abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126853158

Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Eerstvolgende meet:
Er staat niks gepland, maar voel je vrij om iets te organiseren!

Wij doen aan Strava

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje

3 tieten op 8 juni!!
-Kaasplankje
-Gripper
-Patroon
-MarcoD

De marmotte op 7 juli!!
Mogelijk definitief bazenteam Marmotte 2013 voor gezamelijk vervoer en eventueel verblijf:
-Kaasplankje: kopman

-Gripper: schaduwkopman

-MarcoD: schaduwkopman

-Pritt: wieltjesplakker

-Patroon: komt om te trainen (in D1)

-Eentwee: wegkapitein

-thecritic: wegkapitein

-janatwork: onze eigen kok _O_

-Oksel

EHBO en verzorging: kaasmeisje

eerstvolgende meet:
Datum/locatie volgt
  woensdag 22 mei 2013 @ 13:16:57 #2
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_126853394
Weet iemand of er nou echt een wezenlijk "prestatieverschil" zit tussen zogenaamde "cup-and-cone" lagers en industriële lagers? Ik weet dat cup-and-cone af te stellen is, maar levert het ook betere prestaties in de zin van minder wrijving of iets dergelijks? Bijvoorbeeld verschil tussen Campa Zonda/Scirocco lagers. Ben ik stiekem wel benieuwd naar of iemand hier wat zinnigs over kan roepen! :)
pi_126853851
Misschien een stomme vraag. maar is er een site o.i.d. over tips hoe te rijden in wedstrijden? Dus wat betreft tactiek, waar kun je het beste gaan rijden e.d.?
  woensdag 22 mei 2013 @ 13:29:25 #4
62913 Blik
The one and Only!
pi_126853872
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 12:34 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Camerig is altijd wel erg leuk. Vanaf Buitenlust links omhoog richting Vijlen vind ik leuker dan rechtdoor richting Vaalsbroek, maar dat is smaak. :P
ik heb ze beide kanten gedaan, op dag 1 naar links gegaan en op dag 2 rechtdoor gegaan. De klim van dag 1 heeft ook mijn voorkeur.
pi_126854101
Ik heb wat speling op mijn bracket as. Ik gok dat het hele zooitje versleten is en vervangen moet worden. Ik heb wel eens met een crankentreker etc gespeeld maar nooit de hele zooi vervangen. Maar als ik wat filmpjes bekijk denk ik dat ik er wel uit moet komen.

Maar even voor de zekerheid: ik heb een Ultegra 6700 groep op de bracket staat BC1.37x24 deze: http://www.rose.nl/product/detail/aid:444006 met BSA draad zou dan de goede moeten zijn?

qua gereedschap heb ik dan voldoende aan deze trapassleutel: http://www.rose.nl/product/detail/aid:22824 en deze cranktrekker: http://www.rose.nl/product/detail/aid:114223 of heb ik ook deze nodig: http://www.rose.nl/artikel/tacx-borgringsleutel-t4400/aid:22528

Verder nog tips en trucks?
eten!!!
pi_126854410
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 13:28 schreef nickhguitar het volgende:
Misschien een stomme vraag. maar is er een site o.i.d. over tips hoe te rijden in wedstrijden? Dus wat betreft tactiek, waar kun je het beste gaan rijden e.d.?
Voor zover ik weet niet. Gewoon voorin rijden en daar blijven is het devies :)
Haters gonna hate.
  woensdag 22 mei 2013 @ 14:07:14 #7
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_126855432
Aangezien het volgens mij niet door ivo gezien is voor het tpoic dicht was:

@ ivo: ken jij een Peter uit Denemarken, 73, grijze baard, heeft twee maal PBP gereden en in 2008 Parijs-Peking (randoneur dus lijkt me :7 )Aardige vent, kwam hem tegen in de trein van Mulhouse naar Belfort. Heeft een hele gave rode fiets met Rohlof, riemaandrijving en van die koppelstukken in het frame zodat hij het in tweeen kan splitsen en makkelijk in een koffer mee kan nemen in het vliegtuig. Hij was op weg naar Santiago de Compostella.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_126855556
quote:
99s.gif Op woensdag 22 mei 2013 13:42 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Voor zover ik weet niet. Gewoon voorin rijden en daar blijven is het devies :)
Goeie tip! ^O^
pi_126855587
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:

@ ivo: ken jij een Peter uit Denemarken, 73, grijze baard, heeft twee maal PBP gereden en in 2008 Parijs-Peking (randoneur dus lijkt me :7 )Aardige vent, kwam hem tegen in de trein van Mulhouse naar Belfort. Heeft een hele gave rode fiets met Rohlof, riemaandrijving en van die koppelstukken in het frame zodat hij het in tweeen kan splitsen en makkelijk in een koffer mee kan nemen in het vliegtuig. Hij was op weg naar Santiago de Compostella.
DM? ;)
pi_126857900
Maatje en ik willen in juli richting de Ardeche om daar wat rond te rijden. Weet een van jullie toevallig een goed slaapadres? Leukste is als we een beetje kunnen afwisselen tussen vlak en klimmen dus routetips zijn ook welkom.
pi_126860891
Vandaag een lekker trainingsrondje gereden, 40 km in ruim anderhalf uur. Op sommige open stukken best wel wat "last" van de wind, maar dat is alleen maar goed voor de conditie.

Hieronder de link naar mijn resultaten van vandaag, wel wat minder dan de afgelopen keren maar dat vind ik zelf ook niet vreemd, toen stond er veel minder wind.

http://www.fietstijden.nl/community/fietstijden/1826631
pi_126864178
Kan in september met mijn werk voor 267 euro incl reis, overnachting in chalet en eten van dinsdag tot en met zondag naar de Alp d'huez, vriendin kan ook mee. Lijkt me wel een koopje.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_126864791
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 17:16 schreef Patroon het volgende:
Kan in september met mijn werk voor 267 euro incl reis, overnachting in chalet en eten van dinsdag tot en met zondag naar de Alp d'huez, vriendin kan ook mee. Lijkt me wel een koopje.
Zeker een koopje. Kan je fiets mee?
pi_126865337
quote:
14s.gif Op woensdag 22 mei 2013 17:29 schreef cafca het volgende:

[..]

Zeker een koopje. Kan je fiets mee?
Zeker, het is juist om te fietsen.
  woensdag 22 mei 2013 @ 17:48:28 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_126865683
quote:
ff je collega's stukfietsen? Groep van mijn werk gaan ook maar dat zijn allemaal ouwe kerels. En dan. De ardennen ipv de alpen
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_126866450
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 17:48 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

ff je collega's stukfietsen? Groep van mijn werk gaan ook maar dat zijn allemaal ouwe kerels. En dan. De ardennen ipv de alpen
Nee niet de bedoeling, zitten wel vitale mannen bij, ook wat dames. Vriendin ook mee. Vooral gezelligheid, beetje samen fietsen of alleen, lekker vrijblijvend.
pi_126867672
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:

ivo doet weer zo'n monstertocht richting Rusland dus die zien we een tijdje niet denk ik.
pi_126868843
Net campagnolo centaur red & black remklauwen besteld. Dat gaat er vast tof uit zien 8-)
pi_126870037
quote:
cool man... dat doen ze in mijn werktak nou nooit :(
everyone's a critic...
even you ! !
pi_126878299
quote:
Ik zeg doen! Lijkt me zelf ook echt geweldig om een keer in de "echte" bergen te fietsen, tot nu toen ben ik nog niet hoger gekomen dan de ardennen.
pi_126879206
Tussen de buien door, toch nog 1 uur en 12 minuten kunnen fietsen. Ongeveer hetzelfde rondje gedaan als zondag, maar dan met 2 klimmetjes extra. http://app.strava.com/activities/55697932

De laatste kilometer nog een platte band gereden, en ik had geen reserveband of plaksetje bij me. :')
pi_126880087
Zijn er hier meer mensen die met een GPS rijden? hoe kan het dat mijn GPS aangeeft dat m'n topsnelheid op 43 kmh ligt, terwijl ik zeker niet harder dan 28 heb gereden? :P
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:12:52 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_126880197
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:11 schreef nickhguitar het volgende:
Zijn er hier meer mensen die met een GPS rijden? hoe kan het dat mijn GPS aangeeft dat m'n topsnelheid op 43 kmh ligt, terwijl ik zeker niet harder dan 28 heb gereden? :P
welke gps heb je?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_126880370
quote:
Aangezien we dezelfde gps hebben, vreemd. Kan het door je update komen? Bij mij geeft 'ie nooit zulke vreemde waarden aan, tenzij ik echt 43 per uur heb gereden. :7
pi_126880429
quote:
Is een vrij normaal iets bij snelheidsmetingen via gps. Je hoef maar 1 mismatch te hebben, en het lijkt alsof 2 punten 100 meter van elkaar liggen ipv 25.
pi_126880460
quote:
De snelheid van de GPS komt heel erg aardig overeen met die van die fietscomputer. Dus ik denk dat je GPS misschien een probleempje heeft. :P
pi_126880581
Ik reed laatst volgens m'n kilometerteller maximaal 101.0 _O-. Volgens mij kan 'ie niet zo goed omgaan met lussen in de weg voor een stoplicht.
sig verwijderd door FA
pi_126880723
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

welke gps heb je?
Op aanraden van tes.je een Teasi one :P Tof ding!

quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:15 schreef tes.je het volgende:

[..]

Aangezien we dezelfde gps hebben, vreemd. Kan het door je update komen? Bij mij geeft 'ie nooit zulke vreemde waarden aan, tenzij ik echt 43 per uur heb gereden. :7
Nee, er was nog geen update :P Voor de rest werkt het ding perfect, alleen met de snelheid is het soms wel vaag, dan sta ik stil en dan geeft hij 10 km/h aan o.i.d. Als ik dan weer ga fietsen dan staat hij wel gewoon keurig op de juiste snelheid, het is dus geen standaard afwijking ofzo :P
pi_126880890
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:18 schreef Ambrosius het volgende:
Ik reed laatst volgens m'n kilometerteller maximaal 101.0 _O-. Volgens mij kan 'ie niet zo goed omgaan met lussen in de weg voor een stoplicht.
Dat is wel erg netjes ja. :P

Mijn hoogste snelheid ooit was op de afdaling van de Col d'Izoard (richting Guillestre), daar had ik 95 km/h op de teller staan. Maar aangezien mijn achterrem stuk ging op die afdaling, durf ik tegenwoordig niet meer zo hard bergaf te gaan want ik was bijna uit de bocht gevlogen. :@
pi_126880902
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:21 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Op aanraden van tes.je een Teasi one :P Tof ding!

[..]

Nee, er was nog geen update :P Voor de rest werkt het ding perfect, alleen met de snelheid is het soms wel vaag, dan sta ik stil en dan geeft hij 10 km/h aan o.i.d. Als ik dan weer ga fietsen dan staat hij wel gewoon keurig op de juiste snelheid, het is dus geen standaard afwijking ofzo :P
Nogmaals, heel normaal met GPS. Geen enkele GPS is op de meter nauwkeurig en stabiel (on)nauwkeurig. Het fenomeen wat je ziet als je stilstaat heet gps drift.

Als ie slecht ontvangst heeft kan ie een punt registreren dat mss wel 15 meter afwijkt van waar je echt was. Als dit in je rijrichting is, en je per seconde logt, leg je dus 15m/s meer af = ruim 45km/h. tussen twee punten.
pi_126881114
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:24 schreef muzas het volgende:

[..]

Nogmaals, heel normaal met GPS. Geen enkele GPS is op de meter nauwkeurig en stabiel (on)nauwkeurig. Het fenomeen wat je ziet als je stilstaat heet gps drift.

Als ie slecht ontvangst heeft kan ie een punt registreren dat mss wel 15 meter afwijkt van waar je echt was. Als dit in je rijrichting is, en je per seconde logt, leg je dus 15m/s meer af = ruim 45km/h. tussen twee punten.
Dit klinkt logisch, bedankt :) Voor de rest is het overigens een topding :) Alleen moet ik wel het beeldscherm constant aan hebben staan, nu staat hij standaard ingesteld op 10 seconden en dan valt het licht weg, dan zie ik dus niks meer :P ben bang dat de accu het niet zo lang red op deze manier.
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:30:28 #33
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126881318
Nou jonges, ik ben weer thuis. Heerlijk gekoerst, het ging lekker hard. Vooraf had ik echt geen klap goesting, ik had nog ff een uurtje op de bank gelegen en kwam er bijna niet meer af. Ik zei tegen mijn chickie pa komt mss kijken, en ik heb op Fok zitten vertellen dat ik ging, dus ik moest wel.

Naja algemeen clubkampioenschap van de A klasse dus, 't was droog, 30/40 man aan de start, 't ging af en toe goed hard maar niemand kwam weg, 10e in de sprint geworden.

Dat geeft de burger weer moed.
pi_126881589
quote:
7s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:30 schreef kaasplankje het volgende:
Nou jonges, ik ben weer thuis. Heerlijk gekoerst, het ging lekker hard. Vooraf had ik echt geen klap goesting, ik had nog ff een uurtje op de bank gelegen en kwam er bijna niet meer af. Ik zei tegen mijn chickie pa komt mss kijken, en ik heb op Fok zitten vertellen dat ik ging, dus ik moest wel.

Naja algemeen clubkampioenschap van de A klasse dus, 't was droog, 30/40 man aan de start, 't ging af en toe goed hard maar niemand kwam weg, 10e in de sprint geworden.

Goed bezig kaas. Volgens mij ben jij niet zo'n sprinter dus netjes toch?
pi_126881823
quote:
7s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:30 schreef kaasplankje het volgende:

Netjes:) bij welke club rijd je als ik vragen mag? En zijn deze wedstrijden er ook gewoon elke week?
pi_126881931
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:38 schreef nickhguitar het volgende:

Gassie, ga je nou bij elke post van je 2 vragen stellen? :{ :')
pi_126881962
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:40 schreef Patroon het volgende:

[..]

Gassie, ga je nou bij elke post van je 2 vragen stellen? :') :{
Hoezo 3 vragen? Ik stelde er maar 2?
pi_126881970
aangepast
pi_126882009
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:41 schreef Patroon het volgende:
aangepast
waarvoor dank
pi_126882010
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:27 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Dit klinkt logisch, bedankt :) Voor de rest is het overigens een topding :) Alleen moet ik wel het beeldscherm constant aan hebben staan, nu staat hij standaard ingesteld op 10 seconden en dan valt het licht weg, dan zie ik dus niks meer :P ben bang dat de accu het niet zo lang red op deze manier.
Je kan de helderheid en lichttimer instellen via instellingen. Ik heb nog geen last van de accuduur gehad, maar ik weet niet hoelang jouw fietstochten zijn?
pi_126882060
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:40 schreef Patroon het volgende:

[..]

Gassie, ga je nou bij elke post van je 2 vragen stellen? :{ :')
Beetje liever mag wel.
pi_126882184
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:42 schreef tes.je het volgende:

[..]

Je kan de helderheid en lichttimer instellen via instellingen. Ik heb nog geen last van de accuduur gehad, maar ik weet niet hoelang jouw fietstochten zijn?
Niet schrikbarend lang. De helderheid staat nu op 99, die kan wellicht naar 80 o.i.d. Alleen wat ik bedoel is gewoon de verlichting op zich, die staat standaard ingesteld dat deze na 10 seconden weer wegvalt, dan zie je ineens geen klap meer. Heb jij dit nog niet veranderd? Ik kan me alleen voorstellen als je het lichtje altijd aan hebt, dat de accuduur dan minder word.
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:45:20 #43
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126882201
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:38 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Netjes:) bij welke club rijd je als ik vragen mag? En zijn deze wedstrijden er ook gewoon elke week?
GRTC Excelsior Gouda, ja die wedstrijden zijn iedere week maar het alg. clubkampioenschap is natuurlijk maar 1x per seizoen.

@Patroon: Ja ben wel tevreden. Ik haal in de spurt max. 55km/u en een goede sprinter haalt makkelijk 60 of 65km/u, zeker in een pelotonnetje. Dus ik mag niet klagen.
pi_126882446
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 22:45 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

GRTC Excelsior Gouda, ja die wedstrijden zijn iedere week maar het alg. clubkampioenschap is natuurlijk maar 1x per seizoen.

@Patroon: Ja ben wel tevreden. Ik haal in de spurt max. 55km/u en een goede sprinter haalt makkelijk 60 of 65km/u, zeker in een pelotonnetje. Dus ik mag niet klagen.
Ja, ik kom ook niet echt boven de 55km/h in een sprint na een koers denk ik, toen ik laatste 2e en 4e werd ging ik 55km/h, dus ben ook niet echt een sprinter, volgens mij ben ik ook niet echt een rasklimmer voor het hooggebergte...weet eigenlijk niet wat ik ben.... (moet nog uit de kast komen :P)
pi_126882527
Netjes dan kaas, ik kan ook totaal niet sprinten. Soms fietst er wel eens iemand met mij die 4 keer per jaar op me oude racefiets fietst en die sprint mij er ook uit. Hij zonder training ik met (veel) training, dat is soms best wel frustrerend.

Ja wij doen daan aan plaatsnaambordjes sprinten :P
pi_126882784
Dinsdag sprinte ik met 58.3 km/h. Maar er zit wel een bocht op 100 meter voor de finish waar ik mijn benen even stil moet houden. De 60 heb ik zonder goede wind mee nog niet gehaald.
eten!!!
  woensdag 22 mei 2013 @ 22:56:12 #47
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126882846
Wij hebben een jongen op de club, geblokt, klein en breed. Rijdt bij de elite en heeft daar ook wel criteriums gewonnen. Die heeft in de ronde van Waddinxveen eens 75km/u gehaald in een kopgroep van 3 man voor de wind in de finishstraat.

Maar die reed vandaag niet want de baan was nat.
  woensdag 22 mei 2013 @ 23:00:11 #48
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126883115
Ik verlies zelfs van mijn chick de sprint als het maar kort genoeg is, zeg 250 meter ofzo.
  woensdag 22 mei 2013 @ 23:04:34 #49
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_126883378
Ben ook op de fiets naar de club gegaan

http://app.strava.com/activities/55733669
pi_126883489
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 23:04 schreef kaasplankje het volgende:
Ben ook op de fiets naar de club gegaan

http://app.strava.com/activities/55733669
Gewoon ff naast je werk he haha