abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127548655
De economische realiteit van TR, niks geen economisch wonder, maar kopen op de pof, inflatie van 7% (maar had elders al gelezen weer 12%), en wrs dus ook niet zo zeer de zucht naar meer vrijheid bij een gestegen welvaart, volgens deze auteur (David Goldman) uit de VK:
quote:
opinie De Turkse economie is een zeepbel. Erdogan's gulheid keert zich nu tegen Turkse consumenten, stelt econoom David Goldman.

Turken lenen om de rente op hun schuld te kunnen betalen

In het politieke tumult in Turkije spelen ook economische zorgen een belangrijke rol. Anders dan menige westerse waarnemer goedgelovig denkt, is Erdogan niet de premier van een economisch wonder, maar eerder de architect van de gebruikelijke derdewereld-kredietzeepbel, waardoor de Turkse consumenten nu de broekriem moeten aanhalen, zuchtend onder een verpletterende schuldenlast.

De zeepbel van Erdogan doet denken aan Argentinië in 2000 en Mexico in 1994. Daar leidde een sterk stijgende buitenlandse schuld tot kortstondige zeepbellen van welvaart, gevolgd door devaluatie van de munt en diepe depressies. In beide landen kocht de regering de gunst van het volk met goedkoop consumentenkrediet. Erdogan deed hetzelfde in de maanden voorafgaand aan de verkiezingen van juni 2011. Zijn politiek gemotiveerde gulheid keert zich nu tegen de Turkse consumenten. De consumentenuitgaven zijn in absolute cijfers gedaald. De groei van het bbp is praktisch nul, mede door een groei van 20 procent van de overheidsuitgaven. Nu die overheidsuitgaven de voornaamste economische activiteit vormen, is het geen wonder dat de inflatie 7 procent bedraagt.

De Turkse overheid maakt onderscheid tussen formele loonarbeid enerzijds en 'onbetaald huishoudelijk werk' en 'zelfstandigen' anderzijds. In het afgelopen jaar is de formele loonarbeid met 5 procent gekrompen, terwijl 'onbetaald huishoudelijk werk' met 5 procent is gestegen. Dat betekent dat werknemers in de maakindustrie en de dienstverlening zijn ontslagen en weer zijn teruggekeerd naar armetierige boerderijtjes in het binnenland. Dat is verborgen werkloosheid.

De Turkse economie, die gek genoeg wordt aangezien voor het nieuwe China, is afhankelijk van de export van laagwaardige technische producten naar Europa, de Arabische wereld en de voormalige Sovjet-Unie. Die economie groeide toen Turkije een lagelonenland was, maar door de crisis in Europa en de stilstand in Rusland is de markt voor Turkije geslonken. Turkije heeft minder jongeren die de middelbare school afmaken dan Mexico en een enorme zwarte economie. Er zijn een paar Turkse universiteiten op wereldniveau, maar vergeleken met het reservoir aan talent in China, Taiwan en Korea stelt Turkije niets voor.

Bolwerk tegen Iran
Om de consumptiezeepbel in stand te houden, liep het begrotingstekort van Turkije in 2012 op tot 10 procent. Dat tekort wordt bijna geheel gefinancierd met kortlopende leningen die voornamelijk zouden worden verstrekt door de Golfstaten, die Turkije beschouwen als bolwerk tegen Iran. De kortlopende buitenlandse schuld van Turkije groeit nog steeds met 30 procent per jaar, de eerste drie maanden van 2013 zelfs met 70 procent. De economische teruggang had moeten leiden tot minder buitenlandse kredieten, maar er is juist nog meer geleend. Het geduld van de geldschieters in de Perzische Golf is groot, maar niet oneindig.

De schulden van de huishoudens zijn sinds 2006 bijna vertienvoudigd, met een stijging van 40 procent in het afgelopen jaar. Daar staat een jaarlijkse stijging van de consumentenuitgaven met slechts 5 procent tegenover, wat erop wijst dat de Turkse consumenten veel lenen om de rente op bestaande schulden te kunnen betalen.

Kater
De geldsmijterij van Erdogan in 2011 heeft de Turken een enorme kater bezorgd. De banken kunnen niet eeuwig doorgaan met het verruimen van het consumentenkrediet met 40 procent per jaar. Als het feestje voorbij is, zullen de huishoudens hun consumptie flink moeten terugschroeven.

Op lange termijn kent Turkije nog grotere gevaren. Een land in ontwikkeling kan zich geen geboortecijfers permitteren die tot een snelle toename van het aantal afhankelijke ouderen leiden. Het gemiddeld aantal kinderen van mensen met Turks als moedertaal daalt al 15 jaar gestaag tot 1,5, en de Turkse bevolking vergrijst snel, waardoor het sociale zekerheidsstelsel een tekort heeft van bijna 5 procent van het bbp. 'Als de huidige (vruchtbaarheids)trend doorzet, zitten we in 2038 met een ramp', waarschuwde Erdogan in een toespraak in 2010. Binnen één generatie spreekt dan de helft van de Turkse mannen van dienstplichtige leeftijd Koerdisch.

Analytici zullen later wellicht concluderen dat het islamisme van Erdogan een poging was om lijm te gieten in de scheuren van de Turkse samenleving. Misschien is hij al te laat. Steeds meer Turkse kiezers zijn tot de conclusie gekomen dat ze een pact met de duivel hebben gesloten en dat de duivel zich niet aan de afspraken heeft gehouden.

David Goldman is econoom en auteur van het boek It's Not The End of the World - It's Just the End of You.
bron

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 08-06-2013 08:40:45 ]
I´m back.
pi_127549117
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 02:57 schreef xminator het volgende:

[..]

Open je ogen, niet alle 'demonstranten' denken hetzelfde of willen hetzelfde zoals jij het wil.
PKK'cilar moeten juist blij zijn met akp, ze werken samen. Wat komen ze hier dan demonstreren tegen tayyip?
Wij zijn niet voor pkk, hoor. Merak etme. Dat heb ik gister ook wel gemerkt. ;) Sowieso, wie, buiten Koerden om, is er nou voor pkk?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 09:35:43 #253
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_127549298
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 09:15 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

PKK'cilar moeten juist blij zijn met akp, ze werken samen. Wat komen ze hier dan demonstreren tegen tayyip?
Wij zijn niet voor pkk, hoor. Merak etme. Dat heb ik gister ook wel gemerkt. ;) Sowieso, wie, buiten Koerden om, is er nou voor pkk?
FARC.
pi_127549341
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 09:35 schreef Che_ het volgende:

[..]

FARC.
Top.
pi_127549366
Maar de economische dimensie wordt... genegeerd?
I´m back.
pi_127549619
Een vriendin die economie studeert vertelde me dit vorig jaar al, er is weinig oren naar.. laat staan voor gedetailleerde uitleg zoals jij hier deelt, want de pers staat onder controle en die schrijft dat het goed gaat en zal blijven schrijven dat het goed gaat zolang de overheid dit (sorry voor het woord) dicteert. De kranten bestaan naast t beetje nieuws vooral uit boulevard berichten. Het zou hier al een hele openbaring worden als persvrijheid hier zn intrede zou doen en studenten journalistiek zouden leren wat 'objectiviteit' is en zelf tot de bodem gingen onderzoeken wat er mis is, dat economen hier de vrijheid hebben om dit in de krant te analyseren zonder dat men dit als aanvallende kritiek ziet. De burger zou het land samen met de regering mede moeten beheren en opbouwen en dat begint met goede nieuwsvoorziening zodat iedereen weet wat er speelt en waaraan gewerkt moet worden.

Het lijkt allemaal inderdaad op een zeepbel. Istanbul is een beetje het focuspunt. Alles wat in istanbul verreist aan hotels, tunnels en bruggen moet laten zien dat het goed gaat. Door de investeringen en geplande investeringen van buitenlandse ondernemers in istanbul en Erdogans plan om door Russen het grootste Disneypark te laten bouwen op een locatie die men een afvalberg noemt (lees volksbuurten) lijkt het allemaal heel wat. De bouwdrang moet laten zien dat het goed gaat maar is een wassen neus.

Omdat Istanbul precies op de breuklijn ligt en men binnen +/- 10 jaar een zware aardebeving verwacht had de AKP belooft daar alle huizen te verstevigen en sommige opnieuw te bouwen. Geen idee hoe het met de status van de belofte staat maar qua investering zou dat toch echt de prioriteit moeten hebben.

Aangezien het een stad is van +/-20 miljoen inwoners (ik tel de inwoners in de buitenwijken er nu ook bij) wordt dat dit een operatie van wereldniveau maar de prioriteiten lijken nu bij onzinnige dingen te liggen, het slopen van een park en het bouwen van barakken. Het zou daar niet om moeten gaan, niemand zit op zo'n ding te wachten behalve Erdogan die 't als persoonlijke prestige ziet. En voor de terechte protestacties moet een heel land boeten met gewonden en doden en een oproep tot burgeroorlog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 08-06-2013 10:08:51 ]
pi_127549723
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:01 schreef Beathoven het volgende:
Een vriendin die economie studeert vertelde me dit vorig jaar al, er is weinig oren naar.. laat staan voor gedetailleerde uitleg zoals jij hier deelt, want de pers staat onder controle en die schrijft dat het goed gaat en zal blijven schrijven dat het goed gaat zolang de overheid dit (sorry voor het woord) dicteert. De kranten bestaan naast t beetje nieuws vooral uit boulevard berichten. Het zou hier al een hele openbaring worden als persvrijheid hier zn intrede zou doen en studenten journalistiek zouden leren wat 'objectiviteit' is en zelf tot de bodem gingen onderzoeken wat er mis is.

Het lijkt allemaal inderdaad op een zeepbel. Istanbul is een beetje het focuspunt. Alles wat in istanbul verreist aan hotels, tunnels en bruggen moet laten zien dat het goed gaat. Door de investeringen van buitenlandse ondernemers in istanbul en Erdogans plan om door Russen het grootste Disneypark te laten bouwen op een locatie die men een afvalberg noemt (lees volksbuurten) lijkt het allemaal heel wat. De bouwdrang moet laten zien dat het goed gaat maar is een wassen neus.

Omdat Istanbul precies op de breuklijn ligt en men binnen +/- 10 jaar een zware aardebeving verwacht had de AKP belooft daar alle huizen te verstevigen en sommige opnieuw te bouwen. Geen idee hoe het met de status van de belofte staat maar qua investering zou dat toch echt de prioriteit moeten hebben. Maar aangezien het een stad is van +/-20 miljoen inwoners (ik tel de inwoners in de buitenwijken er nu ook bij) wordt dat een onmogelijke operatie.. gezien de prioriteiten nu bij het bouwen van barakken. Het zou daar niet om moeten gaan, niemand zit op zo'n ding te wachten behalve Erdogan die 't als persoonlijke prestige ziet. En voor dat tegengas wat men geeft moet een heel land boeten.
Heel sneue situatie als het waar is wat je hier zegt, dat er geen vrije pers is...
En de regering is op zeer onverantwoorde wijze op Keynesiaanse manier aan het investeren, dit om de verkiezingen van 2011 te winnen, maar blijkbaar ziet de regering nu al dat het echt helemaal uit de klauw is gaan lopen... geen wonder dat ze zo reageren op demonstranten. Ze houden alles in de plooi naar de buitenwereld toe, maar wrs weten ze beter nog dan David Goldman dat het zogenaamde economische wonder een reus op lemen voeten is... en nog erger deze demonstraties zullen het proces waarbij de verschillende zeepbellen klappen alleen maar versnellen, schat ik in... wat gebeurt er dan?
Enorm bezuinigen op de overheidsuitgaven zit er niet in... kan Erdohan niet verkopen...
I´m back.
pi_127549938
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Heel sneue situatie als het waar is wat je hier zegt, dat er geen vrije pers is...
En de regering is op zeer onverantwoorde wijze op Keynesiaanse manier aan het investeren, dit om de verkiezingen van 2011 te winnen, maar blijkbaar ziet de regering nu al dat het echt helemaal uit de klauw is gaan lopen... geen wonder dat ze zo reageren op demonstranten. Ze houden alles in de plooi naar de buitenwereld toe, maar wrs weten ze beter nog dan David Goldman dat het zogenaamde economische wonder een reus op lemen voeten is... en nog erger deze demonstraties zullen het proces waarbij de verschillende zeepbellen klappen alleen maar versnellen, schat ik in... wat gebeurt er dan?
Enorm bezuinigen op de overheidsuitgaven zit er niet in... kan Erdohan niet verkopen...
Dat klopt alleen zijn er nog een paar factoren die Goldman niet lijkt mee te wegen en die 'hopelijk' de economie op pijl kunnen houden.

Turkije kent een zevental zeer rijke families met de Koç familie op kop die ieder een aantal holdings bezit. Deze houden de economie ook draaiende, hun invloed is er ook en wat Goldman ook vergeet is dat Erdogan en z'n partij hun vaatjes met geld tappen bij de Fethullah Gulen stichting die wereldwijd volgers kent en waar miljarden in omgaan. Die bron zou nu kunnen opdrogen aangezien Gulen zich distantieerde van Erdogan, maar dat is speculeren want we zien die geldstromen niet. Als de AKP geen rol meer van betekenis speelt en de Gulen beweging de geldkraan dichtgooit blijft het oude geld van 'm wel in de economie rollen als het meeste tenminste niet bij de AKP leden op de Zwitserse rekening staat (en zo ja.. dan halen we die gewoon leeg) dus zo slecht is dat niet.

Maar we zullen zien..er zullen deuken ontstaan en ik hoop dat de klappen in elk geval opgevangen kunnen worden door buitenlandse investeringen en handel.
pi_127550041
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat klopt alleen zijn er nog een paar factoren die Goldman niet lijkt mee te wegen en die 'hopelijk' de economie op pijl kunnen houden.

Turkije kent een zevental zeer rijke families die ieder een aantal holdings bezit. Deze houden de economie ook draaiende, hun invloed is er ook en wat Goldman ook vergeet is dat Erdogan en z'n partij hun vaatjes met geld tappen bij de Fethullah Gulen stichting die wereldwijd volgers kent en waar miljarden in omgaan. Die bron zou nu kunnen opdrogen aangezien Gulen zich distantieerde van Erdogan, maar dat is speculeren want we zien die geldstromen niet. Als de AKP geen rol meer betekent en de Gulen beweging de geldkraan dichtgooit blijft het oude geld van 'm wel in de economie rollen, dus zo slecht is dat niet.

Maar we zullen zien.. ik hoop dat de klappen in elk geval opgevangen kunnen worden door buitenlandse investeringen en handel.
Ah, okee, dat had ik ook gelezen idd die Gülen-stichting... en ook dat die bron kan opdrogen momenteel...
Maar toch hij heeft daarnaast dus veel geleend toch?
En de inflatie neemt toe, wat altijd een teken is dat de economie niet goed draait...
En wat ook tekenend is, is dat ontslagen mensen (door afnemende bestedingen, door inflatie?) weer gaan meedraaien in dat omvangrijke zwarte economische circuit van TR....
En ja er was een tijdje geleden een Renault/dacia fabriek geopend, dacht ik, maar gaat dat helpen?
En hoezo doet TR het op onderwijs gebied zo slecht?
Een hoogopgeleide beroepsbevolking is toch 1 van de voorwaarden voor economisch succes, hebben ze beleid ontwikkeld om dat te verbeteren...
(Heb van een collega wel een gek verhaal gehoord, wilde ook naar uni, maar kon niet eens normaal Engelse les volgen... de leraar Engels kon nauwelijks Engels en gaf eigenlijk alleen les aan degenen die er vet voor betaalden dwz privé...)
I´m back.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:40:54 #260
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_127550128
quote:
Duodagboek vanuit Istanbul: 'Overal is Taksim!'

Twee Nederlands-Turkse broers belanden in de demonstraties in Istanbul: Saydan (32) en Deniz Karaman (28). Acteur en ondernemer. Kwaad over het politie-optreden en Erdogans arrogantie worden ze tussen hoop en wanhoop heen en weer geslingerd. Voor Vonk hielden zij een dagboek bij. Zolang de protesten duren, bloggen ze hier verder.
quote:
15.00 Saydan
Ik bel mijn broertje. Hij vertelt me dat zaterdagmiddag Carsi met 2.000 man voor ons huis stond, op 700 meter van het park. De F-side van Besiktas, 2.000 mannen en vrouwen die 'Çarsi' niet voor niks met een anarchistenteken als A schrijven. Een amigo, normaal de man die de aanhang in het stadion ophitst, werd op schouders gedragen en sprak de menigte toe: 'We zijn hier gekomen om gas te eten, we zijn hier gekomen om knuppels te incasseren.' Ze stormden door de politieblokkades naar het park.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_127550247
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ah, okee, dat had ik ook gelezen idd die Gülen-stichting... en ook dat die bron kan opdrogen momenteel...
Maar toch hij heeft daarnaast dus veel geleend toch?
En de inflatie neemt toe, wat altijd een teken is dat de economie niet goed draait...
En wat ook tekenend is, is dat ontslagen mensen (door afnemende bestedingen, door inflatie?) weer gaan meedraaien in dat omvangrijke zwarte economische circuit van TR....
En ja er was een tijdje geleden een Renault/dacia fabriek geopend, dacht ik, maar gaat dat helpen?
En hoezo doet TR het op onderwijs gebied zo slecht?
Een hoogopgeleide beroepsbevolking is toch 1 van de voorwaarden voor economisch succes, hebben ze beleid ontwikkeld om dat te verbeteren...
(Heb van een collega wel een gek verhaal gehoord, wilde ook naar uni, maar kon niet eens normaal Engelse les volgen... de leraar Engels kon nauwelijks Engels en gaf eigenlijk alleen les aan degenen die er vet voor betaalden dwz privé...)
Hoe het onderwijs er in 't algemeen voor staat weet ik niet zo goed, Goldman schrijft wel dat het er slecht voor staat maar de kwaliteit van het onderwijs wordt ook mede bepaald door de hele situatie die nu speelt en hiervoor al zolang speelde. Uit mijn persoonlijke ervaring weet ik dat er op veel scholen ontzettend slimme mensen rondstappen met ideeën voor verbetering van kwaliteit. Maar als er een regering is die het liefst z'n eigen balletjes naar beneden gooit die de kwaliteit alleen maar verslechteren en de hoge bomen van onderaf het liefst klein houdt dan is het werken tegen de bierkaai, voor zowel studenten als leerkrachten.

Een recent plan van de AKP was dat iedere campus een moskee zou moeten hebben. Fethullah Gulen partij dus ja, het moet kunnen. Maar wat is de uitwerking hiervan.. studenten hebben dan waarschijnlijk een paar keer per dag een excuus om niet te komen opdagen in de lessen. Ook al gaan ze niet naar de moskee, wie controleert het.

Daarnaast hebben veel studenten nu al een houding van "het wordt toch nooit wat met dit land", dat ze vaak gewoon thuisblijven en dat is misschien wel de verzwaring die men voelt en waardoor sommigen alle inspiratie kwijt zijn om er wat van te maken en anderen liever werken om zo snel mogelijk naar 't buitenland te kunnen om daar wel hun ideeen kwijt te kunnen. Zo'n moskee, ik heb er persoonlijk niets op tegen, m'n beste vrienden zijn moslim en ik ben voor godsdienstvrijheid maar het moet niet doorslaan.

Wat studenten hier nodig hebben is een teken dat ze iets kunnen veranderen en met de protesten hebben ze dat idee wellicht een klein beetje gekregen 'als' het straks ook z'n uitwerking heeft. En als het tot iets nieuws leidt dan zie ik het eigenlijk helemaal niet zo somber in. Een geïnspireerde generatie is het halve werk :)
pi_127550335
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Hoe het onderwijs er in 't algemeen voor staat weet ik niet zo goed, Goldman schrijft wel dat het er slecht voor staat maar de kwaliteit van het onderwijs wordt ook mede bepaald door de hele situatie die nu speelt en hiervoor al zolang speelde. Uit mijn persoonlijke ervaring weet ik dat er op veel scholen ontzettend slimme mensen rondstappen met ideeën voor verbetering van kwaliteit. Maar als er een regering is die het liefst z'n eigen balletjes naar beneden gooit die de kwaliteit alleen maar verslechteren en de hoge bomen van onderaf het liefst klein houdt dan is het werken tegen de bierkaai, voor zowel studenten als leerkrachten.

Een recent plan van de AKP was dat iedere campus een moskee zou moeten hebben. Fethullah Gulen partij dus ja, het moet kunnen. Maar wat is de uitwerking hiervan.. studenten hebben dan waarschijnlijk een paar keer per dag een excuus om niet te komen opdagen in de lessen. Ook al gaan ze niet naar de moskee, wie controleert het.

Daarnaast hebben veel studenten nu al een houding van "het wordt toch nooit wat met dit land", dat ze vaak gewoon thuisblijven en dat is misschien wel de verzwaring die men voelt en waardoor sommigen alle inspiratie kwijt zijn om er wat van te maken en anderen liever werken om zo snel mogelijk naar 't buitenland te kunnen om daar wel hun ideeen kwijt te kunnen. Zo'n moskee, ik heb er persoonlijk niets op tegen, m'n beste vrienden zijn moslim en ik ben voor godsdienstvrijheid maar het moet niet doorslaan.

Wat studenten hier nodig hebben is een teken dat ze iets kunnen veranderen en met de protesten hebben ze dat idee wellicht een klein beetje gekregen 'als' het straks ook z'n uitwerking heeft. En als het tot iets nieuws leidt dan zie ik het eigenlijk helemaal niet zo somber in. Een geïnspireerde generatie is het halve werk :)
Afgaande van wat jij zegt zijn de problemen toch wel erg groot, daar waar men het ettelijke jaren deed voorkomen alsof TR iedereen in de pocket had... :{.
Het lijkt Marokko wel......
En ja, kijk wmb mag iedereen moslim zijn, en ook gereformeerd, maar het komt je niet ten goede... het is te deterministisch en defaitistisch van aard wmb om door te kunnen gaan als een rationele keuze... maar dat los van alles uiteraard...
I´m back.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:55:29 #263
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_127550356
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 09:41 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Top.
Het was een antwoord op je vraag.
pi_127550685
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:17 schreef Ryan3 het volgende:
De economische realiteit van TR, niks geen economisch wonder, maar kopen op de pof, inflatie van 7% (maar had elders al gelezen weer 12%), en wrs dus ook niet zo zeer de zucht naar meer vrijheid bij een gestegen welvaart, volgens deze auteur (David Goldman) uit de VK:

[..]

bron
Eindelijk iets wat ik zocht :) Mensen lijken niet te begrijpen dat Turkije niet zo'n economisch wonder is as gedacht. Mensen leven op brood, gekocht via hun CC :')
pi_127550802
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:15 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Eindelijk iets wat ik zocht :) Mensen lijken niet te begrijpen dat Turkije niet zo'n economisch wonder is as gedacht. Mensen leven op brood, gekocht via hun CC :')
Ben je nu vrouw of man. ;).
I´m back.
pi_127550823
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:15 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Nee, maar het klopt, had dat paar maanden geleden al in een topic over het economische wonder van TR, ik zoeken, kom ik op een bron die vermeldt dat de inflatie de pan uit rijst...
I´m back.
pi_127550921
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

bron
Ik ben me bewust van de risico's van het economische model van Erdogan maar zou beginnen met het zout op de tafel bij het lezen van een stuk dat eindigt met het risico dat Koerden de Turken zouden kunnen overvleugelen.
pi_127550969
Overigens nog wat anders: Turken hebben een handje ervan om alles wat Turks is op te hemelen en aan ons non-Turken te laten zien als zouden ze 1 monolithisch verschijnsel zijn (behalve de Koerden dan), maar uit de demonstraties in Istanbul en de andere 66 steden, en de commentaren van Turken hier, blijkt dat er geen sprake is van 1 monolithische granieten steen, Turken zijn zeer divers van pluimage en zijn absoluut niet 1 granieten obelisk.
Wij in Nederland, met al onze verschillen, zijn, als het er op aankomt, meer 1, terwijl we niet eens ook maar een klein beetje nationalistisch zijn...
I´m back.
pi_127550984
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:27 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik ben me bewust van de risico's van het economische model van Erdogan maar zou beginnen met het zout op de tafel bij het lezen van een stuk dat eindigt met het risico dat Koerden de Turken zouden kunnen overvleugelen.
Demografie is dat toch?
I´m back.
pi_127550994
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Demografie is dat toch?
Wat maakt het uit voor een econoom in welke taal er welvaart wordt geproduceerd?
pi_127551021
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wat maakt het uit voor een econoom in welke taal er welvaart wordt geproduceerd?
Het geboortecijfer van Koerden is vele malen hoger dan het cijfer 1,5 bij Turken? Dat kun je meten en meten=weten?
I´m back.
pi_127551026
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het geboortecijfer van Koerden is vele malen hoger dan het cijfer 1,5 bij Turken? Dat kun je meten en meten=weten?
Nogmaals; wat is de relevantie van de taal waarin productie van welvaart plaatsvindt?
pi_127551057
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:34 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nogmaals; wat is de relevantie van de taal waarin productie van welvaart plaatsvindt?
Nou ja, Goldman bedoelt in dat artikel dat de ""echte Turken" dat iig niet leuk vinden, dat haal ik eruit.
I´m back.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 11:41:12 #274
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_127551147
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, Goldman bedoelt in dat artikel dat de ""echte Turken" dat iig niet leuk vinden, dat haal ik eruit.
De seculieren en CHP vinden dat niet zo leuk nee.
pi_127551194
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zou je een stuk van een PVV-er waarin het risico dat 30% van de werkenden in Nederland wel eens allochtoon kunnen zijn in 2023 erg serieus nemen?

Overigens 'echte turken' ? Wie zijn dat ? Die 8% van de bevolking die een paar druppels Centraalaziatisch bloed heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')