abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 mei 2013 @ 15:14:15 #1
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126676407
Hallo, ik open dit topic omdat het voor mij enigszins van belang is om hier het 1 en ander aan informatie te verkrijgen van mensen die hier mee te maken hebben.

Ik wil mezelf liever niet in een "hokje plaatsen", maar ik doe dit in dit geval liever wel omdat het wellicht wat meer houvast kan bieden voor oplossingen voor bepaalde problematiek die ik ervaar in het dagelijks leven. Ik merkte dat ik veel informatie kon vinden over HSP (vooral over de kenmerken) op internet. In "algemene beschrijvingen" kan ik mij prima vinden. Volgens onderzoek is 1 op de 5 mensen in de wereld hoog sensitief.

Dat allemaal leuk en aardig. Ik heb mijzelf ingeschreven bij een praatgroep over HSP omdat ik met een aantal "nare" ervaringen kamp.

Er zijn 2 dingen waar ik graag aan zou willen werken voor de toekomst:

Ik word soms enorm boos en dan is er geen goed of normaal gesprek met mij te houden. Ik raak dan n.m.m. overprikkeld en vooral mijn partner (en ik) hebben hier erg veel last van. Het gebeurd bijv. in een situatie waar ik ineens allemaal conflicten in mijn hoofd ervaar. Concreet: mijn vriendin zegt enkele weken geleden dat ze de vrijheid wil hebben om de zomervakantie op het laatste moment te kunnen boeken. Nu loop ik gisteren het huis binnen en ik kwam van mijn werk af en zit ze aan de tafel te kijken voor vakanties. Dan hoor ik van haar dat ze naar een bepaald danceevent gaat in de zomervakantie en dan slaan bij mij in ongeveer 1 minuut alle stoppen door. Zij heeft dan nog en eens niet de kans om te zeggen dat ze de vakantie echt niet afhangt van dat ene dagje danceevent omdat ik al gelijk een soort speed-ruzie met haar ga zoeken. Ik had twee biertjes op op mijn werk en ik lijk op dat moment (wanneer de ruzie begint en de stoppen doorslaan) helemaal buiten mijzelf te staan. Ik weet op dat moment ook nauwelijks wat er gebeurd. Normaal gesproken ben ik redelijk bewust van wat mij overkomt, maar op dat moment juist helemaal niet. Ik heb het gevoel dat ik nog niet goed weet wat mij is overkomen in het verleden en ben mij daarom hierin aan het verdiepen en wellicht dat iemand de situatie herkent en mij tips kan geven of misschien dat iemand weet hoe ik mezelf kan beschermen tegen overprikkeling.

Ik heb m.b.t. tot het bovenstaande al afgesproken dat ik geen biertjes meer ga drinken op mijn werk als ik daarna nog naar huis toe moet en ik heb aan haar gevraagd of ze wil aangeven door: let op! dat ik daardoor besef dat ik weer in zo'n schemergebied zit.

Het 2e ding waaraan ik zou willen werken is het gevoel dat ik liever niet alleen ben. Ik voel mij heel erg gebonden aan mijn vriendin en ik wil dat laatste (volgens mij ben ik er ook al een beetje mee bezig) enigszins los kunnen laten. Dat was vroeger namelijk veel "erger".

Dit is overigens niet de 1ste keer dat deze twee dingen zoals hierboven beschreven gebeuren. Ik heb eigenlijk al 2 (langere relaties) op de klippen zien lopen omdat ik soms dus ontzettend negatief kan zijn. Ik ben nu 35 en ik vind het allemaal wel welletjes. Ik baal er ook echt van omdat vooral het 1ste punt mij ontzettend veel energie kost. Ik ga vaak, wanneer zich een escalatie voordoet vroeg naar bed die avond en ik ben dan ook zo vertrokken. De volgende dag ben ik het weer vergeten. Ik probeer ook uit te leggen dat het niet persoonlijk naar mijn vriendin toe is, maarja voor haar is dat moeilijk te bevatten. Je gaat immers een soort strijd aan met de persoon op dat moment.

Alle, serieuze, reacties zijn welkom en ik hoop dat er iemand is die zich in het plaatje herkent of die dit wel eens heeft meegemaakt en die mij (of ons) hiermee wellicht verder kan helpen.

Het gaat vaak 5 dagen goed. Ik merk wel dat alcohol mijn emoties ontiegelijk versterkt. Het zou daar dus ook aan kunnen liggen, maar ik heb nooit gedacht dat dat door 2 of 3 biertjes al zo kan zijn. Doordeweeks gebruik ik al geen alcohol. Klinkt misschien erg raar, maar dan heb ik er ook geen last van. Ik vind het nu eenmaal heel raar om mij overal voor aan te passen. Zo drink ik op vrijdag een biertje op mijn werk, maar nu heb ik dus gezegd dat ik dat niet meer ga doen, maarja dat is zo raar. Ik beschouw mijzelf ook als mens namelijk.
  zaterdag 18 mei 2013 @ 15:16:26 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_126676463
Gewoon minder niet zuipen dus
pi_126676809
Dit klinkt echt totaal niet als HSP om eerlijk te zijn.
  zaterdag 18 mei 2013 @ 15:30:52 #4
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126676919
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 15:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
Het gaat meer om de 2 "problemen". De andere dingen die ik ervaar hebben wel betrekking op HSP. Ik heb vandaag ook nog een test gedaan en daaruit bleek ik een hoge score te hebben. 28 van de 32 punten. Deze test was op de stichting van HSP gemaakt.
pi_126677105
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 15:30 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Het gaat meer om de 2 "problemen". De andere dingen die ik ervaar hebben wel betrekking op HSP. Ik heb vandaag ook nog een test gedaan en daaruit bleek ik een hoge score te hebben. 28 van de 32 punten. Deze test was op de stichting van HSP gemaakt.
Zo'n test zegt werkelijk hélemaal niks en al helemaal niet als je voor je de test maakte al wat lijstje over kenmerken van HPS hebt doorgelezen.

Nogmaals: ik zie werkelijk helemaal niks wat op HPS lijkt in jouw post.

Verder: heb je die problemen ook als je volledig nuchter bent?
pi_126677326
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 15:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
Mee eens.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 18 mei 2013 @ 15:45:20 #7
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126677347
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 15:37 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Zo'n test zegt werkelijk hélemaal niks en al helemaal niet als je voor je de test maakte al wat lijstje over kenmerken van HPS hebt doorgelezen.

Nogmaals: ik zie werkelijk helemaal niks wat op HPS lijkt in jouw post.

Verder: heb je die problemen ook als je volledig nuchter bent?
Zo'n test gaat over je gevoelens. Hoe je tegen dingen aankijkt. Het heeft geen zin om over die dingen te gaan "liegen" o.i.d. Het is niet zomaar even iets wat ik in 1 dagje heb besloten. Zo van: ohw ik zal wel HSP "hebben" omdat iemand dat zegt. Ik ben n.m.m. veel gevoeliger en ervaar dingen gewoon heftiger. Ik snap niet waar jij de informatie vandaan haalt waarom dit geen HSP zou kunnen zijn wanneer ik teksten lees en mij daar heel erg in kan vinden. Dat is een beetje "raar" vind je niet?

Overigens heb ik wel "last" van bepaalde emotionele stemmingswisselingen als ik daarvoor niet heb gedronken. Alleen zijn ze vaak minder "heftig".
pi_126677974
Volgens mij kan je gewoon nogal gauw behoorlijk emotioneel worden, en hoort dit dus meer in r&p.
A signature (from Latin signare, "sign") is a handwritten (and sometimes stylized) depiction of someone's name, nickname or even a simple "X" that a person writes on documents as a proof of identity and intent.
pi_126678025
Gezien sommige andere uitspraken geloof ik best dat je heel gevoelig bent.
Wat je beschrijft klinkt in mijn oren alleen meer als een autistisch trekje. Iets gaat mss niet zoals je wil en bij voorbaat raak je er al overstuur van.
Mss is dit topic meer iets voor R&P, trouwens?
  zaterdag 18 mei 2013 @ 16:23:10 #10
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126678460
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 16:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Gezien sommige andere uitspraken geloof ik best dat je heel gevoelig bent.
Wat je beschrijft klinkt in mijn oren alleen meer als een autistisch trekje. Iets gaat mss niet zoals je wil en bij voorbaat raak je er al overstuur van.
Mss is dit topic meer iets voor R&P, trouwens?
Hoi, liever niet in dat topic zetten. Ik kan juist heel goed emoties van anderen opnemen/overnemen dus dat zou mij ook weer geen autist "maken". Dat het een autistisch trekje zou zijn daarin kan ik mij wel vinden, maar kan je er iets concreets aan doen? Dat is dan weer meer mijn vraag.
pi_126678717
Mediteren
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_126678906
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 15:45 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Zo'n test gaat over je gevoelens. Hoe je tegen dingen aankijkt. Het heeft geen zin om over die dingen te gaan "liegen" o.i.d. Het is niet zomaar even iets wat ik in 1 dagje heb besloten. Zo van: ohw ik zal wel HSP "hebben" omdat iemand dat zegt. Ik ben n.m.m. veel gevoeliger en ervaar dingen gewoon heftiger. Ik snap niet waar jij de informatie vandaan haalt waarom dit geen HSP zou kunnen zijn wanneer ik teksten lees en mij daar heel erg in kan vinden. Dat is een beetje "raar" vind je niet?

Overigens heb ik wel "last" van bepaalde emotionele stemmingswisselingen als ik daarvoor niet heb gedronken. Alleen zijn ze vaak minder "heftig".
Omdat ik weet hoe zulke testjes gaan. Ik zou als ik kan 'positief' scoren op iedere test die test op een willekeurige psychose, zolang ik me eerst er maar even heb ingelezen. Als jij van te voren info over HSP leest en je daarin kan vinden dan ga je tijdens zo'n test onbewust de juiste antwoorden in vullen die leiden tot een positieve score.

Behalve dat, ik zal HSP even kort samenvatten: iemand met HSP die ervaart zintuiglijke waarnemingen extreem intens en dat kan moeilijkheden bepaalde sociale interacties geven. Zo'n iemand kan aan hele kleine gedragingen van iemand zien, aan de kleinste intonaties van iemands stem horen etc etc hoe diegene zich voelt en hoe diegene van de situatie op hand ervaart. Het probleem is dat diegene dat niet alleen van degene doet waarop hij zijn aandacht richt, maar van praktisch ieder persoon in de kamer waar een HSP'er zich bevindt. Daarnaast voelt een HSP'er het niet alleen van individuen aan maar ook van groepen en subgroepen in een sociale situatie. Even de situatie extreem neergezet, er zijn vanzelfsprekend gradaties.

De reden waarom dit problematisch kan zijn is dat het simpelweg té veel input in té korte tijd en té constant is. Je hoofd kan het simpelweg niet allemaal verwerken en je lichaam niet overal op reageren. Daarom zie je ook dat HSP'ers vaak heel veel 'alleentijd' nodig hebben en veel aan solitaire hobbies doen.
  zaterdag 18 mei 2013 @ 16:47:56 #13
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126679327
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 16:37 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Omdat ik weet hoe zulke testjes gaan. Ik zou als ik kan 'positief' scoren op iedere test die test op een willekeurige psychose, zolang ik me eerst er maar even heb ingelezen. Als jij van te voren info over HSP leest en je daarin kan vinden dan ga je tijdens zo'n test onbewust de juiste antwoorden in vullen die leiden tot een positieve score.

Behalve dat, ik zal HSP even kort samenvatten: iemand met HSP die ervaart zintuiglijke waarnemingen extreem intens en dat kan moeilijkheden bepaalde sociale interacties geven. Zo'n iemand kan aan hele kleine gedragingen van iemand zien, aan de kleinste intonaties van iemands stem horen etc etc hoe diegene zich voelt en hoe diegene van de situatie op hand ervaart. Het probleem is dat diegene dat niet alleen van degene doet waarop hij zijn aandacht richt, maar van praktisch ieder persoon in de kamer waar een HSP'er zich bevindt. Daarnaast voelt een HSP'er het niet alleen van individuen aan maar ook van groepen en subgroepen in een sociale situatie. Even de situatie extreem neergezet, er zijn vanzelfsprekend gradaties.

De reden waarom dit problematisch kan zijn is dat het simpelweg té veel input in té korte tijd en té constant is. Je hoofd kan het simpelweg niet allemaal verwerken en je lichaam niet overal op reageren. Daarom zie je ook dat HSP'ers vaak heel veel 'alleentijd' nodig hebben en veel aan solitaire hobbies doen.
Zo ervaar ik het dus ook!
pi_126679387
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 16:47 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Zo ervaar ik het dus ook!
Blijkt anders totaal niet uit je beschrijving van je 'problemen'....
  zaterdag 18 mei 2013 @ 17:01:24 #15
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126679697
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 16:50 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Blijkt anders totaal niet uit je beschrijving van je 'problemen'....
Ik ben ook geen HSP aan het beschrijven, enkel de problemen die er nmm door zijn ontstaan..
pi_126680448
Je verhaal klinkt als een degelijk stukje zelf-analyse maar als case is het in betere handen bij een professional die het in een weekje of 2 fixt ipv hier bij allerlei mensen die er totaal geen kaas van gegeten hebben. Externe factoren zijn hier niet van toepassing dus ik weet niet wat het hier in het spirituele forum doet en zelfdiagnose is ook niet handig.

Even langs de psycholoog dus.. into real-life
pi_126681207
Dit is ook wel chill om even te bekijken
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_126685563
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 16:23 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Hoi, liever niet in dat topic zetten. Ik kan juist heel goed emoties van anderen opnemen/overnemen dus dat zou mij ook weer geen autist "maken". Dat het een autistisch trekje zou zijn daarin kan ik mij wel vinden, maar kan je er iets concreets aan doen? Dat is dan weer meer mijn vraag.
Ok, dan laat ik hem vooralsnog staan.
Zelfkennis is de sleutel denk ik. Waaorm word je zo boos?
  zondag 19 mei 2013 @ 10:01:11 #19
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126714825
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 19:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ok, dan laat ik hem vooralsnog staan.
Zelfkennis is de sleutel denk ik. Waaorm word je zo boos?
Het gaat mij er vooral om dat ik op het moment dat het gebeurd teveel prikkels binnen krijg. Ik dacht dat er eigenlijk zoiets zou bestaan als prikkelmanagement voor een HSP'er of bepaalde technieken voorhanden zijn om in te zetten. Ik neem aan dat dat soort technieken er zijn.

Ik weet overigens niet waarom ik dan ineens zo boos wordt. Ik denk dat het in conflict komt met informatie die ik daarvoor al in mijn hoofd had en waar ik bepaalde verwachtingen over heb.

wil ook even reageren op iemand die hier geloof ik zegt: zet er ff psycholoog op binnen 2 weken is het over. Nou dan heeft de "hulpverlening" in mijn geval gefaald. Geen psycholoog die met tot nog toe heeft kunnen helpen. Het gebeurd nog steeds na 5 jaar.
pi_126714845
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 10:01 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Het gaat mij er vooral om dat ik op het moment dat het gebeurd teveel prikkels binnen krijg. Ik dacht dat er eigenlijk zoiets zou bestaan als prikkelmanagement voor een HSP'er of bepaalde technieken voorhanden zijn om in te zetten. Ik neem aan dat dat soort technieken er zijn.

Ik weet overigens niet waarom ik dan ineens zo boos wordt. Ik denk dat het in conflict komt met informatie die ik daarvoor al in mijn hoofd had en waar ik bepaalde verwachtingen over heb.

wil ook even reageren op iemand die hier geloof ik zegt: zet er ff psycholoog op binnen 2 weken is het over. Nou dan heeft de "hulpverlening" in mijn geval gefaald. Geen psycholoog die met tot nog toe heeft kunnen helpen. Het gebeurd nog steeds na 5 jaar.
Maar je herkent het wel.. Dat is de halve oplossing, toch? :P
  zondag 19 mei 2013 @ 10:13:59 #21
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126714951
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 10:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar je herkent het wel.. Dat is de halve oplossing, toch? :P
Ben er druk mee bezig. Denk eerder dat dat voor de oplossing gaat zorgen in combinatie van actie ondernemen.
  zondag 19 mei 2013 @ 10:15:07 #22
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_126714965
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 10:01 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Dat is pas echt magisch denken , zet er een autoriteit op en die fixt dat wel even in 2 weken . Dit systeem heeft geen verstand van spiritualiteit en houd er nog geen rekening mee . Er zijn vast technieken of HSP coaches om met gevoeligheid om te gaan .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  zondag 19 mei 2013 @ 10:26:16 #23
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_126715127
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 10:15 schreef Summers het volgende:

[..]

Dat is pas echt magisch denken , zet er een autoriteit op en die fixt dat wel even in 2 weken . Dit systeem heeft geen verstand van spiritualiteit en houd er nog geen rekening mee . Er zijn vast technieken of HSP coaches om met gevoeligheid om te gaan .
Dank je Summers. Ik ben juist op zoek naar een coach. Ik wil hier heel graag mee aan de slag gaan namelijk. Dan ga ik het dit keer dus via een andere weg proberen.
Ik wil namelijk hier echt mee aan de slag gaan. Dit is voor zowel mijn vriendin als voor mij vervelend. Voorheen was ik er ook niet zo bewust mee bezig en dacht dat ik geen probleem had. Dat besef ik mij nu wel iig
  zondag 19 mei 2013 @ 10:29:21 #24
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_126715180
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 10:26 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Dank je Summers. Ik ben juist op zoek naar een coach. Ik wil hier heel graag mee aan de slag gaan namelijk. Dan ga ik het dit keer dus via een andere weg proberen.
Ik wil namelijk hier echt mee aan de slag gaan. Dit is voor zowel mijn vriendin als voor mij vervelend. Voorheen was ik er ook niet zo bewust mee bezig en dacht dat ik geen probleem had. Dat besef ik mij nu wel iig
Ik heb zelf geen ervaring met HSP coaches maar hier is een lijst
http://hsp.goedbegin.nl/
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_126715290
Ik herken wel een beetje wat je zegt.
Vooral dat boos worden, dat was bij mij vroeger ook heel erg. Toen ik rond de 9 jaar was begonnen de woedeaanvallen nog erger te worden, dat is heel vervelend. En dat kwam voor wanneer ik anderen niet begreep, ik heb namelijk heel veel moeite met het interpreteren van anderen, dat heeft ook met het autisme te maken. En veranderingen, daar had ik ook veel moeite mee. Het is dan ook erg vermoeiend wanneer je de hele dag moet nadenken hoe iemand iets bedoeld.
Maargoed dat even terzijde.

Geen idee hoe je die boosheid kan verminderen, bij mij is het ook echt nog een probleem. Met de medicatie die ik nu slik gaat het wel beter. Maar het blijft wel echt een groot probleem. Heb nu ook zo'n signaleringsplan alleen die helpt ook niet geweldig goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')