abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127687086
Het einde van mijn WO Information Management opleiding begint eindelijk in zicht te komen, om deze opleiding af te ronden heb ik een master thesis over het onderwerp business intelligence geschreven (niet de technische kant). Door het schrijven van deze thesis ben ik BI toch wel een zeer interessant onderwerp gaan vinden, en dan meer in de richting hoe bedrijven er gebruik van kunnen maken, en hoe je de effecten hiervan kunt meten.

Nu ben ik mezelf wat op de arbeidsmarkt gaan oriënteren, en zie ik de vacature: BI consultant, wel eens voorbij komen. Ik vind het zelf nog steeds moeilijk om een idee te krijgen hoe een dagelijkse werkdag van een BI consultant eruit kan zien. Ik vermoed dat er op fok genoeg BI'ers zitten, zou iemand mij hier iets over kunnen uitleggen?
BlaBlaBla
  dinsdag 11 juni 2013 @ 23:34:28 #2
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_127687957
op business intelligence totaal niets kunnen vinden?

sowieso heb je de hele technische kant van het maken van de rapportages.
En de functionele kant zoals het verzamelenen van de requirements, beheren en ondersteunen van de gebruiker.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_127693695
De BI consultants van het bedrijf waar ik werk zijn voornamelijk bezig met het onderhouden en aanpassen van bestaande data warehousing systemen.
Dus dat is data governance, data quality, data cleansing, data transformation, reporting etc

Dus onder anderen:
- Het beheren van alle data in verschillende systemen
- Toezicht houden (controleren en aanpassen) van de kwaliteit van data
- Geautomatiseerd data veranderen
- Controleren of de bestaande processen de taken die iedere nacht plaatsvinden correct uitgevoerd zijn
- Bedenken hoe je nieuwe systemen kan integreren
- Het uitzoeken welke aanpassingen in gegenereerde rapporten behulpzaam zouden kunnen zijn
- Het aanpassen van gegenereerde statistieken
- Performance optimalisatie
- Strategieën bedenken voor data die in grote mate onderhevig is aan Volume, Velocity en Variety
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_127693955
Wat Logical zegt inderdaad :)

Mocht je nog meer vragen hebben, dm of pm me maar!

Ben zelf werkzaam als BI consultant bij een groot bedrijf.
Bla
  woensdag 12 juni 2013 @ 08:39:11 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_127694345
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 23:18 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik vind het zelf nog steeds moeilijk om een idee te krijgen hoe een dagelijkse werkdag van een BI consultant eruit kan zien
Een poging tot antwoord zonder gebruik van jargon.

Het is een consultant-functie, dus je bent bij de klant. Dat betekent vaak lange reistijden, want zelden werk je in je eigen woonplaats. Ze noemen het consultant, maar het is niks anders dan IT-inhuur.

Je manager heeft een klus geregeld, dus die belt jou vrolijk om te zeggen dat je de komende 3 maanden in Amsterdam zit. Jullie bespreken even de klant, en hoe je het beste daar kan komen, hoe het verkeer is 's-ochtends, enz. Dan stuurt hij je een mailtje met bedrijfsnaam/adres, naam van het afdelingshoofd, enz.

Jij gaat daar 's-ochtends heen, maakt kennis met het afdelingshoofd (lekker wijf!) en krijgt je werkplek aangewezen. Je zit bij de andere inhuur, een paar testers van Sogeti en een paar Cappers (Cap Gemini) die Java programmeren. Ook krijg je naam/wachtwoord voor het interne netwerk en interne mail.

Eerste mail: wachtwoorden voor de Oracle databases waar de software op jouw laptop de data uit moet kopieren, en een speeltuin waar jij je data mag parkeren. Die tik je in je software en de connectie werkt.

Tweede mail: wat documenten, en een afspraak vanmiddag met afdelingshoofd en een marketing gast ("product manager", oftewel verdient 500 euro bruto meer dan jij). Je leest de documenten door en ze willen dat je het belgedrag analyseert van een groep zakelijke gebruikers. Okay.

Vlak voor de lunch heb je de afspraak. Het probleem is namelijk dat de zakelijke klanten klagen over hoge kosten (zoals gebruikelijk) en jij moet rapportages maken zodat die groep beter bediend kan worden door telemarketing. De afspraak loopt steeds verder uit, en jij hebt verdomme honger. Kan die arrogante pik zijn mond niet houden? Dat doet hij, en uiteindelijk kun je terug naar je werkplek.

Nu volgen drie weken arbeid achter de computer, waarin je een stukje software programmeert die de data kopieert naar je speeltuin, waar je wat rapportages genereert en test. En na drie weken loop je nog eens langs de product manager. Hij vindt het er goed uit zien, maar heeft pas later deze week tijd om er echt naar te kijken. "Druk, druk!" Yeah right.

Niet later deze week maar maandag krijg je een mailtje met een aantal punten en hij loopt ook nog even langs om te kletsen erover. Gaat lekker zo. Zouden ze het over drie weken kunnen testdraaien bij telemarketing? Ja, dat is prima, zeg je (want je weet dat op telemarketing soms lekkere wijven zitten).

De Cappers zijn luidruchtig en maken nerd-grapjes. Je manager belt ook nog even om te vragen of het een leuke klus is. Maar hij is eigenlijk niet geinteresseerd, hij wil gewoon verkopen. Nou ja, ook goed: je kijkt naar buiten en ziet wat lui werken aan de weg. Het regent en jij zit lekker binnen, en de koffie is gratis. Het is geen topbaan, maar het is beter dan werken aan de weg. Toch?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 12 juni 2013 @ 08:40:16 #6
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_127694357
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 08:06 schreef HeertjeB het volgende:
Mocht je nog meer vragen hebben, dm of pm me maar!
Zeker een bonus als je new hires aanbrengt?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_127694413
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 08:40 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Zeker een bonus als je new hires aanbrengt?
Die is er inderdaad wel.. Maar eigenlijk nog nooit wat mee gedaan :)
Bla
pi_127694554
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 08:39 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Het is een consultant-functie, dus je bent bij de klant. Dat betekent vaak lange reistijden, want zelden werk je in je eigen woonplaats. Ze noemen het consultant, maar het is niks anders dan IT-inhuur.

Je manager heeft een klus geregeld, dus die belt jou vrolijk om te zeggen dat je de komende 3 maanden in Amsterdam zit. Jullie bespreken even de klant, en hoe je het beste daar kan komen, hoe het verkeer is 's-ochtends, enz. Dan stuurt hij je een mailtje met bedrijfsnaam/adres, naam van het afdelingshoofd, enz.

Jij gaat daar 's-ochtends heen, maakt kennis met het afdelingshoofd (lekker wijf!) en krijgt je werkplek aangewezen. Je zit bij de andere inhuur, een paar testers van Sogeti en een paar Cappers (Cap Gemini) die Java programmeren. Ook krijg je naam/wachtwoord voor het interne netwerk en interne mail.

Eerste mail: wachtwoorden voor de Oracle databases waar de software op jouw laptop de data uit moet kopieren, en een speeltuin waar jij je data mag parkeren. Die tik je in je software en de connectie werkt.

Tweede mail: wat documenten, en een afspraak vanmiddag met afdelingshoofd en een marketing gast ("product manager", oftewel verdient 500 euro bruto meer dan jij). Je leest de documenten door en ze willen dat je het belgedrag analyseert van een groep zakelijke gebruikers. Okay.

Vlak voor de lunch heb je de afspraak. Het probleem is namelijk dat de zakelijke klanten klagen over hoge kosten (zoals gebruikelijk) en jij moet rapportages maken zodat die groep beter bediend kan worden door telemarketing. De afspraak loopt steeds verder uit, en jij hebt verdomme honger. Kan die arrogante pik zijn mond niet houden? Dat doet hij, en uiteindelijk kun je terug naar je werkplek.

Nu volgen drie weken arbeid achter de computer, waarin je een stukje software programmeert die de data kopieert naar je speeltuin, waar je wat rapportages genereert en test. En na drie weken loop je nog eens langs de product manager. Hij vindt het er goed uit zien, maar heeft pas later deze week tijd om er echt naar te kijken. "Druk, druk!" Yeah right.

Niet later deze week maar maandag krijg je een mailtje met een aantal punten en hij loopt ook nog even langs om te kletsen erover. Gaat lekker zo. Zouden ze het over drie weken kunnen testdraaien bij telemarketing? Ja, dat is prima, zeg je (want je weet dat op telemarketing soms lekkere wijven zitten).

De Cappers zijn luidruchtig en maken nerd-grapjes. Je manager belt ook nog even om te vragen of het een leuke klus is. Maar hij is eigenlijk niet geinteresseerd, hij wil gewoon verkopen. Nou ja, ook goed: je kijkt naar buiten en ziet wat lui werken aan de weg. Het regent en jij zit lekker binnen, en de koffie is gratis. Het is geen topbaan, maar het is beter dan werken aan de weg. Toch?
goed verhaal
  woensdag 12 juni 2013 @ 08:53:19 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_127694580
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 08:52 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

goed verhaal
Het zit dichter bij de waarheid dan die reactie van "Strategieën bedenken voor data die in grote mate onderhevig is aan Volume, Velocity en Variety".
pi_127694646
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 08:53 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Het zit dichter bij de waarheid dan die reactie van "Strategieën bedenken voor data die in grote mate onderhevig is aan Volume, Velocity en Variety".
Thanks! Programmeren is niet echt mijn ding, zou dat volgens jou dan ook betekenen dat je dan beter geen BI consultant kan worden?
BlaBlaBla
  woensdag 12 juni 2013 @ 08:57:09 #11
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_127694653
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 08:53 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Het is verdomd herkenbaar!

report betreffende deze post:

quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 08:56 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Thanks! Programmeren is niet echt mijn ding, zou dat volgens jou dan ook betekenen dat je beter geen BI consultant kan worden?
--------
melding:

Je hebt ook consultants welke het mooie verhaal eromheen bedenken ;) Maar meestal begin je als programmeur/ontwikkelaar.

Ik zou eigenlijk zeggen dat je misschien gewoon eens bij één van de grote consultancyboeren (CAPgemini/Accenture/ATOS) moet gaan praten om een beter idee te krijgen of je het wat vind.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
  woensdag 12 juni 2013 @ 09:00:32 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_127694723
quote:

[..]

Thanks! Programmeren is niet echt mijn ding, zou dat volgens jou dan ook betekenen dat je beter geen BI consultant kan worden?
Dat zou ik niet zo stellen, het is niet echt hardcore programmeren. Je gebruikt veel meer de desktop tools en server software om iets bij elkaar te klikken/bouwen. Maar er zit een redelijk technisch component bij. Maar een BI'er gebruikt software in plaats van dat hij het zelf maakt.

Maar goed, het is dan wel geen "programmeren" zoals een Java-ontwikkelaar dat doet, maar nog steeds moet je database-queries in elkaar draaien van drie, vier pagina's.

Mijn kennis is echter achterhaald, de rest kan hier meer over zeggen, misschien dat Logical gebruiker hier helder in kan zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hallmark op 12-06-2013 11:11:08 ]
  woensdag 12 juni 2013 @ 09:21:12 #13
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_127695052
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 08:52 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

goed verhaal
Dit is wel een kloppend goed verhaal, tenminste voor de gedetacheerde BI consultant. Je kunt ook bij een wat kleiner bedrijf gaan werken waar je intern blijft en daar (ongeveer) hetzelfde werk doet. Met een beetje mazzel waarderen ze daar wel echt wat je doet.
Chaos is a ladder.
pi_127695085
quote:

[..]

Thanks! Programmeren is niet echt mijn ding, zou dat volgens jou dan ook betekenen dat je dan beter geen BI consultant kan worden?
Echt die hard programmeren is het niet.

Ik ben wel veel aan het ETL'en.. Is toch echt totaal iets anders dan java (waar ik tijdens mijn studie een bloedhekel aan had).
Bla
pi_127696198
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 09:23 schreef HeertjeB het volgende:

[..]

Echt die hard programmeren is het niet.

Ik ben wel veel aan het ETL'en.. Is toch echt totaal iets anders dan java (waar ik tijdens mijn studie een bloedhekel aan had).
Het is inderdaad niet echt programmeren, maar het is wel wat mensen zonder technische achtergrond als programmeren zien.

Sterk verhaal van Hallmark verder. Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat de requirements om de haverklap overhoop gehaald worden en 1 zin die anders op papier staat ineens de impact heeft van een week werk opnieuw doen. Wat vervolgens weer discussie over de factuur oplevert want 'zo'n kleine aanpassing kan toch nooit zo lang duren'.

Het kan best leuk werk zijn voor een tijdje, maar ik vind het wat onduidelijk wat je na dat tijdje zou moeten doen. Volgens mij valt het doorgroeiperspectief namelijk behoorlijk tegen als je eenmaal op dit pad zit en er goed in bent.
  woensdag 12 juni 2013 @ 10:20:46 #16
309481 Burrito
Ajax Amsterdam
pi_127696614
quote:

[..]

-verhaal-

Deze man weet _O_
pi_127696960
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 09:00 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat zou ik niet zo stellen, het is niet echt hardcore programmeren. Je gebruikt veel meer de desktop tools en server software om iets bij elkaar te klikken/bouwen. Maar er zit een redelijk technisch component bij. Maar een BI'er gebruik software in plaats van dat hij het zelf maakt.

Maar goed, het is dan wel geen "programmeren" zoals een Java-ontwikkelaar dat doet, maar nog steeds moet je database-queries in elkaar draaien van drie, vier pagina's.
Dat klopt inderdaad. Je moet technisch aangelegd zijn in de zin dat je moet begrijpen wat je doet en wat de consequenties zullen zijn.

De meeste mensen leren BI trouwens binnen het bedrijf. Maar zonder degelijke kennis van Oracle, MS SQL en Teradata kom je niet ver denk ik.

Om een voorbeeld te geven van de software die zoal wordt gebruikt:
Voor het schuiven van data gebruik je het product Microsoft SQL Server Integration Services (SSIS).
Daarna volgt de analyse met Microsoft SQL Server Analysis Services (SSAS).
En tot slot bouw je het resulterende rapport dan met SQL Server Reporting Services (SSRS).
pi_127696995
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 09:21 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

Je kunt ook bij een wat kleiner bedrijf gaan werken waar je intern blijft en daar (ongeveer) hetzelfde werk doet. Met een beetje mazzel waarderen ze daar wel echt wat je doet.
In een kleiner bedrijf, zoals waar ik werk, heeft iedereen inderdaad veel meer verantwoordelijkheden, en vrijheden. Maar het vereist natuurlijk wel dat je bovengemiddeld presteert.

Hoe groter het bedrijf, des te meer de bureaucratie, en des te meer het verhaal van Hallmark werkelijkheid wordt.
pi_127697026
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 10:06 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Het kan best leuk werk zijn voor een tijdje, maar ik vind het wat onduidelijk wat je na dat tijdje zou moeten doen. Volgens mij valt het doorgroeiperspectief namelijk behoorlijk tegen als je eenmaal op dit pad zit en er goed in bent.
Ik heb consultants naar het pure programmeren zien gaan, maar ook consultants die zich juist naar posities hebben gewerkt waar de strategische besluiten zelf werden genomen.
pi_127699561
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 10:32 schreef Logical het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. Je moet technisch aangelegd zijn in de zin dat je moet begrijpen wat je doet en wat de consequenties zullen zijn.

De meeste mensen leren BI trouwens binnen het bedrijf. Maar zonder degelijke kennis van Oracle, MS SQL en Teradata kom je niet ver denk ik.

Om een voorbeeld te geven van de software die zoal wordt gebruikt:
Voor het schuiven van data gebruik je het product Microsoft SQL Server Integration Services (SSIS).
Daarna volgt de analyse met Microsoft SQL Server Analysis Services (SSAS).
En tot slot bouw je het resulterende rapport dan met SQL Server Reporting Services (SSRS).
Wat vind jij het leukste aan je BI functie? :)
Ik heb overigens een aanbod gekregen om te starten met SAS, ik zou dan eerste een paar weken cursus krijgen in het programmeren/ontwikkelen in SAS, en daarna snel genoeg in een project geplaatst worden om deze kennis uit te breiden.
BlaBlaBla
  woensdag 12 juni 2013 @ 11:52:48 #21
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_127700007
je kunt ook nog de SAP BI kant op. Kun je eventueel ook makkelijker de overstap maken naar ECC consultant mocht je het BI toch niet bevallen.
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  woensdag 12 juni 2013 @ 11:56:52 #22
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_127700149
je moet je wel realiseren dat detachering gewoon kut is na een tijdje. Je bent gewoon een dure uitzendkracht. Je hebt amper binding met het bedrijf waar je in dienst bent noch de klant (tenzij je er jaren lang zit)
pi_127701100
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:41 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Wat vind jij het leukste aan je BI functie? :)
Veel programmeurs zijn enkel werkzaam in een bepaalde sector. Ik heb te maken met zowel de overheid, als de zorgsector als bijv. de financiële wereld. Heel divers dus.

En in plaats van te ervaren hoe een enkel bedrijf werkt, krijg ik inzicht in de verschillen in aanpak, en zo dus ook een overzicht van wat wel en wat niet werkt. Daarmee blijf ik flexibel en op de hoogte.

Echter heb ik wel het voordeel dat ik gewoon vanaf mijn normale werkplek verbinding kan maken met onze klanten (VPN, remote desktop, Glance, Skype etc).

Ikzelf begeleid trouwens onze developer teams en maak software voor zowel onze klanten als onze consultants.
pi_127705795
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 12:21 schreef Logical het volgende:

[..]

Veel programmeurs zijn enkel werkzaam in een bepaalde sector. Ik heb te maken met zowel de overheid, als de zorgsector als bijv. de financiële wereld. Heel divers dus.

En in plaats van te ervaren hoe een enkel bedrijf werkt, krijg ik inzicht in de verschillen in aanpak, en zo dus ook een overzicht van wat wel en wat niet werkt. Daarmee blijf ik flexibel en op de hoogte.

Echter heb ik wel het voordeel dat ik gewoon vanaf mijn normale werkplek verbinding kan maken met onze klanten (VPN, remote desktop, Glance, Skype etc).

Ikzelf begeleid trouwens onze developer teams en maak software voor zowel onze klanten als onze consultants.
Okai, en werk je hiermee dus op de back-end als wel op de front-end van een BI systeem?

quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:56 schreef Matty___ het volgende:
je moet je wel realiseren dat detachering gewoon kut is na een tijdje. Je bent gewoon een dure uitzendkracht. Je hebt amper binding met het bedrijf waar je in dienst bent noch de klant (tenzij je er jaren lang zit)
Inderdaad, ik ben het ook niet van plan om dit altijd te doen, maar volgens mij is dat wel de perfecte optie om wat meer ervaring op te doen.
BlaBlaBla
pi_127706448
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:56 schreef Matty___ het volgende:
Mij bevalt het anders goed in de detachering. Doe het al twaalf jaar. Grootste voordeel vindt ik dat ik om de zoveel tijd bij een andere klant en dus in een andere omgeving zit.
  woensdag 12 juni 2013 @ 15:08:44 #26
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_127708598
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:25 schreef jbazelmans het volgende:

[..]

Mij bevalt het anders goed in de detachering. Doe het al twaalf jaar. Grootste voordeel vindt ik dat ik om de zoveel tijd bij een andere klant en dus in een andere omgeving zit.
ieder zijn ding natuurlijk. Na 3 jaar dezelfde klant was ik er echt klaar mee. Nu dik 2 jaar bezig met hetzelfde team van 3-4 man iets maken voor klanten. super sfeer en alles werkt als een geolied machine en je weet wat je aan elkaar hebt...
pi_127711335
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 15:08 schreef Matty___ het volgende:

[..]

ieder zijn ding natuurlijk. Na 3 jaar dezelfde klant was ik er echt klaar mee. Nu dik 2 jaar bezig met hetzelfde team van 3-4 man iets maken voor klanten. super sfeer en alles werkt als een geolied machine en je weet wat je aan elkaar hebt...
Maar je werkt nog steeds gedetacheerd, alleen nu altijd in hetzelfde team? Of een eigen bedrijf opgericht?
BlaBlaBla
  woensdag 12 juni 2013 @ 17:28:35 #28
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_127714299
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 16:13 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Maar je werkt nog steeds gedetacheerd, alleen nu altijd in hetzelfde team? Of een eigen bedrijf opgericht?
binnen huis voor externe klanten. steeds zelfde team, wisselende klant maar vaak grotere (1/2 - 2 jaar) projecten
pi_127730745
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:13 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

werk je hiermee dus op de back-end als wel op de front-end van een BI systeem?
Dat klopt, hoewel we wel meer op de back-end gericht zijn dan op de front-end.
  woensdag 12 juni 2013 @ 22:59:16 #30
11102 knep
Mountainfreak
pi_127731023
quote:

[..]

Geweldig _O_.
pi_127732212
quote:

[..]

Ik heb aardig wat BI consultants als collega (gedetacheerd). Ik ben bang dat de ene helft gaat huilen en de andere helft gaat lachen als ze dit lezen. Eén ding is zeker, ze herkennen het stuk voor stuk!

P.S. Waarom laten ze je bij een intake niet gewoon dit verhaal lezen en zeggen: word je hier gelukkig van? Zou wel zo eerlijk zijn he...
Da gao nie nou!
pi_127738274
quote:

[..]

Dit verhaal komt akelig dicht in de buurt van de waarheid, ben je soms een collega van mij :)
pi_127739159
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:15 schreef vigier het volgende:

[..]

Ik heb aardig wat BI consultants als collega (gedetacheerd). Ik ben bang dat de ene helft gaat huilen en de andere helft gaat lachen als ze dit lezen. Eén ding is zeker, ze herkennen het stuk voor stuk!

P.S. Waarom laten ze je bij een intake niet gewoon dit verhaal lezen en zeggen: word je hier gelukkig van? Zou wel zo eerlijk zijn he...
Het is inderdaad niet echt een motiverend verhaal, het klinkt nogal als een eenzaam beroep. Ik denk dat het wel een stuk leuker zou zijn als je met een hecht team aan een BI opdracht werkt.
BlaBlaBla
  Official ESF Kreviewer donderdag 13 juni 2013 @ 08:51:36 #34
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_127739477
quote:
Ik las dit met de stem van Peter Gibbons in mijn hoofd. Goed verhaal.

Well, I generally come in at least fifteen minutes late, I use the side door - that way Lumbergh can't see me and, uh, after that I just sorta space out for about an hour.

I just stare at my desk; but it looks like I'm working. I do that for probably another hour after lunch, too. I'd say in a given week I probably only do about fifteen minutes of real, actual, work.
pi_127742269
quote:
Het einde van mijn WO Information Management opleiding begint eindelijk in zicht te komen, om deze opleiding af te ronden heb ik een master thesis over het onderwerp business intelligence geschreven (niet de technische kant). Door het schrijven van deze thesis ben ik BI toch wel een zeer interessant onderwerp gaan vinden, en dan meer in de richting hoe bedrijven er gebruik van kunnen maken, en hoe je de effecten hiervan kunt meten.

Nu ben ik mezelf wat op de arbeidsmarkt gaan oriënteren, en zie ik de vacature: BI consultant, wel eens voorbij komen. Ik vind het zelf nog steeds moeilijk om een idee te krijgen hoe een dagelijkse werkdag van een BI consultant eruit kan zien. Ik vermoed dat er op fok genoeg BI'ers zitten, zou iemand mij hier iets over kunnen uitleggen?
Ben zelf geen BI'er, maar heb er wel veel mee te maken. Sommige mensen vinden het fantastisch, dus als je in het profiel past heb je een leuke baan. Waar je in ieder geval rekening mee moet houden is dat je vaak een intermediair bent tussen mensen zonder diepgaande technische kennis die alles willen (wat jij lang niet altijd kunt maken), gisteren moest het af zijn en structurele oplossingen worden vaak niet gemaakt waardoor je suboptimaal bezig bent.

Mijn probleem met BI (werk in de zorgsector) is dat te veel nog ad hoc gaat en er zeer weinig energie wordt gestoken in een structurele intelligente voorziening. Afgaande op de naam Business Intelligence verwacht je aardig wat. Als je in de literatuur kijkt, en daar zal je eigen scriptie ook over zijn gegaan, dan lijkt BI behoorlijk hoogdravend, door iedereen gedragen, een iteratief proces, alles wat je in de brochure ziet. De praktijk is echter anders, let wel dat geldt natuurlijk voor de gehele IT en niet alleen voor BI. Het is veel meer houtje-touwje dan leken denken en 95% van de tijd zit je in een tool a la Cognos of BO rapporten te bouwen. Dat is mooi speelgoed, maar ikzelf vind dat geen BI maar meer informatievoorziening en een technische doorontwikkeling van bestaande methoden.

Als je daadwerkelijk bij kunt dragen aan de organisatiebrede kennis- en informatiedeling op rapportgenerator-overstijgend niveau dan heb je zekers weten een mooie baan te pakken.
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:04:41 #36
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_127753906
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 08:28 schreef Soldier2000 het volgende:
Het is inderdaad niet echt een motiverend verhaal, het klinkt nogal als een eenzaam beroep. Ik denk dat het wel een stuk leuker zou zijn als je met een hecht team aan een BI opdracht werkt.
Als ik jou was, zou ik zo'n baan nemen en blijven leven als een student. Het moet mogelijk zijn om 70% van je salaris te sparen. Dat doe jij zowel als je vriendin.

Na tien jaar heb je 5 ton bij elkaar en verhuis je lekker naar Thailand met je vriendin. Die vijf ton laat je gewoon renderen, je leeft van de rente.

Serieus advies, geen grapje.
pi_127757131
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:04 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Als ik jou was, zou ik zo'n baan nemen en blijven leven als een student. Het moet mogelijk zijn om 70% van je salaris te sparen. Dat doe jij zowel als je vriendin.

Na tien jaar heb je 5 ton bij elkaar en verhuis je lekker naar Thailand met je vriendin. Die vijf ton laat je gewoon renderen, je leeft van de rente.

Serieus advies, geen grapje.
Haha, ik heb vandaag wel een aanbod gekregen om te beginnen als BI consultant. Maar ik twijfel nog een beetje :)
BlaBlaBla
pi_127762217
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 08:28 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Wat ook een beetje een punt kan zijn is dat je altijd de bitch bent. Dat moet bij je karakter passen. Enerzijds moet je soms voor de spreekwoordelijke koffiejufrouw rapportjes maken en op operationeel niveau kunnen mensen ontzettend doorzeuren over punten en komma's die op het grote geheel niet zo heel interessant zijn. Het lijkt een beetje er op dat ze genieten van 15 minutes of fame.

En kom je hoger op de apenrots vallen die details wel mee, maar daar zie je vaak dat eisen in een half uur tijd 180 graden gedraaid worden, en dat meerdere keren per week.

En jij mag dan alles weer overhoop halen :P
pi_127763477
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 20:00 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Wat ook een beetje een punt kan zijn is dat je altijd de bitch bent. Dat moet bij je karakter passen. Enerzijds moet je soms voor de spreekwoordelijke koffiejufrouw rapportjes maken en op operationeel niveau kunnen mensen ontzettend doorzeuren over punten en komma's die op het grote geheel niet zo heel interessant zijn. Het lijkt een beetje er op dat ze genieten van 15 minutes of fame.

En kom je hoger op de apenrots vallen die details wel mee, maar daar zie je vaak dat eisen in een half uur tijd 180 graden gedraaid worden, en dat meerdere keren per week.

En jij mag dan alles weer overhoop halen :P
Tjeemig, jullie weten mij wel te motiveren zeg haha
BlaBlaBla
pi_127778673
Ze laten nu alleen maar de negatieve verhalen horen. Ik heb die nog nooit meegemaakt. Nog nooit rapportje moeten maken voor de koffiejuffrouw. Ook niet elk half uur een ander functioneel ontwerp onder mijn neus gekregen. Wel zorgen dat de juiste data in de datamart komt, zodat de juiste kubussen gegenereerd kunnen worden waardoor de juiste data op de dashboards komen zodat de leiding van het bedrijf weten hoe ze ervoor staan en wat de trends zijn. Veel SQL-werk, ook complex, maar ook veel klik-werk in Integration Services en Reporting Services. Alhoewel Reporting Services ook wel eens complex kan worden.

En het houdt niet in dat je alleen maar achteloos volgens functioneel ontwerp de zaken in elkaar draait. Kan wel natuurlijk, maar dan kom je niet ver. Je moet ook met een functioneel ontwerp terug kunnen gaan naar de ontwerper en hem vertellen wat er volgens jou niet aan klopt. En daarvoor moet je natuurlijk een functioneel ontwerp kunnen vertalen in een technische oplossing en problemen in het ontwerp op een functionele manier moet kunnen uitleggen aan de ontwerper.
pi_127779652
Idd wat een afzeiktopic :P

Het is een prima baan om mee te starten lijkt me.

En vaak werk je in teams samen (heb altijd nog in teams gezeten).
Bla
pi_127780572
http://www.bonque.nl/vacatures/business-intelligence, kijk hier eens op. Je kan je altijd aanmelden en je cv hier droppen. Mensen met verstand van zaken kijken vervolgens of je genoeg kwaliteit hebt om ergens aangenomen te worden. www.jouwbivacature.nl is ook een goede site. Je kan ook altijd je linkedin profiel er op aanpassen. Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat de BI markt zit te springen om junioren. Wel vaker om technische junioren trouwens..
  vrijdag 14 juni 2013 @ 13:06:40 #43
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_127787057
quote:

[..]

Geniaal. :D
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_127788249
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 09:54 schreef handige_haarie het volgende:
Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat de BI markt zit te springen om junioren. Wel vaker om technische junioren trouwens..
dat klopt. Dat zijn nu net de gasten die lekker goedkoop rapportjes in elkaar kunnen draaien.
pi_127788265
Overigens kan het best leuk werk zijn. Begrijp me goed.

Maar het is wel iets dat je moet liggen.
  vrijdag 14 juni 2013 @ 14:01:52 #46
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_127789332
quote:

Consultant zegt niet zo veel over de inhoud. Dat zegt alleen dat je gedetacheerd gaat worden.

Dan kun je 2 kanten op, de rapportage kant (rapporten bouwen, wat meer contact met eindgebruikers) of de datawarehouse kant (bronontsluiting, ETL ontwerp, architectuur, meer technisch gericht en vaker aan de IT kant van een organisatie).

En daarin weer je specialisatie. word je modelleur, ETL bouwer, rapportage bouwer, ga je de analyse kant op (data, informatie, business), architect.

Eerste functies als net afgestudeerde zitten over het algemeen in de bouw kant. Dus rapporten bouwen, ETL bouwen, querie ontwerp etc.)
Qua detachering is het niet anders dan welk willekeurige IT baan. Overdag bij de klant, 's avonds cursus, overleg met eigen werkgever etc. Zodra je wat ervaring hebt kun je wat meer gaan sturen in opdrachten. Branche-keuze beperkt bijvoorbeeld al een flink deel van de regio;s waar ze je gaan plaatsen :)

Meeste heb je gewoon zelf in de hand. Binnen BI werkgebied ben ik al regelmatig van rol veranderd. Van bouwen tot business analist. Je moet er alleen wat meer moeite voor doen dan je zelf 3 weken in een kamertje opsluiten met wat data en op Fok gaan huilen dat ze je terug sturen omdat de requirements niet ingevuld zijn :D _O-
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')