Vergelijking 16 is wel héél gemakkelijk hoor. Hier hun je dezelfde methode gebruiken als bij de ongelijkheid die ik je heb voorgedaan.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:48 schreef Sucuk het volgende:
vraag 16, 17 en 19? Hoe doe je die zonder rekenmachine? Die zijn toch heel lang... dat kan je niet uit je hoofd berekenen?
Oeps... ik bedoelde 17,18,19quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:11 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vergelijking 16 is wel héél gemakkelijk hoor. Hier hun je dezelfde methode gebruiken als bij de ongelijkheid die ik je heb voorgedaan.
De opgave:
6x - 5 = 2x + 7
We willen nu weer alle termen met x in het linkerlid hebben, en alle termen zonder x in het rechterlid. Dus tellen we eerst 5 op bij beide leden. Dit geeft:
6x = 2x + 12
Nu trekken we 2x af van beide leden en krijgen we:
4x = 12
Tenslotte beide leden delen door 4 en we vinden:
x = 3
Voilà.
Nee, jouw overtuiging dat je gelijk maar die rekenmachine nodig hebt omdat je het zelf niet begrijpt klopt niet. Maar je moet natuurlijk wél iets weten over de theorie van kwadratische vergelijkingen. Aangezien je die niet kent heeft het denk ik ook niet zoveel zin het hier allemaal voor te gaan kauwen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:12 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Oeps... ik bedoelde 17,18,19
Mijn fout.![]()
''Bepaal alle oplossingen'' en Discriminant.
Dat duurt toch super lang... daar heb je lijkt mij wel een rekenmachine voor nodig?
Discriminant uitrekenen:quote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:48 schreef Sucuk het volgende:
vraag 16, 17 en 19? Hoe doe je die zonder rekenmachine? Die zijn toch heel lang... dat kan je niet uit je hoofd berekenen?
-7 in plaats van +7 genomen, sorryquote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:18 schreef Bangarang het volgende:
16.
6x-5 = 2x - 7
6x - 2x = -7 + 5
4x = -2
x = - 1/2
Kun je trouwens eens even vertellen voor welke opleiding je deze toets moet doen?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:12 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Mijn fout.![]()
Dat duurt toch super lang... daar heb je lijkt mij wel een rekenmachine voor nodig?
AC/BE.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:25 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kun je trouwens eens even vertellen voor welke opleiding je deze toets moet doen?
Ik vraag me toch af hoe het moderne wiskundeonderwijs is ingericht, als ik dit zo lees was het bij jou niet veel meer dan een veredelde typcursus.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 17:12 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Mijn fout.![]()
Heel triest ingericht. Alle vergelijkingen worden ook eens met de GR opgelost d.m.v. de functie intersect.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 19:18 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af hoe het moderne wiskundeonderwijs is ingericht, als ik dit zo lees was het bij jou niet veel meer dan een veredelde typcursus.
DUHquote:Op donderdag 30 mei 2013 13:00 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik sta een 8 voor wiskunde (A) op de HAVO en mijn centraal examen ging ook wel redelijk. Overigens kan ik alles oplossen met rekenmachine maar zonder rekenmachine niet.. en de wiskunde wat ik net gepost had, is gewoon wiskunde b... zover ik weet?
Houdt het pdf-boekje wel rekening om zonder rekenmachine alles op te lossen?
Daar heb ik eerlijk gezegd toch mijn twijfels bij als je bij de helft van de sommen niet het geringste idee had hoe je er ook maar aan moest beginnen.quote:
Het is een kwestie van de formules doornemen en basis doornemen. Zoals abc/discriminant formule denk ik.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 19:24 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Daar heb ik eerlijk gezegd toch mijn twijfels bij als je bij de helft van de sommen niet het geringste idee had hoe je er ook maar aan moest beginnen.
Hoe kom je erbij dat het uit het hoofd moet?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 19:35 schreef Sucuk het volgende:
Ik vraag me af hoe je de abc-formule uit je hoofd kunt oplossen? Aangezien je te maken krijgt met wortels...?
Met pen en papier dan.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 19:38 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat het uit het hoofd moet?
Zonder rekenmachine is niet hetzelfde als zonder pen en papier.
Rekenen met wortels is toch niet zo moeilijk? Net zolang vereenvoudigen tot je een geheel getal over hebt of een wortel die je kunt laten staan.quote:
Laat ik nummer 17 maar even voor je doen via kwadraatafsplitsing met de methode van Sridhara. Dan leer je misschien nog eens iets.quote:
ACcountancy.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nu weet ik nog niet welke opleiding je wil gaan doen. Waarom zo geheimzinnig?
wat een geweldige uitleg, maar niet heusquote:Op vrijdag 31 mei 2013 20:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Laat ik nummer 17 maar even voor je doen via kwadraatafsplitsing met de methode van Sridhara. Dan leer je misschien nog eens iets.
De opgave:
2x2 + 3x - 5 = 0
Eerst vermenigvuldigen we beide leden met het viervoud van de kwadratische coëfficiënt. Die coëfficiënt is 2, dus vermenigvuldigen we beide leden met 4·2 = 8. Dit geeft:
16x2 + 24x - 40 = 0
Nu wil ik de constante term uit het linkerlid kwijt. Dat doen we door bij beide leden 40 op te tellen. Dit geeft:
16x2 + 24x = 40
Nu moeten we het linkerlid aanvullen met een getal zodanig dat het linkerlid is te schrijven als een kwadraat. Het idee hierbij is dat we gebruik maken van het merkwaardig product:
(a + b)2 = a2 + 2ab + b2
Zie hier voor een uitleg van deze identiteit aan de hand van een plaatje.
Nu is 16x2 gelijk aan (4x)2 en 24x = 2·4x·3 is het dubbele product van 4x (=a) en 3 (=b), zodat we bij beide leden nog 9 (= b2) moeten optellen om het linkerlid om te kunnen vormen tot een kwadraat. Tellen we bij beide leden 9 op dan krijgen we:
16x2 + 24x + 9 = 49
Nu is het linkerlid een uitdrukking van de vorm a2 + 2ab + b2 met a = 4x en b = 3 en kunnen we het linkerlid dus schrijven als (a+b)2 oftewel (4x + 3)2 zodat we krijgen:
(4x + 3)2 = 49
Welnu, als het kwadraat van (4x + 3) gelijk is aan 49, dan is (4x + 3) zelf ofwel gelijk aan 7 ofwel gelijk aan -7, want 72 = (-7)2 = 49. Dus krijgen we:
4x + 3 = 7 ∨ 4x + 3 = -7
Het teken ∨ dat ik hier gebruik betekent 'of'. Nu bij elk van deze vergelijkingen bij beide leden 3 aftrekken en we krijgen:
4x = 4 ∨ 4x = -10
Tenslotte nog beide leden van deze beide vergelijkingen delen door 4 en we vinden:
x = 1 ∨ x = -5/2
Hiermee is de vergelijking opgelost, de vergelijking heeft dus twee oplossingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |