quote:
Op dinsdag 28 mei 2013 23:20 schreef Toolshed het volgende:Uit eigen ervaring weet ik dat een gemiddelde techno avond qua bas weinig dynamiek heeft, de kick en bass dreunen eigenlijk de hele avond voluit door. Maar je hebt veel meer vermogen nodig om het volume van de bas omhoog te krijgen dan de hoge tonen. Als bijvoorbeeld een DJ z'n treble vol open gooit bij een plaat die al veel hoog heeft heeft dan heb je een goede kans dat de limiter niet alles opvangt en je veel sneller gevaarlijk hoge peak levels krijgt dan een bas die te hard staat om de simpele reden dat hoge tonen makkelijker te versterken zijn. (ga maar es dicht bij een hoorn tweeter staan)
Je slaat de plank echt prachtig mis

Het zijn juist de dreunen die de dynamiek zijn, geluid is een op en afnemende druk, ook al is het frenchcore op 200bpm, dan nog is er doorlopend een verschil tussen pieken en dalen, ergo, dynamiek.
Dan nog, bij een beetje fatoenlijke installatie, is er aan de versterker kant altijd genoeg ruimte (headroom) om toch die climax waarin de bas of het hoog flink opgedraaid wordt voldoende weer te geven, is de installatie te krap dan resulteerd dit aan de versterker kant in clippen (sinussen aftoppen tot blokgolven wat met name snel in het hoog gebeurt) of aan de weergever kant in vervorming.
Je idee over limiters klopt ten dele, bij vaste installaties in clubs zullen die door de leverancier eerder zodanig ingesteld zijn dat het onmogelijk is om de installatie te beschadigen, en wordt er geen rekening gehouden met de bezoekers, het is meer een technische veiligheid.
Als de DJ mixer over een limiter loopt, wat natuurlijk ook veel voorkomt, dan heeft het te maken met hoe hij ingesteld is, of heel snel, en gelijk aftoppen, dat hoor je, maar is erg effectief, of wat trager en daardoor blijft het geluid natuurlijker. Neemt niet weg dat DJ's die hun hoog vol open trekken om een piep&fluit stuk aan te zetten opgeknoopt mogen worden, meestal hebben ze geen idee wat ze de zaal aandoen en hebben ze zelf doppen in.
quote:
Op dinsdag 28 mei 2013 23:20 schreef Toolshed het volgende:Dit is nou precies het moment dat de overheid in zou moeten grijpen in het geval van clubs, concerten en festivals. Niks geen algemene 100dB regulering want dan benadeel je alleen maar de plekken waar je wel echt goed en hard geluid wilt hebben zonder gehoorbeschadigingen op te leveren.
Als de overheid zou willen reguleren en ze willen het serieus goed doen dan zouden ze voor verschillende situaties verschillende opties neer moeten leggen, 100dB is genoeg is echt zo'n loze kreet

quote:
Op dinsdag 28 mei 2013 23:20 schreef Toolshed het volgende:De apres-ski hutten en kroegen mogen wat mij betreft wel zo'n norm krijgen want alleen als je mensen achter de knoppen zet die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn krijg je situaties waarbij het publiek met piepende oren naar huis gaat.
Daar ben ik het in grote lijnen wel met je eens, kroegbazen hebben geen snars verstand van geluid, t moet vooral goedkoop en heel hard gaan en vaak hangen die kasten op oorhoogte en na 15 bier maakt het jou niet meer uit of je er naast, ervoor of met je kop erin staat, dat merk je dan niet meer tot je de volgende ochtend wakker wordt.
Vandaar ook mijn pleidooi om in afgesloten ruimtes plafondwaarden in te stellen, die zodanig te nemen dat de beleving optimaal blijft maar de absolute pieken eruit zijn.