abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 juni 2013 @ 22:42:14 #26
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_127927553
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leuk overzichtje. ;)
De andere twee zijn wel Americanen?
Nobelprijs win je niet in je eentje. In vrijwel al die jaren waren er ook Amerikanen bij betrokken.
pi_127927749
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:42 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Nobelprijs win je niet in je eentje.
De tijd waarin dat kon voor de wetenschappen lijkt voorbij te zijn, ja.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127927984
Sinds Arafat en fearmonger Al Gore om over de EU nog maar te zwijgen de Nobelprijs voor de "Vrede" hebben gekregen, kun je die Nobelprijzen niet zo serieus meer nemen. Wat een aanfluiting.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_127928016
Het wachten is op een nobelprijs voor internetmoderatie 8-)
Ja doei.
  maandag 17 juni 2013 @ 22:57:38 #30
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_127928373
quote:
6s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:49 schreef El_Matador het volgende:
Sinds Arafat en fearmonger Al Gore om over de EU nog maar te zwijgen de Nobelprijs voor de "Vrede" hebben gekregen, kun je die Nobelprijzen niet zo serieus meer nemen. Wat een aanfluiting.
Nobelprijs voor de vrede wordt uitgedeeld door het Zweedse parlement.

Natuurkunde door een onafhankelijke wetenshapscommissie.

De twee hebben dus niets met elkaar te maken.
pi_127929212
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:57 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Nobelprijs voor de vrede wordt uitgedeeld door het Zweedse parlement.

Natuurkunde door een onafhankelijke wetenshapscommissie.

De twee hebben dus niets met elkaar te maken.
Het was een test, 2Grolsch, je bent geslaagd. ^O^

Ik snap dat er geen enkele wetenschappelijke component zit in de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede.

Ik zag gisteren de film Machine Gun Preacher (2009) gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Sam Childers. Die man verdient zo'n prijs, een Gore antinatuurwetenschappelijke fearmonger en de meest corrupte en machtige (hoe lang nog?) organisatie ter wereld zeer zeker niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door El_Matador op 17-06-2013 23:26:51 ]
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

maandag 17 juni 2013 @ 23:45:15 #32
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_127930551
quote:
10s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:15 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het was een test, 2Grolsch, je bent geslaagd. ^O^

Ik snap dat er geen enkele wetenschappelijke component zit in de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede.

Ik zag gisteren de film Machine Gun Preacher (2009) gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Sam Childers. Die man verdient zo'n prijs, een Gore antinatuurwetenschappelijke fearmonger en de meest corrupte en machtige (hoe lang nog?) organisatie ter wereld zeer zeker niet.
Wohooo heb ik de el matador publieksprijs gewonnen _O_ ?
pi_127931040
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:45 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Wohooo heb ik de el matador publieksprijs gewonnen _O_ ?
Een Club Colombia'tje op mijn dakterras, om die vieze smaak van Grolsch voorgoed te vergeten... ;)

dinsdag 18 juni 2013 @ 00:17:12 #34
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_127931725
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:42 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Nobelprijs win je niet in je eentje. In vrijwel al die jaren waren er ook Amerikanen bij betrokken.
De betrokkenen op Amerikaanse universiteiten zijn ook zeker niet allemaal Amerikanen.
The view from nowhere.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 00:19:07 #35
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_127931789
quote:
6s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:50 schreef motorbloempje het volgende:
Het wachten is op een nobelprijs voor internetmoderatie 8-)
:D
The view from nowhere.
pi_127932405
quote:
De betrokkenen op Amerikaanse universiteiten zijn ook zeker niet allemaal Amerikanen.
Plus dat de Americanen zelf in belangrijke mate zijn opgeleid door buitenlanders (waaronder onze eigen Lewin) en kunnen steunen op briljante mensen die uit heel de wereld komen aangezien in de USA zo veel meer geld wordt besteed aan onderzoek.
#NoDAPL
  dinsdag 18 juni 2013 @ 01:55:31 #37
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_127933384
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 00:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Grootste deel wel. Waar haal je toch die aversie vandaan?

Amerikanen voegen gewoon buitenproportioneel veel toe aan de wetenschap. Samen met Duitsers.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 02:05:19 #38
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_127933455
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 01:55 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Grootste deel wel. Waar haal je toch die aversie vandaan?

Amerikanen voegen gewoon buitenproportioneel veel toe aan de wetenschap. Samen met Duitsers.
The view from nowhere.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 02:25:56 #39
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_127933566
quote:
En ze staan ook nog eens open voor mensen met andere kleurtjes :).
  dinsdag 18 juni 2013 @ 12:34:57 #40
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_127941894
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 02:25 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

En ze staan ook nog eens open voor mensen met andere kleurtjes :).
Dat is niet mijn bezwaar, noch dat de wetenschap in de VS bloeit. Mijn punt is dat de gedachte, dat een grote rol van het bedrijfsleven de wetenschap goed zal doen, bestaat uit onjuiste associaties. In de VS is er sprake van
1. een grotere rol van het bedrijfsleven
2. veel toonaangevend onderzoek
Is 1 de oorzaak van 2?

Ik vermoed dat de rol van het bedrijfsleven juist negatief uitpakt. Zij hebben daarvoor niet de goede cultuur / instelling.

Als ik de ontwikkelingen in de wereld volgt, dan zie ik overal elites klauwen naar geld en macht. Desnoods walst men over de belangen van de gewone bevolking heen. Dit wordt niet serieus in de media besproken. Met framing / beeldvorming wordt de bevolking bewerkt tot positieve voorstelling over de gang van zaken. Het is geen tegenstelling tussen overheid en bedrijfsleven, maar een kongsi. Individueen / families / kliekjes proberen zich zoveel mogelijk toe te eigenen. Men verkoopt het graag als een zuiver marktmodel waarbinnen men winst maakt. Maar de toe eigening en subsidies worden verzwegen Dat is typische voor het primitief kapitalisme dat in ontwikkelingslanden gaande is. De protesten in Rusland, China, India, Brazilie, Turkeije, etc zijn het gevolg.

Ook hier in Nederland is de positieve indruk, die veel mensen hebben van marktwerking en bedrijfsleven, vaak niet goed in overeenstemming met de realiteit. Ze lopen domweg achter de propaganda aan / volgen blind de geur van succes. Pas maar op dat we niet alles afbreken, voor het gewin van enkelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 18-06-2013 16:56:03 ]
The view from nowhere.
pi_127943258
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 12:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is niet mijn bezwaar, noch dat de wetenschap in de VS bloeit. Mijn punt is dat de gedachte, dat een grote rol van het bedrijfsleven de wetenschap goed zal doen, bestaat uit onjuiste associaties. In de VS is er sprake van
Is 1 de oorzaak van 2?

Ik vermoed dat de rol van het bedrijfsleven juist negatief uitpakt. Zij hebben daarvoor niet de goede cultuur / instelling.
Mijn Amerikaanse collega's werken uitsluitend met overheidsgeld (en dan gaat het over gruwelijk veel overheidsgeld). Is er ergens een bron waaruit blijkt dat Amerikaanse onderzoekers te maken hebben met een grote invloed van het bedrijfsleven?

Uit eigen keuken: ik werk veel liever met geld van bedrijven, dan met overheidsgeld. Bij overheidsgeld ben ik afhankelijk van reviewers (wat vaak collega's zijn die mij het leven het liefst zo zuur mogelijk maken, of mijn ideeen inpikken om zelf een voorstel te schrijven). Bij bedrijven heb ik dat probleem niet, want met een bedrijf kan ik een NDA (non disclosure agreement) aangaan. Verder kan ik een relatie creeeren met zo'n bedrijf. Doe ik m'n werk goed, dan volgen er vervolgopdrachten, waarvoor ik 9 van de 10 keer niet eens een voorstel hoef te schrijven. In bijna alle gevallen stel ik voor wat we gaan doen, en daar wordt dan op gereageerd: ja of nee. Daar is geen sprake van bij de overheid, want daar heb ik iedere keer weer met iemand anders te maken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 18 juni 2013 @ 13:48:09 #42
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_127944730
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 13:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Mijn Amerikaanse collega's werken uitsluitend met overheidsgeld (en dan gaat het over gruwelijk veel overheidsgeld). Is er ergens een bron waaruit blijkt dat Amerikaanse onderzoekers te maken hebben met een grote invloed van het bedrijfsleven?
quote:
The only area where there is a clear decrease is in unfettered research in industry. This type of research has never been a large part of the total R&D budget. However, it has been the most
visible type of research, in that it tended to garner public attention and Nobel prizes. That is one reason for discussing its decline. Another is that the decrease in unfettered research is symptomatic of a general shift in R&D towards much more directed and shorter-term type of work. Not all directed investigations are short-term (the invention of the transistor is a good example of successful long-term directed research), and the correlation between unfettered research and long-term one is not perfect, but there is a correlation, so that the decline in unfettered work serves as a measure of the how far into the future one looks. The turn towards short-term work is a phenomenon that has occurred at most industrial laboratories, even those that had never engaged in unfettered research [Coy]. Is this a trend that will continue much further? Will it spread to research at universities? An examination of the reasons for the decline in industrial unfettered research suggests that the answer to both questions is yes.

bron
quote:
The trend is undeniable. In 1965, the federal government financed more than 60 percent of all R&D in the United States. By 2006, the balance had flipped, with 65 percent of R&D in this country being funded by private interests. According to the American Association for the Advancement of Science, several of the nation’s science-driven agencies—the Environmental Protection Agency (EPA), the Department of Agriculture, the Department of the Interior, and NASA—have been losing funding, leading to more “outsourcing” of what were once governmental science functions. The EPA, for example, recently began conducting the first nationwide study on the air quality effects of large-scale animal production. Livestock producers, not taxpayers, are slated to pay for the study. “The government is clearly increasing its reliance on industry and forming ‘joint ventures’ to accomplish research that it is unable to afford on its own anymore,” says Merrill Goozner, a program director at the Center for Science in the Public Interest, a consumer advocacy group.

bron
The view from nowhere.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 15:31:02 #43
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_127949135
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 13:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Uit eigen keuken: ik werk veel liever met geld van bedrijven, dan met overheidsgeld. Bij overheidsgeld ben ik afhankelijk van reviewers (wat vaak collega's zijn die mij het leven het liefst zo zuur mogelijk maken, of mijn ideeen inpikken om zelf een voorstel te schrijven). Bij bedrijven heb ik dat probleem niet, want met een bedrijf kan ik een NDA (non disclosure agreement) aangaan. Verder kan ik een relatie creeeren met zo'n bedrijf. Doe ik m'n werk goed, dan volgen er vervolgopdrachten, waarvoor ik 9 van de 10 keer niet eens een voorstel hoef te schrijven. In bijna alle gevallen stel ik voor wat we gaan doen, en daar wordt dan op gereageerd: ja of nee. Daar is geen sprake van bij de overheid, want daar heb ik iedere keer weer met iemand anders te maken.
Lyrebird hekelt de overheid om hun controles en procedures. Verrassende wending.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 18 juni 2013 @ 15:36:22 #44
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_127949327
We gaan in dit land dus naar een vlaktaks toe.

Onder het mom van eenvoud, terwijl het gewoonweg al een kwestie is van de computer een tabel laten uitrekenen.

Reken maar niet dat alle aftrekposten en slimmigheidjes verdwijnen, de industrie zorgt er wel voor dat ze niet in eigen vlees snijden.

En uiteraard zal het handjeklap tussen minfin en grote bedrijven ook niet verdwijnen.

Dit verkoopt men dan als wetenschap. Maar door wie wordt het betaald? Wie trekt aan de touwtjes?

Ryon zegt dat er behoefte is aan minder normatief geladen wetenschap. Zal wel, maar de technocratische visie loopt steeds meer spaak. En is ook normatief.

Geen wonder dat het vertrouwen in de wetenschap een flinke deuk heeft opgelopen vanaf midden jaren 70. Nadien nooit meer helemaal goedgekomen. En dat zal ook niet meer gebeuren ben ik bang.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_127949387
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 15:36 schreef Klopkoek het volgende:

Geen wonder dat het vertrouwen in de wetenschap een flinke deuk heeft opgelopen vanaf midden jaren 70. Nadien nooit meer helemaal goedgekomen. En dat zal ook niet meer gebeuren ben ik bang.
De wetenschap mag zichzelf bewijzen. Uiteraard heb ik het vooral over technische wetenschappen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 16:09:07 #46
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_127950593
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 15:36 schreef Klopkoek het volgende:
Ryon zegt dat er behoefte is aan minder normatief geladen wetenschap. Zal wel, maar de technocratische visie loopt steeds meer spaak. En is ook normatief.
Wetenschap is niet normatief. Het gaat alleen over objectieve verbanden.

Het probleem met de technocratische visie, is dat men net doet alsof wij mensen ook waardevrij moeten zijn, terwijl waarden juist ons gevoel voor richting bepalen. Zonder daar bewust iets mee te doen, laten we ons impliciet (mis)leiden.

Het marktmodel is een prima voorbeeld. De enige waarden die erin voorkomen, zijn de subjectieve voorkeuren van de consumenten, die optellen tot de collectieve vraag. Gecombineerd met het aanbod leidt het tot marktprijzen. Het leidt ertoe dat iedereen achter de marktwaarden aanloopt. Je ziet dan ook een ontstellend meelopers gedrag in onze marktsamenleving.
The view from nowhere.
pi_127951755
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 16:09 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wetenschap is niet normatief. Het gaat alleen over objectieve verbanden.

Het probleem met de technocratische visie, is dat men net doet alsof wij mensen ook waardevrij moeten zijn, terwijl waarden juist ons gevoel voor richting bepalen. Zonder daar bewust iets mee te doen, laten we ons impliciet (mis)leiden.

_O_
Ja doei.
pi_127957395
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 12:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is 1 de oorzaak van 2?

Klopt het dat Europa nog steeds beter is in theoretische natuurkunde dan de USA? Over alle disciplines bezien natuurlijk. Ik heb een aantal natuurkundigen dat enkele jaren geleden horen stellen.
#NoDAPL
  dinsdag 18 juni 2013 @ 20:49:43 #49
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_127961535
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Klopt het dat Europa nog steeds beter is in theoretische natuurkunde dan de USA? Over alle disciplines bezien natuurlijk. Ik heb een aantal natuurkundigen dat enkele jaren geleden horen stellen.
Hoe belangrijk is dat nu helemaal :{?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 23:45:36 #50
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_127969989
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee. De VS trekt veel talent aan vanuit heel de wereld die gaan werken aan de top universiteiten.

En het niveau van het onderwijs in Nederland is de laatste dertig jaar gedaald. De studieduur is bekort tot 4 jaar en het is schoolser / minder zelfstandig geworden (aanwezigheidsplicht voor colleges, meer tussentijdse toetsmomenten).
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')