abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:41:18 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971724
Verder!
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:43:11 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971808
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:40 schreef Seven. het volgende:
Trouwens, vraagje aan de rozenexperts hier: zijn die dingen moeilijk of is dat volledig afhankelijk van de soort die je kiest?
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:44:08 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971838
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:32 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nee, weet ik wel, maar ik bedoelde dat ik een krent al te exotisch vind, laat staan ijzerhout (wat een gekke naam).

Ondertussen overweeg ik de lijsterbes (een aangewaaide zaailing die we uit de oude tuin hebben meegenomen) in de voortuin te zetten, ik wil toch iets voor de vogels of de insecten, een lijsterbes hebben beide wat aan, en het wordt niet zo'n extreem grote/brede boom ook.

Nog wel even een paal regelen om 'm te ondersteunen, het is nog maar een enkele spriet van anderhalve meter hoog.

Over mijn (toekomstige) haag wil ik nog wat vragen aan de experts. Ik heb nu een conifeerhaag die qua saaiheid niet onderdoet voor een kale schutting, en ook geen "deel uitmaakt" van de tuin, als het ware. De planten stoppen, en dan is er die conifeerhaag, zeg maar.
Ik wil het liefst mijn tuin gewoon afbakenen met struiken van een meter of twee hoog, als onderdeel van de beplanting. Ik denk aan een gemengde "haag" van o.a. beuk, meidoorn, sleedoorn, hazelaar, veldesdoorn, hondsroos enz., eventueel met nog wat klimmers als hop of wingerd erdoorheen.
Hoe kan ik het nou het best aanpakken, ik zat zelf te denken om het in etappes te doen, steeds één conifeer weghalen en vervangen door een struik naar keuze - zonder die haag zitten we nogal in het zicht, we wonen op een hoek namelijk. Hoe snel is een beetje beuk/meidoorn enz. dicht genoeg om weer privacy te hebben? Duurt dat jaren of kan dat met een seizoen al voor elkaar zijn?
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:46:08 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971915
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 11:29 schreef Gwywen het volgende:

In een tuin hier in de buurt staat een meerstammige linde in de voortuin, meer een struik dan een boom, ongeveer zes meter hoog, ik vraag me af hoe je een linde zo krijgt. Voor de bijen zou een linde een fantastische keus zijn natuurlijk, maar een gewone linde wordt zo 25 meter hoog en dat is me een beetje te gortig voor de voortuin.
Dit is een kwestie van jaarlijks snoeien. Zodra je de snoei achterwege laat, gaat 'ie de lucht in.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:48:23 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126971992
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:40 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb zaden!
(Moet je wel twee jaar wachten voor ze bloeien... :P )
Laat ik nou over 2 weken in het land zijn. Als je er graag vanaf wil, stuur ik je mijn ouders adres.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 23:50:53 #6
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126972101
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:37 schreef Seven. het volgende:

[..]

Goed idee wel, zowel gemengd als in etappes doen. Coniferen zijn een ramp om vanaf te komen maar het afval doet het wel goed op je composthoop. Ik haat coniferen dus ben blij dat we het in een keer hebben gedaan.
Ik wist niet dat ze het zo goed deden op de composthoop, we hebben het spul dat we eind van de winter hebben weggehaald aan het plaatselijke paasvuur gedoneerd...
We hebben er vanmiddag van pellets net een tweede composthoop bij gebouwd, dus ik kan weer het nodige kwijt.

Wel vandaag ontdekt dat twee rhodondendrons die nog niet open waren, nu paars beginnen te bloeien! Die mogen dus blijven, want paars zit wel in mijn kleurenschema in de tuin. *O*

quote:
2s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:40 schreef Seven. het volgende:
Trouwens, vraagje aan de rozenexperts hier: zijn die dingen moeilijk of is dat volledig afhankelijk van de soort die je kiest?
Tja, wat is moeilijk, het ligt eraan welke soort je kiest en wat je ervan verwacht. Ik plant mijn rozen wel altijd uit de wind en in een mengsel van 50% rozenaarde/ 50% gewone aarde (officieel moet je het mengen met paardenmest maar waar haal je dat vandaan?). Verder kies ik voor soorten waarvan bekend is dat ze bijv. niet erg bevattelijk zijn voor ziektes, zoals de Austinroos "Heritage". Ik koop ze ook het liefst bij een kweker, is wel iets duurder maar daar weten ze wel vaak meer uitleg en tips te geven.
Verder bemest ik braaf twee keer per jaar met rozenmest, snoei ik fors in maart (dit jaar pas in april vanwege de kou) en ik zorg dat ze minimaal een halve dag zon hebben.
Rozen zijn redelijk bewerkelijk maar je krijgt er natuurlijk wel heel veel voor terug.
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Laat ik nou over 2 weken in het land zijn. Als je er graag vanaf wil, stuur ik je mijn ouders adres.
Stuur maar een PM, ik heb aardig wat zaden verzameld vorig jaar. Hij bloeide donkerwijnrood, maar ik geloof dat dat geen garantie biedt voor de kleur van toekomstige bloemen ;)
  zaterdag 25 mei 2013 @ 09:18:39 #7
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126977565
De standplaats moet goed zijn voor je roos. Als die goed is komt er geen ellende in. Ik heb er 3 gezet naast mijn volkstuinhuis maar de enige die het doet is de klimroos, er is te weinig zon daar.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 09:50:34 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126977870
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:50 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik wist niet dat ze het zo goed deden op de composthoop, we hebben het spul dat we eind van de winter hebben weggehaald aan het plaatselijke paasvuur gedoneerd...
We hebben er vanmiddag van pellets net een tweede composthoop bij gebouwd, dus ik kan weer het nodige kwijt.

Uhuh, volgens google levert het redelijk zure compost op. Je rhodondendrons zullen je eeuwig dankbaar zijn! Wij hadden ongeveer 3 zakken vol (formaatje grote vuilniszakken) dus 3 kwart van de tuin heeft een laagje gekregen. Volgens Monty Don is het beter om een dikke laag op een kleine oppervlakte te doen maar ik wilde niet de grondsoort teveel aantasten. De meeste van onze planten zijn wel zuur tolerant gelukkig.

quote:
Wel vandaag ontdekt dat twee rhodondendrons die nog niet open waren, nu paars beginnen te bloeien! Die mogen dus blijven, want paars zit wel in mijn kleurenschema in de tuin. *O*

Woohooo! *O*

quote:
Tja, wat is moeilijk, het ligt eraan welke soort je kiest en wat je ervan verwacht. Ik plant mijn rozen wel altijd uit de wind en in een mengsel van 50% rozenaarde/ 50% gewone aarde (officieel moet je het mengen met paardenmest maar waar haal je dat vandaan?). Verder kies ik voor soorten waarvan bekend is dat ze bijv. niet erg bevattelijk zijn voor ziektes, zoals de Austinroos "Heritage". Ik koop ze ook het liefst bij een kweker, is wel iets duurder maar daar weten ze wel vaak meer uitleg en tips te geven.
Verder bemest ik braaf twee keer per jaar met rozenmest, snoei ik fors in maart (dit jaar pas in april vanwege de kou) en ik zorg dat ze minimaal een halve dag zon hebben.
Rozen zijn redelijk bewerkelijk maar je krijgt er natuurlijk wel heel veel voor terug.

Vorig jaar hebben mijn honden korte metten gemaakt met de rozen :') , twee gekocht en allebei afgeknaagd. Nu zijn ze geen puppies meer maar eentje heeft wel de neiging om tegen mijn lavendels te pissen. Eentje is al dood. De ander zeikt liever op het gras => kale plekken. Soms vind ik mijn eigen honden best kutbeesten. Maar goed, eigenlijk ben ik eerder een kutbaasje dat ze op de achtertuin moeten rekenen om te kunnen zeiken soms.

quote:
Stuur maar een PM, ik heb aardig wat zaden verzameld vorig jaar. Hij bloeide donkerwijnrood, maar ik geloof dat dat geen garantie biedt voor de kleur van toekomstige bloemen ;)
Doe ik. Maar eens een risico nemen dan!
Resistance is futile.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 09:53:51 #9
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126977900
Mijn papa liet zijn hondje ook altijd in de tuin uit voor de korte boodschap. Heel die tuin ging naar z'n grootje, ze trippelden alles vast waardoor de grond dichtsloeg.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 09:57:13 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126977946
Trouwens, ik heb een hoekje in de tuin dat redelijk uit het zicht is, donker etc en ik weet nog steeds niet wat te planten. Ik zou er eigenlijk een composthoop van willen maken, hoe doe je dat eigenlijk? Gewoon paar palen met kippengaas? En moet je het afdekken aan de bovenkant of juist niet?

Wat voor afval gooien jullie erop, alleen tuin afval of ook echt groenteresten of zo?

Mijn vriend wil niet dat ik dit doe wegens ruimtegebrek (onzin, ik wil de hoogte in, geen 2 bij 2 meter of zo) dus dat wordt een keer klussen als hij de deur uit is. :P .
Resistance is futile.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 09:59:06 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126977967
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 09:53 schreef kaasplankje het volgende:
Mijn papa liet zijn hondje ook altijd in de tuin uit voor de korte boodschap. Heel die tuin ging naar z'n grootje, ze trippelden alles vast waardoor de grond dichtsloeg.
:{

Onze honden blijven doorgaans wel op het gras maar ik moet ze daar inderdaad niet meer op laten.
Resistance is futile.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:20:19 #12
3185 Adelante
To let it go now
pi_126978275
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 09:59 schreef Seven. het volgende:

[..]

:{

Onze honden blijven doorgaans wel op het gras maar ik moet ze daar inderdaad niet meer op laten.
Heb je dan nog gras liggen? Of is het een gele dorre vlakte? :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:56:02 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126978996
Een grote gele dorre plek.. Maar Nico pist steeds op dezelfde plek. Axel heeft een voorkeer voor 3 van de 5 lavendels, 1 is al zo'n beetje afgestorven.
Resistance is futile.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 20:27:10 #14
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_126997362
Ik heb in mijn 2 jaar oude gezon de schimmel rooddraad zitten. Dit terwijl ik vorig jaar elke 6 weken NPK gestrooid heb en een week of 4 geleden alles geverticuteerd heb. Daarna nog kalk en mest gestrooid.

Ik lees op internet oorzaken als te weinig open gazon (maar geverticuteerd!) en te weinig voeding (maar NPK en ook mest een paar weken terug).

Zijn er mensen die andere ideeën hebben?
  zaterdag 25 mei 2013 @ 22:35:36 #15
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127004482
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 09:18 schreef kaasplankje het volgende:
De standplaats moet goed zijn voor je roos. Als die goed is komt er geen ellende in. Ik heb er 3 gezet naast mijn volkstuinhuis maar de enige die het doet is de klimroos, er is te weinig zon daar.
Welke klimroos heb jij? Van de New Dawn weet ik dat hij wel wat schaduw kan verdragen, maar als er nog andere soorten zijn die dat ook kunnen hoor ik 't graag. :)
pi_127004778
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 20:27 schreef Coelho het volgende:
Ik heb in mijn 2 jaar oude gezon de schimmel rooddraad zitten. Dit terwijl ik vorig jaar elke 6 weken NPK gestrooid heb en een week of 4 geleden alles geverticuteerd heb. Daarna nog kalk en mest gestrooid.

Ik lees op internet oorzaken als te weinig open gazon (maar geverticuteerd!) en te weinig voeding (maar NPK en ook mest een paar weken terug).

Zijn er mensen die andere ideeën hebben?
Dat lijkt mij een vervelende ontdekking :X
Geen idee hoe je dit kunt aanpakken.

Weet je hoe je ( het gras dan) eraan gekomen is ?

En een hovenier vragen, of in een tuincentrum. Succes in ieder geval.
En laat je nog even horen ?
  zaterdag 25 mei 2013 @ 23:35:48 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127007421
Mijn tulpen zijn zo goed als uitgebloeid. Wat doe je daarmee als het einde verhaal is?
Resistance is futile.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 23:55:45 #18
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127008186
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 23:35 schreef Seven. het volgende:
Mijn tulpen zijn zo goed als uitgebloeid. Wat doe je daarmee als het einde verhaal is?
Dode bloemen eruit knippen zodat ze geen energie verspillen aan zaad maken en de rest van het groen laten afsterven. Meestal prut ik dat een beetje omlaag tussen de andere planten.
Bollen uitgraven en in de herfst terugplanten heb ik nog nooit gedaan.
pi_127008326
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 23:35 schreef Seven. het volgende:
Mijn tulpen zijn zo goed als uitgebloeid. Wat doe je daarmee als het einde verhaal is?
Knip de knop eraf en laat de bloembollen ergens anders uitsterven. Die knop kun je weer gebruiken.
Seven.: "Borderliners vallen op een kutpersoonlijkheid. Het trekt ze aan, als ijzer naar een elektromagneet."
  zondag 26 mei 2013 @ 20:46:57 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127039643
Bij jullie ook zo'n mooi weertje trouwens?

Hele weekend in de tuin gezeten. Zowaar een klein beetje kleur op mijn benen! En een boompje gespot bij mijn vriend zijn beste maat, hij wil d'r vanaf en ik wil best een bolboompje. Binnenkort ophalen en planten, staat hij er volgend jaar prachtig bij.
Resistance is futile.
  zondag 26 mei 2013 @ 20:48:39 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127039748
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 23:59 schreef PuttenGraver het volgende:

[..]

Knip de knop eraf en laat de bloembollen ergens anders uitsterven. Die knop kun je weer gebruiken.
De knop van de tulp?
The love you take is equal to the love you make.
pi_127045793
quote:
17s.gif Op zondag 26 mei 2013 20:46 schreef Seven. het volgende:
Bij jullie ook zo'n mooi weertje trouwens?

Hele weekend in de tuin gezeten. Zowaar een klein beetje kleur op mijn benen! En een boompje gespot bij mijn vriend zijn beste maat, hij wil d'r vanaf en ik wil best een bolboompje. Binnenkort ophalen en planten, staat hij er volgend jaar prachtig bij.
Veel te koud om echt te 'zitten' maar wel lekker geklungeld, gras gemaaid, geveegd etc etc.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 01:19:44 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127095153
Vandaag langs tuincentrum geweest om een en ander te halen. Zeer tevreden, ik post binnenkort foto's.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 14:58:33 #24
400955 Flo1
Kleine klusster, grote dromer
pi_127108994
Ben ook benieuwd naar de foto's
BE WHO YOU ARE AND SAY WHAT YOU FEEL
BECAUSE THOSE WHO MIND DON'T MATTER AND
THOSE WHO MATTER DON'T MIND.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 18:10:25 #25
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127115397
Ik kreeg vanmorgen door het mooie weer ook ineens heel erge tuinkriebels dus naar het tuincentrum gereden (waar het verbazend stil was!) en thuisgekomen met drie heel donkerrode geraniums, euphorbia (wolfsmelk), twee spirea's, witte en roze gaura, lavendels, een salvia die ik nog niet kende (wordt heel hoog en bloeit roze), zaden voor delphinium en echinops (ridderspoor en kogeldistel), een lichtroze fuchsia (ik vind die donkerroze altijd te knal van kleur) en bijna een wisteria - maar die was 18 euro en ik weet nog niet waar hij moet komen. Hij bloeide wel, ik koop wisteria alleen als hij bloeit, dan weet ik zeker dat ik geen zeven jaar hoef te wachten voor er bloemen in komen.

Ik zal nog wel e.e.a. vergeten zijn, ik had de hele kofferbak vol in elk geval, het meeste staat al in de grond ook. O ja, een Lonicera die geurt (er zijn ook geurloze, dus ik had extra goed opgelet. "Belgica" heb ik genomen).
pi_127174605
ik heb net een tuintje (hmm, binnenplaatsje) en er staat een boom (struik?) waarvan ik niet weet wat het is en wat voor aandacht het nodig heeft. Maar hij hangt nu wel heel erg over dus volgens mij moet hij gesnoeid worden. Dus mijn vraag is, wat is het en hoe snoei ik hem?

  woensdag 29 mei 2013 @ 22:25:41 #27
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127178220
quote:
99s.gif Op woensdag 29 mei 2013 21:35 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
ik heb net een tuintje (hmm, binnenplaatsje) en er staat een boom (struik?) waarvan ik niet weet wat het is en wat voor aandacht het nodig heeft. Maar hij hangt nu wel heel erg over dus volgens mij moet hij gesnoeid worden. Dus mijn vraag is, wat is het en hoe snoei ik hem?

[ link | afbeelding ]
Ik kan niet goed zien wat het is, misschien kun je een foto van wat dichterbij maken waar we het blad beter kunnen zien?
Overigens ben ik met dit soort struikjes niet zo zachtzinnig, gewoon afknippen wat er in de weg hangt. Snoeien doet groeien, over het algemeen.
Je weet niet of het eventueel gaat bloeien of al gebloeid heeft?
Grofweg moet je dingen die vroeg bloeien, na de bloei snoeien, en dingen die in de nazomer bloeien, ervoor snoeien.
  woensdag 29 mei 2013 @ 22:46:05 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127179880
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 01:19 schreef Mishu het volgende:
Vandaag langs tuincentrum geweest om een en ander te halen. Zeer tevreden, ik post binnenkort foto's.
Wat heb je allemaal gekocht?
Resistance is futile.
  woensdag 29 mei 2013 @ 22:47:46 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127180016
Mijn knalrode rhodondendron blijkt knalroze te zijn. :P .

Nog een paar daagjes en dan staat hij vol in de bloei. Questione: wat te doen na de bloei? Hoe lang bloeien rhodondendrons? En de grote hamvraag: ik zie ook kleinere knoppen wat dieper in de plant, zijn dat de knoppen voor volgend jaar?
Resistance is futile.
pi_127180597
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 22:25 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik kan niet goed zien wat het is, misschien kun je een foto van wat dichterbij maken waar we het blad beter kunnen zien?
Overigens ben ik met dit soort struikjes niet zo zachtzinnig, gewoon afknippen wat er in de weg hangt. Snoeien doet groeien, over het algemeen.
Je weet niet of het eventueel gaat bloeien of al gebloeid heeft?
Grofweg moet je dingen die vroeg bloeien, na de bloei snoeien, en dingen die in de nazomer bloeien, ervoor snoeien.
Ga morgen een close up maken en posten.

Hij heeft al gebloeid, dus kan gesnoeid worden! dank zover!
  woensdag 29 mei 2013 @ 22:55:51 #31
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127180701
quote:
99s.gif Op woensdag 29 mei 2013 22:54 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:

[..]

Ga morgen een close up maken en posten.

Hij heeft al gebloeid, dus kan gesnoeid worden! dank zover!
Welke kleur heeft hij gebloeid? Mss kan ik dan zo wel zeggen wat het was, zo veel heeft er nog niet gebloeid in dat hele korte stukje lente dat we gehad hebben. :)
  woensdag 29 mei 2013 @ 23:04:03 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127181341
Ik dacht eventjes aan sering. Die kun je tot de grond toe omzagen als je wil. Maar aan de plant te zien, zou ik 'm terugsnoeien tot ongeveer de hoogte van die schutting. Ik vraag me af in hoeverre dit ding in jouw binnenplaats staat trouwens, heb je buren achter die schutting? Op de foto lijkt het alsof die struik aan jouw kant van de schutting een paar flinke uitlopers heeft, maar dat die hoge dingen die zo omgebogen zijn uit de tuin van de buren komt :P .
Resistance is futile.
pi_127192104
@Seven, als het een sering was zou je volgens mij nog de uitgebloeide bloemtrossen moeten kunnen zien.

Wie mijn tuin wil zien kan hier kijken. :)
pi_127192498
quote:
99s.gif Op woensdag 29 mei 2013 21:35 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
ik heb net een tuintje (hmm, binnenplaatsje) en er staat een boom (struik?) waarvan ik niet weet wat het is en wat voor aandacht het nodig heeft. Maar hij hangt nu wel heel erg over dus volgens mij moet hij gesnoeid worden. Dus mijn vraag is, wat is het en hoe snoei ik hem?

[ link | afbeelding ]
Ik denk dat het een jasmijn is. Ik mis de bloemknoppen. Zitten die er wel in?
pi_127211070
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 09:24 schreef Gwywen het volgende:
@Seven, als het een sering was zou je volgens mij nog de uitgebloeide bloemtrossen moeten kunnen zien.

Wie mijn tuin wil zien kan hier kijken. :)
Leuk dat je ons mee laat kijken in je tuin ! ^O^
Wat staat er veel verschillends in !

Zojuist geplant.
Het was de laatste pot, dus...voor mij :P



Over twee weken gaat de tuinman in de achtertuin beginnen.
Crisis voortuin is opgelost met het aanbod van iemand om te helpen om het " zwart" ( = aarde) te maken.
Als ik voor de catering zorg... :Y)
  donderdag 30 mei 2013 @ 17:47:38 #36
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127212947
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:07 schreef AnneX het volgende:

[..]

Leuk dat je ons mee laat kijken in je tuin ! ^O^
Wat staat er veel verschillends in !

Zojuist geplant.
Het was de laatste pot, dus...voor mij :P

[ afbeelding ]

Over twee weken gaat de tuinman in de achtertuin beginnen.
Crisis voortuin is opgelost met het aanbod van iemand om te helpen om het " zwart" ( = aarde) te maken.
Als ik voor de catering zorg... :Y)
Mooie pot :Y
pi_127213053
Gescored bij Aldi als laatste (lichtgewicht , hé) pot, terwijl ik die dag 5 Aldi's afging voor iets anders _O-
( en nergens anders gezien).

Hoe staat het met tuin en...foto's???
  donderdag 30 mei 2013 @ 17:57:00 #38
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127213377
Ik heb nu buikgriep maar binnenkort ga ik planten en foto's plaatsen. Ondertussen houd ik ze nat in de pot. Ik hoop dat ze het overleven.
pi_127213952
Nat ? :X je bedoelt " vochtig" , denk ik ( met al die regen.
En beterschap.

Trouwens...
Iemand had gevraagd aan mn.AnneX haar violen te verzorgen de afgelopen twee weken. ( 6 minuten fietsen verderop)
Vanwege het natte weer - Wié heeft de afgelopen twee weken water gegeven ? -
is hij daar niet geweest.
Nu is mw. Teleurgesteld en beweert dat de violen en zuidafrikaantjes het niet hebben overleefd. -O-
pi_127214323
Dat kan best kloppen. Ik heb verschillende keren de planten water gegeven. Niet alle, sommige potten blijven vanzelf nat maar andere bleken kurkdroog te zijn.

Ik vind het geen manier om in zo'n periode niet eens te gaan kijken hoe het erbij staat. Alleen bij een of twee dagen kan je het wel aan de grote regens overlaten - mits er niets onder afdakjes, overhangende daken, bomen, etc. staat.
  donderdag 30 mei 2013 @ 22:51:20 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127228620
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 09:24 schreef Gwywen het volgende:
@Seven, als het een sering was zou je volgens mij nog de uitgebloeide bloemtrossen moeten kunnen zien.

Wie mijn tuin wil zien kan hier kijken. :)
Je Japanse sering :9~

Wauw, echt mooie foto's allemaal! Jaloers :7
Resistance is futile.
  donderdag 30 mei 2013 @ 22:54:00 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127228816
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2013 18:10 schreef AnneX het volgende:
Nat ? :X je bedoelt " vochtig" , denk ik ( met al die regen.
En beterschap.

Trouwens...
Iemand had gevraagd aan mn.AnneX haar violen te verzorgen de afgelopen twee weken. ( 6 minuten fietsen verderop)
Vanwege het natte weer - Wié heeft de afgelopen twee weken water gegeven ? -
is hij daar niet geweest.
Nu is mw. Teleurgesteld en beweert dat de violen en zuidafrikaantjes het niet hebben overleefd. -O-
Bweheh. Ik zou niet moeten lachen maar bweheh. :P .

Paar nieuwe viooltjes halen dan maar ;) ?

En mooie pot!
Resistance is futile.
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:23:12 #43
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_127230815
Onze violen doen ook niet veel meer, maar das juist door de vele regen. Trekt vanzelf bij lijkt mij.
pi_127244883
Hierbij een close-up:


Hij staat wel in mijn tuintje overigens. Ik woon hier echt net, maar op een gegeven moment lagen er heel veel gele bloemblaadjes onder.
pi_127245834
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2013 18:10 schreef AnneX het volgende:
Nat ? :X je bedoelt " vochtig" , denk ik ( met al die regen.
En beterschap.

Trouwens...
Iemand had gevraagd aan mn.AnneX haar violen te verzorgen de afgelopen twee weken. ( 6 minuten fietsen verderop)
Vanwege het natte weer - Wié heeft de afgelopen twee weken water gegeven ? -
is hij daar niet geweest.
Nu is mw. Teleurgesteld en beweert dat de violen en zuidafrikaantjes het niet hebben overleefd. -O-
tsk |:(
pi_127245917
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 09:24 schreef Gwywen het volgende:
@Seven, als het een sering was zou je volgens mij nog de uitgebloeide bloemtrossen moeten kunnen zien.

Wie mijn tuin wil zien kan hier kijken. :)
O+ !
Wat veel verschillende soorten! En coniferen :{

Ik ben ook zo blij met de AXkelei! Het zaait zich heerlijk uit, dus volgend jaar nog meer bloemsels.
En ze groeien als kool.
pi_127245961
Ik ben niet zo blij meer met het Longkruid, heel even in het vroege voorjaar is het prachtig met paars en blauw maar nu begint het echt bruin te worden... jammer.
Rest doet het hier ook goed, door de vele regen en nu de zon *)
De ooievaarsbek staat sinds vorig jaar in een pot en ik zie nu ook alweer knoppen.

*O*
  vrijdag 31 mei 2013 @ 13:44:19 #48
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127247787
quote:
99s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:10 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
Hierbij een close-up:
[ link | afbeelding ]

Hij staat wel in mijn tuintje overigens. Ik woon hier echt net, maar op een gegeven moment lagen er heel veel gele bloemblaadjes onder.
Hout doet me denken aan een Forsythia. Bloeide hij geel? Lezen Xeb.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  vrijdag 31 mei 2013 @ 13:48:34 #49
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127247896
Vanmorgen de boel voor 't eerst dit jaar omgeploegd. Heb nog steeds te veel stukken kale grond in de tuin naar mijn zin. En ook te weinig bloei in deze tijd van 't jaar.

Iemand wat suggesties? Tuin staat pal op het zuiden.

Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  vrijdag 31 mei 2013 @ 13:51:58 #50
383434 Ffukkie-slim
Den enige echte
pi_127248008
1,5 week geleden:


Nu:


Die linksvoor begon de eerste dagen goed, maar loopt nu helaas wat achter. Verder groeien ze aardig hard. Ik denk dat ik het aantal lichturen iets omlaag haal, maar weet niet zo goed wat ik met die ene moet doen. Heb juist speciale voeding gekocht, die goed zou werken met deze soort...
Help plz!
hoihallo
pi_127249756
ik zou ze van plek wisselen. Misschien is erop die plek net wat meer tocht waardoor zij achterblijft.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 16:56:36 #52
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127254347
Ja, leuk. Laten we 't hebben over wietplantjes. :')
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_127256004
en ze staan niet in je tuin :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_127256049
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:56 schreef Xebber het volgende:
Ja, leuk. Laten we 't hebben over wietplantjes. :')
Dat :')
pi_127256316
Iemand stelt een vraag, dus het is wel aardig om daar op te antwoorden. Heb nog gekeken of er een actief topic over was waar ik eventueel naar door kon verwijzen dat was niet het geval.
En als iemand op deze manier interesse in tuinieren krijgt waarom niet. :P

En ontopic het is met deze lente te vroeg om ze al buiten te zetten. ;)
  vrijdag 31 mei 2013 @ 21:56:08 #56
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127266609
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 22:47 schreef Seven. het volgende:
Mijn knalrode rhodondendron blijkt knalroze te zijn. :P .

Nog een paar daagjes en dan staat hij vol in de bloei. Questione: wat te doen na de bloei? Hoe lang bloeien rhodondendrons? En de grote hamvraag: ik zie ook kleinere knoppen wat dieper in de plant, zijn dat de knoppen voor volgend jaar?
ze bloeien soms wel 2x per jaar, ligt een beetje aan de omstandigheden en het weer. na de bloei loopt hij een stukje uit en vormen er nieuwe knoppen. Ze bloeien bij mij ongeveer een maand voor de bloemen eraf vallen, check dit artikel even je kunt een rhodo ook heel goed flink snoeien en bloei stimuleren zodat de struik steeds mooier wordt e(en evt compacter)

Ik heb in 2011 twee zieltogende rhodoplantjes "gered" Stonden helemaal op een verkeerde plek in de verdrukking , heb ze uitgegraven en naast elkaar gezet om het geheel wat meer body te geven op een betere plek en gezorgd voor de juiste bemesting en zuurgraad.. vorig jaar bloeiden ze al bescheiden en nu volop! Ik zal ff de foto posten.


http://www.rhodoland.nl/onderhoud.htm

[ Bericht 6% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 31-05-2013 22:03:18 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 31 mei 2013 @ 22:11:44 #57
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127267300
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 09:24 schreef Gwywen het volgende:
@Seven, als het een sering was zou je volgens mij nog de uitgebloeide bloemtrossen moeten kunnen zien.

Wie mijn tuin wil zien kan hier kijken. :)
mooi!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 31 mei 2013 @ 22:21:36 #58
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127267752
ik heb vandaag een ranonkelstruik geplant, heb deze bij een leegstaande vervallen boerenschuur in een weiland stiekum afgestoken.. Is een mooie "ouderwetse" plant!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 1 juni 2013 @ 00:01:45 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127272967
quote:
99s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:10 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
Hierbij een close-up:
[ link | afbeelding ]

Hij staat wel in mijn tuintje overigens. Ik woon hier echt net, maar op een gegeven moment lagen er heel veel gele bloemblaadjes onder.
Ah, die hebben wij ook. Deze laat zich heel mooi in een bol snoeien, zo hebben wij 'm nu. Ik vraag het even aan mijn vriend maar die komt er ook niet op. Wij hebben 'm vandaag gesnoeid in ieder geval.
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 00:07:33 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127273307
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 13:48 schreef Xebber het volgende:
Vanmorgen de boel voor 't eerst dit jaar omgeploegd. Heb nog steeds te veel stukken kale grond in de tuin naar mijn zin. En ook te weinig bloei in deze tijd van 't jaar.

Iemand wat suggesties? Tuin staat pal op het zuiden.

[ afbeelding ]
Ik vind het een mooie tuin! En ik zit met precies hetzelfde probleem. Eerst de narcissen, en dan wordt het ineens kleurloos vanaf april, hoewel je dan wel al de tulpen hebt. En dan eind mei, afgelopen met de tulpen. Ik heb nu alleen maar de rhodondendron en clematis in bloei. En ik wil het kalm aan doen met de bloembollen.

Wie noemt mij eens planten op die langer dan een maand bloeien?

Ik heb oud roze helleborus x 3 maar die zijn redelijk onopvallend, afgezien van het feit dat ze van januari tot en met november bloeien.
Resistance is futile.
pi_127273342
Die van mij is inmiddels ook gesnoeid, Wat overhangende lage takken weg, rest tot schuttinghoogte gesnoeid. Ziet er nu wel wat kaal uit, maar ben benieuwd hoe hij er volgend jaar bij staat.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 00:09:46 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127273415
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 13:51 schreef Ffukkie-slim het volgende:
1,5 week geleden:
[ afbeelding ]

Nu:
[ afbeelding ]

Die linksvoor begon de eerste dagen goed, maar loopt nu helaas wat achter. Verder groeien ze aardig hard. Ik denk dat ik het aantal lichturen iets omlaag haal, maar weet niet zo goed wat ik met die ene moet doen. Heb juist speciale voeding gekocht, die goed zou werken met deze soort...
Help plz!
Linksvoor is gewoon een slechte stek die altijd achter zal blijven bij de rest. Maar evengoed, gewoon door laten groeien, want ook deze zal een prima opbrengst hebben. Stekjes of zaadjes?
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 00:11:15 #63
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127273475
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 00:07 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik vind het een mooie tuin! En ik zit met precies hetzelfde probleem. Eerst de narcissen, en dan wordt het ineens kleurloos vanaf april, hoewel je dan wel al de tulpen hebt. En dan eind mei, afgelopen met de tulpen. Ik heb nu alleen maar de rhodondendron en clematis in bloei. En ik wil het kalm aan doen met de bloembollen.

Wie noemt mij eens planten op die langer dan een maand bloeien?

Ik heb oud roze helleborus x 3 maar die zijn redelijk onopvallend, afgezien van het feit dat ze van januari tot en met november bloeien.
Vergeet-me-nietjes.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 00:12:06 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127273510
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 21:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ze bloeien soms wel 2x per jaar, ligt een beetje aan de omstandigheden en het weer. na de bloei loopt hij een stukje uit en vormen er nieuwe knoppen. Ze bloeien bij mij ongeveer een maand voor de bloemen eraf vallen, check dit artikel even je kunt een rhodo ook heel goed flink snoeien en bloei stimuleren zodat de struik steeds mooier wordt e(en evt compacter)

Ik heb in 2011 twee zieltogende rhodoplantjes "gered" Stonden helemaal op een verkeerde plek in de verdrukking , heb ze uitgegraven en naast elkaar gezet om het geheel wat meer body te geven op een betere plek en gezorgd voor de juiste bemesting en zuurgraad.. vorig jaar bloeiden ze al bescheiden en nu volop! Ik zal ff de foto posten.
[ afbeelding ]

http://www.rhodoland.nl/onderhoud.htm
Whoa, mooie kleur! Precies zoals de mijne. Trouwens mijn rhodondendon is wel heel compact, staat ook in een pot met zure grod.
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 00:16:11 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127273682
quote:
99s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 00:08 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
Die van mij is inmiddels ook gesnoeid, Wat overhangende lage takken weg, rest tot schuttinghoogte gesnoeid. Ziet er nu wel wat kaal uit, maar ben benieuwd hoe hij er volgend jaar bij staat.
Zal er volgend jaar heel mooi uit zien. Dikke kans dat hij aan het eind van dit seizoen alweer mooi erbij staat. Foto update? :)

Nadeel van zo dicht bij de schutting is dat de achterkant nooit genoeg licht krijgt om mooi vol te worden dus die kant zal altijd kaal blijven. Op zich niet erg, zolang je de plant niet verplaatst.
Resistance is futile.
pi_127274503
Het gaat nog wel eens wat worden met mijn tuintje! Zal wel een foto maken dit weekend.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:02:25 #67
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127280207
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 00:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ah, die hebben wij ook. Deze laat zich heel mooi in een bol snoeien, zo hebben wij 'm nu. Ik vraag het even aan mijn vriend maar die komt er ook niet op. Wij hebben 'm vandaag gesnoeid in ieder geval.
Forsythia (Chinees Klokje).
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:16:58 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127280427
Ik heb een lockerkast met 3 deurtjes gekocht 7 jaar geleden en opgeschilderd. Heeft jaren dienst gedaan als kledingkast en hij heeft een jaar bij mijn vriend zijn beste maat in de garage gestaan omdat we 'm nergens kwijt konden.

Vandaag komt 'ie terug, ik zet 'm achter op het terras voor al het tuingereedschap. Bolboompje is ook onderweg naar onze tuin trouwens, die lijkt op een buxus. Maar krijg je buxus in 1.8m hoog?
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 10:18:36 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127280453
Trouwens: mogen we het hier ook over decoratie hebben? :P

Ik heb dringend inspiratie nodig. :{ . We hebben momenteel een eng houten masker en dat was het wel zo'n beetje.
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 11:47:42 #70
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127282260
quote:
99s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:10 schreef Tim_Schuhmacher het volgende:
Hierbij een close-up:
[ link | afbeelding ]

Hij staat wel in mijn tuintje overigens. Ik woon hier echt net, maar op een gegeven moment lagen er heel veel gele bloemblaadjes onder.
Ja, al eerder gezegd, forsythia. Bloeit vroeg in de lente felgeel.
Je kunt hem gerust grondig snoeien.
pi_127285008
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:18 schreef Seven. het volgende:
Trouwens: mogen we het hier ook over decoratie hebben? :P

Ik heb dringend inspiratie nodig. :{ . We hebben momenteel een eng houten masker en dat was het wel zo'n beetje.
Alles wat tuin- gerelateerd is en meer...
( want happy met resultaat na 6 weken van wimpers pokon) >:)

Het enige wat ik leuk vind, is een canvas met lavendelvelden aan de muur.
Het hangt pal op het zuiden in de zon. Gaat wel twee seizoenen mee weer.
Er zijn ook andere afbeeldingen van koeien en uitvergrote tulpen etc. :N
Was in het vroege voorjaar een tientje bij Hornbach.
pi_127285570
Had ik hem al laten zien? :D


De akelei is volop:


Twee potten vol met ooievaarsbek:


Margaret gaat hard, lang en breed:
( dat dat allemaal in de grond zit ! )
  zaterdag 1 juni 2013 @ 14:28:11 #73
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127286477
Margaret!! *O*
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 14:30:57 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127286558
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:37 schreef AnneX het volgende:

[..]

Alles wat tuin- gerelateerd is en meer...
( want happy met resultaat na 6 weken van wimpers pokon) >:)

Het enige wat ik leuk vind, is een canvas met lavendelvelden aan de muur.
Het hangt pal op het zuiden in de zon. Gaat wel twee seizoenen mee weer.
Er zijn ook andere afbeeldingen van koeien en uitvergrote tulpen etc. :N
Was in het vroege voorjaar een tientje bij Hornbach.
Ja, die vind ik ook cool maar mijn lief wil er niet aan.

Ik zit nog te denken aan lampionnetjes maar dan niet op zonne-energie. En ik wil eigenlijk nog een mooi beeld in de tuin of zo, misschien een waterwerkje dat niet gelijk een vijver is (dat is een stap te ver qua onderhoud voor moi :P plus onze border collies die daar prinsheerlijk in zouden rondspartelen).
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 14:40:51 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127286822
Zo, net die boom geplant, veel dooie takken weggeknipt en toen lekker rondgelummeld met lunch in de tuin en een kop koffie. Die boom heeft wel een kaal stuk, hopelijk trekt dat nog bij, anders moeten we drastisch snoeien. Verder hebben we vorig jaar een mini struikje uit een pot getrokken die was komen aanwaaien. Mijn O+ heeft die flink bijgesnoeid aan de onderkant, hij denkt dat het een appelboom wordt. En we hebben die kast neergezet, staat superleuk eigenlijk, gelijk wat meer opslag voor potgrond en tuingereedschap.

En het is verdomme bikini weer hier! Zodirect mijn zomerjurkje uit de kast trekken en dan naar het lokale bierfestival. :9

Dit is onze forsythia (in de voortuin, die klote coniferen zijn nu pleite trouwens)

Resistance is futile.
pi_127290450
Aan de voet van de forsythia zou ik een bodembedekker leggen !?

Mn. AnneX wist ook niet dat hij het uitzicht op de lavendelvelden zou waarderen.
Gewoon gedaan w/

Coniferen zijn alleen mooi in Toscana :7
pi_127299978
Ik werd echt even stikjaloers toen ik vanmiddag de rododendrons van mijn schoonvader zag zeg...

  zaterdag 1 juni 2013 @ 21:30:16 #78
3185 Adelante
To let it go now
pi_127300640
wow, da's gewoon een rodon haag :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 1 juni 2013 @ 21:37:44 #79
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127301074
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 21:16 schreef Bleie het volgende:
Ik werd echt even stikjaloers toen ik vanmiddag de rododendrons van mijn schoonvader zag zeg...

[ afbeelding ]
Waaaat :% _O_
  zaterdag 1 juni 2013 @ 21:42:36 #80
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127301356
Even wat plantjes de grond in gedaan en wat foto's gemaakt:







Namen van de planten volgen nog (heb ook daar foto's van genomen grotendeels). Een van die struiken is in ieder geval een roze hortensia die momenteel nieuwe bloemetjes aan het krijgen is.

Er was veel achterstallig onderhoud in de tuin dus alle dode takken en bloemen even weggesnoeid.

Ben best tevreden nu over het resultaat :) Het is mijn eerste echte tuintje en ik ben dan ook super trots :D *O*
pi_127303502
Nu nog een leuk tuinsetje *)
Ziet er prima uit hoor, leuk zo'n verhoogde flonder/zitje.

Die rodondendrondrondronhaag _O_
pi_127303539
De haag van rodondendrons.. _O_
Hoe oud is die wel niet?

En leuk Mishu...dat je kunt genieten van je tuin! *O*
Slim om wat kleur erin te brengen bij al het groen.
pi_127304018
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 00:07 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik vind het een mooie tuin! En ik zit met precies hetzelfde probleem. Eerst de narcissen, en dan wordt het ineens kleurloos vanaf april, hoewel je dan wel al de tulpen hebt. En dan eind mei, afgelopen met de tulpen. Ik heb nu alleen maar de rhodondendron en clematis in bloei. En ik wil het kalm aan doen met de bloembollen.

Wie noemt mij eens planten op die langer dan een maand bloeien?

Ik heb oud roze helleborus x 3 maar die zijn redelijk onopvallend, afgezien van het feit dat ze van januari tot en met november bloeien.
Bij de bodembedekkers kijken.
Tussentijds in het voorjaar sneeuwroem, laag bolgewasje dat vanzelf verdwijnt en later weer opkomt. Tenzij een vervelende hovenier langskomt en de boel "schoon" maakt. Campanula heeft nu z'n bloeitijd. Tegen het einde van zomer, als de zon niet meer zo heet is, komt er een nabloei. Momenteel bloeien akelei en ooievaarsbekje.
pi_127304087
Leuk Mishu!

Ja, die haag! Geen idee hoe oud die is, maar schoonvader woont ieg al zo'n 30 jaar in dit huis, en zijn vrouw was behoorlijk fanatiek tuinierster. Na haar dood heeft hij het overgenomen O+ .
  zaterdag 1 juni 2013 @ 22:50:48 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127304658
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:45 schreef AnneX het volgende:
Aan de voet van de forsythia zou ik een bodembedekker leggen !?

Mn. AnneX wist ook niet dat hij het uitzicht op de lavendelvelden zou waarderen.
Gewoon gedaan w/

Coniferen zijn alleen mooi in Toscana :7
Dit is een foto van vorig jaar in april, rond mei komen de bodembedekkers op, soort van heideachtige plantjes staan erin. Zal binnenkort eens een fotorondje maken in mijn tuin want vergeleken met vorig jaar ziet het er heel wat beter uit.
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 22:51:22 #86
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127304676
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 21:16 schreef Bleie het volgende:
Ik werd echt even stikjaloers toen ik vanmiddag de rododendrons van mijn schoonvader zag zeg...

[ afbeelding ]
_O_

Hoe lang staan die er al?
Resistance is futile.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 22:53:06 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127304737
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 21:42 schreef Mishu het volgende:
Even wat plantjes de grond in gedaan en wat foto's gemaakt:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Namen van de planten volgen nog (heb ook daar foto's van genomen grotendeels). Een van die struiken is in ieder geval een roze hortensia die momenteel nieuwe bloemetjes aan het krijgen is.

Er was veel achterstallig onderhoud in de tuin dus alle dode takken en bloemen even weggesnoeid.

Ben best tevreden nu over het resultaat :) Het is mijn eerste echte tuintje en ik ben dan ook super trots :D *O*
Wat mooi! En zo'n lekker knus gevoel omdat het helemaal afgesloten is! Wat is die plant op foto 2? En de plant op foto 3 tegen de muur met die roze pluim: O+!!
Resistance is futile.
pi_127305040
Foto 2 is een " vlijtig liesje"

# voor mijn beurt.
  zaterdag 1 juni 2013 @ 23:00:42 #89
3185 Adelante
To let it go now
pi_127305041
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 21:42 schreef Mishu het volgende:
Even wat plantjes de grond in gedaan en wat foto's gemaakt:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Namen van de planten volgen nog (heb ook daar foto's van genomen grotendeels). Een van die struiken is in ieder geval een roze hortensia die momenteel nieuwe bloemetjes aan het krijgen is.

Er was veel achterstallig onderhoud in de tuin dus alle dode takken en bloemen even weggesnoeid.

Ben best tevreden nu over het resultaat :) Het is mijn eerste echte tuintje en ik ben dan ook super trots :D *O*
Mooi met die boom achter je schutting! Verder is het mij nog te 'clean', ik zou meer groen toevoegen door klimmers tegen je schuttingen te zetten. Allium is tof en ik zie een Spaanse Margriet en die roze pluim is een Astilbe.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_127305110
Echoot Adelante: " Astilbe" ... B-)
pi_127307855
Ik zie in de tuin van Mishu wel een ideetje voor onze tuin trouwens, die paaltjes voor het strookje met de planten... is wel een idee om het geheel iets 'netter' te krijgen... zijn die paaltjes los te koop of koop je het per meter/halve meter?
Alleen in mijn geval lastig qua gras maaien denk ik.
Waar Mishu tegels heeft zit bij mij gras.
(of mos of whatever)

>:O

Heb al even op MP rondgekeken, het heet palisade.... beton of hout overal te koop.
Maar dat moet je er wel diep inrammen zeker 8)7

[ Bericht 19% gewijzigd door Blues op 02-06-2013 00:10:53 ]
  zondag 2 juni 2013 @ 00:41:02 #92
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127309756
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 23:00 schreef Adelante het volgende:

[..]

Mooi met die boom achter je schutting! Verder is het mij nog te 'clean', ik zou meer groen toevoegen door klimmers tegen je schuttingen te zetten. Allium is tof en ik zie een Spaanse Margriet en die roze pluim is een Astilbe.
Dank iedereen! *O*

Ik wil sowieso nog een klimplant naast de druiven tegen de muur, ik twijfel alleen nog precies welke plant ik zal nemen.

Ik wil uiteraard iets met roze of paars met bloemen maar dan toch nog een klimplant.
  zondag 2 juni 2013 @ 00:42:40 #93
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127309839
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 00:00 schreef Bluezz het volgende:
Ik zie in de tuin van Mishu wel een ideetje voor onze tuin trouwens, die paaltjes voor het strookje met de planten... is wel een idee om het geheel iets 'netter' te krijgen... zijn die paaltjes los te koop of koop je het per meter/halve meter?
Alleen in mijn geval lastig qua gras maaien denk ik.
Waar Mishu tegels heeft zit bij mij gras.
(of mos of whatever)

>:O

Heb al even op MP rondgekeken, het heet palisade.... beton of hout overal te koop.
Maar dat moet je er wel diep inrammen zeker 8)7
Valt wel mee, mijn ouders hebben dat ook ooit gedaan.

Gras wilde ik eerst wel doen maar het is een huurhuis dus ik laat het voorlopig even met rust en anders in overleg met de eigenaar ;)
pi_127309957
Het werkt lastig met grasmaaien, hoor bloessie !

Meer werk om dan de kanten met een nagelschaartje kort te houden.
Twee keer in de week, met dit groeizame natte weer !
pi_127319766
Oh god 8)7 , nou laat dan maar hoor :D
pi_127320315
Optie: de rand van de border afschermen met een rijtje van twee platliggende bakstenen...!?
Dan kan de maaier over de rand rijden, terwijl gras wordt gemaaid.



Over een week ligt er gras aan de linkerkant van de stenen. w/
pi_127322033
Ja dat kan ook :)
pi_127322649
Wat doe ik tegen luizen? Ze zitten met name op mijn klimroos, maar ook wel op andere planten. :'( Afspuiten met de tuinslang werkt maar zeer tijdelijk.
pi_127328060
Bij Action / Blokker een spuitflacon kopen.
Vullen met mix van water - drup afwasmiddel en spiritus.

En op de ónderkant van de bladen spuiten.
Niét in je gezicht en zo.

Enkele dagen / avonden herhalen.

Zo heb ik luis uit de beukenhaag gekregen.

Succes.

Edit ! http://www.luizen-bestrijden.nl/bladluis.html
Dus géen synthetische zeep gebruiken, wél groene zeep !
  zondag 2 juni 2013 @ 19:41:22 #100
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127330293
En wat doe je tegen (naakt)slakken? Door het vele water geven en doordat mijn tuin heel lang niet bijgehouden was (waardoor de bovenlaag vrij levendige compost was vol met beestjes) zit mijn tuintje nu vol met slakken... -O-
  zondag 2 juni 2013 @ 19:48:33 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127330583
Humaan of inhumaan? Slakkenkorrels houden ze op afstand dus rondom bepaalde planten die ze lekker vinden strooien (basilicum is hier tot 3 keer toe binnen 24 uur kaalgevreten), bakje met bier ingraven verzuipen ze.

Dit jaar relatief weinig slakken trouwens, vorig jaar was het een ramp!
Resistance is futile.
pi_127330928
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2013 18:25 schreef AnneX het volgende:
Bij Action / Blokker een spuitflacon kopen.
Vullen met mix van water - drup afwasmiddel en spiritus.

En op de ónderkant van de bladen spuiten.
Niét in je gezicht en zo.

Enkele dagen / avonden herhalen.

Zo heb ik luis uit de beukenhaag gekregen.

Succes.

Edit ! http://www.luizen-bestrijden.nl/bladluis.html
Dus géen synthetische zeep gebruiken, wél groene zeep !
Top! Morgen even een plantenspuit en groene zeep halen.
pi_127334876
Vervelende vernietigingsacties. Vangen en doden. Stuk karton plat neerleggen. Ze gaan eronder liggen sabbelen. Na een tijdje pak je ze allemaal op. Emmer met iets gistends erin waar ze zelf in gaan. Of emmer met zeepwater, schijnt ook aan te lokken met o.a. verdrinking tot gevolg. Vrijwel elke methode is afschuwelijk.
  zondag 2 juni 2013 @ 22:39:45 #104
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127339467
Ik pak ze op en zet ze uit :@
Resistance is futile.
  maandag 3 juni 2013 @ 07:41:47 #105
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127348045
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:39 schreef Seven. het volgende:
Ik pak ze op en zet ze uit :@ gooi ze over de schutting.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_127348295
Xeb :o o|O
  maandag 3 juni 2013 @ 08:36:55 #107
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127348655
quote:
10s.gif Op maandag 3 juni 2013 08:10 schreef Bluezz het volgende:
Xeb :o o|O
Geldt voor mij ook. Als ik mijn huur niet betaal, word ik er ook uitgegooid.

:P
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  maandag 3 juni 2013 @ 10:06:20 #108
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127350118
Zo, dagenlang alleen via m'n telefoon kunnen internetten maar nu weer gewoon met de laptop online dus even de schade inhalen :)
Leuk om al jullie tuinfoto's te zien!

quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:07 schreef AnneX het volgende:

[ afbeelding ]

Wat ziet jouw tuin er fijn uit! Mooie pot ook.

quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 13:48 schreef Xebber het volgende:
Vanmorgen de boel voor 't eerst dit jaar omgeploegd. Heb nog steeds te veel stukken kale grond in de tuin naar mijn zin. En ook te weinig bloei in deze tijd van 't jaar.

Iemand wat suggesties? Tuin staat pal op het zuiden.

[ afbeelding ]
Late tulpen, dicentra (gebroken hartje), lievevrouwebedstro, salvia, bloeit allemaal nu. En vergeetmijnietjes, zoals Mishu ook al zei, en daar heb ik een tip voor: plant Brunnera (Kaapse vergeetmijniet) en Myosotis (gewone vergeetmijniet) door elkaar, die bloeien namelijk na elkaar met een kleine overlap, zo heb je extra lang bloemetjes.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 21:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb in 2011 twee zieltogende rhodoplantjes "gered" Stonden helemaal op een verkeerde plek in de verdrukking , heb ze uitgegraven en naast elkaar gezet om het geheel wat meer body te geven op een betere plek en gezorgd voor de juiste bemesting en zuurgraad.. vorig jaar bloeiden ze al bescheiden en nu volop! Ik zal ff de foto posten.
[ afbeelding ]
O, die gaan het heel goed doen, wat een dankbaar gevoel geeft dat hè. :)
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 22:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ranonkelstruik
Ik moest even googelen, dat is met die donkergele bolle bloemetjes toch? Ik vind dat altijd een heel leuk struikje, maar wist nooit dat het zo heette, dus bedankt. Onze buurvrouw had 't vroeger in de tuin staan, ik vond het toen een hele exotische plant herinner ik me nog. :P

quote:
2s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 10:18 schreef Seven. het volgende:
Trouwens: mogen we het hier ook over decoratie hebben? :P

Ik heb dringend inspiratie nodig. :{ . We hebben momenteel een eng houten masker en dat was het wel zo'n beetje.
Ik had m'n schuttingen (voor zover niet begroeid met wingerd, klimop en clematis) altijd vol hangen met hangmanden vol zomerbloeiers. En natuurlijk her en der in de tuin de geijkte kandelaars, zinken emmers en gieters, gietijzeren artisjok enz.
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 13:56 schreef AnneX het volgende:
De akelei is volop:
[ afbeelding ]

Margaret gaat hard, lang en breed:
( dat dat allemaal in de grond zit ! )
[ afbeelding ]
Je akelei! O+
Je Margaret! O+ O+
Die ga ik meteen op m'n verlanglijstje zetten. Ik verzin er wel een plek voor. :P Wat een kleur! Is dat een grootbloemige zeker?

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 21:42 schreef Mishu het volgende:
Even wat plantjes de grond in gedaan en wat foto's gemaakt:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Namen van de planten volgen nog (heb ook daar foto's van genomen grotendeels). Een van die struiken is in ieder geval een roze hortensia die momenteel nieuwe bloemetjes aan het krijgen is.

Er was veel achterstallig onderhoud in de tuin dus alle dode takken en bloemen even weggesnoeid.

Ben best tevreden nu over het resultaat :) Het is mijn eerste echte tuintje en ik ben dan ook super trots :D *O*
Ik vind het er hartstikke leuk uitzien, heel knus en gezellig, ik zou ook trots zijn :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 22:33 schreef Teslynd het volgende:
sneeuwroem
Dit vind ik zo'n fantastisch mooi bloemetje. Echt een aanrader.
Ik wist overigens nooit dat 't zo heette, ik had 't in mijn vorige tuin en dacht dat het een scillasoort was. Niet dus. Had ik de bolletjes nu maar uitgegraven en meegenomen.
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 19:41 schreef Mishu het volgende:
En wat doe je tegen (naakt)slakken? Door het vele water geven en doordat mijn tuin heel lang niet bijgehouden was (waardoor de bovenlaag vrij levendige compost was vol met beestjes) zit mijn tuintje nu vol met slakken... -O-
Escar-go, dat is niet schadelijk voor het milieu en voor huisdieren. Korrels, ik noem het altijd groene hagelslag. :P

Mijn man heeft van het weekend een in elkaar stortend hekje aan de zijkant van onze tuin vervangen door een hekje met een scharnier, zodat we meteen een zij-ingang hebben. Toen hij de paal in de grond zette om te kijken of alles paste, kreeg ik een idee: zaag die paal niet af op de hoogte van het hekje maar laat 'm zo hoog, andere kant ook zo'n hoge paal, dwarslat eroverheen en hup een poortje waar ik een clematis oid overheen kan laten groeien. :)
Ik zal er eerdaags een foto van maken.

O, edit: @Seven, je zaden gaan vandaag op de post!
  maandag 3 juni 2013 @ 11:12:06 #109
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_127351757
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:39 schreef Seven. het volgende:
Ik pak ze op en zet ze uit :@ gooi ze bij de buren in de tuin :P
  maandag 3 juni 2013 @ 11:17:29 #110
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127351915
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:12 schreef Bosbesbos het volgende:

[..]

Dat deed ik soms ook, maar eigenlijk was dat extra gemeen, want die hadden geen planten in hun tuin.

Ik ben een keer 's avonds met m'n blote voet op zo'n beest gaan staan :r :r
  maandag 3 juni 2013 @ 11:19:41 #111
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_127351973
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:17 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dat deed ik soms ook, maar eigenlijk was dat extra gemeen, want die hadden geen planten in hun tuin.

Ik ben een keer 's avonds met m'n blote voet op zo'n beest gaan staan :r :r
Gemenerik! o|O ;)
Maar met blote voeten op zo'n beest staan is idd geen lekker gevoel.. lol
  maandag 3 juni 2013 @ 11:22:32 #112
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127352065
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:19 schreef Bosbesbos het volgende:

[..]

Gemenerik! o|O ;)
Het waren hele erge buren, dus ze verdienden het. >:)
  maandag 3 juni 2013 @ 12:22:41 #113
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_127354167
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Het waren hele erge buren, dus ze verdienden het. >:)
Dan mag het!! :Y :Y
pi_127355991
Ik dacht ook dat het scilla was en benoemde het zo. Totdat ik naar een foto keek en zag dat het iets anders moest zijn.
  maandag 3 juni 2013 @ 16:01:10 #115
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_127362833
Het is dan wel een kamerplant, maar vond het een beetje overdreven om een nieuw topic te openen. Weet iemand wat deze gekke druppende stengel aan mijn plant is? En welke plant ik überhaupt heb :P

  maandag 3 juni 2013 @ 16:04:55 #116
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127362999
Dat zijn de bloemen van je plant. Is waarschijnlijk een vetplant denk ik, welk soort weet ik niet.
  maandag 3 juni 2013 @ 16:05:30 #117
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_127363016
Oh hihi, die heb ik nog nooit gehad. Deze stengel is ineens uit de grond geschoten.
pi_127364239
Als je goochelt op Sanseveria bij de plaatjes, kom je vergelijkbare bloemen tegen.
Blijkbaar heeft de kamerplant het goed bij je en maakt bloemen ? :?
  maandag 3 juni 2013 @ 16:38:28 #119
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_127364544
Ah dank je, ik heb dus een sanseveria! Dan zorgen we blijkbaar goed voor 'm.
pi_127368374
Volgens mij gaan kamerplanten bloeien als ze bijna doodgaan. Als een soort laatste poging om nageslacht voort te brengen.
  maandag 3 juni 2013 @ 19:01:25 #121
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127370127
Jongens, jongens, 't is een Sansevieria, geen Sanseveria.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  maandag 3 juni 2013 @ 20:39:07 #122
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127374671
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 18:15 schreef angelfish het volgende:
Volgens mij gaan kamerplanten bloeien als ze bijna doodgaan. Als een soort laatste poging om nageslacht voort te brengen.
:X
  maandag 3 juni 2013 @ 23:14:17 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127384752
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 18:15 schreef angelfish het volgende:
Volgens mij gaan kamerplanten bloeien als ze bijna doodgaan. Als een soort laatste poging om nageslacht voort te brengen.
Welnee. Plantje is blij. Vetplanten bloeien zelden en als ze op sterven na dood zijn, hebben ze de energie niet meer om te bloeien.
Resistance is futile.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:20:03 #124
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127385081
Blijkbaar zijn dit de beste planten om de luchtkwaliteit binnenshuis te verhogen. Ze houden niet van al te veel zon, maar lekker laten staan als hij bloeit!
Resistance is futile.
pi_127386175
In België zijn " vrouwentongen" een geliefd object in de vensterbank. :D

Morgen gaat het gebeuren !
De totaal verwilderde voortuin wordt "zwart" gemaakt.
Mn. AnneX - zijn verantwoording is de voortuin- heeft er veel moeite mee, dat
alles wat bloeit en groeit daar, zoals zevenblad en brandnetel en boterbloem en paardenbloem en vooruit wat gras, eruit " moet" .
Hier blijft het Plan van Aanpak dan ook steken.

  maandag 3 juni 2013 @ 23:47:10 #126
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127386437
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:41 schreef AnneX het volgende:
In België zijn " vrouwentongen" een geliefd object in de vensterbank. :D

Morgen gaat het gebeuren !
De totaal verwilderde voortuin wordt "zwart" gemaakt.
Mn. AnneX - zijn verantwoording is de voortuin- heeft er veel moeite mee, dat
alles wat bloeit en groeit daar, zoals zevenblad en brandnetel en boterbloem en paardenbloem en vooruit wat gras, eruit " moet" .
Hier blijft het Plan van Aanpak dan ook steken.

[ afbeelding ]
Grappig, wij hebben ook een voortuin/achtertuin verdeling maar meneer Seven. bemoeit zich toch meer met de achtertuin dan de voortuin.

Wat is de aanpak om van jullie onkruid af te komen? Staat er iets dat wel het redden waard is? :@ .

Ik snap het niet, je hebt zo'n mooie achtertuin :D .
Resistance is futile.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:49:21 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127386536
En de grote vraag is natuurlijk, wat voor een soort tuin wil je? Romantisch, strak, exotisch?
Resistance is futile.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:53:02 #128
3185 Adelante
To let it go now
pi_127386701


Hier vandaag wat stekjes gekregen van een dictamnus (vuurwerkplant). Je schijnt ze aan te kunnen steken en dat ze dan niet verbranden :o Dit jaar zijn ze nog te klein, maar ben benieuwd volgend seizoen :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_127386766
:D
De achtertuin is mijn " verantwoording" .
Die was vergelijkbaar en heb ik stiekem laten verbouwen( 10 jaar geleden) toen hij een week in Schotland wandelde met zijn cluppie.
Volgende week komen ze daar de grasmat vervangen en opstelplaats bestraten
voor drie kliko's.

Die stonden in de voortuin, verscholen achter een giga ligusterhaag.
Je zag de brievenbussen niet meer, waren erin verstopt.
Begin Voorjaar met alle buren in samenwerking is de haag teruggesnoeid.
En de kliko's staan er nu als een vlag op de modderschuit bij.



P.S. Leuk plantje, Adelante.

@ Seven: een breed pad van grind of houtsnippers rondom, zodat de haag makkelijk te snoeien is - aantal perken met bloem, hortensia, kruiden, zoals de buurtuinen al jaren zijn.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:57:09 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127386877
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:53 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]

Hier vandaag wat stekjes gekregen van een dictamnus (vuurwerkplant). Je schijnt ze aan te kunnen steken en dat ze dan niet verbranden :o Dit jaar zijn ze nog te klein, maar ben benieuwd volgend seizoen :7
Met zulke planten zou ik het er dus niet op wagen!! Mooi!
Resistance is futile.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:59:47 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127387012
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:54 schreef AnneX het volgende:
:D
De achtertuin is mijn " verantwoording" .
Die was vergelijkbaar en heb ik stiekem laten verbouwen( 10 jaar geleden) toen hij een week in Schotland wandelde met zijn cluppie.
Volgende week komen ze daar de grasmat vervangen en opstelplaats bestraten
voor drie kliko's.

Die stonden in de voortuin, verscholen achter een giga ligusterhaag.
Je ziet de brievenbussen erin verstopt.
Begin Voorjaar met alle buren in samenwerking is de haag teruggesnoeid.
En de kliko's staan er nu als een vlag op de modderschuit bij.

[ afbeelding ]

P.S. Leuk plantje, Adelante.

@ Seven: een breed pad van grind of houtsnippers rondom, zodat de haag makkelijk te snoeien is - aantal perken met bloem, hortensia, kruiden, zoals de buurtuinen al jaren zijn.
_O- . Zo zag de onze er ook uit, zal eens fotootje posten van toen de coniferen om waren maar de rommel nog niet opgeruimd: :')_!!!

En klinkt goed, ik zou voor grind gaan aangezien je daar al wat van hebt, oogt rustiger.
Resistance is futile.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 12:07:42 #132
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127396615
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:53 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]

Hier vandaag wat stekjes gekregen van een dictamnus (vuurwerkplant). Je schijnt ze aan te kunnen steken en dat ze dan niet verbranden :o Dit jaar zijn ze nog te klein, maar ben benieuwd volgend seizoen :7
Fantastisch, ik heb ze ook op mijn verlanglijstje staan. Ik vind ze ontzettend mooi. O+ Het schijnt inderdaad dat als je er een lucifer boven houdt, er een grote knettervlam ontstaat (door de olie die erin zit) die nog heel lekker ruikt ook.

Ik heb van de week een plek ontdekt waar judaspenningen in het wild groeien, even in de gaten houden als ze over een tijdje zaaddozen hebben, die ga ik dan even oogsten (ben nooit te beroerd om naast guerillagardening ook op omgekeerde wijze zaad te oogsten). :P

Edit: iemand trouwens enig idee wat dit is? Ik herinner me vaag dat ik vorig jaar zomerbollen in potten heb gedaan, maar ik kan me niet herinneren dat daar toen iets is uitgekomen, en nu zie ik dus dit verschijnen.


[ Bericht 10% gewijzigd door Gwywen op 04-06-2013 12:15:12 ]
pi_127401338
Gwywen: een zomersurprise _O-
Alsof er een knalroze of oranje bloempluim aan gaat komen ?

Werk in voortgang : :7
Er staan twee mannen te beunen in ruil voor soep en lunch:
  dinsdag 4 juni 2013 @ 15:25:18 #134
247887 Takaiki
Obladi, oblada life goes on
pi_127403543
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 12:07 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Fantastisch, ik heb ze ook op mijn verlanglijstje staan. Ik vind ze ontzettend mooi. O+ Het schijnt inderdaad dat als je er een lucifer boven houdt, er een grote knettervlam ontstaat (door de olie die erin zit) die nog heel lekker ruikt ook.

Ik heb van de week een plek ontdekt waar judaspenningen in het wild groeien, even in de gaten houden als ze over een tijdje zaaddozen hebben, die ga ik dan even oogsten (ben nooit te beroerd om naast guerillagardening ook op omgekeerde wijze zaad te oogsten). :P

Edit: iemand trouwens enig idee wat dit is? Ik herinner me vaag dat ik vorig jaar zomerbollen in potten heb gedaan, maar ik kan me niet herinneren dat daar toen iets is uitgekomen, en nu zie ik dus dit verschijnen.
[ afbeelding ]
Zo te zien aan het blad lelies :Y

En als je deze erbij ziet weet je het echt zeker:



Haal die zo snel mogelijk weg, ze vreten je hele lelie kapot :r

[ Bericht 16% gewijzigd door Takaiki op 04-06-2013 15:31:03 ]
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
  dinsdag 4 juni 2013 @ 15:31:21 #135
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127403746
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:28 schreef AnneX het volgende:
Gwywen: een zomersurprise _O-
Alsof er een knalroze of oranje bloempluim aan gaat komen ?

Werk in voortgang : :7
Er staan twee mannen te beunen in ruil voor soep en lunch:
[ afbeelding ]
Op het moment van het maken van die foto waren ze zeker aan 't genieten van de soep en lunch? :P
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_127403929
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 15:31 schreef Xebber het volgende:

[..]

Op het moment van het maken van die foto waren ze zeker aan 't genieten van de soep en lunch? :P
:Y)

Zojuist gemeten: 8 x 6 meter toch nog.
Van de verbouwing hadden wij nog ( tien) puinzakken liggen.
Die worden nokkie-vol nu naar de vaalt gebracht.

Er ligt nog en berg (uit te) drogen.
En misschien een frees huren om de klei door te werken. w/
  dinsdag 4 juni 2013 @ 16:22:26 #137
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127405794
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 19:48 schreef Seven. het volgende:
Humaan of inhumaan? Slakkenkorrels houden ze op afstand dus rondom bepaalde planten die ze lekker vinden strooien (basilicum is hier tot 3 keer toe binnen 24 uur kaalgevreten), bakje met bier ingraven verzuipen ze.

Dit jaar relatief weinig slakken trouwens, vorig jaar was het een ramp!
Slakkenkorrels zijn niet erg humaan, dacht ik.
Bovendien gaan de egeltjes dood die vergiftigde slakjes eten. ;(
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 4 juni 2013 @ 16:27:15 #138
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127405963
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:22 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Slakkenkorrels zijn niet erg humaan, dacht ik.
Bovendien gaan de egeltjes dood die vergiftigde slakjes eten. ;(
Slakkenkorrels van ecostyle zijn niet gevaarlijk voor andere dieren. Of het humaan is om slakken te doden weet ik niet, naar menselijke maatstaven is het wellicht een zachtere dood om te verdrinken in bier. :P
  dinsdag 4 juni 2013 @ 16:31:54 #139
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127406147
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:27 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Slakkenkorrels van ecostyle zijn niet gevaarlijk voor andere dieren. Of het humaan is om slakken te doden weet ik niet, naar menselijke maatstaven is het wellicht een zachtere dood om te verdrinken in bier. :P
Volgens mij sterven ze door die korrels een hele nare dood. Alsof je zout rondstrooit.

En ook de Ecostyle-korrels zijn funest voor egels.

Met andere dieren, bedoelt de fabrikant huisdieren. Die lusten die boel niet, in tegenstelling tot ouderwetse slakkenkorrels. Maar de 'wilde' dieren die aan zo'n slakje knabbelen, worden er niet erg beter op.

Ik ben dus gestopt met die korreltjes.
Hou geen tuin meer over, maar hé, egeltjes. O+


F&F / Een egelgezinnetje in de tuin

[ Bericht 5% gewijzigd door Duderinnetje op 04-06-2013 16:42:30 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127406922
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:31 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Volgens mij sterven ze door die korrels een hele nare dood. Alsof je zout rondstrooit.

En ook de Ecostyle-korrels zijn funest voor egels.

Met andere dieren, bedoelt de fabrikant huisdieren. Die lusten die boel niet, in tegenstelling tot ouderwetse slakkenkorrels. Maar de 'wilde' dieren die aan zo'n slakje knabbelen, worden er niet erg beter op.

Ik ben dus gestopt met die korreltjes.
Hou geen tuin meer over, maar hé, egeltjes. O+


F&F / Een egelgezinnetje in de tuin

Oh ja, wat een lief topic was dat. O+
Vaak zijn oude topics vermakelijk leesvoer.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 17:18:20 #141
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127407914
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:31 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Volgens mij sterven ze door die korrels een hele nare dood. Alsof je zout rondstrooit.

En ook de Ecostyle-korrels zijn funest voor egels.

Met andere dieren, bedoelt de fabrikant huisdieren. Die lusten die boel niet, in tegenstelling tot ouderwetse slakkenkorrels. Maar de 'wilde' dieren die aan zo'n slakje knabbelen, worden er niet erg beter op.

Ik ben dus gestopt met die korreltjes.
Hou geen tuin meer over, maar hé, egeltjes. O+

F&F / Een egelgezinnetje in de tuin

Als je egeltjes hebt zou ik het slakkenprobleem inderdaad aan hen overlaten. Ik heb gek genoeg geen egels, m'n tuin zou er theoretisch perfect voor zijn.
pi_127411593
Grr, ik kan nergens groene zeep vinden om mn bladluis mee te bestrijden. Iemand nog suggesties waar ik dat kan kopen, of andere bestrijdingsmethoden?

Hoop werk verzet Anne!
  dinsdag 4 juni 2013 @ 19:31:02 #143
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127412251
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:12 schreef Bleie het volgende:
Grr, ik kan nergens groene zeep vinden om mn bladluis mee te bestrijden. Iemand nog suggesties waar ik dat kan kopen, of andere bestrijdingsmethoden?

Hoop werk verzet Anne!
Hebben ze dat niet gewoon bij de Blokker? Of bij de Albert Heijn bij de overige zeep?
Bij ons in de stad zat zo'n schemerig winkeltje met allemaal van die ouderwetse artikelen zoals houten afwaskwasten, gootsteenzeefjes en sunlightzeep, daar kocht ik het altijd.
pi_127412797
Blokker nog niet geweest. AH, Etos, Kruidvat en natuurwinkel hadden het niet...
pi_127413423
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:45 schreef Bleie het volgende:
Blokker nog niet geweest. AH, Etos, Kruidvat en natuurwinkel hadden het niet...
ah en kruidvat hebben het sowieso wel onder het merk driehoek of tricel. zowel vloeibaar als een soort gelspul.
zoek je wel naar het juiste product?
pi_127414099
Ja, ik weet precies wat ik zoek. Van die kleine emmertjes van Driehoek. Bij de schoonmaakmiddelen. Hebben ze altijd (ik vraag me regelmatig af wie er nog schoonmaakt met groene zeep dat ze het nog verkopen), maar om een of andere reden is het nu overal weg. :'( :'(
pi_127415207
ah hier heeft het gewoon, net als de kruidvat.
ah webshop ook.

mensen allemaal druk aan de voorjaarsschoonmaak?
ik gebruik nog wel eens groene zeep.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 21:08:46 #148
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_127416908
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:12 schreef Bleie het volgende:
Grr, ik kan nergens groene zeep vinden om mn bladluis mee te bestrijden. Iemand nog suggesties waar ik dat kan kopen, of andere bestrijdingsmethoden?

Dat kan je dacht ik toch ook gewoon met afwasmiddel en water doen?? In een spuitflacon en klaarrrr..
  dinsdag 4 juni 2013 @ 21:16:00 #149
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_127417268
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 20:15 schreef Bleie het volgende:
Ja, ik weet precies wat ik zoek. Van die kleine emmertjes van Driehoek. Bij de schoonmaakmiddelen. Hebben ze altijd (ik vraag me regelmatig af wie er nog schoonmaakt met groene zeep dat ze het nog verkopen), maar om een of andere reden is het nu overal weg. :'( :'(
Bij ons gewoon bij de supermarkt (in een niet te groot dorp) wij gebruiken het altijd om schoon te maken. Is het beste voor je sanitair en keuken.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  dinsdag 4 juni 2013 @ 21:17:25 #150
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127417336
Ik gebruik het altijd voor m'n teakhouten tuinset, even een middagje werk maar het hoeft maar 1x per jaar :)
Als ik het ergens tegenkom geef ik wel een gil.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 22:48:10 #151
3185 Adelante
To let it go now
pi_127422942
Groene zeep kun je vaak ook nog bij Action verkrijgen.

Tuin maar ff gesproeid vanavond met dit schrale weer. Alles groeit hard nu. :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_127424533
Dat is al lang niet meer groene zeep, maar gele zachte zeep.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 23:22:20 #153
247887 Takaiki
Obladi, oblada life goes on
pi_127424744
Boerenbond misschien?
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
  dinsdag 4 juni 2013 @ 23:25:24 #154
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127424924
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 15:25 schreef Takaiki het volgende:

[..]

Zo te zien aan het blad lelies :Y

En als je deze erbij ziet weet je het echt zeker:

[ afbeelding ]

Haal die zo snel mogelijk weg, ze vreten je hele lelie kapot :r

Sowieso lelies en ik heb die krengen laten zitten. Ze vreten het blad kapot, maar niet de bloemen.
Resistance is futile.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 23:30:37 #155
247887 Takaiki
Obladi, oblada life goes on
pi_127425233
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Sowieso lelies en ik heb die krengen laten zitten. Ze vreten het blad kapot, maar niet de bloemen.
Dat zal er fraai uitgezien hebben _O-
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
  dinsdag 4 juni 2013 @ 23:31:37 #156
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127425282
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:30 schreef Takaiki het volgende:

[..]

Dat zal er fraai uitgezien hebben _O-
Niet bepaald nee :')
Resistance is futile.
pi_127442110
Jee, bij de Jumbo hadden ze wel Driehoek. Dus nu wachten tot de zon uit de tuin is.

Ondertussen begint mijn lupine te bloeien


O+

En mijn clematis bloeit wel, maar groeit niet :?

pi_127442338
Sommige van mijn clematisplanten groeien ook heel langzaam de hoogte in! En dan wel knoppen hebben en uitlopen.

Heb je je lupine in volle grond staan? Ik heb er hier een paar in potten. Ben benieuwd wanneer die gaan bloeien! Ik vind het zulke mooie planten. Jammer dat ze maar tweejarig zijn.

Oh, ik heb vandaag een pronkerwt gekocht! Heb ik me aan laten smeren bij de kwekerij. Ik was eigenlijk op zoek naar een druif.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_127443691
Ja, mn lupine staat in volle grond. Zijn ze echt maar tweejarig? Wat jammer, ik vind hem echt prachtig! Vorig jaar cadeau gekregen, maar hij doet t dit jaar veel beter.

Een kwekerij in de buurt?
  woensdag 5 juni 2013 @ 16:00:56 #160
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127444274
Niet alle lupines zijn toch tweejarig? En anders zaaien ze zich vanzelf wel uit lijkt me.
Ik ben op zoek naar weer wat bijzonders, een rozepaarse lupine die ik ergens langs de weg heb gezien, maar bij winkels/kwekers (zelfs niet bij Vreekers zaden) hebben ze niet die ik zoek.
Ik overweeg nu die ene langs de kant van de weg t.z.t. te plunderen als er peulen aan hangen :P

Net bij het tuincentrum nog even een paar Astrantia's gekocht, Scabiosa, Echinacea (schrijf ik dat goed?) en Delphinium. Ik heb die laatste twee ook wel gezaaid, maar ik ben soms nogal ongeduldig en bovendien bloeit de ridderspoor pas in het tweede jaar.
Om diezelfde reden moet ik een dezer dagen ook nog Digitalis zaaien, degene die er nu staan bloeien al bijna, anders heb ik volgend jaar niks.

Verder gaat alles als een speer hier, de rozen staan op barsten, ik schat nog een dag of twee, drie.
Dan volgen er uiteraard foto's :)
pi_127449511
En voor de volledigheid nog mijn gesnoeide forsythia:

pi_127453682
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 15:42 schreef Bleie het volgende:
Ja, mn lupine staat in volle grond. Zijn ze echt maar tweejarig? Wat jammer, ik vind hem echt prachtig! Vorig jaar cadeau gekregen, maar hij doet t dit jaar veel beter.

Een kwekerij in de buurt?
Ik hoor graag hoe je ervaring ermee is! Misschien zet ik ze bij ons in de voortuin. Ik wou eerst eens even kijken wat ze doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_127454421
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 19:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik hoor graag hoe je ervaring ermee is! Misschien zet ik ze bij ons in de voortuin. Ik wou eerst eens even kijken wat ze doen.
Ik heb nog eens even zitten googelen, ik heb een Lupinus polyphyllus, en volgens mij is dat een vaste. Vorig jaar was het een vrij klein ding, in de winter volledig verdwenen, en nu kwam hij dus enorm terug, en hij heeft heel veel knoppen, dus hij gaat nog wel even door met bloeien, denk ik. Hij staat bij mij in mijn achtertuin, op het noord-oosten. Heeft nu tot een uur of 3 zon, dat vindt-ie kennelijk prima.

Net de luizen bespoten met spiritus-groene-zeep-water-mengsel, en ook meteen maar even gesproeid. Ik hoop zo dat die luizen verdwijnen...
pi_127456937
Op welke planten heb je last van luizen? Vroeger op mijn balkon was mijn rode bes er vatbaar voor, maar ik heb ze hier nog niet op de rode bes gezien. En op vrijwel alle Photiniastruiken zaten vorig jaar enorme hoeveelheden bladluis. Dit jaar heb ik daar ook nog niks van gezien en dat komt - vermoed ik - doordat er al vroeg lieveheersbeestjes in de planten zaten. Vorig jaar stonden de struiken er nog maar net.

Jouw mengsel heb ik vroeger op de rode bes trouwens vergeefs gebruikt. Mijn hovenier adviseerde dit spul:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_127457852
Ze zitten op mn klimroos. En eerst ook op de tulpen, maar die zijn toch uitgebloeid. Wij hebben hier nauwelijk lieveheersbeestjes, dus dat schiet niet op.

Ik probeer eerst nog even dit mengsel, en anders fiets ik na mn werk wel een keer langs de intratuin. Dank voor de tip!
pi_127458552
Hoelang heb je die klimroos al?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_127459736
Goede vraag. Ik denk twee jaar. Vorig jaar had hij ook wel wat last van luis, maar niet zo erg als nu, geloof ik.
pi_127461293
Staat hij op de tocht?
pi_127461446
Hoe kan iets buiten op de tocht staan? Het is hier wel enorm winderig.
pi_127461659
Het kan buiten heel goed op de tocht staan. Ligt eraan hoe het met muurtjes, schuttingen, etc. voor staat.
pi_127461968
Nooit over nagedacht. Geen idee dus of hij op de tocht staat. Zou dat de luis verklaren?
  donderdag 6 juni 2013 @ 11:48:55 #172
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127476385
Zou best kunnen hoor; ik heb op sommige rozen ook meer luis dan op andere.

Hier nog wat foto's van mijn tuintje




pi_127486458
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:15 schreef Bleie het volgende:
Nooit over nagedacht. Geen idee dus of hij op de tocht staat. Zou dat de luis verklaren?
Er zijn twee hoofdoorzaken die voor luis kunnen zorgen:
# plant staat niet goed qua grondwaarden, zon/schaduw, vocht zodat hij vatbaar is.
# plant staat op de tocht.

Van kamerplanten is het tochtgevaar bekender. Dan heb je vaak direct luizen, al heb ook ook weer soorten die er beter tegen kunnen. Bij tuinplanten valt dat minder op. Daarvoor moet je weten welke ondersoort het is, want die kunnen verschillende wensen hebben. Over het algemeen moet rozen in de zon, maar er zijn er ook een paar voor schaduw. Ik heb me verkeken op lavendel. Dacht dat lavendel lavendel was. Nou, de kuiflavendel blijkt haaks op de "gewone" levendel te staan. Die kunnen dus niet in één pot.

Mijn ene sierui is dit jaar gelukt, maar nogal onopvallend gebleven. De tweede leefde maar kort en de derde bleef onzichtbaar. Misschien volgend jaar beter?
  donderdag 6 juni 2013 @ 17:04:02 #174
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127487055
L-vormige vijver gekocht van Polyester voor twee tientjes aan bier. _O-



Die dingen doen nog 100 á 150 euro op MP. :P
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  donderdag 6 juni 2013 @ 17:36:03 #175
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127487940
quote:
6s.gif Op donderdag 6 juni 2013 17:04 schreef Xebber het volgende:
L-vormige vijver gekocht van Polyester voor twee tientjes aan bier. _O-

[ afbeelding ]

Die dingen doen nog 100 á 150 euro op MP. :P
Leuk joh! Ga je er visjes in doen?
  donderdag 6 juni 2013 @ 17:41:30 #176
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127488107
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 17:36 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Leuk joh! Ga je er visjes in doen?
Dat kan ik de vissen niet aandoen. Die willen een minimale diepte van 80 cm hebben, anders vriezen ze dood.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_127497603
Kom je thuis van een weekje venetie zijn je zonnebloemen bijna allemaal opgevroten door de slakken :(
Ze kwamen net zo lekker op :r :( :( Gadver wat baal ik daarvan zeg!
pi_127497886
-O-

Lamentoso

#it. Jammer .
pi_127497976
*O* vandaag met een tuinarchitect plannen gemaakt voor de Grote Verbouwing. En tegels uitgekozen O+

Chinees hardsteen Bluestone O+
pi_127498076
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:28 schreef AnneX het volgende:
Gwywen: een zomersurprise _O-
Alsof er een knalroze of oranje bloempluim aan gaat komen ?

Werk in voortgang : :7
Er staan twee mannen te beunen in ruil voor soep en lunch:
[ afbeelding ]
Wauw :o
pi_127498546
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:44 schreef Sunnythesun het volgende:
*O* vandaag met een tuinarchitect plannen gemaakt voor de Grote Verbouwing. En tegels uitgekozen O+
[ afbeelding ]
Chinees hardsteen Bluestone O+
Mooi!
pi_127499453
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:53 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Mooi!
Ik denk het wel ja :Y Wordt in de loop der tijd nog wat lichter wat ik errug mooi vond in de showtuin O+ Mooie tekening er in zonder drukkig te worden :) We krijgen op het 'grote' terras 80x80 en op het 'kleine' terras 60x60. :)
pi_127499697
Gaat de vijver er ook uit, Sun :?

Overigens ben ik stinkend jaloers dat jullie de garage leeg hebben gekregen ! _O_
pi_127499778
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:11 schreef AnneX het volgende:
Gaat de vijver er ook uit, Sun :?

Overigens ben ik stinkend jaloers dat jullie de garage leeg hebben gekregen ! _O_
Die is er al uit, er is nu een Gat. :D
En ja, de garage is echt zó keurig :o blijft schokkend, iedere dag weer :P
  vrijdag 7 juni 2013 @ 01:03:41 #185
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127507117
SPINSELMOT !!!!!!!!!!!!! ALARM!!!!! Vandaag alarmerende ontdekking op mijn kardinaalsmuts. Ik dacht dat ik al adequaat har gereageerd door vorige maand nesten weg te halen, nu komen ze massaal terug. Ik heb wederom mijn kardinaalsmuts flink moeten snoeien om straks nog wat loof over te houden, paar dagen niet gekeken en vandaag zat de struik ineens vol rupsen!!! Dus check aub je kardinaalsmutsen, want anders wordt ie gegarandeerd kaalgevreten!!!!!!!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 7 juni 2013 @ 04:21:57 #186
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_127508342
Mijn stekje vergeet-me-nietjes hebben de verhuizing helaas niet overleefd vrees ik...
pi_127509099
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:44 schreef Sunnythesun het volgende:
*O* vandaag met een tuinarchitect plannen gemaakt voor de Grote Verbouwing. En tegels uitgekozen O+
[ afbeelding ]
Chinees hardsteen Bluestone O+
DOE HET NIET!!!!!!

die stenen krassen als een malle ;(

heb ze ook in de tuin en zou ze nooit meer nemen :N
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_127509701
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:25 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

DOE HET NIET!!!!!!

die stenen krassen als een malle ;(

heb ze ook in de tuin en zou ze nooit meer nemen :N
-O- serieus? Ik weet dat het iets krast maar is het zo erg dan?
Overigens ben ik gevallen op de verbleekte en gebruikte versie, niet op de vers gelegde iets donkerdere gezoette look. Ik lees op internet dat de krassen na verloop van tijd minder opvallen als de steen verbleekt. Hoe lang ligt het bij jou??

[ Bericht 12% gewijzigd door Sunnythesun op 07-06-2013 09:21:09 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:23:34 #189
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_127510117
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 22:15 schreef Bleie het volgende:
Nooit over nagedacht. Geen idee dus of hij op de tocht staat. Zou dat de luis verklaren?
Wij hebben dat gehad met een vijgenplant op het balkon. Op één plek had ie 100% zeker elk jaar luis. Verplaatst en nooit meer luis gehad. Kwam toen ook waarschijnlijk door tocht. Dan zijn planten er vatbaarder voor schijnt :)
pi_127510123
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:00 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

-O- serieus? Ik weet dat het iets krast maar is het zo erg dan?
Overigens ben ik gevallen op de verbleekte en gebruikte versie, niet op de vers gelegde iets donkerdere gezoette look. Ik lees op internet dat de krassen na verloop van tijd minder opvallen als de steen verbleekt. Hoe lang ligt het bij jou??
ligt nu 2 jaar en is aardig bleker geworden, maar de krassen zijn wit dus blijven wel opvallen
vooral op de plekken waar de stoelen staan: het telkens heen en weer schuiven op dezelfde plek geeft hele duidelijke dikke witte krassen.

alleen een beetje zand onder je schoen en je voet verdraaien (omdat je een bocht maakt bijv.) is al voldoende om krassen te maken...

die krassen verwijnen redelijk na een winter, maar de eerste keer dat je een stoel weer verschuift zijn ze er al weer ;(
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:33:24 #191
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_127510318
Oh wat zonde zeg van de tegels in je tuin -O-

Hier wordt maandag de voortuin betegeld. Dus daarna kunnen we de planten erin gaan zetten.

En in de 2e helft van de week volgt de schutting in de achtertuin!
pi_127510362
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:23 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ligt nu 2 jaar en is aardig bleker geworden, maar de krassen zijn wit dus blijven wel opvallen
vooral op de plekken waar de stoelen staan: het telkens heen en weer schuiven op dezelfde plek geeft hele duidelijke dikke witte krassen.

alleen een beetje zand onder je schoen en je voet verdraaien (omdat je een bocht maakt bijv.) is al voldoende om krassen te maken...

die krassen verwijnen redelijk na een winter, maar de eerste keer dat je een stoel weer verschuift zijn ze er al weer ;(
:X nu ga ik dus enorm twijfelen. Ik vind die tegels veruit het mooiste wat ik kan betalen.. En ik heb al soort van besteld ongeveer.. :X
Ik moet nog tuinmeubels uitkiezen, iets met rubber doppen is dus iig aan te raden dan :P
pi_127510410
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:35 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

:X nu ga ik dus enorm twijfelen. Ik vind die tegels veruit het mooiste wat ik kan betalen.. En ik heb al soort van besteld ongeveer.. :X
Ik moet nog tuinmeubels uitkiezen, iets met rubber doppen is dus iig aan te raden dan :P
rubberdoppen of niet maakt niets uit: een beetje zand eronder (en dat heb je al snel met saharazand wat via de lucht aangevoerd wordt) en je krijgt al krassen.

zal kijken of ik vanmiddag even wat foto's kan maken van hoe het er bij ons uitziet :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_127510437
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:37 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

rubberdoppen of niet maakt niets uit: een beetje zand eronder (en dat heb je al snel met saharazand wat via de lucht aangevoerd wordt) en je krijgt al krassen.

zal kijken of ik vanmiddag even wat foto's kan maken van hoe het er bij ons uitziet :)
Ok, dat zou fijn zijn. Kan ik kijken of ik het acceptabel vind of niet. En ja zand ligt er snel, zeker als er ook een stukje grit bij komt..
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:40:22 #195
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127510503
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:37 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

rubberdoppen of niet maakt niets uit: een beetje zand eronder (en dat heb je al snel met saharazand wat via de lucht aangevoerd wordt) en je krijgt al krassen.

zal kijken of ik vanmiddag even wat foto's kan maken van hoe het er bij ons uitziet :)
Ik ben zelf enorme fan van grindtegels, geeft een mooie nostalgische uitstraling. Bijkomend voordeel is dat je ze overal gratis kunt ophalen, omdat de modegril nu die strakke tegels is en iedereen grindtegels ineens niet mooi meer vind. . Over een paar jaar kun je die strakke tegels overal ophalen.. -ohnee, want die worden vaak in cement gelegd, lekker strak :X dus moet je eruit hakken en breken :X
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127510561
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Ik ben zelf enorme fan van grindtegels, geeft een mooie nostalgische uitstraling. Bijkomend voordeel is dat je ze overal gratis kunt ophalen, omdat de modegril nu die strakke tegels is en iedereen grindtegels ineens niet mooi meer vind. . Over een paar jaar kun je die strakke tegels overal ophalen.. -ohnee, want die worden vaak in cement gelegd, lekker strak :X dus moet je eruit hakken en breken :X
Tja, smaken verschillen. Ik vind grindtegels dus niet mooi. :N
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:43:52 #197
3185 Adelante
To let it go now
pi_127510597
Ik ben geen fan van grindtegels, veel te druk. Hier liggen gewoon waaltjes: lekker ouderwets en een hels karwei om onkruidvrij te houden :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_127510681
oh ja: laat je ook niet verleiden om een product zoals EnviroSAND te gebruiken (voegzand wat onkruid tegen zou gaan)

het werkt 1 jaar en daarna heb je net zoveel mos/onkruid als met gewoon zand, alleen heb je dan wel 100euro ipv 3 euro voor je voegzand betaald :')

was ook een behoorlijke miskoop....
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_127510701
Ik wil het sowieso voegloos laten leggen :)
pi_127510707
Nogmaals dank voor alle luis-tips. De roos verplaatsen is geen optie; ik heb maar aan een kant van de tuin een schutting waar hij kan groeien. Ik heb hem nu twee avonden besproeit met spiritus - groene zeep - water, en zie wel enig verschil. Ik hoop gewoon maar dat het goedkomt, anders eens nadenken over een andere oplossing.

Bij ons wordt (als het goed is) over anderhalve week ongeveer de voortuin getegeld. Vrij strakke tegels, in een wildverband. Er liggen nu ouderwetse stoeptegels, dus als iemand daar nog een kleine 20m van nodig heeft, ze zijn gratis op te halen in Amsterdam. :P
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:54:03 #201
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_127510878
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:25 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

DOE HET NIET!!!!!!

die stenen krassen als een malle ;(

heb ze ook in de tuin en zou ze nooit meer nemen :N
Om exact deze reden raadde onze tuinman ook het gebruik van Chinees hardsteen af. Wij hebben gekozen voor een wildverband van een mooie betontegel, waarbij 30x30, 60x30 en 60x60 en 60x90 gebruikt zijn. Op de oprit heb ik 100x100 gelegd. Nog geen moment spijt gehad van deze keuze.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:59:50 #202
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_127511041
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:47 schreef Bleie het volgende:
Nogmaals dank voor alle luis-tips. De roos verplaatsen is geen optie; ik heb maar aan een kant van de tuin een schutting waar hij kan groeien. Ik heb hem nu twee avonden besproeit met spiritus - groene zeep - water, en zie wel enig verschil. Ik hoop gewoon maar dat het goedkomt, anders eens nadenken over een andere oplossing.

Bij ons wordt (als het goed is) over anderhalve week ongeveer de voortuin getegeld. Vrij strakke tegels, in een wildverband. Er liggen nu ouderwetse stoeptegels, dus als iemand daar nog een kleine 20m van nodig heeft, ze zijn gratis op te halen in Amsterdam. :P
Hang er een lieveheersbeestjes huisje bij O+

  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:01:47 #203
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_127511091
En hier tegelt de tuinman maandag een combi van betontegels zonder facet van 50 x 50 en waaltjes. We laten onze voortuin en die van de buren samen betegelen zodat het een mooi geheel wordt.

Allebei gebruiken we de tuin alleen zodat de postbode bij de brievenbus kan en voor bezoek. Hij ligt helemaal op het noorden dus echt lekker zitten doe je er niet. :P
pi_127511136
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:59 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Hang er een lieveheersbeestjes huisje bij O+
:o Bestaat dat?

*zwengelt google aan*


O+
pi_127512164
Wij hebben in de voortuin een ligusterhaagje staan. Maar die is nog niet zo dik, ook al groeit hij wel goed op dit moment. Dus we willen die een beetje dikker maken door erachter tussen de 2 voorste ook een liguster te planten. Maar wanneer kun je die het beste kopen?

Of is het mogelijk om bijvoorbeeld een stekje te pakken van de nu groeiende bestaande ligusters?
pi_127519210
Foto's voor Sunny ...met groeten van de buren...
( hun tuin is 3 x groter dan van ons !

De tegels zijn lichtgrijs( geworden)en liggen op de terrassen " koud" tegen elkaar..in een soort van cementbedje.
Op éen plaats is een viooltje aangeslagen in de kier, die mag blijven .







( platte kiezel):
pi_127519368
Oh nice Annex!! Dat vind ik dus erg mooi! Is dat ook Chinees hardsteen? Lijkt er wel op he..
Dat idee met die tegels in het gras hebben we ook overwogen, vind ik best tof! Maar toch voor een geheel verhard pad gekozen.

Dit is ons tuinontwerp:
Dat gele zijn de paadjes met halfverharding, maar ik heb al even overleg gehad om dat toch maar in klinkers te doen. Effect is dan net zo leuk, met minder krasgevaar ;) Verder moest ik niet zo zeuren van het thuisfront :@ :+
pi_127519659
Onze tuin ( de omgeving is polder) is kleiner dûh dan bij deze buren.
En ik wilde het wat "landelijker" houden.
Dus klinkers en ómgekeerde straattegels.
Keurig - dag Dude- berekend door tuinarchitect, want de tafel moest er per se
symmetrisch in. ( weinig eisen verder...) *O*

In het Voorjaar moet de bestrating ontgroend worden.
In de naden groeien mosjes, is prima.
En ook akelei :7 en gras en zooi...dat is bij te houden... :'(

Foto's ? volgen
pi_127520454
Pic's:









Lastig pics maken in de vreselijke zon w/

En dan ga ik eens naar jullie tek. kijken...

# veel fokhuiswerk c_/
pi_127520832
OK.
Toch wel een boeddha ornament, mag ik hopen :X
of een waterornament ?

Heb je voor jezelf een plaatje hoe tegels van 60x60 met rondome 20 cm klinkers gaat passen bij/ in tegels 80x80 ?

Hoezo dat onder de pergola een afwijkende maat ligt van terras achter huis?

Staan de potten met kruiden max éen stap ( ok twée, dan) van de keukendeur ?
( praktijkervaring).

Pad naar de schuur en pergola...alleen klinkers?

Is het kleine grasveld praktisch te maaien, óf geef je Sam de keukenschaar ?

Staat de bamboe in potten ivm woekeren of is er een nieuwe soort die dat niet doet. / herinnert zich scheuten die bijna het huis ingroeiden, vanaf de buren.

# een kritische blik, dus.
:Y)
pi_127521754
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:03 schreef AnneX het volgende:
OK.
Toch wel een boeddha ornament, mag ik hopen :X
of een waterornament ?
Geen boeddha, of iemand moet ons die cadeau doen ;) Iets moois waar we tegenaan moeten lopen iig :)

quote:
Heb je voor jezelf een plaatje hoe tegels van 60x60 met rondome 20 cm klinkers gaat passen bij/ in tegels 80x80 ?
Niet precies dat, wel plaatjes gevonden van harsteen met klinkers er omheen en dat vind ik een leuk effect hebben. Ik wacht de tekening van de architect even af, die kan dat precies intekenen.

quote:
Hoezo dat onder de pergola een afwijkende maat ligt van terras achter huis?
Anders kwamen we niet uit met de symmetrie van het paadje.

quote:
Staan de potten met kruiden max éen stap ( ok twée, dan) van de keukendeur ?
( praktijkervaring).
Is de schuur en daar hebben ze altijd al gestaan ongeveer :)

quote:
Pad naar de schuur en pergola...alleen klinkers?
Als we idd voor klinkers gaan: ja :Y

quote:
Is het kleine grasveld praktisch te maaien, óf geef je Sam de keukenschaar ?
Ja, waarom niet? En anders lenen we gewoon een geit van verderop :+ ;)

quote:
Staat de bamboe in potten ivm woekeren of is er een nieuwe soort die dat niet doet. / herinnert zich scheuten die bijna het huis ingroeiden, vanaf de buren.
Uiteraard een niet woekerende, polvormende en langzaam groeiende soort :) Bedoeling is om de stengels zichtbaar te hebben en er als het ware doorheen te kunnen kijken. Liefst een soort met gele stengels :) Een beetje richting dit effect:
pi_127522048
OK.

De bamboe stengels zijn fraai - lees fotogeniek. B-)
Zie je de zooi blaadjes op de grond trouwens.
Dat lag in mijn tuin dik én in huis -O-
pi_127523651
Leuke foto's AX en die grijzige tegels vind ik wel mooi!
pi_127523728
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 14:24 schreef Sunnythesun het volgende:
Oh nice Annex!! Dat vind ik dus erg mooi! Is dat ook Chinees hardsteen? Lijkt er wel op he..
Dat idee met die tegels in het gras hebben we ook overwogen, vind ik best tof! Maar toch voor een geheel verhard pad gekozen.

Dit is ons tuinontwerp:
Dat gele zijn de paadjes met halfverharding, maar ik heb al even overleg gehad om dat toch maar in klinkers te doen. Effect is dan net zo leuk, met minder krasgevaar ;) Verder moest ik niet zo zeuren van het thuisfront :@ :+
[ afbeelding ]
Wat is het gele van het pad?
En ik ben zoooo benieuwd hoe het er uit gaat zien!
pi_127523762
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 16:04 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Wat is het gele van het pad?
En ik ben zoooo benieuwd hoe het er uit gaat zien!
Ja, ehm, grit dus of klinkers en dan moet de kleur nog bepaald worden.. :)
pi_127526482
( Fijn) grit spat op en ligt dan meer in het gras dan waar het zou moeten liggen...

# zeurmodus uit.
pi_127528411
Het "gras" is eruit! De hele middag (idd een mooie dag gekozen) alle pollen en plaggen eruit staan scheppen. De container is bijna helemaal vol.
Morgen egaliseren. Kijken of we volgende week ergens zoden kunnen kopen en die kunnen leggen.
pi_127528693
Jaaa, volgende week wordt hier het grasmatje geruimd.
# gaat op zoek naar weersverwachting...

Moeten graszoden niet besteld worden?
Hoeveel meters heb je in de container gekregen? *O*
pi_127529217
Misschien kan je er een rieten mat achter zetten, dat filtert de tocht.

PS
Ik besef nu dat ik uitging van een roos voor een tochtende schutting.
Het komt dus neer op kijken hoe je voor beschutting kan zorgen.
pi_127529934
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:37 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ok, dat zou fijn zijn. Kan ik kijken of ik het acceptabel vind of niet. En ja zand ligt er snel, zeker als er ook een stukje grit bij komt..
foto van krassen van de stoelen van ongeveer 1,5 week oud:


en foto van een kras net gemaakt door de stoel te verplaatsen:
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_127531437
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 18:13 schreef Oceanonix het volgende:
Het "gras" is eruit! De hele middag (idd een mooie dag gekozen) alle pollen en plaggen eruit staan scheppen. De container is bijna helemaal vol.
Morgen egaliseren. Kijken of we volgende week ergens zoden kunnen kopen en die kunnen leggen.
Geen idee of je ze moet bestellen. Was eigenlijk al blij met deze stap.

De container is 3 kuub.
pi_127531842
Over het bestellen van graszoden...dat zie ik dan bij het tuincentrum staan.

Eigenlijk ben ik benieuwd of er voor volgende week voor ons is besteld :7
En moet ik eens nadenken over nathouden enzo...
Buitenkraan-tuinslang-sproeikop in gazon.

In ieder geval noooooit meer leuke krokus-+ narcisbolletjes erin steken.
Dat laat ik mooi aan de Gemeente over in de plantsoenen. w/
pi_127537039
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 19:01 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

foto van krassen van de stoelen van ongeveer 1,5 week oud:
[ afbeelding ]

en foto van een kras net gemaakt door de stoel te verplaatsen:
[ afbeelding ]
*schrijft op: oppassen met stoelen*
Kom ik wel overheen geloof ik. Heb inmiddels ook wat andere dingen gezien.. :) Dank iig voor de foto's!
pi_127537369
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 19:58 schreef AnneX het volgende:
Over het bestellen van graszoden...dat zie ik dan bij het tuincentrum staan.

Eigenlijk ben ik benieuwd of er voor volgende week voor ons is besteld :7
En moet ik eens nadenken over nathouden enzo...
Buitenkraan-tuinslang-sproeikop in gazon.

In ieder geval noooooit meer leuke krokus-+ narcisbolletjes erin steken.
Dat laat ik mooi aan de Gemeente over in de plantsoenen. w/
we gaan morgen naar een tuincentrum. Een week vooraf is waarschijnlijk genoeg.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:09:42 #225
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127537806
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 19:01 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

foto van krassen van de stoelen van ongeveer 1,5 week oud:
[ afbeelding ]

en foto van een kras net gemaakt door de stoel te verplaatsen:
[ afbeelding ]
Maar voor buiten is dit toch niet zo erg? Misschien ben ik een rommelkont hoor, maar ik zou me totaal niet storen aan die krassen. :@

Desnoods eens per jaar met een borstel/bezem er stevig overheen?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127538071
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Maar voor buiten is dit toch niet zo erg? Misschien ben ik een rommelkont hoor, maar ik zou me totaal niet storen aan die krassen. :@

Desnoods eens per jaar met een borstel/bezem er stevig overheen?
Nah, het zijn wel stevige krassen maar ik denk dat ik dat wel ga overleven ;) Als je bij mij in de tuin wilt zitten moet je gewoon even de stoel optillen ipv grof schuiven :+ :P
pi_127538273
Ik denk dat het pijn doet dat de uitgezochte mooie, dure tegels helaas niet mooi blijven. Dat vind ik minder opmerkerlijk dan klagen over zichtbare spetters in een gootsteen.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:17:20 #228
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127538288
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:13 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Nah, het zijn wel stevige krassen maar ik denk dat ik dat wel ga overleven ;) Als je bij mij in de tuin wilt zitten moet je gewoon even de stoel optillen ipv grof schuiven :+ :P
Daar zou ik dan weer geen zin in hebben, om daar zelf op te letten en bezoek daarop te wijzen.

Binnen ben ik een erge tut, dus buiten is alles vrijheid blijheid hier. Ter compensatie. :P
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127538897
Ik vind de krassen wel flink! Vooral als je bedenkt dat er acceptabele betontegels zijn die veel meer kunnen hebben én goedkoper zijn. Maar ik geloof dat ik me over vrijwel alle praktische bezwaren heen zet als ik voor iets gevallen ben. :Y) Licht-effen gietvloer anyone?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_127539675
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind de krassen wel flink! Vooral als je bedenkt dat er acceptabele betontegels zijn die veel meer kunnen hebben én goedkoper zijn. Maar ik geloof dat ik me over vrijwel alle praktische bezwaren heen zet als ik voor iets gevallen ben. :Y) Licht-effen gietvloer anyone?
Dat dus ja *; En vergelijkbaar mooie betontegels bestaan dus gewoon niet ben ik wel achter -O-
Gelukkig zijn we beiden vrij autistisch en hebben we niet vaak mensen over de vloer, laat staan in de tuin :+ ;)
pi_127539982
Vraagje, ik heb een buxus bol van 1 meter doorsnede. Nu ga ik verhuizen naar een appartement met een balkon. Zou een buxus van dat formaat het overleven in bijv. een bak van 75x75x75? of moet die bak dan groter zijn? :@
pi_127540196
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:37 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Dat dus ja *; En vergelijkbaar mooie betontegels bestaan dus gewoon niet ben ik wel achter -O-
Gelukkig zijn we beiden vrij autistisch en hebben we niet vaak mensen over de vloer, laat staan in de tuin :+ ;)
Scheelt ook een hoop als je weet waar je voor kiest! Vooral onverwachte zaken zijn moeilijk te verkroppen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_127540295
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Scheelt ook een hoop als je weet waar je voor kiest! Vooral onverwachte zaken zijn moeilijk te verkroppen.
Ja, heb me er wel bij neergelegd dat ik nooit dé perfecte tegel ga vinden. Of hij is saai maar krasvast, of hij is mooi en krast wellicht hier en daar wat.. Jammer joh!
pi_127540484
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:41 schreef Puala het volgende:
Vraagje, ik heb een buxus bol van 1 meter doorsnede. Nu ga ik verhuizen naar een appartement met een balkon. Zou een buxus van dat formaat het overleven in bijv. een bak van 75x75x75? of moet die bak dan groter zijn? :@
De bol is 1 meter doorsnee? en hij/zij staat nú in de volle grond ?

Er is een buxus kwekerij in het dorp...ik wil het voor je navragen of ga jezelf naar een tuincentrum, toevallig...
pi_127540537
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:49 schreef AnneX het volgende:

[..]

De bol is 1 meter doorsnee? en hij/zij staat nú in de volle grond ?

Er is een buxus kwekerij in het dorp...ik wil het voor je navragen of ga jezelf naar een tuincentrum, toevallig...
Hij is vorig jaar december verplaatst en is nog bezig met wortels krijgen enz.
Nee dat niet, maar kan natuurlijk altijd bellen om informatie in te winnen :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:51:22 #236
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127540597
Maar je gaat je toch serieus niet druk maken om krassen in je tuin? :@

Het is buiten! Natuur! Groene aanslag! Woekerplanten! Saharazandregen! Kruipend ongedierte!

Ik ben geloof ik ook niet erg van de aangelegde tuinen, misschien dat dat nog verschil maakt. Maar ik zou er lekker op los krassen hoor! :9
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127540659
( @ Puala..jij had toch asoburen ? Ben je er vanaf ?) ^O^
pi_127540710
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:52 schreef AnneX het volgende:
( @ Puala..jij had toch asoburen ? Ben je er vanaf ?) ^O^
Ja bijna. Aan het einde van de maand *O*

En ik probeer nu een plekje te vinden voor de buxusbol. Het liefst op mijn eigen dakterras straks.
pi_127540717
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:51 schreef Duderinnetje het volgende:
Maar je gaat je toch serieus niet druk maken om krassen in je tuin? :@

Het is buiten! Natuur! Groene aanslag! Woekerplanten! Saharazandregen! Kruipend ongedierte!

Ik ben geloof ik ook niet erg van de aangelegde tuinen, misschien dat dat nog verschil maakt. Maar ik zou er lekker op los krassen hoor! :9
Nou, Dude...jouw tuintje ziet er keurig aangelegd uit ( nog) :D
pi_127540768
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:51 schreef Duderinnetje het volgende:
Maar je gaat je toch serieus niet druk maken om krassen in je tuin? :@

Het is buiten! Natuur! Groene aanslag! Woekerplanten! Saharazandregen! Kruipend ongedierte!

Ik ben geloof ik ook niet erg van de aangelegde tuinen, misschien dat dat nog verschil maakt. Maar ik zou er lekker op los krassen hoor! :9
Nah.. ik zit er een beetje tussenin. De tuin is te klein om echt wild en 'onaangelegd' te zijn wat mij betreft, dus moet het wel een beetje goed gebeuren. En als dat inhoud dat ik wat voorzichtig moet zijn met de tegels moet ik gewoon goed overwegen of het me dat waard is. (ze zijn wel echt heel mooi namelijk!!).. dus..
pi_127540778
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:53 schreef Puala het volgende:

[..]

Ja bijna. Aan het einde van de maand *O*
De ellende heeft lang genoeg geduurd.
Heel errug gefeliciteerd daarmee.

# jammer van tuin ?!
pi_127540850
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:54 schreef AnneX het volgende:

[..]

De ellende heeft lang genoeg geduurd.
Heel errug gefeliciteerd daarmee.

# jammer van tuin ?!
Dankjewel O+

Ik krijg er 40 m2 dakterras voor terug, dus de schade valt mee :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:56:02 #243
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127540917
quote:
Nou, Dude...jouw tuintje ziet er keurig aangelegd uit ( nog) :D
Ja dat zal wel, maar daar doen we niet zo veel aan. Behalve af en toe grasmaaien. Maar wij hebben dus geen aangelegde tuin, dus ik heb makkelijk praten. Het is een schuur, pad naar de schuur en gras. Daar heeft geen tuinachitect zijn mooie koppie overr hoeven breken hoor.

Ik moet er niet aan denken dat ik mijn tuinmeubeltjes moet optillen als ik wil gaan zitten.
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:15:00 #244
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127542061
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:54 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

? :@

Het is buiten! Natuur! Groene aanslag! Woekerplanten! Saharazandregen! Kruipend ongedierte!

Ik ben geloof ik ook niet erg van de aangelegde tuinen, misschien dat dat nog verschil maakt. Maar ik zou er lekker op los krassen hoor! :9
[quote]
Nah.. ik zit er een beetje tussenin. De tuin is te klein om echt wild en 'onaangelegd' te zijn wat mij betreft, dus moet het wel een beetje goed gebeuren. En als dat inhoud dat ik wat voorzichtig moet zijn met de tegels moet ik gewoon goed overwegen of het me dat waard is. (ze zijn wel echt heel mooi namelijk!!).. dus..
Inhoudt :@

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je tuin is, maar wij hebben een piepklein stadstuintje (70m2). We hangen er rond, liggen met een kleedje in het gras en de katten vangen er kikkertjes. Verder plukken we er wat fruit weg en hebben we een kruidenhoek. Dat is waar een tuin om gaat, mijns inziens, als hij zo klein is. Gewoon zorgeloos rondrommelen.

Ik ben dusniettegen je tegels hè? Zou ze zo nemen. Ik ben echter ook niet tegen de krassen. :P
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127542377
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:51 schreef Duderinnetje het volgende:
Maar je gaat je toch serieus niet druk maken om krassen in je tuin? :@

Het is buiten! Natuur! Groene aanslag! Woekerplanten! Saharazandregen! Kruipend ongedierte!
Ik stond geloof ik in februari al de groene aanslag te verwijderen met een mengsel van water en azijn. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:24:31 #246
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127542545
quote:
Ik stond geloof ik in februari al de groene aanslag te verwijderen met een mengsel van water en azijn. :+
Freak! *;
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:26:39 #247
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127542640
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:15 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Inhoudt :@

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je tuin is, maar wij hebben een piepklein stadstuintje (70m2). We hangen er rond, liggen met een kleedje in het gras en de katten vangen er kikkertjes. Verder plukken we er wat fruit weg en hebben we een kruidenhoek. Dat is waar een tuin om gaat, mijns inziens, als hij zo klein is. Gewoon zorgeloos rondrommelen.

Ik ben dusniettegen je tegels hè? Zou ze zo nemen. Ik ben echter ook niet tegen de krassen. :P
Noemen we dat tegenwoordig al piepklein?!
The love you take is equal to the love you make.
pi_127542672
In de appelternse link, kom ik toch een leuke link tegen w/
Die van de planten encyclopaedie http://www.appeltern.nl/n(...)d_tot=12#zoekresults

Nu kom ik op het idee, om in éen plantenvak allerlei rode bloemen neer te zetten.
En ook eens met een buurvrouw overleggen, die een prachtige bloementuin heeft.
Zij legt haar ziel en zaligheid in tuinieren en heeft prachtige resultaten.
pi_127542763
Onze nog kleinere stadstuin doet het trouwens uitstekend! Ik verveel me zelfs een beetje, want de groene aanslag ging alsnog vanzelf weg, er groeit bijna geen onkruid, er valt geen ongedierte meer te bestrijden en het snoeiwerk was ook zo gebeurd.

In november 2011, net voor de oplevering:



April 2012, net aangelegd:



Ongeveer een jaar later, in mei 2013:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:31:51 #250
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127542853
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Noemen we dat tegenwoordig al piepklein?!
Ja of ik heb verkeerd geteld met mijn stappen. Ik ben nou niet echt een rekenwonder.

Maar het betreft een geringe tuin aan de rand van het stadscentrum.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127542959
Een mooi geheel geworden. ClaudiaX , die zich verveelt :D

In februarie...jij had er zin in _O-
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:35:15 #252
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_127543028
Ohhh, Claudia_x wat een verandering in die relatief korte tijd, erg mooi!
pi_127543077
Onze tuin is ongeveer 5 bij 8, dat is pas klein! Eigenlijk net te klein voor een leuk stukje gras, vond ik. Ik mis het nog wel een beetje. Vers gemaaid gazon ruikt zo lekker. Maar ik had mijn zinnen gezet op een gigantische bank voor mij om op te liggen.

Ik ben wel heel blij dat ik bij het inrichten van de tuin maar minimaal rekening heb gehouden met de kinderen. Als ik mijn driejarige voorstel om in de tuin te gaan spelen, dan kijkt hij me aan, rolt met zijn ogen en zegt: "Mama, ik wil niet in die kleine tuin spelen."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:38:02 #254
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127543140
Ik vind het bijzonder sfeervol Claudia! Voor een nieuwe tuin al echt heel prettig en welig tierend.
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:39:58 #255
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127543235
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:31 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ja of ik heb verkeerd geteld met mijn stappen. Ik ben nou niet echt een rekenwonder.

Maar het betreft een geringe tuin aan de rand van het stadscentrum.
Voor een stadstuin is dat vrij riant.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:46:02 #256
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127543514
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Voor een stadstuin is dat vrij riant.
Aha, ok. Wist ik niet.

In de randstad had ik evenveel. Was een eenpersoonsminihuisje. ;)
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:58:49 #257
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127544095
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:46 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Aha, ok. Wist ik niet.

In de randstad had ik evenveel. Was een eenpersoonsminihuisje. ;)
Daar had je dan mazzel mee! Ik woon in een ouder wijkje en 40 vierkante meter is dan al mooi. We hebben ook huisjes gezien met de helft. Dat mag nog steeds stadstuin heten, volgens mij. Nog kleiner en dan kom je toch in het bereik van de plaatsjes.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:11:11 #258
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127544586
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Daar had je dan mazzel mee! Ik woon in een ouder wijkje en 40 vierkante meter is dan al mooi. We hebben ook huisjes gezien met de helft. Dat mag nog steeds stadstuin heten, volgens mij. Nog kleiner en dan kom je toch in het bereik van de plaatsjes.
Oh dan hebben wij echt veel geluk. Wonen achter het station.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127545917
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:29 schreef Claudia_x het volgende:
Onze nog kleinere stadstuin doet het trouwens uitstekend! Ik verveel me zelfs een beetje, want de groene aanslag ging alsnog vanzelf weg, er groeit bijna geen onkruid, er valt geen ongedierte meer te bestrijden en het snoeiwerk was ook zo gebeurd.

In november 2011, net voor de oplevering:

[ afbeelding ]

April 2012, net aangelegd:

[ afbeelding ]

Ongeveer een jaar later, in mei 2013:

[ afbeelding ]
Wat leuk om die voortgang te zien en een oranje bank O+
Verder lekker vol geworden!
pi_127547206
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:41 schreef Puala het volgende:
Vraagje, ik heb een buxus bol van 1 meter doorsnede. Nu ga ik verhuizen naar een appartement met een balkon. Zou een buxus van dat formaat het overleven in bijv. een bak van 75x75x75? of moet die bak dan groter zijn? :@
Ook vragen wat daarvan het gewicht is en of een doorsneebalkon daarop berekend is.
Wa's doorsnee? Ik denk ca. 1m50 diep, dat valt toch binnen de dragers als het een betonnen balkonis. Bij hout zullen de mogelijkheden veel kleiner zijn.

O wacht, groot dakterras. Goed navragen wat de draagkracht is en waar je de zware dingen zetten kan.


Claudia, je kan nog met potten of desnoods hangzakken werken voor eenjarigen. Die vragen best wat aandacht, want het zijn natuurlijk de zomerbloeiers. Paar keer per week alle uitgebloeide bloemen verwijderen. Als het goed zomers weer is, 2x per dag water gieten.

Je tuin is goed opgezet. Nog een paar jaar wachten om te kijken wat de grote groeiers doen. Als de kinderen groter zijn, kijk je zlf ook anders tegen de tuin aan. Is de varen nog piepklein of is hij eruit?

Ik vind tuin en balkon een verlengstuk van de woonkamer. Begrijp niets van flats met alleen een balkonnetje aan een slaapkamer.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 08:44:27 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127548815
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:29 schreef Claudia_x het volgende:
Onze nog kleinere stadstuin doet het trouwens uitstekend! Ik verveel me zelfs een beetje, want de groene aanslag ging alsnog vanzelf weg, er groeit bijna geen onkruid, er valt geen ongedierte meer te bestrijden en het snoeiwerk was ook zo gebeurd.

In november 2011, net voor de oplevering:

[ afbeelding ]

April 2012, net aangelegd:

[ afbeelding ]

Ongeveer een jaar later, in mei 2013:

[ afbeelding ]
Mooi geworden! Ik vind je bank supergaaf!
Resistance is futile.
pi_127552000
Heel mooi geworden, Claudia!

Onze tuin is net wat kleiner (5*7), en ik ben juist blij dat we wel voor een 'kindertuin' hebben gekozen, met grasveld. Er wordt heel veel in gespeeld.
pi_127553170
Toffe bank Claudia!! :D
pi_127556584
de boel is geegaliseerd en de graszoden zijn besteld. Vrijdag kunnen we ze halen (en leggen) *O*
pi_127557480
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:47 schreef Oceanonix het volgende:
de boel is geegaliseerd en de graszoden zijn besteld. Vrijdag kunnen we ze halen (en leggen) *O*
Goed zo ! *O*

Zojuist een mailtje, dat de stratenmaker en grasmat-meneren as. maandag om half acht op de stoep, dan wel in de achtertuin staan w/
pi_127563871
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 01:46 schreef Teslynd het volgende:

Claudia, je kan nog met potten of desnoods hangzakken werken voor eenjarigen. Die vragen best wat aandacht, want het zijn natuurlijk de zomerbloeiers. Paar keer per week alle uitgebloeide bloemen verwijderen. Als het goed zomers weer is, 2x per dag water gieten.
Ja, dat heb ik nu ook gedaan! Ik heb dus wat lupine in potten staan. Even kijken hoe dat dit jaar bevalt. Maar ik hoop ook meer bloemen te krijgen van de clematissen dit jaar, en heel misschien wel van de vers geplante pronkerwt!

quote:
Je tuin is goed opgezet. Nog een paar jaar wachten om te kijken wat de grote groeiers doen. Als de kinderen groter zijn, kijk je zlf ook anders tegen de tuin aan. Is de varen nog piepklein of is hij eruit?
Wat verwacht je dan van de grote groeiers? De photinia en laurier groeien allebei als een tierelier. Voor had de photinia wat vorstschade opgelopen, maar in de achtertuin niet. Ik ben benieuwd wanneer de elstar appels gaat geven. En ik ben ook heel benieuwd wat de rode bes gaat doen, want die staat niet in de volle zon. Er hangen al wel veel trossen met nu nog groene besjes aan.

De varen zit er nog in maar kan niet echt op tegen met name de vrouwenmantel, die het ontzettend naar z'n zin heeft. :D Ik denk dat ik die t.z.t wat uit moet gaan dunnen. Hoe ik met de varen om moet gaan, weet ik niet zo goed. Een paar maanden geleden heb ik wat bruine bladeren weggehaald, maar toen bleven er maar karige plantjes over. Nu zijn ze weer mooi groen, maar nog steeds niet echt vol. De varens waar ik geen bruine bladeren heb verwijderd indertijd zijn veel voller, maar zien er niet echt mooi uit met al dat bruin zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_127564049
En dank voor de complimenten! Ik had tevoren bedacht dat ik een 'oase in de stad' gevoel wou bij de tuin, een soort patio maar dan met heel veel groen. En in die opzet ben ik geslaagd! Met de bank ben ik ook nog steeds heel blij.

Ik heb er geen foto's van ons voortuintje bij gedaan, maar ook daar zijn we veel te vinden. De zon staat in de tweede helft van de ochtend en eerste helft van de middag in de achtertuin en daarna in de voortuin. We hebben er een zandbak voor de kinderen en daar wordt veel door hen en de buurtkindjes in gespeeld. Ik heb me er afgelopen jaar vooral over verbaasd dat de passiebloem het blad niet verloor in de winter. De passiebloem doet het zo goed dat we een extra klimrek tegen de voorgevel hebben gemonteerd. Oh, en ik heb net een druif geplant die ik langs de regenpijp wil geleiden. Ben benieuwd hoe dat zal gaan!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_127566814
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik nu ook gedaan! Ik heb dus wat lupine in potten staan. Even kijken hoe dat dit jaar bevalt. Maar ik hoop ook meer bloemen te krijgen van de clematissen dit jaar, en heel misschien wel van de vers geplante pronkerwt!

[..]

Wat verwacht je dan van de grote groeiers? De photinia en laurier groeien allebei als een tierelier. Voor had de photinia wat vorstschade opgelopen, maar in de achtertuin niet. Ik ben benieuwd wanneer de elstar appels gaat geven. En ik ben ook heel benieuwd wat de rode bes gaat doen, want die staat niet in de volle zon. Er hangen al wel veel trossen met nu nog groene besjes aan.

De varen zit er nog in maar kan niet echt op tegen met name de vrouwenmantel, die het ontzettend naar z'n zin heeft. :D Ik denk dat ik die t.z.t wat uit moet gaan dunnen. Hoe ik met de varen om moet gaan, weet ik niet zo goed. Een paar maanden geleden heb ik wat bruine bladeren weggehaald, maar toen bleven er maar karige plantjes over. Nu zijn ze weer mooi groen, maar nog steeds niet echt vol. De varens waar ik geen bruine bladeren heb verwijderd indertijd zijn veel voller, maar zien er niet echt mooi uit met al dat bruin zo.
De clematissen worden misschien met verloop van tijd voller qua bloei. Het zijn immers vaste planten die niet gelijk op hun mooist hoeven te zijn. De grote groeiers worden dus groter en zullen meer beeldvullend worden en het licht veranderen. Afhankelijk van de snoei kan hun vorm ook veranderen.

Varens zijn schaduwplanten, misschien blijft hij met opzet klein. Ik zie hem niet echt, maar weet waar hij ongeveer staat en zie daar kleur- en structuurverschil. Daar staat hij misschien te veel in het zonlicht. Je kan hem wel snoeien: na de vorst kort afsnijden, komt neer op eind maart, begin april. Dan maakt hij steeds nieuwe bladeren(fascinerend om te zien uitrollen) en hoeft geen energie in oud blad overeind houden te steken. Alleen weet ik niet of je dat wel bij jonge planten moet doen.

Ik zag deze weken verschillende artikelen over de Chelsea crop. Dat je tussen half mei en de kortste dag bepaalde vaste planten voor de helft uitdunt. Ik deed het al bij de herfstasters, want die groeien erg dicht en zijn gevoelig voor meeldauw. Je krijgt dan ventilatie (en ietsje minder meeldauwgevaar) en een verlengde bloei. Wat blijft staan bloeit op normale tijd en waar het afgesneden is, wordt onmiddellijk opnieuw omhoog gegroeid en ook bloemen aangemaakt.
Dit zou voor de vrouwenmantel een optie zijn.
pi_127582426
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 01:46 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ook vragen wat daarvan het gewicht is en of een doorsneebalkon daarop berekend is.
Wa's doorsnee? Ik denk ca. 1m50 diep, dat valt toch binnen de dragers als het een betonnen balkonis. Bij hout zullen de mogelijkheden veel kleiner zijn.

O wacht, groot dakterras. Goed navragen wat de draagkracht is en waar je de zware dingen zetten kan.
Het is een nieuwbouwcomplex, dus ik zit niet zo in over draagkracht maar had er nog niet over nagedacht. Zo ziet het er uit:



Ik ga wel even een balletje opgooien bij de makelaar. :)
pi_127583057
Goh, Puala...wat een opties !
Allemaal van/voor jou?

# het ziet er bijna! :* uit, alsof het de voorbije ellende waard was. w/
pi_127583333
Rechts van de bak met klimop is van de buren en het stukje waar de klimop niet staat is bedoeld als doorloop van/naar de noodtrap. Daar zie je links nog een hoekje van. Maar verder mag ik alles voorzien van planten in potten en bakken O+ En het ligt op het zuiden, dus het is wel heel erg lekker qua zon :D

Maar ik hoop echt dat ik er een pot op kan zetten met de buxusbol. Die moet ik dan wel zelf maken en dat kost inpaktijd, maar dat maakt me niet uit :D
pi_127583760
Tuulijk kan daar een bak aarde met buxusbol.
Als je ziet wat een gewicht aan stenen er al ligt.

Je zult alleen een groooote bak met veeeeeel aarde moeten sjouwen.
En verhuisbaar houden. !?
  zondag 9 juni 2013 @ 16:15:47 #273
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127584199
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:15 schreef Duderinnetje het volgende: wij hebben een piepklein stadstuintje (70m2)
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]

Noemen we dat tegenwoordig al piepklein?!
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:36 schreef Claudia_x het volgende:
Onze tuin is ongeveer 5 bij 8, dat is pas klein!
Haha, ik moest wel lachen om deze "discussie". Ik was zo blij om überhaupt een tuin te hebben toen we in ons vorige huis trokken, we kwamen van een galerijflat :@. Onze tuin was 5x10 en dan stond daar nog een schuur van 3x3 in dus reken maar uit. Ergens vind ik het een beetje schandalig dat zo'n postzegeltje als "tuin" verkocht wordt bij huizen. Meer dan een plaatsje achter het huis om te zitten was het eigenlijk niet.
Toch stond de mijne vol planten. Als mijn kind wilde spelen kon ze van voor naar achteren steppen maar voor het grotere werk moest ze naar het veldje aan de overkant van de straat.

Een grotere tuin was voor mij vorig jaar dan ook een van de hoofdredenen om te verhuizen (ook om minder last te hebben van de nabijheid van buren...)
We kunnen nu badmintonnen en frisbeeën in de tuin O+ :)
  zondag 9 juni 2013 @ 16:54:40 #274
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127585408
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 15:51 schreef Puala het volgende:
Rechts van de bak met klimop is van de buren en het stukje waar de klimop niet staat is bedoeld als doorloop van/naar de noodtrap. Daar zie je links nog een hoekje van. Maar verder mag ik alles voorzien van planten in potten en bakken O+ En het ligt op het zuiden, dus het is wel heel erg lekker qua zon :D

Maar ik hoop echt dat ik er een pot op kan zetten met de buxusbol. Die moet ik dan wel zelf maken en dat kost inpaktijd, maar dat maakt me niet uit :D
Meid. Je zit daar op 't dak. Ik denk niet dat 't dan veel uit gaat maken waar de zon vandaan komt. :D
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_127585440
quote:
11s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:54 schreef Xebber het volgende:

[..]

Meid. Je zit daar op 't dak. Ik denk niet dat 't dan veel uit gaat maken waar de zon vandaan komt. :D
Nou, als de zon altijd op de andere kant van het huis staat kun je nog een leuk terras hebben, maar dan heb ik bij mijn franse balkon zon en niet waar ik het grote terras heb _O- :D Dus het maakt wel wat uit :Y
pi_127585473
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:03 schreef AnneX het volgende:
Tuulijk kan daar een bak aarde met buxusbol.
Als je ziet wat een gewicht aan stenen er al ligt.

Je zult alleen een groooote bak met veeeeeel aarde moeten sjouwen.
En verhuisbaar houden. !?
Ik denk er aan om zelf een bak te maken van dat hout wat ze ook gebruiken voor bekisting voor beton en dan afwerken met tuin/steigerhout en er wieltjes onder. Zwenkwieltjes en dan het liefst heel veel zodat je hem kan rijden. En dan met 4 man dat ding via de lift omhoog (hopen dat dat kan qua gewicht) :)
pi_127585687
Steigerhout is loodzwaar. Komt er nog aarde bij en liters water om het vochtig te houden. Een paar vierkantemeterbakken stapelen en met worteldoek bekleden is lichter en goedkoper. Je doet er toch al goed aan om even te wachten met bakken maken tot je weet hoe het tuinieren bevalt en wat je in je tuin wilt.

Denk erom dat je potgrond koopt, geen tuingrond. En een laagje compost erop.
pi_127585722
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 17:02 schreef Teslynd het volgende:
Steigerhout is loodzwaar. Komt er nog aarde bij en liters water om het vochtig te houden. Een paar vierkantemeterbakken stapelen en met worteldoek bekleden is lichter en goedkoper. Je doet er toch al goed aan om even te wachten met bakken maken tot je weet hoe het tuinieren bevalt en wat je in je tuin wilt.

Denk erom dat je potgrond koopt, geen tuingrond. En een laagje compost erop.
Het is lief, maar ik hou van tuinieren. Ik doe al een aantal jaren niets liever O+
pi_127585747
Ok, dan kan je gelijk plannen maken. Vergeet de zonwering niet. Parasols en zo, dat weegt ook zwaar.
  zondag 9 juni 2013 @ 17:12:46 #280
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127586001
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:15 schreef Gwywen het volgende:

[..]


[..]


[..]

Haha, ik moest wel lachen om deze "discussie". Ik was zo blij om überhaupt een tuin te hebben toen we in ons vorige huis trokken, we kwamen van een galerijflat :@. Onze tuin was 5x10 en dan stond daar nog een schuur van 3x3 in dus reken maar uit. Ergens vind ik het een beetje schandalig dat zo'n postzegeltje als "tuin" verkocht wordt bij huizen. Meer dan een plaatsje achter het huis om te zitten was het eigenlijk niet.
Toch stond de mijne vol planten. Als mijn kind wilde spelen kon ze van voor naar achteren steppen maar voor het grotere werk moest ze naar het veldje aan de overkant van de straat.

Een grotere tuin was voor mij vorig jaar dan ook een van de hoofdredenen om te verhuizen (ook om minder last te hebben van de nabijheid van buren...)
We kunnen nu badmintonnen en frisbeeën in de tuin O+ :)
Sorry, maar 40 vierkante meter noem ik echt geen plaatsje.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 9 juni 2013 @ 19:56:31 #281
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_127592073
Toen ik nog in de grote stad woonde (wat klinkt dat volwassen..haha) had ik een achtertuin waar net een droogmolen kon staan.. Dat is pas een plaatsje.. ;) lol
pi_127592257
Precies. Bij een plaatsje denk ik aan max 10m2. Voor een stadstuin is 40 m2 imho echt niet verschrikkelijk klein.
  zondag 9 juni 2013 @ 20:02:30 #283
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127592371
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 19:46 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Geen idee of je ze moet bestellen. Was eigenlijk al blij met deze stap.

De container is 3 kuub.
ik zou gewoon gras zaaien, heb je ook zo een gazon en is veel goedkoper.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 9 juni 2013 @ 20:07:26 #284
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127592614
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 20:00 schreef Bleie het volgende:
Precies. Bij een plaatsje denk ik aan max 10m2. Voor een stadstuin is 40 m2 imho echt niet verschrikkelijk klein.
Ik bedoelde meer te zeggen dat ik het raar vind dat wij met z'n allen 40-50 m2 als achtertuintje als min of meer normaal schijnen te beschouwen.
Ik vind het flink aan de kleine kant, maar het lijkt, zeker als ik naar nieuwbouw kijk, zo ongeveer de norm te zijn.
pi_127596115
Wat bij mij in elk geval meetelt, is dat ik in Amsterdam woon. Een tuin, van welk formaat dan ook, is hier gewoon een enorme luxe. Ja, ik had bet een grotere gewild. En die worden nu in dezelfde wijk ook gebouwd, maar dat gaat dan weer ten koste van woonoppervlak. Dus ja, dan heb ik toch liever een wat ruimer huis.
pi_127597863
Ik kom ook van een soort galerijflat en hoewel ik heel blij ben dát we nu een tuin hebben, verlang ik eigenlijk alweer naar een grotere!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 9 juni 2013 @ 23:25:30 #287
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127604384
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:14 schreef Bleie het volgende:
Wat bij mij in elk geval meetelt, is dat ik in Amsterdam woon. Een tuin, van welk formaat dan ook, is hier gewoon een enorme luxe. Ja, ik had bet een grotere gewild. En die worden nu in dezelfde wijk ook gebouwd, maar dat gaat dan weer ten koste van woonoppervlak. Dus ja, dan heb ik toch liever een wat ruimer huis.
Ik zie het kleinetuintjesvirus helaas ook buiten de Randstad toeslaan. Grotere kavels betekent blijkbaar automatisch grotere huizen en dus veel duurder. Ik zou zelf graag kiezen voor een kleiner huis met een grotere tuin, maar ga dat maar eens vinden... Het lijkt wel of zoiets niet bestaat.
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom ook van een soort galerijflat en hoewel ik heel blij ben dát we nu een tuin hebben, verlang ik eigenlijk alweer naar een grotere!
Ja, grappig, dat had ik ook. Ik kon op een gegeven moment ook niks meer kwijt, kocht op het laatst alleen nog maar zomerbloeiers voor in de hanging baskets, want verder paste er niks meer bij in mijn tuin. Zo frustrerend We hadden al zo veel mogelijk stenen weggehaald en daar perk van gemaakt, we konden nog net het tuinset neer zetten en met onze fiets de schuur uit konden. :')
  maandag 10 juni 2013 @ 09:03:12 #288
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127610357
tja die aannemer willen allemaal winstoptimalisatie. Aan grote kavels met een klein huis verdien je niet veel, dus dan liever de grotere kavel splitsen in 4 en er 4 huizen op zetten, 4x de winst, sjakkaa. Het woonplezier van de mensen die daar gaan wonen wordt zo wel vergald, maar daar heeft de aannemer lak aan. en die aannemers weten ook wel dat er niet veel keuze is en mensen noodgedwongen op zulke kleine kaveltjes gaan wonen. Aannemers komen in de nieuwbouw nog steeds weg met slecht gebouwd eenheidsworst huizen op een postzegel. Je kunt iets eigenlijk pas een tuin noemen vanaf 2000 m2, minder m2 is eigenlijk een buitenplaats, of patio.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_127611165
Als je ziet hoeveel mensen de tuin betegelen, dan is het niet vreemd dat er zoveel op buitenruimtes beknibbeld wordt. Toen schuurtjes uit de wet gehaald werden, werden ze gelijk niet geleverd. Worden er nog balkons gebouwd? Ik zie vooral die deprimerende loggia's die nauwelijks buitenruimte zijn en binnen veel licht wegnemen.

Het ligt eraan wat klein is. Bij een klein huis ga je niet nog meer aan ruimte inleveren. Ik zie juist tuinen verdwijnen door aanbouw aan aanbouw.
  maandag 10 juni 2013 @ 10:06:22 #290
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127611363
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:57 schreef Teslynd het volgende:
Als je ziet hoeveel mensen de tuin betegelen, dan is het niet vreemd dat er zoveel op buitenruimtes beknibbeld wordt. Toen schuurtjes uit de wet gehaald werden, werden ze gelijk niet geleverd. Worden er nog balkons gebouwd? Ik zie vooral die deprimerende loggia's die nauwelijks buitenruimte zijn en binnen veel licht wegnemen.

Het ligt eraan wat klein is. Bij een klein huis ga je niet nog meer aan ruimte inleveren. Ik zie juist tuinen verdwijnen door aanbouw aan aanbouw.
balkons zijn weer verplicht bij nieuwbouw. DIt is een tijdje niet zo geweest en meteen kregen alle nieuwbouw appartementen allemaal een "Frans balkon" , ofwel een raam dat open kan met een hekje ervoor... :+ In de APV zou de gemeente gewoon kunnen afdwingen dat minimaal een X percentage van de tuin niet bestraat is, dit zou oa ook de druk op het riool verminderen, daarmee overstromingen bij overvloedige regenval en zo een hoop geld besparen. Gek eigenlijk dat gemeentes dit nog niet doen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 juni 2013 @ 10:43:48 #291
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_127612213
Wij hadden hiervoor een balkon (patio) van zo'n 2,5 m2. Nu sinds bijna een jaar een tuin van 70m2 en dat is toch zo fijn O+ O+ O+ Al gaat er al best een stuk van de tuin af voor de carport en de schuur. Maar ja bergruimte en je fiets overdekt kunnen stallen is ook weer fijn.

En ook al is de tuin wat groter, de kinderen gaan liever naar de speeltuin achter het huis. Dus de tuin is mooi voor ons :P Al komt er wel een vierkante meter moestuin in voor de kinderen.
  maandag 10 juni 2013 @ 11:43:15 #292
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127613798
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Je kunt iets eigenlijk pas een tuin noemen vanaf 2000 m2, minder m2 is eigenlijk een buitenplaats, of patio.
2000 vierkante meter ja?

Zelf vind ik de oppervlakte totaal niet relevant voor een tuin. Je kan een prima en leuke tuin hebben met 50 vierkante meter zoals Claudia_X al laat zien. En je kan ook een fantastische tuin maken met een hectare aan grond. Het gaat er om wat je wilt, wat mogelijk is en wat mooi is. De grootte zegt niet zoveel. Waar doet dit me nou weer aan denken? :')

Ik heb ook maar een tuin met een totale oppervlakte van zo'n 40 vierkante meter. Ben nu de vijverbak aan 't ingraven, en dat neemt ook zo'n 3 á 4 vierkante meter in beslag, maar 't gaat mooi worden. :P
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  maandag 10 juni 2013 @ 12:09:20 #293
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_127614405
quote:
7s.gif Op maandag 10 juni 2013 11:43 schreef Xebber het volgende:

[..]

2000 vierkante meter ja?

Zelf vind ik de oppervlakte totaal niet relevant voor een tuin. Je kan een prima en leuke tuin hebben met 50 vierkante meter zoals Claudia_X al laat zien. En je kan ook een fantastische tuin maken met een hectare aan grond. Het gaat er om wat je wilt, wat mogelijk is en wat mooi is. De grootte zegt niet zoveel. Waar doet dit me nou weer aan denken? :')

Ik heb ook maar een tuin met een totale oppervlakte van zo'n 40 vierkante meter. Ben nu de vijverbak aan 't ingraven, en dat neemt ook zo'n 3 á 4 vierkante meter in beslag, maar 't gaat mooi worden. :P
sorrie, 200 naturlijk.. :-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 juni 2013 @ 15:25:52 #294
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127621186
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 12:09 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

sorrie, 200 naturlijk.. :-)
O, ik wou al zeggen, want dan zou mijn nieuwe tuin onder de kleintjes gerekend worden, gelukkig :P
quote:
7s.gif Op maandag 10 juni 2013 11:43 schreef Xebber het volgende:

Zelf vind ik de oppervlakte totaal niet relevant voor een tuin. Je kan een prima en leuke tuin hebben met 50 vierkante meter zoals Claudia_X al laat zien.
Absoluut waar, mijn vorige tuin was ontzettend leuk en vooral heel knus (foto hier), en stond vol bloemen en zelfs twee bomen.
Maar op 50m2 kon ik na een tijdje mijn tuinaspiraties niet meer kwijt, op een gegeven moment was de tuin af, stond hij vol en kon ik er alleen nog maar in zitten en om me heen kijken, en dat is nou net wat ik niet wil, ik wil lekker bezig zijn. :)
Met mijn huidige tuin heb ik gewoon lekker veel werk, die is voorlopig niet "af". Ik ben zo blij met mijn tuin O+
pi_127621733
Nou ja, in Nederland is de ruimte natuurlijk ook onwijs schaars. Dat merk je maar weer eens als je op vakantie naar een land als Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk of Italië gaat. Niet zo gek dus dat er beknibbeld wordt op grond. Ik mag allang bij zijn, zoals eerder aangegeven werd, dat ik in Amsterdam woon en een tuintje heb. En blij ben ik er zeker mee!

Ik zie voor het eerst sinds jaren lieveheersbeestjes. En ik ben eindelijk weer een beetje bruin. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 10 juni 2013 @ 15:44:04 #296
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127621822
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 20:07 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer te zeggen dat ik het raar vind dat wij met z'n allen 40-50 m2 als achtertuintje als min of meer normaal schijnen te beschouwen.
Ik vind het flink aan de kleine kant, maar het lijkt, zeker als ik naar nieuwbouw kijk, zo ongeveer de norm te zijn.
Ik vind het juist heel bijzonder om 40 vierkante meter te hebben bij een oud huis tegen de oude binnenstad aan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_127621927
Gwywen, ik vind je tuin zo mooi! Echt een droom. O+

Mijn proefschrift is een soort tuin: ik plant en snoei - hij groeit maar geraakt nooit af. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 10 juni 2013 @ 16:28:08 #298
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127623344
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:15 schreef Gwywen het volgende:

[..]


[..]


[..]

Haha, ik moest wel lachen om deze "discussie". Ik was zo blij om überhaupt een tuin te hebben toen we in ons vorige huis trokken, we kwamen van een galerijflat :@. Onze tuin was 5x10 en dan stond daar nog een schuur van 3x3 in dus reken maar uit. Ergens vind ik het een beetje schandalig dat zo'n postzegeltje als "tuin" verkocht wordt bij huizen. Meer dan een plaatsje achter het huis om te zitten was het eigenlijk niet.
Toch stond de mijne vol planten. Als mijn kind wilde spelen kon ze van voor naar achteren steppen maar voor het grotere werk moest ze naar het veldje aan de overkant van de straat.

Een grotere tuin was voor mij vorig jaar dan ook een van de hoofdredenen om te verhuizen (ook om minder last te hebben van de nabijheid van buren...)
We kunnen nu badmintonnen en frisbeeën in de tuin O+ :)
Ik heb mijn oog momenteel laten vallen op een huis met 11.000 m2 tuin, dus dan weet je ongeveer hoe ik ruimte waardeer. :P

Maar je hebt gelijk hoor, van van kleine tuin kun je al een paradijs maken. Maar wat heerlijk dat je er nu in kan frisbiën.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 10 juni 2013 @ 16:30:44 #299
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127623428
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik vind het juist heel bijzonder om 40 vierkante meter te hebben bij een oud huis tegen de oude binnenstad aan.
Is ook zo. :Y
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 10 juni 2013 @ 21:48:56 #300
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127638140
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:28 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik heb mijn oog momenteel laten vallen op een huis met 11.000 m2 tuin, dus dan weet je ongeveer hoe ik ruimte waardeer. :P

Maar je hebt gelijk hoor, van van kleine tuin kun je al een paradijs maken. Maar wat heerlijk dat je er nu in kan frisbiën.
Wow, 11.000, en dan dacht ik dat ik een lap grond had :o

Ik heb niks tegen kleine tuinen an sich hoor, maar ik vind het gewoon zo jammer dat het de norm is in Nederland. Ik woon nu dus in Duitsland, waar kavels van 400-500m2 eerder de norm zijn (de onze is zelfs 2x zo groot). Als ik mijn buren vertel dat mijn vorige tuin 50m2 was staan ze me glazig aan te kijken. :P

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:46 schreef Claudia_x het volgende:
Gwywen, ik vind je tuin zo mooi! Echt een droom. O+
Dank je, ik ben er zelf ook helemaal verliefd op. O+
Met dit weer kom ik ook eigenlijk alleen maar binnen om te slapen. :P
Zolang jullie niet overvoerd raken zal ik foto's blijven plaatsen. ;)
  dinsdag 11 juni 2013 @ 09:03:40 #301
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_127652661
Hoe meer foto's, hoe leuker natuurlijk! Geeft mij ook ideeën voor nieuwe planten. :)
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')