bij mij is het al binnen hoorquote:Op zondag 9 juni 2013 22:22 schreef BlackLining het volgende:
Belastinggeld![]()
Dat ze maar eens tempo maken ermee.
Nee.quote:Op zondag 9 juni 2013 22:26 schreef Salatrel het volgende:
[..]
bij mij is het al binnen hoorheb je de brief al gekregen?
Dit, kan het 1x mooi op elkaar inslijten en gaat het langer mee. Anders blijf je dingen vervangen omdat je ouwe zooi je nieuwe dingen sneller laat slijten..quote:
Gaat voor straatgebruik niet op.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:03 schreef klawie het volgende:
ik heb een tijdje meegekeken met motor cross en daar deden ze de voortandwiel bij elke beurt zodat de ketting langer meeging
Als het tandwiel niet lekker meer is, is het vrijwel onmogelijk dat de ketting nog in orde is. Andersom is logischer. Tandwiel nog goed als de ketting gaar is. Maar ook dat niet te lang, want dat tandwiel trekt gewoon krom en slijt in als de ketting te ver uitgerekt is.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:21 schreef Gummiebeer het volgende:
Als de ketting en achtertandwiel nog goed is, is er geen enkele geldige reden om alles te vv. Dus gewoon lekker die voortandwiel vv en verder klapperen.
Laten we effe eerlijk wezen: Een SV is geen pk monster in vergelijking met een zeg maar een ss fiets. Gewoon effe regelmating de speling controleren. Mocht de ketting teveel gaan lubberen dan kan je altijd es kijken of je de hele zut vervangt.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:22 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Als het tandwiel niet lekker meer is, is het vrijwel onmogelijk dat de ketting nog in orde is. Andersom is logischer. Tandwiel nog goed als de ketting gaar is. Maar ook dat niet te lang, want dat tandwiel trekt gewoon krom en slijt in als de ketting te ver uitgerekt is.
Klint heul niet krom, tis de waarheid. Geen enkele ketting is overal gelijk.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:25 schreef BlackLining het volgende:
Als ie steeds slap hangt zou ik de kettingspanners (of degene die de ketting spant) verdenken.
Let er overigens op dat kettingen niet overal even lang zijn. Klinkt een beetje korm, dat snap ik, maar neit alle schakels zijn even lang. Dat rekt naar verloop van tijd. Je kunt dus je kettingspanning instellen, het achterwiel een keer rond draaien en er dan weer compleet naast zitten. Dat is ook de reden dat je bij het spannen eerst het strakste punt zoekt (dus, slapste deel van de ketting om het achtertandwiel, niet tussen de tandwielen) en dan op het strakte punt spant, niet op het zwakste. Een ketting die iets los staat is niet erg. Een ketting die te strak gaat, kan je bak kapot trekken.
70 pk in wisselend vermogen en richting is meer dan genoeg om een ketting uit te rekken. Zeker bij een V-twin die op elke slag een dreun uitdeelt, in plaats van een vier in lijn die dat gelijkmatiger doet. Overigens zelfs een 25kW vier in lijn rekt een ketting na verloop van tijd gewoon uit.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:24 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Laten we effe eerlijk wezen: Een SV is geen pk monster in vergelijking met een zeg maar een ss fiets. Gewoon effe regelmating de speling controleren. Mocht de ketting teveel gaan lubberen dan kan je altijd es kijken of je de hele zut vervangt.
Lees even eerst de hele post...quote:Op zondag 9 juni 2013 23:26 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Klint heul niet krom, tis de waarheid. Geen enkele ketting is overal gelijk.
Vermogen is gelijkmatig op de uitgaande as. Maakt geen moer uit of het een Twin of 4 in lijn is.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:26 schreef BlackLining het volgende:
[..]
70 pk in wisselend vermogen en richting is meer dan genoeg om een ketting uit te rekken. Zeker bij een V-twin die op elke slag een dreun uitdeelt, in plaats van een vier in lijn die dat gelijkmatiger doet.
Deed ik. En ik blijf erbij dat een strontje nieuwe ketting niet overal gelijk is. Als ik mijn ketting span pak ik het strakste gedeelte om te spannen, dan zit je altijd goed.quote:
Gemiddeld vermogen wel ja. Merk jij als bereider niet veel van, omdat je ketting en de demping van je tandwielset nogal veel opvangt.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:27 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Vermogen is gelijkmatig op de uitgaande as. Maakt geen moer uit of het een Twin of 4 in lijn is.
Dan heb je dus niet gelezen, want ik zeg nergens dat een nieuwe ketting dat wel is. Echter, zeggen "een ketting is niet overal even lang" klinkt gewoon vaag als je niet weet hoe het slijtageproces van een ketting eruit ziet, en niet weet dat een ketting op bepaalde stukken verder versleten kan zijn dan op andere stukken. En gezien het probleem, een steeds doorhangende ketting, denk ik dat dat effect over het hoofd gezien wordt. Vandaar de extra uitleg.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:29 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Deed ik. En ik blijf erbij dat een strontje nieuwe ketting niet overal gelijk is. Als ik mijn ketting span pak ik het strakste gedeelte om te spannen, dan zit je altijd goed.
Dit is nou dus echt eenquote:Op zondag 9 juni 2013 23:27 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Vermogen is gelijkmatig op de uitgaande as. Maakt geen moer uit of het een Twin of 4 in lijn is.
Nee, de tandwielset slijt. En daarom vervang je dus altijd de tandwielset en niet alleen de tandwielen.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:30 schreef Gummiebeer het volgende:
Het is trouwens niet de ketting die zozeer slijt. De tandwielen slijten met als gevolg dat de ketting gaat slijten door onvoldoende controle.
Heb is eerder dat de tandwielen slijten doordat de ketting rekt en daarom die ketting niet meer mooi in de tanden pastquote:Op zondag 9 juni 2013 23:30 schreef Gummiebeer het volgende:
Het is trouwens niet de ketting die zozeer slijt. De tandwielen slijten met als gevolg dat de ketting gaat slijten door onvoldoende controle.
Dan snap ik dequote:Op zondag 9 juni 2013 23:30 schreef WallyPower118 het volgende:
[..]
Dit is nou dus echt eenwaard...
Waarom denk je dat fabrikanten komen met big-bang, screamers en small bang motoren? puur om de krachtpulsen om het achterwiel te moduleren om zo een betere tractie en feedback van de motor te verkrijgen.
Big-Bang is bijvoorbeeld dat alle cilinders binnen een halve slag arbeid leveren, zodat de achterband te tijd heeft om weer te herstellen voor de volgende arbeidsslag en zo betere feedback en tractie te leveren.
Maar de tandwielen slijten ook door het constante gedouw en getrek aan de tanden. Daardoor gaan ze langzaam scheef staan en krijg je een zaagblad. Uiteindelijk slijt dus gewoon de hele set en daarom:quote:Op zondag 9 juni 2013 23:31 schreef WallyPower118 het volgende:
[..]
Heb is eerder dat de tandwielen slijten doordat de ketting rekt en daarom die ketting niet meer mooi in de tanden past
quote:Op zondag 9 juni 2013 23:31 schreef BlackLining het volgende:
En daarom vervang je dus altijd de tandwielset en niet alleen de tandwielen.
Je bent het met me eens dat het fire-patroon van een V-twin nogal anders is dan van een vier in lijn, toch? En dat twee cilinders van 500 cc die (deels) tegen elkaar inbeuken wat schokkeriger zijn dan vier cilinders van 250 cc die elkaar ondersteunen, lijkt me.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:32 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Dan snap ik deniet.
Met al die blablabla blijft het vermogen op de uitgaande as gelijk, ongeacht type blok, niet?
Dit is puur om de veerweg op te vangen van een allroad, die veert immers meer in dan een ss.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:35 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je bent het met me eens dat het fire-patroon van een V-twin nogal anders is dan van een vier in lijn, toch? En dat twee cilinders van 500 cc die (deels) tegen elkaar inbeuken wat schokkeriger zijn dan vier cilinders van 250 cc die elkaar ondersteunen, lijkt me.
Een versnellingsbak heeft alleen maar tandwielen of hooguit een ketting. Geen demping.
Kijk vervolgens eens op je verdere aandrijflijn: Ketting met redelijke speling (vangt klappen op!) en vaak nog rubberen dempingsdelen in voortandwiel, of tussen het achtertandwielblok en de achtervelg zelf. Dáár vindt de demping plaats. Op het achterwiel merk je er (vrijwel) niks van, op de uitgaande as echter wel. De demping zit pas in de eindoverbrenging.
Het vermogen wel ja, maar bij hebben geen elektromotoren die een mooi continu vermogen leveren. het vermogen van een motor word geleverd in de vorm van een sinus, die alleen gedempt wordt door de masssa van het vliegwiel en de aandrijflijn.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:32 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Dan snap ik deniet.
Met al die blablabla blijft het vermogen op de uitgaande as gelijk, ongeacht type blok, niet?
Dat is niet de enige reden van speling op een ketting. Dat is de reden dat als ie op het strakste punt staat (overigens is dat niet helemaal ingeveerd, dan komt ie weer losser te staan) er nog steeds speling moet zijn op de ketting.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:37 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Dit is puur om de veerweg op te vangen van een allroad, die veert immers meer in dan een ss.
Laten we het hier maar op houden idd. Maar als kostenbesparing zal je eerst effe alleen je voortandwiel vv inspecteren als die goed versleten is.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:38 schreef BlackLining het volgende:
Maargoed, aan Generaal Onbenul:
Een ketting rekt dus op bepaalde delen meer uit dan op andere delen. Zo kan het dat je de ketting spant, het achterwiel een keer ronddraait en de ketting weer los hangt. Spannen doe je dus op het punt dat de ketting het strakste staat. Resultaat daarvan is, dat de ketting met vlagen te los staat. Span je op het losse stuk, dan is je resultaat dat je ketting met vlagen te strak staat. En dan gaat die trekken aan de uitgaande as, en dat is funest voor je blok. Liever te los, dan te vast.
Beste blijft gewoon de hele set verwisselen. Als je iets doet, moet je het goed doen. Anders komt het gegarandeerd terug.
En das weer een kwestie van inspectie en onderhoud.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:41 schreef BlackLining het volgende:
Ja, maar als ze met een versleten voortandwiel gereden heeft, is die ketting hoogstwaarschijnlijk ook gewoon versleten. Die wordt namelijk met elke rondgang uit elkaar getrokken op het voortandwiel.
Motorrijden is nou eenmaal een dure hobby..
U gaat door voor de koelkast!quote:Op zondag 9 juni 2013 23:47 schreef klawie het volgende:
maar de voorste tandwiel draait toch vaker rond als de rest en daardoor slijt hij toch harder
Zie ninja edit.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:52 schreef klawie het volgende:
[..]
dan kan je hem toch beter een keer eerder los vervangen dan gaat de rest ook langer mee
Dat had dan ik dit geval eerder moeten gebeuren, nu is de ketting al ongelijk gerekt, dus nu zal die slechte ketting je mooie nieuwe tandwiel sneller laten slijtenquote:Op zondag 9 juni 2013 23:52 schreef klawie het volgende:
[..]
dan kan je hem toch beter een keer eerder los vervangen dan gaat de rest ook langer mee
True. Daarom altijd af en toe inspecteren. Als je voorste tandwiel al zaagtanden laat zien ben je te laat. Kan je gelijk de hele zeut vvquote:Op zondag 9 juni 2013 23:55 schreef WallyPower118 het volgende:
[..]
Dat had dan ik dit geval eerder moeten gebeuren, nu is de ketting al ongelijk gerekt, dus nu zal die slechte ketting je mooie nieuwe tandwiel sneller laten slijten
Kans dat de ketting over een aantal tanden schiet, en zodoende dat je ketting nog gaarder wordt en tandwielen steeds gaarder worden.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:56 schreef klawie het volgende:
ik moet er binnekort ook aan geloven maar eerst op vakantie![]()
kan het trouwens kwaad om met een gare ketting rond te rijden
dat moet ik denk ik maar voor lief nemenquote:Op zondag 9 juni 2013 23:58 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Kans dat de ketting over een aantal tanden schiet, en zodoende dat je ketting nog gaarder wordt en tandwielen steeds gaarder worden.
De kans op breken en vastlopen wordt wel groter. En als een ketting breekt, dan zal ie niet mooi netjes recht van je brommer aflopenquote:Op zondag 9 juni 2013 23:56 schreef klawie het volgende:
ik moet er binnekort ook aan geloven maar eerst op vakantie![]()
kan het trouwens kwaad om met een gare ketting rond te rijden
Dan gewoon na je vakantie de gehele set vv.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:59 schreef klawie het volgende:
[..]
dat moet ik denk ik maar voor lief nemen
nieuw zweepjequote:Op zondag 9 juni 2013 23:59 schreef WallyPower118 het volgende:
[..]
De kans op breken en vastlopen wordt wel groter. En als een ketting breekt, dan zal ie niet mooi netjes recht van je brommer aflopen
Meestal klapt die dan in je achterwiel en dan maak je een hendige sjieke slipquote:Op zondag 9 juni 2013 23:59 schreef WallyPower118 het volgende:
[..]
De kans op breken en vastlopen wordt wel groter. En als een ketting breekt, dan zal ie niet mooi netjes recht van je brommer aflopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |