Haha geweldig!! Precies ook mijn reactie.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:47 schreef Blik het volgende:
Serieus, dan ben je arts en dan ga je via crowdfunding je zonnepanelen financieren...
Dan zou ik zo zeggen noem eens een bank dan die dat kan. In het banken met hoge rente topic zie ik geen 3% staan bij 3 jaar.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:45 schreef -jos- het volgende:
[..]
4% is niet zo veel voor 3 jaar toch? Bij een bank krijg je al bijna 3%.
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:47 schreef Blik het volgende:
Serieus, dan ben je arts en dan ga je via crowdfunding je zonnepanelen financieren...
Tja als jullie liever lenen aan laten we zeggen een uitkeringstrekker. Wat is dan een goede baan om te mogen lenen via Crowdfunding ???quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:47 schreef Spaardertje het volgende:
4% ga ik dus mooi niet doen!!!!
En trouwens.. Als je arts bent hoor je dit makkelijk zelf te kunnen financiėren. Er gaat dan echt wat mis.
Het is niet dat ik het niet zou doen of dat ik het risico hoog vind. Ik vind het alleen vreemd dat je als arts zijnde via crowdfunding een dergelijke investering aangaat. Die 8000 euro is waarschijnlijk nog niet eens een volledig maandsalaris...quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:54 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
[..]
Tja als jullie liever lenen aan laten we zeggen een uitkeringstrekker. Wat is dan een goede baan om te mogen lenen via Crowdfunding ???
Laten we dan stellen dat zijn salaris 10k netto is, vaste uitgaven 9.5k, dan kan hij nog steeds geen 8k zomaar ophoesten. Of mischien heeft hij wel ergens 10k op een deposito tegen 5% ofzo en is zo lenen voor hem goedkoper. Zijn hier allemaal aannames die genomen worden alleen maar tov van zijn baan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:57 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is niet dat ik het niet zou doen of dat ik het risico hoog vind. Ik vind het alleen vreemd dat je als arts zijnde via crowdfunding een dergelijke investering aangaat. Die 8000 euro is waarschijnlijk nog niet eens een volledig maandsalaris...
Je gaat liever voor de 1.95% bij de bank?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:47 schreef Spaardertje het volgende:
4% ga ik dus mooi niet doen!!!!
En trouwens.. Als je arts bent hoor je dit makkelijk zelf te kunnen financiėren. Er gaat dan echt wat mis.
42 maanden, 9%quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:52 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dan zou ik zo zeggen noem eens een bank dan die dat kan. In het banken met hoge rente topic zie ik geen 3% staan bij 3 jaar.
Het is zelfs aantrekkelijk, als je tegen 4% kan lenen en je haalt een rendement op de panelen van 5 a 6% is het zeker niet verkeerd. Als je dan ook nog eens de inflatie meerekent wordt je helemaal vrolijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:47 schreef Blik het volgende:
Daar heb je helemaal gelijk aan maar als je zo tegen 4% ook kan lenen wie is er dan gek hier, die arts of bovenstaande projecten. En kijk nou het is al bijna vol.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:04 schreef -jos- het volgende:
[..]
42 maanden, 9%
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=1766
36 maanden, 10%
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=1948
Das nogal een verschil.
Niemand is gek. Ik zei alleen dat 4% rente niet veel is voor 3 jaar.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:13 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk aan maar als je zo tegen 4% ook kan lenen wie is er dan gek hier, die arts of bovenstaande projecten. En kijk nou het is al bijna vol.
Kan altijd meer natuurlijk, maar die man heeft wel goedkoop geld zo en d e verleners krijgen zo alsnog meer dan bij de bank. Voor iedereen win win (alleen niet zo heel erg veel) . Blijkt wel dat als particulier je zo een consumptief krediet kan krijgen tegen hypotheek rentes, totaal niks mis mee dus.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:21 schreef -jos- het volgende:
[..]
Niemand is gek. Ik zei alleen dat 4% rente niet veel is voor 3 jaar.
Er zijn maar een paar investeerders hoor. Het is misschien wel beter dan een deposito maar vergeleken met andere projecten niet zo heel interessant.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:29 schreef troepjepdat het volgende:
In het beste geval krijg je op een deposito van drie jaar 2.5% rente. 4% is dus 60% meer. Toegegeven, je krijgt uiteindelijk minder rente dan die 4% over je volledige inleg, maar je krijgt ook geleidelijk je inleg terug, waarna je er weer mee kunt doen waar je trek in hebt. En bij zo'n project lijkt de zekerheid van aflossing me aardig hoog. Al met al een betere investering dan een deposito van 3 jaar, zou ik zeggen. De menigte lijkt het daarmee eens te zijn, want het project is alweer vol
Je houdt geen rekening met het risico. Niet alleen kun je ervan uitgaan dat die lener het waarschijnlijk wel kan terugbetallen (baan, echtgenoot/echtgenote, netwerk), maar het totale bedrag is relatief klein, de loopduur is redelijk overzichtelijk, en het doel van de lening is ook een vrij risicoarme en zichzelf terugverdienende aankoop/investering. De zekerheid maakt het vergeleken andere projecten juist interessant.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:31 schreef -jos- het volgende:
Er zijn maar een paar investeerders hoor. Het is misschien wel beter dan een deposito maar vergeleken met andere projecten niet zo heel interessant.
Ik linkte net naar 2 vergelijkbare projecten met risicoclassificatie B met 9% en 10% rente.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:35 schreef troepjepdat het volgende:
[..]
Je houdt geen rekening met het risico. Niet alleen kun je ervan uitgaan dat die lener het waarschijnlijk wel kan terugbetallen (baan, echtgenoot/echtgenote, netwerk), maar het totale bedrag is relatief klein, de loopduur is redelijk overzichtelijk, en het doel van de lening is ook een vrij risicoarme en zichzelf terugverdienende aankoop/investering. De zekerheid maakt het vergeleken andere projecten juist interessant.
Gegarandeerd rendement ja. Dit is en blijft een investering, het verhaal klinkt misschien leuk, maar het is ook zeker niet waterdicht. Daarnaast wordt er afgelost zoals je al aangaf..dat maakt dat je nooit aan die 4% zal komen en dan vind ik het gewoon bijzonder karig.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:29 schreef troepjepdat het volgende:
In het beste geval krijg je op een deposito van drie jaar 2.5% rente. 4% is dus 60% meer. Toegegeven, je krijgt uiteindelijk minder rente dan die 4% over je volledige inleg, maar je krijgt ook geleidelijk je inleg terug, waarna je er weer mee kunt doen waar je trek in hebt. En bij zo'n project lijkt de zekerheid van aflossing me aardig hoog. Al met al een betere investering dan een deposito van 3 jaar, zou ik zeggen. De menigte lijkt het daarmee eens te zijn, want het project is alweer vol
Dit is geen investering. Geld uitlenen via crowdfunding is precies hetzelfde als je geld op de bank zetten. Het enige verschil is dat de bank rekening courant is en dit een annuitaire lening.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:38 schreef RicDan het volgende:
[..]
Gegarandeerd rendement ja. Dit is en blijft een investering, het verhaal klinkt misschien leuk, maar het is ook zeker niet waterdicht. Daarnaast wordt er afgelost zoals je al aangaf..dat maakt dat je nooit aan die 4% zal komen en dan vind ik het gewoon bijzonder karig.
Tja ik kan dat niet vergelijkbaar noemen eigenlijk. Chalets, motor, zonnecellen, ik zie weinig overeenkomsten anders dan de risicoanalyse.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:38 schreef -jos- het volgende:
[..]
Ik linkte net naar 2 vergelijkbare projecten met risicoclassificatie B met 9% en 10% rente.
Natuurlijk is het wel een investering. Er zit risico aan verbonden, daarom krijg je meer rente.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:43 schreef Kirov het volgende:
[..]
Dit is geen investering. Geld uitlenen via crowdfunding is precies hetzelfde als je geld op de bank zetten. Het enige verschil is dat de bank rekening courant is en dit een annuitaire lening.
Je zegt dat ik geen rekening hou met het risico. Nou, waarvoor is die risicoclassificering dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:45 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Tja ik kan dat niet vergelijkbaar noemen eigenlijk. Chalets, motor, zonnecellen, ik zie weinig overeenkomsten anders dan de risicoanalyse.
Dus geld op een betaal of spaar rekening zetten is ook investeren? Daar zit immers ook risico aan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:46 schreef -jos- het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel een investering. Er zit risico aan verbonden, daarom krijg je meer rente.
Nee, want een bank valt onder het garantiestelsel.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:47 schreef Kirov het volgende:
[..]
Dus geld op een betaal of spaar rekening zetten is ook investeren? Daar zit immers ook risico aan.
Die heb ik gezien, alleen waren dat zelfstandigen/kleine bedrijfjes met risicovollere doelen, waarbij je dus een stuk minder zekerheid hebt. Dit project is van een arts met een vast contract en vermoedelijk een redelijk inkomen en waarschijnlijk een goed vangnet. En zonnepanelen beginnen direct geld op te leveren. Die risicoclassificatie zegt alleen maar wat iemand per maand vrij heeft (op het moment van aanvraag van de lening) om af te lossen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:38 schreef -jos- het volgende:
Ik linkte net naar 2 vergelijkbare projecten met risicoclassificatie B met 9% en 10% rente.
Zekerheid krijg je ook niet bij een bank. Ik persoonlijk vind het risico bij dit project te verwaarlozen en zou dus liever daar m'n geld in stoppen dan in een deposito van 2.5% voor drie jaar. Dat het annuitair wordt afgelost, waardoor je nooit 4% over je startinleg krijgt kun je ook zien als een voordeel, want dan kun je al eerder beslissen wat je met je geld doet.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:38 schreef RicDan het volgende:
Gegarandeerd rendement ja. Dit is en blijft een investering, het verhaal klinkt misschien leuk, maar het is ook zeker niet waterdicht. Daarnaast wordt er afgelost zoals je al aangaf..dat maakt dat je nooit aan die 4% zal komen en dan vind ik het gewoon bijzonder karig.
Tot een ton ja. Geld uitlenen is niet investeren.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:47 schreef -jos- het volgende:
[..]
Nee, want een bank valt onder het garantiestelsel.
Wat is investeren volgens jou dan.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:48 schreef Kirov het volgende:
[..]
Tot een ton ja. Geld uitlenen is niet investeren.
Die risicoclassificering is niks anders dan een labeltje wat die mannen van GVE eraan hebben geplakt. Zegt verder helemaal niks over het achterliggende project. Een zonnecel op je dak leggen is bijvoorbeeld al een stuk veiliger dan op je motor naar je werk rijden. Derhalve is het risico van die zonnecel net niks.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:46 schreef -jos- het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel een investering. Er zit risico aan verbonden, daarom krijg je meer rente.
[..]
Je zegt dat ik geen rekening hou met het risico. Nou, waarvoor is die risicoclassificering dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |