quote:DEN HAAG -
Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat er geen immigranten meer uit islamitische landen zouden moeten worden toegelaten en dat er een stop moet komen op de bouw van nieuwe moskeeën. Dat stelt de PVV op basis van een onderzoek dat de partij liet uitvoeren door Maurice de Hond.
Die ondervroeg een representatieve groep Nederlanders van 1900 mensen. Opvallend is dat de afkeer van de islam onder mensen van bijna alle politieke gezindten de boventoon voert. D66 is de enige uitzondering. Zo vindt zes op de tien ondervraagden die vorig jaar op het CDA stemden dat er niet meer moskeeën moeten komen. Saillant is dat de partij juist vandaag op haar congres benadrukte dat de partij moslims graag in de gelederen opneemt.
De helft van de PvdA- en SP-kiezers wil een immigratiestop uit islamitische landen. Acht op de tien VVD-stemmers vindt dat ook, bij de aanhang van 50Plus is dit zelfs 90 procent.
http://www.telegraaf.nl/i(...)bouw_moskeeen__.html
Zijn we toch niet zo tolerant als we altijd pretenderen. 450 moskeeën is ook een behoorlijk dichtheid t.o.v. het aantal kerken 650. aanpassing: dit is volgens de raad van kerken; nader onderzoek geeft aan dat er nog ongeveer 4000 kerkgebouwen in gebruik zijn
Volgens de statistieken wonen er zo'n 825.000 moslims waarvan 289.000 de moskee minimaal een keer per maand bezoekt terwijl er zo'n 8 miljoen christenen zijn waarvan 1,4 miljoen christenen wekelijks de kerk bezoekt.
Jammer genoeg hebben wij geen echte democratie, in tegenstelling tot Zwitserland, waar na een referendum de bouw van minaretten verboden werd.
We zullen zien of er in dit deel wel iemand komt die deze twijfel weet te onderbouwen. Tot nu toe blijkt nergens uit dat de uitkomsten van het onderzoek onzin zijn.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:26 schreef deadprez het volgende:
Ik heb het vorige topic niet gevolgd verder, maar ik zou een onderzoek dat in opdracht van de PVV door Maurice de Hond is uitgevoerd niet al te serieus nemen.
Nee heel veel Nederlanders willen meer moskeen erbij, ze kunnen er geen genoeg van krijgen!quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:26 schreef deadprez het volgende:
Ik heb het vorige topic niet gevolgd verder, maar ik zou een onderzoek dat in opdracht van de PVV door Maurice de Hond is uitgevoerd niet al te serieus nemen.
Maar D66 snappen in ieder geval wel dat doel noch noodzaak aanwezig is om iets over de sharia in de grondwet te zetten De sharia is in strijd met onze grondwet. En als je die in wil voeren dan zal je die grondwet dus moeten aanpassen. En wat maakt zo'n regeltje dan nog uit in het hypothetische geval dat een shariapartij 2/3 meerderheid zou hebben?quote:Op maandag 3 juni 2013 23:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Pragmatisch zijn is leuk, maar soms moet je ook principes hebben. Ook D66-stemmers vinden overigens dat er genoeg islam in Nederland is, blijkt uit het onderzoek. Een expliciet Sharia-verbod is bovendien een signaal dat je afgeeft. Soms is symboolpolitiek wenselijk of zelfs noodzakelijk.
Maurice de Hond zit er bij verkiezingen ook altijd heel erg naast.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We zullen zien of er in dit deel wel iemand komt die deze twijfel weet te onderbouwen. Tot nu toe blijkt nergens uit dat de uitkomsten van het onderzoek onzin zijn.
Het onderzoek van de Hond is niet serieus te nemen omdat keer op keer bewezen wordt dat hij er niks van bakt, tijdens de afgelopen verkiezingen zat hij er enorm naast bijvoorbeeld. Het onderzoek is ongeloofwaardig omdat de opdrachtgever de PVV is en dat de bron de Telegraaf is helpt ook niet echt mee.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We zullen zien of er in dit deel wel iemand komt die deze twijfel weet te onderbouwen. Tot nu toe blijkt nergens uit dat de uitkomsten van het onderzoek onzin zijn.
Dat viel best mee. Kort voor de verkiezingen switchten veel mensen nog naar VVD en PvdA. Ook dat zag De Hond aankomen, al had hij de mate waarin wat onderschat.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:44 schreef deadprez het volgende:
[..]
Het onderzoek van de Hond is niet serieus te nemen omdat keer op keer bewezen wordt dat hij er niks van bakt, tijdens de afgelopen verkiezingen zat hij er enorm naast bijvoorbeeld. Het onderzoek is ongeloofwaardig omdat de opdrachtgever de PVV is en dat de bron de Telegraaf is helpt ook niet echt mee.
Een enquête onder 1900 mensen lijkt me sowieso niet echt betrouwbaar.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat viel best mee. Kort voor de verkiezingen switchten veel mensen nog naar VVD en PvdA. Ook dat zag De Hond aankomen, al had hij de mate waarin wat onderschat.
Maar dit is geen verkiezingspeiling, maar een enquête onder 1.900 Nederlanders. Hoe kun je er daarmee "naast" zitten? Je stelt 1.900 mensen een vraag en somt de antwoorden op.
Onderbouw dat eens. In deel 1 waren woorden als "lijkt me" het enige wat ik voorbij zag komen. Waarom kan een steekproef onder 1.900 Nederlanders niet representatief zijn?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:11 schreef deadprez het volgende:
[..]
Een enquête onder 1900 mensen lijkt me sowieso niet echt betrouwbaar.
Ik begrijp dat dit voor velen hier de ultieme bron is om maar gelijk onze grondwet te verkrachten...quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:26 schreef deadprez het volgende:
Je weet uit wat voor groep De Hond zijn respondenten selecteert?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat viel best mee. Kort voor de verkiezingen switchten veel mensen nog naar VVD en PvdA. Ook dat zag De Hond aankomen, al had hij de mate waarin wat onderschat.
Maar dit is geen verkiezingspeiling, maar een enquête onder 1.900 Nederlanders. Hoe kun je er daarmee "naast" zitten? Je stelt 1.900 mensen een vraag en somt de antwoorden op.
Op zich zijn 1900 mensen meer dan genoeg voor een representatief onderzoek in Nederland, dat klopt. Ik meen me zelfs te herinneren dat er, volgens een index/berekening in statistiek, rond de 280 Nederlanders nodig zijn hiervoor, maar ik zou het weer moeten vragen om zeker te weten.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:20 schreef Elfletterig het volgende:
Dat doen ze voor dat immense land met samples van 1.500 mensen. Dan zou 1.900 mensen niet genoeg zijn om in Nederland een representatief beeld te krijgen van hoe er gedacht wordt?
Ik heb werkelijk geen idee hoe de Hond zijn enquête heeft afgenomen. Als hij voornamelijk onder zijn aangemelde panel de enquête heeft uitgevoerd dan kan dit inderdaad wel een probleem kunnen vormen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:19 schreef 99.999 het volgende:
Mijn punt bij de Hond is vooral waar hij zijn steekproef uit trekt. Dat is een vrij kleine populatie van mensen die zich vrijwillig hebben aangemeld bij zijn panel. Dan heb je het dus over mensen die politiek geïnteresseerd zijn en actief internetgebruiker en daarvan blijft slechts een deel hangen. De fanatiekelingen. Dan kan je met allerlei statistische kunstgrepen alsnog een leuke uitkomst in elkaar draaien maar daar heb ik niet heel veel vertrouwen in,
En het is wel leuk dat steeds bekend wordt dat partijen die De Hond betalen voor onderzoeken in de periode daarvoor spontaan flink stijgen in zijn wekelijkse peiling
Jij kan ook niet aantonen dat dit een representatief onderzoek is.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De details staan hier: http://pvv.nl/images/stories/Reactie_op_Islam_in_Nederland.pdf (PDF)quote:Op dinsdag 4 juni 2013 07:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je weet uit wat voor groep De Hond zijn respondenten selecteert?
Kortom: representatieve steekproef.quote:Er zijn voor dit onderzoek ruim 1900 mensen ondervraagd, die samen een representatieve steekproef vormen van Nederlanders van 18 jaar en ouder. De resultaten zijn afgezet tegen het stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012, geslacht, leeftijd, religie, opleiding en inkomen.
Om een signaal af te geven, namelijk het signaal dat Sharia-wetgeving in dit land onacceptabel is. Van discriminatie is geen sprake. Andere religies of levensovertuigingen staan immers ook niet boven de wet.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 07:51 schreef 99.999 het volgende:
Maar elfletterig kan je ook onderbouwen waarom het zo verstandig zijn om onze grondwet hierop aan te passen? Heb je zo weinig vertrouwen in onze democratie? Is extra discriminatie op geloof noodzaak?
De vraag is ook wat het nu voor extra bescherming biedt. Als een shariapartij zo machtig is dat ze de grondwet kunnen aanpassen dan kunnen ze die regel er ook wel even uit schrappen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 07:51 schreef 99.999 het volgende:
Maar elfletterig kan je ook onderbouwen waarom het zo verstandig zijn om onze grondwet hierop aan te passen? Heb je zo weinig vertrouwen in onze democratie? Is extra discriminatie op geloof noodzaak?
Het zijn anderen die dit onderzoek in twijfel trekken, dus dan is het aan hen om te komen met informatie waaruit blijkt dat De Hond onzorgvuldig of vooringenomen te werk is gegaan. Tot die tijd ga ik gewoon uit van de hierboven geciteerde werkwijze en dus ook van de juistheid van de bevindingen. Bevindingen die trouwens redelijk aansluiten op wat ook al uit het SCP-rapport bleek.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:43 schreef Chadi het volgende:
[..]
Jij kan ook niet aantonen dat dit een representatief onderzoek is.
Het is een principekwestie. Net zoals jouw D66 zich bijvoorbeeld opwindt over het feit dat er nog steeds weigerambtenaren zijn, terwijl er in elke gemeente getrouwd kan worden. De situatie van een Sharia-meerderheid is niet aan de orde. Het expliciet verbieden van de Sharia is een signaal dat je afgeeft aan mensen die mensen dat het wél van kracht zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vraag is ook wat het nu voor extra bescherming biedt. Als een shariapartij zo machtig is dat ze de grondwet kunnen aanpassen dan kunnen ze die regel er ook wel even uit schrappen.
Blijft het punt alsnog staan dat jij niet kan aantonen dat het onderzoek juist is verlopen. Ter daarbij de betrouwbaarheid van zijn onderzoeken op en je kan bijna niet anders dan het geheel met een korrel zout nemen. Dit staat helemaal los van het feit of zijn onderzoek de juiste resultaten laat zien of niet.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het zijn anderen die dit onderzoek in twijfel trekken, dus dan is het aan hen om te komen met informatie waaruit blijkt dat De Hond onzorgvuldig of vooringenomen te werk is gegaan. Tot die tijd ga ik gewoon uit van de hierboven geciteerde werkwijze en dus ook van de juistheid van de bevindingen. Bevindingen die trouwens redelijk aansluiten op wat ook al uit het SCP-rapport bleek.
Op basis van de door De Hond verstrekte informatie zie ik geen reden om te twijfelen aan zijn aanpak. De steekproef is groot genoeg en dat het onderzoek representatief is, blijkt ook wel uit de bijgeleverde uitsplitsing naar partij, leeftijd en inkomen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:58 schreef Chadi het volgende:
[..]
Blijft het punt alsnog staan dat jij niet kan aantonen dat het onderzoek juist is verlopen. Ter daarbij de betrouwbaarheid van zijn onderzoeken op en je kan bijna niet anders dan het geheel met een korrel zout nemen. Dit staat helemaal los van het feit of zijn onderzoek de juiste resultaten laat zien of niet.
Welke informatie heb jij dan van de Hond?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Op basis van de door De Hond verstrekte informatie zie ik geen reden om te twijfelen aan zijn aanpak. De steekproef is groot genoeg en dat het onderzoek representatief is, blijkt ook wel uit de bijgeleverde uitsplitsing naar partij, leeftijd en inkomen.
Ik moet zeggen dat ik het sowieso een enorme non-discussie vind. Als je twijfel wilt zaaien over de betrouwbaarheid van het onderzoek, lever dan ook informatie waaruit duidelijk blijkt dat De Hond er ver naast zit. Tot dusver is er geen enkele zinnige bron geleverd. Dat terwijl SCP-rapporten juist wél in lijn liggen met deze onderzoeksresultaten.
Ik ben eigenlijk wel klaar met de discussie over de betrouwbaarheid van het onderzoek. Ik zou het liever over de bevindingen willen hebben...
Het principe maakt het omgekeerde waar. Imo moet de overheid volstrekt religie neutraal zijn. Dus niet pro christelijk maar ook niet anti islam. En door in de grondwet negatieve uitspraken te doen over de sharia tast je dat aan.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is een principekwestie. Net zoals jouw D66 zich bijvoorbeeld opwindt over het feit dat er nog steeds weigerambtenaren zijn, terwijl er in elke gemeente getrouwd kan worden. De situatie van een Sharia-meerderheid is niet aan de orde. Het expliciet verbieden van de Sharia is een signaal dat je afgeeft aan mensen die mensen dat het wél van kracht zou moeten zijn.
Nee dat taboe is er helemaal niet. Het suggereren dat er een taboe is dat is vooral een rookgordijn om draagvlak te creeeren voor dubieuze en volstrekt overbodige maatregelen.quote:Er lijkt wel een soort taboe te zijn om stelling te nemen tegen de uitwassen van de islam. Waarom is dat? Waarom dat politiek-correcte, formele geneuzel?
Beter lezen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:13 schreef Chadi het volgende:
[..]
Welke informatie heb jij dan van de Hond?
De Sharia wordt niet verboden omdat we anti-islam zijn, maar op grond van universele mensenrechten. Essentiële onderdelen van de Sharia staan daar volledig haaks op; voorbeelden zijn in het vorige deel van dit topic al genoemd. Religie staat sowieso niet boven de wet, maar de Sharia wordt verboden op grond van de strijdigheid met mensenrechten.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het principe maakt het omgekeerde waar. Imo moet de overheid volstrekt religie neutraal zijn. Dus niet pro christelijk maar ook niet anti islam. En door in de grondwet negatieve uitspraken te doen over de sharia tast je dat aan.
De grondwet is er niet voor bedoeld om symboolpolitiek te bedrijven. Die is er om ons te behoeden voor totalitaire bestuurders. En alle negatieve zaken in de sharia zijn daarin al verboden. Het voegt dus helemaal niets toe.
Het taboe is er wél en het wordt in stand gehouden door mensen die altijd met dezelfde riedel op de proppen komen. De ernst van de situatie wordt niet onderkend. Je ziet het nu ook weer: nu ligt het weer aan Maurice de Hond.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Nee dat taboe is er helemaal niet. Het suggereren dat er een taboe is dat is vooral een rookgordijn om draagvlak te creeeren voor dubieuze en volstrekt overbodige maatregelen.
Als je iets wil doen tegen die uitwassen dan zul je met maatregelen moeten komen die echt concrete problemen aanpakken. Zoiets als de jeugdzorg er goed op inrichten bijvoorbeeld. Niet onze grondwet misbruiken om religievetes mee uit te vechten.
En is die wet er niet om de universele mensenrechten te bewaken ongeacht of het nou Sharia is of niet?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Beter lezen.
[..]
De Sharia wordt niet verboden omdat we anti-islam zijn, maar op grond van universele mensenrechten. Essentiële onderdelen van de Sharia staan daar volledig haaks op; voorbeelden zijn in het vorige deel van dit topic al genoemd. Religie staat sowieso niet boven de wet, maar de Sharia wordt verboden op grond van de strijdigheid met mensenrechten.
[..]
Je vraagstelling bevat een foute aanname, dus ik kan er geen zinnig antwoord op gegeven. Je spreekt over "universele mensenrechten, ongeacht of het Sharia is of niet". Dat klopt sowieso niet. De Sharia bevat namelijk allerlei elementen die direct strijdig zijn met universele mensenrechten. En overigens ook met de beginselen waarop onze democratische samenleving is gestoeld.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:28 schreef Chadi het volgende:
[..]
En is die wet er niet om de universele mensenrechten te bewaken ongeacht of het nou Sharia is of niet?
Jij zegt hier nu dat de wet tekort schiet in het bewaken van mensenrechten.
Je vroeg welke informatie ik heb van De Hond, terwijl ik die informatie al twee keer heb geciteerd. Verder ben ik wel klaar met de omgekeerde bewijslast. Ik trek het onderzoek niet zomaar in twijfel; anderen doen dat. Dus dan leveren zij maar bronnen waaruit duidelijk blijkt dat De Hond de plank finaal misslaat.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:28 schreef Chadi het volgende:
En wat moet ik beter lezen. Jij zegt toch dat je info hebt van de hond waaruit blijkt dat het onderzoek degelijk en goed in elkaar zit.
. Hier is daar geen sprake van. Jij vindt dat mensen bij een onderzoek hun twijfels niet mogen trekken omdat het volgens jou een goed onderzoek is. Wij vragen joh dan willen we wel weten wat de criteria waren en de opbouw was van het onderzoek als je zo stellig overtuigd bent van dat onderzoek.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je vroeg welke informatie ik heb van De Hond, terwijl ik die informatie al twee keer heb geciteerd. Verder ben ik wel klaar met de omgekeerde bewijslast. Ik trek het onderzoek niet zomaar in twijfel; anderen doen dat. Dus dan leveren zij maar bronnen waaruit duidelijk blijkt dat De Hond de plank finaal misslaat.
Iedere totalitaire stroming die de mensenrechten aantast wordt door de grondwet tegengehouden. Of dat nou de sharia is, het communisme, het fascisme, het rastafarigeloof of Juche.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De Sharia wordt niet verboden omdat we anti-islam zijn, maar op grond van universele mensenrechten. Essentiële onderdelen van de Sharia staan daar volledig haaks op; voorbeelden zijn in het vorige deel van dit topic al genoemd. Religie staat sowieso niet boven de wet, maar de Sharia wordt verboden op grond van de strijdigheid met mensenrechten.
Tja er worden in dat soort discussies dan ook geregeld de feiten uit het verband gerukt en angst gezaaid voor politiek gewin. Dat vraagt op reacties.quote:Het taboe is er wél en het wordt in stand gehouden door mensen die altijd met dezelfde riedel op de proppen komen. De ernst van de situatie wordt niet onderkend. Je ziet het nu ook weer: nu ligt het weer aan Maurice de Hond.
We zagen het ook bij de berichtgeving over de Shariawijk. Als het de Telegraaf was geweest die daarover had bericht, hadden we 300 reacties in de categorie " Telegraaf" gekregen. Helaas was het de kwaliteitskrant Trouw, dus werd er snel op andere manieren gerelativeerd. Alles werd erbij gehaald; tot Staphorst aan toe.
Ik heb nog nooit een overheidsdienst gehoord dat ze hun werk niet kunnen doen omdat er in de grondwet niet staat dat er geen shariawetgeving mag komen. En politici praten blaren op hun tong over deze problemen in de wijken waar het speelt.quote:We mogen alleen "echt concrete problemen" aanpakken. Niks op tegen, maar de woordkeuze suggereert alweer dat de aanwezigheid en invloed van de islam niet een echt probleem kan zijn. Dat is nog sterker vooringenomen dan waarvan De Hond wordt beticht. Tuurlijk, stuur vooral Jeugdzorg af op probleemgezinnen, maar wees dan wel mans genoeg om - daar waar het van toepassing is - ook gewoon de religieus-culturele problemen te duiden en het beestje bij de naam te noemen.
Waarom zou je de Sharia dan expliciet moeten verbieden als de huidige wetgeving daar al in voorziet impliciet?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je vraagstelling bevat een foute aanname, dus ik kan er geen zinnig antwoord op gegeven. Je spreekt over "universele mensenrechten, ongeacht of het Sharia is of niet". Dat klopt sowieso niet. De Sharia bevat namelijk allerlei elementen die direct strijdig zijn met universele mensenrechten. En overigens ook met de beginselen waarop onze democratische samenleving is gestoeld.
Ik zeg niet dat onze wet tekortschiet. Ik zeg dat het geen kwaad kan om de Sharia expliciet te verbieden en daarmee een signaal af te geven aan orthodoxe, extremistische moslims. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Ik zeg niet dat mensen het onderzoek niet in twijfel moeten trekken. Ik zeg dat ze die twijfel dan hard moeten maken met bronnen waaruit duidelijk blijkt dat de realiteit in Nederland compleet anders is dan uit het onderzoek van De Hond blijkt.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:37 schreef Chadi het volgende:
Hier is daar geen sprake van. Jij vindt dat mensen bij een onderzoek hun twijfels niet mogen trekken omdat het volgens jou een goed onderzoek is. Wij vragen joh dan willen we wel weten wat de criteria waren en de opbouw was van het onderzoek als je zo stellig overtuigd bent van dat onderzoek.
Dat zijn geen gekke vragen toch?
Maar die andere groepen wil je de grondwet niet vanuit een of ander dubieus onderbuikgevoel op aanpassen. Dat is gewoon geen goed idee, een overheid die 1 geloof actief gaat bestrijden trekt me niet zo...quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De details staan hier: http://pvv.nl/images/stories/Reactie_op_Islam_in_Nederland.pdf (PDF)
[..]
Kortom: representatieve steekproef.
[..]
Om een signaal af te geven, namelijk het signaal dat Sharia-wetgeving in dit land onacceptabel is. Van discriminatie is geen sprake. Andere religies of levensovertuigingen staan immers ook niet boven de wet.
Tja je komt niet verder dan een of andere ongefundeerde angst...quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is een principekwestie. Net zoals jouw D66 zich bijvoorbeeld opwindt over het feit dat er nog steeds weigerambtenaren zijn, terwijl er in elke gemeente getrouwd kan worden. De situatie van een Sharia-meerderheid is niet aan de orde. Het expliciet verbieden van de Sharia is een signaal dat je afgeeft aan mensen die mensen dat het wél van kracht zou moeten zijn.
Er lijkt wel een soort taboe te zijn om stelling te nemen tegen de uitwassen van de islam. Waarom is dat? Waarom dat politiek-correcte, formele geneuzel?
Sorry, maar ik vind het echt onzin wat je beweert. Het verbieden van de Sharia is geen religieuze zaak, maar betreft een mensenrechtenkwestie. De Sharia wordt niet verboden omdat mensen in Mohammed geloven of omdat ze 5 keer per dag bidden, de Sharia wordt verboden vanwege de ongelijke positie tussen man en vrouw, tussen moslims en niet-moslims.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:39 schreef Hexagon het volgende:
Iedere totalitaire stroming die de mensenrechten aantast wordt door de grondwet tegengehouden. Of dat nou de sharia is, het communisme, het fascisme, het rastafarigeloof of Juche.
Maar door de regel over de sharia toe te voegen pik je er eentje tussenuit waarover we in de grondwet nog een extra uitspraak moeten doen. Waarbij de overheid via de grondwet dus bezig is met religieuze zaken En om dat uit een volkomen irrationele angst te doen voor een hypothetisch geval dat er een draagvlak van 2/3 meerderheid voor de sharia zou ontstaan. Tja, dan wakker je die angst enkel aan.
Ten eerste zie ik niet welk politiek gewin Trouw precies had beoogd. Het zou ook maar zo eens kunnen zijn dat ze misstanden in Nederland aan de kaak wilden stellen. Rare gedachte misschien, maar wat als de berichtgeving in essentie nou gewoon eens juist is?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:39 schreef Hexagon het volgende:
Tja er worden in dat soort discussies dan ook geregeld de feiten uit het verband gerukt en angst gezaaid voor politiek gewin. Dat vraagt op reacties.
Het brengt wel degelijk onze rechtsstaat in gevaar. In Engeland zijn er Shariarechtbanken actief; en volgens berichten zijn die er mogelijk ook in Nederland. Zoiets dien je expliciet te verbieden. Er geldt hier namelijk maar één wet en dat is de Nederlandse.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:39 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb nog nooit een overheidsdienst gehoord dat ze hun werk niet kunnen doen omdat er in de grondwet niet staat dat er geen shariawetgeving mag komen. En politici praten blaren op hun tong over deze problemen in de wijken waar het speelt.
Het is alleen geen probleem dat onze rechtstaat in gevaar brengt. We leven hier niet in Turkije. De grondwet is prima ingericht om uitwassen van welke godsdienst dan ook de kop in te kunnen drukken.
Om een duidelijk signaal af te geven. Allang eerder geantwoord.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:40 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom zou je de Sharia dan expliciet moeten verbieden als de huidige wetgeving daar al in voorziet impliciet?
De Sharia is zo strijdig met universele mensenrechten en met onze westerse waarden en normen dat een expliciet verbod zonder meer op z'n plaats is. De suggestie dat de overheid daarmee actief een geloof bestrijdt, is bizar. De overheid bestrijdt slechts de uitwassen en wijst in dit geval expliciet religie zijn plaats, namelijk: ondergeschikt aan de wet.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar die andere groepen wil je de grondwet niet vanuit een of ander dubieus onderbuikgevoel op aanpassen. Dat is gewoon geen goed idee, een overheid die 1 geloof actief gaat bestrijden trekt me niet zo...
En dat ik je blinde geloof in de hond niet krijg aangetast snap ik maar bedenk eens hoe handig het is een steekproef te trekken uit een nogal beperkte populatie...
Ten eerste is het al subjectief om van angst te spreken; het is voor mij meer een principekwestie: ik wil dat de Sharia in Nederland verboden is omdat het in strijd is met de mensenrechten. Maar al was het een angst; wie ben jij om dat "ongefundeerd" te noemen? Als er moskeeën zijn waar haatzaaien de #1-sport is en waar jongeren worden klaargestoomd voor de jihad in Syrië (of waar dan ook), waarom zouden we dan achterover leunen en kijken hoe het extremisme zich verder ontwikkelt? Waarom vinden we het zo moeilijk om paal en perk te stellen? De reactie is altijd maar weer relativeren, twijfel zaaien, angst "ongegrond" noemen, enzovoort.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 09:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja je komt niet verder dan een of andere ongefundeerde angst...
Globaal:quote:Op dinsdag 4 juni 2013 10:02 schreef Chadi het volgende:
Oké hoe moet volgens jou dat verbod eruit zien in het wetboek?
kan je me een wet tekst opgeven?
quote:In Nederland geldt alleen de Nederlandse (grond)wet. Andere wetten, alsmede (religieuze) wetten die indruisen tegen universele mensenrechten zijn in Nederland niet toegestaan.
quote:Op dinsdag 4 juni 2013 10:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Om een duidelijk signaal af te geven. Allang eerder geantwoord.
[..]
Je gaat alleen niet in op de noodzaak om de sharia expliciet te verbieden, persoonlijke vrijheden worden al gewaarborgd, dus waarom de noodzaak tot een extra wet?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 10:00 schreef Elfletterig het volgende:
Sorry, maar ik vind het echt onzin wat je beweert.
Dit is heel erg moeilijk om goed in een wet te vatten die standhoudt.quote:Het brengt wel degelijk onze rechtsstaat in gevaar. In Engeland zijn er Shariarechtbanken actief; en volgens berichten zijn die er mogelijk ook in Nederland. Zoiets dien je expliciet te verbieden. Er geldt hier namelijk maar één wet en dat is de Nederlandse.
Kom eens met jouw visie op de zaak in plaats van andermans inspanningen af te branden. Ga je nu een politiek-correcte riedel houden over dat het wel meevalt met de islam in Nederland, of ben je mans genoeg om vast te stellen wat De Hond ook doet, namelijk dat de weerstand tegen de islam fors is in dit land?quote:
Die zaken zijn al lang geregeld in de huidige grondwet. Het is niet nodig om ons dus tegen de wetgeving van een willekeurige religie te gaan uitspreken in de grondwet.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 10:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind het echt onzin wat je beweert. Het verbieden van de Sharia is geen religieuze zaak, maar betreft een mensenrechtenkwestie. De Sharia wordt niet verboden omdat mensen in Mohammed geloven of omdat ze 5 keer per dag bidden, de Sharia wordt verboden vanwege de ongelijke positie tussen man en vrouw, tussen moslims en niet-moslims.
Het is irrationeel omdat er om de sharia in te voeren een draagvlak van 2/3 van de bevolking nodig is. Dat is er niet en komt er ook niet. En als dat er wel zou zijn is er ook geen sprake van een massale mening.quote:Wie ben jij trouwens om een bepaalde angst "irrationeel" te noemen? Als Nederland massaal van mening is dat de Sharia onwenselijk is en verbannen moet worden, moet dat gewoon kunnen. Temeer omdat het de religieuze vrijheid niet aantast. Religie is immers sowieso al ondergeschikt aan de wet.
Dat debat wordt helemaal niet uit de weg gegaan. Dat is een soort slachtofferrol om niet op feiten van tegenstanders in te hoeven gaan.quote:Ten eerste zie ik niet welk politiek gewin Trouw precies had beoogd. Het zou ook maar zo eens kunnen zijn dat ze misstanden in Nederland aan de kaak wilden stellen. Rare gedachte misschien, maar wat als de berichtgeving in essentie nou gewoon eens juist is?
Wat zijn precies feiten? Praat je dan over de officiële lezing, het politiek-correcte gereutel, of over wat mensen op straat werkelijk ervaren? Er is in Nederland een raar soort ontken-industrie. Er wordt (niet voor het eerst) een open zenuw blootgelegd, namelijk de moeizame verhouding tussen Nederland en de islam; dat moet en zal vervolgens worden ontkend. Het argument is nu "Maurice de Hond" - meer heb ik werkelijk nog niet gelezen.
Wie dit soort onderzoeken - overigens in lijn met het SCP-rapport - werkelijk serieus neemt, maakt geen sport van "reacties", wat doorgaans neerkomt op: in twijfel trekken, relativeren, werkelijke oorzaken vervangen door gelegenheidsargumenten en schijnoorzaken. Het onderwerp vraagt niet om reacties, maar om een maatschappelijk debat waarbij taboes niet uit de weg worden gegaan.
Het is al verboden om voor eigen rechter te spelen. Hoeven dus geen nieuwe wetten voor te worden gemaakt.quote:Het brengt wel degelijk onze rechtsstaat in gevaar. In Engeland zijn er Shariarechtbanken actief; en volgens berichten zijn die er mogelijk ook in Nederland. Zoiets dien je expliciet te verbieden. Er geldt hier namelijk maar één wet en dat is de Nederlandse.
Ik zie 'in principe' niet in waarom shariarechtbanken onze rechtsstraat in gevaar brengen. Je hebt namelijk de mogelijkheid om je niet aan wat voor uitspraak dan ook van een shariarechtbank, die in strijd is met de wet in Nederland, te conformeren. Die keuze is hier in Nederland 'in principe' vrij.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 10:00 schreef Elfletterig het volgende:
Het brengt wel degelijk onze rechtsstaat in gevaar. In Engeland zijn er Shariarechtbanken actief; en volgens berichten zijn die er mogelijk ook in Nederland. Zoiets dien je expliciet te verbieden. Er geldt hier namelijk maar één wet en dat is de Nederlandse.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |