Wat een gore leugen. Het hele idee om van iedereen een huizenbezitter te maken kwam van Thatcher en kornuiten. "Popular capitalism" werd het genoemd. Onderzoek wijst uit dat mensen eerder geneigd zijn rechts te stemmen wanneer ze een gelijkaardig huisje zelf bezitten ipv huren, vandaar.quote:Op zondag 14 september 2014 14:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is de schuld van de linksen. De huizenbubble is het kindje van New Labour.
Is iedereen er wel de afgelopen 20 jaar op vooruit gegaan in koopkracht?quote:Op zondag 14 september 2014 12:43 schreef Igen het volgende:
[..]
De redenering van Thatcher klopt misschien wel, maar is haar conclusie, dat haar beleid daarom beter is, wel de juiste?
Volgens mij zijn mensen maar bar weinig geïnteresseerd in het absolute welvaartsniveau. Het gaat om de vergelijking met een referentiekader: hoe is mijn inkomen, in vergelijking met anderen en in vergelijking met vorig jaar?
Als de totale welvaart dus wat minder stijgt, maar de arme mensen daardoor relatief meer meeprofiteren van die verminderde stijging, dan kan dat in totaal dus best wel eens de betere keuze zijn.
Als door nivellering de welvaart echt afneemt ("make the poor poorer") dan doe je het verkeerd, maar die beschuldiging van Thatcher lijkt me overdreven en ongefundeerd.
20 jaar weet ik niet, maar Zerohedge heeft dit grafiekje:quote:Op dinsdag 16 september 2014 18:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is iedereen er wel de afgelopen 20 jaar op vooruit gegaan in koopkracht?
Er zijn statistieken beschikbaar, die ik alleen weer even moet terugzoeken, maar Marcel van Dam kwam daarmee een tijd geleden, die aantonen dat de mensen met een inkomen op het sociaal minimum er al 30 jaar niet in koopkracht op vooruit zijn gegaan, maar op achteruit zijn gegaan.quote:Op dinsdag 16 september 2014 18:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is iedereen er wel de afgelopen 20 jaar op vooruit gegaan in koopkracht?
Zie de OP hierquote:Op dinsdag 16 september 2014 18:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er zijn statistieken beschikbaar, die ik alleen weer even moet terugzoeken, maar Marcel van Dam kwam daarmee een tijd geleden, die aantonen dat de mensen met een inkomen op het sociaal minimum er al 30 jaar niet in koopkracht op vooruit zijn gegaan, maar op achteruit zijn gegaan.
Het is erg jammer dat je gelijk weer van jaloezie wordt beschuldigd als je hier naar wijst. Dat terwijl jaloezie ook een belangrijke drijfveer is bij de topinkomens. Men hoefde alleen maar de blog op the Guardian te lezen of andere getuigenissen om in te zien dat 'jaloezie' een drijfveer is achter almaar stijgende topbeloningen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 18:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er zijn statistieken beschikbaar, die ik alleen weer even moet terugzoeken, maar Marcel van Dam kwam daarmee een tijd geleden, die aantonen dat de mensen met een inkomen op het sociaal minimum er al 30 jaar niet in koopkracht op vooruit zijn gegaan, maar op achteruit zijn gegaan.
Lies, damned lies... => statistics.quote:Op dinsdag 16 september 2014 18:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niemandsland van Marcel van dam.quote:Op dinsdag 16 september 2014 18:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het klopt dat cijfers worden bewerkt en gemanipuleerd (of bewust niet bijgehouden)quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Lies, damned lies... => statistics.
Gelukkig heeft ook de minima het nu beter. Al zijn er wel wat zaken die aandacht verdienen, zoals een goed toegankelijke zorg om maar eens wat te noemen.
Ik denk dat je twee dingen uit elkaar moet houden: lage inkomens op peil houden door "gratis geld" te geven aan mensen die "handje ophouden", of de kansen van de mensen aan de onderkant van de samenleving verbeteren.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is erg jammer dat je gelijk weer van jaloezie wordt beschuldigd als je hier naar wijst. Dat terwijl jaloezie ook een belangrijke drijfveer is bij de topinkomens. Men hoefde alleen maar de blog op the Guardian te lezen of andere getuigenissen om in te zien dat 'jaloezie' een drijfveer is achter almaar stijgende topbeloningen.
Ook wordt ik moe van de term 'gratis geld' en 'handje ophouden' gelul. Mensen hebben een kort en slecht geheugen.
De inkomensgroei van de bovenste decielen is in zekere zin betaald door de onderste decielen van het inkomensgebouw (o.a. loonmatiging).
Wat valt onder 'verbeteren'?quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik denk dat je twee dingen uit elkaar moet houden: lage inkomens op peil houden door "gratis geld" te geven aan mensen die "handje ophouden", of de kansen van de mensen aan de onderkant van de samenleving verbeteren.
Bestrijden van voortijdig schooluitval, stimuleren van bbl-trajecten, ik noem maar wat.quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat valt onder 'verbeteren'?
Wat sommigen als een verbetering zien, bijv. minimumloon afschaffen, zie ik als verslechtering.
Als dat artikel waar je mee schermt niet zo tendentieus geschreven was, dan had je wellicht door dat er geen sprake is van manipulatie.quote:Op dinsdag 16 september 2014 20:27 schreef Klopkoek het volgende:
Het klopt dat cijfers worden bewerkt en gemanipuleerd (of bewust niet bijgehouden)
http://www.ftm.nl/exclusive/rijk-en-onzichtbaar/
Maar die tendens wordt enkel maar sterker bij toenemende machts- en inkomensongelijkheden. Om cijfers aan te passen, censureren en te manipuleren.
Het CBS zegt zelf dat ze het niet meenemen in hun statistieken... ze kennen hun eigen methodes niet?quote:Op woensdag 17 september 2014 08:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als dat artikel waar je mee schermt niet zo tendentieus geschreven was, dan had je wellicht door dat er geen sprake is van manipulatie.
Bv: in de vermogensrendementsheffing zit uitdrukkelijk niet alleen vruchten (rente, dividend), maar ook vermogenswinst. Zie MvT IB2001.
Als je vind dat de staat meer geld nodig heeft, waarom geef je dan niet een goed voorbeeld en ga jij meer belasting betalen?quote:Op woensdag 17 september 2014 08:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het CBS zegt zelf dat ze het niet meenemen in hun statistieken... ze kennen hun eigen methodes niet?
Zie ook:
https://decorrespondent.n(...)66899364488-b3ea020a
Ze kennen hun eigen methodes prima: ze nemen box 3 inkomen. Dat is dus fictief rendement van 4%, waarmee de overheid zowel vruchten als vermogenswinsten mee belast.quote:Op woensdag 17 september 2014 08:51 schreef Klopkoek het volgende:
Het CBS zegt zelf dat ze het niet meenemen in hun statistieken... ze kennen hun eigen methodes niet?
Dat is dezelfde aantoonbaar onjuiste redenatie!quote:
Lekker klagen achter de computer is toch makkelijker dan initiatief nemen? Tevens; dient de overheid geen initiatief te nemen?quote:Op woensdag 17 september 2014 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Als bepaalde mensen de energie die ze steken in het jammeren over de welvaart van anderen eens zouden steken in het zelf verhogen van het BNP en het verhogen van hun eigen bijdrage aan de maatschappij zou een wat realistischer en betere oplossing zijn
Dat klopt; vandaar dat 75% van FOK op een rechtse partij stemt (incl. D66).quote:Op woensdag 17 september 2014 11:44 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Lekker klagen achter de computer is toch makkelijk
Waarom zou dat merkwaardig zijn?quote:Op woensdag 17 september 2014 13:30 schreef Klopkoek het volgende:
Wat merkwaardig dan toch dat linkse mensen geen overhand hebben op dit forum. Wie bevolkt het internet eigenlijk? Allemaal klagers over de welvaart?
Met jouw begrip van statistiek en cijfers is het niet verwonderlijk dat je links bentquote:Op woensdag 17 september 2014 17:12 schreef Klopkoek het volgende:
De klagers achter de computer zijn dus overwegend rechts
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |