abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127446164
quote:
7s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is niet makkelijk om een politieke partij op te richten in een dictatuur.
:').

Jij bent echt poep.
pi_127446204
quote:
10s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:28 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Waarom richt er dan niemand een betere partij op?
Alhoewel je dat ook over Nederland kan zeggen.
Enig idee hoeveel partijen er meegedaan hebben aan de verkiezingen?

Dit is nou wat ik de hele tijd probeer te zeggen... AKP is de minst van alle kwaden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2013 16:45:12 ]
pi_127446234
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:44 schreef zarGon het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel partijen er meedoen aan de verkiezingen?

Dit is nou wat ik de hele tijd probeer te zeggen... AKP is de minst van alle kwaden.
Maar de meeste partijen krijgen heel weinig media-aandacht.
pi_127446276
quote:

[..]

Er zijn heel veel politieke partijen. Makkelijk op te richten ook. Doorbreken is moeilijker.
AKP bestaat ook nog vrij kort.
pi_127446295
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:45 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Maar de meeste partijen krijgen heel weinig media-aandacht.
Tja, de meeste partijen zijn dan ook heel klein.
pi_127446327
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:44 schreef zarGon het volgende:
Hoe komt het dan dat al die andere partijen zo bagger zijn?

Ik bedoel, als er een "markt" was voor een "goede partij" zou zo een "goede partij" toch wel bestaan in Turkije?
pi_127446362
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 14:13 schreef De_Guidance het volgende:
Het gaat erom wat mensen in Turkije stemmen.
Beathoven lijkt nu te doen alsof mensen in Europa hem hebben gekozen. Je kan ook helemaal niet stemmen vanuit Europa.
Wacht.
Ik kan gewoon met Marokkaanse referenda en verkiezingen meestemmen bij de consulaten en ambassades. Net als Nederlanders die in het buitenland wonen. Dat is niet mogelijk voor Turken die in het buitenland wonen? Of lees ik het verkeerd?

[ Bericht 4% gewijzigd door Erasmus op 05-06-2013 16:49:08 ]
pi_127446389
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ja, dat kan wel kloppen :)

sorry trouwens dat ik er wat naast zat met die D66-CHP vergelijking, ik ken de burgemeester.. z'n partij was DSP en zit nu bij de CHP ivm het geleidelijk imploderen van de DSP. Alleen heeft hij geen CHP achtergrond, heb me intussen wat ingelezen over de CHP en het is idd niet een ideale partij qua geschiedenis. Een compleet nieuwe partij aan 't roer van Turkije zou niet zo'n gek idee zijn.
Geen probleem. Ik heb weer geleerd dat dit geen CHP-beweging is door jou en HiZ.

Maar goed, punt is dus dat de AKP die onderdrukkende hegemonie had doorbroken en dat heel veel mensen initieel heel positief over ze waren. Ook Hiz bijvoorbeeld. Ze hadden toen ook de steun van de liberalen.

Hoe ze hiermee omgaan vind ik ook niet best. En ik begrijp nu ook wel de zorgen van de mensen die demonstreren. Hopelijk komt het allemaal tot een goed einde zonder escalatie, maar ook met meer vrijheid.
pi_127446415
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:48 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat al die andere partijen zo bagger zijn?

Ik bedoel, als er een "markt" was voor een "goede partij" zou zo een "goede partij" toch wel bestaan in Turkije?
Die bestaat ook: AKP.

...

We blijven cirkeltjes maken. De oppositie is poep, mede daardoor is de regeringspartij zo goed.
pi_127446416
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:48 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Wacht.
Ik kan gewoon met Marokkaanse referenda en verkiezingen meestemmen bij de consulaten en ambassades. Net als Nederlanders die in het buitenland wonen. Dat is niet mogelijk voor Turken die in het buitenland wonen? Of lees ik het verkeerd?
Je leest het goed. Je moet er vooralsnog echt heen gaan.
pi_127446501
AKP is juist opgericht in een situatie als nu, tien jaar terug. Mensen uit verschillende stromingen kwamen bij elkaar om de politieke impasse te doorbreken.
Maar de conservatieve vleugel lijkt nu de overhand te hebben.
pi_127446661
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:50 schreef zarGon het volgende:
Die bestaat ook: AKP.

...

We blijven cirkeltjes maken. De oppositie is poep, mede daardoor is de regeringspartij zo goed.
Dat hangt dus van je definitie "goed" af.

Uit deze protesten bijkt in ieder geval dat een significant deel (maar mogelijk wel een minderheid) van de bevolking zich geintimideerd voelt door de AKP en zich heel heftig verzet tegen de AKP.

Als er geen beter alternatief is zoals jij zegt (en ik heb natuurlijk geen reden aan te nemen dat dat incorrect is), ziet het er niet goed uit voor Turkije.
pi_127446704
quote:

[..]

De AKP is democratisch het parlement in geholpen.. meerdere keren. En ik zal ze geen dicterende partij noemen zoals ze zich opstelden. Hun campagne was de beste want het sprak mensen aan. Ik was het vaak zelfs ook wel met ze eens gek genoeg, want wat Turkije nodig heeft 'is' een sterke economie en wat dat betreft stond het land op de kaart.

Maar na Gezi hebben ze de ene na de andere blunder gemaakt en laten zien dat als het nodig is voor het verwezenlijken van hun politieke ideologie ze desnoods 'mogelijk' CS in gaan zetten en inmiddels staan ze bij Amnesty International op de lijst, hoe kom je daar? Waarom moeten enkele demonstranten.. zelfs als ze stenen gooien (de politie heeft minimale schade) de dood in gejaagd worden, soms zonder reden, gewoon omdat ze erbij staan. Wat is het volk dan nog waard voor een regering als men dat niet afkeurt en de PM zelf het land verlaat met de middelvinger opgestoken.

De controle op studenten is er als in dat er actieve persoonlijke controle is op hun bedoelingen met wat dan ook (zelf ondervonden tijdens een project met een groep studenten waarin we onterecht met de CHP in verband werden gebracht, anderhalve maand voor Gezi).

En ik ben dan ook bang dat als er geen verandering komt en we gaan 'wachten' op verkiezingen dat de AKP van de gelegenheid en de tijd gebruik maakt om maatregelen te treffen tegen iedereen die ze hoe dan ook dwarsboomde, het is gewoon niet meer dezelfde partij na dit alles, ze zaten op 't randje maar zitten er nu wel overheen. Het zal een hardere versie ervan worden, eentje waar mensen nog meer voor te vrezen hebben dan voorheen ivm de waslijst aan potentiėle 'terroristen' die ze hebben na deze Gezi rellen. De wereld zal 't vergeten en ondertussen kunnen ze hier met alle TV stations op "zwart" hun goddelijke gang gaan.

Erdogan is op de manier hoe hij er mee omgegaan is niet meer geloofwaardig en neigt vanaf 'onderstaand punt' naar een rol als dictator ipv een president voor alle Turken.

..the king (of Jordan) told The Atlantic magazine in an interview. Erdoan once said that democracy, for him, is a bus ride, he said. Once I get to my stop, Im getting off, [Erdogan said]

Jordanie probeert het te ridiculiseren om de verbinding met Turkije niet te verliezen maar dit punt van Erdogans uitspraak lijkt toch wel een beetje te zijn aangebroken dat hij langzaam maar zeker uitstapt.

Het is belangrijk dat de aandacht niet verslapt vanuit Turkije en de wereld en de AKP niet business as usual gaat spelen want dat wordt het bij lange na niet meer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 05-06-2013 17:06:32 ]
  woensdag 5 juni 2013 @ 16:56:05 #114
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127446741
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:54 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Dat hangt dus van je definitie "goed" af.

Uit deze protesten bijkt in ieder geval dat een significant deel (maar mogelijk wel een minderheid) van de bevolking zich geintimideerd voelt door de AKP en zich heel heftig verzet tegen de AKP.

Als er geen beter alternatief is zoals jij zegt (en ik heb natuurlijk geen reden aan te nemen dat dat incorrect is), ziet het er niet goed uit voor Turkije.
Inderdaad, als er geen andere optie is en de huidige regeringspartij negeert een grote groep mensen voor een lange tijd dan krijg je uiteindelijk gewoon Syriė.. hoe ver dat nu nog lijkt.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_127447157
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:55 schreef Beathoven het volgende:
Maar na Gezi hebben ze de ene na de andere blunder gemaakt en laten zien dat als het nodig is voor het verwezenlijken van hun politieke ideologie ze desnoods 'mogelijk' CS in gaan zetten en inmiddels staan ze bij Amnesty International op de lijst, hoe kom je daar? Waarom moeten enkele demonstranten.. zelfs als ze stenen gooien (de politie heeft minimale schade) de dood in gejaagd worden, soms zonder reden, gewoon omdat ze erbij staan. Wat is het volk dan nog waard voor een regering als men dat niet afkeurt en de PM zelf het land verlaat met de middelvinger opgestoken.
Dit kan je niet alleen de AKP kwalijk nemen. Ik denk dat er een goede reden is dat veel van die Arabische protesten steeds groter werden. Hieraan gerelateerd is het lastig om een situatie als deze te bekoelen.

Zowel de politie en demonstranten bestaan uit individuen. Daar zitten mensen bij die fouten maken of soms misschien wel gewoon sadistisch zijn (politie) of willen rellen (demonstranten).

Daarom zullen dit soort situaties blijven voorkomen:

En dit zal de gemoederen verder doen oplopen.

Aan de andere kant zijn er natuurlijk demonstranten die politieagenten willen verwonden, of erger. Dit kan politieagenten weer provoceren om meer van dit soort geweld uit te halen.

Zeg maar een vicieuze circel van geweld. Ik weet dat in Egypte dit soort dingen ook speelden. Wie kent deze nog:
pi_127447163
Die busquote van Erdogan klopt niet helemaal.
Hij heeft gezegd dat democratie geen einddoel maar een middel is.
Maar het woord voor vervoersmiddel in het Turks is ook middel.

Dat citaat is daarna heel vaak verkeerd vertaald en zwerft door het internet en de media.
pi_127447247
Vanmiddag aangekomen in Istanbul en ik moet zeggen, je merkt er opzich weinig van hier. Natuurlijk is dat ook vrij normaal, Istanbul is immers gigantisch. Plus dat demonstraties zich nu 's avonds lijken af te spelen.

Anyway, volgens de receptionist is Taksim square gezellig overdag met muziek en dansen. Hij heeft me aangeboden morgen mee te nemen, dus mss dat ik overdag wel even een kijkje ga nemen.
Een vriendin van me is overigens in Ankara en die is vanmiddag 'ge-traangasd', dus blijkbaar zijn ze daar vanmiddag al begonnen.
pi_127447431
quote:
Onmenselijk.. :N
pi_127447621
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:05 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Dit kan je niet alleen de AKP kwalijk nemen. Ik denk dat er een goede reden is dat veel van die Arabische protesten steeds groter werden. Hieraan gerelateerd is het lastig om een situatie als deze te bekoelen.
Je kunt het de AKP kwalijk nemen dat ze deze agenten aannemen die hun vak niet verstaan en geen goede opleiding hebben genoten en daarom aanvallen ipv verdedigen. Je kunt 't ze kwalijk nemen dat ze de TV stations opdracht hebben gegeven om vooral niets of zeer minimaal en gekleurd uit te zenden zodat er een gordijn voor zat. Je kunt ze 't ook kwalijk nemen dat vanaf de punten dat er sadistisch geweld plaatsvond dat men niet heeft aangestuurd op een onderzoek maar ipv daarvan de demonstranten extremisten noemde. Verder is het gebruiken van pepergas overbodig veel toegepast en mag je ze het kwalijk nemen dat ze met CS mogelijk weleens meer wilden aanrichten dan met het pepergas.

De opdrachten van hoger hand bepalen of het democratisch wordt opgelost of dat het soms een slagveld wordt en dat laatste is het geworden. Het zijn keuzes en er is maar eentje die de werkelijke keuzes maakt.
  woensdag 5 juni 2013 @ 17:17:27 #121
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_127447662
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 16:51 schreef De_Guidance het volgende:
AKP is juist opgericht in een situatie als nu, tien jaar terug. Mensen uit verschillende stromingen kwamen bij elkaar om de politieke impasse te doorbreken.
Maar de conservatieve vleugel lijkt nu de overhand te hebben.
Het zal dus interessant zijn om te zien of er binnen de AKP zelf ook openheid is voor tegengas en discussies. In principe heb je bij elke Islamitische partij een conservatievere stroming die meer denkt vanuit ideologische principes en een pragmatische stroming die meer kijkt naar de realiteit om vervolgens daarop hun beleid af te stemmen. Ik ken de AKP totaal niet maar ben benieuwd of je de aankomende tijd daarbinnen ook duidelijk verschillende standpunten gaat zien, en in hoeverre ze dat tolereren ook. Of dat het wellicht ook binnen de partij zelf vrij hiėrarchisch is allemaal. Dat laatste zou voor Turkije minder goed zijn, het beste is als de partij zelf in staat is gezonde kritiek van binnenuit op de partij zelf te uiten.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_127447752
De burgemeester van Ankara (AKP) zegt dat hij ambtenaren die hebben meegedaan aan de acties gaat ontslaan tenzij ze voor vanavond hun spijt betuigen.
  woensdag 5 juni 2013 @ 17:21:07 #123
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_127447821
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:16 schreef Beathoven het volgende:
Je kunt 't ze kwalijk nemen dat ze de TV stations opdracht hebben gegeven om vooral niets of zeer minimaal en gekleurd uit te zenden zodat er een gordijn voor zat. Je kunt ze 't ook kwalijk nemen dat vanaf de punten dat er sadistisch geweld plaatsvond dat men niet heeft aangestuurd op een onderzoek maar ipv daarvan de demonstranten extremisten noemde. Verder is het gebruiken van pepergas overmatig en overbodig veel toegepast en mag je ze het kwalijk nemen dat ze met CS mogelijk weleens meer wilden aanrichten dan met het pepergas.

De opdrachten van hoger hand bepalen of het democratisch wordt opgelost of dat het soms een slagveld wordt en dat laatste is het geworden. Het zijn keuzes en er is maar eentje die de werkelijke keuzes maakt.
Zou het kunnen dat de AKP net zoals de Moslimbroeders in Arabische landen die nu (eindelijk) regeren door jarenlange stigmatisering vanuit seculiere hoek automatisch achter elke boom (kritiek) een seculier spook zien? Want dat reflex zie je wel bij de Moslimbroeders in de Arabische landen die nu regeren. Zodoende de standaardreflex dat als er flinke demonstraties zijn het gaat om "linkse raddraaiers zijn weer bezig hoor", of in het geval van sommige landen "seculiere antidemocratische krachten". En met dat vijandbeeld in het achterhoofd wilt men het medialandschap vaak "rechtzetten", want het medialandschap is "vooral seculier", en dus krijg je dat men tegenwicht gaat bieden wat nogal snel kan doorslaan naar favoritisme maar dan nu de andere kant op. Het is ook logisch deze mindset als je vanuit een situatie komt van jarenlange polarisatie tussen seculieren en Islamisten, waarbij de seculieren de overhand hebben gehad (hetzij door eerlijke verkiezingen of door een leger wat zaken afdwingt).....als dan de andere kant eindelijk de kans krijgt heeft het nogal het gevoel/reflex dat er "krachten tegen ons zijn" en daarnaast "zaken rechtgezet moeten worden" (zoals media bijv).
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_127447859
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:17 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Het zal dus interessant zijn om te zien of er binnen de AKP zelf ook openheid is voor tegengas en discussies. In principe heb je bij elke Islamitische partij een conservatievere stroming die meer denkt vanuit ideologische principes en een pragmatische stroming die meer kijkt naar de realiteit om vervolgens daarop hun beleid af te stemmen. Ik ken de AKP totaal niet maar ben benieuwd of je de aankomende tijd daarbinnen ook duidelijk verschillende standpunten gaat zien, en in hoeverre ze dat tolereren ook. Of dat het wellicht ook binnen de partij zelf vrij hiėrarchisch is allemaal. Dat laatste zou voor Turkije minder goed zijn, het beste is als de partij zelf in staat is gezonde kritiek van binnenuit op de partij zelf te uiten.
Die zijn er nu ook wel. Ook open en bloot.
Benieuwd hoe het eindigt.
pi_127447878
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je kunt het de AKP kwalijk nemen dat ze deze agenten aannemen die hun vak niet verstaan en geen goede opleiding hebben genoten en daarom aanvallen ipv verdedigen. Je kunt 't ze kwalijk nemen dat ze de TV stations opdracht hebben gegeven om vooral niets of zeer minimaal en gekleurd uit te zenden zodat er een gordijn voor zat. Je kunt ze 't ook kwalijk nemen dat vanaf de punten dat er sadistisch geweld plaatsvond dat men niet heeft aangestuurd op een onderzoek maar ipv daarvan de demonstranten extremisten noemde. Verder is het gebruiken van pepergas overbodig veel toegepast en mag je ze het kwalijk nemen dat ze met CS mogelijk weleens meer wilden aanrichten dan met het pepergas.

Uiteraard gaat de AKP niet vrijuit. Ik probeer echter te zeggen dat ik denk dat er meer speelt. Ik denk dat er ook een soort vicieuze circel is die zowel de AKP, als de politie als de demonstranten niet in de hand hebben. Een circel waarin de kleine minderheid gewelddadige demonstranten en gewelddadig politieoptreden elkaar oproepen en versterken.

Ik denk bijvoorbeeld dat dat plaatje van die dame in het rood tot zowel meer demonstranten als ook gewelddadiger demonstranten leidt.

Anyway, dat is mijn hypothese, niet de waarheid ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')