Serieus? Dat klinkt gewoon precies hetzelfde als dat monster in Syrië en de rest van de dictatorkliek in het Midden-Oostenquote:Op maandag 3 juni 2013 10:45 schreef aerdt het volgende:
Oh wacht, hij is nog niet klaar met zijn speech!!
- Beschuldigd journalist van Reuters van het geven van valse informatie
- Turkse inlichtingen dienst onderzoekt of de rellen door buitenlandse mogendheden worden georganiseerd
-Mensen die spreken van een 'Turkish Spring' weten niets af van Turkije
quote:Op maandag 3 juni 2013 10:57 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Dat begrijpen we zeker, ook zonder belerend toontje. Ik vind het alleen niet het beste symbool. Maar goed, ik heb die ataturk-verafgoding altijd al ietwat eng gevonden.
De mensen die denken dat Ataturk voor vrijheid stond of 'geen lieverdje was, maar wel het land meer vrijheid gaf'' (quote:Op maandag 3 juni 2013 10:56 schreef Dibble het volgende:
Al ooit gehoord van de talloze militaire staatsgrepen, het vermoorden, vervolgen en verminken van kritische journalisten, linksen, Koerden, schrijvers, etc. dat jarenlang doorging en nu enigszins verminderd is, sinds AKP aan de macht kwam trouwens. Aan de ene kant heeft het Kemalisme gezorgd voor een seculier fascisme. Een ultranationalistische militair gedoctrineerde staat waar geen plaats was voor minderheden, andersdenkenden,... en democratie slechts getolereerd werd zolang het de staat niet in problemen bracht. Ik ben zo blij met de komst van de AKP, die af rekenende met de vermolmde oude partijen en oude establishment van kemalisten. Het originele kemalisme voorzag geen plaats voor een meerpartijendemocratie: Atatürk regeerde persoonlijk, met zijn eigen partij als excuus voor de democratie. Het was pas na zijn dood en na veel geschipper dat één oppositiepartij werd toegelaten: in de verkiezingen werden overigens zeer vaak gefraudeerd en het democratische engagement van vele verkozenen was erg laag. Dat het leger ingreep om de democratie veilig te stellen, is een mythe: veelal ging het erom zijn eigen belangen veilig te stellen. Van zodra aan de politieke positie van het leger geraakt werd -of dreigde geraakt te worden- of de financiële of maatschappelijke situatie van de officieren erop achteruit ging, was dat aanleiding voor een staatsgreep.
Dat ja. En dat maakt het zo raar. Secularisme afdwingen door een politicus te verafgoden. Het voelt alsof ze een religie vervangen met een ideologie die even intolerant is.quote:
Inderdaad. Ik heb ook mijn sterke twijfels bij deze rellen.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:56 schreef Dibble het volgende:
Al ooit gehoord van de talloze militaire staatsgrepen, het vermoorden, vervolgen en verminken van kritische journalisten, linksen, Koerden, schrijvers, etc. dat jarenlang doorging en nu enigszins verminderd is, sinds AKP aan de macht kwam trouwens. Aan de ene kant heeft het Kemalisme gezorgd voor een seculier fascisme. Een ultranationalistische militair gedoctrineerde staat waar geen plaats was voor minderheden, andersdenkenden,... en democratie slechts getolereerd werd zolang het de staat niet in problemen bracht. Ik ben zo blij met de komst van de AKP, die af rekenende met de vermolmde oude partijen en oude establishment van kemalisten. Het originele kemalisme voorzag geen plaats voor een meerpartijendemocratie: Atatürk regeerde persoonlijk, met zijn eigen partij als excuus voor de democratie. Het was pas na zijn dood en na veel geschipper dat één oppositiepartij werd toegelaten: in de verkiezingen werden overigens zeer vaak gefraudeerd en het democratische engagement van vele verkozenen was erg laag. Dat het leger ingreep om de democratie veilig te stellen, is een mythe: veelal ging het erom zijn eigen belangen veilig te stellen. Van zodra aan de politieke positie van het leger geraakt werd -of dreigde geraakt te worden- of de financiële of maatschappelijke situatie van de officieren erop achteruit ging, was dat aanleiding voor een staatsgreep.
Lees dit rapport eens: http://www.cpj.org/report(...)s-freedom-crisis.phpquote:Op maandag 3 juni 2013 10:56 schreef Dibble het volgende:
Al ooit gehoord van de talloze militaire staatsgrepen, het vermoorden, vervolgen en verminken van kritische journalisten, linksen, Koerden, schrijvers, etc. dat jarenlang doorging en nu enigszins verminderd is, sinds AKP aan de macht kwam trouwens.
Het enige wat ik hoor van mensen is: sinds Erdogan is het verminderd. Leg mij eens precies uit wat verminderd is? Het enige wat verminderd is is de kritiek van journalisten richting Erdogan, wat weer logisch is, gezien de eigenaren daarvan vriendjes zijn van Erdogan.quote:Turkish authorities are engaging in widespread criminal prosecution and jailing of journalists, and are applying other forms of severe pressure to promote self-censorship in the press, a CPJ analysis shows. CPJ has found highly repressive laws, particularly in the penal code and anti-terror law; a criminal procedure code that greatly favors the state; and a harsh anti-press tone set at the highest levels of government. Turkey’s press freedom situation has reached a crisis point.
Journalisten worden niet meer geëxecuteerd door het leger in ieder geval of "verdwijnen" niet zomaar. Dat is al een hele vooruitgang.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:07 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Lees dit rapport eens: http://www.cpj.org/report(...)s-freedom-crisis.php
[..]
Het enige wat ik hoor van mensen is: sinds Erdogan is het verminderd. Leg mij eens precies uit wat verminderd is? Het enige wat verminderd is is de kritiek van journalisten richting Erdogan, wat weer logisch is, gezien de eigenaren daarvan vriendjes zijn van Erdogan.
Alle dictators in het MO roepen hetzelfde. Het is een (buitenlands) complot, de schuld van de media (Twitter), het zijn extremistische misdadigers. En nu is Erdogan aan de beurt, en hij zegt precies hetzelfde. En het resultaat is ook hetzelfde: de demonstraties/opstanden gaan door en de grote leider moet stoppen.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:03 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik heb ook mijn sterke twijfels bij deze rellen.
Dan had hij zijn politie moeten intomen.quote:
Natuurlijk is dat een vooruitgang. Er is geen kritisch tegengeluid meer richting Erdogan.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:08 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Journalisten worden niet meer geëxecuteerd door het leger in ieder geval of "verdwijnen" niet zomaar. Dat is al een hele vooruitgang.
Als Erdogan geen escalatie wil, blijft hij in zijn land en respecteert hij het besluit om het werk in het park stil te leggenquote:Op maandag 3 juni 2013 11:09 schreef De_Guidance het volgende:
Beurs van Istanbul gaat onderuit. Steeds meer boze supporters van Erdogan op social media. Erdogan benadrukt dat zijn medestanders thuis moeten blijven en naar werk moeten gaan. Hij wil geen escalatie.
quote:Op maandag 3 juni 2013 11:08 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Journalisten worden niet meer geëxecuteerd door het leger in ieder geval of "verdwijnen" niet zomaar. Dat is al een hele vooruitgang.
Het grote verschil is dat Erdoğan met 50% eerlijk is gekozen en dat hij gewoon veel steun geniet.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alle dictators in het MO roepen hetzelfde. Het is een (buitenlands) complot, de schuld van de media (Twitter), het zijn extremistische misdadigers. En nu is Erdogan aan de beurt, en hij zegt precies hetzelfde. En het resultaat is ook hetzelfde: de demonstraties/opstanden gaan door en de grote leider moet stoppen.
"In theory, Libya is the most democratic country in the world."quote:Op maandag 3 juni 2013 11:13 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat Erdoğan met 50% eerlijk is gekozen en dat hij gewoon veel steun geniet.
Totaal niet vergelijkbaar met andere landen in het MO.
Het leger heeft jarenlang de bevolking geterroriseerd ja. Zou mij niets verbazen als de oude machthebbers achter deze "opstand" zitten.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]![]()
Turkije is dus nog lang geen democratie. Turkije lijkt wel wat op de Fascistische Vereenigde Staten van Amerika.
Mix van beide, hoewel voor mijn gevoel een groot deel door het laatste de straat opgaat.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:13 schreef Elan het volgende:
Hebben de demonstranten volgens jullie een punt of is het meer rellen om te rellen.
Een beetje zoals de krakersrellen in de jaren tachtig hier waarbij asociaal volk samenschoolt zonder daadwerkelijke moraal maar meer de kick om te vechten met de politie of oprecht, wat denken jullie?
Nee.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"In theory, Libia is the most democratic country in the world."
"You don't understand Libia"
Pre-cies hetzelfde.
Ik vind dat ze een punt hebben, maar vind het jammer dat de politie het zo laat escaleren.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:13 schreef Elan het volgende:
Hebben de demonstranten volgens jullie een punt of is het meer rellen om te rellen.
Een beetje zoals de krakersrellen in de jaren tachtig hier waarbij asociaal volk samenschoolt zonder daadwerkelijke moraal maar meer de kick om te vechten met de politie of oprecht, wat denken jullie?
Dat artikeltje net over het kiessysteem in Turkije gaf al duidelijk uitleg over die zgn 50%.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:13 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat Erdoğan met 50% eerlijk is gekozen en dat hij gewoon veel steun geniet.
Totaal niet vergelijkbaar met andere landen in het MO.
Mij wel. De tijd is echt verandert en Turkije staat nu in het rijtje van de Arabische Lente. Ontkennen heeft geen zin, it's a bigger thing. Dit gaat niet om Turkije of Erdogan. Information is free, knowledge is power.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:14 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het leger heeft jarenlang de bevolking geterroriseerd ja. Zou mij niets verbazen als de oude machthebbers achter deze "opstand" zitten.
Ik las in dit topic net een artikel over de Turkse "democratie"quote:Op maandag 3 juni 2013 11:15 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nee.
In Libië waren er decennialang geen eerlijke verkiezingen geweest. In Turkije twee jaar geleden nog.
quote:Op maandag 3 juni 2013 11:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mij wel. De tijd is echt verandert en Turkije staat nu in het rijtje van de Arabische Lente. Ontkennen heeft geen zin, it's a bigger thing. Dit gaat niet om Turkije of Erdogan. Information is free, knowledge is power.
Zijn dat puur directe stemmen zonder dat blanco gedoe?quote:Op maandag 3 juni 2013 11:17 schreef De_Guidance het volgende:
Hij heeft gewoon 49.8% van de stemmen gehaald Ambi. Heeft weinig met de kiesdrempel te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |