Nobelprijs win je niet in je eentje. In vrijwel al die jaren waren er ook Amerikanen bij betrokken.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leuk overzichtje.
De andere twee zijn wel Americanen?
De tijd waarin dat kon voor de wetenschappen lijkt voorbij te zijn, ja.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:42 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Nobelprijs win je niet in je eentje.
Nobelprijs voor de vrede wordt uitgedeeld door het Zweedse parlement.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:49 schreef El_Matador het volgende:
Sinds Arafat en fearmonger Al Gore om over de EU nog maar te zwijgen de Nobelprijs voor de "Vrede" hebben gekregen, kun je die Nobelprijzen niet zo serieus meer nemen. Wat een aanfluiting.
Het was een test, 2Grolsch, je bent geslaagd.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:57 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Nobelprijs voor de vrede wordt uitgedeeld door het Zweedse parlement.
Natuurkunde door een onafhankelijke wetenshapscommissie.
De twee hebben dus niets met elkaar te maken.
Wohooo heb ik de el matador publieksprijs gewonnenquote:Op maandag 17 juni 2013 23:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het was een test, 2Grolsch, je bent geslaagd.
Ik snap dat er geen enkele wetenschappelijke component zit in de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede.
Ik zag gisteren de film Machine Gun Preacher (2009) gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Sam Childers. Die man verdient zo'n prijs, een Gore antinatuurwetenschappelijke fearmonger en de meest corrupte en machtige (hoe lang nog?) organisatie ter wereld zeer zeker niet.
Een Club Colombia'tje op mijn dakterras, om die vieze smaak van Grolsch voorgoed te vergeten...quote:Op maandag 17 juni 2013 23:45 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Wohooo heb ik de el matador publieksprijs gewonnen?
De betrokkenen op Amerikaanse universiteiten zijn ook zeker niet allemaal Amerikanen.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:42 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Nobelprijs win je niet in je eentje. In vrijwel al die jaren waren er ook Amerikanen bij betrokken.
quote:Op maandag 17 juni 2013 22:50 schreef motorbloempje het volgende:
Het wachten is op een nobelprijs voor internetmoderatie
Plus dat de Americanen zelf in belangrijke mate zijn opgeleid door buitenlanders (waaronder onze eigen Lewin) en kunnen steunen op briljante mensen die uit heel de wereld komen aangezien in de USA zo veel meer geld wordt besteed aan onderzoek.quote:De betrokkenen op Amerikaanse universiteiten zijn ook zeker niet allemaal Amerikanen.
Grootste deel wel. Waar haal je toch die aversie vandaan?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De betrokkenen op Amerikaanse universiteiten zijn ook zeker niet allemaal Amerikanen.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 01:55 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Grootste deel wel. Waar haal je toch die aversie vandaan?
Amerikanen voegen gewoon buitenproportioneel veel toe aan de wetenschap. Samen met Duitsers.
En ze staan ook nog eens open voor mensen met andere kleurtjesquote:
Dat is niet mijn bezwaar, noch dat de wetenschap in de VS bloeit. Mijn punt is dat de gedachte, dat een grote rol van het bedrijfsleven de wetenschap goed zal doen, bestaat uit onjuiste associaties. In de VS is er sprake vanquote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:25 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
En ze staan ook nog eens open voor mensen met andere kleurtjes.
Mijn Amerikaanse collega's werken uitsluitend met overheidsgeld (en dan gaat het over gruwelijk veel overheidsgeld). Is er ergens een bron waaruit blijkt dat Amerikaanse onderzoekers te maken hebben met een grote invloed van het bedrijfsleven?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is niet mijn bezwaar, noch dat de wetenschap in de VS bloeit. Mijn punt is dat de gedachte, dat een grote rol van het bedrijfsleven de wetenschap goed zal doen, bestaat uit onjuiste associaties. In de VS is er sprake van
1. een grotere rol van het bedrijfsleven
2. veel toonaangevend onderzoek
Is 1 de oorzaak van 2?
Ik vermoed dat de rol van het bedrijfsleven juist negatief uitpakt. Zij hebben daarvoor niet de goede cultuur / instelling.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mijn Amerikaanse collega's werken uitsluitend met overheidsgeld (en dan gaat het over gruwelijk veel overheidsgeld). Is er ergens een bron waaruit blijkt dat Amerikaanse onderzoekers te maken hebben met een grote invloed van het bedrijfsleven?
quote:The only area where there is a clear decrease is in unfettered research in industry. This type of research has never been a large part of the total R&D budget. However, it has been the most
visible type of research, in that it tended to garner public attention and Nobel prizes. That is one reason for discussing its decline. Another is that the decrease in unfettered research is symptomatic of a general shift in R&D towards much more directed and shorter-term type of work. Not all directed investigations are short-term (the invention of the transistor is a good example of successful long-term directed research), and the correlation between unfettered research and long-term one is not perfect, but there is a correlation, so that the decline in unfettered work serves as a measure of the how far into the future one looks. The turn towards short-term work is a phenomenon that has occurred at most industrial laboratories, even those that had never engaged in unfettered research [Coy]. Is this a trend that will continue much further? Will it spread to research at universities? An examination of the reasons for the decline in industrial unfettered research suggests that the answer to both questions is yes.
bron
quote:The trend is undeniable. In 1965, the federal government financed more than 60 percent of all R&D in the United States. By 2006, the balance had flipped, with 65 percent of R&D in this country being funded by private interests. According to the American Association for the Advancement of Science, several of the nation’s science-driven agencies—the Environmental Protection Agency (EPA), the Department of Agriculture, the Department of the Interior, and NASA—have been losing funding, leading to more “outsourcing” of what were once governmental science functions. The EPA, for example, recently began conducting the first nationwide study on the air quality effects of large-scale animal production. Livestock producers, not taxpayers, are slated to pay for the study. “The government is clearly increasing its reliance on industry and forming ‘joint ventures’ to accomplish research that it is unable to afford on its own anymore,” says Merrill Goozner, a program director at the Center for Science in the Public Interest, a consumer advocacy group.
bron
Lyrebird hekelt de overheid om hun controles en procedures. Verrassende wending.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mijn Amerikaanse collega's werken uitsluitend met overheidsgeld (en dan gaat het over gruwelijk veel overheidsgeld). Is er ergens een bron waaruit blijkt dat Amerikaanse onderzoekers te maken hebben met een grote invloed van het bedrijfsleven?
Uit eigen keuken: ik werk veel liever met geld van bedrijven, dan met overheidsgeld. Bij overheidsgeld ben ik afhankelijk van reviewers (wat vaak collega's zijn die mij het leven het liefst zo zuur mogelijk maken, of mijn ideeen inpikken om zelf een voorstel te schrijven). Bij bedrijven heb ik dat probleem niet, want met een bedrijf kan ik een NDA (non disclosure agreement) aangaan. Verder kan ik een relatie creeeren met zo'n bedrijf. Doe ik m'n werk goed, dan volgen er vervolgopdrachten, waarvoor ik 9 van de 10 keer niet eens een voorstel hoef te schrijven. In bijna alle gevallen stel ik voor wat we gaan doen, en daar wordt dan op gereageerd: ja of nee. Daar is geen sprake van bij de overheid, want daar heb ik iedere keer weer met iemand anders te maken.
De wetenschap mag zichzelf bewijzen. Uiteraard heb ik het vooral over technische wetenschappen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:36 schreef Klopkoek het volgende:
Geen wonder dat het vertrouwen in de wetenschap een flinke deuk heeft opgelopen vanaf midden jaren 70. Nadien nooit meer helemaal goedgekomen. En dat zal ook niet meer gebeuren ben ik bang.
Wetenschap is niet normatief. Het gaat alleen over objectieve verbanden.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:36 schreef Klopkoek het volgende:
Ryon zegt dat er behoefte is aan minder normatief geladen wetenschap. Zal wel, maar de technocratische visie loopt steeds meer spaak. En is ook normatief.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wetenschap is niet normatief. Het gaat alleen over objectieve verbanden.
Het probleem met de technocratische visie, is dat men net doet alsof wij mensen ook waardevrij moeten zijn, terwijl waarden juist ons gevoel voor richting bepalen. Zonder daar bewust iets mee te doen, laten we ons impliciet (mis)leiden.
Klopt het dat Europa nog steeds beter is in theoretische natuurkunde dan de USA? Over alle disciplines bezien natuurlijk. Ik heb een aantal natuurkundigen dat enkele jaren geleden horen stellen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is niet mijn bezwaar, noch dat de wetenschap in de VS bloeit. Mijn punt is dat de gedachte, dat een grote rol van het bedrijfsleven de wetenschap goed zal doen, bestaat uit onjuiste associaties. In de VS is er sprake van
1. een grotere rol van het bedrijfsleven
2. veel toonaangevend onderzoek
Is 1 de oorzaak van 2?
Ik vermoed dat de rol van het bedrijfsleven juist negatief uitpakt. Zij hebben daarvoor niet de goede cultuur / instelling.
Hoe belangrijk is dat nu helemaalquote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Klopt het dat Europa nog steeds beter is in theoretische natuurkunde dan de USA? Over alle disciplines bezien natuurlijk. Ik heb een aantal natuurkundigen dat enkele jaren geleden horen stellen.
Nee. De VS trekt veel talent aan vanuit heel de wereld die gaan werken aan de top universiteiten.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Klopt het dat Europa nog steeds beter is in theoretische natuurkunde dan de USA? Over alle disciplines bezien natuurlijk. Ik heb een aantal natuurkundigen dat enkele jaren geleden horen stellen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |