quote:
Op woensdag 29 mei 2013 11:49 schreef Maxerazzi het volgende:Even een vraagje aan allen hier. Ik vertrek eind volgende week voor een maand naar Japan om daar rond te trekken. Nu weet ik he-le-maal niets van die gekke Japanners en hun muziek; kan iemand mij hier aan wat luisterwaardige Japanse muziek helpen? Gracias, of nee, ありがとう!
Wat betreft experimentele muziek wordt het niet beter als '
Boris'. Pink en Smile daarvan zijn instapalbums, maar het echte werk van ze vind je op Feedbacker en Flood (vind ik persoonlijk). Te gek voor woorden deze band.
Boredoms is nog zo'n band, die twee uitstekende platen hebben met Vision Creation Newsun en Super AE.
Nog iets experimenteler zijn de bands waar
Keiji Haino bij betrokken is. Die maakt lang niet altijd goede dingen, maar de band '
Fushitsusha' is briljant. Als je dit tof vindt, de band '
Mainliner' checken.
Uit de keiharde 70s scene komt o.a.
'Flower Travellin' Band', met Satori. Een lange jamplaat wat nooit verveelt.
Ook uit de 70s, en misschien wel de grootste cultband van Japan, is '
Les Rallizes Denudes'. Hebben met "'77 Live" een mokerharde plaat gemaakt, zo hard dat die zelfs onluisterbaar is (volgens kritieken).
Iets toegankelijker, maar nog steeds noisy is de band '
Yura Yura Teikoku'. Hebben een dozijn aan albums, maar 3x3x3 en de meest recente zijn heel goed om in te komen. Zijn inmiddels na 15 jaar ongeveer uit elkaar (speelden ooit nog op Motel Mozaique).
'
Melt-Banana' is nog zo'n heerlijk geschifte band van (on-)geordende chaos. Cell-Scape is daar een goede plaat van.
Er zijn er een paar, maar de enige post-hardcore band die ik zelf de moeite waard vind om te luisteren uit Japan is '
Envy'. Bijna alles is even goed van ze.
In de trant van poppy-Brian Eno maakten de band '
Fishmans'. Hebben twee erg goede platen gemaakt met Kuchuu Dream en met Long Season. Laatstgenoemde is n lang onafgebroken spektakel van 40 minuten.
Kashiwa Daisuke maakte een paar jaar terug ook een fijne plaat met Program Music I. Elektronische plaat maar heeft allerlei andere invloeden waarvan veel herkenbaar, maar ook veel weer niet.
Hier moet je van houden, maar de popartieste
Shiina Ringo heeft een paar zeer bijzondere Art Pop platen gemaakt met de meest catchy hooks uit onverwachte hoeken.
Soundtracks zijn daar ook een ding, en een waar ik nu op kom, waarvan je niet per se de videogame van gespeeld moet hebben of de anime/film van gezien moet hebben is Cowboy Bebop van
The Seatbelts. Zeer fijne upbeat jazz (of welk genre dat ook in valt).
Volgens mij vind je Nick Drake goed, dan zou ik sowieso het werk van
Douji Morita checken. Heeft een paar zeer mooie coherente platen gemaakt in de 70s, waarvan de melodien dagenlang in je hoofd blijven galmen.
en nog een band,
PYG, waarvan ik niet per se een plaat kan aanraden, maar wel een van de mooiste nummers ooit hebben geschreven:
Hier hebben Boris nog een fenomenale cover van, van bijna 10 minuten, gemaakt op Smile.
Veel plezier in Japan!