abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 5 juni 2013 @ 10:40:51 #1
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_127433493
De Fyra verkeert in zwaar weer, en da's niet best want een sneeuwbui is al levensgevaarlijk. Discussier hier over het Fyra/HSL-debacle.



Relevante artikelen
26 cruciale fouten. Dit is er volgens de Belgen allemaal mis met de Fyra (NRC)
Tweede Kamer houdt parlementaire enquete naar debacle Fyra (NRC)
Fyra-dossier (De Volkskrant)
Het Fyra-dossier: van bestelling tot problematische levering (treinreiziger.nl)

[ Bericht 55% gewijzigd door Gert op 05-06-2013 11:06:49 ]
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:46:30 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127433673
Nieuwe ronde, nieuwe klachten, gaat de staatssecretaresse terug treden, hoe gaat de staking bij AB aflopen, wordt het Highspeed personeel van de NS op de tocht gezet? Is het salaris van de NS topman te laag? Wat vind de telegraaf lezer? Wie wordt de voorzitter van de parlementaire enquete commissie? Gaat de politiek ooit wat leren van deze verkwanseling van belastingmiljarden? U hoort het hier en nog veel meer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_127433758
Kan de OP iets aangepast worden?
Zijn nu nieuwsartikelen van december 2012 :)
quote:
Belgische inspectie: Wij hebben geen fouten gemaakt
"Nee, we hebben geen fouten gemaakt. We hebben ons gebaseerd op een rapport van het Nederlandse expertisebureau Lloyd en daarna een voorlopige goedkeuring gegeven voor de Fyra." Dat is de reactie van Thierry Breyne, topman van DVIS, de Belgische inspectie die treinen toeliet.

De Belgische media wildde van de topman weten hoe het mogelijk is dat de V250 in België werd goedgekeurd. Die vraag blijft ook vandaag nog hangen. "Voor alle duidelijkheid: wij controleren de treinstellen niet zelf", zegt Breyne. "We hebben een rapport ontvangen van Lloyd, een erkend expertisebureau. Op dat rapport hebben we ons gebaseerd. Vergeet niet: AnsaldoBreda had alle vereiste certificaten van Europa om die trein te laten rijden."

Ook in Nederland ging de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) af op rapport van Lloyd. Op een aantal kleine punten voldeed de Fyra V250 niet aan de eisen van de spoorwegwet, maar daarop werd ontheffing gegeven. Daarbij werd aangemerkt dat die ontheffingen werden verleend omdat het geen invloed zou hebben op de veiligheid.

Het wordt stilaan een oorlogje België-Nederland. Volgens u is het dus het Nederlandse expertisebureau dat het mag komen uitleggen?
Thierry Breyne: Ik weet alleen dat we de Fyra een tijdelijk attest hebben gegeven, voor vierenhalve maand. Dat hebben we niet zomaar gedaan.

DVIS had dus wel degelijk nog twijfels?
"Ja, maar alleen over het zogenaamde GSM-Rail-systeem: dat staat in voor de radiocommunicatie tussen treinbestuurder en seinhuis. Over veiligheid en design waren er geen opmerkingen."

Dan moet u toch van uw stoel zijn gevallen als u de foto's zag van loshangende deuren en vastgesneeuwde noodsystemen?
"Ik benadruk dat we op 18 januari de Fyra een rijverbod hebben opgelegd. Dat zegt genoeg, denk ik."

Toch voelt het niet geruststellend aan dat de waakhond van het Belgische spoor zo'n trein laat rijden. Heeft u fouten gemaakt?
"Ik ben pas sinds 1 december vorig jaar directeur (acht dagen voor de eerste rit van de Fyra, red.). Het Fyra-dossier gaat al even mee. Maar nee, ik vind niet dat we fouten hebben gemaakt."
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:55:08 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_127433969
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Nieuwe ronde, nieuwe klachten, gaat de staatssecretaresse terug treden, hoe gaat de staking bij AB aflopen, wordt het Highspeed personeel van de NS op de tocht gezet? Is het salaris van de NS topman te laag? Wat vind de telegraaf lezer? Wie wordt de voorzitter van de parlementaire enquete commissie? Gaat de politiek ooit wat leren van deze verkwanseling van belastingmiljarden? U hoort het hier en nog veel meer.
Ik wil gewoon een werkende snelle trein :(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator woensdag 5 juni 2013 @ 10:57:56 #5
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_127434063
quote:
De medewerkers van 'Grote Zieke' AnsaldoBreda vrezen wat komen gaat
Door: Sarah Venema − 05/06/13, 07:21

Het ging al beroerd met de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda. Door het debacle met de Fyra kunnen veel werknemers nu hun baan verliezen.

Tijdens hun pauzes praten de fabrieksmedewerkers nog maar over één ding: wat gaat Nederland doen? De mannen die de roodwitte Fyra-trein in een Toscaanse fabriek in elkaar zetten, maken zich grote zorgen, vertelt medewerker Paolo Bruni. 'Voor ons staat er veel op het spel.'

Voor de meer dan vijfhonderd medewerkers van de fabriek in Pistoia betekent de Fyra geen vloeken of vertraging, maar brood en een salaris om je huur van te betalen. Zij wachten vol spanning af wat Nederland met hun trein van plan is.

Het ging al niet zo goed met treinfabrikant AnsaldoBreda. De fabrikant heeft de bijnaam 'Grote Zieke', verloor de afgelopen zes jaar meer dan een miljard euro en bleef alleen dankzij het geldinfuus van moederbedrijf Finmeccanica in leven. Hoe lang ze hun baan nog houden, weten de werknemers niet.

'We werken niet alleen aan de Fyra', vertelt Bruni. Er is net een opdracht binnengekomen voor een nationale trein en ze hebben nog een paar projecten lopen. 'Maar het zou een flinke klap zijn als Nederland het contract zou stopzetten.'

Banenverlies
Bruni werkt al 31 jaar in de fabriek en is daarnaast ook secretaris voor de Democratische Partij in Pistoia. Hij vreest banenverlies en flinke economische schade als de Nederlanders de Fyra lozen. 'Het is misschien nog net geen doodklap. Ik hoop dat we overeenstemming kunnen bereiken, ook met de Belgen.'

De leidinggevenden van AnsaldoBreda vernamen vorige week via de media dat de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS niet met ze verder wilde. De Fyra is volgens de Belgen onbetrouwbaar en resultaten uit de rapporten van externe onderzoeksbureaus trokken de professionaliteit van de treinbouwer in twijfel. Alleen al in één Fyra-trein zouden 2.019 problemen zijn gevonden. Niets van waar, betoogde de treinbouwer onmiddellijk middels een persbericht. Van technische problemen zou geen sprake zijn.(volkskrant)
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_127441366
Het is jammer dat die bonden de schuld op Nederland gaan schuiven. Zien ze daar die foto's niet of is het omdat ze in Amsterdam naar de hoeren gaan ipv de Fyra te bekijken..? Misschien wat voorbarig. Ik zou een onderzoek willen zien van hoe de treinen er op dit moment voorstaan.

[ Bericht 26% gewijzigd door kurk_droog op 05-06-2013 15:54:57 ]
pi_127449381
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 5 juni 2013 @ 19:21:23 #8
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_127452676
Triest voor die mensen die mogelijk hun baan verliezen. Echter, 't is ook triest dat het voortbestaan van een bedrijf zo direct van zo'n, tsja, op zich kleine order uit Nederland, afhangt.
AB maakt toch veel meer spul? Ander type treinen, trams, trolleys ...
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_127452748
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Triest voor die mensen die mogelijk hun baan verliezen. Echter, 't is ook triest dat het voortbestaan van een bedrijf zo direct van zo'n, tsja, op zich kleine order uit Nederland, afhangt.
AB maakt toch veel meer spul? Ander type treinen, trams, trolleys ...
Al jaren verliesgevend, dit kan het laatste zetje zijn...
  woensdag 5 juni 2013 @ 19:31:31 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127453075
Als zij die treinen beter in elkaar hadden gezet, en de boel niet met ducktape en tiewraps aan elkaar hadden gezet waren er veel minder issues geweest
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 5 juni 2013 @ 19:31:35 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_127453079
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Triest voor die mensen die mogelijk hun baan verliezen. Echter, 't is ook triest dat het voortbestaan van een bedrijf zo direct van zo'n, tsja, op zich kleine order uit Nederland, afhangt.
AB maakt toch veel meer spul? Ander type treinen, trams, trolleys ...
Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.
pi_127453546
quote:
7s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:31 schreef remlof het volgende:

[..]

Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.
Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome. ^O^
pi_127453635
(vraag) Waarom kan dit land niets meer zelf ontwikkelen en voorheen wel? (Fokker, DAF, Philips, Hoogovens, Stork) Een veilige snelle trein die beter is dan al die anderen die rondrijden is te bedenken (knappe koppen genoeg in dit land, (antwoord) maar die mogen blijkpaar pas weer iets geniaals bedenken als er het juiste politieke moment is, dat is als een partij ineens heel veel zetels nodig heeft) Wubbo Ockels lukte het niet zijn elektrische superbus hier rond te laten rijden. Waarom zoekt men dus altijd in thet buitenland naar een oplossing (antwoord: het heeft weer politieke gevolgen, dus voordeel macht) Lokaal bouwen en ontwikkelen, innovatie zorgt voor verbetering economie en schept banen en er ontstaan nieuwe technologieen.
  woensdag 5 juni 2013 @ 19:48:24 #14
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_127453704
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:44 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome. ^O^
Achja. Als het waar is van die onverantwoorde ritjes van NS dan zit ook daar een probleem.
Hetzelfde als, tegen de aanwijzingen van de handleiding in, volgas met een auto met koude motor gaan scheuren en vervolgens - als het blok kapot gegaan is - het ding boos terugbrengen naar de garage en te stampvoeten om garantie.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  woensdag 5 juni 2013 @ 19:50:03 #15
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_127453767
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:46 schreef Synthercell het volgende:
(vraag) Waarom kan dit land niets meer zelf ontwikkelen en voorheen wel? (Fokker, DAF, Philips, Hoogovens, Stork) Een veilige snelle trein die beter is dan al die anderen die rondrijden is te bedenken (knappe koppen genoeg in dit land, (antwoord) maar die mogen blijkpaar pas weer iets geniaals bedenken als er het juiste politieke moment is, dat is als een partij ineens heel veel zetels nodig heeft) Wubbo Ockels lukte het niet zijn elektrische superbus hier rond te laten rijden. Waarom zoekt men dus altijd in thet buitenland naar een oplossing (antwoord: het heeft weer politieke gevolgen, dus voordeel macht) Lokaal bouwen en ontwikkelen, innovatie zorgt voor verbetering economie en schept banen en er ontstaan nieuwe technologieen.
Er komt een parlementaire enquete dus mogelijk komt dan de onderste steen boven. maar dit was toch puur een europese aanbestedings- en geldkwestie? Men kon daardoor niet anders. Anders had het ding best hier in NL gemaakt kunnen worden. Vast wel.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_127454098
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:48 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Achja. Als het waar is van die onverantwoorde ritjes van NS dan zit ook daar een probleem.
Hetzelfde als, tegen de aanwijzingen van de handleiding in, volgas met een auto met koude motor gaan scheuren en vervolgens - als het blok kapot gegaan is - het ding boos terugbrengen naar de garage en te stampvoeten om garantie.
Wat was er onverantwoord dan? Die sneeuw veroorzaakte echt niet de grootste problemen en sneeuw mag bodemplaten niet losrukken aangezien door steenslag onder de trein dan helemaal alles kapot gaat. Die treinen hadden gewoon mankementen. Nu weet ik niet wat er in die maanden allemaal verbeterd is maar ik neem aan dat er vooruitgang is geboekt.

Die stop op testritten vind ik dan ook een beetje onzinnig, helemaal als het op die foto's uit dat onderzoek is wat van treinen begin januari is. Grootste punt zal het onderhoud wel worden en hoe elke trein anders is...

Even afwachten wat er allemaal gaat gebeuren en wat AB morgen gaat melden.
pi_127454324
quote:
7s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:31 schreef remlof het volgende:

[..]

Ze maken in ieder geval zo ongeveer alles wat in Italië op rails rijdt. En ook nog de meeste autobussen die daar rondrijden.
Alle andere TGVs hebben ze altijd in samenwerking met anderen gemaakt.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_127455817
Nou dat van die assen is wel zorgwekkend, daarvan kun je verwachten dat die dagelijks belast worden met steenslag, flink hard ook bij 250km/u. Als na enkele weken al de verf eraf is geslagen en onderliggend metaal begint te roesten lijkt me toch dat die assen van verkeerd staal zijn gefabriceerd en dat los je niet op met een likje verf.

Verder begrijp ik dat deze treinen een ramp worden om te onderhouden, zelfs als alle fouten eruit zijn gehaald. Je houdt teveel zwakke plekken over die je iedere servicebeurt moet nalopen.

Misschien het verschil tussen een Porsche en Ferrari's. Waarbij de Duitser perfect is voor dagelijks gebruik op de autobahn, kun je met de Italiaan alleen maar flaneren op de boulevard.
.
pi_127456275
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:44 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Prima ritjes met hun treinen gemaakt vanaf Milaan naar Rome. ^O^
"Hun" treinen zijn voor het grootste deel door Alstom en Bombardier ontworpen. Die Italianen zijn gewoon zo chauvinistisch dat AnsaldoBreda de meeste credit moet krijgen omdat ze ooit eens een moertje hebben aangedraaid.
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:12:17 #20
104871 remlof
Europees federalist
pi_127458260
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 20:39 schreef Ireyon het volgende:

[..]

"Hun" treinen zijn voor het grootste deel door Alstom en Bombardier ontworpen. Die Italianen zijn gewoon zo chauvinistisch dat AnsaldoBreda de meeste credit moet krijgen omdat ze ooit eens een moertje hebben aangedraaid.
Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.
pi_127458744
quote:
7s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:12 schreef remlof het volgende:

[..]

Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.
Ik probeerde te zoeken wat dat betekent, maar de grootste hits zijn andere posts van jou waarin je dat woord gebruikt :P
pi_127461546
quote:
7s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:12 schreef remlof het volgende:

[..]

Italianen zijn helemaal niet chauvinistisch, ze zijn juist esterofiel. Je verwart ze vast met Fransen.
Wat esterofiel is moet je even uitleggen maar Italianen zijn niet chauvinistisch inderdaad. Die ETR500 en V300 zijn inderdaad door Bombardier ontworpen en ook de controle erop werd onder toezien van Bombardier gedaan. Onbegrijpelijk dat ze dan niet even wat 'stelen' van die ontwerpen qua techniek. Mensen die de V250 lelijk vinden rijden waarschijnlijk ook een volkswagen..

pi_127461713
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:07 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Wat esterofiel is moet je even uitleggen maar Italianen zijn niet chauvinistisch inderdaad. Die ETR500 en V300 zijn inderdaad door Bombardier ontworpen en ook de controle erop werd onder toezien van Bombardier gedaan. Onbegrijpelijk dat ze dan niet even wat 'stelen' van die ontwerpen qua techniek. Mensen die de V250 lelijk vinden rijden waarschijnlijk ook een volkswagen..

[ afbeelding ]
Ik dacht dat ik de enige was die de V250 een mooie trein vond. Alleen het interieur kan veel beter. Echt veel beter.
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:18:07 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127462117

Mooier
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 5 juni 2013 @ 22:22:01 #25
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_127462308
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Mooier
en een genot om ermee door het land van onze oosterburen te reizen
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')