Daarvoor was al een regeling bedacht van het optrekken van de leeftijd voor MRB-vrijstelling naar 30 jaar, gelijk aan het grootste herkomstland van die diesels. Tevens zou voor 'nieuwe' oldtimers geen vrijstelling meer verleend worden voor de dieseltoeslag en lpg-toeslag van de MRB.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:17 schreef densmee het volgende:
iedereen kon toch zien aankomen dat het met die stinkdiesels uit Duitsland niet lang meer ging duren
Daar was al een oplossing voor bedacht door de oude regeling te wijzigen en aan te scherpen. Maar dat sloot natuurlijk niet aan bij de waan-van-de-dag stijl van regeren en wetgeving maken die tegenwoordig zo in zwang is.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:17 schreef densmee het volgende:
iedereen kon toch zien aankomen dat het met die stinkdiesels uit Duitsland niet lang meer ging duren
klopt maar die blokken werken ook goed in een boot, kever of t2 busquote:Op zondag 30 juni 2013 18:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een Golf 1 of Golf 2 met snel/omgebouwd dieselblok dan moet je nu je slag slaan. Met duizenden tegelijk op Marktplaats voor weinig.
nu.nlquote:'Te veel voordeel voor zuinige auto's'
Milieuvriendelijke auto's krijgen momenteel te veel belastingvoordeel, vindt het CDA. Door de verschillende voordeelmaatregelen van het kabinet kan dit oplopen tot tienduizenden euro's per auto.
"De subsidie staat niet meer in verhouding tot het milieuvoordeel dat het rijden van deze auto's oplevert", zegt CDA'er Pieter Omtzigt.
Omtzigt heeft samen met Kamerleden Sander de Rouwe en Agnes Mulder vragen gesteld aan het kabinet over de verschillende maatregelen en de effecten hiervan, die ze 'disproportioneel' noemen.
"De maatregelen moeten begrensd worden", zo vinden ze.
Belasting
In ieder geval tot 2014 geldt een aantal verschillende maatregelen, die gestapeld veel voordeel op kunnen leveren.
Zo hoeven er voor milieuvriendelijke auto's geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting betaald te worden en zijn er voor ondernemers verschillende fiscale voordelen zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA), de Kleinschaligheids-InvesteringAftrek (KIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).
Daardoor kost de hybride auto Mitsubishi Outlander Phev voor een zzp'er door belastingvoordelen maar 16.678 euro terwijl het aanschafbedrag 48.990 euro is. De elektrische sportauto Tesla S is voor diezelfde zzp'er in plaats van 94.010 euro maar 25.059 euro, zo stelt de partij na een rekenvoorbeeld van een leasemaatschappij.
Niet milieuvriendelijk
Het CDA vraagt zich bovendien af of de auto's die belastingvoordeel krijgen wel altijd zo milieuvriendelijk zijn. "De auto's moeten niet alleen op papier, maar ook in praktijk zuiniger zijn", zo vindt Omtzigt.
Vooral auto's die in een testrit minder dan 49 gram CO2 per kilometer gebruiken, komen voor veel belastingvoordeel in aanmerking. Maar volgens het CDA zijn deze testritten vaak oud en niet representatief.
CDA wijst op een TNO rapport van eind mei waaruit blijkt dat brandstofverbruik en CO2-emissies in de praktijk vaak veel hoger zijn dan door fabrikanten opgegeven. Dat komt bijvoorbeeld doordat de testcondities door bijvoorbeeld rijgedrag vaak heel anders zijn dan bij het daadwerkelijke gebruik. Zo wordt ook het energiegebruik voor bijvoorbeeld verlichting en airconditioning in de tests niet meegenomen.
Duitsland
"In andere landen als Duitsland en Japan zijn er ook belastingvoordelen voor zuinige auto's. Maar daar lopen deze op tot een paar duizend euro, niet tienduizenden euro's. De voordelen in Nederland kunnen best wat lager", zo licht Omtzigt toe. Dit pakt dan weer voordeliger uit voor de staatskas.
Hij wijst erop dat daar in de voorjaarsnota van het kabinet over de begroting ook op wordt gewezen. In de voorjaarsnota wordt gesproken van "een relatief grote tegenvaller" bij de ontvangsten uit de autobelasting. Dit komt mede door "verdere vergroening van het nieuwe wagenpark", zo schrijft het kabinet.
Het CDA hoopt dan ook dat het kabinet bij het vaststellen van nieuwe autobelastingen minder fiscale voordelen biedt, zodat dit geld scheelt uit de staatskas.
Dat is al jaren bekend... Nu opeens komt een kamerlid er achter.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 13:53 schreef AchJa het volgende:
Daardoor kost de hybride auto Mitsubishi Outlander Phev voor een zzp'er door belastingvoordelen maar 16.678 euro terwijl het aanschafbedrag 48.990 euro is. De elektrische sportauto Tesla S is voor diezelfde zzp'er in plaats van 94.010 euro maar 25.059 euro, zo stelt de partij na een rekenvoorbeeld van een leasemaatschappij.
Belastingvoordelen 'subsidies' noemenquote:Op dinsdag 2 juli 2013 13:53 schreef AchJa het volgende:
Niet zozeer oldtimer nieuws, maar past wel in dit topic imo. De inkt van de nieuwe oldtimerregeling is nog niet droog of de grijpgrage handjes in Den Haag hebben het volgende slachtoffer alweer in het vizier:
[..]
nu.nl
serieus?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:55 schreef Bart-Willem het volgende:
Ja, daar heb je vrijstelling voor de milieuzones met een oldtimer.
lees de op eens evenquote:Op woensdag 3 juli 2013 23:05 schreef Sjoegerd het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het schorsen als de auto wel geheel vrijgesteld word van de belasting? Is dit dan wel nodig of mag je dan weer het hele jaar door rijden?
heel eu is het 30 jaar dus wij doen goed mee met 1 eu door het 40 jaar te doenquote:Op woensdag 3 juli 2013 23:13 schreef Prowl het volgende:
[..]
serieus?
Waarom zijn al die bakken dan eerst naar NL gekomen of ligt de leeftijdsgrens daar op 30 jaar ofzo?
Jep, 30 jaar en auto moet volledig origineel zijn zoals 'ie uit de fabriek komt rollen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:13 schreef Prowl het volgende:
[..]
serieus?
Waarom zijn al die bakken dan eerst naar NL gekomen of ligt de leeftijdsgrens daar op 30 jaar ofzo?
Het was nogal naief om te denken dat dit extra inkomsten zou genereren. De nieuwe maatregel is slecht voor het milieu, want er moeten weer allemaal nieuwe auto's aangeschaft worden,het levert niets op, want autos worden masaal weggedaan, of geschorst ,mensen houden nog meer de hand op de knip doordat de overheid alweer onbetrouwbaar blijkt en maakt de mensen het leven zuur... fantastische maatregel weer, iets waar dit kabinet in grossiert..quote:Op zondag 21 juli 2013 09:26 schreef NightFlight het volgende:
Jammer dat de nieuwe belastingmaatregel op die manier nauwelijks extra inkomsten voor de staatskast genereert.
Zou je denken? Ik gok dat aardig wat diesel mercedessen van de hand worden gedaan, en dat men oude benzine golfjes e.d. voor terugkoopt, oftewel auto's met een lager gewicht en dan de vakantie in het rifgebergte planned in Dec, Jan en Feb.quote:Op zondag 21 juli 2013 14:12 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zou het eerder naief noemen om te denken dat dit geen extra belastinginkomsten genereerd. Er zullen niet heel veel mensen zijn die een daily-oldtimer wegdoen en er vervolgens geen modernere auto voor terugkopen.
Over het algemeen zijn die oldtimers de "tweede" auto, of ze nou wel of niet dagelijks gebruikt worden. Waar de regering nu van twee auto's inkomsten binnen harkt, 1 maal wegenbelasting, 2 maal brandstof zal dat straks in een hoop gevallen terug gaan naar 1 auto, 1 maal brandstof valt dan weg. Het zal mij dus niet verbazen dat deze regeling de regering achteraf geld gaat kosten.quote:Op zondag 21 juli 2013 14:12 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zou het eerder naief noemen om te denken dat dit geen extra belastinginkomsten genereerd. Er zullen niet heel veel mensen zijn die een daily-oldtimer wegdoen en er vervolgens geen modernere auto voor terugkopen.
Dat lijkt me sterk; mensen gaan echt niet ineens minder kilometers rijden, maar gewoon meer kilometers met hun andere auto. De garages, en dan met name de gespecialiseerde bedrijfjes, die zullen het vrees ik wel flink gaan merken.quote:Op zondag 21 juli 2013 15:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn die oldtimers de "tweede" auto, of ze nou wel of niet dagelijks gebruikt worden. Waar de regering nu van twee auto's inkomsten binnen harkt, 1 maal wegenbelasting, 2 maal brandstof zal dat straks in een hoop gevallen terug gaan naar 1 auto, 1 maal brandstof valt dan weg. Het zal mij dus niet verbazen dat deze regeling de regering achteraf geld gaat kosten.
En ook al zou hetzelfde aantal kilometers gereden worden, een moderne(re) auto is aanzienlijk zuiniger.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:36 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoezo niet minder rijden? Als mensen hun goedkope oldtimer wegdoen dan gaan ze wel degelijk minder kilometers maken, de drempel is immers veel hoger. Als je een auto op gas hebt ga je sneller even weg wanneer dezelfde auto op benzine rijdt.
En duurder in onderhoud, en wegenbelasting, en verzekering. End of the line maakt het geen reet uit,quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ook al zou hetzelfde aantal kilometers gereden worden, een moderne(re) auto is aanzienlijk zuiniger.
De tijd zal het leren, ik ben er iig van overtuigd dat het de regering keihard geld gaat kosten.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:02 schreef Bart-Willem het volgende:
Plus meer accijnsopbrengsten, zie mijn eerdere post.
Ik ook. Uiteindelijk worden de 2e/3e/4e auto's sneller de deur uit gedaan.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
De tijd zal het leren, ik ben er iig van overtuigd dat het de regering keihard geld gaat kosten.
of omgebouwde 40 jaar oude diesel Benzjes..quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:49 schreef NightFlight het volgende:
En er ontstaat een nieuwe markt voor 40 jaar oude bezine-Benzjes. (ipv 25 jaar oude diesels).
Doen waarschijnlijk weinig voor elkaar onder.
W116, ook leuk. Op gas ofzo.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:49 schreef NightFlight het volgende:
En er ontstaat een nieuwe markt voor 40 jaar oude bezine-Benzjes. (ipv 25 jaar oude diesels).
Doen waarschijnlijk weinig voor elkaar onder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |