De oertaal is wel iets dat alle Indo-Europese culturen delen (per definitie, zelfs), maar dat was niet wat Dumézil ontdekte.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:12 schreef Sloggi het volgende:
Da's waar. Ik dacht in eerste instantie aan de theorie van de Indo-Europese 'oertaal', maar die kan ik niet rijmen met je laatste zin.
De zogenaamde Indo-Europese Godentrias is inderdaad een van de belangrijkste uitingen van het fenomeen, volgens Dumézil. Maar de christelijke god is niet van Indo-Europese afkomst.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 15:11 schreef Sloggi het volgende:
En dan denk ik aan de Heilige Drie-eenheid, maar wat je precies wil horen... Ik denk er nog even over na.
Doel je op standen of klassen?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 20:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nog een laatste hint dan:
Het is een sociale ordening, maar wat wordt precies geordend en op welke manier?
Bedoel je de 1ste stand (geestelijkheid), 2de stand (adel) en de derde stand (de rest van de mensen)?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 21:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, maar wat waren die klassen?
De aristocratie, bourgeoisie en het proletariaat. Dus een onderverdeling op basis van inkomen en bezit en niet op basis van geboorte, zoals in het standensysteem.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 21:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, maar wat waren die klassen?
Ik bedoel niets, het gaat erom wat Dumézil bedoelde hé.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 22:30 schreef Polacco het volgende:
[..]
Bedoel je de 1ste stand (geestelijkheid), 2de stand (adel) en de derde stand (de rest van de mensen)?
Uiteraard.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 12:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Brave New World van Aldous Huxley.
Nee. Hoewel de gebroeders Grimm fervente linguïsten waren (er is zelfs een enorm belangrijke klankwet binnen de Germaanse taalgroep naar hen genoemd), was Andersen 'slechts' schrijver.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |