Na een spannende paar dagen in verband met de perikelen met de benodigde visa kreeg ik inderdaad afgelopen zondag ochtend op Schiphol, met paspoort met alle visa.
De reis kon beginnen, met als eerste de vlucht naar Moskou. De reis was korter dan ik dacht, binnen 3 uur waren we er. Ondertussen had ik de meeste mensen van de groep van 16 al ontmoet, maar er waren een stuk of 4 mensen die ik pas op het vliegveld van Moskou voor het eerst zag.
De doune formaliteiten waren natuurlijk typisch Oostblok, dus geen echte verassing meer. Immigratiedienst werkt niet zo snel en natuurlijk is het uit den boze als een echtpaar samen bij het loket gaat staan. Voor mij werd dus de man teruggestuurd en de vrouw werd niet eerder geholpen. Je kon er op wachten dat dit zo zou gaan. Na een minuut of 20 was ik door de imigratielijn heen. Op naar de bagage, die er inderdaad toen net aankwam.
In het vliegtuig al 2 formuliertjes invullen (identieke papieren dus) en deze moesten blijkbaar via de RODE ingang bij Customs worden afgegegen voor het tekenen en een mooi stempeltje. Ik had niet goed opgelet en ook de Lonely Planet niet goed gelezen en ging door de groene ingang. Goh, ik vroeg me al af waarom ik de rest van de groep kwijt was geraakt. Die stonden dus nog in de lange rij te wachten. Ondertussen had ik de reisleidster die ons daar pas zou ontmoeten al gevonden en deze wees me op het bewuste stempeltje. Heb je geen stempeltje dan kan je problemen krijgen bij het verlaten van het land. Je moet namelijk op het formulier invulen hoeveel geld je meeneemt. Dus ik via de achteruitgang naar binnen gewipt en ik kreeg dus binnen 1 minuut een stempel, terwijl ik mijn medereizigers daar nog zag staan in de rij.
Gisteren heb ik onder andere het Rode Plein bezocht, bij het Kremlin geweest, een klooster bezocht en een boottocht gemaakt over de Moskva rivier. Vandaag onder andere het mausoleum van Lenin bezocht.
Het weer is somber, gelukig was het gisteren een stuk beter. Temperatuur is ongeveer 14 graden.
Groeten,
Lucille
Hou ons op de hoogte
quote:Behoorlijk erg. Het stinkt naar verbrand hout en het zicht is erg matig.
Op dinsdag 17 september 2002 10:43 schreef spaceben het volgende:
hoe is het met de smog?
quote:Doe alsjeblieft een zakdoek voor je neus als je niks anders hebt want anders ben je morgen dood!!!
Op dinsdag 17 september 2002 10:46 schreef Lucille het volgende:[..]
Behoorlijk erg. Het stinkt naar verbrand hout en het zicht is erg matig.
Oei mijn internettijd is bijna op
Ik heb er wel eens over gedacht om die hele reis te maken, maar dan vanuit Nederland met de trein naar Moskou. Vanaf daar met de Trans Siberie Expres via Mongolie naar Wladiwostok. Dan de boot naar Japan, om daar vervolgens nog een paar weken rond te trekken.
Misschien komt het er ooit nog van.
quote:nou ja, dan maar minder buiten of meer douchen... veel plezier nog!
Op dinsdag 17 september 2002 10:46 schreef Lucille het volgende:[..]
Behoorlijk erg. Het stinkt naar verbrand hout en het zicht is erg matig.
Oei mijn internettijd is bijna op
Veel plezier op de lange reis, Lucille!
quote:Je hebt gewoon al je charmes in de strijd gegooid!
Op dinsdag 17 september 2002 10:40 schreef Lucille het volgende:
Dus ik via de achteruitgang naar binnen gewipt en ik kreeg dus binnen 1 minuut een stempel, terwijl ik mijn medereizigers daar nog zag staan in de rij.
Maar heeeeeeeeeeeel veel plezier en hou ons op de hoogte!
is het nog gelukt met het laminaat leggen?
quote:wel zonder sneeuw lijkt mij
Op dinsdag 17 september 2002 23:26 schreef Aernout het volgende:
[afbeelding]Deze heb je vast ook gezien
en nu? 5 dagen trein richting Beijing?
Ik ben van plan om via Azie terug naar Nederland te reizen (vanuit Nieuw Zeeland). Een van de opties is (via oa Thailand, Cambodja en Laos) door China en dan Rusland en dan dezelfde treinreis te doen als jij... Andere optie is via India maar daarna wil ik liever Afganistan, Pakistan en Iran vermijden en zal ik dus vanuit India een vliegtuig moeten nemen...
Anyway, hou ons op de hoogte van je belevenissen!
quote:Inderdaad, het klooster. Daar ben ik dus ook geweest. En zonder de sneeuw. Zodra ik terug ben zullen de foto's wel volgen.
Op dinsdag 17 september 2002 23:26 schreef Aernout het volgende:
[afbeelding]Deze heb je vast ook gezien
quote:De temperatuur is juist heel erg goed. In Moskou was het 14 graden, maar in Siberie was het overdag warmer. Lekker t-shirt weer. Alleen sommige nachten waren fris, maar verder geen probleem.
Op dinsdag 17 september 2002 11:20 schreef k_man het volgende:
Dit lijkt me heeel erg gaaf, maar is het niet een beetje de verkeerde tijd van het jaar om nu door Siberie te reizen? Hoe koud is het daar?Ik heb er wel eens over gedacht om die hele reis te maken, maar dan vanuit Nederland met de trein naar Moskou. Vanaf daar met de Trans Siberie Expres via Mongolie naar Wladiwostok. Dan de boot naar Japan, om daar vervolgens nog een paar weken rond te trekken.
Misschien komt het er ooit nog van.
Groeten,
Lucille
Groeten,
Golfen
Maarre ik lees niks over mongolië, was dat niks, of heb je er niks van gezien
Veel plezier nog verder!
quote:Ik was helaas maar 1 dag in Mongolie, dus meer dan de treinstations heb ik helaas niet gezien. Vanuit de trein heb ik wel wat aardige plaatjes kunnen schieten.
Op vrijdag 27 september 2002 21:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Jee ,ongelofelijk zeg die douaneverhalen... 200 dollar, dat accepteert toch niemand? Daar moet toch wel een mouw aan te passen zijn en een redelijke prijs te onderhandelen? Gekld verstopt? Maar iedereen is dus de grens overgekomen begreep ik.Maarre ik lees niks over mongoli? was dat niks, of heb je er niks van gezien
Veel plezier nog verder!
Groeten,
Lucille
quote:Je hebt niets aan de bell en drum tower gemist, ben je nog bij die moskee geweest?
Op zondag 29 september 2002 10:11 schreef Lucille het volgende:
De laatste avond in Xian ben ik met 2 andere personen 's avonds nog wat gaan eten in een lokaal tentje. Dat kost dus echt geen drol. Voor ongeveer 20 yuan (€ 2,75) hebben we met z'n drieen gegeten inclusief een half litertje bier.
Op weg naar het eettentje liepen we zo maar ineens door de hoerenbuurt, de eerste keer dat ik dit zo openlijk in China tegenkwam. Normaal loopt de gebruikelijke route via de kapper (heb ik me laten vertellen).
De laatste dag in Xian hebben we flink door de stad heem gelopen en zijn richting de moslimwijk gegaan. Helaas heb ik niet de Bell Tower en de Drum Tower gezien. Na 5 uur wandelen had ik het wel gezien.
Gisterenavond zijn we met het vliegtuig zo'n 700 km zuidelijker gevlogen. De vlucht had 2 uur vertraging, zodat we gratiseen maaltijd konden afhalen (bij de Chinees
). Na 1 uur vliegen kwamen we aan in Chongqing. Het is hier een stuk warmer en vochtiger. Omdat het ook heuvelachtiger is, is de stadswandeling een stuk vermoeiender.
Over een uur vertrekken we, om met de boot de Yangzi rivier af te zakken. Binnenkort kan deze tocht niet meer gemaakt worden, vanwegen de bouw van de Three Gorges Dam. Hierdoor zullen een paar miljoen Chinezen het gebied uitgeschopt worden en zal een stuk natuur ter grootte van Nederland compleet onder water worden gezet. Ook de constructie van die dam schijnt nogal dubieus te zijn, waardoor vele mensen hun hart vast houden.Groeten,
Lucille
quote:groetjes terug
Op zondag 29 september 2002 10:11 schreef Lucille het volgende:Groeten,
Lucille
'ave a great time!
Het is nu 19:00 uur lokale tijd, zo meteen eventjes wat eten en dan terug naar het hotel om een paar uurtjes te slapen. Rond 02:30 vertrekken we weer met de trein richting Sangji. Ondertussen rochelt een Chinees twee stoelen van mij vandaan weer lekker op de grond van het internetcafe. Ik kan er na twee China-reizen nog niet echt aan wennen, hoewel ik wel de behoefte heb om voor de grap zelf ook de rochelgeluiden te maken. Maar ik kan me redelijk inhouden. Geel-groene fluimen ben ik zelfs in de eetzaal van de boot tegengekomen.
Het weer hier is nog steeds erg warm en vochtig. Ik heb begrepen dat het in Nederland al kouder is geworden. Voorlopig zit ik nog in zomerse temperaturen.
Tot een volgende keer,
Lucille
Het komt over alsof het net zo'n groot project als de piramides. Kan dat kloppen?
quote:Officieel is er in China geen verzet, de reden mag duidelijk zijn. Oppositie is niet gewenst. Het is dus echt een mega groot project, er is een complete stad uit de grond gestampt, alleen al voor de arbeiders. Er loopt een speciale weg naar toe (28 km lang) waar je alleen op kan komen met speciale permissie. De gemiddelde Chinees mag er dus geeneens komen.
Op woensdag 2 oktober 2002 13:06 schreef YPPY het volgende:
Heb je nog wat gemerkt van verzet tegen de bouw van de dam? Of hoe de regering daarmee omgaat?Het komt over alsof het net zo'n groot project als de piramides. Kan dat kloppen?
quote:Ook die moskee ben ik dus misgelopen.
Op zondag 29 september 2002 10:36 schreef Kimmie het volgende:[..]
Je hebt niets aan de bell en drum tower gemist, ben je nog bij die moskee geweest?
Groetjes,
Lucille
Tot Morgen,
Golfen
quote:Lucille heeft volgens mij deze reis geboekt: http://www.koningaap.nl/groepsreis/groep.php?id=130&cid=1
Op zaterdag 12 oktober 2002 18:07 schreef goflow het volgende:
Hey hardstikke leuk zeg... ik zit er al een tijdje over na te denken om met de trans-siberie express naar china te gaan, maar dan via vladivostok en door japan (kleine omweg..) Ben dus wel nieuwsgierig naar hoe je je reis hebt voorbereid, was het een georganizeerde reis (zo ja, bij wie? ) bijv die vlucht naar chongquin en de boottocht, of heb je zelf alle tickets e.d. zelf geregeld?
Ik heb al een aantal reisverhalen gelezen over die boottocht over de Yangtze, waren allemaal erg indrukwekkend, ben dus benieuwd naar de foto's!
Verder kun je hier nog wat reisverslagen vinden over transmongolie express:
http://www.around-the-world.myweb.nl/azie8788/ned/aztx030.htm
http://users.bart.nl/~kdankert/vakantie/transsib/transsib.html
Maareh... Lucille... wanneer is jouw housewarming fotokijk meeting nu??
quote:Leuk, ik heb de drum tower (en de bell tower) ook gezien
Op zondag 29 september 2002 10:11 schreef Lucille het volgende:
De laatste avond in Xian ben ik met 2 andere personen 's avonds nog wat gaan eten in een lokaal tentje. Dat kost dus echt geen drol. Voor ongeveer 20 yuan (€ 2,75) hebben we met z'n drieen gegeten inclusief een half litertje bier.
Op weg naar het eettentje liepen we zo maar ineens door de hoerenbuurt, de eerste keer dat ik dit zo openlijk in China tegenkwam. Normaal loopt de gebruikelijke route via de kapper (heb ik me laten vertellen).
De laatste dag in Xian hebben we flink door de stad heem gelopen en zijn richting de moslimwijk gegaan. Helaas heb ik niet de Bell Tower en de Drum Tower gezien. Na 5 uur wandelen had ik het wel gezien.
Gisterenavond zijn we met het vliegtuig zo'n 700 km zuidelijker gevlogen. De vlucht had 2 uur vertraging, zodat we gratiseen maaltijd konden afhalen (bij de Chinees
). Na 1 uur vliegen kwamen we aan in Chongqing. Het is hier een stuk warmer en vochtiger. Omdat het ook heuvelachtiger is, is de stadswandeling een stuk vermoeiender.
Over een uur vertrekken we, om met de boot de Yangzi rivier af te zakken. Binnenkort kan deze tocht niet meer gemaakt worden, vanwegen de bouw van de Three Gorges Dam. Hierdoor zullen een paar miljoen Chinezen het gebied uitgeschopt worden en zal een stuk natuur ter grootte van Nederland compleet onder water worden gezet. Ook de constructie van die dam schijnt nogal dubieus te zijn, waardoor vele mensen hun hart vast houden.Groeten,
Lucille
quote:Ik ben nog druk bezig in mijn huis dus heb nog even geduld met de housewarming meeting.
Op zaterdag 12 oktober 2002 22:15 schreef Liejannuh het volgende:[..]
Lucille heeft volgens mij deze reis geboekt: http://www.koningaap.nl/groepsreis/groep.php?id=130&cid=1
Verder kun je hier nog wat reisverslagen vinden over transmongolie express:
http://www.around-the-world.myweb.nl/azie8788/ned/aztx030.htm
http://users.bart.nl/~kdankert/vakantie/transsib/transsib.htmlMaareh... Lucille... wanneer is jouw housewarming fotokijk meeting nu??
quote:Welkom terug!
Op maandag 14 oktober 2002 18:46 schreef Lucille het volgende:
quote:Thanks!
Op maandag 14 oktober 2002 18:48 schreef Aernout het volgende:
Welkom thuis!
En China rulez!
quote:Nee, nog niet. Ik heb ze vandaag weggebracht en over 3 dagen heb ik ze pas. Heb dus nog even geduld.
Op maandag 14 oktober 2002 18:52 schreef YPPY het volgende:[..]
Welkom terug!
Heb je de foto's al?
quote:Helaas geen één uur service in Eindhoven, en de digitale was dus ook niet mee!! nee, hoor, je kan ze maar beter goed laten afdrukken.
Op maandag 14 oktober 2002 18:55 schreef Lucille het volgende:[..]
Nee, nog niet. Ik heb ze vandaag weggebracht en over 3 dagen heb ik ze pas. Heb dus nog even geduld.
quote:Veel mensen staan te springen om de foto's te zien. Ik heb ze nog steeds niet ingescanned. En mijn scanner staat nu in mijn nieuwe huis terwijl mijn computer nog in mijn oude huis staat.
Op zaterdag 11 januari 2003 10:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Schopje maar weer evenIk ben van plan om in 2004 6 weken met de trein door Siberië en Manchuria te gaan crossen. Kan op Internet honderdduizend sites vinden met organisaties die dat voor mij willen organiseren (voor een vaak schandalig bedrag, maar goed) maar wat ik nou wel wil weten is ervaringen van mensen die dat zelf gedaan hebben. Daarbij denk ik dat het wel tijd is voor een linkje naar de fotopage van Lucille
![]()
want ik ben inmiddels zeer nieuwsgierig geworden. Ben al wel een keer in zowel Moskou als Beijing geweest, maar dat was met het vliegtuig (en dus maar half the fun eigenlijk). Iemand die meer sites weet?
quote:Ik heb ze nog steeds niet ingescanned.
Op maandag 9 juni 2003 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Luus?? Waar zijn je foto's?
quote:Ik heb vorige week mijn scanner aangesloten op mijn nieuwe PC.
Op woensdag 20 augustus 2003 12:09 schreef Orkaantje het volgende:
mag ff duren he dat inscannen
Zo komt er natuurlijk nooit wat van.
Maar ze komen er echt een keer aan hoor.
quote:Ja, ik heb foto's van de trein, wat je allemaal onderweg ziet, hoe de trein er van binnen enigzins uitziet, de stations, ...........
Op woensdag 20 augustus 2003 13:30 schreef sweek het volgende:
Dat lijkt me een heel erg interessante reis!.
Als je toevallig mooie foto's van die trein, of iets anders in verband daarmee... (een station ofzo...) hebt, zou je die dan alsjeblieft willen posten?.
quote:Hehe, ik ben in ze allemaal geinteresseerd hoor!
Op woensdag 20 augustus 2003 13:40 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb nog wel een foto van de Indian Pacific voor je Sweek, als je die graag wilt zien!
Heeft helemaal niets met de Transsiberie express te maken, maar dat boeit niet!
Klooster
De metro is een verhaal apart. Aande buitenkant ziet het er niet uit.
Maar van binnen zijn ze prachtig.
Het hoofdkantoor van de KGB
Bij het Rode Plein
Het warenhuis Gum
Het lelijkste standbeeld van Moskou
Het station, waar de treinreis van Moskou naar Beijing gaat beginnen.
En zo gaat de trip van start
De trein passert heel veel afgelegen dorpjes
Wel oppassen voor tegemoetkomende treinen
Elke wagen heeft een zogenaamde provodnik die behulpzaam is om het leven in de trein enigzins makkelijk te maken. Gelukkig zijn het chinezen, de russische provodniks hebben een slechte reputatie.
Omsk is een leuke stad, maar net iets te ver weg
Gelukkig zitten we echt in de trein die naar Beijing gaat.
In de treinwagon is een op kolen gestookte somovar die warm water maakt, zodat je zelf koffie, thee, noedels of soep kan maken
Op de stations kopen we snel wat eten en drinken in kraampjes
Of bij mensen die thuis zelf wat hebben klaargemaakt
Het Baikalmeer
Net voor de grens blijven we een paar uur staan. De Russische locomotief wordt vervangen door een exemplaar uit Mongolie
In de ochtend komen we aan in Ulaan Batar. Tis er frisjes.
En zo gaan we door Mongolie heen
Waar nog steeds veel mensen in de traditionele tent, de joerd of gur genaamd, wonen.
Een groot deel van Mongolie is steppe
Als we de grens met China bereiken, dan wordt de trein een loods ingereden en worden de wielstellen vervangen, doordat de spoorbreedte in China een andere maat heeft.
En dan opeens in de verte zien we voor het eerst de muur
En die komt steeds dichterbij
Het plein van de Hemelse Vrede
De ingang van de verboden stad
Een van de vele tempels in de verboden stad
Een wandeling door de Hutongs, de oude traditionele wijkjes in Beijing die helaas worden afgebroken.
En dan sta je ineens zelf op de muur.....
Het zomerpaleis
Daarna vliegen we naar Chongqing
En stappen we op de boot die ons 2 dagen lang over de Jangtze rivier zal varen
We maken tussendoor een mini tripje met kleine bootjes door smalle kloven heen. Door de Drie Kloven Dam die ze aan het bouwen zijn zal deze brug compleet onder water komen te staan.
En zo gaan we de snelstromende rivier op
Complete stadjes komen onder water te staan en worden dus verlaten. Dit stadje had al de bijnaam Ghost City
Zonsondergang op de Jangtze
De Drie Kloven Dam in aanbouw
Het bijbehorende sluizencomplex om de 175 meter te overbruggen nadat de stuw is volgelopen
Zou je een dergelijk reis ook aanraden aan andere FOKkers die geen Oostblok ervaring hebben.
Ik begrijp dat er behoorlijk was "onderhandelen" met de locale ambtenarij bij komt kijken op sommige punten
Rijstveld
Wat een scheetje
Dit is dus nog echt het platteland
Met op de achtergrond de typische windbruggen
De lokale markt met onder andere eendjes in de aanbieding
Daarna trekken we de bergen in bij Longsheng
Waar we bij deze lodge overnachten, wat een uitzicht als je 's ochtends wakker wordt
[Dit bericht is gewijzigd door Lucille op 10-11-2003 00:35]
quote:Dit soort reizen moet je gewoon georganiseerd doen, dat scheelt gewoon heel veel werk. Heb ik ook gedaan. Ook de permits worden dan geregeld en de gidsen die je een enkele keer nodig hebt. Ook het lokale vervoer wordt dan verzorgd. Verder ben je tijdens zo'n reis heel erg vrij om te gaan en staan waar je maar wilt.
Op maandag 10 november 2003 00:21 schreef generalist het volgende:
Ontzettend mooie foto's!Zou je een dergelijk reis ook aanraden aan andere FOKkers die geen Oostblok ervaring hebben.
Ik begrijp dat er behoorlijk was "onderhandelen" met de locale ambtenarij bij komt kijken op sommige punten
Waar we 's avonds op een eilandje in de rivier het diner hebben.
Natuurlijk beklimmen we ook nog een berg
En dan komen we aan in de laatste stad van de reis, Hong Kong
We nemen de boot naar Victoria Peak, zodat we een mooi uitzicht hebben
En we wachten tot het donker is
De volgende dag verkennen we de stad
En beleven we de laatste avond, het zit er weer op
quote:Mja, maar dan duurt het zo kort! Dan stap je maar bij enkele stations even uit en bovendien heb ik Moskou en Peking al eerder bezocht, dus dat is dan eigenlijk dubbelop. Ik denk er al een tijd over ook deze treinreis te gaan maken, maar dan toch individueel - maar wel voor me geregeld door een reisorganisatie. Dan kan ik in ieder geval zelf bepalen waar ik er uit wil en hoe lang, al zal van spontaniteit natuurlijk geen sprake zijn ivm de benodigde reserveringen.
Op maandag 10 november 2003 00:27 schreef Lucille het volgende:
Dit soort reizen moet je gewoon georganiseerd doen, dat scheelt gewoon heel veel werk. Heb ik ook gedaan. Ook de permits worden dan geregeld en de gidsen die je een enkele keer nodig hebt. Ook het lokale vervoer wordt dan verzorgd. Verder ben je tijdens zo'n reis heel erg vrij om te gaan en staan waar je maar wilt.
Heb je het allemaal zelf uitgezocht of was het een georganiseerde trip? En wat waren de kosten als ik vragen mag?
quote:Het was georganiseerd. Ik heb de trip geboekt bij Koning Aap reizen.
Op maandag 10 november 2003 11:06 schreef Strolie75 het volgende:
Prachtige foto's en het klinkt als een geweldige trip!Heb je het allemaal zelf uitgezocht of was het een georganiseerde trip? En wat waren de kosten als ik vragen mag?
quote:Dat valt nog best mee, als je ziet hoeveel je reist. En natuurlijk is het leven daar lekker goedkoop (corrupte grenswachten niet meegerekend).
Op maandag 10 november 2003 13:12 schreef Lucille het volgende:
Het was georganiseerd. Ik heb de trip geboekt bij Koning Aap reizen.
Reken voor deze trip op een 2500 euro (dacht ik zo uit mijn hoofd, tis tenslotte alweer een jaar geleden dat ik de trip maakte).
Wij kregen geen toestemming om daar uit te stappen!
quote:Alleen uitgestapt op het perron. De trein vertrok weer binnen 20 minuten of zo.
Op maandag 10 november 2003 20:39 schreef Maestrov het volgende:
Ben je ook in Omsk geweest?Wij kregen geen toestemming om daar uit te stappen!
quote:Dat heb ik ook gedaan ja!
Op dinsdag 11 november 2003 00:02 schreef Lucille het volgende:[..]
Alleen uitgestapt op het perron. De trein vertrok weer binnen 20 minuten of zo.
quote:Voor wat betreft het Russische gedeelte ben ik dat niet met je eens. Ik ga ieder jaar minimaal een keer naar Rusland, organiseer het altijd zelf. Is prima te doen, na een tijdje ken je ook je adresjes. Het moeilijkste is voor de meeste mensen het regelen van een goede uitnodiging. Heb je die, gaat het meestal vrij goed. Visum (laten) halen, trein/boot of vliegtuig naar Rusland boeken, en daar gewoon op het station je kaartjes kopen. Kost heel weinig, en dan reis je tussen de gewone Russen. Alleen het registreren van je visum kan wat tricky zijn, maar dat hangt van de stad af waar je het doet. In Tichvin kostte me dat een week, in Ivanovo 10 minuten.
Op maandag 10 november 2003 00:27 schreef Lucille het volgende:[..]
Dit soort reizen moet je gewoon georganiseerd doen, dat scheelt gewoon heel veel werk. Heb ik ook gedaan. Ook de permits worden dan geregeld en de gidsen die je een enkele keer nodig hebt. Ook het lokale vervoer wordt dan verzorgd. Verder ben je tijdens zo'n reis heel erg vrij om te gaan en staan waar je maar wilt.
Ivo (nog maar 30 weken van mijn volgende Ruslandreis)
quote:Moermansk nog niet nee, wel al borden gepasseerd met Moermansk 1200km
Op dinsdag 25 november 2003 08:45 schreef jeoren het volgende:
Wel 'ns in Murmansk geweest, ultra_ivo?
Ivo
quote:Absoluut mogelijk. Rusland is redelijk makkelijk te bereizen. En zeker de Transsib-route. Die is helemaal platgetreden. Er zijn een aantal reisgidsen speciaal voor deze route. Eigenlijk is het enige moeilijke een visumuitnodiging te ritselen. Kijk eens op de Lonelyplanet site, op de thorntree. Daar posten regelmatig diverse Russische buro''tjes die je tegen een redelijk bedrag een uitnodiging sturen.
Op dinsdag 9 december 2003 12:21 schreef travelman het volgende:
Is het ook raadzaam/mogelijk om deze reis zelfstandig, dus met zonder reisorganisatie te doen.
Ik zou graag vanuit Moskou naar Azie willen trekken, maar weet niet of dit wel realistisch is.
Ivo
quote:Ik heb hem bij Koning Aap geboekt.
Op donderdag 29 januari 2004 17:44 schreef allukmaar het volgende:
Waar kan je zo'n reis laten boeken? Hoeveel ben je dan kwijt inclusief visums?
Wat kost zo'n reis nou?
quote:Dat heb ik al vaker gemerkt. Kazan viel me ook op als een boomtown (is ook logisch met al die olie in de grond), en ook in Nizhnij en Chebo gaat het erg goed. Ivanovo daarentegen gaat behoorlijk bergafwaarts.
Op donderdag 19 februari 2004 05:36 schreef Sessy het volgende:
Hmm mam ging afgeopen najaar naar Novosibirsk toe. Grote verrassing, met de Moskouse arrogantie nam zij eigenlijk aan dat ten oosten van Moskou er geen steden van belang waren. Bleek dat Siberie veel rijker is zelfs dan Moskou.
Ivo
Digitaal of analoog, ik denk dat dit een keuze is van de persoon zelf. Ik fotografeer nog steeds analoog, omdat ik gewoon te veel geld hier in gestoken heb. En om die kwaliteit te benaderen moet ik in digitale vorm meer dan een euro'tje of 200 gaan investeren.quote:Op woensdag 7 april 2004 12:45 schreef StickUpKid het volgende:
Wat moet je doen met foto's maken?
Is het raadzaam een digitale camera mee te nemen?
Hoe zit het met internet café's in rusland?
Ik ben bang dat je wel een heel verkeerd beeld van Rusland hebt. Alsof ze niet weten hoe een digitale camera er uit ziet.quote:Op woensdag 7 april 2004 13:07 schreef StickUpKid het volgende:
Maar het is niet zo dat ze daar nog nooit een digitale camera hebben gezien en de bereidheid tot jatten veel groter is?
Die is r dus wel...?quote:Op woensdag 7 april 2004 13:28 schreef Maestrov het volgende:
Bereidheid tot jatten is daar voornamelijk te danken aan de armoede dan aan de technologische ontwikkelingen.
Nee, tis 1 reis en die is te boeken bij Koning Aap, reiscode CTR.quote:Op woensdag 7 april 2004 15:13 schreef Calayuga het volgende:
lucille >> die reis die jij gemaakt hebt dat zijn toch meerdere reizen achter elkaar geplakt?
ik heb laatst de boekjes van koning aap besteld, en volgens mij stond er niet zo'n lange reis in...kan me vergissen. zowiezo doen ze de trans-sib in twee delen: moskou-irkutsk en irkutsk-peking
bij djoser heb je er een van moskou naar peking, via ulan bator en dan ga je ook de gobi woestijn in. die wil ik graag nog een keer doen
2500 euro voor alles, de reis zelf is ongeveer 1800 en dan 700 euro aan zakgeld (eten/drinken).quote:Op woensdag 7 april 2004 15:14 schreef Kontiki het volgende:
Lucille, heb je voor de hele reis (incl eten+drinken onderweg) 2500 betaald?
Of kwam eten er nog bij? Zo niet, koopje!
Mooie foto's ook, maar wel een zware aanslag op je bandbreedte
Zijn dat de plaatsen waar het het meest de moeite waard is tussenstops te maken? what about Novosibirsk?quote:Op woensdag 7 april 2004 18:59 schreef jeoren het volgende:
Maar dan met tussenstops in Kabarovsk, Irkutsk, Jekaterinaburg en Moskou.
Bij welke organisatie had je geboekt?quote:Ik was minder dan ¤ 2000,- kwijt.......
![]()
Irkutsk zeker, Khabarovsk wat minder (hoewel een boottocht naar China te maken is (je dient wel in bezit te zijn van een visum voor China) en Jekaterinaburg zou ik ook zeker niet overslaan. Novosibirsk ben ik niet geweest, maar ik verwacht dat daar meer te beleven valt dan in Khabarovsk..quote:Op donderdag 8 april 2004 14:14 schreef StickUpKid het volgende:
[..]
Zijn dat de plaatsen waar het het meest de moeite waard is tussenstops te maken? what about Novosibirsk?
[..]
Ik heb bij MEVO-reizen geboekt.. (www.mevoreizen.nl) Op de vliegreis na hebben ze alles (treinreizen+hotels) speciaal voor ons geregeld. Géén georganiseerde reis dus.quote:Bij welke organisatie had je geboekt?
Een grote stad zonder McDonalds. Dat is pas echt interesantquote:Op zondag 11 april 2004 19:55 schreef jeoren het volgende:
Mc Donalds hebben ze niet, wel een Magic Burger; een Italiaanse versie van de Mc Donalds gericht op hamburgers die overigens smerig waren.
eten kopen kan er ja, maar broodjes en donuts ben ik niet tegengekomen hor..quote:Op maandag 12 april 2004 16:09 schreef Sessy het volgende:
Ja, maar daarvoor kun je waarschijnlijk wel op straat allerlei broodjes, donuts, pannenkoeken, en piroshki kopen, of niet?
Hoezo steeds duurder wordt? Echt geen groot verschil tussen, de prijzen van de Russische spoorwegen gaan per kilometer.quote:Op maandag 3 mei 2004 21:54 schreef StickUpKid het volgende:
Ik ben momenteel bezig met boeken.
Als je wil kan je overal meerdere dagen stoppen. Reken wel dat t steeds flink duurder wordt.
Ik zou eerst alleen gaan, waarom niet? Je komt echt tot jezelf, leert jezelf kennen en andere mensen.
Ik bedoel niet dat de trein steeds duurder wordt, maar voor elke overnachting in een willekeurige stad betaal je gem. 30,- en wanneer je dat vaak doet gaat t snel oplopen!quote:Op maandag 3 mei 2004 22:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Hoezo steeds duurder wordt? Echt geen groot verschil tussen, de prijzen van de Russische spoorwegen gaan per kilometer.
Mischien als je via een reisbureau boekt die je een poot willen uitdraaien.
Hmm, maar ik las dus dat de treinen maar één maal per week reizen...quote:Op dinsdag 4 mei 2004 08:52 schreef StickUpKid het volgende:
[..]
Ik bedoel niet dat de trein steeds duurder wordt, maar voor elke overnachting in een willekeurige stad betaal je gem. 30,- en wanneer je dat vaak doet gaat t snel oplopen!
Ik heb voldoende vertrouwen in Tozai Travel.
Geloof nou niet wat al die dure reisbureau's je proberen wijs te maken. De route tussen Jekaterinburg en Krasnojarsk/Irkutsk is de hoofdroute van west naar oost. Pas na de afslag naar Mongolië zijn er wat minder treinen. Je kunt inderdaad meerdere keren per dag weg. Als je het niet geloofd, tik maar eens twee willekeurige plaatsen aan de route in op bijv. www.bahn.de, dan zie je hoe vaak dat kan.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 10:10 schreef sweek het volgende:
[..]
Hmm, maar ik las dus dat de treinen maar één maal per week reizen...
Hoe oud is de reisgids die je hebt?quote:Op dinsdag 4 mei 2004 14:14 schreef StickUpKid het volgende:
Maar voor een visum moet je reis toch van te voren vastliggen?
Of betekent dat alleen het aantal dagen dat je in een stad verblijft?
't is een optie. Het lijkt me trouwens niet handig om door Rusland te reizen zonder op z'n minst een paar tiental woorden te kennen. En het alfabet natuurlijk. Maar dat is in een paar avondjes geleerd.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 14:38 schreef Sessy het volgende:
De omaatjes op station is inderdaad een goede optie, maar Ivo, asjeblieft, verwar je eigen kennis van Rusland niet met die van mensen die er nooit zijn geweest. Ten eerste moet je daarvoor toch ten minste een paar tiental woorden kennen. Ten tweede, en dit is nog veel belangrijker, je moet een beetje mensenkennis hebben daarmee dat je er ook een fatsoenlijke oma uitpikt.
Komende zomer ga ik fietsen in de Altaj, wordt wel wat zwaar, expeditieniveau. Maar moet inderdaad heel mooi zijn. In ieder geval zijn we met een goede groep vrienden (verder alleen maar Russen en Oekraïners).quote:Trouwens, wat ook waard is te doen, in de Altai, het meest schone econoligsche gebied op aarde, daar houdt men tochten met vlotten en paarden.
Er zijn 3 mogelijkheden, of je gaat helemaal te vlot, of je gaat deels te vlot en deels te paard, of je gaat deels te vlot/paard en deels met de bus die de expeditie de hele tijd begeleidt.
Ze verzamelen in Novosibirsk, vertrekken vervolgens met de bus (500 km) en gaan vervolgens een stuk terug, de rivier af.
Een nadeel is wel dat je vaccinaties nodig hebt.
Afgelopen jaar zat ik tussen Volgograd en Moskou nog in een gewone Russische trein, inclusief platzkart wagons (3e klas).quote:Oh en Moskou - Volgograd (dacht ik), daar loopt tegenwoordig helemaal een sneltrein, vroeger ging je met de slaaptrein, tegenwoordig loopt er een of ander blauwgroen-glas-roestvrijstaalkleur geval, heel laag, heel gestreamlined, en de bovenhelft helemaal van glas, en dat doet de tocht in minder dan een dag.
Trouwens, ver achter Novosibirsk, wat wil men daar ueberhaupt nog zien? Daar is alleen nog de taiga. Om nou alleen voor Vladivostok die hele bossen heel de dag te zien voorbijkomen...
Op de Transsiberië Express treinen lopen provodniks rond die voor 30 roebel douchekoppen uitlenen. Die kun je dan aansluiten aan de kraan in de WC en dan kun je gewoon douchen..quote:[b]
Trouwens ik zou het niet aanraden heel de transsiberia express aan een stuk te doen. Er zijn namelijk geen douches in de treinen. Oh en ja, waar je zeker rekening mee moet houden, in de buurt van steden (30 minuten na en 30 minuten voor iedere stad) is de wc GESLOTEN!
Als man is dat waarschijnlijk een kleiner probleem als als vrouw... Maar zorg dus dat je een potje bij je hebt.
quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:20 schreef StickUpKid het volgende:
Mensen vraagje:
Ik kreeg dit van het reisburo waar ik boek:
Zelf accommodatie regelen in Rusland kan helaas niet, zie onze opmerking op
de site over het visum voor Rusland.
Deze opmerking herhaal ik hier nog even.
N.B. Om een visum voor Rusland te kunnen aanvragen moet ALLE accommodatie +
alle treinen van tevoren gereserveerd zijn.
Alleen voor de data waarop we kunnen aantonen dat er via Tozai een
arrangement is gereserveerd krijgt u een visum.
U kunt net zo lang stoppen in de plaatsen van uw keuze, maar de hele reis
dient van tevoren te zijn gereserveerd.
Voor Mongolië en China geldt dit niet.
Visumkosten Rusland: inclusief
Zitten ze me nou voor te liegen?
in eerdere post las ik namelijk dat alleen het aantal dagen dat je in een stad verblijft vast moet liggen.
Hoe zit dit?
9 dagen voor vertrek hebben we vorige zomer ons visum geregeld bij de ambassade van Rusland in Den Haag. Hiervoor hadden we een uitnodiging nodig die we geregeld hadden via mevoreizen (www.mevoreizen.nl). Ook hadden we een ''betalingsbewijs'' nodig ( // kopie bankafschrift betaling van Mevoreizen aan Intourist Rusland). 7 dagen later (2 dagen vóór vertrek dus) konden we ons visum ophalen. 60 dagen is dus bullshit als je je visum zelf regelt. Bovendien is dit de goedkoopste manier: het kostte ons echter nog altijd ¤ 90,- per (toeristen)visum. Ik geloof, dat als je een maand voor vertrek komt, het dan 'slechts' ¤60,-/¤ 70,- kost......quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:20 schreef StickUpKid het volgende:
hmmm ivo, als hij deze zomer nog wil gaan is het voor een uitnodiging waarschijnlijk te laat. Tenminste, 60 dagen was de wachttijd vorige zomer.
Over dat in de rij staan (bij de ambassade/consulaat in Den Haag bedoel je neem ik aan?) kan ik het nodige vertellen:quote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:45 schreef Sessy het volgende:
Een visum kan binnen 1 dag zelfs.
Een uitnodiging kost tijd, en tegenwoordig veel tijd, want sinds een jaar is er een nieuwe regeling, waardoor de OVIR's meer werk krijgen, en de rijen dus NOG langer zijn dan ze al waren (vaan de dag van te voren nummertje komen trekken, en de volgende dag de hele dag in de rij staan zeg maar), vooral omdat het nu zomer is.
Commercieel doen ze dat een stuk sneller, als prive persoon kun je het ook sneller doen, dan kost het ook een tientje meer, zeg maar. *wink wink nudge nudge* De dames daar zoeken altijd wel een aanvullinkje op hun salaris, iykwim.
Je bedoeld speelfilms of documentaires?quote:Op donderdag 20 mei 2004 12:26 schreef jeoren het volgende:
Weet iemand of er (in West-Europa) ook films zijn over de Trans Siberië Express..?
Allebei goed..quote:Op donderdag 20 mei 2004 13:44 schreef Lucille het volgende:
[..]
Je bedoeld speelfilms of documentaires?
Als het goed is zie je hetzelfdequote:Op dinsdag 8 juni 2004 19:05 schreef Maestrov het volgende:
Ik weet niet waar je die kan kopen maar die route is een stuk mooier dan andersom!
niet als je een coupe hebt, dan zie je slechts 1 zijde.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 19:14 schreef StickUpKid het volgende:
[..]
Als het goed is zie je hetzelfde![]()
heeft ma gedaan. Maar ja zij ging maar tot Novosibirsk.quote:Op woensdag 9 juni 2004 12:45 schreef StickUpKid het volgende:
Dus jij zegt dat je geld waar mogelijk gewoon pinnen en voor noodgevallen een stapel euro biljetten meenemen.
In Moskou is men heel erg hip..quote:Op maandag 14 juni 2004 12:23 schreef StickUpKid het volgende:
Ja, dat snap ik wel. Maar waarschijnlijk geen spijkerbroeken van 200 euro. Hoe staan de russen daar tegenover?
Ik zit meer op de semi-bergbeklimmerstijlquote:Op zondag 13 juni 2004 23:19 schreef StickUpKid het volgende:
Had nog even een vraagje over kleding. Wat draag jij ultra_ivo buiten je fietsshirt en broekje nog meer. Ik snap wel dat ze in Petersburg en Moskou erg hip zijn, maar zijn ze dat ook in Siberie? Ik zal er altijd toerist uitzien, maar misschien kan ik dat gevoel wat verminderen.
Het is ook niet meer dan een groot dorp.quote:Op zondag 20 juni 2004 01:16 schreef Sessy het volgende:
jee zeg, je zou denken jullie hebben het over jullie eigen dorp... Ik liep een jaar rond in Moskou vorig jaar en weet nou uit mijn hoofd niet eens meer een enkele, welke dan ook, mcdonalds te liggen...
waarom heb je plaatjes van de meest lelijke stations in Moskou genomen?quote:Op maandag 21 juni 2004 10:14 schreef jeoren het volgende:
He, don't f*ck with Moskou! De meest geniale stad ter wereld.
Wie verzint het om metrostations te bouwen zoals hieronder?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En wie verzint het om bij alle roltrappen van al die metrostations (meer dan 150) zowel onderaan als bovenaan door bejaarden de wacht te laten houden?
Lezen!!!!!!!!!!!!!! We hadden het over Irkutsk.quote:Op maandag 21 juni 2004 10:14 schreef jeoren het volgende:
He, don't f*ck with Moskou! De meest geniale stad ter wereld.
Deze plaatjes geven een sfeerimpressie. (De 2 onderste foto's zijn gemaakt in 1980..)quote:Op woensdag 23 juni 2004 19:48 schreef Andoire het volgende:
[..]
waarom heb je plaatjes van de meest lelijke stations in Moskou genomen?
Dit station bedoel je?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 20:10 schreef Sessy het volgende:
Ik weet de naam even niet meer, het zit ergens op de ring, de station met de glas-in-lood ramen? die zijn vorige zomer nog vernieuwd.
Misschien zijn ze schoongemaakt:quote:Op vrijdag 2 juli 2004 19:45 schreef Sessy het volgende:
Eh nou ze hebben het volgens mij niet eens vernieuwd... of misschien wel. In elk geval is het nu veel sparkelender, en de geel-wit-groenige kleuren zijn veel feller, dus volgens mij hebben ze er ook nieuw glas in gezet. In elk geval lagen die panelen vorig jaar een tijdje leeg.
ben ik de enige die hem op die van Brest vindt lijken?quote:Op woensdag 14 juli 2004 19:20 schreef jeoren het volgende:
In Novosibirsk hebben ze zo'n ontzettend mooi mintgroen/wit station.
[afbeelding]
Zeker de moeite waard om te bekijken als de Trans Siberië Express
Het uitzicht schijnt geweldig te zijn. Maar ik vroeg het ook omdat 'ie sinds 2001 gesloten is vanwege een brand toen...quote:Op woensdag 18 augustus 2004 14:23 schreef StickUpKid het volgende:
De stukken in de trein vielen mee. Het langst was het stuk van Irkutsk naar Chabarovsk, dat was 3 dagen en 2 nachten. Voor de reis zag ik daar wel tegen op, maar het valt reuze mee. Af en toe wat slapen, muziek luisteren, russisch leren, met mede passagiers praten en doerakken (russisch kaarten). En natuurlijk uit het raam kijken, maar dat is wel vaak hetzelfde. Toch kon ik er op een of andere manier niet genoeg van krijgen. Om de reis in 1x te doen, lijkt me erg zwaar. 7 dagen achter elkaar in de trein is pittig, af en toe uitstappen is goed voor de afwisseling.
Het rode plein was afgezet met hekken als het mausoleum geopend was. Dat was dus tot 1 uur (geloof ik) s' middags. Daarna kon je weer gewoon over het hele plein lopen en niet via het goem. Verder ben ik niet naar de televisietoren geweest, zou dat de moeite waard zijn geweest?
Er komen snel meer foto's!
Dat uitzicht zal ook niet verkeerd zijn nee..quote:Op donderdag 19 augustus 2004 12:26 schreef StickUpKid het volgende:
Ja, dat heb ik gemist: een uitzichtpunt over moskou. Ik verbleef in het Rossia Hotel (dat enorme betonnenblok aan het rode plein) en ben daar op het dak geweest waarvan je wel een aardig uitzicht had. Verder weet ik niet of de televisietoren ivm de brand nog steeds afgesloten is.
Dit is dat gedenkteken aan de Angara:quote:Op donderdag 19 augustus 2004 18:30 schreef jeoren het volgende:
[..]
Dat uitzicht zal ook niet verkeerd zijn nee..
En hoe stond het ervoor met het gedenkteken van de Trans Siberië Express aan de rivier in Irkutsk? Zijn ze daar nog steeds aan bezig?
Denkend aan de kabelbaan in Praag zeg ik; dit is een halte waar men in en uit het kabelbaanwagentje kan stappen..quote:Op woensdag 1 september 2004 14:55 schreef Sessy het volgende:
Stickupkid, is het de bedoeling dat het busje daar op de trap staat?
Meestal steden die in het verleden alleen aangeduid werden door een postcode van de dichts bijzijnde grote stad. Stad +21,stad+40, stad+70.quote:Op donderdag 16 september 2004 10:41 schreef Sessy het volgende:
Gesloten wetenschapssteden waar een 100%ige controle van papieren plaatsvindt aan de grens van de stad.
Ik ben in de zomer van 2003 per vliegtuig naar Moskou gevlogen en na een hotelovernachting met de Transsiberië Express naar Vladivostok gereist en weer terug. Maar dan met tussenstops in Kabarovsk, Irkutsk, Jekaterinaburg en Moskou. Vervolgens via Murmansk naar St. Petersburg en vandaar met de trein naar Helsinki.quote:Op zondag 17 september 2006 23:52 schreef WRDA6 het volgende:
Ben je op reis geweest Jeoren? Ik ga 16 oktober wel delen van de TME doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |