SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wil volgend jaar een een nieuwe laptop kopen, mijn huidige laptop is een Asus F52Q, deze heeft mij tot op de dag van vandaag (ondanks dat hij nu wel gebreken gaat vertonen) nog niet in de steek gelaten. Om te beginnen vind ik het design van hun producten en besturingssytemen om van te smullen. Ik ben al lange tijd opzoek naar een "Macbook-like" ontwerp, ik ben tijdens deze zoektocht al verschillende merken tegengekomen zoals Lenovo, Asus en HP die wat betreft desgin iets in de richting bieden van Apple, vaak loop ik tegen tegenvallende specs aan of het type scherm wat gebruikt wordt vindt ik niks waardoor ik vervolgens weer van de koop afzie.
Ik ken verschillende mensen die Macbooks gebruiken, vrienden, familie en collega's. Zelf ben ik werkzaam in de IT waar Microsoft aanbeden wordt, toch zie ik veel collega's en gebruikers hun privé computer inruilen voor een Imac/Macbook. Iedereen zegt niet meer anders te willen nadat zij een Mac intensief hebben gebruikt. Zelfs mijn stagebegeleider die tot één van de grootste Applehaters behoord is helemaal verliefd geworden op zijn Macbook Pro en andere Apple producten. De zojuist genoemde gebruikers variëren qua leeftijf tussen de 25 en 55 jaar, dus absoluut geen hipster of swag gedrag wat tot deze aankopen geleid heeft.
Ik heb nog niet echt ervaring met Apple producten, daarom neemt mijn stagebegeleider zijn Macbook voor mij mee zodat ik er een hele dag op mag werken en goed kennis kan maken met het besturingssysteem. Omdat ik vind dat ik minimaal 5 jaar met een laptop moet doen lijkt een Macbook met een I7, 4GB werkgeheugen, 256Gb SSD met tot slot een Retina scherm wel "Future-Proof".
Maar voor dat ding dien ik wel even 2000 euro af te tikken, waar zit de magie van Apple dat zij mensen toch zover krijgen om zoveel geld af te tikken voor bijvoorbeeld een Macbook? Terwijl ik voor 1000 euro een laptop kan krijgen met betere specs? Ik heb nog nooit veel geld uitgegeven aan gadgets, ik heb het geld er wel voor maar ik kan mijzelf niet over de streep trekken om daadwerkelijk 2000 euro te betalen voor een laptop terwijl ik ergens wel weet dat ik er geen spijt van ga krijgen.
Om antwoord te geven op de standaard vraag die gesteld wordt met wat ik er mee wil doen:
Muziek bewerken
Films bewerken
Foto's bewerken
3D desgin
Kortom, veel gebruiken voor verwerken/bewerken van veel mediabestanden. Bovendien dient het ook nog portable te zijn, vandaar de keuze voor een Macbook Pro.
[ Bericht 1% gewijzigd door RuckTape op 13-05-2013 18:24:52 ]
Ik weet dat het mogelijk is om Hackintosch te installeren op een normale computer, maar dan heb ik nog niet de functionaliteit zoals het "Multitouch" touchpad wat ik ook geweldig vindt.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:11 schreef waspoedertje het volgende:
Zijn er geen laptops waar osx volledig op werkt ?
Hackintosch zeg maar
Op me desktop werkt dat perfect
Dat zijn dus details die je mist op het moment dat je het niet meer hebt. Ik ben dan ook nog nooit een ander touchpad tegen gekomen wat zo fijn werkt als dat van de MacBook.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:30 schreef RuckTape het volgende:
[..]
Ik weet dat het mogelijk is om Hackintosch te installeren op een normale computer, maar dan heb ik nog niet de functionaliteit zoals het "Multitouch" touchpad wat ik ook geweldig vindt.
Ok weet ik dat ook weer thanksquote:Op maandag 13 mei 2013 18:37 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dat zijn dus details die je mist op het moment dat je het niet meer hebt. Ik ben dan ook nog nooit een ander touchpad tegen gekomen wat zo fijn werkt als dat van de MacBook.
En het mooiste is dat het zelfs beter werkt als je Windows 8 op je MacBook draait.
Volgens mij heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Uiteraard bedoel ik hiermee te zeggen dat het touchpad van een MacBook zelfs nog beter is dan een touchpad van bijvoorbeeld Asus of HP als je er Windows 8 op zet. Het is dus niet eens OS gerelateerd dat het touchpad zo goed aanvoelt en werkt.quote:
Tuxera NTFS.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:45 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben een paar maanden geleden op een Macbook Pro overgestapt en in de basis bevalt hij goed. Mooi design en fijn OS.
Wel merk ik dat ik als techneut tegen dingen aanloop waar ik geen oplossing voor heb die ik onder Windows wel had. Denk daarbij aan een serial changer voor SD kaarten en fatsoenlijke NTFS ondersteuning. Meeste is wel te omzeilen, maar denk toch dat ik er via Parallels een Windows bij ga draaien.
Ja?quote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef RuckTape het volgende:
Terwijl ik voor 1000 euro een laptop kan krijgen met betere specs?
Kopen?quote:Op maandag 13 mei 2013 20:00 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
20 euro. Vind het nogal wat. Kan je net zo goed Paragon kopen.
Iets meer dan twee jaar geleden had ik ook een hekel aan Apple, maar eigenlijk zinder rede. Het was meer afgunst dan dat het met een rede was.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:17 schreef PascalDutch het volgende:
Zit altijd te haten en te doen op Apple maar ik zou voor de grap wel eens willen ervaren hoe zon MacBook werkt want krijg steeds meer de indruk dat Apple zo slecht nog niet is.
ik wilde je pijn doen nu maar eigenlijk is het wel verdomd eerlijk om dat zo neer te zetten. ik moeet nu haast een traantje latenquote:Op maandag 13 mei 2013 21:23 schreef Dimens het volgende:
[..]
Iets meer dan twee jaar geleden had ik ook een hekel aan Apple, maar eigenlijk zinder rede. Het was meer afgunst dan dat het met een rede was.
Mijn eerste notes op FOK! heb ik zelfs gekregen omdat ik mensen met Apple heb uitgescholden en Apple belachelijk heb gemaakt.
Nu heb ik een MacBook Air en een iPhone en ik vind dit toch wel heel fijn spul. Ik zou het liefst al mijn andere elektronica willen inruilen voor Apple producten of Producten die goed samen werken met Apple producten zoals mijn Bose Sounddock.
Wat?quote:Op maandag 13 mei 2013 21:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik wilde je pijn doen nu maar eigenlijk is het wel verdomd eerlijk om dat zo neer te zetten. ik moeet nu haast een traantje laten
Omdat specs maar een klein deel van het verhaal zijn. Mensen focussen altijd op specs omdat die te kwantificeren zijn, en daarom makkelijk vergelijkbaar. Als de ene laptop 4 GB geheugen heeft, en de andere 8 GB, dan is het logisch dat je die met 8 GB als beter waarneemt. Maar hoe (prettig) een laptop (of welk ander product) in de praktijk werkt, hangt van veel meer aspecten af. Aspecten die je in eerste instantie niet opmerkt en die je al helemaal niet in een specslist terugziet.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef RuckTape het volgende:
Maar voor dat ding dien ik wel even 2000 euro af te tikken, waar zit de magie van Apple dat zij mensen toch zover krijgen om zoveel geld af te tikken voor bijvoorbeeld een Macbook? Terwijl ik voor 1000 euro een laptop kan krijgen met betere specs?
Vergeet je er niet bij te zeggen dat het installeren van bepaalde programma's wel degelijk via een soort installatiewizard gaan?quote:Op maandag 13 mei 2013 22:24 schreef retorbrapi het volgende:
installeren van apps is supersimpel. Een app is gewoon een bestand, je hoeft geen installatiewizard te doen.
Je vergeet er alleen bij te zeggen dat je je brood verdiend, aan mensen die Apple producten kopen. Dat zet de geloofwaardigheid van het stukje tekst, toch wel in het juiste perspectief.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:24 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Omdat specs maar een klein deel van het verhaal zijn. Mensen focussen altijd op specs omdat die te kwantificeren zijn, en daarom makkelijk vergelijkbaar. Als de ene laptop 4 GB geheugen heeft, en de andere 8 GB, dan is het logisch dat je die met 8 GB als beter waarneemt. Maar hoe (prettig) een laptop (of welk ander product) in de praktijk werkt, hangt van veel meer aspecten af. Aspecten die je in eerste instantie niet opmerkt en die je al helemaal niet in een specslist terugziet.
Enkele voorbeelden:
- hoe warm een laptop wordt
- hoe snel het in slaapstand gaat of eruit komt
- hoe prettig het toetsenbord typt
- hoe lang de batterij meegaat (al is dit wel redelijk te testen)
Maar ook softwarematige dingen. Wat ik zelf prettig vind aan Macs:
- installeren van apps is supersimpel. Een app is gewoon een bestand, je hoeft geen installatiewizard te doen. En als je wil uninstallen sleep je de app gewoon naar de prullenmand.
- de Mac App Store maakt het nog makkelijker om software te vinden/installeren
- je wordt niet lastig gevallen met allerlei alerts en popups, dit kreeg ik bij Windows wel altijd. Al moet ik zeggen dat ik al een tijdje geen Windows meer heb aangeraakt dus weet niet hoe dat nu is.
- de interface is heel consistent. Knoppen zitten altijd op dezelfde plek en werken altijd op dezelfde manier. Daarom weet je vaak direct hoe een nieuwe app werkt en is het systeem heel intuïtief.
- en nog meer dingen
Het imago.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef RuckTape het volgende:
waar zit de magie van Apple dat zij mensen toch zover krijgen om zoveel geld af te tikken voor bijvoorbeeld een Macbook?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |