quote:Een frituurpan, friteuse of frietketel wordt gebruikt om in olie bepaalde gerechten te frituren. De olie wordt verwarmd tot ongeveer 180 tot 200 graden Celsius. In Nederland gebruikt men een frituurpan vooral om snacks (zoals friet, frikandellen en kroketten) te bakken.
quote:Een snackbar, snelbuffet, frituur of friture is een eetgelegenheid waar men voornamelijk snacks (bijvoorbeeld friet, kroketten, frikandellen) kan kopen en nuttigen.
quote:en frietvorkje is een kleine vork, speciaal ontworpen voor het eten van friet. Frietvorkjes worden vaak bij een bakje of (punt)zakje friet gegeven, zodat de vingers van de consument niet vies worden van de friet of de saus.
quote:In Europese landen en Amerika kent men als fastfood vooral friet, kroketten, frikandellen, eierballen, bamischijven, nasischijven, hamburgers, pizza's en broodjes met gyros, döner kebab, shoarma of falafel en fish and chips.
Ja Jezus wat wil je op wikipedia.bequote:Op maandag 3 juni 2013 18:05 schreef gelezwembroek het volgende:
Enkele quotes van wikipedia:
[..]
[..]
[..]
Gewoon wikipedia.nl.quote:Op maandag 3 juni 2013 18:05 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Ja Jezus wat wil je op wikipedia.be
Ook in een patatkraam verkopen ze friet.quote:Op maandag 3 juni 2013 18:07 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
En dan snel de quote met patatkraam weghalen
Echt he Wikipedia als bron gebruiken, mbo'er.quote:Op maandag 3 juni 2013 18:05 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Ja Jezus wat wil je op wikipedia.be
Van Dale zegt hetzelfde.quote:Op maandag 3 juni 2013 18:11 schreef ntm het volgende:
[..]
Echt he Wikipedia als bron gebruiken, mbo'er.
Jawel hoor dat rode kruisje rechts boven in je scherm daar moet je dan op klikken.quote:Op maandag 3 juni 2013 18:14 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
De optie 'I don't give a fuck' staat er niet bij.
Dan zeg je patat-fritesquote:Op maandag 3 juni 2013 18:14 schreef Cactus1 het volgende:
Ik zeg het allebei, die optie staat er niet tussen
Wat zeg je het meest en anders klik je gewoon aan waar je vandaan komt boven de rivieren of onder de rivieren?quote:Op maandag 3 juni 2013 18:15 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Nee, ik zeg friet, frietjes, patat, patatje
Maar NOOIT frites
Dus een groot mens is een mens, een klein mens is een mens, maar iemand van normale grootte noemen we iets anders?quote:Op maandag 3 juni 2013 18:12 schreef Sannr2 het volgende:
Frieten zijn of heel dik (oma's smulfriet) of heel dun (Franse frietjes van de Mac), anders is het patat: Bijvoorbeeld een patatje met, het is niet een frietje met. Of een patatje pinda.
Ik woon volgens het plaatje in een grensgebied tussen patat en frietquote:Op maandag 3 juni 2013 18:16 schreef pussycatdoll het volgende:
Wat zeg je het meest en anders klik je gewoon aan waar je vandaan komt boven de rivieren of onder de rivieren?
Dan is het gewoon patat voor jou.quote:Op maandag 3 juni 2013 18:17 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Ik woon volgens het plaatje in een grensgebied tussen patat en friet
Dan heeft de meerderheid dus gewonnen. En we zien het morgen wel.quote:Op maandag 3 juni 2013 18:18 schreef D. het volgende:
Daarnaast slaat deze poll natuurlijk nergens op, want gezien het gemiddelde IQ in KLB zal patat wel gaan winnen
Te laat, heb voor friet gekozenquote:
Klinkt het ook krachtig uit de mond van een huismoeder met een pittig kapsel die 'frietjes' voor de kids bestelt?quote:Op maandag 3 juni 2013 18:19 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Te laat, heb voor friet gekozenDat klinkt krachtiger en lekkerder dan 'petat' zoals de meesten het uitspreken.
Ja, maar het gaat niet om de meerderheid, maar als jij dan beter kunt slapen doen we wel net alsofquote:Op maandag 3 juni 2013 18:18 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Dan heeft de meerderheid dus gewonnen. En we zien het morgen wel.
We zien wel.quote:Op maandag 3 juni 2013 18:20 schreef D. het volgende:
[..]
Ja, maar het gaat niet om de meerderheid, maar als jij dan beter kunt slapen doen we wel net alsof
Als bron een pro-patat site quoten, goh, verrassende uitslagquote:Op maandag 3 juni 2013 18:20 schreef Sannr2 het volgende:
Democratisch is het dus duidelijk patat:
Patat ligt meer voor de hand dan friet. Er wonen immers meer mensen in de regio's waar in Nederland 'patat' gezegd wordt dan de Nederlandse gebieden waar men 'friet' zegt. in de taal wordt patat bovendien niet alleen langer dan friet, maar ook met meer varianten gebruikt.
Bovendien:
Kijken we in de Van Dale, dan valt het volgende op. Zowel patat als friet wordt omschreven als een verkorting van het Franse 'patates frites'. Patat komt daarin als eerste, dus het is logisch dat dat de oorspronkelijke verkorting is geweest. Patat betekent immers 'aardappel' en 'frites' betekent eigenlijk dat het gefrituurd is. Aangezien je naast aardappelen nog veel meer kunt frituren, is het niet logisch om de bereidingswijze tot afkorting te maken.
De Van Dale geeft bij patat aan dat friet een synoniem ervan is, maar patat is geen synoniem van friet (volgens het digitale woordenboek). Opmerkelijk natuurlijk. Je zou hieruit af kunnen leiden dat het gebruik van de term 'friet' pas later is ontstaan.
Een vorm van patat ('Pataat', dat 'aardappel' betekent) vinden we bovendien al terug in de eerste editie Van Dale van 1864, terwijl er in die tijd nog geen friet te vinden was.
Bij de snackbar kun je, tot slot, een 'patatje oorlog', een 'patatje met', 'patatje Joppie' of een 'patatje speciaal' bestallen. Deze termen vinden we ook terug in de Van Dale. Wat daar echter niet in staat, zijn deze gerechten met 'friet' erin verwerkt.
(Bron: http://www.patatoffriet.nl/ )
zegt de ragerquote:Op maandag 3 juni 2013 18:01 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Flikker op kom met inhoudelijke shit.
Dan hebben ze wel eerlijk gewonnen en leg ik mij er bij neerquote:Op maandag 3 juni 2013 18:26 schreef GhpH het volgende:
Yeuy friet is aant winnen! Komop Belgen en Zuid-nederlanders, stemmen
(ik zou hier haast met spandoeken gaan staan zo heftig is de ruzie)
Wie zijn eigelijk de Belgen van Fok? ik ken alleen Capuchonjongenquote:Op maandag 3 juni 2013 18:27 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Dan hebben ze wel eerlijk gewonnen en leg ik mij er bij neer
Marie30quote:Op maandag 3 juni 2013 18:30 schreef GhpH het volgende:
[..]
Wie zijn eigelijk de Belgen van Fok? ik ken alleen Capuchonjongen
Uit zo'n mond klinkt alles verschrikkelijk, dus geen legitiem argument mijn bestequote:Op maandag 3 juni 2013 18:20 schreef pussycatdoll het volgende:
Klinkt het ook krachtig uit de mond van een huismoeder met een pittig kapsel die 'frietjes' voor de kids bestelt?
Tuurlijk anders heeft dit topic ook geen nutquote:Op maandag 3 juni 2013 18:52 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Uit zo'n mond klinkt alles verschrikkelijk, dus geen legitiem argument mijn beste
Ga je serieus als friet wint voortaan friet zeggen en typen op FOK? Dat zou ik wel echt klasse vinden
quote:
Gaat per ip-adresquote:Op maandag 3 juni 2013 18:53 schreef Cactus1 het volgende:
Kan ik met al mijn 100 klonen stemmen trouwens?
Bij mij verwijst vandale.nl bij patat naar frietquote:Op maandag 3 juni 2013 18:20 schreef Sannr2 het volgende:
Kijken we in de Van Dale, dan valt het volgende op. Zowel patat als friet wordt omschreven als een verkorting van het Franse 'patates frites'.
En als ik nou op het netwerk van iemand anders straks inlog?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 3 juni 2013 18:57 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
En als ik nou op het netwerk van iemand anders straks inlog?
Je hoeft niet eens in te loggen, gewoon stemmen via 100 proxy's.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
quote:Op maandag 3 juni 2013 18:57 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
En als ik nou op het netwerk van iemand anders straks inlog?
Opzich kun je vanaf een andere locatie dit gaan verneuken, maar ach als je zoveel moeite erin gaat steken zodat jouw woord gaat winnenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., dan ben je best kansloos. Maar die kans acht ik klein.
En toch heb je gestemdquote:Op maandag 3 juni 2013 18:58 schreef Piye het volgende:
Democratische besluiten.
De achterlijke meerderheid laten beslissen.
Het zijn godverdomme synoniemen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bent zelf een synoniemquote:Op maandag 3 juni 2013 18:58 schreef Piye het volgende:
Democratische besluiten.
De achterlijke meerderheid laten beslissen.
Het zijn godverdomme synoniemen.
[..]
Je hoeft niet eens in te loggen, gewoon stemmen via 100 proxy's.
quote:Op maandag 3 juni 2013 18:59 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
En toch heb je gestemdIk heb niet gestemd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
Dan ken je de diehard FOK!'ers nog nietquote:Op maandag 3 juni 2013 18:59 schreef pussycatdoll het volgende:
Opzich kun je vanaf een andere locatie dit gaan verneuken, maar ach als je zoveel moeite erin gaat steken zodat jouw woord gaat winnen, dan ben je best kansloos. Maar die kans acht ik klein.
Ik weet hetquote:Op maandag 3 juni 2013 19:01 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Dan ken je de diehard FOK!'ers nog nietSoms denk je dat dit een forum vol met gewone mensen is hè.. maar laat je niks wijsmaken.
Hoezo wil jij als neutraal persoon dat friet wint?quote:Op maandag 3 juni 2013 19:01 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Wil je voor mij op friet stemmen dan? Gewoon omdat ik dat van die proxy's niet snap
quote:Op maandag 3 juni 2013 19:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Wtf waarom staat 'patat' niet mijlenver voor in de poll? Kut trollers altijd...
quote:Op maandag 3 juni 2013 19:02 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Wtf waarom staat 'patat' niet mijlenver voor in de poll? Kut trollers altijd...
Omdat het altijd de patat-mensen zijn die zich er zo over opwindenquote:Op maandag 3 juni 2013 19:02 schreef Piye het volgende:
Hoezo wil jij als neutraal persoon dat friet wint?
Linkquote:Op maandag 3 juni 2013 19:02 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
ik heb 2 jaar geleden de zelfde poll aangemaakt en toen won patat hard
Daar heb je een punt, friet gestemd.quote:Op maandag 3 juni 2013 19:03 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Omdat het altijd de patat-mensen zijn die zich er zo over opwinden
Verkiezingenquote:Op maandag 3 juni 2013 19:05 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Hier van 2 jaar terug:
[ afbeelding ]
qft!quote:Op maandag 3 juni 2013 19:11 schreef Nikmans het volgende:
Fuck deze shit, doe mij maar aardappelkroketten
[ afbeelding ]
Wat gebeurd er als een vrouw in de woonkamer komt?quote:
Moet je klappen ofzo?quote:Op maandag 3 juni 2013 19:19 schreef JenHermes het volgende:
[..]
Wat gebeurd er als een vrouw in de woonkamer komt?
dan is de ketting te lang
Nee jouw argumenten snijden hout. "Overal heet het zo"quote:Op maandag 3 juni 2013 19:21 schreef hearmeout het volgende:
Arrogante randstad-idioten. Het mag toch nu inmiddels wel duidelijk zijn dat het 'friet is'.
Argument 1:
Allereerst, als je naar de supermarkt gaat, wat vind je daar zoal in het schap?
- Minifriet
- Belgische Friet
- Ovenfrites
- Verse friet
- Frietsaus
Argument 2:
Verder, heel de wereld spreekt van friet.
Frans: Frites
Duits: Pommes Frites
Engels: French Fries
Spaans / Italiaans: Pommas Fritas
België: Friet
Groot gedeelte NL: Friet
Zweden (alle scandinavische landen): Frites
Sloveens: Pomfrit
Allemaal letterlijk FRIET, alleen uitgesproken in een eigen taal. De hele wereld spreekt van Friet, zelfs de Belgen die het hebben uitgevonden! (argument 3)
Maar nee, de arrogante Nederlandertjes van boven de rivieren zullen dit niet accepteren en protest aantekenen! Accepteer je verlies en laat het belachelijke woord 'patat' varen.
Niet over deze post heenlezen aub en weer zelf beginnen over 'patat stond eerder in het woordenboek' of wat dan ook. Kom maar eens met steekhoudende tegenargumenten.
Je hebt een PM. Iets met of je het leuk zou vinden om met mij vrouwvriendelijke seks te hebbenquote:
Ik vroeg je in het andere topic al of jij de "zee" ook "meer" noemt omdat ze dat in het buitenland ook doen.quote:Op maandag 3 juni 2013 19:21 schreef hearmeout het volgende:
Arrogante randstad-idioten. Het mag toch nu inmiddels wel duidelijk zijn dat het 'friet is'.
Argument 1:
Allereerst, als je naar de supermarkt gaat, wat vind je daar zoal in het schap?
- Minifriet
- Belgische Friet
- Ovenfrites
- Verse friet
- Frietsaus
Argument 2:
Verder, heel de wereld spreekt van friet.
Frans: Frites
Duits: Pommes Frites
Engels: French Fries
Spaans / Italiaans: Pommas Fritas
België: Friet
Groot gedeelte NL: Friet
Zweden (alle scandinavische landen): Frites
Sloveens: Pomfrit
Allemaal letterlijk FRIET, alleen uitgesproken in een eigen taal. De hele wereld spreekt van Friet, zelfs de Belgen die het hebben uitgevonden! (argument 3)
Maar nee, de arrogante Nederlandertjes van boven de rivieren zullen dit niet accepteren en protest aantekenen! Accepteer je verlies en laat het belachelijke woord 'patat' varen.
Niet over deze post heenlezen aub en weer zelf beginnen over 'patat stond eerder in het woordenboek' of wat dan ook. Kom maar eens met steekhoudende tegenargumenten.
quote:Op maandag 3 juni 2013 18:06 schreef -supergirl- het volgende:
Wat is het probleem? Het is gewoon friet
Deze man.quote:Op maandag 3 juni 2013 19:24 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik vroeg je in het andere topic al of jij de "zee" ook "meer" noemt omdat ze dat in het buitenland ook doen.
belgen.quote:
Neen. Ik neem uit principe dat afgrijselijke woord 'patat' niet in de mond...quote:Op maandag 3 juni 2013 18:07 schreef CAT988h het volgende:
Voorbeeld : Je haalt toch een patatje oorlog? Of een patat met?
Friet.
Maar gij benne belg! Ah lap zeg!quote:Op maandag 3 juni 2013 19:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neen. Ik neem uit principe dat afgrijselijke woord 'patat' niet in de mond...
Neen. Half-Belg. Brabander.quote:Op maandag 3 juni 2013 19:37 schreef CAT988h het volgende:
[..]
Maar gij benne belg! Ah lap zeg!![]()
Hier eten we gewoon patat. Met mayo.
In België ja.quote:Op maandag 3 juni 2013 19:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neen. Half-Belg. Brabander.
En het blijft friet.
quote:Op maandag 3 juni 2013 19:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neen. Half-Belg. Brabander.
En het blijft friet.
quote:
Neen. Friet.quote:
IJscoverkoper?quote:Op maandag 3 juni 2013 19:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neen. Friet.
"Patat" hoort in het afgrijselijke rijtje Hollandsche woorden als "vouwwagen", "strandevenement" en "ijscoverkoper".
Jawel hoor. Hoort bij "Buijtenboojdmojtoj".quote:Op maandag 3 juni 2013 19:44 schreef Piye het volgende:
[..]
IJscoverkoper?Die heb ik anders nog nooit gehoord.
quote:Op maandag 3 juni 2013 19:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor. Hoort bij "Buijtenboojdmojtoj".
Nee, mijn argumenten snijden wel hout. Wat ik eigenlijk zeg, MET voorbeelden:quote:Op maandag 3 juni 2013 19:23 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nee jouw argumenten snijden hout. "Overal heet het zo"![]()
Ga naar een willekeurige snackbar en daar staat overal Patat. Wat is nu jouw argument dan? Met je smerige zachte G.
Wat een kortzichtige blik op mijn 3 steekhoudende argumenten.quote:Op maandag 3 juni 2013 19:24 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik vroeg je in het andere topic al of jij de "zee" ook "meer" noemt omdat ze dat in het buitenland ook doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |