abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127742176
Ik ben aan het kijken naar meubels voor in de tuin en ik heb meer een algemene vraag over wat voor materialen/coatings goed kunnen tegen de weersomstandigheden. In andere woorden, hoe onderscheid je kwalitatief goede meubels (onafhankelijk van merk of prijs).

Ik heb bijvoorbeeld een kast gevonden waarbij expliciet vermeld staat dat deze voor buiten geschikt is. Materiaal: staal en coating met poederlak op polyesterbasis.

Nu zie ik ook een andere kast (eigenlijk voor binnen), met als materiaal staal, en coating van epoxy-/polyester poederverf.

Kan ik hier uithalen dat poederlak beter is dan epoxy-/polyester poederverf? Of zou die binnenkast het ook goed buiten doen?
Klussen deel 1 en 2
  donderdag 13 juni 2013 @ 10:39:41 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_127742430
Poederlak en poederverf is hetzelfde. Het geeft alleen het procede aan waarmee het opgebracht is : een plastic materiaal wordt in poedervorm statisch geladen en in de richting van het geaarde object gespoten. Door de electrische lading trekt het in een vrij homogene laag op het object, waarna door verhitting het materiaal smelt en een goed afsluitende laag vormt.

Hoe goed dat afsluit voor weersinvloeden hangt af van het gebruikte materiaal en de zorgvuldigheid van het procede. Als niet expliciet staat aangegeven dat de kast voor buiten geschikt is, zou ik dat niet doen, omdat voor een buitenkast (vaak) nog een roest-vaste/-werende grondlaag wordt gebruikt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_127937990
Ok, duidelijk. De focus gaat nu meer uit naar een wandplank en niet een hele kast.

Maar ja, zoeken op "wandplank voor buiten" levert alleen een plank van wicker op, iets wat ik heel lelijk vind :P

Iemand advies? Kan ik beter wat hardhout kopen en die goed gronden/lakken (met dezelfde verf als schilderwerk van het huis zeg maar), of toch iets van metaal?
Klussen deel 1 en 2
pi_127940491
Waarom wil je het van metaal? wat is het doel van je plank, waar komt het te hangen.. ik heb ooit een plank van rest hout (multiplex) gemaakt, dit in buiten beits gezet, pas na 5 jaar werd het lelijk. Hard hout gaat ws goed gelakt ook wel 10 jaar mee. veel langer natuurlijk mijn huis is in 1930 gebouwd en bijna al het hout is nog origineel..
pi_127941242
Poederlakken gebaseerd op epoxy/polyester zijn niet buitenduurzaam en zullen daarom versneld afbreken onder invloed van met name UV-straling. (glansverlies, verpoederen) Polyesters zijn over het algemeen wel buitenduurzaam en kunnen dus wel worden bloot gesteld aan UV-straling zondat dat de coating wordt gedegradeerd.

Een binnenkast die onder alle weersinvloeden buiten staat, zal niet lang mooi blijven.
pi_127943534
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 11:58 schreef Nico987 het volgende:
Waarom wil je het van metaal? wat is het doel van je plank, waar komt het te hangen.. ik heb ooit een plank van rest hout (multiplex) gemaakt, dit in buiten beits gezet, pas na 5 jaar werd het lelijk. Hard hout gaat ws goed gelakt ook wel 10 jaar mee. veel langer natuurlijk mijn huis is in 1930 gebouwd en bijna al het hout is nog origineel..
We hebben een bakstenen muurtje in de tuin, ik wou daar een plank ophangen om bloempotten, lantaarns e.d. op te zetten. Anders staat dat op tafel, maar die verplaatsen we wel eens, dus het is niet handig als er losse spullen op staan.

Nee, het maakt mij in principe niet uit waar het van is, ik wil alleen niet dat het binnen 1 jaar lelijk wordt. Dus hardhout lijkt mij prima.

Alleen is het denk ik toch niet 100% te vergelijken met houtwerk op een huis, omdat dat vertikaal is, en een plank is horizontaal.

@4wood - bedankt voor de uitleg, polyester zal ik onthouden mocht het later ooit nodig zijn. Maar voorlopig ben ik terug naar het idee van hout.
Klussen deel 1 en 2
pi_128492791
*knip*

Beetje heel opzichtig om op deze manier reclame te maken.
Dat is op FOK! namelijk niet toegestaan.

Met vriendelijke groeten,
Vonkenboer
Moderator K&W

[ Bericht 97% gewijzigd door Vonkenboer op 02-07-2013 20:33:48 ]
pi_128493227
neem een paar rvs muurbeugels en zet deze iets voor over kantelend op de muur zodat water er goed afloopt , en een goede plank die in de beits is gezet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')