quote:DEN HAAG -
Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat er geen immigranten meer uit islamitische landen zouden moeten worden toegelaten en dat er een stop moet komen op de bouw van nieuwe moskeeën. Dat stelt de PVV op basis van een onderzoek dat de partij liet uitvoeren door Maurice de Hond.
Die ondervroeg een representatieve groep Nederlanders van 1900 mensen. Opvallend is dat de afkeer van de islam onder mensen van bijna alle politieke gezindten de boventoon voert. D66 is de enige uitzondering. Zo vindt zes op de tien ondervraagden die vorig jaar op het CDA stemden dat er niet meer moskeeën moeten komen. Saillant is dat de partij juist vandaag op haar congres benadrukte dat de partij moslims graag in de gelederen opneemt.
De helft van de PvdA- en SP-kiezers wil een immigratiestop uit islamitische landen. Acht op de tien VVD-stemmers vindt dat ook, bij de aanhang van 50Plus is dit zelfs 90 procent.
http://www.telegraaf.nl/i(...)bouw_moskeeen__.html
Zijn we toch niet zo tolerant als we altijd pretenderen. 450 moskeeën is ook een behoorlijk dichtheid t.o.v. het aantal kerken 650. aanpassing: dit is volgens de raad van kerken; nader onderzoek geeft aan dat er nog ongeveer 4000 kerkgebouwen in gebruik zijn
Volgens de statistieken wonen er zo'n 825.000 moslims waarvan 289.000 de moskee minimaal een keer per maand bezoekt terwijl er zo'n 8 miljoen christenen zijn waarvan 1,4 miljoen christenen wekelijks de kerk bezoekt.
Jammer genoeg hebben wij geen echte democratie, in tegenstelling tot Zwitserland, waar na een referendum de bouw van minaretten verboden werd.
We zullen zien of er in dit deel wel iemand komt die deze twijfel weet te onderbouwen. Tot nu toe blijkt nergens uit dat de uitkomsten van het onderzoek onzin zijn.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:26 schreef deadprez het volgende:
Ik heb het vorige topic niet gevolgd verder, maar ik zou een onderzoek dat in opdracht van de PVV door Maurice de Hond is uitgevoerd niet al te serieus nemen.
Nee heel veel Nederlanders willen meer moskeen erbij, ze kunnen er geen genoeg van krijgen!quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:26 schreef deadprez het volgende:
Ik heb het vorige topic niet gevolgd verder, maar ik zou een onderzoek dat in opdracht van de PVV door Maurice de Hond is uitgevoerd niet al te serieus nemen.
Maar D66 snappen in ieder geval wel dat doel noch noodzaak aanwezig is om iets over de sharia in de grondwet te zetten De sharia is in strijd met onze grondwet. En als je die in wil voeren dan zal je die grondwet dus moeten aanpassen. En wat maakt zo'n regeltje dan nog uit in het hypothetische geval dat een shariapartij 2/3 meerderheid zou hebben?quote:Op maandag 3 juni 2013 23:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Pragmatisch zijn is leuk, maar soms moet je ook principes hebben. Ook D66-stemmers vinden overigens dat er genoeg islam in Nederland is, blijkt uit het onderzoek. Een expliciet Sharia-verbod is bovendien een signaal dat je afgeeft. Soms is symboolpolitiek wenselijk of zelfs noodzakelijk.
Maurice de Hond zit er bij verkiezingen ook altijd heel erg naast.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We zullen zien of er in dit deel wel iemand komt die deze twijfel weet te onderbouwen. Tot nu toe blijkt nergens uit dat de uitkomsten van het onderzoek onzin zijn.
Het onderzoek van de Hond is niet serieus te nemen omdat keer op keer bewezen wordt dat hij er niks van bakt, tijdens de afgelopen verkiezingen zat hij er enorm naast bijvoorbeeld. Het onderzoek is ongeloofwaardig omdat de opdrachtgever de PVV is en dat de bron de Telegraaf is helpt ook niet echt mee.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We zullen zien of er in dit deel wel iemand komt die deze twijfel weet te onderbouwen. Tot nu toe blijkt nergens uit dat de uitkomsten van het onderzoek onzin zijn.
Dat viel best mee. Kort voor de verkiezingen switchten veel mensen nog naar VVD en PvdA. Ook dat zag De Hond aankomen, al had hij de mate waarin wat onderschat.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:44 schreef deadprez het volgende:
[..]
Het onderzoek van de Hond is niet serieus te nemen omdat keer op keer bewezen wordt dat hij er niks van bakt, tijdens de afgelopen verkiezingen zat hij er enorm naast bijvoorbeeld. Het onderzoek is ongeloofwaardig omdat de opdrachtgever de PVV is en dat de bron de Telegraaf is helpt ook niet echt mee.
Een enquête onder 1900 mensen lijkt me sowieso niet echt betrouwbaar.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat viel best mee. Kort voor de verkiezingen switchten veel mensen nog naar VVD en PvdA. Ook dat zag De Hond aankomen, al had hij de mate waarin wat onderschat.
Maar dit is geen verkiezingspeiling, maar een enquête onder 1.900 Nederlanders. Hoe kun je er daarmee "naast" zitten? Je stelt 1.900 mensen een vraag en somt de antwoorden op.
Onderbouw dat eens. In deel 1 waren woorden als "lijkt me" het enige wat ik voorbij zag komen. Waarom kan een steekproef onder 1.900 Nederlanders niet representatief zijn?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:11 schreef deadprez het volgende:
[..]
Een enquête onder 1900 mensen lijkt me sowieso niet echt betrouwbaar.
Ik begrijp dat dit voor velen hier de ultieme bron is om maar gelijk onze grondwet te verkrachten...quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:26 schreef deadprez het volgende:
Je weet uit wat voor groep De Hond zijn respondenten selecteert?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat viel best mee. Kort voor de verkiezingen switchten veel mensen nog naar VVD en PvdA. Ook dat zag De Hond aankomen, al had hij de mate waarin wat onderschat.
Maar dit is geen verkiezingspeiling, maar een enquête onder 1.900 Nederlanders. Hoe kun je er daarmee "naast" zitten? Je stelt 1.900 mensen een vraag en somt de antwoorden op.
Op zich zijn 1900 mensen meer dan genoeg voor een representatief onderzoek in Nederland, dat klopt. Ik meen me zelfs te herinneren dat er, volgens een index/berekening in statistiek, rond de 280 Nederlanders nodig zijn hiervoor, maar ik zou het weer moeten vragen om zeker te weten.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 01:20 schreef Elfletterig het volgende:
Dat doen ze voor dat immense land met samples van 1.500 mensen. Dan zou 1.900 mensen niet genoeg zijn om in Nederland een representatief beeld te krijgen van hoe er gedacht wordt?
Ik heb werkelijk geen idee hoe de Hond zijn enquête heeft afgenomen. Als hij voornamelijk onder zijn aangemelde panel de enquête heeft uitgevoerd dan kan dit inderdaad wel een probleem kunnen vormen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:19 schreef 99.999 het volgende:
Mijn punt bij de Hond is vooral waar hij zijn steekproef uit trekt. Dat is een vrij kleine populatie van mensen die zich vrijwillig hebben aangemeld bij zijn panel. Dan heb je het dus over mensen die politiek geïnteresseerd zijn en actief internetgebruiker en daarvan blijft slechts een deel hangen. De fanatiekelingen. Dan kan je met allerlei statistische kunstgrepen alsnog een leuke uitkomst in elkaar draaien maar daar heb ik niet heel veel vertrouwen in,
En het is wel leuk dat steeds bekend wordt dat partijen die De Hond betalen voor onderzoeken in de periode daarvoor spontaan flink stijgen in zijn wekelijkse peiling
Jij kan ook niet aantonen dat dit een representatief onderzoek is.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De details staan hier: http://pvv.nl/images/stories/Reactie_op_Islam_in_Nederland.pdf (PDF)quote:Op dinsdag 4 juni 2013 07:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je weet uit wat voor groep De Hond zijn respondenten selecteert?
Kortom: representatieve steekproef.quote:Er zijn voor dit onderzoek ruim 1900 mensen ondervraagd, die samen een representatieve steekproef vormen van Nederlanders van 18 jaar en ouder. De resultaten zijn afgezet tegen het stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012, geslacht, leeftijd, religie, opleiding en inkomen.
Om een signaal af te geven, namelijk het signaal dat Sharia-wetgeving in dit land onacceptabel is. Van discriminatie is geen sprake. Andere religies of levensovertuigingen staan immers ook niet boven de wet.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 07:51 schreef 99.999 het volgende:
Maar elfletterig kan je ook onderbouwen waarom het zo verstandig zijn om onze grondwet hierop aan te passen? Heb je zo weinig vertrouwen in onze democratie? Is extra discriminatie op geloof noodzaak?
De vraag is ook wat het nu voor extra bescherming biedt. Als een shariapartij zo machtig is dat ze de grondwet kunnen aanpassen dan kunnen ze die regel er ook wel even uit schrappen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 07:51 schreef 99.999 het volgende:
Maar elfletterig kan je ook onderbouwen waarom het zo verstandig zijn om onze grondwet hierop aan te passen? Heb je zo weinig vertrouwen in onze democratie? Is extra discriminatie op geloof noodzaak?
Het zijn anderen die dit onderzoek in twijfel trekken, dus dan is het aan hen om te komen met informatie waaruit blijkt dat De Hond onzorgvuldig of vooringenomen te werk is gegaan. Tot die tijd ga ik gewoon uit van de hierboven geciteerde werkwijze en dus ook van de juistheid van de bevindingen. Bevindingen die trouwens redelijk aansluiten op wat ook al uit het SCP-rapport bleek.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:43 schreef Chadi het volgende:
[..]
Jij kan ook niet aantonen dat dit een representatief onderzoek is.
Het is een principekwestie. Net zoals jouw D66 zich bijvoorbeeld opwindt over het feit dat er nog steeds weigerambtenaren zijn, terwijl er in elke gemeente getrouwd kan worden. De situatie van een Sharia-meerderheid is niet aan de orde. Het expliciet verbieden van de Sharia is een signaal dat je afgeeft aan mensen die mensen dat het wél van kracht zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vraag is ook wat het nu voor extra bescherming biedt. Als een shariapartij zo machtig is dat ze de grondwet kunnen aanpassen dan kunnen ze die regel er ook wel even uit schrappen.
Blijft het punt alsnog staan dat jij niet kan aantonen dat het onderzoek juist is verlopen. Ter daarbij de betrouwbaarheid van zijn onderzoeken op en je kan bijna niet anders dan het geheel met een korrel zout nemen. Dit staat helemaal los van het feit of zijn onderzoek de juiste resultaten laat zien of niet.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 08:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het zijn anderen die dit onderzoek in twijfel trekken, dus dan is het aan hen om te komen met informatie waaruit blijkt dat De Hond onzorgvuldig of vooringenomen te werk is gegaan. Tot die tijd ga ik gewoon uit van de hierboven geciteerde werkwijze en dus ook van de juistheid van de bevindingen. Bevindingen die trouwens redelijk aansluiten op wat ook al uit het SCP-rapport bleek.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |