Ons huis staat in Barendrecht. Het huis is net zoals bij jou uit 1936. De maten van de balkjes weet ik zo ff niet uit het hoofd, dat kan ik maandag wel eventjes opmeten. Opzich vind de balken wel groot ogen. Ook de HOH maat weet ik niet uit mijn hoofd.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:34 schreef Gieliovd het volgende:
Het had zou mijn huis kunnen zijn.
Bij mij is de keuken muur (blauw) al weg, er staat nog een muur bij de hal (rest van je blauwe lijnen).
Die muur is bij mij ook semi-balk-steunend maar dat werkt momenteel niet. Mijn balken overspannen 5 meter, HOH maat balken is 74 uit m'n hoofd en het zijn dunne balkjes.
Ik laat alleen het hal hokje staan (komt m'n tv te hangen) en die ga ik weer opmetselen tot aan de balken. Ik zou er niet voor vrezen om hem geheel weg te halen bij mij thuis. En dat terwijl ik er net 350 kilo op gestort heb.
Jouw huis is mijn huis natuurlijk niet, dus je zal zelf moeten (laten) beoordelen op locatie... waar staat jullie huis?
Uiteindelijk is een aannemer laten komen en er naar laten kijken de beste optie. Ik hoopte dat er hier iemand is die met zijn ervaring zo al kon vertellen of het mogelijk was of niet om de muur eruit te breken:-)quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:01 schreef TR08 het volgende:
Ik zou jou de taktiek aanraden die ik zelf ook gehandhaafd heb in de renovatie van mijn jaren 30 huis:
Alles waarbij aan (mogelijk) dragende muren gehakt/gebroken/gebouwd wordt gebeurt door de aannemer.
En dan heb ik het natuurlijk niet over schilderen of gaatjes boren voor schilderijen en plinten.
Zoek gewoon een goede aannemer die netjes werk levert in jouw muur en laat die de boel zo bewerken dat er een goed dragend geheel blijft staan. De rest doe je gewoon weer lekker zelf.
Vergis je niet in de belastingen die op een vloer op kunnen treden. Jij hebt het alleen maar over wat licht spul wat er op komt maar als je 1x met een groepje bezoekers bij elkaar een leuk dingetje staat te bewonderen heb je ineens een punt last van tegen de 400kg.
En als je boven een keer gaat opruimen denk je echt niet na over dat je precies op dat punt een dragende muur weggemept hebt.
Goed punt, ga ik aanvragen bij de gemeente!quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:45 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Kan je de bouwtekening niet opvragen bij de gemeente? Op die van ons (1930 wel andere gemeente) stonden de dragende muren duidelijk aangegeven.
Dat is stap 1 inderdaad.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:45 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Kan je de bouwtekening niet opvragen bij de gemeente? Op die van ons (1930 wel andere gemeente) stonden de dragende muren duidelijk aangegeven.
Probleem van een bint vind ik dat er aan beide zijden een stuk muur zal moeten blijven staan om de bint op te laten rusten. Bij een bint van 7 meter zal het stukje muur bijna 50cm moeten zijn aan beide kanten. Door dit stukje muur kom ik in de problemen met mijn andere plannen (keuken).quote:Op zondag 2 juni 2013 12:21 schreef Björn25 het volgende:
Waarom niet gewoon een bint plaatsen? Mijn huis ook vergelijkbaar en ook wij hebben deze muur opengebroken. Boven de keuken zit de badkamer, je wilt absoluut geen risico lopen dat je later een verzakking krijgt omdat je nu de moeite niet hebt genomen.
Je kunt dat ook met een stalen kolom oplossen, in plaats van een muurtje van 50cm. Wellicht past het dan wel? Ook dit kan een constucteur voor je uittekenen/rekenen trouwensquote:Op woensdag 5 juni 2013 08:28 schreef Bennn88 het volgende:
[..]
Probleem van een bint vind ik dat er aan beide zijden een stuk muur zal moeten blijven staan om de bint op te laten rusten. Bij een bint van 7 meter zal het stukje muur bijna 50cm moeten zijn aan beide kanten. Door dit stukje muur kom ik in de problemen met mijn andere plannen (keuken).
Ik doel erop dat je dan ook meteen je muur geisoleerd hebtquote:Op donderdag 6 juni 2013 18:18 schreef Forno het volgende:
Ze kenden nog geen spouwmuurisolatie maar wel spouwmuren.
Zo hebben wij het ook: wij hebben een hoop muren uit onze jaren 30 woning gehaald (zie mijn topic hier ergens incl foto's).quote:Op donderdag 6 juni 2013 17:55 schreef Vinz0r het volgende:
Kolom en een voorzetwand?
Want bouwjaar 1936 lijkt mij geen spouwmuurisolatie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |