abonnement Unibet Coolblue
pi_127747200
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 12:24 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ik heb een gewone Philips handmixer; deze: http://www.technowinkel.n(...)ange-HR1561-55-.html
Dr staat in dat recept kneedinstructies voor met de hand, in een standmixer en in een bbm. Standmixer staat 10 minuten, maar dat gaat wel een stuk langzamer dan met zo'n handmixer natuurlijk, die standmixer zet je op een lage stand.

[..]

Heb em wel aangesneden ja, maar mn vriendin heeft de camera mee, dus kan nu geen foto's maken. Hij is lekker licht, zou niet denken dat het 100% volkoren was. Goede smaak ook. Niet zo mooi als op die foto bij het recept, maar dat komt denk ik ook doordat het kruim aan de binnenkant los gescheurd is van de korst, en dus een beetje op zichzelf ingezakt. Beetje mn eigen schuld, hij wou niet uit de vorm namelijk.. Daarom bak ik ook altijd liever broden los, maar dan wel in een rijsmand gerezen.
Heb dr nu nog een in de oven staan, ben benieuwd, heb de vorm nu extra goed met roomboter ingevet, gister met zonnebloemolie.
Hij is wel wat minder gerezen dan gisteren lijkt het. Tis nl. wel een beetje een recept waar het vrij nauw met de tijden aankomt, omdat er best veel gist in gaat, rijst ie nl. vrij snel. Was nu een beetje te laat met de ruststap na de 1e rijs, 1e rijs iets te lang ook.
Mijn handmixer kan het ook prima aan, een Bosch ergomix 400 watt. Ik denk dat ik met mijn vorige brood heel veel fout heb gedaan. Te lang gemixt op een te hoge snelheid, niet al te best opgelet tijdens het rijzen waardoor het overrijst/overrezen (werkelijk :') ) was. Ik had er overigens wel olie in gedaan in plaats van boter. De smaak is verder prima dus er staat nu weer een poolish te borrelen. :9
  † In Memoriam † donderdag 13 juni 2013 @ 15:36:26 #177
91830 MaximusTG
pi_127752824
En, is ie al gebakken?

Heb (een) camera nu;

Brood van vandaag; is wat compacter (of iig lager) gebleven, maar goed, dat hoort ook wel bij zo'n brood. Is ook misschien wat weinig deeg voor de vorm. Kruim is wel mooi.



Dit is dus kruim van brood van gisteren, en je kan dus zien waar buitenkant los zit van binnenkant. Heb het idee dat dat dus kwam doordat ik iets te hardhandig met de vorm heb lopen kloppen toen ie er niet uitwou :p. Kruim is iets anders dan brood van vandaag, maar dit brood was dan ook 50% volkoren meel van de Jumbo, 50% van de AH. Bovenste alleen AH volkoren meel. Niet de allerbeste volgens mij. Zal weer een zak van Soubry halen bij de Jumbo, die was wel beter.
pi_127753176
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:36 schreef MaximusTG het volgende:
En, is ie al gebakken?

Heb (een) camera nu;

Brood van vandaag; is wat compacter (of iig lager) gebleven, maar goed, dat hoort ook wel bij zo'n brood. Is ook misschien wat weinig deeg voor de vorm. Kruim is wel mooi.

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Dit is dus kruim van brood van gisteren, en je kan dus zien waar buitenkant los zit van binnenkant. Heb het idee dat dat dus kwam doordat ik iets te hardhandig met de vorm heb lopen kloppen toen ie er niet uitwou :p. Kruim is iets anders dan brood van vandaag, maar dit brood was dan ook 50% volkoren meel van de Jumbo, 50% van de AH. Bovenste alleen AH volkoren meel. Niet de allerbeste volgens mij. Zal weer een zak van Soubry halen bij de Jumbo, die was wel beter.
[ link | afbeelding ]
Joh, mijn poolish moet nog minstens vier uur! Nog lange niet.
Op zich prima voor een 100% volkoren toch? Die van mij was echt een baksteen maar nog steeds goed te eten. Hoe is de smaak van jouw brood? Die van Levine leek er wel lichter uit te zien. Die van mij ongeveer zoals die van jou. Met meel van Demeter.
pi_127779409
Mijn tweede poging is beduidend beter gelukt. Het deeg was echt deeg in plaats van smurrie. Maar toch is ook dit brood maar een klein beetje hoger gerezen dan het eerste. Wel lekker! Ik heb alleen niet het idee dat ik extra lang vol zit na twee sneetjes. Foto's volgens, ik kreeg mijn camera niet aan de praat.
pi_127788449
Hier mensen die Heel Holland Bakt volgen? Volgende aflevering staat in het teken van brood :)
pi_127790822
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 21:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nu 5 broden in de oven. 2 enorme witbroden, 3x speltbruin. Allemaal met Maximus' desem.

Een van de Speltbroden staat er in met de methode van Vincent Talleu. Dus in een pan. Nooit eerder gedaan, net een sneak-preview genomen (Deksel moest er toch af om stoom er uit te laten ;) ), eerste wat me opvalt is dat het brood enorm veel meer omhoog is gekomen dan de andere twee speltbroden.

Ben trouwens acuut fan van die gast geworden.
Ik kan niet echt ontdekken hoe lang Vincent Talleu het brood laat rijzen in zijn filmpje 'Easy Bread'. Hoe lang duurt dat ongeveer? :)
  † In Memoriam † vrijdag 14 juni 2013 @ 15:18:09 #182
91830 MaximusTG
  vrijdag 14 juni 2013 @ 16:44:27 #183
386633 Adnap
I love Life !
pi_127795171
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 13:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Hier mensen die Heel Holland Bakt volgen? Volgende aflevering staat in het teken van brood :)
ja ik, ga zeker kijken

hier morgen desembrood in de rijs en zondag in de oven.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_127818798
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 08:55 schreef bloempje-moi het volgende:
Mijn tweede poging is beduidend beter gelukt. Het deeg was echt deeg in plaats van smurrie. Maar toch is ook dit brood maar een klein beetje hoger gerezen dan het eerste. Wel lekker! Ik heb alleen niet het idee dat ik extra lang vol zit na twee sneetjes. Foto's volgens, ik kreeg mijn camera niet aan de praat.
Mijn half aangesneden brood. Hij smaakt goed en is lekker zacht.



Klopt het trouwens dat een zuurdesem na zijn actieve periode veranderd in een soort papje? Ik voedt hem iedere 5 dagen maar tegen die tijd is het pap, bijna vloeistof.
pi_127828893
  zaterdag 15 juni 2013 @ 20:31:54 #186
386633 Adnap
I love Life !
pi_127835632
Het desem bubbelt mooi na dat het gisteren uit de koeling is gekomen en gevoed.
Nu wil ik een proefbroodje bakken : 250 gr speltmeel, 50 ? gr desem en dan zout en water maar hoeveel van die laatste 2 ? Rekenen is echt niet mijn ding, zeker verhoudingen niet dus kan iemand mij helpen ? Bedoeling is dat ik vanavond deeg maak en kneed, dan op het aanrecht laat rijzen, morgen opnieuw kneden en vormen, weer rijzen en dan afbakken.
Hoelang moet de 2e rijs zijn ?
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † zaterdag 15 juni 2013 @ 20:46:47 #187
91830 MaximusTG
pi_127836301
Bakkerspercentages gebruiken; Das volkoren speltmeel? Dan mag je best wat hoger zitten qua hoeveelheid water. Je hebt
250 gram meel, 50 gram desem. Die is 50/50 water/meel?
Dus 275 meel totaal. Dat noem je 100%. Je rekent elk ingrediënt uit als percentage van de totale hoeveelheid meel/bloem.
Zeg bv dat je 70% water neemt (kan misschien wat hoger zelfs). Dan doe je dus 0.7*275= 192.5 gram. Daar gaat dan nog de 25 gram af van de desem, en dan ronden we naar boven af, 170 gram water. Zout is vaak 2% bakkerspercentage, oftewel 5,5 gram. Hoe lang je moet laten rijzen is moeilijk te voorspellen , afhankelijk van de kracht van je desem. Gewoon goed op het deeg letten, ongeveer in volume verdubbelen.
En laat ik dan nogmaals herhalen: brood kneed je 1 keer. Je kunt het nog een keer doorslaan, vormen, maar je moet echt niet weer gaan kneden.
Succes. Google bv even naar speltmeelrecepten en deel de hoeveelheid water door de hoeveelheid meel, dan krijg je een idee wat de meeste mensen doen. Ik werk niet vaak met spelt , dus ik weet niet zo hoeveel water dat opneemt. Maar met bv tarwemeel is 70, 80% hydratie niet vreemd.
pi_127836703
Ik zou al het water vervangen met desem, en dan daar bloem/meel aan toevoegen :)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 20:58:19 #189
386633 Adnap
I love Life !
pi_127836854
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 20:46 schreef MaximusTG het volgende:
Bakkerspercentages gebruiken; Das volkoren speltmeel? Dan mag je best wat hoger zitten qua hoeveelheid water. Je hebt
250 gram meel, 50 gram desem. Die is 50/50 water/meel?
Dus 275 meel totaal. Dat noem je 100%. Je rekent elk ingrediënt uit als percentage van de totale hoeveelheid meel/bloem.
Zeg bv dat je 70% water neemt (kan misschien wat hoger zelfs). Dan doe je dus 0.7*275= 192.5 gram. Daar gaat dan nog de 25 gram af van de desem, en dan ronden we naar boven af, 170 gram water. Zout is vaak 2% bakkerspercentage, oftewel 5,5 gram. Hoe lang je moet laten rijzen is moeilijk te voorspellen , afhankelijk van de kracht van je desem. Gewoon goed op het deeg letten, ongeveer in volume verdubbelen.
En laat ik dan nogmaals herhalen: brood kneed je 1 keer. Je kunt het nog een keer doorslaan, vormen, maar je moet echt niet weer gaan kneden.
Succes. Google bv even naar speltmeelrecepten en deel de hoeveelheid water door de hoeveelheid meel, dan krijg je een idee wat de meeste mensen doen. Ik werk niet vaak met spelt , dus ik weet niet zo hoeveel water dat opneemt. Maar met bv tarwemeel is 70, 80% hydratie niet vreemd.
Thx, ik bedoeld e 2e keer ook vormen idd.

Desem is idd 50/50 het is nu ongeveer zo dik als een havermoutpap,
Op google staat dat een eerste rijs lang kan duren (overnacht) een 2e rijs 2-3 uur afhankeljk van de standplek

Heb een recept van mijn tante gekregen hierin staat dit :

150 gr desem
250 gr speltmeel
120 ml water
2-3 gr zout

droge ingredienten mengen, dan desem toevoegen en tenslotte beetje bij beetje water.
Kneden (max 10 minuten) en overnacht onder vochtige doek laten rijzen
Andere ochtend vormen, in bakvorm en opnieuw laten rijzen.
Afbakken op 250 gr in 30-40 min
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † zaterdag 15 juni 2013 @ 21:09:03 #190
91830 MaximusTG
pi_127837398
Nou ja, ik zou er wat meer zout in doen. Hoeveelheid desem kan je natuurlijk net zo variëren, is afhankelijk hoe oud ie is/actief. Maar dit is dus maar 60% hydratie (195/325). Lijkt mij best droog voor een volkoren meel. Maar misschien valt het mee met spelt? Zou anders eerder 65% doen, of 68%.
pi_127837519
Overnacht is een mooi anglicisme :)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 21:11:54 #192
386633 Adnap
I love Life !
pi_127837561
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 21:09 schreef MaximusTG het volgende:
Nou ja, ik zou er wat meer zout in doen. Hoeveelheid desem kan je natuurlijk net zo variëren, is afhankelijk hoe oud ie is/actief. Maar dit is dus maar 60% hydratie (195/325). Lijkt mij best droog voor een volkoren meel. Maar misschien valt het mee met spelt? Zou anders eerder 65% doen, of 68%.
Ik ga t nu proberen met de verhoudingen die hierboven zijn berekend, dus 170 gram.
Jullie gaan de foto's zien !
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  zaterdag 15 juni 2013 @ 21:45:43 #193
386633 Adnap
I love Life !
pi_127839185
Wat een fijn deeg !!! Heel mooi elastisch gekneed in 10 minuten (ik had wel langer gewild, dit is heerlijk ontspannend ) en zo soepel heb ik gewoon deeg in lange tijd niet gehad. Het staat nu onder een doek, maaar snel slapen en morgen kijken, ben benieuwd !
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † zaterdag 15 juni 2013 @ 21:56:31 #194
91830 MaximusTG
pi_127839739
Misschien is plastic folie wel beter! Of is de doek goed vochtig? Ben benieuwd naar je resultaat!
  zaterdag 15 juni 2013 @ 23:19:20 #195
386633 Adnap
I love Life !
pi_127843966
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 21:56 schreef MaximusTG het volgende:
Misschien is plastic folie wel beter! Of is de doek goed vochtig? Ben benieuwd naar je resultaat!
Goed vochtige theedoek, voordeel dat ik weinig kracht in mijn handen heb :-)
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_127857037
Deeg thuis gekneed, in de trein meegenomen van Rotterdam naar Leeuwarden, daar gebakken in pan :)











  zondag 16 juni 2013 @ 12:41:46 #197
217702 Lonaa
Honger!
pi_127857115
quote:
2s.gif Op zondag 16 juni 2013 12:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Deeg thuis gekneed, in de trein meegenomen van Rotterdam naar Leeuwarden, daar gebakken in pan :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Recept? :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_127857544
quote:
2s.gif Op zondag 16 juni 2013 12:41 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Recept? :)
200 gram zuurdesem (100% hydratatie), 500 gram bloem, 500 gram water. Mengen, 4 dagen laten staan. Snachts in koelkast, overdag op aanrecht.

Op dag 4 heb ik 200 gram bloem toegevoegd, en 50 gram water, 16 gram zout, goed kneden.

Vervolgens 4 uur mee in de trein gaan zitten :+ of op andere plek laten reijzen :P Ik heb het in de trein wel tot Steenwijk gekoeld met elementen.

Pan goed lang op laten warmen in een oven op 210 graden. Brood daar ca. 50 minuten in doen. Daarna nog een keer 20 minuten zonder deksel. Brood in de gaten houden, mocht het te hard gaan dan temperatuur iets omlaag doen :)
pi_127859168
Wow! Mooi brood. Ik ben er gisteren een gebakken en nu kwam ik op het briljante plan om twee zuurdesembroden erachter aan te bakken terwijl ik zo visite krijg. Right... Goede planning. :')

Ik heb overigens deze gekocht. Toch wel fijn voor zout en gist af te wegen. Ben er wel blij mee.

www.janvanpeer.nl/site/product/1211
  zondag 16 juni 2013 @ 13:49:24 #200
386633 Adnap
I love Life !
pi_127859351
Vrees dat mijn eerste baksel niets wordt, wel verdubbeld in volume maar nu het in de oven staat ruikt het wel heel erg zuur. T moet nu nog een minuutje of 10, dan nog geduld hebben tot t afgekoeld is...
(of niet natuurlijk)

idd niet eetbaar voor mensen..........denk dat het desem te zuur is geweest, zo zuur heb ik in elk geval nog nooit brood gegeten.
Wel mooi geworden kwa vorm en kwa luchtigheid.

Nieuwe poging met gist dan maar binnenkort
:+

[ Bericht 43% gewijzigd door Adnap op 16-06-2013 15:07:48 ]
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')