abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127231083
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die sleutel is dus al sinds 2011 vermist. Opvallend is trouwens dat deze school sedert de laatste jaren opvallend goed scoorde, terwijl zij eerder juist heel slecht scoorde en ook met diverse corruptie-zaken betrokken is geweest.
Misschien is er dus meer aan de hand, en moeten er nog veel meer examens overgedaan worden!
Frappant is het op z'n minst. En het is ook wel merkwaardig dat uitgerekend bij dit examen, waaraan slechts 12 leerlingen van die school meededen, er een lek optreedt.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2013 00:46:49 ]
pi_127231948
Overigens was Fok! één van de plekken waar de dader zijn "buit" plaatste:
EXA / VWO Frans examen uitgelekt

En verder:
quote:
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft aan het begin van de avond ruim 2.670 klachten binnengekregen over het vwo-examen Frans. Zo'n twaalfhonderd daarvan gingen over het uitgelekte examen en de rest over het vandaag gemaakte alternatieve examen, laat een woordvoerder weten aan Novum.

De examenkandidaten gaven volgens de zegsvrouw wisselende reacties op de twee examens.

"De een zegt dat het origineel makkelijker te vinden en de ander juist weer het vervangende examen. Ook wordt geklaagd over een tekst in het examen. Die stond volgens de klagers in 2007 ook al in het examen."
Bron: NRC

Ik ben benieuwd hoe het zal lopen met schadeclaims aan het adres van de (nu nog) verdachte.
pi_127232092
quote:
Ook wordt geklaagd over een tekst in het examen. Die stond volgens de klagers in 2007 ook al in het examen."
Klagen dat er een tekst in het examen staat waarmee je nota bene hebt kunnen oefenen :')
pi_127232375
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:40 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens was Fok! één van de plekken waar de dader zijn "buit" plaatste:
EXA / VWO Frans examen uitgelekt

Ik ben benieuwd hoe het zal lopen met schadeclaims aan het adres van de (nu nog) verdachte.
Welke wet gaat over de strafbaarheid van het openbaren van eindexamenopgaven ?

Geef je antwoord in maximaal 10 woorden.
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:54:15 #55
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127232846
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:36 schreef moussie het volgende:
Een of andere actiegroep die schoolcomputers heeft gehackt en de gegevens op internet heeft gezet om duidelijk te maken dat het kan?
:')

gewoon iemand die een blaadje mee naar huis heeft genomen
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:54:46 #56
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127232887
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:47 schreef gelly het volgende:

[..]

Indirect, ja.

MET HARDE HAND! _O- !
pi_127233058
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:54 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

:')

gewoon iemand die een blaadje mee naar huis heeft genomen
Ja, ik begrijp inmiddels dat er papieren uit een kluis missen op die school, en dat er op de kluis zelf geen braaksporen zitten .. dus niks hacken, gewoon jatten, maar wanneer en hoe is dus voorlopig nog een raadsel
pleased to meet you
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:57:54 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127233110
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:27 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Formule Weltschmerz; doei!

ON-TOPIC

[..]

Frappant is het op z'n minst. En het is ook wel merkwaardig dat uitgerekend bij dit examen, waaraan slechts 12 leerlingen van die school meededen, er een lek optreedt.
Oh, dit eerst irrelevante onderwerp kan toch misschien nog erg goed worden:
Uit de Elsevier, naar hun onderzoek van de allerbeste scholen van Nederland:
quote:
Opmerkelijke nieuwkomer in de lijst met winnaars is de vwo-afdeling van de Islamitische Scholengemeenschap Ibn Ghaldoun in Rotterdam. Enkele jaren geleden behaalde de school nog zeer slechte resultaten en was er sprake van wanbestuur.
http://www.elsevier.nl/We(...)and-ELSEVIER327240W/

Heel opmerkelijk dus. Van extreem slecht naar vermeld in Elseviers lijst van de "beste scholen van Nederland" in één jaar. _O-

quote:
De winnaars van 2012
Minste zittenblijvers en beste examenresultaten

VWO:
Calvijn College (reformatorisch) Goes
College Hageveld (rooms-katholiek) Heemstede
Stedelijk Gymnasium(openbaar) Leiden
CSG De Lage Waard (protestants-christelijk) Papendrecht
ISG Ibn Ghaldoun (islamitisch) Rotterdam
Gymnasium Celeanum(openbaar) Zwolle
http://www.elsevier.nl/Pa(...)LSEVIER327240D01.pdf

In de top-5 van alle scholen in Nederland. Dankzij de "minste zittenblijvers" en "beste examenresultaten". En dat na jarenlang helemaal onderaan gehangen te hebben. Een multikultureel sprookje. Als je er maar in gelooft! (En de sleutel van de brandkast kwijtraakt).
The End Times are wild
pi_127233878
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:47 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik heb er gisteren iets over gehoord op tv, maar weet het niet meer uit m'n hoofd. Er was iets met een bepaalde wet..... ( :? ) ... en als dat niet lukte - dat weet ik nog wel - kon je ook nog via het auteursrecht wat beginnen.

Verder lijkt het ongeoorloofd wegnemen van zaken uit een kluis me ook gewoon diefstal. Per slot van rekening zal de politie niet zomaar iemand arresteren en verhoren als er niet het vermoeden is dat die persoon zich aan iets strafbaars schuldig heeft gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2013 00:10:34 ]
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:11:22 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127233967
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:10 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik heb er gisteren iets over gehoord op tv, maar weet het niet meer uit m'n hoofd. Er was is met een bepaalde wet..... ( :? ) ... en als dat niet lukte - dat weet ik nog wel - kon je ook nog via het auteursrecht wat beginnen.

Verder lijkt het ongeoorloofd wegnemen van zaken uit een kluis me ook gewoon diefstal. Per slot van rekening zal de politie niet zomaar iemand arresteren en verhoren als er niet het vermoeden is dat die persoon zich aan iets strafbaars schuldig heeft gemaakt.
/care dat publiceren van dat ene examen.
Het issue is nu dat die sleutel al sinds 2011 is kwijtgeraakt, en dat deze (voorheen extreem slechte school) sinds 2012 opeens de hoogste examenresultaten van Nederland behaalt. En niet alleen voor Frans!
The End Times are wild
pi_127234048
NB, voor gelly: Het College voor Examens en de school hebben aangifte gedaan.
pi_127234258
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het issue is nu dat die sleutel al sinds 2011 is kwijtgeraakt, en dat deze (voorheen extreem slechte school) sinds 2012 opeens de hoogste examenresultaten van Nederland behaalt. En niet alleen voor Frans!
Dat verdient zeker nader onderzoek. De vraag is echter of er überhaupt nog wat te herleiden valt. Wat in het voordeel van de school pleit, is dat men zélf aan de bel heeft getrokken toen bleek dat er examens misten. Ze hadden dat ook kunnen verzwijgen en slechts een nieuw slot op de kluis kunnen gooien.

De verdachte schreef bij het lekken van de documenten een inleiding:

quote:
Bij het document is een inleidende brief gevoegd, geschreven door iemand die zijn of haar naam niet noemt. ,,Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland. Verdere details over hoe, wie, wat en waar weet ik helaas niet'', schrijft deze persoon.

Verder lijkt de begeleidende brief van deze persoon een aanklacht tegen het huidige schoolsysteem. De persoon suggereert dat er scholen zijn die leerlingen toegang geven tot examens om de schoolresultaten omhoog te krijgen.
Bron: Elsevier

Mochten die uitspraken waar zijn, dan hoeft dit probleem zich niet te beperken tot specifiek die ene school.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:20:26 #63
3542 Gia
User under construction
pi_127234448
Mooi topic.
pi_127234504
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je bent bekend met de regel dat scholen tijdens het examen de verzegelde enveloppen moeten tonen aan de leerlingen? Als jouw aanname correct is zouden dus alle eindexamenkandidaten medeplichtig zijn. Dat klinkt als een nogal groot risico, vroeg of laat praat er altijd wel iemand zijn mond voorbij.
pi_127234554
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:20 schreef Gia het volgende:
Mooi topic.
Het is in elk geval iets dat nog wel een staartje gaat krijgen. Ik moet bekennen dat ik me nog niet echt had verdiept in het lek zelf, maar als je brief leest die de verdachte toevoegde aan het document, doet die de wenkbrauwen toch wel fronsen. :N

Lees hier de begeleidende tekst bij uitgelekt examen Frans
pi_127234685
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het is in elk geval iets dat nog wel een staartje gaat krijgen. Ik moet bekennen dat ik me nog niet echt had verdiept in het lek zelf, maar als je brief leest die de verdachte toevoegde aan het document, doet die de wenkbrauwen toch wel fronsen. :N

Het is zijn bedoeling om zoveel mogelijk wenkbrauwen te laten fronsen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:26:30 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127234694
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:21 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Je bent bekend met de regel dat scholen tijdens het examen de verzegelde enveloppen moeten tonen aan de leerlingen? Als jouw aanname correct is zouden dus alle eindexamenkandidaten medeplichtig zijn. Dat klinkt als een nogal groot risico, vroeg of laat praat er altijd wel iemand zijn mond voorbij.
Dat is blijkbaar nu gebeurd dan. Al na één of twee jaar. Best snel dus. Het is ook maar een school met 12 leerlingen VWO.
The End Times are wild
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:26:45 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127234705
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Die man is duidelijk een klokkenluider die het niet meer aan kon zien.
The End Times are wild
pi_127234735
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:21 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Zit wat in. Maar als je vwo-eindexamenklas slechts 12 leerlingen telt, is de kans dat iemand uit de school klapt natuurlijk kleiner dan wanneer er tientallen leerlingen examen doen. Maar goed... dit is speculatie.

Mocht het allemaal waar zijn wat de verdachte in de brief beweert, dan zal hij grondig verhoord worden en zullen er mogelijk nog wel meer verdachten / medeplichtigen worden opgespoord. Wellicht gaat er een hele beerput open.

Ik vind het persoonlijk ook frappant dat het uitgerekend om het vwo gaat; daar waar de slimste leerlingen zitten. Zou zoiets op het vmbo gebeuren, dan zou ik dat op de één of andere manier minder verwonderlijk vinden. De verdachte spreekt in zijn brief expliciet over vwo-examens en verwijst naar zijn leraar Latijn en Grieks. Dat suggereert dat hij zelf gymnasium-student was.
pi_127234773
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die man is duidelijk een klokkenluider die het niet meer aan kon zien.
Een islamitische klokkenluider = integratie ^O^
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_127234838
Die brief had een reactie op fok kunnen zijn: veel boude beweringen, weinig onderbouwing.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:30:19 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127234863
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:29 schreef Kansenjongere het volgende:
Die brief had een reactie op fok kunnen zijn: veel boude beweringen, weinig onderbouwing.
Hij had dat examen als onderbouwing! Dat is meer dan op FOK!
The End Times are wild
pi_127234927
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hij had dat examen als onderbouwing! Dat is meer dan op FOK!
Feit is dat er in al die jaren welgeteld 1 examen voortijdig in de media terecht is gekomen.
Dat is geen onderbouwing voor de bewering dat het lekken van examens schering en inslag is en daar verandert de toevoeging dat niet nader te noemen bronnen hetzelfde beweren niets aan.
pi_127234945
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:29 schreef Kansenjongere het volgende:
Waarschijnlijk heeft -ie 'm ook daarom hier op Fok! geplaatst... :P

Aangezien de verdachte de weg naar Fok! wist te vinden, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of hij zich in het verleden al eens vaker heeft gemanifesteerd. Als hij er al langer van wist, zou het best kunnen dat hij zich al eens (uiteraard onder een andere naam) in verdekte termen heeft uitgelaten....
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:33:15 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127234947
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:32 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Feit is dat er in al die jaren welgeteld 1 examen voortijdig in de media terecht is gekomen.
Dat is geen onderbouwing voor de bewering dat het lekken van examens schering en inslag is en daar verandert de toevoeging dat niet nader te noemen bronnen hetzelfde beweren niets aan.
Nee, dat klopt wel. Ik verwacht dat er de komende dagen wel meer bekend zal worden. Als het niet in de doofpot gestopt wordt.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')