abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:29:54 #251
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_127161617
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:26 schreef Shreyas het volgende:

[..]

[..]

Dat zegt het CvE inderdaad, dat zou ik ook zeggen om te voorkomen dat ik vele rechtszaken aan mijn broek krijg. Maar is er ergens nog een andere bron voor. Zover ik weer is de examenperiode VWO tijdvak 1 morgen officieel afgelopen. Dat kan volgens mij niet zonder meer met één dag verlengd worden.
http://www.duo.nl/Images/Examenreglement_2013_tcm7-34338.pdf
Weet niet of 't er duidelijk in staat, maar in het geval het er niet in staat artikel 20:
quote:
Artikel 20 Gevallen onvoorzien
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist, namens het College voor examens, de manager staatsexamens VO.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:31:48 #252
403973 crew  Gijscoman
pi_127161685
Sorry, verkeerde reglement. Dit is voor staatsexamens. Zal ff verder zoeken. :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:36:26 #253
403973 crew  Gijscoman
pi_127161853
http://www.examenblad.nl/(...)u9/vj7pjx2gbtxk#par7
quote:
Voor eventualiteiten waarbij de geheimhouding van de examens geschonden is of afname niet mogelijk is*, hebben de examenorganisaties een calamiteitenplan opgesteld.

In het meest ingrijpende noodscenario kunnen één of meer centrale examens worden uitgesteld en kan het eerste en tweede tijdvak zich uitstrekken tot het moment van de aanvang van de vroegste zomervakantie (aanvangsdatum 29 juni 2013, volgens de adviesdatum OCW).

*Dit is nog niet voorgekomen, maar het is denkbaar, bijvoorbeeld bij (de dreiging van) een grootschalige epidemie. In dit verband verdient het aanbeveling dat de directeur de kandidaten erop attendeert dat het niet verstandig is vóór 29 juni 2013 een vakantie te plannen.
pi_127162071
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:31 schreef Gijscoman het volgende:
Sorry, verkeerde reglement. Dit is voor staatsexamens. Zal ff verder zoeken. :)
Hoeft voor mij niet, het lijkt me duidelijk dat het CvE wel zo gewiekst is geweest op in het reglement een pietlullig regeltje op te nemen waarin staat dat in onvoorziene omstandigheden zij het alleenrecht hebben om (last-minute) beslissingen te nemen. Juridisch gezien kun je ze dus op die manier niets maken. Ethisch en moralistisch gezien natuurlijk wel misselijkmakend.

Het feit dat het VWO examen Frans op straat kwam te liggen is niet de schuld van de leerlingen, maar in principe betalen zij daar wel de rekening voor. Dat terwijl ze het al moeilijk genoeg hebben in de examenperiode en stress toch al hoogtij viert bij velen. De scholen en CvE zijn verantwoordelijk voor de examen én dat deze niet uitlekt. Wonder boven wonder gaan deze nu (voorlopig althans) vrijuit, in ieder geval blijven ze buiten schot.

Ik begrijp dat het gewoon onmogelijk is een andere oplossing te bieden anders dan het examen morgen af te nemen, elke andere oplossing zou meerdere onprettige neveneffecten kunnen hebben. Echter vind ik dat leerlingen niet enkel de prijs hoeven te betalen voor deze gebeurtenis. Het is helemaal niet hun schuld. Ik had graag een oplossing gezien waarbij leerlingen meer ontzien zouden worden of in ieder geval gecompenseerd.

Bijvoorbeeld, laat de CvE een financiële compensatie geven aan leerlingen die vakanties moesten annuleren of omboeken. Als het CvE zo stoer is om regels op te nemen in het examenreglement waarin zij mogen beslissen in onvoorziene omstandigheden, laat ze dan ook zo stoer zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen. Ik geef toe dat het CvE zeker niet schuldig is aan het uitlekken van het examen, maar die instantie is wel eindverantwoordelijk voor de examens en dat ze goed en probleemloos worden afgenomen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:48:42 #255
374442 R-K
Jawohl!
pi_127162326
Bij het examenreglement op mijn school staat:

"Het Centraal Examen (CE)
Het CE wordt afgenomen van maandag 13 mei t/m woensdag 29 mei."

m.a.w. dit wil zeggen dat het CE om woensdag 29 mei is afgesloten. Als de school echt wil dat leerlingen de paar dagen naar het CE beschikbaar zijn (voor calimiteiten zoals deze) dan moeten ze een andere einddatum erop zetten (bijv. vrijdag 31 mei). Tevens staat in de jaaragenda dat het CE tot woensdag 29 mei duurt. Als leerlingen hun vakantie op donderdag 30 mei hebben geboekt is het de verantwoordelijkheid van de school en niet van de leerlingen.
pi_127162532
ik vermoed dat het examenbesluit boven dat reglement staat, en in het besluit is geen einddatum aangegeven
pi_127162571
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:51 schreef Paint-Man het volgende:

[..]

Welke chaos? Als je hierdoor overspannen raakt verdien je geeneens een vwo diploma. Dan moet je niet aan een universitaire/hbo opleiding beginnen laat staan een baan.

Het gebeurt sowieso staat op de twitter van laks en Volkskrant.
:')
pi_127162581
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:41 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Hoeft voor mij niet, het lijkt me duidelijk dat het CvE wel zo gewiekst is geweest op in het reglement een pietlullig regeltje op te nemen waarin staat dat in onvoorziene omstandigheden zij het alleenrecht hebben om (last-minute) beslissingen te nemen. Juridisch gezien kun je ze dus op die manier niets maken. Ethisch en moralistisch gezien natuurlijk wel misselijkmakend.

Het feit dat het VWO examen Frans op straat kwam te liggen is niet de schuld van de leerlingen, maar in principe betalen zij daar wel de rekening voor. Dat terwijl ze het al moeilijk genoeg hebben in de examenperiode en stress toch al hoogtij viert bij velen. De scholen en CvE zijn verantwoordelijk voor de examen én dat deze niet uitlekt. Wonder boven wonder gaan deze nu (voorlopig althans) vrijuit, in ieder geval blijven ze buiten schot.

Ik begrijp dat het gewoon onmogelijk is een andere oplossing te bieden anders dan het examen morgen af te nemen, elke andere oplossing zou meerdere onprettige neveneffecten kunnen hebben. Echter vind ik dat leerlingen niet enkel de prijs hoeven te betalen voor deze gebeurtenis. Het is helemaal niet hun schuld. Ik had graag een oplossing gezien waarbij leerlingen meer ontzien zouden worden of in ieder geval gecompenseerd.

Bijvoorbeeld, laat de CvE een financiële compensatie geven aan leerlingen die vakanties moesten annuleren of omboeken. Als het CvE zo stoer is om regels op te nemen in het examenreglement waarin zij mogen beslissen in onvoorziene omstandigheden, laat ze dan ook zo stoer zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen. Ik geef toe dat het CvE zeker niet schuldig is aan het uitlekken van het examen, maar die instantie is wel eindverantwoordelijk voor de examens en dat ze goed en probleemloos worden afgenomen.
Dit slaat toch werkelijk alles... ik ben zelf ook gedupeerd hierdoor (niet financieel wat betreft vakanties maar net als alle anderen met toch veel onduidelijkheid) en een aantal vrienden van me kunnen nu niet op vakantie, maar met alle respect, het CvE heeft duidelijk naar de scholen toe gecommuniceerd kenbaar te maken dat beschikbaar blijven verplicht is tot het officieel zomervakantie is... dat scholen dat dan niet bekendmaken, of dat leerlingen daar schijt aan hebben, is toch geen reden om schadevergoeding van het CvE te eisen..
pi_127165242
Ik weet niet hoe het op andere scholen zit. Maar bij mijn school is nooit vermeld dat ik niet op vakantie moet gaan na de examens. Terwijl dit wel hoort.
Maargoed in het nieuwe bericht van CvE werd dit ook gezegd, helaas is voor mij dat bericht telaat gekomen en is mijn vlucht al voor ruim 200,- veranderd :') Bijna net zo duur als mijn hele vakantie. Ook transavia en D-reizen willen dus niet meewerken (KLM en genoeg andere organisaties wel)

Maar ik sta mooi wel met mijn naam en klacht op de NRC site 8-)

En ik vind het inderdaad raar dat mensen schadevergoeding van CvE verwachten.. Ik zou die eerder van mijn school verwachten (als die het niet gemeld hebben).
pi_127165770
Nee, ik had daar ook nooit van gehoord (noch zelf rekening mee gehouden dat het kon gebeuren). Dat ene dagje kan míj niet zoveel schelen, maar een vriendin betaalde ook 250,- omboekkosten..
pi_127166235
Mensen die het CvE de schuld geven :') Ik vind het sowieso niet al niet erg snugger om geen annuleringsverzekering te nemen, als je nota bene op reis gaat nét na de examenperiode.
  woensdag 29 mei 2013 @ 19:35:25 #262
374442 R-K
Jawohl!
pi_127166929
Maar dit is echt een uitzondelijke situatie, wat niet eerder voorkwam.
Hoe vaak is een examen verplaatst eigenlijk?
pi_127166949
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:04 schreef bunberry het volgende:
Ik weet niet hoe het op andere scholen zit. Maar bij mijn school is nooit vermeld dat ik niet op vakantie moet gaan na de examens. Terwijl dit wel hoort.
Maargoed in het nieuwe bericht van CvE werd dit ook gezegd, helaas is voor mij dat bericht telaat gekomen en is mijn vlucht al voor ruim 200,- veranderd :') Bijna net zo duur als mijn hele vakantie. Ook transavia en D-reizen willen dus niet meewerken (KLM en genoeg andere organisaties wel)

Maar ik sta mooi wel met mijn naam en klacht op de NRC site 8-)

En ik vind het inderdaad raar dat mensen schadevergoeding van CvE verwachten.. Ik zou die eerder van mijn school verwachten (als die het niet gemeld hebben).
Meid. Zodra je klaar ben met het vwo wordt er een stuk meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van je verwacht. Niks de school moet dat vertellen bla bla. Zelf leren nadenken en onderzoeken.
En hoezo een vlucht voor 200 euro veranderd? Is een nieuwe heenreis niet goedkoper dan 200?
Ik ging voor 300 heen en terug met verblijf. Lijkt me sterk dat een losse reis 200+ is.
pi_127167260
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:35 schreef Travel. het volgende:

[..]

Meid. Zodra je klaar ben met het vwo wordt er een stuk meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van je verwacht. Niks de school moet dat vertellen bla bla. Zelf leren nadenken en onderzoeken.
En hoezo een vlucht voor 200 euro veranderd? Is een nieuwe heenreis niet goedkoper dan 200?
Ik ging voor 300 heen en terug met verblijf. Lijkt me sterk dat een losse reis 200+ is.
Wel met school en blablabla. Je gaat er vanuit dat je examenperiode op woensdag eindigt, dan is je laatste examen en daarna ben je dus klaar. Er is nooit uitstel geweest.
Dan is het toch nogal logisch dat ik mijn vakantie de 30e boek als dat geld scheelt met 31e en latere data?
School is verantwoordelijk om te zeggen dat je examenperiode langer loopt en je dan dus niet weg moet gaan. Ik wist niet dat tijdvak 1 nog één week duurde en ik was niet op vakantie gegaan als ik dat wist.

Tenslotte, omboeken kon niet. Dit is een nieuwe vlucht (incl transfer)

[ Bericht 2% gewijzigd door bunberry op 29-05-2013 19:48:03 ]
pi_127167643
-foutje
pi_127167706
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:35 schreef Travel. het volgende:

[..]

Je zit je eigen argument hier gewoon te ontkrachten :')
zover ik weet is mevrouw bunbes nog niet klaar met het vwo, dus gaat bovenstaande niet op voor haar :W
nu heb je denk ik wel gelijk, maar wat weet ik? ik ben ook nog niet klaar met het vwo :D
pi_127167890
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:41 schreef bunberry het volgende:

[..]

Wel met school en blablabla. Je gaat er vanuit dat je examenperiode op woensdag eindigt, dan is je laatste examen en daarna ben je dus klaar. Er is nooit uitstel geweest.
Dan is het toch nogal logisch dat ik mijn vakantie de 30e boek als dat geld scheelt met 31e en latere data's?
School is verantwoordelijk om te zeggen dat je examenperiode langer loopt en je dan dus niet weg moet gaan. Ik wist niet dat tijdvak 1 nog één week duurde en ik was niet op vakantie gegaan als ik dat wist.

Tenslotte, omboeken kon niet. Dit is een nieuwe vlucht (incl transfer)
School is niet verantwoordelijk om dat te zeggen.
Maar jij dacht echt dat jullie les hebben tot 31 mei, en dan vakantie?? 3 weken?? en dan weer een week school :') ?
Je hebt gewoon school van 1 september tot pak hem beet 30 juni?
En omdat zoiets nog nooit gebeurd is, is het ook niet gek dat school het niet verteld heeft. In mijn tijd werd het ook niet verteld.

Ik vind het oprecht kut voor je dat je moet bijbetalen, maar ik vind dat het nu wel een keer genoeg is in Nederland dat iedereen altijd iemand de schuld wil geven van iets. Het is gebeurd, er valt niks te verhalen en het leven gaat weer verder.
pi_127167952
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:48 schreef TanteSidonia het volgende:

[..]

Je zit je eigen argument hier gewoon te ontkrachten :')
zover ik weet is mevrouw bunbes nog niet klaar met het vwo, dus gaat bovenstaande niet op voor haar :W
nu heb je denk ik wel gelijk, maar wat weet ik? ik ben ook nog niet klaar met het vwo :D
Jawel hoor. Ik bedoel dat ze er alvast aan kan gaan wennen.
pi_127168419
quote:
3s.gif Op woensdag 29 mei 2013 19:51 schreef Travel. het volgende:

[..]

School is niet verantwoordelijk om dat te zeggen.
Maar jij dacht echt dat jullie les hebben tot 31 mei, en dan vakantie?? 3 weken?? en dan weer een week school :') ?
Je hebt gewoon school van 1 september tot pak hem beet 30 juni?
En omdat zoiets nog nooit gebeurd is, is het ook niet gek dat school het niet verteld heeft. In mijn tijd werd het ook niet verteld.

Ik vind het oprecht kut voor je dat je moet bijbetalen, maar ik vind dat het nu wel een keer genoeg is in Nederland dat iedereen altijd iemand de schuld wil geven van iets. Het is gebeurd, er valt niks te verhalen en het leven gaat weer verder.
School is wél verantwoordelijk om dat te zeggen. Het staat in het reglement van CvE. Je kan de reglement opzoeken als je t wilt natrekken, maar voor het gemak citeer ik het van de LAKS site " Het is vervolgens aan de scholen om deze boodschap door te geven aan de scholieren die eindexamen doen, zodat zij rekening kunnen houden met deze mogelijkheid in hun vakantieplannen."

Nee, we hadden examens tot en met 29 mei. 13 Juni uitslag en daarna herkansing/inhalen. Helemaal geen lessen dus meer. Tussen 29 mei en 13 juni kan je makkelijk een week weg, want voor herkansing alvast leren kan niet omdat je je uitslag nog niet weet. Overigens is op vakantie gaan in die tijd zeer gebruikelijk (tegenwoordig).

Ik geef ook verder niemand de schuld. Ik heb verder niemand aangeklaagd en verwacht van niemand geld. Wat jij als laatst zegt ben ik het volledig mee eens.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 20:07:32 #270
403973 crew  Gijscoman
pi_127168960
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:00 schreef bunberry het volgende:

[..]

School is wél verantwoordelijk om dat te zeggen. Het staat in het reglement van CvE. Je kan de reglement opzoeken als je t wilt natrekken, maar voor het gemak citeer ik het van de LAKS site " Het is vervolgens aan de scholen om deze boodschap door te geven aan de scholieren die eindexamen doen, zodat zij rekening kunnen houden met deze mogelijkheid in hun vakantieplannen."
Your argument is invalid.

Nee, we hadden examens tot en met 29 mei. 13 Juni uitslag en daarna herkansing/inhalen. Helemaal geen lessen dus meer. Tussen 29 mei en 13 juni kan je makkelijk een week weg, want voor herkansing alvast leren kan niet omdat je je uitslag nog niet weet. Overigens is op vakantie gaan in die tijd zeer gebruikelijk (tegenwoordig).

Ik geef ook verder niemand de schuld. Ik heb verder niemand aangeklaagd en verwacht van niemand geld. Wat jij als laatst zegt ben ik het volledig mee eens.
Voor de duidelijkheid: het LAKS is geen overheidsinstelling. Als het LAKS iets zegt is 't dus nog niet bindend. Waarschijnlijk is 't niet een wettelijke plicht om het door te geven aan alle leerlingen.
  woensdag 29 mei 2013 @ 20:08:28 #271
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_127169013
Volgens mij is dat niet iets van nu dat mensen juist direct na examens op vakantie gaan. Je zit dan nog buiten het hoogseizoen en is alles de helft goedkoper. Dat was 10 en 20 jaar geleden ook al zo. Dat mensen naive zijn en niet weten dat ze hiermee een risico nemen mochten er dingen omtrent het examen escaleren is dan voor hun eigen rekening.

Neemt niet weg dat ik in het geval het mij was overkomen ook boos zou zijn geweest, het is ook een volkomen logische reactie. Maar je kan nu niet op anderen gemaakte onkosten proberen te verhalen, omdat jij een bepaald risico hebt gelopen.
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
  woensdag 29 mei 2013 @ 20:09:04 #272
130412 Katth
pi_127169059
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:07 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: het LAKS is geen overheidsinstelling. Als het LAKS iets zegt is 't dus nog niet bindend. Waarschijnlijk is 't niet een wettelijke plicht om het door te geven aan alle leerlingen.
LAKS niet, maar CvE wel en het staat blijkbaar in hun regelementen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 20:10:22 #273
403973 crew  Gijscoman
pi_127169140
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:09 schreef Katth het volgende:

[..]

LAKS niet, maar CvE wel en het staat blijkbaar in hun regelementen.
http://www.examenblad.nl/(...)y3fq6u9/vj7pjx2gbtxk
Hier zou 't dan moeten staan, maar ik vind 't niet. Ik betwijfel 't dus.
  woensdag 29 mei 2013 @ 20:13:15 #274
130412 Katth
pi_127169336
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:10 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

http://www.examenblad.nl/(...)y3fq6u9/vj7pjx2gbtxk
Hier zou 't dan moeten staan, maar ik vind 't niet. Ik betwijfel 't dus.
1.3.3 Noodscenario centrale examens

Voor eventualiteiten waarbij de geheimhouding van de examens geschonden is of afname niet mogelijk is*, hebben de examenorganisaties een calamiteitenplan opgesteld.
In het meest ingrijpende noodscenario kunnen één of meer centrale examens worden uitgesteld en kan het eerste en tweede tijdvak zich uitstrekken tot het moment van de aanvang van de vroegste zomervakantie (aanvangsdatum 29 juni 2013, volgens de adviesdatum OCW).
* Dit is nog niet voorgekomen, maar het is denkbaar, bijvoorbeeld bij (de dreiging van) een grootschalige epidemie. In dit verband verdient het aanbeveling dat de directeur de kandidaten erop attendeert dat het niet verstandig is vóór 29 juni 2013 een vakantie te plannen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 20:18:03 #275
403973 crew  Gijscoman
pi_127169650
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:13 schreef Katth het volgende:

[..]

1.3.3 Noodscenario centrale examens

* Dit is nog niet voorgekomen, maar het is denkbaar, bijvoorbeeld bij (de dreiging van) een grootschalige epidemie. In dit verband verdient het aanbeveling dat de directeur de kandidaten erop attendeert dat het niet verstandig is vóór 29 juni 2013 een vakantie te plannen.
''Het verdient de aanbeveling'' is toch iets anders dan ''het is verplicht''. Maar goed, ik weet niet hoe een rechter bij een mogelijke claim hiervan zou oordelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')