abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127298328
Hallo allemaal,

Samen met mijn vriendin heb ik afgelopen week een 2-onder-1-kap jaren 30 woning gekocht. De woning betreft een dijkwoning met de woonkamer/keuken op dijk niveau, een souterrain onder dijkniveau, en een eerste verdieping boven de woonkamer.

Nu willen wij graag een muur verwijderen die de woonkamer van de keuken/hal scheidt.
De muur staat dwars op de balken van de 1e verdieping. De muur loopt niet door tot aan het plafon maar TOT de houten balken. De balken eindigen niet in de muur die we willen verwijderen maar eindigt pas in de buiten muur aan de andere kant van de woning.

Op de 1e verdieping staan een aantal uit geraggelde tussenwandjes en meer niet (geen badkamer o.i.d.).
Onder de 1e verdieping, in het souterrain, staat alleen een paaltje in het midden van het souterrain. Dit paaltje staat niet recht onder de muur die wij willen verwijderen.

De muur die wij willen verwijderen is 14cm dik en is van een soort zandsteen achtig materiaal gemaakt.

Nu is het probleem dat ik een aantal mensen er naar heb laten kijken, maar de helft zegt dat het geen draagmuur is, en de andere helft zegt van wel. Uiteindelijk heb ik er iemand naar laten kijken die bouwkundig onderhoudsman is. Die riep als eerste dat de muur niet weg gehaalt kon worden. Toen hij het souterrain had bekeken kwam hij daar iets op terug.... Volgens hem was het niet perse een draagmuur maar een ''balk ondersteunende muur''.
Volgens hem moest er een bint in komen waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Als het niet anders kan dan zal ik wel moeten:-)

Nu is mijn vraag, is er geen andere oplossing om deze ''balk ondersteunende muur'' te laten steunen zonder een bint te gebruiken? Uiteindelijk komt er op de 1e verdieping niet meer te staan dan wat uitgeraggelde muurtjes en wat bedden/kasten.

Wie kan mij helpen met deze kwestie?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

[ Bericht 0% gewijzigd door Bennn88 op 01-06-2013 20:50:23 ]
pi_127300881
Het had zou mijn huis kunnen zijn.

Bij mij is de keuken muur (blauw) al weg, er staat nog een muur bij de hal (rest van je blauwe lijnen).

Die muur is bij mij ook semi-balk-steunend maar dat werkt momenteel niet. Mijn balken overspannen 5 meter, HOH maat balken is 74 uit m'n hoofd en het zijn dunne balkjes.

Ik laat alleen het hal hokje staan (komt m'n tv te hangen) en die ga ik weer opmetselen tot aan de balken. Ik zou er niet voor vrezen om hem geheel weg te halen bij mij thuis. En dat terwijl ik er net 350 kilo op gestort heb.

Jouw huis is mijn huis natuurlijk niet, dus je zal zelf moeten (laten) beoordelen op locatie... waar staat jullie huis?
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 1 juni 2013 @ 22:01:04 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_127302415
Ik zou jou de taktiek aanraden die ik zelf ook gehandhaafd heb in de renovatie van mijn jaren 30 huis:

Alles waarbij aan (mogelijk) dragende muren gehakt/gebroken/gebouwd wordt gebeurt door de aannemer.

En dan heb ik het natuurlijk niet over schilderen of gaatjes boren voor schilderijen en plinten.

Zoek gewoon een goede aannemer die netjes werk levert in jouw muur en laat die de boel zo bewerken dat er een goed dragend geheel blijft staan. De rest doe je gewoon weer lekker zelf.

Vergis je niet in de belastingen die op een vloer op kunnen treden. Jij hebt het alleen maar over wat licht spul wat er op komt maar als je 1x met een groepje bezoekers bij elkaar een leuk dingetje staat te bewonderen heb je ineens een punt last van tegen de 400kg.
En als je boven een keer gaat opruimen denk je echt niet na over dat je precies op dat punt een dragende muur weggemept hebt.
pi_127306112
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 21:34 schreef Gieliovd het volgende:
Het had zou mijn huis kunnen zijn.

Bij mij is de keuken muur (blauw) al weg, er staat nog een muur bij de hal (rest van je blauwe lijnen).

Die muur is bij mij ook semi-balk-steunend maar dat werkt momenteel niet. Mijn balken overspannen 5 meter, HOH maat balken is 74 uit m'n hoofd en het zijn dunne balkjes.

Ik laat alleen het hal hokje staan (komt m'n tv te hangen) en die ga ik weer opmetselen tot aan de balken. Ik zou er niet voor vrezen om hem geheel weg te halen bij mij thuis. En dat terwijl ik er net 350 kilo op gestort heb.

Jouw huis is mijn huis natuurlijk niet, dus je zal zelf moeten (laten) beoordelen op locatie... waar staat jullie huis?
Ons huis staat in Barendrecht. Het huis is net zoals bij jou uit 1936. De maten van de balkjes weet ik zo ff niet uit het hoofd, dat kan ik maandag wel eventjes opmeten. Opzich vind de balken wel groot ogen. Ook de HOH maat weet ik niet uit mijn hoofd.
Inprencipe durf ik het ook wel aan om de muur weg te breken maar toch ook weer niet helemaal haha!

quote:
99s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 22:01 schreef TR08 het volgende:
Ik zou jou de taktiek aanraden die ik zelf ook gehandhaafd heb in de renovatie van mijn jaren 30 huis:

Alles waarbij aan (mogelijk) dragende muren gehakt/gebroken/gebouwd wordt gebeurt door de aannemer.

En dan heb ik het natuurlijk niet over schilderen of gaatjes boren voor schilderijen en plinten.

Zoek gewoon een goede aannemer die netjes werk levert in jouw muur en laat die de boel zo bewerken dat er een goed dragend geheel blijft staan. De rest doe je gewoon weer lekker zelf.

Vergis je niet in de belastingen die op een vloer op kunnen treden. Jij hebt het alleen maar over wat licht spul wat er op komt maar als je 1x met een groepje bezoekers bij elkaar een leuk dingetje staat te bewonderen heb je ineens een punt last van tegen de 400kg.
En als je boven een keer gaat opruimen denk je echt niet na over dat je precies op dat punt een dragende muur weggemept hebt.
Uiteindelijk is een aannemer laten komen en er naar laten kijken de beste optie. Ik hoopte dat er hier iemand is die met zijn ervaring zo al kon vertellen of het mogelijk was of niet om de muur eruit te breken:-)
pi_127307068
Kan je de bouwtekening niet opvragen bij de gemeente? Op die van ons (1930 wel andere gemeente) stonden de dragende muren duidelijk aangegeven.
Klussen deel 1 en 2
pi_127309221
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 23:45 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Kan je de bouwtekening niet opvragen bij de gemeente? Op die van ons (1930 wel andere gemeente) stonden de dragende muren duidelijk aangegeven.
Goed punt, ga ik aanvragen bij de gemeente!
pi_127315349
En even kijken/vragen bij de buren? Misschien is daar die muur ook verwijderd of weten ze waarom het wel of niet kan?

Een dijkwoning heeft een andere fundering/constructie als de standaard twee onder één kap. Hou daar rekening mee!

[ Bericht 34% gewijzigd door Plankje55 op 02-06-2013 12:28:27 (dijkwoning) ]
  zondag 2 juni 2013 @ 10:39:22 #8
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127315510
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 23:45 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Dat is stap 1 inderdaad.
Stap 2 kan zijn een constructeur uit te nodigen en een berekening te laten maken van de draagkracht. Dit is meestal niet heel duur (probeer werkspot voor voordelige offertes) en geeft je goed inzicht in wat moet gebeuren :)
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  zondag 2 juni 2013 @ 12:21:54 #9
199124 Björn25
..............................
pi_127317312
Waarom niet gewoon een bint plaatsen? Mijn huis ook vergelijkbaar en ook wij hebben deze muur opengebroken. Boven de keuken zit de badkamer, je wilt absoluut geen risico lopen dat je later een verzakking krijgt omdat je nu de moeite niet hebt genomen.
pi_127430498
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:21 schreef Björn25 het volgende:
Waarom niet gewoon een bint plaatsen? Mijn huis ook vergelijkbaar en ook wij hebben deze muur opengebroken. Boven de keuken zit de badkamer, je wilt absoluut geen risico lopen dat je later een verzakking krijgt omdat je nu de moeite niet hebt genomen.
Probleem van een bint vind ik dat er aan beide zijden een stuk muur zal moeten blijven staan om de bint op te laten rusten. Bij een bint van 7 meter zal het stukje muur bijna 50cm moeten zijn aan beide kanten. Door dit stukje muur kom ik in de problemen met mijn andere plannen (keuken).

Ik heb nog eens nagedacht over het volgende:
Zou ik (na berekening van constructeur) dikkere balken kunnen plaatsen (1 voor 1) die de overpanning wel aankunnen? Vuistregel op internet is dat de balk 1/20 deel dik moet zijn van de overspanning. 580 / 20 is een balk van 29cm.
Dit is een hoop werk, maar de balken zullen er bij mij toch 1 voor 1 uitmoeten omdat mijn balken scheef naar achteren lopen. Ik wil de vloer dus weer netjes waterpas maken.
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:26:30 #11
118586 KeessieK
Timmerdude.. :)
pi_127459120
Ik zou een constructeur ff laten kijken voor 100% zekerheid, maar ik zou hem er persoonlijk ook uitmeppen.. als hij in je souterrain niet staat, kan hij nooit een dragende functie hebben.
  woensdag 5 juni 2013 @ 23:01:37 #12
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127464373
Tenzij er daar al een bint ligt, zoals bij mij. Kutding al 100 keer m'n kop gestoten.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:47:33 #13
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_127474409
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:28 schreef Bennn88 het volgende:

[..]

Probleem van een bint vind ik dat er aan beide zijden een stuk muur zal moeten blijven staan om de bint op te laten rusten. Bij een bint van 7 meter zal het stukje muur bijna 50cm moeten zijn aan beide kanten. Door dit stukje muur kom ik in de problemen met mijn andere plannen (keuken).
Je kunt dat ook met een stalen kolom oplossen, in plaats van een muurtje van 50cm. Wellicht past het dan wel? Ook dit kan een constucteur voor je uittekenen/rekenen trouwens :)
pi_127488482
Kolom en een voorzetwand?

Want bouwjaar 1936 lijkt mij geen spouwmuurisolatie?
  FOK!fotograaf donderdag 6 juni 2013 @ 18:18:10 #15
17893 Forno
pi_127489056
Ze kenden nog geen spouwmuurisolatie maar wel spouwmuren.
pi_127526152
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 18:18 schreef Forno het volgende:
Ze kenden nog geen spouwmuurisolatie maar wel spouwmuren.
Ik doel erop dat je dan ook meteen je muur geisoleerd hebt ;)
pi_127528595
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 17:55 schreef Vinz0r het volgende:
Kolom en een voorzetwand?

Want bouwjaar 1936 lijkt mij geen spouwmuurisolatie?
Zo hebben wij het ook: wij hebben een hoop muren uit onze jaren 30 woning gehaald (zie mijn topic hier ergens incl foto's).

Wij hebben alles door laten rekenen door een contructeur en hebben inmiddels in de woonkamer 2 stalen liggers en 3 kolommen staan (met daaronder onder 2 van de 3 een poer gestort). Ik weet dat het bij ons niet zo heel makkelijk was, omdat wij ook nog eens de bovenverdiepingen op moesten bouwen op deze nieuwe balken (dat was er 1, worden 2 verdiepingen, we gaan de zolder ook gebruiken).
Het ligt dus aan de sraagkracht die nodig hebt, maar zomaar muren eruit halen in een jaren '30 huis is niet makkelijk :)
pi_127657158
Van de bouwtekeningen van de gemeente ben ik niet veel wijzer geworden. Het waren vooral tekeningen die van de aangebouwde dakkapellen van het huis.
Vrijdag komt er een constructeur om te berekenen of het mogelijk is om de balken te vervangen voor zwaardere balken om de overspanning zonder doorbuigen te kunnen dragen. Als dat niet lukt gaat het toch een bint worden helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')