Iedereen was goed tijdens de oorlog, volgens iedereen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 15:03 schreef S4pphire het volgende:
Ik vond het ook wel een goede serie, al kwamen er wel veel toevalligheden in voor.
Alleen wat overdreven reacties van een aantal Oost-Europese landen.
Antisemitisme was daar eenmaal ook wijd verspreid.

Toevallig nog meer aanraders?quote:Op maandag 24 juni 2013 23:04 schreef eriksd het volgende:
Zeer onderhoudend. Het zijn eigenlijk drie films. En films maken, dat kunnen de Duitsers wel. Na Der Tunnel, Der Untergang, Baader-Meinhof en Die Falscher had ik hoge verwachtingen en die zijn waargemaakt.

quote:Op woensdag 12 juni 2013 11:09 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Overdreven in de zin vanIn de twee grootste verzetsorganisaties van Polen was 10% joods (tegenover een joodse bevolking van ongeveer 1% in Polen). De enige niet-joodse verzetsorganisatie die zich primair bezighield met het redden van joden bevond zich in Polen. Polen hebben met afstand de grootste vertegenwoordiging in de lijst van Yad Vashem over buitenlanders die joden redden tijdens WO2, de Righteous among Nations.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat er binnen het Poolse verzet geen/nauwelijks plaats was voor Joden blijkt wel degelijk waar te zijn las ik later. Dus in zoverre is de aandacht terecht in mijn ogen.
Het is echt belachelijk hoe de serie de Polen in beeld brengt. Het is heel sneaky gedaan, maar ga maar na. In de serie zijn er een paar Duitsers de bad guys met de Heil Hitler overtuiging, de rest wordt weergegeven als "meegaand met het systeem zonder overtuiging", dat geld voor de 4 niet joodse hoofdpersonen en het merendeel van de figuranten.
Van de Polen die in de serie voorkomen is het precies andersom. Dat Poolse meisje wat die joodse hoofdpersoon eerst tegenkomt kan als neutraal worden gezien, ALLE andere polen worden als natuurlijke jodenhaters weergegeven. In tegenstelling tot de Duitsers niet dankzij "het systeem", maar vanuit een soort natuurlijk antisemitisme.
Sterker nog, de verzetsorganisatie heeft er maar een paar vraagtekens bij dat er zomaar een Duitser hun organisatie komt helpen (ja natuurlijk), als blijkt dat hij dan joods is (wat een bevestiging had kunnen zijn dat hij geen spion oid was) willen al die verzetsmensen opeens dat hij neergeknalt wordt en overleeft hij alleen omdat de leider over z'n hart strijkt, ondanks zijn afkomst.
Het is echt weerzinwekkend hoe dat is neergezet, zeker voor een Duitse productie![]()
(voor de duidelijkheid, ik ben noch Duits noch joods noch Pools en heb met geen van allen enige associatie, ik ging volledig neutraal kijken).

Je slaat de spijker op zijn kop. Weinig aan toe te voegen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:59 schreef Panthera. het volgende:
[..]
In de twee grootste verzetsorganisaties van Polen was 10% joods (tegenover een joodse bevolking van ongeveer 1% in Polen). De enige niet-joodse verzetsorganisatie die zich primair bezighield met het redden van joden bevond zich in Polen. Polen hebben met afstand de grootste vertegenwoordiging in de lijst van Yad Vashem over buitenlanders die joden redden tijdens WO2, de Righteous among Nations.
Het is echt belachelijk hoe de serie de Polen in beeld brengt. Het is heel sneaky gedaan, maar ga maar na. In de serie zijn er een paar Duitsers de bad guys met de Heil Hitler overtuiging, de rest wordt weergegeven als "meegaand met het systeem zonder overtuiging", dat geld voor de 4 niet joodse hoofdpersonen en het merendeel van de figuranten.
Van de Polen die in de serie voorkomen is het precies andersom. Dat Poolse meisje wat die joodse hoofdpersoon eerst tegenkomt kan als neutraal worden gezien, ALLE andere polen worden als natuurlijke jodenhaters weergegeven. In tegenstelling tot de Duitsers niet dankzij "het systeem", maar vanuit een soort natuurlijk antisemitisme.
Sterker nog, de verzetsorganisatie heeft er maar een paar vraagtekens bij dat er zomaar een Duitser hun organisatie komt helpen (ja natuurlijk), als blijkt dat hij dan joods is (wat een bevestiging had kunnen zijn dat hij geen spion oid was) willen al die verzetsmensen opeens dat hij neergeknalt wordt en overleeft hij alleen omdat de leider over z'n hart strijkt, ondanks zijn afkomst.
Het is echt weerzinwekkend hoe dat is neergezet, zeker voor een Duitse productie![]()
(voor de duidelijkheid, ik ben noch Duits noch joods noch Pools en heb met geen van allen enige associatie, ik ging volledig neutraal kijken).

Bedankt voor de tip, hoewel de TVFilm gids deze slechts 2 uit 5 sterren geeft, ga ik toch kijken.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:40 schreef cva het volgende:
http://www.daserste.de/un(...)ter-woelfen-100.html
woensdag in duitsland op tv , van dezelfde makers als unsere mutter unsere vater ,
bepaalde delen zouden ook in concentratiekamp buchenwald opgenomen zijn , de originele film dateert uit het ddr tijdperk (1963) het boek zelf is in 1958 uitgekomen
de verfilming is speciaal omdat het dit jaar de 70ste 'verjaardag' van de bevrijding van Buchenwald is

Bullshit? Het is een enorm goede miniserie.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:27 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Schande dat de NPO voor deze bullshit betaalt.

Omdat?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:27 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Schande dat de NPO voor deze bullshit betaald.

Daar verschillen de meningen dan overquote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Oh ja, maar dat maakt de serie niet minder goed.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |