Bron: http://www.spitsnieuws.nl(...)criminatie-in-cellenquote:Discriminatie in cellen
Nederlandse gedetineerden zeggen bedreigd en getreiterd te worden door gevangenen met een islamitische achtergrond. Bij Sp!ts zijn meerdere telefoontjes binnengekomen van criminelen die beweren dat er een ware terreur aan de gang is door hun moslim-medegevangenen.
Sisgeluiden
„We worden uitgescholden en er worden voortdurend sisgeluiden gemaakt die gas moeten voorstellen”, laat een gevangene weten. „Donkere jongens worden steevast met ’nikker’ aangesproken en we krijgen hatelijke opmerkingen naar ons hoofd. Ze zijn hier in de meerderheid dus we kunnen weinig beginnen. Ze radicaliseren gewoon hier. Van de bewaarders krijgen we ook geen steun. Ik heb het idee dat die eigenlijk zelf ook bang zijn. De moslims krijgen ook veel meer voor elkaar dan wij. We hebben wel geklaagd bij de Commissie van Toezicht, maar er gebeurt niets. En niemand durft er echt over te praten, alleen anoniem. Anders krijg je problemen.”
Juichen
De recente aanslag bij de marathon in Boston zou in bepaalde gevangenissen ook met gejuich zijn ontvangen. „Ja, daar krijgen we dan heel triomfantelijke opmerkingen over”, zegt een andere gedetineerde.
Belangenvereniging
Directeur Jaap Brandligt van de belangenvereniging voor gedetineerden, Bonjo, bevestigt dat er sprake is van spanningen tussen moslims en niet-moslims. „Ja, wat dat betreft is het net de echte wereld daar binnen, hè. Veel problemen die buiten spelen, spelen ook binnen. En dat kan dan wel eens een tikje erger zijn. Het is natuurlijk niet bepaald de crème de la crème die daar zit. En het is bekend dat er procentueel meer moslims in gevangenissen zitten.”
Al in gevangenis
Volgens Brandligt is het lastig om het probleem aan te pakken. „Tja, normaal kun je iemand nog oppakken als het echt te ver gaat, al gebeurt dat ook niet vaak. Maar deze lui zitten al in een gevangenis. Wat moet je dan nog? Er zijn natuurlijk isoleercellen, maar dat is wel een erg zware sanctie en die zal niet vaak worden opgelegd voor dit soort vergrijpen.”
Het komt Brandligt ook niet vreemd voor dat sommige lieden binnen de muren van het gevangeniswezen veel meer voor elkaar krijgen van bewaarders dan anderen. „Ook hiervoor geldt: het is net de echte wereld. Brutalen hebben de halve wereld. Dat geldt overal, dus ook in de gevangenis. Daar hebben de gasten met de grootste mond het voor het zeggen.”
Dus mensen op Nike gympen moeten in die grote collectieve ruimte plaatsnemen?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:09 schreef mstx het volgende:
Goh, er zit tuig in een gevangenis, no shit!
Misschien moeten ze de gevangenis in twee gedeelte opsplitsen - een helft met criminelen die enigszins spijt van hun daad hebben en een nieuw leven willen opbouwen en hun medemens respecteren, en een helft met het tuig dat het nooit zal leren en niet meer te redden is. In dat laatste gedeelte het liefst iedereen bij elkaar in één grote ruimte zodat de populatie vanzelf wat uitgedund wordt.
Er bestaan geen moslims met (alleen) de nederlandse nationaliteit?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:23 schreef Woestijnvos het volgende:
Zet ze het land uit die hebben hier niets meer te zoeken.
Dus dan moeten ze maar voortdurend uitgescholden en rascistisch bejegend worden? In zo'n klein hokje zitten is al kut genoeg. Je kunt er vanuit gaan dat dit van kwaad tot erger gaat. Eerst wat schelden en moeilijk doen, straks klapperij die escaleert en op het laatst Amerikaanse taferelen met gedetineerden die elkaar neersteken.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:24 schreef Twiitch het volgende:
Boehoe, hebben de criminelen het zwaar ochtochtoch
Mooi, natuurlijke selectiequote:Op donderdag 23 mei 2013 11:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dus dan moeten ze maar voortdurend uitgescholden en rascistisch bejegend worden? In zo'n klein hokje zitten is al kut genoeg. Je kunt er vanuit gaan dat dit van kwaad tot erger gaat. Eerst wat schelden en moeilijk doen, straks klapperij die escaleert en op het laatst Amerikaanse taferelen met gedetineerden die elkaar neersteken.
Ja leuk man. Dan wordt je daar opgesloten voor 2 maand voor een licht vergrijp en kom je eruit in een lijkzak.quote:
Risico van het vakquote:Op donderdag 23 mei 2013 11:33 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja leuk man. Dan wordt je daar opgesloten voor 2 maand voor een licht vergrijp en kom je eruit in een lijkzak.
Inderdaad. Wellicht de optie die mstx voorstelt.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:32 schreef Kaneelstokje het volgende:
Het lijkt me niet onverstandig voor de overheid om hier eens nader naar te kijken, als ze het Amerikaanse gevangeniswezen willen voorkomen.
Geen?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:44 schreef Harlon het volgende:
Niet dat ik zozeer medelijden heb met de mensen die daar in de bak zitten, maar als 't straattuig daar de baas is, welke corrigerende ervaring krijgen ze dan in de bak?
geen , is toch al bekend dat er nergens zoveel mensen radicaliseren als in de bak.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:44 schreef Harlon het volgende:
Niet dat ik zozeer medelijden heb met de mensen die daar in de bak zitten, maar als 't straattuig daar de baas is, welke corrigerende ervaring krijgen ze dan in de bak?
Je gaat erin als een kruimeldief en komt eruit als een harde crimineel.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:45 schreef kovenant het volgende:
[..]
geen , is toch al bekend dat er nergens zoveel mensen radicaliseren als in de bak.
Jouw ervaring? Spreek je als gevangenismedewerker, regelmatige bezoeker of ex-gedetineerde?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:47 schreef raptorix het volgende:
Mijn ervaring is dat dit niet voorkomt, en dat de meeste gevangen goed met elkaar omgaan, wel zie je dat de verschillende "groeperingen" met elkaar optrekken, maar dat er geen problemen zijn.
Als zolderkamerautist aka Fok!ker waarschijnlijk.quote:Op donderdag 23 mei 2013 12:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Jouw ervaring? Spreek je als gevangenismedewerker, regelmatige bezoeker of ex-gedetineerde?
Zeg het maar gewoon, ze bijten niet, wie mis je precies in dit topic?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
Waar zijn nu al die moraalridders met hun grote bek racisme en dicriminatie roepend? Niet te bekennen natuurlijk want het zijn geen moslims die verbaal belaagd worden.
Hypocrietie ten top.
Wat ken je mij toch slecht............ Ik steek nooit mijn mening onder stoelen of banken en ben ook nooit bang om namen te noemen. Maargoed je vraagt er zelf expleciet om, jij valt ook daaronder net zoals remlof, gelly, bluesjankert, mutant en vooral niet te vergeten D_G enz. enz. Die soort waar een moslim nooit kwaad kan doen in hun ogen en het is allemaal de schuld van wilders.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:02 schreef Peunage het volgende:
[..]
Zeg het maar gewoon, ze bijten niet, wie mis je precies in dit topic?
Iedere niet moslim is een Jood, natuurlijk.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:07 schreef NEC-Nijmegen het volgende:
Waar slaan die sis-geluiden op, dan? Alsof die inteeltidioten uiteindelijk niet ook vergast zouden zijn geworden als Hitler niet was verslagen.
Hoe lang heb je gezeten en waarvoor?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:47 schreef raptorix het volgende:
Mijn ervaring is dat dit niet voorkomt, en dat de meeste gevangen goed met elkaar omgaan, wel zie je dat de verschillende "groeperingen" met elkaar optrekken, maar dat er geen problemen zijn.
Gevangenis is straf en genoegdoening voor maatschappij en slachtoffer. Voor heropvoeding sluit je maar een 2e hypotheek af.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:44 schreef Harlon het volgende:
Dat lijkt mij ook. Dat is ook vooral wat ik hier zo verontrustend aan vind. De bedoeling van celstraf is dat het bijdraagt aan gedragscorrectie, maar kennelijk gebeurt het omgekeerde.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:18 schreef Tja..1986 het volgende:
Heel veel gevangen radicaliseren en komen slechter naar buiten dan ze naar binnen gingen. Dat is een groot probleem en daar is dit zeker een onderdeel van.
Dat is niets nieuws hoor. Dat is eigenlijk al een probleem zolang gevangenissen bestaan. De oplossing is vrij simpel, namelijk meer en intensiever begeleiden/re-integreren. Maarja, dan komen alle 'onze gevangenissen zijn net hotel'-roepers weer om de hoek kijken die klagen dat er geld aan gevangen wordt uitgegeven.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook. Dat is ook vooral wat ik hier zo verontrustend aan vind. De bedoeling van celstraf is dat het bijdraagt aan gedragscorrectie, maar kennelijk gebeurt het omgekeerde.
Als je vanwege een niet betaalde bekeuring drie dagen moet zitten en je wordt belaagd door die die-hard tasjesdieven, dan kom je, denk ik, met veel haat eruit.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:54 schreef Chadi het volgende:
Waarvoor zitten ze daar vast? Ze denken toch niet dat ze daar vast zitten met mensen die niks op hun kerfstok hebben
Volgens mij hebben de meeste reacties waar 'racisme' en 'discriminatie' wordt geroepen nog altijd betrekking op andere reacties in het topic. En dan met name reacties die geen betrekking hebben op criminele/foute moslims/allochtonen, maar op moslims of allochtonen in het algemeen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
Waar zijn nu al die moraalridders met hun grote bek racisme en dicriminatie roepend? Niet te bekennen natuurlijk want het zijn geen moslims die verbaal belaagd worden.
Hypocrietie ten top.
Om vervolgens verbolgen te roepen dat hij slechts één autochtoon is tegengekomen....quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:40 schreef heite het volgende:
Morgen laat Wilders zich rondleiden in een gevangenis.
En ik maar denken dat je in de bajes niks meer voor het zeggen hebt.............quote:„Ook hiervoor geldt: het is net de echte wereld. Brutalen hebben de halve wereld. Dat geldt overal, dus ook in de gevangenis. Daar hebben de gasten met de grootste mond het voor het zeggen.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |