abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:22:33 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_127387805
deel 2 van dit topic

disclaimer: dit is niet mijn topic

quote:
DEN HAAG -

Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat er geen immigranten meer uit islamitische landen zouden moeten worden toegelaten en dat er een stop moet komen op de bouw van nieuwe moskeeën. Dat stelt de PVV op basis van een onderzoek dat de partij liet uitvoeren door Maurice de Hond.

Die ondervroeg een representatieve groep Nederlanders van 1900 mensen. Opvallend is dat de afkeer van de islam onder mensen van bijna alle politieke gezindten de boventoon voert. D66 is de enige uitzondering. Zo vindt zes op de tien ondervraagden die vorig jaar op het CDA stemden dat er niet meer moskeeën moeten komen. Saillant is dat de partij juist vandaag op haar congres benadrukte dat de partij moslims graag in de gelederen opneemt.
De helft van de PvdA- en SP-kiezers wil een immigratiestop uit islamitische landen. Acht op de tien VVD-stemmers vindt dat ook, bij de aanhang van 50Plus is dit zelfs 90 procent.

http://www.telegraaf.nl/i(...)bouw_moskeeen__.html

Zijn we toch niet zo tolerant als we altijd pretenderen. 450 moskeeën is ook een behoorlijk dichtheid t.o.v. het aantal kerken 650. aanpassing: dit is volgens de raad van kerken; nader onderzoek geeft aan dat er nog ongeveer 4000 kerkgebouwen in gebruik zijn

Volgens de statistieken wonen er zo'n 825.000 moslims waarvan 289.000 de moskee minimaal een keer per maand bezoekt terwijl er zo'n 8 miljoen christenen zijn waarvan 1,4 miljoen christenen wekelijks de kerk bezoekt.

Jammer genoeg hebben wij geen echte democratie, in tegenstelling tot Zwitserland, waar na een referendum de bouw van minaretten verboden werd.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:26:24 #2
395200 deadprez
One more rail
pi_127387916
Ik heb het vorige topic niet gevolgd verder, maar ik zou een onderzoek dat in opdracht van de PVV door Maurice de Hond is uitgevoerd niet al te serieus nemen. :')
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_127387974
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:26 schreef deadprez het volgende:
Ik heb het vorige topic niet gevolgd verder, maar ik zou een onderzoek dat in opdracht van de PVV door Maurice de Hond is uitgevoerd niet al te serieus nemen. :')
We zullen zien of er in dit deel wel iemand komt die deze twijfel weet te onderbouwen. Tot nu toe blijkt nergens uit dat de uitkomsten van het onderzoek onzin zijn.
pi_127388125
quote:
Nee heel veel Nederlanders willen meer moskeen erbij, ze kunnen er geen genoeg van krijgen!
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:35:34 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_127388153
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:12 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Pragmatisch zijn is leuk, maar soms moet je ook principes hebben. Ook D66-stemmers vinden overigens dat er genoeg islam in Nederland is, blijkt uit het onderzoek. Een expliciet Sharia-verbod is bovendien een signaal dat je afgeeft. Soms is symboolpolitiek wenselijk of zelfs noodzakelijk.
Maar D66 snappen in ieder geval wel dat doel noch noodzaak aanwezig is om iets over de sharia in de grondwet te zetten De sharia is in strijd met onze grondwet. En als je die in wil voeren dan zal je die grondwet dus moeten aanpassen. En wat maakt zo'n regeltje dan nog uit in het hypothetische geval dat een shariapartij 2/3 meerderheid zou hebben?

Onze grondwet moet ons gewoon beschermen tegen iedere vorm van totalitair bestuur. En niet tegen eentje net iets meer dan de andere. Daarom is het aanstippen van een van die vormen compleet onzinnig. De grondwet is niet een of ander politiek speeltje.
pi_127388158
Eens
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:37:17 #7
395886 hezdunnah
Keep it rasta
pi_127388199
Goed voor de werkgelegenheid
Arie is net weg en die nigger belt me op
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:39:25 #8
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_127388250
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

We zullen zien of er in dit deel wel iemand komt die deze twijfel weet te onderbouwen. Tot nu toe blijkt nergens uit dat de uitkomsten van het onderzoek onzin zijn.
Maurice de Hond zit er bij verkiezingen ook altijd heel erg naast.

Verder heb ik voor andere enquêtes wel eens zijn vraagstelling gezien, en die is gewoon zo ambigu dat je met de antwoorden eigenlijk niks kan (waardoor Maurice de Hond lekker zijn eigen conclusies kan trekken).
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:44:38 #9
395200 deadprez
One more rail
pi_127388345
quote:

[..]

Het onderzoek van de Hond is niet serieus te nemen omdat keer op keer bewezen wordt dat hij er niks van bakt, tijdens de afgelopen verkiezingen zat hij er enorm naast bijvoorbeeld. Het onderzoek is ongeloofwaardig omdat de opdrachtgever de PVV is en dat de bron de Telegraaf is helpt ook niet echt mee.
Stop the violence
Down with the hate
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_127388703
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:44 schreef deadprez het volgende:

[..]

Het onderzoek van de Hond is niet serieus te nemen omdat keer op keer bewezen wordt dat hij er niks van bakt, tijdens de afgelopen verkiezingen zat hij er enorm naast bijvoorbeeld. Het onderzoek is ongeloofwaardig omdat de opdrachtgever de PVV is en dat de bron de Telegraaf is helpt ook niet echt mee.
Dat viel best mee. Kort voor de verkiezingen switchten veel mensen nog naar VVD en PvdA. Ook dat zag De Hond aankomen, al had hij de mate waarin wat onderschat.

Maar dit is geen verkiezingspeiling, maar een enquête onder 1.900 Nederlanders. Hoe kun je er daarmee "naast" zitten? Je stelt 1.900 mensen een vraag en somt de antwoorden op.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 01:11:59 #11
395200 deadprez
One more rail
pi_127388870
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 01:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat viel best mee. Kort voor de verkiezingen switchten veel mensen nog naar VVD en PvdA. Ook dat zag De Hond aankomen, al had hij de mate waarin wat onderschat.

Maar dit is geen verkiezingspeiling, maar een enquête onder 1.900 Nederlanders. Hoe kun je er daarmee "naast" zitten? Je stelt 1.900 mensen een vraag en somt de antwoorden op.
Een enquête onder 1900 mensen lijkt me sowieso niet echt betrouwbaar.
Stop the violence
Down with the hate
pi_127388902
Het is idd ongeloofwaardig dat Nederlands geen nieuwe prachtmoskeeën willen :')
pi_127389017
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 01:11 schreef deadprez het volgende:

[..]

Een enquête onder 1900 mensen lijkt me sowieso niet echt betrouwbaar.
Onderbouw dat eens. In deel 1 waren woorden als "lijkt me" het enige wat ik voorbij zag komen. Waarom kan een steekproef onder 1.900 Nederlanders niet representatief zijn?

Neem bijvoorbeeld de opiniepeilers in de VS, die de approval rate van Obama peilen:
http://www.realclearpolit(...)b_approval-1044.html

Dat doen ze voor dat immense land met samples van 1.500 mensen. Dan zou 1.900 mensen niet genoeg zijn om in Nederland een representatief beeld te krijgen van hoe er gedacht wordt?
pi_127390345
quote:
Ik begrijp dat dit voor velen hier de ultieme bron is om maar gelijk onze grondwet te verkrachten...
pi_127390355
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 01:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je weet uit wat voor groep De Hond zijn respondenten selecteert?
pi_127390365
Maar elfletterig kan je ook onderbouwen waarom het zo verstandig zijn om onze grondwet hierop aan te passen? Heb je zo weinig vertrouwen in onze democratie? Is extra discriminatie op geloof noodzaak?
  dinsdag 4 juni 2013 @ 08:09:54 #17
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_127390531
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 01:20 schreef Elfletterig het volgende:

Dat doen ze voor dat immense land met samples van 1.500 mensen. Dan zou 1.900 mensen niet genoeg zijn om in Nederland een representatief beeld te krijgen van hoe er gedacht wordt?
Op zich zijn 1900 mensen meer dan genoeg voor een representatief onderzoek in Nederland, dat klopt. Ik meen me zelfs te herinneren dat er, volgens een index/berekening in statistiek, rond de 280 Nederlanders nodig zijn hiervoor, maar ik zou het weer moeten vragen om zeker te weten. :)

Echter alles hangt af van hoe je de groep samenstelt. Deze moet tot in detail correct zijn om een echt representatief beeld te krijgen en dat laatste is heel erg moeilijk. Er zijn maar weinig onderzoeken binnen de sociale wetenschap die daar werkelijk aan voldoen.

Daarbij zijn enquêtes extreem gevoelig voor hoe men de vraagstelling opzet, in welke context men deze vragen stelt etc. Geen idee of iemand hier de enquête wellicht al heeft neergezet, zodat we daar een beter beeld van krijgen. Dat zou interessant zijn.

Ik schat dat het bedrijf van Maurice op zich wel capabel genoeg is om hier rekening mee te houden, maar dit niet doet door tijdsgebrek. De output van Maurice is namelijk dusdanig dat het praktisch onmogelijk wordt en enquêtes zijn lastiger en nemen meer tijd in dan een gemiddelde poll.

Op zich zou ik ook wel een zelfde stelling in kunnen nemen, als de context is dat dit gaat over de bouw van alle soorten religieuze gebouwen. Persoonlijk vind ik dat we in Nederland meer dan genoeg van dit soort gebouwen en faciliteiten hebben, meer zijn in mijn ogen niet nodig.
Enkel moskee's benadrukken vind ik dan weer niet zo boeiend en een klein beetje kinderachtig.

Hoe dan ook, ik verwacht niet dat dit specifieke enquête echt representatief zal zijn, maar wellicht in benadering kan kloppen. Enkel dat is niet te controleren als we de context niet kennen. Dit is vrij belangrijk. Als voorbeeld, je zou nu in Amsterdam-west bij de Postjesweg een behoorlijk aantal tegenstanders kunnen vinden, enkel door de aanhoudende problemen met de Westermoskee.

Vriend van mij woont in de buurt en dit jaar hebben er al een behoorlijk aantal gesprekken plaatsgevonden en zover ik begrijp zijn de buurtbewoners alles behalve happy. Zou ik dus een bepaalde uitkomst voor een enquête willen bereiken hoef ik enkel die buurt te vermijden of juist op te zoeken of specifiek mijn vraagstellen op de problemen aan te passen. Dat is hoe makkelijk enquêtes zijn te beïnvloeden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Semisane op 04-06-2013 08:18:57 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_127390641
Mijn punt bij de Hond is vooral waar hij zijn steekproef uit trekt. Dat is een vrij kleine populatie van mensen die zich vrijwillig hebben aangemeld bij zijn panel. Dan heb je het dus over mensen die politiek geïnteresseerd zijn en actief internetgebruiker en daarvan blijft slechts een deel hangen. De fanatiekelingen. Dan kan je met allerlei statistische kunstgrepen alsnog een leuke uitkomst in elkaar draaien maar daar heb ik niet heel veel vertrouwen in,

En het is wel leuk dat steeds bekend wordt dat partijen die De Hond betalen voor onderzoeken in de periode daarvoor spontaan flink stijgen in zijn wekelijkse peiling :+

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2013 08:19:33 ]
  dinsdag 4 juni 2013 @ 08:30:31 #19
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_127390794
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:19 schreef 99.999 het volgende:
Mijn punt bij de Hond is vooral waar hij zijn steekproef uit trekt. Dat is een vrij kleine populatie van mensen die zich vrijwillig hebben aangemeld bij zijn panel. Dan heb je het dus over mensen die politiek geïnteresseerd zijn en actief internetgebruiker en daarvan blijft slechts een deel hangen. De fanatiekelingen. Dan kan je met allerlei statistische kunstgrepen alsnog een leuke uitkomst in elkaar draaien maar daar heb ik niet heel veel vertrouwen in,

En het is wel leuk dat steeds bekend wordt dat partijen die De Hond betalen voor onderzoeken in de periode daarvoor spontaan flink stijgen in zijn wekelijkse peiling :+
Ik heb werkelijk geen idee hoe de Hond zijn enquête heeft afgenomen. Als hij voornamelijk onder zijn aangemelde panel de enquête heeft uitgevoerd dan kan dit inderdaad wel een probleem kunnen vormen.

Maar zelfs als hij daarbuiten respondenten heeft gezocht hoeft het geen representatieve groep te zijn, dat is gewoon heel lastig om voor elkaar te krijgen, waardoor je dus inderdaad afhankelijk wordt van statistische kunstgrepen. Wat altijd wel min of meer het geval is, maar je moet dat toch tot het minimum beperken.

Hoe dan ook, echt heel verbaast over de uitslag ben ik ook weer niet. Het hoeft ook niet te betekenen dat Nederlanders specifiek de moslims dwars willen zitten. Een groot deel van de mensen zijn toch niet zo happig op de bouw van allerlei kerken, moskee's en gebedshuizen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_127390962
quote:

[..]

Jij kan ook niet aantonen dat dit een representatief onderzoek is.
pi_127391035
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 07:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je weet uit wat voor groep De Hond zijn respondenten selecteert?
De details staan hier: http://pvv.nl/images/stories/Reactie_op_Islam_in_Nederland.pdf (PDF)

quote:
Er zijn voor dit onderzoek ruim 1900 mensen ondervraagd, die samen een representatieve steekproef vormen van Nederlanders van 18 jaar en ouder. De resultaten zijn afgezet tegen het stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012, geslacht, leeftijd, religie, opleiding en inkomen.
Kortom: representatieve steekproef.

quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 07:51 schreef 99.999 het volgende:
Maar elfletterig kan je ook onderbouwen waarom het zo verstandig zijn om onze grondwet hierop aan te passen? Heb je zo weinig vertrouwen in onze democratie? Is extra discriminatie op geloof noodzaak?
Om een signaal af te geven, namelijk het signaal dat Sharia-wetgeving in dit land onacceptabel is. Van discriminatie is geen sprake. Andere religies of levensovertuigingen staan immers ook niet boven de wet.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 08:49:55 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_127391057
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 07:51 schreef 99.999 het volgende:
De vraag is ook wat het nu voor extra bescherming biedt. Als een shariapartij zo machtig is dat ze de grondwet kunnen aanpassen dan kunnen ze die regel er ook wel even uit schrappen.
pi_127391072
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:43 schreef Chadi het volgende:

[..]

Jij kan ook niet aantonen dat dit een representatief onderzoek is.
Het zijn anderen die dit onderzoek in twijfel trekken, dus dan is het aan hen om te komen met informatie waaruit blijkt dat De Hond onzorgvuldig of vooringenomen te werk is gegaan. Tot die tijd ga ik gewoon uit van de hierboven geciteerde werkwijze en dus ook van de juistheid van de bevindingen. Bevindingen die trouwens redelijk aansluiten op wat ook al uit het SCP-rapport bleek.
pi_127391133
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De vraag is ook wat het nu voor extra bescherming biedt. Als een shariapartij zo machtig is dat ze de grondwet kunnen aanpassen dan kunnen ze die regel er ook wel even uit schrappen.
Het is een principekwestie. Net zoals jouw D66 zich bijvoorbeeld opwindt over het feit dat er nog steeds weigerambtenaren zijn, terwijl er in elke gemeente getrouwd kan worden. De situatie van een Sharia-meerderheid is niet aan de orde. Het expliciet verbieden van de Sharia is een signaal dat je afgeeft aan mensen die mensen dat het wél van kracht zou moeten zijn.

Er lijkt wel een soort taboe te zijn om stelling te nemen tegen de uitwassen van de islam. Waarom is dat? Waarom dat politiek-correcte, formele geneuzel?
pi_127391219
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het zijn anderen die dit onderzoek in twijfel trekken, dus dan is het aan hen om te komen met informatie waaruit blijkt dat De Hond onzorgvuldig of vooringenomen te werk is gegaan. Tot die tijd ga ik gewoon uit van de hierboven geciteerde werkwijze en dus ook van de juistheid van de bevindingen. Bevindingen die trouwens redelijk aansluiten op wat ook al uit het SCP-rapport bleek.
Blijft het punt alsnog staan dat jij niet kan aantonen dat het onderzoek juist is verlopen. Ter daarbij de betrouwbaarheid van zijn onderzoeken op en je kan bijna niet anders dan het geheel met een korrel zout nemen. Dit staat helemaal los van het feit of zijn onderzoek de juiste resultaten laat zien of niet.
pi_127391438
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:58 schreef Chadi het volgende:

[..]

Blijft het punt alsnog staan dat jij niet kan aantonen dat het onderzoek juist is verlopen. Ter daarbij de betrouwbaarheid van zijn onderzoeken op en je kan bijna niet anders dan het geheel met een korrel zout nemen. Dit staat helemaal los van het feit of zijn onderzoek de juiste resultaten laat zien of niet.
Op basis van de door De Hond verstrekte informatie zie ik geen reden om te twijfelen aan zijn aanpak. De steekproef is groot genoeg en dat het onderzoek representatief is, blijkt ook wel uit de bijgeleverde uitsplitsing naar partij, leeftijd en inkomen.

Ik moet zeggen dat ik het sowieso een enorme non-discussie vind. Als je twijfel wilt zaaien over de betrouwbaarheid van het onderzoek, lever dan ook informatie waaruit duidelijk blijkt dat De Hond er ver naast zit. Tot dusver is er geen enkele zinnige bron geleverd. Dat terwijl SCP-rapporten juist wél in lijn liggen met deze onderzoeksresultaten.

Ik ben eigenlijk wel klaar met de discussie over de betrouwbaarheid van het onderzoek. Ik zou het liever over de bevindingen willen hebben...
pi_127391524
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:09 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Op basis van de door De Hond verstrekte informatie zie ik geen reden om te twijfelen aan zijn aanpak. De steekproef is groot genoeg en dat het onderzoek representatief is, blijkt ook wel uit de bijgeleverde uitsplitsing naar partij, leeftijd en inkomen.

Ik moet zeggen dat ik het sowieso een enorme non-discussie vind. Als je twijfel wilt zaaien over de betrouwbaarheid van het onderzoek, lever dan ook informatie waaruit duidelijk blijkt dat De Hond er ver naast zit. Tot dusver is er geen enkele zinnige bron geleverd. Dat terwijl SCP-rapporten juist wél in lijn liggen met deze onderzoeksresultaten.

Ik ben eigenlijk wel klaar met de discussie over de betrouwbaarheid van het onderzoek. Ik zou het liever over de bevindingen willen hebben...
Welke informatie heb jij dan van de Hond?
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:15:56 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_127391549
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het is een principekwestie. Net zoals jouw D66 zich bijvoorbeeld opwindt over het feit dat er nog steeds weigerambtenaren zijn, terwijl er in elke gemeente getrouwd kan worden. De situatie van een Sharia-meerderheid is niet aan de orde. Het expliciet verbieden van de Sharia is een signaal dat je afgeeft aan mensen die mensen dat het wél van kracht zou moeten zijn.
Het principe maakt het omgekeerde waar. Imo moet de overheid volstrekt religie neutraal zijn. Dus niet pro christelijk maar ook niet anti islam. En door in de grondwet negatieve uitspraken te doen over de sharia tast je dat aan.

De grondwet is er niet voor bedoeld om symboolpolitiek te bedrijven. Die is er om ons te behoeden voor totalitaire bestuurders. En alle negatieve zaken in de sharia zijn daarin al verboden. Het voegt dus helemaal niets toe.

quote:
Er lijkt wel een soort taboe te zijn om stelling te nemen tegen de uitwassen van de islam. Waarom is dat? Waarom dat politiek-correcte, formele geneuzel?
Nee dat taboe is er helemaal niet. Het suggereren dat er een taboe is dat is vooral een rookgordijn om draagvlak te creeeren voor dubieuze en volstrekt overbodige maatregelen.

Als je iets wil doen tegen die uitwassen dan zul je met maatregelen moeten komen die echt concrete problemen aanpakken. Zoiets als de jeugdzorg er goed op inrichten bijvoorbeeld. Niet onze grondwet misbruiken om religievetes mee uit te vechten.
pi_127391731
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:13 schreef Chadi het volgende:

[..]

Welke informatie heb jij dan van de Hond?
Beter lezen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het principe maakt het omgekeerde waar. Imo moet de overheid volstrekt religie neutraal zijn. Dus niet pro christelijk maar ook niet anti islam. En door in de grondwet negatieve uitspraken te doen over de sharia tast je dat aan.

De grondwet is er niet voor bedoeld om symboolpolitiek te bedrijven. Die is er om ons te behoeden voor totalitaire bestuurders. En alle negatieve zaken in de sharia zijn daarin al verboden. Het voegt dus helemaal niets toe.
De Sharia wordt niet verboden omdat we anti-islam zijn, maar op grond van universele mensenrechten. Essentiële onderdelen van de Sharia staan daar volledig haaks op; voorbeelden zijn in het vorige deel van dit topic al genoemd. Religie staat sowieso niet boven de wet, maar de Sharia wordt verboden op grond van de strijdigheid met mensenrechten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Nee dat taboe is er helemaal niet. Het suggereren dat er een taboe is dat is vooral een rookgordijn om draagvlak te creeeren voor dubieuze en volstrekt overbodige maatregelen.

Als je iets wil doen tegen die uitwassen dan zul je met maatregelen moeten komen die echt concrete problemen aanpakken. Zoiets als de jeugdzorg er goed op inrichten bijvoorbeeld. Niet onze grondwet misbruiken om religievetes mee uit te vechten.
Het taboe is er wél en het wordt in stand gehouden door mensen die altijd met dezelfde riedel op de proppen komen. De ernst van de situatie wordt niet onderkend. Je ziet het nu ook weer: nu ligt het weer aan Maurice de Hond.

We zagen het ook bij de berichtgeving over de Shariawijk. Als het de Telegraaf was geweest die daarover had bericht, hadden we 300 reacties in de categorie " Telegraaf :') " gekregen. Helaas was het de kwaliteitskrant Trouw, dus werd er snel op andere manieren gerelativeerd. Alles werd erbij gehaald; tot Staphorst aan toe.

We mogen alleen "echt concrete problemen" aanpakken. Niks op tegen, maar de woordkeuze suggereert alweer dat de aanwezigheid en invloed van de islam niet een echt probleem kan zijn. Dat is nog sterker vooringenomen dan waarvan De Hond wordt beticht. Tuurlijk, stuur vooral Jeugdzorg af op probleemgezinnen, maar wees dan wel mans genoeg om - daar waar het van toepassing is - ook gewoon de religieus-culturele problemen te duiden en het beestje bij de naam te noemen.
pi_127391791
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Beter lezen.

[..]

De Sharia wordt niet verboden omdat we anti-islam zijn, maar op grond van universele mensenrechten. Essentiële onderdelen van de Sharia staan daar volledig haaks op; voorbeelden zijn in het vorige deel van dit topic al genoemd. Religie staat sowieso niet boven de wet, maar de Sharia wordt verboden op grond van de strijdigheid met mensenrechten.

[..]

En is die wet er niet om de universele mensenrechten te bewaken ongeacht of het nou Sharia is of niet?
Jij zegt hier nu dat de wet tekort schiet in het bewaken van mensenrechten.

En wat moet ik beter lezen. Jij zegt toch dat je info hebt van de hond waaruit blijkt dat het onderzoek degelijk en goed in elkaar zit.
pi_127391855
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:28 schreef Chadi het volgende:

[..]

En is die wet er niet om de universele mensenrechten te bewaken ongeacht of het nou Sharia is of niet?
Jij zegt hier nu dat de wet tekort schiet in het bewaken van mensenrechten.
Je vraagstelling bevat een foute aanname, dus ik kan er geen zinnig antwoord op gegeven. Je spreekt over "universele mensenrechten, ongeacht of het Sharia is of niet". Dat klopt sowieso niet. De Sharia bevat namelijk allerlei elementen die direct strijdig zijn met universele mensenrechten. En overigens ook met de beginselen waarop onze democratische samenleving is gestoeld.

Ik zeg niet dat onze wet tekortschiet. Ik zeg dat het geen kwaad kan om de Sharia expliciet te verbieden en daarmee een signaal af te geven aan orthodoxe, extremistische moslims. Baat het niet, dan schaadt het niet.
pi_127391896
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:28 schreef Chadi het volgende:
En wat moet ik beter lezen. Jij zegt toch dat je info hebt van de hond waaruit blijkt dat het onderzoek degelijk en goed in elkaar zit.
Je vroeg welke informatie ik heb van De Hond, terwijl ik die informatie al twee keer heb geciteerd. Verder ben ik wel klaar met de omgekeerde bewijslast. Ik trek het onderzoek niet zomaar in twijfel; anderen doen dat. Dus dan leveren zij maar bronnen waaruit duidelijk blijkt dat De Hond de plank finaal misslaat.
pi_127391984
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je vroeg welke informatie ik heb van De Hond, terwijl ik die informatie al twee keer heb geciteerd. Verder ben ik wel klaar met de omgekeerde bewijslast. Ik trek het onderzoek niet zomaar in twijfel; anderen doen dat. Dus dan leveren zij maar bronnen waaruit duidelijk blijkt dat De Hond de plank finaal misslaat.
. Hier is daar geen sprake van. Jij vindt dat mensen bij een onderzoek hun twijfels niet mogen trekken omdat het volgens jou een goed onderzoek is. Wij vragen joh dan willen we wel weten wat de criteria waren en de opbouw was van het onderzoek als je zo stellig overtuigd bent van dat onderzoek.
Dat zijn geen gekke vragen toch?
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:39:38 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_127392035
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]

Iedere totalitaire stroming die de mensenrechten aantast wordt door de grondwet tegengehouden. Of dat nou de sharia is, het communisme, het fascisme, het rastafarigeloof of Juche.

Maar door de regel over de sharia toe te voegen pik je er eentje tussenuit waarover we in de grondwet nog een extra uitspraak moeten doen. Waarbij de overheid via de grondwet dus bezig is met religieuze zaken En om dat uit een volkomen irrationele angst te doen voor een hypothetisch geval dat er een draagvlak van 2/3 meerderheid voor de sharia zou ontstaan. Tja, dan wakker je die angst enkel aan.

quote:
Het taboe is er wél en het wordt in stand gehouden door mensen die altijd met dezelfde riedel op de proppen komen. De ernst van de situatie wordt niet onderkend. Je ziet het nu ook weer: nu ligt het weer aan Maurice de Hond.

We zagen het ook bij de berichtgeving over de Shariawijk. Als het de Telegraaf was geweest die daarover had bericht, hadden we 300 reacties in de categorie " Telegraaf :') " gekregen. Helaas was het de kwaliteitskrant Trouw, dus werd er snel op andere manieren gerelativeerd. Alles werd erbij gehaald; tot Staphorst aan toe.
Tja er worden in dat soort discussies dan ook geregeld de feiten uit het verband gerukt en angst gezaaid voor politiek gewin. Dat vraagt op reacties.

quote:
We mogen alleen "echt concrete problemen" aanpakken. Niks op tegen, maar de woordkeuze suggereert alweer dat de aanwezigheid en invloed van de islam niet een echt probleem kan zijn. Dat is nog sterker vooringenomen dan waarvan De Hond wordt beticht. Tuurlijk, stuur vooral Jeugdzorg af op probleemgezinnen, maar wees dan wel mans genoeg om - daar waar het van toepassing is - ook gewoon de religieus-culturele problemen te duiden en het beestje bij de naam te noemen.
Ik heb nog nooit een overheidsdienst gehoord dat ze hun werk niet kunnen doen omdat er in de grondwet niet staat dat er geen shariawetgeving mag komen. En politici praten blaren op hun tong over deze problemen in de wijken waar het speelt.

Het is alleen geen probleem dat onze rechtstaat in gevaar brengt. We leven hier niet in Turkije. De grondwet is prima ingericht om uitwassen van welke godsdienst dan ook de kop in te kunnen drukken.
pi_127392060
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:31 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je vraagstelling bevat een foute aanname, dus ik kan er geen zinnig antwoord op gegeven. Je spreekt over "universele mensenrechten, ongeacht of het Sharia is of niet". Dat klopt sowieso niet. De Sharia bevat namelijk allerlei elementen die direct strijdig zijn met universele mensenrechten. En overigens ook met de beginselen waarop onze democratische samenleving is gestoeld.

Ik zeg niet dat onze wet tekortschiet. Ik zeg dat het geen kwaad kan om de Sharia expliciet te verbieden en daarmee een signaal af te geven aan orthodoxe, extremistische moslims. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Waarom zou je de Sharia dan expliciet moeten verbieden als de huidige wetgeving daar al in voorziet impliciet?
pi_127392127
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:37 schreef Chadi het volgende:
Hier is daar geen sprake van. Jij vindt dat mensen bij een onderzoek hun twijfels niet mogen trekken omdat het volgens jou een goed onderzoek is. Wij vragen joh dan willen we wel weten wat de criteria waren en de opbouw was van het onderzoek als je zo stellig overtuigd bent van dat onderzoek.
Dat zijn geen gekke vragen toch?
Ik zeg niet dat mensen het onderzoek niet in twijfel moeten trekken. Ik zeg dat ze die twijfel dan hard moeten maken met bronnen waaruit duidelijk blijkt dat de realiteit in Nederland compleet anders is dan uit het onderzoek van De Hond blijkt.

Ik trek het onderzoek niet in twijfel, dus ligt de bewijslast niet bij mij. Desondanks heb ik aangegeven wat de aanpak van De Hond is geweest én heb ik gewezen op een SCP-rapport met relevante bevindingen over de islam in Nederland.

Ik ga vanaf nu niet meer in op dit soort vragen; ik heb het duidelijk genoeg aangegeven. Ik reageer pas weer als er duidelijke bronnen komen die de bevindingen van De Hond tegenspreken. Tot die tijd beschouw ik de onderzoeksuitkomst als waarheidsgetrouw, gezien de grootte van de steekproef.
pi_127392390
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:48 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De details staan hier: http://pvv.nl/images/stories/Reactie_op_Islam_in_Nederland.pdf (PDF)

[..]

Kortom: representatieve steekproef.

[..]

Om een signaal af te geven, namelijk het signaal dat Sharia-wetgeving in dit land onacceptabel is. Van discriminatie is geen sprake. Andere religies of levensovertuigingen staan immers ook niet boven de wet.
Maar die andere groepen wil je de grondwet niet vanuit een of ander dubieus onderbuikgevoel op aanpassen. Dat is gewoon geen goed idee, een overheid die 1 geloof actief gaat bestrijden trekt me niet zo...

En dat ik je blinde geloof in de hond niet krijg aangetast snap ik maar bedenk eens hoe handig het is een steekproef te trekken uit een nogal beperkte populatie...
pi_127392435
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Tja je komt niet verder dan een of andere ongefundeerde angst...
pi_127392598
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:39 schreef Hexagon het volgende:
Iedere totalitaire stroming die de mensenrechten aantast wordt door de grondwet tegengehouden. Of dat nou de sharia is, het communisme, het fascisme, het rastafarigeloof of Juche.

Maar door de regel over de sharia toe te voegen pik je er eentje tussenuit waarover we in de grondwet nog een extra uitspraak moeten doen. Waarbij de overheid via de grondwet dus bezig is met religieuze zaken En om dat uit een volkomen irrationele angst te doen voor een hypothetisch geval dat er een draagvlak van 2/3 meerderheid voor de sharia zou ontstaan. Tja, dan wakker je die angst enkel aan.
Sorry, maar ik vind het echt onzin wat je beweert. Het verbieden van de Sharia is geen religieuze zaak, maar betreft een mensenrechtenkwestie. De Sharia wordt niet verboden omdat mensen in Mohammed geloven of omdat ze 5 keer per dag bidden, de Sharia wordt verboden vanwege de ongelijke positie tussen man en vrouw, tussen moslims en niet-moslims.

Wie ben jij trouwens om een bepaalde angst "irrationeel" te noemen? Als Nederland massaal van mening is dat de Sharia onwenselijk is en verbannen moet worden, moet dat gewoon kunnen. Temeer omdat het de religieuze vrijheid niet aantast. Religie is immers sowieso al ondergeschikt aan de wet.

quote:
Tja er worden in dat soort discussies dan ook geregeld de feiten uit het verband gerukt en angst gezaaid voor politiek gewin. Dat vraagt op reacties.
Ten eerste zie ik niet welk politiek gewin Trouw precies had beoogd. Het zou ook maar zo eens kunnen zijn dat ze misstanden in Nederland aan de kaak wilden stellen. Rare gedachte misschien, maar wat als de berichtgeving in essentie nou gewoon eens juist is?

Wat zijn precies feiten? Praat je dan over de officiële lezing, het politiek-correcte gereutel, of over wat mensen op straat werkelijk ervaren? Er is in Nederland een raar soort ontken-industrie. Er wordt (niet voor het eerst) een open zenuw blootgelegd, namelijk de moeizame verhouding tussen Nederland en de islam; dat moet en zal vervolgens worden ontkend. Het argument is nu "Maurice de Hond :') " - meer heb ik werkelijk nog niet gelezen.

Wie dit soort onderzoeken - overigens in lijn met het SCP-rapport - werkelijk serieus neemt, maakt geen sport van "reacties", wat doorgaans neerkomt op: in twijfel trekken, relativeren, werkelijke oorzaken vervangen door gelegenheidsargumenten en schijnoorzaken. Het onderwerp vraagt niet om reacties, maar om een maatschappelijk debat waarbij taboes niet uit de weg worden gegaan.

quote:
Ik heb nog nooit een overheidsdienst gehoord dat ze hun werk niet kunnen doen omdat er in de grondwet niet staat dat er geen shariawetgeving mag komen. En politici praten blaren op hun tong over deze problemen in de wijken waar het speelt.

Het is alleen geen probleem dat onze rechtstaat in gevaar brengt. We leven hier niet in Turkije. De grondwet is prima ingericht om uitwassen van welke godsdienst dan ook de kop in te kunnen drukken.
Het brengt wel degelijk onze rechtsstaat in gevaar. In Engeland zijn er Shariarechtbanken actief; en volgens berichten zijn die er mogelijk ook in Nederland. Zoiets dien je expliciet te verbieden. Er geldt hier namelijk maar één wet en dat is de Nederlandse.
pi_127392661
Oké hoe moet volgens jou dat verbod eruit zien in het wetboek?
kan je me een wet tekst opgeven?
pi_127392791
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:40 schreef Chadi het volgende:

[..]

Waarom zou je de Sharia dan expliciet moeten verbieden als de huidige wetgeving daar al in voorziet impliciet?
Om een duidelijk signaal af te geven. Allang eerder geantwoord.

quote:
2s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar die andere groepen wil je de grondwet niet vanuit een of ander dubieus onderbuikgevoel op aanpassen. Dat is gewoon geen goed idee, een overheid die 1 geloof actief gaat bestrijden trekt me niet zo...

En dat ik je blinde geloof in de hond niet krijg aangetast snap ik maar bedenk eens hoe handig het is een steekproef te trekken uit een nogal beperkte populatie...
De Sharia is zo strijdig met universele mensenrechten en met onze westerse waarden en normen dat een expliciet verbod zonder meer op z'n plaats is. De suggestie dat de overheid daarmee actief een geloof bestrijdt, is bizar. De overheid bestrijdt slechts de uitwassen en wijst in dit geval expliciet religie zijn plaats, namelijk: ondergeschikt aan de wet.

Verder heb ik geen blind geloof in De Hond, maar ik zie geen redenen om te twijfelen aan de bevindingen uit dit onderzoek, mede gezien de ruime omvang van de steekproef. Het vreemde is - en ik merk dat de laatste tijd in discussies vaker - dat ik allerhande bronnen aandraag om dat te onderbouwen (zie verwijzingen naar SCP-rapport, zie werkwijze Amerikaanse polls) terwijl er van de andere kant echt helemaal niks komt. Ik ben daar een beetje klaar mee. Als jij de resultaten van De Honds onderzoek wilt weerleggen, dan moet je met betere cijfers komen.
pi_127392918
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja je komt niet verder dan een of andere ongefundeerde angst...
Ten eerste is het al subjectief om van angst te spreken; het is voor mij meer een principekwestie: ik wil dat de Sharia in Nederland verboden is omdat het in strijd is met de mensenrechten. Maar al was het een angst; wie ben jij om dat "ongefundeerd" te noemen? Als er moskeeën zijn waar haatzaaien de #1-sport is en waar jongeren worden klaargestoomd voor de jihad in Syrië (of waar dan ook), waarom zouden we dan achterover leunen en kijken hoe het extremisme zich verder ontwikkelt? Waarom vinden we het zo moeilijk om paal en perk te stellen? De reactie is altijd maar weer relativeren, twijfel zaaien, angst "ongegrond" noemen, enzovoort.
pi_127392988
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 10:02 schreef Chadi het volgende:
Oké hoe moet volgens jou dat verbod eruit zien in het wetboek?
kan je me een wet tekst opgeven?
Globaal:
quote:
In Nederland geldt alleen de Nederlandse (grond)wet. Andere wetten, alsmede (religieuze) wetten die indruisen tegen universele mensenrechten zijn in Nederland niet toegestaan.
pi_127393007
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 10:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Om een duidelijk signaal af te geven. Allang eerder geantwoord.

[..]

:D _O-
pi_127393029
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 10:13 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Globaal:

[..]

Sorry moet er erg om lachen.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 10:23:17 #46
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_127393278
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 10:00 schreef Elfletterig het volgende:
Sorry, maar ik vind het echt onzin wat je beweert.
Je gaat alleen niet in op de noodzaak om de sharia expliciet te verbieden, persoonlijke vrijheden worden al gewaarborgd, dus waarom de noodzaak tot een extra wet?

quote:
Het brengt wel degelijk onze rechtsstaat in gevaar. In Engeland zijn er Shariarechtbanken actief; en volgens berichten zijn die er mogelijk ook in Nederland. Zoiets dien je expliciet te verbieden. Er geldt hier namelijk maar één wet en dat is de Nederlandse.
Dit is heel erg moeilijk om goed in een wet te vatten die standhoudt.
Op het moment dat jij namelijk zegt dat iemand zich niet aan de sharia mag houden op vrijwillige basis dan valt heel makkelijk het verweer te brengen dat iemand zich dan ook niet vrijwillig mag houden op gedragsregels en sancties van bijv. een sportvereniging. Zolang de Nederlandse wet niet geschonden wordt kan je weinig doen tegen afspraken tussen mensen onderling.

Op het moment dat dat soort afspraken gebruikt worden om iemand tegen zijn/haar zin in iets af te dwingen, dan moet je ingrijpen, maar daar zijn al genoeg wetten voor, extra wetten maken het er dan niet makkelijker op.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_127393296
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 10:13 schreef Chadi het volgende:

[..]

:D _O-
Kom eens met jouw visie op de zaak in plaats van andermans inspanningen af te branden. Ga je nu een politiek-correcte riedel houden over dat het wel meevalt met de islam in Nederland, of ben je mans genoeg om vast te stellen wat De Hond ook doet, namelijk dat de weerstand tegen de islam fors is in dit land?

Misschien moeten we eens open kaart spelen en gewoon de vragen De Hond hier beantwoorden.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 10:31:47 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_127393540
quote:

[..]

Sorry, maar ik vind het echt onzin wat je beweert. Het verbieden van de Sharia is geen religieuze zaak, maar betreft een mensenrechtenkwestie. De Sharia wordt niet verboden omdat mensen in Mohammed geloven of omdat ze 5 keer per dag bidden, de Sharia wordt verboden vanwege de ongelijke positie tussen man en vrouw, tussen moslims en niet-moslims.
Die zaken zijn al lang geregeld in de huidige grondwet. Het is niet nodig om ons dus tegen de wetgeving van een willekeurige religie te gaan uitspreken in de grondwet.

Waarom zetten we er dan ook niet in dat het fascisme hier niet ingevoerd mag worden?

quote:
Wie ben jij trouwens om een bepaalde angst "irrationeel" te noemen? Als Nederland massaal van mening is dat de Sharia onwenselijk is en verbannen moet worden, moet dat gewoon kunnen. Temeer omdat het de religieuze vrijheid niet aantast. Religie is immers sowieso al ondergeschikt aan de wet.
Het is irrationeel omdat er om de sharia in te voeren een draagvlak van 2/3 van de bevolking nodig is. Dat is er niet en komt er ook niet. En als dat er wel zou zijn is er ook geen sprake van een massale mening.

quote:
Ten eerste zie ik niet welk politiek gewin Trouw precies had beoogd. Het zou ook maar zo eens kunnen zijn dat ze misstanden in Nederland aan de kaak wilden stellen. Rare gedachte misschien, maar wat als de berichtgeving in essentie nou gewoon eens juist is?

Wat zijn precies feiten? Praat je dan over de officiële lezing, het politiek-correcte gereutel, of over wat mensen op straat werkelijk ervaren? Er is in Nederland een raar soort ontken-industrie. Er wordt (niet voor het eerst) een open zenuw blootgelegd, namelijk de moeizame verhouding tussen Nederland en de islam; dat moet en zal vervolgens worden ontkend. Het argument is nu "Maurice de Hond :') " - meer heb ik werkelijk nog niet gelezen.

Wie dit soort onderzoeken - overigens in lijn met het SCP-rapport - werkelijk serieus neemt, maakt geen sport van "reacties", wat doorgaans neerkomt op: in twijfel trekken, relativeren, werkelijke oorzaken vervangen door gelegenheidsargumenten en schijnoorzaken. Het onderwerp vraagt niet om reacties, maar om een maatschappelijk debat waarbij taboes niet uit de weg worden gegaan.
Dat debat wordt helemaal niet uit de weg gegaan. Dat is een soort slachtofferrol om niet op feiten van tegenstanders in te hoeven gaan.

Hetgene kwalijk is aan veel reacties is dat men het groter maakt dan het is en het projecteert op de hele moslimbevolking. Kijk het deugt niet als ergens een vrijstaat ontstaat waar mensen hun eigen regels bepalen. Maar dat is een lokaal probleem waar veiligheidsdiensten zich mee bezig moeten houden. Sommigen menen echter een soort spookbeeld te moeten maken van een zogenaamd groot moslimcomplot om de sharia in Nederland in te voeren en dat alle moslims daar voor zouden zijn. Dat is complete onzin.

quote:
Het is al verboden om voor eigen rechter te spelen. Hoeven dus geen nieuwe wetten voor te worden gemaakt.
pi_127393567
quote:

Ik zie 'in principe' niet in waarom shariarechtbanken onze rechtsstraat in gevaar brengen. Je hebt namelijk de mogelijkheid om je niet aan wat voor uitspraak dan ook van een shariarechtbank, die in strijd is met de wet in Nederland, te conformeren. Die keuze is hier in Nederland 'in principe' vrij.

'In principe', want de druk binnen de islam, de moslimsgemeenschap en de familiekring kan zodanig zijn dat je er niet onderuit komt, of onderuit durft te komen, een uitspraak van de shariarechtbank naast je neer te leggen. En dáár gaat het fout. Men zou zich zo vrij moeten voelen om wél zo'n uitspraak naast zich neer te leggen óf in het geval de gemeenschap je er wel aan wil houden een beroep kunnen doen op de Nederlandse wet.

Dus tja, moet je deze mensen (die zich eigenlijk niet aan de shariarechtspraak willen conformeren maar door de druk dit wel moeten) beschermen door de shariarechtsspraak bij wet te verbieden of moet je hen 'in principe' toch de vrije keus laten en hen door voorlichting inlichten dat zij uitspraken van de shariarechtbank die in strijd zijn met de wet naast zich neer kunnen leggen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_127393734
Open kaart. Ik beantwoord gewoon de vragen van De Hond. Benieuwd of meer mensen het voorbeeld volgen, of alleen op mijn antwoorden gaan lopen inhakken.

Vindt u dat de islam een verrijking is van Nederland? Nee
In het verleden had religie nog wel eens meerwaarde, maar tegenwoordig niet meer. Religie belemmert mensen om zelf na te denken. Het werkt onverdraagzaamheid in de hand. De opvattingen van de gemiddelde moslim zijn mij veel te conservatief.

Vindt u dat er in Nederland een stop moet komen op immigratie vanuit islamitische landen? Ja, voorlopig wel
Ik zeg niet dat Nederland permanent op slot moet voor die groep, maar voorlopig wel. De problemen met de integratie van groepen moslims zijn simpelweg te groot. We zullen eerst die problemen moeten oplossen; onder andere door (alsnog) meer eisen aan integratie te stellen. En zij die niet willen integreren, moeten worden gestimuleerd om te re-migreren.

Vindt u dat er een stop moet komen op het bouwen van nieuwe moskeeën in Nederland? Nee
Nee, je kunt mensen die legaal in Nederland zijn niet verbieden om hun geloof te belijden en daarvoor een gebouw te zoeken of te laten bouwen. Een verbod op het bouwen van moskeeën, terwijl je kerken wél toelaat, is discriminerend.

Denkt u dat er een relatie is tussen de islam en de recente terreurdaden in Boston, Londen en Parijs? Ja
Natuurlijk is die er. De daden zijn uit naam van de islam gepleegd. Vervolgens wordt door moslims weer ontkend dat "de islam" bestaat. Maar gisteren las ik nog een tekst over de Shariawijk in Den Haag waarin een moslim juist zegt dat gematigde moslims en extremistische moslims niet bestaan. Je hebt alleen moslims... - Tja, zo kun je altijd wel je straatje schoonvegen.

Hoe groot acht u de kans dat een dergelijke terreurdaad ook in Nederland plaats vindt? Groot
Als ik moet kiezen tussen groot en klein, kies ik groot. Er is namelijk al een opiniemaker vermoord door een moslimextremist, er zijn politici die voortdurend beveiligd moeten worden. In dit land worden jongeren klaargestoomd voor de jihad, dus extremisme is volop aanwezig.

Er moet een grondwettelijk verbod op de Sharia komen. Eens
Bij alle partijen (zelfs D66) bestaat hiervoor een meerderheid. De Sharia is dusdanig strijdig met mensenrechten en onze normen en waarden dat een expliciet verbod op zijn plaats is; al was het alleen maar om een signaal af te geven.

Nederland is er beter op geworden door de komst van migranten uit islamitische landen. Oneens
Nederland is er niet beter op geworden, maar ook niet persé slechter. Aan de komst van die migranten zitten zowel voordelen als nadelen. Een wezenlijke groep is redelijk goed geïntegreerd en heeft een bijdrage aan de economie geleverd. Daar tegenover staat een probleemgroep, met falende integratie en torenhoge criminaliteitscijfers.

Er is inmiddels genoeg islam in Nederland. Eens
Er is sowieso genoeg religie in Nederland. Ik juich het toe dat mensen hun eeuwenoude, door mensen verzonnen religieuze boeken vol dogma's en tegenstrijdigheden, terzijde schuiven en zelfstandig gaan nadenken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')