PvdA stelt kamervragen over Thialf
Thialf moet het kloppend hart van het Nederlandse schaatsen blijven en de plek voor de internationale wedstrijden. Met deze noodkreet op Facebook proberen fans van de Friese schaatstempel naderend onheil te voorkomen. Het advies van de schaatsbond KNSB en sportkoepel NOC*NSF is namelijk om de nieuwe schaatshal van Nederland niet in Heerenveen, maar in Almere te bouwen.
'Schaatsen is cultuur en traditie. Thialf is daarvoor de plek in Nederland. Ik behoor tot de vele fans van de schaatssport die met verbazing kennis hebben genomen dat voor Almere is gekozen', zegt Tilburger Peter van Gool. Hij is maandagavond op Facebook een actie voor Thialf begonnen en telde dinsdag tegen het middaguur al meer dan 2000 steunbetuigingen.
Het finale besluit moet nog vallen, dus ik hoop dat we de KNSB en NOC*NSF nog onder druk kunnen zetten met ons burgerinitiatief. Ik begrijp dat er vernieuwd moet worden, maar dat kan alleen maar in Friesland. Dat is het kloppende hart van het schaatsen. Wembley in Londen is ook vernieuwd, maar in Engeland is het ondenkbaar dat dat op een andere plek zou gebeuren.'
Het provinciebestuur van Friesland besloot eind vorig jaar om 50 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuw ijsstadion in Heerenveen. 'Nieuw Thialf' moet op dezelfde plek komen als de huidige schaatstempel. De totale investering voor een gemoderniseerde wedstrijdhal met een aparte trainingshal voor de topsport bedraagt 81 miljoen euro.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !