Mandela - WIKIquote:Nelson Rolihlahla Mandela
Nelson Rolihlahla Mandela (Mvezo, 18 juli 1918) was President van Zuid-Afrika van 1994 tot 1999. Een advocaat van beroep. Mandela werd geboren bij Umtata (in het vroegere Transkei), als zoon van een plaatselijk stamhoofd. Mandela wordt alom gerespecteerd om zijn volhardende strijd tegen de apartheid, en was de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Mandela was van 1991 tot 1997 voorzitter van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC).
Rivonia-proces
In 1961 werd hij als één van de ANC-leiders beschuldigd van verraad, maar vrijgesproken. In 1964 is hij veroordeeld wegens zijn betrokkenheid in de Rivonia-bende, die moordaanslagen beraamde en uitvoerde tegen blanken in geheel Zuid-Afrika, maar met name tegen leiders van de Afrikaners en hun families. In het zogeheten Rivonia-proces kreeg hij wegens zijn betrokkenheid bij deze moordaanslagen levenslange gevangenisstraf opgelegd, die hij voornamelijk heeft uitgezeten op Robbeneiland, waar hij een symbool werd voor de wereldwijde anti-apartheidsbeweging geleid door het Afrikaans Nationaal Congres. Voordat Mandela gevangengezet werd, was hij voorstander van samenwerking van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) met de Zuid-Afrikaanse Communistische Partij (SACP), die sterk onder invloed van de Sovjet-Unie stond. Zijn gevangenisnummer 46664 werd jaren later het symbool voor zijn aidsbestrijdingsproject. In 1969 kwam zijn oudste zoon Madiba Thembekile om het leven bij een auto-ongeluk. Mandela kreeg geen toestemming de begrafenis bij te wonen.
Vrijlating
Mandela's vrijlating na ruim 27 jaar gevangenschap op 11 februari 1990, op aanvraag van de toenmalige, pasgekozen staatspresident De Klerk, zorgde wereldwijd voor een golf van blijdschap. Hij werd vrijgelaten uit de Victor Verster-gevangenis in de buurt van Paarl en reed van daaruit meteen door naar het ANC-hoofdkwartier in Kaapstad. De ban op het ANC werd opgeheven en Mandela werd in juli 1991 unaniem gekozen tot voorzitter. Met de toenmalige regering voerde hij onderhandelingen over een zwart/blanke toekomst voor Zuid-Afrika. In september 1992 resulteerde dat in de haastige samenstelling van een tijdelijke regering die als taak had hervormingen door te voeren.
In februari 1994 werd besloten tot het houden van vrije, niet-raciale verkiezingen in de daaropvolgende winter, om te komen tot een nationale eenheidsregering. Daarvan werd Mandela president (hij was toen 75 jaar), als opvolger van De Klerk, die reeds een aarzelend begin had gemaakt met afschaffing van apartheidsregels. Mandela groeide snel in de rol van oudere staatsman en wist, met hulp van onder meer de zwarte anglicaanse aartsbisschop Desmond Tutu, een sfeer van nationale verzoening te bewerkstelligen.
In juni 1999 trad hij af als president van het ANC ten gunste van zijn opvolger, Thabo Mbeki. Sindsdien is zijn rol voornamelijk ceremonieel.
Onderscheidingen
Mandela ontving in 1993, samen met Frederik Willem de Klerk, de Nobelprijs voor de Vrede. Daarnaast is hij drager van de Orde van Mapungubwe in platina en de Britse Order of Merit. Hij werd door Koningin Beatrix der Nederlanden en Groothertog Hendrik van Luxemburg opgenomen in de Orde van de Gouden Leeuw van Nassau.
Wegens zijn strijd tegen de apartheid kreeg hij in 2006 de Ambassador of Conscience Award van Amnesty International. De prijs werd hem uitgereikt door de Zuid-Afrikaanse schrijfster Nadine Gordimer.
Doe dat. Ram ik ondertussen om de drie tellen op refresh!quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:20 schreef klappernootopreis het volgende:
Volgens sommige onbevestigde bronnen ligt Nelson Mandela op sterven...
Ik probeer meer info te krijgen..
Aangezien hij weer zelfstandig kan ademen is dat ding weghalen niet eens zo'n hele rare beslissing.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:30 schreef klappernootopreis het volgende:
Wat ik hier hoor( via een vriend in Johannesburg) is dat hij gisteren in spoed naar het ziekenhuis is gebracht, en een tijdje aan het zuurstof heeft gelegen, op gegeven moment zei Mandela: doe dat ding weg en haal mijn familie..
geen goed teken..
op die leeftijd weet je dat het gebeurd is, stabiel of niet...quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:28 schreef motorbloempje het volgende:
Kritieke maar stabiele toestand zei de radio hier.
ondanks zijn zwakheid is Mandela een trots manquote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Aangezien hij weer zelfstandig kan ademen is dat ding weghalen niet eens zo'n hele rare beslissing.
quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:41 schreef beelz het volgende:
Veel stabieler dan dood is er eigenlijk niet.
Oh, ik hecht er verder ook geen 'waarde' aan en stel ook geen diagnose, dit was letterlijk wat er op de radio gezegd werd, omdat je verder niet echt een bron had.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:32 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
op die leeftijd weet je dat het gebeurd is, stabiel of niet...
iemand die werkt op de zuid-afrikaanse ambassade, zit aardig dicht bij de bron.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:46 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Oh, ik hecht er verder ook geen 'waarde' aan en stel ook geen diagnose, dit was letterlijk wat er op de radio gezegd werd, omdat je verder niet echt een bron had.
Als er nu iemand is waarvan je zegt, ga nu eens dood....quote:
Dat zei je niet in je OP.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:51 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
iemand die werkt op de zuid-afrikaanse ambassade, zit aardig dicht bij de bron.
quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:20 schreef klappernootopreis het volgende:
Volgens sommige onbevestigde bronnen ligt Nelson Mandela op sterven...
Ik probeer meer info te krijgen..
Waarvoor precies? Voor het feit dat hij van een 1ste-wereld-land, de moord- en verkrachtingshoofdstad van de wereld heeft gemaakt?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:23 schreef SherlockHolmes het volgende:
Ik hoop het niet, maar die oude man wordt echt kunstmatig in leven gehouden, zijn lichaam stopt er van alle kanten mee, maargoed.
Verder heb ik ongelofelijke bewondering voor hem.
Hoezo heeft hij dat gedaan?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:04 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Waarvoor precies? Voor het feit dat hij van een 1ste-wereld-land, de moord- en verkrachtingshoofdstad van de wereld heeft gemaakt?
quote:
Ja, kijk, ik moet het doen met de info die ik krijgquote:
Wiens faalkloon ben jij?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:04 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Waarvoor precies? Voor het feit dat hij van een 1ste-wereld-land, de moord- en verkrachtingshoofdstad van de wereld heeft gemaakt?
hoezo? weet je niet hoe hij er uit ziet?quote:
Omdat hij voor de rechten van de mensen is opgestaan als geen ander.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:04 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
wil je echt zo aan de wereld publiekelijk meedelen dat je een ongeschoolde idioot bent ? met alle respect maar ik had dat liever voor mezelf gehouden, maarja ieder zijn ding hequote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:04 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Ja, dit zal echt het ideale Zuid-Afrika zijn zoals dat Mandela voor ogen stond, niet?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:04 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
En hij was ook de enige man die dat helemaal 100% in zijn eentje voor elkaar gekregen heeft niet te vergetenquote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:34 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ja, dit zal echt het ideale Zuid-Afrika zijn zoals dat Mandela voor ogen stond, niet?
Dat is het gevolg van de terroristische ANC praktijken. Naast de ANC waren er nog veel meer humane zwarte mensenrechtenbewegingen. Helaas werden deze vaak door ANC-terroristen zelf weggeïntimideerd of de leden daarvan werden gewoonweg vermoord.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:34 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ja, dit zal echt het ideale Zuid-Afrika zijn zoals dat Mandela voor ogen stond, niet?
Weet ik niet, wie zegt dat dan?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:39 schreef TR08 het volgende:
[..]
En hij was ook de enige man die dat helemaal 100% in zijn eentje voor elkaar gekregen heeft niet te vergeten
Nee dat is Zsa Zsa Gaborquote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:54 schreef ems. het volgende:
Die dude ligt al 20 jaar op sterven man, die overleeft ons allemaal
Nou dat is ook wel een tikkeltje overdreven natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:23 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Omdat hij voor de rechten van de mensen is opgestaan als geen ander.
Vertel dat maar aan de families van de mensen die direct en indirect het slachtoffer waren van zijn wandaden.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:23 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Omdat hij voor de rechten van de mensen is opgestaan als geen ander.
Vertel, welke wandaden?quote:Op zondag 9 juni 2013 18:34 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de families van de mensen die direct en indirect het slachtoffer waren van zijn wandaden.
Vertel.quote:Op zondag 9 juni 2013 18:34 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de families van de mensen die direct en indirect het slachtoffer waren van zijn wandaden.
Terrorisme gepleegd onder zijn leiding en medeweten door Umkhonto we Sizwe.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 9 juni 2013 18:58 schreef Devv het volgende:
Ik ben vereerd dat ik deze man eens in het echt heb mogen zien.Ik!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Deze man weetquote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:04 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Nee, het wordt erger als hij weg is.quote:
quote:Mandela family fall out as lawyers argue over former president's legacy
Nelson Mandela said to be furious with daughters for trying to manipulate trusts to advance their businesses
Nelson Mandela was "furious" that two of his daughters went behind his back to meddle in the management of his personal wealth, his lawyer has claimed in a case that exposes ugly battles over the lucrative Mandela brand.
Makaziwe and Zenani Mandela allegedly amended a trust deed in secret so they could gain access to the former president's wealth, according to court papers filed by Bally Chuene, the lawyer. The affidavit offers an insight into potential conflicts over the 94-year-old's inheritance. Some members of the family, whose wealth is tied into an opaque web of about 27 trusts, have been accused of exploiting the former president's global celebrity – a charge that Makaziwe rejects.[..]
Ik denk het wel.quote:Op zondag 9 juni 2013 20:57 schreef Evertjan het volgende:
als Mandela dood gaat zal de NOS dan een ingelaste uitzending doen net zoals bij het dood gaan van bijv Juliana, Bernhard en Claus?
lekker cashen!!ze zitten nu al met een vinger bij de knopquote:Op zondag 9 juni 2013 20:57 schreef Evertjan het volgende:
als Mandela dood gaat zal de NOS dan een ingelaste uitzending doen net zoals bij het dood gaan van bijv Juliana, Bernhard en Claus?
Dit. Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren nadat hij begraven is. Ik denk dat er nog grotere sociale onrusten komen.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:11 schreef Fides het volgende:
Zij die nu Mandela pogen zwart te maken door over terrorisme van Umkhonto we Sizwe (MK) te spreken hebben het echt niet begrepen.Piet Hein en Nederlandse verzetstijders in WOII waren zeker ook terroristen?
Volgens de nazi's wel ja.quote:Op zondag 9 juni 2013 21:11 schreef Fides het volgende:
Zij die nu Mandela pogen zwart te maken door over terrorisme van Umkhonto we Sizwe (MK) te spreken hebben het echt niet begrepen.Piet Hein en Nederlandse verzetstijders in WOII waren zeker ook terroristen?
Natuurlijkquote:Op zondag 9 juni 2013 20:57 schreef Evertjan het volgende:
Deze gemanipuleerde foto wordt o.a. gebruikt in de propaganda van de HNP, een racistisch clubje fundamentalistische christenen die streven naar een blank Zuid-Afrika. Deel je hun gedachtengoed of is dit een (misplaatste) poging om grappig te zijn?quote:
http://www.hnp.org.za/site/index.php?id=28quote:Die instroming van volksvreemdes sal stopgesit word, onwettige immigrante sal uit die land gesit word, en die proses sal omgekeer word om Suid-Afrika stelselmatig te verblank.
En de chaos gaat door...quote:Uit die chaos van die eeue het verrys 'n stoere volk.
Met die durf van pioniere word ons nasiestryd vertolk.
Au contraire, de oorspronkelijke bevolking van Zuid-Afrika is zwaar in de minderheid, de huidige zwarte bevolking die aanspraak maakt op het land komt allemaal van veel verder noordelijk, afgezien van wat lokale stammen in de Weskaap. Technisch gezien was Jan van Riebeeck er eerder dan veel van de huidige zwarten hun voorouders.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:08 schreef hexje het volgende:
De witte horen daar ook niet. Laat ze terugkeren naar hun eigen land.
Afrika voor de Afrikanen en Europa voor iedereen!quote:Op zondag 9 juni 2013 23:08 schreef hexje het volgende:
Dit inderdaad, en die hebben zich nooit vermenigvuldigd noch verplaatst. Ze zitten nog in dezelfde reservaten en stukken land als dat ze al zaten, ver in de minderheid van zowel de blanke als de nieuwe zwarte bevolking.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
De blanken hebben dat land ontdekt en opgebouwd. Initieel woonden er slechts een handjevol bosjesmannen.
Laat Rutte dan elke Afrikaander een nederlands paspoort geven.........quote:Op zondag 9 juni 2013 23:08 schreef hexje het volgende:
Aangezien jouw grote politiek voorbeeld Mandela een terrorist vond, wekt het geen verbazing dat jij niets met hem hebt.quote:
Doch niet te vergelijken, aangezien in Nederland 400 jaar terug ook gewoon Nederlanders zaten, echter Zuid-Afrika was een niemandsland met een paar stammen.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:22 schreef hexje het volgende:
Ik dacht ik gooi hem erin. Kleinkinderen en achterkleinkinderen van allochtonen , die in Nederland zijn geboren en hier wonen, krijgen vaak zat hier op Fok! te horen dat ze terug moeten.
Het gedrag van de ANC was dan ook alles behalve vredelievend te noemen, met hun bomaanslagen op het generale publiek.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Aangezien jouw grote politiek voorbeeld Mandela een terrorist vond, wekt het geen verbazing dat jij niets met hem hebt.
Ach kom.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:24 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Doch niet te vergelijken, aangezien in Nederland 400 jaar terug ook gewoon Nederlanders zaten, echter Zuid-Afrika was een niemandsland met een paar stammen.
Het is gewoon zo, de huidige zwarte bevolking stamt af van immigranten uit de midden regionen van Afrika, niet het zuiden. Zeggen dat Zuid-Afrika hen land is is hetzelfde als zeggen dat Nederland van Noorse immigranten zou moeten zijn. De claim van de blanke bevolking is (als we het toch moeten hebben over mensen die er eerder waren) rechtmatiger dan die van de grote groep zwarte bevolking.quote:
Dat je dit met droge ogen durft te beweren.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:30 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is gewoon zo, de huidige zwarte bevolking stamt af van immigranten uit de midden regionen van Afrika, niet het zuiden. Zeggen dat Zuid-Afrika hen land is is hetzelfde als zeggen dat Nederland van Noorse immigranten zou moeten zijn. De claim van de blanke bevolking is (als we het toch moeten hebben over mensen die er eerder waren) rechtmatiger dan die van de grote groep zwarte bevolking.
De blanke bevolking is gewoon decadent geweest. Wat dat betreft heeft ze haar huidige toestand aan zichzelf te danken. In Zuid-Afrika wilde iedereen een tuinman en een meid en boeren lieten alles door zwarte knechten doen. Twee kindjes was wel voldoende.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:30 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is gewoon zo, de huidige zwarte bevolking stamt af van immigranten uit de midden regionen van Afrika, niet het zuiden. Zeggen dat Zuid-Afrika hen land is is hetzelfde als zeggen dat Nederland van Noorse immigranten zou moeten zijn. De claim van de blanke bevolking is (als we het toch moeten hebben over mensen die er eerder waren) rechtmatiger dan die van de grote groep zwarte bevolking.
Dat durf ik niet te ontkennen, maar ze hebben nou eenmaal gekozen voor goedkope arbeid en daar moeten ze nu mee leven. Helemaal prima verder, ik heb er zelf ook gebruik van gemaakt door een legio van die werknemers aan het werk te stellen voor huishoud e.d.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
De blanke bevolking is gewoon decadent geweest. Wat dat betreft heeft ze haar huidige toestand aan zichzelf te danken. In Zuid-Afrika wilde iedereen een tuinman en een meid en boeren lieten alles door zwarte knechten doen. Twee kindjes was wel voldoende.
Als Zuid-Afrika wat minder luxueus geleefd had, grote gezinnen had gesimuleerd, de immigratie had ingekort, immigratie vanuit Europa had aangemoedigd, dan was het daar nu precies zo geweest als bijvoorbeeld in Australië nu, met een kleine groep inheemsen en welvaart en veiligheid voor iedereen.
Mij interesseert het geen biet, maar ik ben ook niet degene die stelt dat Afrika aan de zwarten toebehoort.quote:Op zondag 9 juni 2013 23:48 schreef hexje het volgende:
[..]
Dat je dit met droge ogen durft te beweren.![]()
Punt wat ik wilde maken is, dat op een gegeven moment niet meer telt hoe je bent gekomen maar dat je daar woont en dat je je daar hebt geworteld. Meerdere generaties lang. Dat geldt ook voor vele donkere mensen in Nederland. Toch worden ze nog steeds als allochtoon gezien. Moet er echt 400 jaar overheen gaan?
quote:Op zondag 9 juni 2013 22:17 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Deze gemanipuleerde foto wordt o.a. gebruikt in de propaganda van de HNP, een racistisch clubje fundamentalistische christenen die streven naar een blank Zuid-Afrika. Deel je hun gedachtengoed of is dit een (misplaatste) poging om grappig te zijn?
Zie o.a. http://www.hnp.org.za/site/index.php?id=67
En:
[..]
http://www.hnp.org.za/site/index.php?id=28
quote:•Die regering van die land sal 'n soewereine volksregering wees.
•Afrikaners se eiendomsreg sal beskerm word.
•Buitelandse betrekkings op die basis: Suid-Afrika eerste.
•Vreedsame naasbestaan met buurlande en ander state en volke, weerstand teen die uitwissing van volksgrense en die handhawing van afsonderlike identiteite.
Ze hebben toch een heel hoop goede punten alleen het Christelijke en racistische gehalte moet wel verdwijnen.quote:•Die handhawing van wet en orde as die eerste plig van die owerheid.
•Vrye ondernemerskap en die beperking van monopolisme in nasionale belang.
•Die beskerming van Suid-Afrikaanse burgerskap wat nie deur immigrasie of emigrasie aangetas mag word nie.
Na generaties lang apartheid en onderdrukking is het niet vreemd dat er een tweedeling is in de maatschappij.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:59 schreef Terminator2000bc het volgende:
Laat de Nederlandse debielen die het hier voor ANC opnemen een snoepreisje maken naar een partijcongres van ANC in Zuid-Afrika zelf.
Kijken hoe lang het duurt voor je verkracht en vermoord wordt (niet per sé in die volgorde).
En voor de zwarten / moslims die het hier opnemen voor Mandela, wat houdt je tegen om naar het beloofde land te gaan?
http://www.google.nl/url?(...)LWlzhpUwT5wCrsAiV-Igquote:Op maandag 10 juni 2013 00:59 schreef Terminator2000bc het volgende:
Laat de Nederlandse debielen die het hier voor ANC opnemen een snoepreisje maken naar een partijcongres van ANC in Zuid-Afrika zelf.
Kijken hoe lang het duurt voor je verkracht en vermoord wordt (niet per sé in die volgorde).
En voor de zwarten / moslims die het hier opnemen voor Mandela, wat houdt je tegen om naar het beloofde land te gaan?
quote:Op zondag 9 juni 2013 18:34 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dit is echt smerig nazi gedrag wat echt niet door de beugel kan.quote:Op maandag 10 juni 2013 01:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
http://www.google.nl/url?(...)LWlzhpUwT5wCrsAiV-Ig
De geschiedenis word geschreven door de winnaar, wat sommigen lieden hier beweren is ook gewoon waar. Mensen hebben het leven gelaten dankzij zijn terroristische aanslagen en hij ging ook niet met al te frisse mensen om. Anderzijds heeft hij wel mijn volle respect omdat ik geloof in zijn idealen met betrekking tot gelijkheid.quote:Op maandag 10 juni 2013 00:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tja. Je kon er op wachten, de influx van de 'politiek incorrecten' die nog even hun plasje komen doen in een dergelijk topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |