abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128081734
Ik vond het ook wel een goede serie, al kwamen er wel veel toevalligheden in voor.

Alleen wat overdreven reacties van een aantal Oost-Europese landen.
Antisemitisme was daar eenmaal ook wijd verspreid.
pi_128082254
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:03 schreef S4pphire het volgende:
Ik vond het ook wel een goede serie, al kwamen er wel veel toevalligheden in voor.

Alleen wat overdreven reacties van een aantal Oost-Europese landen.
Antisemitisme was daar eenmaal ook wijd verspreid.
Iedereen was goed tijdens de oorlog, volgens iedereen.
Paar jaar terug stond de oud president (?) van Polen te mekkeren dat Polen meer zetels in het EU parlement verdiende. Dit omdat Polen zeer veel mensen tijdens dé oorlog is verloren, ze daarom zielig zijn en daarom extra zetels verdienen, ten koste van Duitsland natuurlijk. (zetelaantal is gebaseerd op de hoeveelheid inwoners).

Het zijn altijd dezelfden die staan te klagen en te mekkeren.
Misschien kunnen ze zelf een serie maken over hoe Polen dan wel was tijdens de oorlog. Van die bakken subsidie die ze van de EU krijgen kunnen ze wel 10 BOB-series maken. (Polen is overigens ook de grootste subsidiespons van de EU).

Het positieve van deze serie is dat Duisland eindelijk zijn eigen geschiedenis durt te verwerken in een serie.
Het WK van 2006 heeft hier ook bij geholpen denk ik. Zwaaien met een Duitse vlag is niet meer viesbah, maar laten zien dat je samen één kan zijn op een positieve manier.
Ik hoop dat er nog meer dergelijke series die de Duitse kant belichten mogen volgen. Laat de zure Polen maar mekkeren.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 15:22:27 #33
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_128082466
Topserie.
  maandag 24 juni 2013 @ 23:04:21 #34
165633 eriksd
The grand facade...
pi_128219835
Zeer onderhoudend. Het zijn eigenlijk drie films. En films maken, dat kunnen de Duitsers wel. Na Der Tunnel, Der Untergang, Baader-Meinhof en Die Falscher had ik hoge verwachtingen en die zijn waargemaakt.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_128566814
Gezien en mwa, ik weet het niet. De Duitsers kwamen er nog goed vanaf in het Oosten: nergens een uitgeroeid dorpje gezien bijvoorbeeld,terwijl dat toch niet helemaal zeldzaam was. De grootste nazi-misdaden werden alleen maar gesuggereerd.
Ik vond het acteren niet overal overtuigend en de metamorfose -van die jongere broer- van cynicus naar moordende cynicus wat overtuigend.
Het is overigens totale onzin dat Duitsland nu pas zijn eigen geschiedenis durft te verwerken met deze serie zoals ik hierboven ergens las. Duitsland is na WOII diep door het stof gegaan en niets werd verzwegen tijdens de geschiedenislessen. Elk KZ is een monument met verplichte schoolbezoekjes incluis.
Feit is wel dat vele hooggeplaatsten uit de Nazi-periode ook bestuurlijke functies kregen in het naoorlogse Duitsland en dat inderdaad de recherche bijvoorbeeld vol zat met voormalige Nazi's. Absoluut onwenselijk natuurlijk, maar, zo schiet me net te binnen, als de Amerikanen dat een paar jaar geleden hetzelfde hadden gedaan in Irak, zonder allen Baath-partijleden te verwijderen was het misschien minder een puinhoop geworden. Totaal onwenselijk natuurlijk, maar wel pragmatisch, en hier en daar en mensenleven sparend.
anonieme razernist
pi_131136622
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:04 schreef eriksd het volgende:
Zeer onderhoudend. Het zijn eigenlijk drie films. En films maken, dat kunnen de Duitsers wel. Na Der Tunnel, Der Untergang, Baader-Meinhof en Die Falscher had ik hoge verwachtingen en die zijn waargemaakt.
Toevallig nog meer aanraders?
Heb al jouw genoemde films gekeken en stuk voor stuk erg goed!
pi_132488024
die falscher is een goeie film, der untergang ook gezien, maar dat is heel anders
pi_132489829
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:09 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Overdreven in de zin van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat er binnen het Poolse verzet geen/nauwelijks plaats was voor Joden blijkt wel degelijk waar te zijn las ik later. Dus in zoverre is de aandacht terecht in mijn ogen.
In de twee grootste verzetsorganisaties van Polen was 10% joods (tegenover een joodse bevolking van ongeveer 1% in Polen). De enige niet-joodse verzetsorganisatie die zich primair bezighield met het redden van joden bevond zich in Polen. Polen hebben met afstand de grootste vertegenwoordiging in de lijst van Yad Vashem over buitenlanders die joden redden tijdens WO2, de Righteous among Nations.

Het is echt belachelijk hoe de serie de Polen in beeld brengt. Het is heel sneaky gedaan, maar ga maar na. In de serie zijn er een paar Duitsers de bad guys met de Heil Hitler overtuiging, de rest wordt weergegeven als "meegaand met het systeem zonder overtuiging", dat geld voor de 4 niet joodse hoofdpersonen en het merendeel van de figuranten.

Van de Polen die in de serie voorkomen is het precies andersom. Dat Poolse meisje wat die joodse hoofdpersoon eerst tegenkomt kan als neutraal worden gezien, ALLE andere polen worden als natuurlijke jodenhaters weergegeven. In tegenstelling tot de Duitsers niet dankzij "het systeem", maar vanuit een soort natuurlijk antisemitisme.

Sterker nog, de verzetsorganisatie heeft er maar een paar vraagtekens bij dat er zomaar een Duitser hun organisatie komt helpen (ja natuurlijk :') ), als blijkt dat hij dan joods is (wat een bevestiging had kunnen zijn dat hij geen spion oid was) willen al die verzetsmensen opeens dat hij neergeknalt wordt en overleeft hij alleen omdat de leider over z'n hart strijkt, ondanks zijn afkomst.

Het is echt weerzinwekkend hoe dat is neergezet, zeker voor een Duitse productie :r

(voor de duidelijkheid, ik ben noch Duits noch joods noch Pools en heb met geen van allen enige associatie, ik ging volledig neutraal kijken).
pi_132498319
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:59 schreef Panthera. het volgende:

[..]

In de twee grootste verzetsorganisaties van Polen was 10% joods (tegenover een joodse bevolking van ongeveer 1% in Polen). De enige niet-joodse verzetsorganisatie die zich primair bezighield met het redden van joden bevond zich in Polen. Polen hebben met afstand de grootste vertegenwoordiging in de lijst van Yad Vashem over buitenlanders die joden redden tijdens WO2, de Righteous among Nations.

Het is echt belachelijk hoe de serie de Polen in beeld brengt. Het is heel sneaky gedaan, maar ga maar na. In de serie zijn er een paar Duitsers de bad guys met de Heil Hitler overtuiging, de rest wordt weergegeven als "meegaand met het systeem zonder overtuiging", dat geld voor de 4 niet joodse hoofdpersonen en het merendeel van de figuranten.

Van de Polen die in de serie voorkomen is het precies andersom. Dat Poolse meisje wat die joodse hoofdpersoon eerst tegenkomt kan als neutraal worden gezien, ALLE andere polen worden als natuurlijke jodenhaters weergegeven. In tegenstelling tot de Duitsers niet dankzij "het systeem", maar vanuit een soort natuurlijk antisemitisme.

Sterker nog, de verzetsorganisatie heeft er maar een paar vraagtekens bij dat er zomaar een Duitser hun organisatie komt helpen (ja natuurlijk :') ), als blijkt dat hij dan joods is (wat een bevestiging had kunnen zijn dat hij geen spion oid was) willen al die verzetsmensen opeens dat hij neergeknalt wordt en overleeft hij alleen omdat de leider over z'n hart strijkt, ondanks zijn afkomst.

Het is echt weerzinwekkend hoe dat is neergezet, zeker voor een Duitse productie :r

(voor de duidelijkheid, ik ben noch Duits noch joods noch Pools en heb met geen van allen enige associatie, ik ging volledig neutraal kijken).
Je slaat de spijker op zijn kop. Weinig aan toe te voegen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 04:12:44 #40
104871 remlof
Europees federalist
pi_132575356
Daar had ik ook m'n bedenkingen bij, maar verder vond ik het geweldig.

Komt in december bij de vpro op de Nederlandse televisie trouwens.
pi_151150268
http://www.daserste.de/un(...)ter-woelfen-100.html

woensdag in duitsland op tv , van dezelfde makers als unsere mutter unsere vater ,
bepaalde delen zouden ook in concentratiekamp buchenwald opgenomen zijn , de originele film dateert uit het ddr tijdperk (1963) het boek zelf is in 1958 uitgekomen
de verfilming is speciaal omdat het dit jaar de 70ste 'verjaardag' van de bevrijding van Buchenwald is
pi_151171040
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:40 schreef cva het volgende:
http://www.daserste.de/un(...)ter-woelfen-100.html

woensdag in duitsland op tv , van dezelfde makers als unsere mutter unsere vater ,
bepaalde delen zouden ook in concentratiekamp buchenwald opgenomen zijn , de originele film dateert uit het ddr tijdperk (1963) het boek zelf is in 1958 uitgekomen
de verfilming is speciaal omdat het dit jaar de 70ste 'verjaardag' van de bevrijding van Buchenwald is
Bedankt voor de tip, hoewel de TVFilm gids deze slechts 2 uit 5 sterren geeft, ga ik toch kijken.
pi_152638643
Nu op NPO2
  vrijdag 15 mei 2015 @ 23:25:05 #44
104871 remlof
Europees federalist
pi_152638727
Staat al tijden op Netflix overigens.
pi_152638805
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:22 schreef tralalala het volgende:
Nu op NPO2
Schande dat de NPO voor deze bullshit betaald.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 23:28:15 #46
104871 remlof
Europees federalist
pi_152638829
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:27 schreef Panthera. het volgende:

[..]

Schande dat de NPO voor deze bullshit betaalt.
Bullshit? Het is een enorm goede miniserie.
pi_152638857
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:27 schreef Panthera. het volgende:

[..]

Schande dat de NPO voor deze bullshit betaald.
Omdat?
pi_152638903
Zie post van mij terug in het topic.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 23:34:44 #49
104871 remlof
Europees federalist
pi_152639043
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:30 schreef Panthera. het volgende:
Zie post van mij terug in het topic.
Oh ja, maar dat maakt de serie niet minder goed.
pi_152639154
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:34 schreef remlof het volgende:

[..]

Oh ja, maar dat maakt de serie niet minder goed.
Daar verschillen de meningen dan over :)

Naast de door mijn genoemde problemen slaat het plot natuurlijk ook nergens op (op zich niet zo'n probleem, maar de emotionele arc voelt daardoor ontzettend gemaakt en ingecalculeerd). Nog grappiger was dat de historische beelden die telkens gebruikt werden als de opmars van Duitsland werd beschreven telkens T-34s lieten zien. Ook totaal geen emotionele complexiteit of soul-searching, zeker niet voor een serie die de aanzet wilde zijn voor een discussie met de laatste overlevenden van die tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')