
Staat dat ook in die VK column?
Ik zal wel te simpel denken, hoor, maar ¤65.000.000.000/122.642= ¤529.997,88. Beetje veel voor een restschuld, niet?quote:Op zondag 23 juni 2013 17:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan hoog en laag springen, maar uit dat artikel blijkt dat alle signalen de verkeerde kant opwijzen. Dan kan je je reserve met 30 miljoen ophogen, maar als daar 65.000.000.000,- onder water schuld tegen over staat, zou ik daar geen vertrouwen in hebben. Daar gaat het nij om: het vertrouwen in het systeem is weg.
Dat zal het zijn. Ik kon die 122642 ook niet verklaren.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:52 schreef arjan1212 het volgende:
Niet weer die verwarring tussen 'onder water' staan en 'gedwongen verkopen'
Die 122.642 waren het aantal transacties onder NHG in 2012. Ik dacht dat dat alle transacties waren.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zal het zijn. Ik kon die 122642 ook niet verklaren.
*kras*quote:Op zondag 23 juni 2013 17:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan hoog en laag springen, maar uit dat artikel blijkt dat alle signalen de verkeerde kant opwijzen. Dan kan je je reserve met 30 miljoen ophogen, maar als daar 65.000.000.000,- onder water schuld tegen over staat, zou ik daar geen vertrouwen in hebben. Daar gaat het nij om: het vertrouwen in het systeem is weg.
Het stuk is best interessant en niet echt een opiniestuk. Het sluit echter niet erg aan bij de conclusies die blokkeren probeert te trekken. Ze zeggen dat het risico bestaat en dat de kans dat de overheid misschien ooit eens bij moet springen bij de NHG wat is toegenomen.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Helaas zit dat opiniestuk achter de betaalmuur.....
En fijn dat je erkent dat het extreem veel slechter moet gaan, en dat je bovendien meeweegt dat het potje alleen maar verder aangevuld is het laatste jaar omdat bijna alle hypotheken (en nu met volledige aflossing zelfs) onder NHG wordt verstrekt _en_ de borgstellngsprovisie verhoogd is.
Staat dat ook in die VK column?
En terecht. Het systeem naait ons allemaal in de .....quote:Op zondag 23 juni 2013 17:45 schreef blomke het volgende:
[..]
yes, we have definately entered the twilight zone, naar verluid is 50% van de posters op FOK! inmiddels vanuit de dagbesteding. En ik geloof het!quote:Op zondag 23 juni 2013 19:59 schreef Japie77 het volgende:
[..]
En terecht. Het systeem naait ons allemaal in de .....
Johquote:Op zondag 23 juni 2013 20:47 schreef 99.999 het volgende:
Overigens heb ik het hele stuk in de Volkskrant gelezen en dat is eigenlijk best heel positief van toon. De banken zijn zich veel meer bewust van de risico's en handelen daar ook naar. Zo grijpen ze veel sneller in wanneer achterstanden dreigen. Dit om waar mogelijk gedwongen verkoop (en dus aanspraak maken op de NHG) maar waar mogelijk te voorkomen. Dat kost immers alle partijen geld.
Neuh.quote:Op zondag 23 juni 2013 20:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
JohDus we zijn niet allemaal gedoemd?
Heb je het filmpje wel bekeken?quote:Op zondag 23 juni 2013 20:19 schreef monkyyy het volgende:
"The American Dream" slaat toch op dat zelfs als je helemaal onderaan de ladder begint, je toch de top kan bereiken, door middel van je talenten te maximaliseren in dit systeem en vooral door hard te werken?
Is George Carlin niet een perfect voorbeeld van The American Dream? Hij heeft toch de top van het stand-up comdey bereikt?
Of is hij daar met behulp van connecties, oud geld, afkomst en fraude gekomen?
oh ja, de good ol' "heb je het timpje wel bekeken?"quote:Op zondag 23 juni 2013 21:10 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heb je het filmpje wel bekeken?
George Carlin was trouwens om even een populaire term hier te gebruiken een aluhoedje.Oftewel wakker en intelligent kritisch.
![]()
En je vermeldt niet dat in het artikel staat:quote:Op zondag 23 juni 2013 20:47 schreef 99.999 het volgende:
Overigens heb ik het hele stuk in de Volkskrant gelezen en dat is eigenlijk best heel positief van toon. De banken zijn zich veel meer bewust van de risico's en handelen daar ook naar. Zo grijpen ze veel sneller in wanneer achterstanden dreigen. Dit om waar mogelijk gedwongen verkoop (en dus aanspraak maken op de NHG) maar waar mogelijk te voorkomen. Dat kost immers alle partijen geld.
Joh, heb je het fimpje wel bekeken? Of heb je per abuis het mystieke VK stuk al gepost. Vast geen van beidequote:Op zondag 23 juni 2013 22:23 schreef blomke het volgende:
[..]
En je vermeldt niet dat in het artikel staat:
1 dat het aantal betalingsachterstanden, dramatisch toeneemt (Rabo 3000 -> 5500 en deteller loopt nog steeds op...) ,
2 dat de bankensector ernstig bezorgd is en
3 de huizenprijsdaling nog steeds doorzet?
3 dat de toenemende werkloosheid zich vertaalt met een grote vertraging in meer wanbetalingen?
Want dat alle 4 is de kern van het VK-stuk.
Dat filmpje heb ik na 43 sec. uitgezet. Amerikaanss gebral.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Joh, heb je het fimpje wel bekeken? Of heb je per abuis het mystieke VK stuk al gepost. Vast geen van beide
Geef toe: veel als... dan...mogelijik wellicht eens... grebal...... Ver ver weg van de gesuggereerde VK suggestie, joh...quote:Op zondag 23 juni 2013 22:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat filmpje heb ik na 43 sec. uitgezet. Amerikaanss gebral.
Ik denk niet dat VK het leuk vindt als ik hun hele stuk hier neerzet, dus het volgende relevante deel dan maar:
"De hypotheekmarkt heeft naast de goede betaalmoraal ook een donkere kant. De gevaren nemen immers toe. 'Risico is kans maal impact', leert een beroemde formule uit de verzekeringswereld. En hoewel de kans dat er iets mis gaat met een Nederlandse hypotheek dus vrij klein is, neemt het risico van de Nederlandse hypotheekportefeuille wel hard toe.
Dat heeft te maken met die impact. Nog geen vijf jaar geleden kwam het regelmatig voor dat mensen een aflossingsvrije hypotheek namen voor een aanzienlijk hoger bedrag dan de waarde van de woning. Doordat de huizenprijzen sindsdien met zo'n 20 procent gedaald zijn, staat inmiddels eenderde van alle Nederlandse koophuizen 'onder water'. Het gaat om een totaalbedrag van 65 miljard euro, stelt althans De Nederlandsche Bank.
In de eerste plaats is dat natuurlijk vervelend voor de huizenbezitters, want als zij hun woning verkopen blijven ze achter met een groot financieel gat. De gemiddelde restschuld ligt volgens DNB inmiddels rond de 50 duizend euro. Maar het is ook een grote zorg voor de banken en verzekeraars waarbij de leningen uitstaan. Als de schuldenaar niet kan betalen, kan de rechter een persoonlijk faillissement uitspreken. Zo komt de schuld uiteindelijk bij de bank terecht.
En dan is er nog de Nederlandse staat. Via de Nationale Hypotheekgarantie staat de schatkist garant voor een kwart van de hypotheekschuld. Als eigenaren met een NHG-hypotheek door werkloosheid of echtscheiding hun huis met verlies moeten verkopen, vergoedt de NHG de restschuld aan de bank. Daarvoor heeft het fonds een spaarpot van zo'n 700 miljoen euro beschikbaar. Maar als daarvan de bodem in zicht komt, moet de minister van Financiën de portemonnee trekken.
Terug naar de formule. Met het stijgen van de impact wordt het risico alleen maar groter. Maar ook de kans neemt toe. Zowel het BKR als kredietbeoordelaar Standard & Poor's stelt vast dat de betalingsachterstanden op Nederlandse hypotheken in het afgelopen jaar met een kwart zijn toegenomen.
Alle aanbieders zien het bij hun eigen klanten gebeuren. Bij SNS is het aantal wanbetalers eind 2012 met 16 procent gestegen ten opzichte van 2011. En bij verzekeraar Delta Lloyd liep het in die periode van 0,5 naar 0,6 procent. Rabobank had drie jaar geleden nog maar 3.000 hypotheken met meer dan drie maanden achterstand. De teller staat nu op 5.500 en loopt steeds verder op.
Dan nog een stukje realiteit:quote:Op zondag 23 juni 2013 22:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Geef toe: veel als... dan...mogelijik wellicht eens... grebal...... Ver ver weg van de gesuggereerde VK suggestie, joh...Dus hernieuwd de feitelijke vraag, begrijp je de feitelijke realiteit?
Dat vind ik wel een bijzonder zwaktebod hoor, komaan jullie complotdenkers, welk boek komt binnenkort uitquote:Op zondag 23 juni 2013 22:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan nog een stukje realiteit:
Voorlopig ziet het ernaar uit dat het risico van de Nederlandse hypotheekportefeuille alleen maar groter wordt. Want hoewel banken optimistische voorspellingen doen, daalt de huizenprijs nog gestaag door. En dagelijks verliezen honderden mensen hun baan - de werkloosheid benadert de cijfers uit de jaren tachtig.
'Die toenemende werkloosheid vertaalt zich met een grote vertraging in meer wanbetalingen', zegt Matthijs Mons. 'Als iemand zijn baan verliest zit hij meestal niet direct zonder geld, maar na ruim een jaar zijn de buffers op. Daarom maakt iedereen in de bankwereld zich wel degelijk zorgen over de toekomst. En wie weet hoe ver de werkloosheid nog gaat oplopen.'
Elk cijfer dat de verkeerde kant op gaat is in principe een zorg voor de Nederlandse hypotheekmarkt, verklaart ook oud-centraalbankier Lex Hoogduin. Hij wijst erop dat de Nederlandse hypotheekaanbieders een groot gedeelte van hun leningen doorverkopen aan buitenlandse investeerders. Als die zich terugtrekken hebben banken, huizenbezitters en de Nederlandse overheid een groot probleem. 'Het wordt dan veel duurder om onze enorme hypotheekschuld te betalen.'
Er is banken dus alles aan gelegen om de toenemende wanbetaling binnen de perken te houden. Dat is de taak van de afdeling 'bijzonder beheer' - een van de weinige groeiende bedrijfsonderdelen binnen de financiële sector. Op internet wemelt het van de vacatures.
'Die afdelingen krijgen het niet alleen door de toenemende werkloosheid drukker', zegt Jan Molenaar, directeur particuliere financieringen bij de Rabobank. Op zijn bijzonder-beheerafdeling in Eindhoven ziet Molenaar dat klanten schulden veel minder lang voor zich uit kunnen schuiven dan vroeger. 'Alle bedrijven zitten er bovenop dat zij hun geld binnenkrijgen.' Bovendien blijven mensen veel langer bij de afdeling bijzonder beheer hangen dan vroeger. 'Destijds konden we vaak het huis verkopen en was iedereen daarmee uit de problemen. Door de restschulden is dat nu een stuk lastiger.'
De tijd zal het leren.....
Je kan wel aan struisvogelpolitiek doen, maar dat lost de problemen niet op: de signalen staan op rood, alles wijst op een vicieuse spiraal naar beneden. De huizenprijzen -> de hypotheekgevers -> -nemers ->NHG -> de overheid. Ze gaan allemaal naar de klôte.quote:Op zondag 23 juni 2013 22:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat vind ik wel een bijzonder zwaktebod hoor, komaan jullie complotdenkers, welk boek komt binnenkort uit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |