Ik verdien helemaal niet ruim boven modaal ik zit gedeeltelijk in de ww. Daarnaast had ik zelfs toen ik WEL fulltime werk had met 3 kinderen niet eenvoudig 3 keer per jaar op vliegvakantie kunnen gaan. Want ik verdiende inderdaad behoorlijk bovenmodaal, maar dat was wel het enige gezinsinkomen.quote:Op maandag 27 mei 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:
Dan nog zou je ze kunnen verpatsen om toch op vliegvakantie te kunnen gaan.
Als ik jou verhalen zo soms lees swets verdien je heel ruim bovenmodaal (anders val je niet terug naar minder dan 70% in de WW) woon (huur) je volgens de huidige normen erg scheef dus zou je als jullie je prioriteiten aanpassen toch echt wel op vliegvakantie kunnen gaan mocht je dat perse willen. Het zal dan alleen niet business class zijn met het gezin, en misschien ook niet naar heel ver weg maar een all inclusive in Turkije moet toch wel te financieren zijn.
Oud nieuws toch, dat is nooit anders geweest?quote:Op maandag 27 mei 2013 17:03 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Uit de televaag;
Bank mag woning niet zomaar veilen bij betalingsachterstand'
http://www.telegraaf.nl/o(...)sachterstand___.html
Ben benieuwd hoe de banken hierop gaan reageren.
Wij zitten op 4x modaal en dat lijkt misschien alsof je heel de dag "lifestyle of the rich and famous" door de speakers hebt knallen, maar na de hypotheek en de kinderopvang (¤1000,- netto voor 1 kind 3 dagen) is er al een flinke klap vanaf hoor. Je zult mij echt niet horen zeggen dat wij het slecht hebben hoor, verre van zelfs, maar de meeste mensen onderschatten hoeveel belasting je betaalt over een dergelijk inkomen, kinderopvang is schreeuwend duur, we wonen niet in een doorzonwoning van 2 ton in een vinexwijk enz. enz. Allemaal keuzes, I know, maar om nou te zeggen dat we elke maand dik overhouden, nee.quote:Op maandag 27 mei 2013 12:02 schreef poemojn het volgende:
Dat is gewoon een beeld dat sommige mensen die willen bezuinigen graag willen gebruiken.
Bovendien, maar 1/3 van de huishoudens in NL heeft kinderen, dus veel huishoudens met bovenmodale inkomens zullen dat idd wel kunnen betalen. Gezinnen zijn vaak al veel kwijt aan kinderopvang, of bij alleenverdieners aan belastingen/premies waardoor het netto/besteedbaar gezinsinkomen al heel snel niet meer bovenmodaal is.
En om diezelfde reden hoor je ook niks van je bank over het 'verplichte' bijstorten (ook al staat het in je hypotheekovereenkomst) mocht je hypotheek onverhoopt 'onder water' staan. Althans, zolang je gewoon aan je betalingsverplichting voldoet zijn ze met die eis volstrekt kansloos. Maar als ik dat aangeef word ik iedere keer verketterdquote:Op maandag 27 mei 2013 17:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Oud nieuws toch, dat is nooit anders geweest?
Elk contract in NL wordt beheerst door redelijkheid en billijkheid (de R&B).
zit je niet gewoon in een spagaat door je te dure woning? Wat betreft die kinderopvang, dat is inderdaad een dikke rip off waar je eigenlijk niks aan kunt doen.quote:Op maandag 27 mei 2013 18:15 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Wij zitten op 4x modaal en dat lijkt misschien alsof je heel de dag "lifestyle of the rich and famous" door de speakers hebt knallen, maar na de hypotheek en de kinderopvang (¤1000,- netto voor 1 kind 3 dagen) is er al een flinke klap vanaf hoor. Je zult mij echt niet horen zeggen dat wij het slecht hebben hoor, verre van zelfs, maar de meeste mensen onderschatten hoeveel belasting je betaalt over een dergelijk inkomen, kinderopvang is schreeuwend duur, we wonen niet in een doorzonwoning van 2 ton in een vinexwijk enz. enz. Allemaal keuzes, I know, maar om nou te zeggen dat we elke maand dik overhouden, nee.
Overigens gewoon met de tent naar Frankrijk dit jaar.
Nee hoor, dat valt op zich wel mee, we kunnen leuk sparen en kinderopvang is tijdelijk en het is per slot van rekening iets waar we zelf voor gekozen hebben, maar om nou te beweren dat we 3 keer per jaar met het gezin een vliegvakantie doen, nee.quote:Op maandag 27 mei 2013 20:28 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
zit je niet gewoon in een spagaat door je te dure woning? Wat betreft die kinderopvang, dat is inderdaad een dikke rip off waar je eigenlijk niks aan kunt doen.
Dat begrijp ik dus niet. Vroegah, toen er nog geen kinderopvang was, werd dat gewoon in de buurt geregeld. Geen commercieel gedoe, jij vangt een paar dagen in de week mijn kinderen op, en dan vang ik een paar dagen in de week jouw kinderen op.quote:Op maandag 27 mei 2013 20:28 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
zit je niet gewoon in een spagaat door je te dure woning? Wat betreft die kinderopvang, dat is inderdaad een dikke rip off waar je eigenlijk niks aan kunt doen.
Dit vraag ik mij nou ook elke keer af... Men doet alsof iedereen met kinderen altijd maar kinderopvang nodig hebben, terwijl ik meer mensen ken met kinderen, die hun kinderen daar niet heen brengen, dan wel.quote:Op maandag 27 mei 2013 21:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dus niet. Vroegah, toen er nog geen kinderopvang was, werd dat gewoon in de buurt geregeld. Geen commercieel gedoe, jij vangt een paar dagen in de week mijn kinderen op, en dan vang ik een paar dagen in de week jouw kinderen op.
Als dat echt zoveel geld is, dan kun je toch prima met een paar ouders de koppen bij elkaar steken? Hoe kun je daar niks aan doen?
Toch hoor ik dat nooit, dat mensen daarom hun kinderen naar het kinderopvang brengen....quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:42 schreef Basp1 het volgende:
Maar dan loop je wel de kinderopvangtoeslag van je belastinggeld mis.![]()
Het is hetzelfde fenomeen dat velen graag hun hypotheek maximaal willen hebben terwijl geen hypotheek gewoon nog meer geld scheelt.
In mijn geval:quote:Op zondag 26 mei 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat zou ik nuttige informatie in dit topic vinden, hoe je die afweging maakt. Even zonder al het gebash en getrol. Hoe bepaal je dat, in jouw geval?
Het is ook fout als men zich scheef staart naar allerlei subsidies en belastingaftrekposten dat gaat op een dag tegen je werkenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Toch hoor ik dat nooit, dat mensen daarom hun kinderen naar het kinderopvang brengen....
Bij het kopen van een huis verlies je wel een bepaalde flexibiliteit op de korte termijn. Althans; als je geen ruimte hebt om een eventueel verlies op te vangen. Wij (mijn vrouw en ik) hebben bij onze keuze met name erop gelet dat we niet perse binnen 5 a 10 jaar hoeven te verhuizen. Uiteraard is dit koffiedik kijken, maar je noemt nogal wat aspecten die je perspectief voor de komende vijf jaar onduidelijk maken (werk, relatie).quote:Op dinsdag 28 mei 2013 13:53 schreef Northside het volgende:
[..]
In mijn geval:
voor kopen:
- alle financiële argumenten, kopen is voordeliger dan huren.
- eigendom opbouwen t.o.v. geld verbranden.
voor huren:
- ik ben 32 en single, de kans dat ik in de komende jaren een relatie krijg en ga samenwonen is groot. Wil ik dan vastzitten aan een 1-persoons koopwoning?
- werk. Mijn huidige baan is niet bijzonder interessant en de kans dat ik hier nog 5 jaar zit is dan ook niet groot. Als mijn droombaan aan de andere kant van het land (of buitenland) langskomt, wil ik dan vastzitten aan een koopwoning?
Dus, what to do?
In ons geval waren er een aantal redenen;quote:Op zondag 26 mei 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat zou ik nuttige informatie in dit topic vinden, hoe je die afweging maakt. Even zonder al het gebash en getrol. Hoe bepaal je dat, in jouw geval?
Weer een populistisch bericht van de woonbond. En mensen die met 6% huurverhoging en dus een jaarloon van 43K+ hun sociale huur niet meer kunnen opbrengen hebben een gat in hun hand en moeten gewoon de tering naar de nering zetten.quote:'Huurverhoging naar inkomen mislukte proef'
De per 1 juli geplande inkomensafhankelijke huurverhoging in de sociale sector brengt veel mensen in de financiële problemen. Ook de privacy van huurders wordt geschonden met de maatregel.
Dat concludeert de Nederlandse Woonbond, de belangrijkste vertegenwoordiger van sociale huurders, op basis van een vorige maand geopende meldpunt.
''Veel huurders melden dat zij de extra huurverhoging niet of nauwelijks kunnen betalen. En velen vinden het onrechtvaardig om het etiket 'scheefwoner' opgeplakt te krijgen'', zegt Woonbonddirecteur Ronald Paping.
''Dat de inkomensgegevens zomaar bij de verhuurder terechtkomen, geeft huurders een gevoel van onveiligheid en onredelijkheid'', vervolgt hij.
Volgens Paping komen er ook veel klachten binnen over de bureaucratie waar huurders mee te maken krijgen bij het indienen van een bezwaarschrift. ''Wat ons betreft is de inkomensafhankelijke huurverhoging een mislukt experiment dat in 2014 geen vervolg moet krijgen'', besluit de directeur van Woonbond.
Als je flexibiliteit wil zou ik voor huren kiezen. Hoe groot acht je de kans dat je binnen 5 jaar óf een vriendin hebt, óf een andere baan? Als dat meer dan 30% is zou ik even afwachten.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 13:53 schreef Northside het volgende:
[..]
In mijn geval:
voor kopen:
- alle financiële argumenten, kopen is voordeliger dan huren.
- eigendom opbouwen t.o.v. geld verbranden.
voor huren:
- ik ben 32 en single, de kans dat ik in de komende jaren een relatie krijg en ga samenwonen is groot. Wil ik dan vastzitten aan een 1-persoons koopwoning?
- werk. Mijn huidige baan is niet bijzonder interessant en de kans dat ik hier nog 5 jaar zit is dan ook niet groot. Als mijn droombaan aan de andere kant van het land (of buitenland) langskomt, wil ik dan vastzitten aan een koopwoning?
Dus, what to do?
Vroeger waren er meer vrouwen die niet werkten dan wel. Het was dus wat gemakkelijker om iets 'te regelen'.quote:Op maandag 27 mei 2013 21:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dus niet. Vroegah, toen er nog geen kinderopvang was, werd dat gewoon in de buurt geregeld. Geen commercieel gedoe, jij vangt een paar dagen in de week mijn kinderen op, en dan vang ik een paar dagen in de week jouw kinderen op.
Als dat echt zoveel geld is, dan kun je toch prima met een paar ouders de koppen bij elkaar steken? Hoe kun je daar niks aan doen?
Hoe bereken jij dat? En heb je een beetje lieve kinderen?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:27 schreef LXIV het volgende:
Om inzicht te geven in de kosten:
KDV is nu 6,80 per uur. Je moet verplicht per dagdeel (5 uur) opnemen. Als een vrouw dus 2 dagen per week werkt, ben je al meer dan duizend euro kwijt. En dan moet je ook nog extra betalen voor de vakantieperiode.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |